eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فکرت
📍 #اختصاصی 📰 #نشریه ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیده‌بان #اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای)
ویژه‌نامه نقد وبررسی جریان‌شناسی رسانه‌ای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442 بخش 1/1 امسال به‌طور کلی سه محور اصلی از فرهنگ عاشورا مورد نظر سخنرانان و نویسندگان قرار گرفته است: محور نخست: قاعده‌مندی یا استثناء بودن قیام عاشورا یکی از مباحثی که نسبت به واقعه عاشورا محل نزاع بین برخی ‌ نویسندگان بوده، قاعده‌مند بودن این حرکت است.‌ با ضابطه‌مند بودن آن، امکان الگوبرداری در زمان‌های دیگر نیز وجود خواهد داشت و در شرایط مشابه می‌توان آنرا به کار گرفت. در محرم امسال نیز این بحث در دو لایه مطرح شده است: الف) لایه اول: خاص بودن یا نبودن واقعه عاشورا در این لایه از مباحث، تقابلی بین برخی فعالان ژورنالیست وجود دارد. سروش دباغ و محمد سروش محلاتی، با تأکید بر خاص بودن واقعه عاشورا مدعی‌اند که عاشورا یک واقعه منحصر به فرد بوده و نمی‌توان از آن قانون و الگویی جامع استنتاج کرد تا برای زمان‌های دیگر مفید باشد. حرکت امام حسین(ع) به نظر این شبه‌روشنفکران، تحت شرایط خاص زمانی سال ۶۱ هجری، شکل گرفته است و لذا یک رخداد تاریخی بوده و نمی‌توان از آن الگو برداشت. اما اکثر صاحب‌نظران که تعداد آن‌ها به مراتب بیش از نظر فوق است، به امکان الگوبرداری از واقعه عاشورا برای امروز جامعه بشری، معتقدند. در بین افراد حاضر در این گروه، صاحب‌نظرانی چون عبدالحسین خسروپناه، احمد رهدار، بیژن عبدالکریمی، داوود فیرحی و محمد عندلیبی وجود دارد. در ادامه به طور تفصیل نظرات فوق طرح و بررسی خواهد شد. بدیهی است دیدگاه اول، با هدف و رسالت قیام امام حسین(ع) و با منطق عقلانیت امامت و ولایت ناسازگار است. این قبیل برداشت‌ها و ادعاها، باب عبرت‌آموزی را مُنسد می‌سازد و در واقع تلاشی در جهت به تساهل کشاندن جامعه شیعی قلمداد می‌شود. لینک دانلود: https://eitaa.com/fekrat_net/2571 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
فکرت
ویژه‌نامه نقد وبررسی جریان‌شناسی رسانه‌ای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442 بخش 1/1 امسال به‌
ویژه‌نامه نقد وبررسی جریان‌شناسی رسانه‌ای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442 بخش 1/2 ب) لایه دوم: درس‌های عاشورایی بعد از مسئله‌ی الگوگیری از واقعه عاشورا، مسئله بعدی، بحث درباره درسی است که از این رخداد بزرگ در تاریخ تشیع می‌توان آموخت. برخی صاحب‌نظران چون عبدالحسین خسروپناه، محسن فقیهی، اصغر طاهرزاده و احمد واعظی، ازقیام عاشورا، مفاهیم متعالی چون روحیه انقلابی و استکبارستیزی را استخراج کرده و مخاطب امروز اباعبدالله الحسین (ع) را به سمت مبارزه با استکبارگران واقعی جهان امروز سوق می‌دهند. برخی دیگر چون احمد رهدار و غلامرضاظریفیان نیز عاشورا را برای معنابخشی به زندگی پوچ‌گرای بشر مدرن حیاتی دانسته و معتقدند که این قیام می‌تواند پاسخ بسیاری از سؤالات بشر درمانده امروز را، ارائه دهد. این تحلیل‌های تئوریک و نظری از سوی جریان گفتمان انقلاب اسلامی مطرح می‌شود که برپایه قرائت اصیل از عاشورا و در یک سنت تاریخی شکل گرفته و امتداد دارد. اما از سوی دیگر افرادی چون ناصر مهدوی، داوود فیرحی و مهراب صادق‌نیا برخلاف دسته قبل، از عاشورا اعتراض علیه حاکمیت را برداشت کرده و سعی دارند تا مخاطبان را نسبت به «هر حکومتی» قبل از ظهور، بدبین کنند. گروهی دیگر از همین افراد همچون علی زمانیان، بیژن عبدالکریمی، محمد حسین بادامچی و رحیم نوبهار نیز بر عنصر انتخاب‌گری، آزادی و دموکراسی تأکید کرده و معتقدند که امام حسین(ع) به منظور ترویج آزادی و دموکراسی در جامعه قیام کرده‌اند. لینک دانلود: https://eitaa.com/fekrat_net/2571 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
ویژه‌نامه نقد وبررسی جریان‌شناسی رسانه‌ای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442 بخش 2/1 محور دوم: ماهیت قیام عاشورا در مورد ماهیت قیام عاشورا همواره اختلاف نظرهای گوناگونی وجود داشته است؛ ولی امسال به صورت ویژه بحث‌های زیادی در مورد آن صورت گرفت که باید هوشیار بود. در این بین می‌توان دو گروه از نظرات مختلف را از یکدیگر تفکیک کرد: الف) دینی بودن ماهیت قیام عاشورا آیت‌الله جوادی آملی با بصیرت کامل نسبت به وجود شبهات در این زمینه، سخنرانی‌های محرم امسال خود را حول این محور قرار داده تا اثبات کند که قیام امام حسین(ع) در ادامه قیام انبیاء بوده و نزاع امام حسین(ع) با یزید به‌خاطر عدم دین‌داری یزید و کم رنگ شدن دین در جامعه اسلامی بوده است. البته صاحب نظران دیگری نیز همچون سید مهدی میرباقری و محمد قائم‌مقامی هم به تشریح این مسأله پرداخته‌اند. ب) دینی نبودن ماهیت قیام عاشورا برخلاