📋#یادداشت
🔻همه چیز درباره سید کمال حیدری
🔸مهمترین پروژهای که سید کمال طی پنج سال گذشته در پیش گرفته و کوشش کرده که با آن، شناخته شود، طرح «اصلاح فهم دینی» است که در سایت خود باب عنوان «حرکت بزرگ اصلاحی» از آن یاد میکند.
🔸او بدین نتیجه رسیده که همچون غرب، ما نیز برای پیشرفت جامعه، باید از «اصلاحات دینی» به سبک مارتین لوتر آغاز کنیم.
🔸بدین ترتیب وی از نقد وهابیت به سمت نقد میراث روایی و فقهی شیعه تغییر مسیر داد و تدریجا به سمت نقد صریح اغلب فقهای شیعه و متهم کردن آنها به بسترسازی برای «سلفیگری شیعی» پیش رفت.
✍️نویسنده: علیاشرف فتحی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اصلاح #فهم #دین #اسلام
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3024
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻همه چیز درباره سید کمال حیدری
🔸اساس پروژه «اصلاح فهم دینی» مورد نظر سید کمال بر نفی و نقد دو محور میچرخد: عقلانیت روایی و فقهی شیعه.
🔸وی ۱۶ آذر ۹۲ در درس خارح خود گفته بود: «به کرّات گفتهام و باز هم تکرار خواهم کرد که تفکر حاکم بر اندیشۀ شیعى در حال حاضر –به استثناى فقه اصغر – تفکر اخبارى است.
🔸در تفسیر، عقائد، تاریخ، تعامل با دیگران و کلیۀ بخشهاى معرفت دینى، مکتب اخبارى به شکلهای گوناگون همچنان حاکم است»
🔸به باور سید کمال، وجود تعداد زیادی از روایات جعلی در میراث روایی شیعه و سنی سبب شد که عقلانیت موجود در جهان اسلام، نه عقلانیت قرآنی، بلکه عقلانیت روایی باشد.
🔸از نگاه وی اسلام در اثر این عقلانیت روایی، تبدیل به یک افیون ضد عقلانیت و سبب عقبماندگی مسلمین شده است.
🔸سید کمال معتقد است فرهنگ دینی حاکم بر اهل سنت متأثر از صحیح مسلم و بخاری و فرهنگ حاکم بر شیعیان متأثر از بحارالانوار است و ما باید تأثیرات بحارالانوار و نحوه دسترسی علامه مجلسی به منابع بحار را بررسی کنیم.
🔸 وی از «وهابیت شیعی» سخن میگوید و همه را از رشد افراطگرایی شیعی برحذر میدارد.
✍️نویسنده: علیاشرف فتحی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اصلاح #فهم #دین #اسلام
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3024
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻با حاکمشدن نسبیگرایی آزادی منتفی میشود
🔹آنچه غربیها از آن به Subjectivism یا «اصالت فاعل شناسای انسانی» تعبیر میکنند. عقلانیت خودبنیاد بهمعنای «عقل استدلالگر» نیست. بین rationality و reason فرق است.
🔹عقل استدلالگر -عقلی که با آن منطق و ریاضیات شکل میگیرد- را ما مسلمانان هم قبول داریم. عقلانیت خودبنیاد یعنی آن منبع معرفتی که نسبت به وحی و منابع معرفتی دینی، بشرطلا باشد.
🔹یعنی اینکه من میخواهم از عقل یا تجربه یا عرفی که با وحی یا منابع دینی پیوند برقرار نکند، حقایق را بفهمم. این عقلانیت خودبنیاد است.
✍️نویسنده: دکتر عبدالحسین خسروپناه
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#نسبی_گرایی #نسبیت #آزادی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2966
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻با حاکمشدن نسبیگرایی آزادی منتفی میشود
🔹امروزه یکی از مهمترین اهداف رسانهها ایجاد یک تصویر غلط از مسلمانان است. رسانه آنقدر قوی ساختار ذهنی انسانها را عوض میکند که کسی باور نمیکند مسلمانها اهل محبت باشند. لذا چراییکنشی اسلامستیزی در غرب، رسانه مدرن است.
🔹اگر بخواهیم با این دو چرایی بینشی و کنشی مقابله کنیم هرکدام ابزار خود را میخواهد. در مقابله با چرایی بینشی باید از عقلانیت الهی در برابر عقلانیت خودبنیاد و ابزاری و نسبیگرایانه استفاده کنیم.
🔹از عقلانیتی که با آسمان پیوند برقرار میکند و زمین و آسمان و ملک و ملکوت را با هم پیوند میزند. برای مقابله با چراییکنشی هم ما باید از رسانه استفاده کنیم.
🔹 یعنی اینجا باید مسلمانان جهان اعم از مالزی، اندونزی، عربستان، عراق، لبنان، مصر، کشورهای آفریقایی و ترکیه که یک فعالیت مهم رسانهای دارند و سایر کشورهای اسلامی و… باید بیایند و با رسانه، اسلامِ دارای عشق و محبت و عقلانیت را به دنیا معرفی کنند و اجازه ندهند این رسانه، اسلام معکوس و نادرستی را در ذهنها ایجاد کند.
🔹امیدوارم با وحدت و بصیرتی که بین مسلمانان اتفاق میافتد و اخوت و محبتی که پدید میآید بتوانیم در برابر این اسلامستیزی با منطق و اخلاق بایستیم و اسلام ناب را به دنیا معرفی کنیم.
✍️نویسنده: دکتر عبدالحسین خسروپناه
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#نسبی_گرایی #نسبیت #آزادی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2966
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅#اختصاصی
🎬#ویدئوکلیپ
🔻استفاده از ستاره ها در الگوسازی
💠 دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🔘مدیر موسسه فرهنگی رسانه ای شناخت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #رسانه #شناخت #فرهنگ #سواد_رسانه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
بازخوانی رویکرد روششناسی دکتر فیرحی
دکتر ذبیحالله نعیمیان
استاد حوزه و دانشگاه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
نقد و بررسی روش شناسی دکتر فیرحی - استاد نعیمیان.mp3
19.93M
بازخوانی رویکرد روششناسی دکتر فیرحی
دکتر ذبیحالله نعیمیان
استاد حوزه و دانشگاه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان #اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
⏰ ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442
🔻(شماره یازدهم)
🔹امسال اگرچه بیماری کرونا موجب شد تا برخی مراسم و مناسک عاشورایی کمرنگ باشد، اما از طرف دیگر اندیشمندان، اساتید و صاحبنظران دانشگاهی و حوزوی و برخی نویسندگان و سخنرانان را بیش از پیش به تکاپو انداخت. تا جایی که تعداد سخنرانیها، یادداشتها و مصاحبههای ایشان، در دهه اول محرم امسال بسیار حجم بالایی داشت. از این رو، در این شماره و شماره بعدی دیدهبان اندیشه، به بررسی مهمترین و پرتکرارترین موضوعات و محورهای این سیل عظیم اندیشهای خواهیم پرداخت.
لینک دانلود از سایت:
🌐http://fekrat.net/?p=3056
لینک شماره دهم:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net/2458
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
دیدهبان شماره 11-compressed.pdf
5.79M
📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان #اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
⏰ ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442
🔻(شماره یازدهم)
🔹امسال اگرچه بیماری کرونا موجب شد تا برخی مراسم و مناسک عاشورایی کمرنگ باشد، اما از طرف دیگر اندیشمندان، اساتید و صاحبنظران دانشگاهی و حوزوی و برخی نویسندگان و سخنرانان را بیش از پیش به تکاپو انداخت. تا جایی که تعداد سخنرانیها، یادداشتها و مصاحبههای ایشان، در دهه اول محرم امسال بسیار حجم بالایی داشت. از این رو، در این شماره و شماره بعدی دیدهبان اندیشه، به بررسی مهمترین و پرتکرارترین موضوعات و محورهای این سیل عظیم اندیشهای خواهیم پرداخت.
لینک دانلود از سایت:
🌐http://fekrat.net/?p=3056
لینک شماره دهم:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net/2458
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فکرت
📍 #اختصاصی 📰 #نشریه ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیدهبان #اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442
بخش 1/1
امسال بهطور کلی سه محور اصلی از فرهنگ عاشورا مورد نظر سخنرانان و نویسندگان قرار گرفته است:
محور نخست: قاعدهمندی یا استثناء بودن قیام عاشورا
یکی از مباحثی که نسبت به واقعه عاشورا محل نزاع بین برخی نویسندگان بوده، قاعدهمند بودن این حرکت است. با ضابطهمند بودن آن، امکان الگوبرداری در زمانهای دیگر نیز وجود خواهد داشت و در شرایط مشابه میتوان آنرا به کار گرفت. در محرم امسال نیز این بحث در دو لایه مطرح شده است:
الف) لایه اول: خاص بودن یا نبودن واقعه عاشورا
در این لایه از مباحث، تقابلی بین برخی فعالان ژورنالیست وجود دارد.
سروش دباغ و محمد سروش محلاتی، با تأکید بر خاص بودن واقعه عاشورا مدعیاند که عاشورا یک واقعه منحصر به فرد بوده و نمیتوان از آن قانون و الگویی جامع استنتاج کرد تا برای زمانهای دیگر مفید باشد. حرکت امام حسین(ع) به نظر این شبهروشنفکران، تحت شرایط خاص زمانی سال ۶۱ هجری، شکل گرفته است و لذا یک رخداد تاریخی بوده و نمیتوان از آن الگو برداشت. اما اکثر صاحبنظران که تعداد آنها به مراتب بیش از نظر فوق است، به امکان الگوبرداری از واقعه عاشورا برای امروز جامعه بشری، معتقدند.
در بین افراد حاضر در این گروه، صاحبنظرانی چون عبدالحسین خسروپناه، احمد رهدار، بیژن عبدالکریمی، داوود فیرحی و محمد عندلیبی وجود دارد. در ادامه به طور تفصیل نظرات فوق طرح و بررسی خواهد شد. بدیهی است دیدگاه اول، با هدف و رسالت قیام امام حسین(ع) و با منطق عقلانیت امامت و ولایت ناسازگار است. این قبیل برداشتها و ادعاها، باب عبرتآموزی را مُنسد میسازد و در واقع تلاشی در جهت به تساهل کشاندن جامعه شیعی قلمداد میشود.
لینک دانلود:
https://eitaa.com/fekrat_net/2571
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فکرت
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442 بخش 1/1 امسال به
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442
بخش 1/2
ب) لایه دوم: درسهای عاشورایی
بعد از مسئلهی الگوگیری از واقعه عاشورا، مسئله بعدی، بحث درباره درسی است که از این رخداد بزرگ در تاریخ تشیع میتوان آموخت.
برخی صاحبنظران چون عبدالحسین خسروپناه، محسن فقیهی، اصغر طاهرزاده و احمد واعظی، ازقیام عاشورا، مفاهیم متعالی چون روحیه انقلابی و استکبارستیزی را استخراج کرده و مخاطب امروز اباعبدالله الحسین (ع) را به سمت مبارزه با استکبارگران واقعی جهان امروز سوق میدهند.
برخی دیگر چون احمد رهدار و غلامرضاظریفیان نیز عاشورا را برای معنابخشی به زندگی پوچگرای بشر مدرن حیاتی دانسته و معتقدند که این قیام میتواند پاسخ بسیاری از سؤالات بشر درمانده امروز را، ارائه دهد. این تحلیلهای تئوریک و نظری از سوی جریان گفتمان انقلاب اسلامی مطرح میشود که برپایه قرائت اصیل از عاشورا و در یک سنت تاریخی شکل گرفته و امتداد دارد.
اما از سوی دیگر افرادی چون ناصر مهدوی، داوود فیرحی و مهراب صادقنیا برخلاف دسته قبل، از عاشورا اعتراض علیه حاکمیت را برداشت کرده و سعی دارند تا مخاطبان را نسبت به «هر حکومتی» قبل از ظهور، بدبین کنند. گروهی دیگر از همین افراد همچون علی زمانیان، بیژن عبدالکریمی، محمد حسین بادامچی و رحیم نوبهار نیز بر عنصر انتخابگری، آزادی و دموکراسی تأکید کرده و معتقدند که امام حسین(ع) به منظور ترویج آزادی و دموکراسی در جامعه قیام کردهاند.
لینک دانلود:
https://eitaa.com/fekrat_net/2571
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442
بخش 2/1
محور دوم: ماهیت قیام عاشورا
در مورد ماهیت قیام عاشورا همواره اختلاف نظرهای گوناگونی وجود داشته است؛ ولی امسال به صورت ویژه بحثهای زیادی در مورد آن صورت گرفت که باید هوشیار بود. در این بین میتوان دو گروه از نظرات مختلف را از یکدیگر تفکیک کرد:
الف) دینی بودن ماهیت قیام عاشورا
آیتالله جوادی آملی با بصیرت کامل نسبت به وجود شبهات در این زمینه، سخنرانیهای محرم امسال خود را حول این محور قرار داده تا اثبات کند که قیام امام حسین(ع) در ادامه قیام انبیاء بوده و نزاع امام حسین(ع) با یزید بهخاطر عدم دینداری یزید و کم رنگ شدن دین در جامعه اسلامی بوده است. البته صاحب نظران دیگری نیز همچون سید مهدی میرباقری و محمد قائممقامی هم به تشریح این مسأله پرداختهاند.
ب) دینی نبودن ماهیت قیام عاشورا
برخلاف گروه اول، برخی شبهروشنفکران بیان میکنند که نزاع امام با یزید، بهخاطر شرابخواری و عدم دینداری او نبوده است؛ بلکه این قیام ماهیت دیگری دارد. در بین افراد حاضر در این گروه نیز، دو دیدگاه کلّی وجود دارد:
برخی مانند داوود فیرحی، ناصر نقویان ناصر مهدوی سعی دارند تا از این قیام چهرهای سیاسی و اجتماعی نشان دهند. به بیان دیگر به نظر این افراد، از آنجایی که مسأله «عدالت اجتماعی» در آن جامعه رعایت نمیشد و مردم آزادی بیان نداشتند، امام اقدام به قیام علیه حاکمیت کرده است و انگار اهداف متعالی و دینی حضرت، تقلیل یافتهاند.
لینک دانلود:
https://eitaa.com/fekrat_net/2571
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442
بخش 2/2
برخی دیگر همچون ابوالقاسم فنایی، محمد سروش محلاتی، سروش دباغ و مهراب صادقنیا نیز معتقدند که ماهیت قیام عاشورا اخلاقی بوده است. یعنی چون امام حسین(ع) افول اخلاق را در جامعه مشاهده کرد، اقدام به قیام کرد.
تقلیلگرایی دین به اخلاق و گاه معنویت سکولار، خطی است که پس از مصطفی ملکیان، در برخی اساتید دانشگاههایی چون مفید و ادیان و مذاهب در قم و برخی مراکز و انتشارات و دانشگاههای تهران، به چشم میخورد.
یکی دیگر از حوزههایی که امسال به صورت پررنگ مورد توجه گرفت، الفاظ و عباراتی است که در واقعه عاشورا به چشم میخورد. از بین این عبارات، شاید بتوان عبارت معروف امام حسین(ع) خطاب به سپاه دشمن « اِنْ لَمْ یَکُنْ لَکُمْ دینٌ، وَ کُنْتُمْ لا تَخافُونَ الْمَعادَ، فَکُونُوا اَحْراراً فی دُنْیاکُمْ» را به عنوان پرتکرارترین عبارت مطرح شده در بین پیامهای محرّمی امسال دانست.
افرادی چون محمد سروش محلاتی، ابوالقاسم فنایی و سروش دباغ، با استناد به این عبارت سعی در تحریف آن در جهت برتری اخلاق بر دین داشته و کل واقعه عاشورا را یک واقعه اخلاقی و شبه عرفانی (نه یک قیام بر پایه عدالتخواهیِ دینمحور و سیاسی) توصیف میکنند؛ اما این تحلیل در واقع تفسیری سکولار از قیام حسینی است که در لفافه ادبیات شبه عرفانی مستور میشود و نگاه جامع و هوشمندانه به مسأله ندارد.
لینک دانلود:
https://eitaa.com/fekrat_net/2571
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فکرت
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442 بخش 2/2 برخی دیگر
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442
بخش 3/1
محور سوم: هدف قیام عاشورا
تعیین هدف قیام عاشورا، یکی دیگر از محورهای پر تکرار در این شماره از دیدهبان است. در مورد هدف قیام امام حسین(ع) نیز روشنفکرنمایان تلاش میکنند که در مقابل قرائت اصلی حسینی از جریان عاشورا، قرائتهای خود را ارائه دهند و بهوسیله ابزار ژورنالیستی که در اختیار گرفتهاند، قرائتهای خود را بر قرائت رسمی شیعه تحمیل کنند؛ گرچه این قرائت در ساختار خود، سستیها و نقصها و حتی نقضهای تاریخی جدی دارد.
۱ـ تفسیر اصلی و متقنی که برگرفته از حدیثی از حضرت سیدالشهداست و در گفتار اساتیدی چون سید مهدی میرباقری و آیهالله جوادی نیز بدان اشارات فراوانی رفته است و هدف امام حسین(ع) از قیام عاشورا را ظلمستیزی و اصلاح بدعتها و تحریفاتی که در سنت پیغامبر مکرم(ص) و دین میداند. همین جریان در ادامه به هدف حاکمیتی و سیاسی حضرت نیز معطوف است و دین،سیاست، اخلاق و معنویت را در راستای هدایت و معرفت میداند.
لینک دانلود:
https://eitaa.com/fekrat_net/2571
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442
بخش 3/2
۲ـ خط روشنفکری، به بهانه نواندیشی و روشنفکری دینی، تلاش میکنند که قیام اباعبداللهالحسین را به یکی از اهداف ایشان یا حتی هدف دیگری که مدِنظر خودشان است، تقلیل دهند یا حتی در این قیام «تحریف روایت» شکل دهند.
پروژه «تقلیلگرایی» و «تحریف» و «تفسیر مطابق مذاق سکولارهای مدرن» در این راستا قابل ذکر است که توسط برخی مدعیان روشنفکری و تاریخ و تفسیر عاشورا در این ایام محرم و صفر، انجام شد. مجموعاً این خط چند قرائت ذیل را از قیام عاشورا داشت:
الف) افرادی چون حسن اسلامیاردکانی و محسن حساممظاهری، تشکیل حکومت و اهداف سیاسی را در اهداف عاشورا پررنگ میکنند.
ب) مرتضی جوادی آملی، تفسیر علمی و اجتماعی از هدف عاشورا را برجسته کرده است.
ج) عدهای از مروجان دین نوین جهانی و معنویت فرادینی و اخلاق فرادینی، هدف عاشورا را احیای اخلاق اسلامی یا حتی اخلاق فرادینی و انسانی میدانند و منکر ظلمستیزی ایشان هستند.
د) عدهای نیز در جامعه، احیای عدالت را هدف صرف عاشورا میدانند.
ه) عدهای دیگر از روشنفکران غربزده، جمهوریخواهی و مردمداری را هدف اصلی قیام عاشورا میدانند.
لینک دانلود:
https://eitaa.com/fekrat_net/2571
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📋#یادداشت
🔻رویای آمریکایی در سینمای هالیوود
🔸سال ۱۹۶۸ در جهان غرب اتفاقاتی افتاد که خیلیها آن را آغاز دوران پستمدرنیسم میدانند.
🔸در آلمان که کشور فلاسفه است، شورشهایی از جانب جوانان و دانشجویان شکل گرفت و در فرانسه که سکوی نمایش غرب بهحساب میآید، همین نوع اتفاقات با بسامدی شاید بالاتر رخ دادند.
🔸در آمریکا هم هیپیها و گروههای مختلف ضدجنگ ویتنام، اجتماعی در شهر شیکاگو ترتیب دادند که در نوع خود بیسابقه بود. از همان روز و روزگار بود که دیوارهای آرمانشهر سرمایهداری ترک خورد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سینما #هالیوود #آمریکا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3041
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻رویای آمریکایی در سینمای هالیوود
🔸رویای آمریکایی در سینمای هالیوود
ریشههای رویای آمریکایی را چنانکه خود آمریکاییها توصیف میکنند، باید در دوران پیش از کشف این قاره جستوجو کرد.
🔸سودای خوشبختی یکشبه و بدون زحمت یا بدون صلاحیت، چیزی است که در جوامع مختلف بشری، یکی از مسکنهای روحی برای افراد محروم است، اما اروپاییانی که اکثرشان مسیحیان پیوریتن (فرقهای از پروتستانیسم) بودند، توانستند در قاره تازه کشفشده آمریکا، جلوهای برای تحقق این رویا پیدا کنند.
🔸گابریل گارسیا مارکز، نویسنده معروف کلمبیایی، در نطق جایزه نوبل ادبیاش میگوید که آمریکا کشف نشد، بلکه خلق شد. اول به رویا درآمد و بعد برای تحقق آن رویا، سرزمینی پیدا شد. عصارهای از توضیح این وضع را میتوان در عبارت «جویندگان طلا» یافت؛ چیزی که در ادامه به جویندگان نفت و کمکم به سارقان بانک و در آخر به بورسبازان والاستریت تغییر شکل داد.
🔸رویای آمریکایی در اعلامیه استقلال این کشور هم مورد اشاره قرار گرفت و مهمترین عنصر هویتبخش ملی برای ایالاتمتحده بود؛ چیزی که درونمایهای مردانه، پیوریتن و سفیدپوست داشت. با خلق سینما بهترین ابزار برای تبلیغ و ترویج رویای آمریکایی بهوجود آمد و اوج گرفتن آن با فیلم همشهری کین بود؛ هرچند حدود ۲۰ سال بعد از این فیلم، باور به رویای آمریکایی کمکم رو به افول گذاشت و در قرن ۲۱ تقریبا چیزی از آن باقی نمانده بود.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سینما #هالیوود #آمریکا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3041
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻دوگانگی رادیکال و رویکرد ضدساختار
🔹رسانههای آمریکایی تابعی از معادله سیاست در روند رقابت «نخبگان قدرت» بوده است.
🔹رسانههای آمریکایی اگرچه دارای ویژگی حرفهای تمامعیار هستند، اما تمامی رسانهها بر ضرورت توجه به منافع ملی و منافع جناحی تاکید دارند. ساختار موازنه و کنترل در ایالاتمتحده میتواند رسانههای رقیب را در برابر یکدیگر قرار دهد.
🔹از آنجایی که «توئیتر» به حوزه لیبرالهای شبکهای آمریکایی تعلق دارد، از قابلیت لازم برای کنترل ادبیات یک کاندیدای ریاستجمهوری برخوردار است.
✍️نویسنده: دکتر ابراهیم متقی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#ساختار #انتخابات #آمریکا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3039
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻دوگانگی رادیکال و رویکرد ضدساختار
🔹هرگونه فرآیند انتخاباتی آمریکا دارای ریشههای اجتماعی، ساختاری و اندیشهای است. بنیانگذاران آمریکا، مبانی اندیشه سیاسی خود را براساس رهیافتهای رئالیستی جامعه غرب در سالهای بعد از قرون وسطی بهدست آوردند.
🔹اندیشه سیاسی از دوران قرون میانه همراه با قالبهای فکری و اندیشه «ماکیاول و هابز» پیوند یافت. افراد یاد شده محور اصلی دولت و حکومت را در ساختار قدرت جستوجو میکردند. محور اصلی اندیشه ماکیاول و هابز را منافع ملی، قدرت و گسترش حوزه نفوذ تشکیل میدهد.
🔹اندیشه قدرت را میتوان در بسیاری از قالبهای فلسفی و رمانهای اجتماعی کشورهای اروپایی و ایالاتمتحده مورد توجه قرار داد. «داستایوفسکی» در کتاب «برادران کارامازوف» به این موضوع اشاره دارد که انسان معجزه و قدرت برتر میخواهد.
🔹 انسان ترجیح میدهد آزادیاش را دو دستی به کسی بدهد که برایش امنیت بیاورد. بههمانگونهای که «اریک فروم» نیز در کتاب «گریز از آزادی» با تاکید بر روایت روانشناختی فرویدی، به این موضوع اشاره دارد که دموکراسی محقق شدنی نیست. برای اینکه مردم توان و رغبتی به دموکراسی ندارند.
✍️نویسنده: دکتر ابراهیم متقی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#ساختار #انتخابات #آمریکا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3039
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻بازار گرم سیاسینویسی در آمریکا
🔸کتاب «امپراتوریهای مخفی» به نقش و حضور فرزندان رئیسجمهور دونالد ترامپ و دیگر روسایجمهور و معاونان آنها در حزب دموکرات و جمهوریخواه در سیاست و اقتصاد این کشور میپردازد.
🔸در بخش دیگری از این کتاب به این موضوع اشاره شده است که در بسیاری از نقاط جهان، فرزندان شخصیتهای قدرتمند سیاسی به تجارت و سودآوری بسیاری رسیدند، نه لزوما به این دلیل که در این کار تبحر دارند، بلکه به این دلیل که آنها پدر و مادری معروف دارند و همین مساله باعث میشود وارد معاملات پرسود شوند.
🔸این کتاب به مساله آقازادگی در کشور آمریکا پرداخته است و سوءاستفادهای که فرزندان سیاستمداران از اسم پدر و مادرشان میکنند. انتخابات ۲۰۲۰ دوباره باعث شد این کتاب پرفروش شود.
✍️نویسنده: عاطفه جعفری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #ریاست_جمهوری #آمریکا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3037
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻بازار گرم سیاسینویسی در آمریکا
🔸«پول کلینتون: داستان ناگفته اینکه دولتها و بیزینسهای خارجی چگونه و چرا کمک کردند بیل و هیلاری را ثروتمند کنند» یکی از نمونه این آثار است که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد که شوایزر در آن کمکهای مالی دادهشده به بنیاد کلینتون ازسوی طرفهای خارجی را مورد بررسی قرار داد.
🔸پیتر شوایزر با این کتاب بسیاری از فسادهای جهانی در زمینه پولی آمریکا را فاش کرد و باعث شد FBI به این مساله ورود کند و درمورد آنها تحقیق کند. او فقط با یک حزب آمریکا کار نداشت و تقریبا امپراتوریهای مخفی فساد دو حزب را آشکار کرد.
🔸مهمترین افشاگریهای او با عنوان «دنبال پول» معروف شده است و در صفحه اول نیویورکتایمز و والاستریت ژورنال منتشر شده و تحقیقات او در برنامههای تلویزیونی بهصورت مرتب کار میشود.
🔸شوایزر و تیم تحقیقاتی فصلی او در کتاب «سوءاستفاده از قدرت» روی مهمترین موضوع کشور متمرکز شدند و آنهم تحقیق روی روشهای اقتصادی کسانی بود که داعیه پیشرفت آمریکا را دارند.
🔸البته این افراد، فقط این موضوع را در حرفهای خود میگویند و در عمل این اتفاق نمیافتد. این کتاب در یکماه اخیر جزء ۱۰ اثر برتر و پرفروش آمریکا بوده است و با توجه به اطلاعاتی که دارد مخاطب را نسبت به فساد و سوءاستفاده مقامات آمریکایی از قدرت آگاه میکند.
✍️نویسنده: عاطفه جعفری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #ریاست_جمهوری #آمریکا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3037
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
بازخوانی رویکرد روششناسی دکتر فیرحی دکتر ذبیحالله نعیمیان استاد حوزه و دانشگاه 📌آدرس کانال؛ 🆔@fe
#فیرحی_زنجانی؛ تئوریسین اسلام سکولار، مروج مدرنیته
حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد نوروزی
دکترای علوم سیاسی
[صفحه ۱ از ۲]
#گزیده
🔹از نظریه #اسلام_غیر_انقلابی دو نوع اسلام متولد می شود؛
#اسلام_متحجر و #اسلام_سکولار، که #فیرحی در قالب اسلام سکولار میگنجد.
🔹 مواجهه با شخصیت فیرحی از دو منظر قابل بررسی است؛
🔻اول اینکه وی از دنیا رفته و احساسات نسبت به این ضایعه برانگیخته شده است و باید به خانواده ایشان #تسلیت گفت
🔻اما آنچه اهمیت بالایی دارد #بعد_فکری جناب فیرحی است که نباید در #مواجهه_احساسی با فوت ایشان مغفول بماند.
🔹شخصیت علمی آقای فیرحی را از دو منظر می توان مورد بررسی قرار داد؛
بعد اولی که در شخصیت ایشان می شود به آن پرداخت به لحاظ #تبار_شناسی و #جریان_شناسی است.
🔹 مهم ترین مسأله ای که جریان روشنفکری از عصر فتحعلی شاه تا کنون با آن روبرو بوده این است که چطور می توان از وضعیت کنونی که کشور در آن قرار دارد خارج شد و به مدرنیته رسید به صورتی که ظاهر دین حفظ شود اما به لحاظ فکری و مبنایی ذیل مدرنیته تعریف بشویم.
🔹براین اساس رویکرد های مختلفی توسط جریان روشنفکری مورد توجه قرار می گیرد؛ رویکرد اول نقد دین است، به گونه ای که به تبیین مبانی فکری غرب به عنوان الگوی پیشرفت در عرصه های مختلف به ویژه در عرصه نظامی، سیاسی و اقتصادی و دیگر عرصه ها پرداخته می شود.
🔹 رویکرد دوم تأویل مفاهیم غیر دینی در قالب مفاهیم دینی و استدلال دینی برای مفاهیم غربی است و شاید بتوان میرزا ملکم خان را پایه گذار این روش دانست که معتقد بود در جامعه دینی نمی توان به مواجهه مستقیم با مبانی دینی رفت.
🔹 اگر این خط تبارشناسی را تا به امروز امتداد دهیم خواهیم دید در زمان ما سعی شده است این تأویل با رویکرد فقهی، فلسفی، ناسیونالیستی و یا ایران شناسی آقای طباطبایی مورد توجه قرار بگیرد و در عصر مشروطه علمایی چون #مرحوم_نائینی و #شیخ_فضل_الله سعی کردند این مواجهه مدرنیته با مفاهیم دینی را با تصرف در تفکرات مدرنیته و حفظ سیادت اسلام حل و فصل کنند.
🔹بعد دوم شخصیت آقای فیرحی جنبه فکری ایشان است؛
وی تلاش می کند مفاهیم و مؤلفه های غربی را با چارچوب فقهی مورد تبیین قرار دهد و در مواجهه با کسانی که رویکرد فلسفی دارند مانند سروش و یا رویکرد ایران شهری دارند مانند طباطبایی، به این دلیل نیست که این ها تلاش دارند دین را در ذیل مدرنیته تعریف کنند بلکه نقد وی به سروش و امثال او این است که چرا این افراد دستگاه فقه را نادیده گرفته اند، چرا که فقه مهمترین دستگاهی است که می شود از آن برای تعدیل مفاهیم غربی و ارائه مبانی و مؤلفه ها و مبانی غربی در چارچوب فقه و با روکش فقهی بهره برد.
🔹بنابراین این نکته که برخی تفکر فیرحی را استمرار تفکر مرحوم نائینی و مرحوم طالقانی می دانند به هیچ وجه درست نیست و مرحوم نائینی و شیخ فضل الله نوری از موضع فقه اجتهادی به مواجهه با مدرنیته برخاستند و تنها تفاوت این دو در تحلیل آن ها از موقعیت زمانه بود و استمرار تفکر شیخ فضل الله و نائینی به حکومت ولایت فقیه می انجامید، البته با مبانی متفاوت مرحوم نائینی در امور حسبیه و ادله الهی ولایت فقیه در دیدگاه شیخ فضل الله نوری وجود داشت.
🔹جریان روشنفکری تلاش می کند مرحوم نائینی را به نفع مبانی فکری التقاطی خود مصادره کند اما مطالعه در شیوه مرحوم نائینی و مواجهه واقع بینانه بینانه با اندیشه وی، ما را به نقطه ای که روشنفکران معاصر بر آن ایستاده اند نمی رساند.
🔹با مداقه در سلوک شخصیتی آقای فیرحی این نکته را خوهیم یافت که وی بیشترین #تأثیرپذیری را از #دکتر_بشیریه دارد و در یک کلام می توان گفت #خاستگاه_فکری وی مدرنیته است و تلاش می کند هر مسأله ای را با نقطه عزیمت مدرنیته آغاز کند و مؤلفه های فکری غربی که پس از رنسانس شکل گرفته است برای او اصالت دارد و از فقه به عنوان یک دستگاه فکری در خدمت توجیه مبانی فکری غربی در استفاده می کند و پیشینه ای رویکرده میرزا ملکم خان برمی گردد که تلاش داشت مفاهیم غیردینی را با لعاب دینی به جامعه عرضه کند.
🔹پشتوانه تئوریک نظریه نظام انقلابی، اسلام ناب است در مقابل نظریه اسلام غیر انقلابی که حاصل آن دموکراسی است ودو نوع اسلام از آن می تواند متولد شود، «اسلام متحجر» و «اسلام سکولار یا اسلام رحمانی»؛ که آقای فیرحی در قالب اسلام سکولار می گنجد.
🔹این انتقاد به #رسانه_ملی و سایر رسانهها وارد است که چرا وقتی افرادی مانند مرحوم #حسینیان با آن سابقه علمی از دنیا می روند به ابعاد شخصیتی و آثار آن ها توجهی نمی کنند اما در کوتاه ترین زمان ممکن برنامه ای در مورد آقای فیرحی روی آنتن #شبکه_چهار می رود بدون اینکه زمینه نقد وجوه علمی این شخص فراهم شده باشد!
@rozaneebefarda
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
#فیرحی_زنجانی؛ تئوریسین اسلام سکولار، مروج مدرنیته حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد نوروزی دکترای علو
#فیرحی_زنجانی؛ تئوریسین اسلام سکولار، مروج مدرنیته
[صفحه ۲ از ۲]
🔹اگر بخواهیم نمودهای تفکر سکولار را در اندیشه فیرحی بیابیم سیری نه چندان عمیق در آثار و سخنرانی های وی ما را به هدف مان می رساند؛
تحلیلی که در سخنرانی های خود از #قیام_امام_حسین (ع) ارائه می کند، تحلیلی که از تقابل نظام اسلامی و نظام سلطه براساس دو مفهوم تضاد و حقانیت ارائه می کند و یا مباحث مختلفی که در مقاله ای به آن می پردازد و درآن خود را به عنوان پل ساز میان فقه و جریان روشنفکری سکولار معرفی می کند که هدف این پل، #تعدیل_کنندگی #رادیکالیزم_مذهبی و #سکولاریزم_ستیزنده است.
🔹اگر ما مجموعه آثار و نوشته های ایشان را مورد بررسی قرار دهیم به هیچ وجه بین خود و جریان روشنفکری سکولار که مصادیق آن امثال #سروش، #شبستری و دیگران هستند، مرزبندی نمی کند و مواجهه او با این افراد مواجهه شکلی است به این معنا که از دریچه فقه باید ورود کرد یا از دریچه ای دیگر.
🔹یکی از اصول انقلاب و اسلام ناب مرزبندی با نظام سلطه است و فیرحی تلاش می کند این ویژگی و اصل را به شدت کمرنگ کند و سعی می کند اندیشه #انقلاب_اسلامی را در #ذیل_مدرنیته معرفی کند؛ بنابراین چیزی تحت عنوان علوم اسلامی نخواهیم داشت و از اساس علوم تقسیم بندی علوم انسانی به اسلامی و غیر اسلامی بی معنا خواهد بود.
🔹در اندیشه فیرحی فقه هم به دستگاهی برای موجه سازی مبانی فکری مدرنیته و مفاهیمی که در دانش سیاسی وجود دارد، فروکاسته شده، بنابراین دانش همان چیزی است که در غرب رشد و نمو یافته و تنها کاری که ما در قبال دانش می توانیم انجام دهیم بومی سازی است و این بومی سازی به معنای داشتن یک دانش مستقل نیست؛ بنابراین فیرحی خود را پل سازی معرفی می کند که به #عرفی_سازی_مبانی_تفکر_غرب می پردازد.
🔹اگر از دیدگاه مبانی امام و انقلاب اسلامی به عملکرد فیرحی بنگریم، شاید داعیه داری او برای اسلام از یک سو و تئوری پردازی برای جریان اصلاحات از سوی دیگر نشانه تناقض رفتاری او باشد اما اگر به دیدگاه تئوریکی که وی نظریه پرداز آن است توجه کنیم و سلوک علمی و عملی او زیر نظر بگیریم خواهیم دید که هیچ تناقضی در رفتار وی وجود ندارد چرا که اسلامی که فیرحی که داعیه دار آن است تقویت کننده جریان فکری سکولار به سردمداری اصلاحات است.
⭕️متن کامل گفتگو را اینجا بخوانید.
@rozaneebefarda
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🔸 دومین نشست از سری نشستهای حکمرانی اقتصادی با موضوع حکمرانی بخش عمومی و مواهب عمومی به صورت مجازی برگزار میشود.
🔰ارائه دهندگان:
✅دکتر محمدجواد توکلی
✅ حجتالاسلام محسن قنبریان
✅دکتر حمیدرضا مقصودی
❇️دبیر علمی: دکتر علی سعیدی
🕰دوشنبه 26 آبان، از ساعت ۱۰ الی ۱۲
📍لینک ورود به نشست
http://ve.qom.ac.ir/msheghtesade
🔹 ورود به این نشست به ویژه برای دانشجویان مقطع ارشد و دکتری توصیه میشود.
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
4_5873104147892406309.m4a
35.15M
معرفت دینی در نگاه علامه جعفری
معرفت دینی و معرفت علمی و نسبت آنها با یکدیگر در خوانش علامه جعفری چیست؟
حمید پارسانیا
یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net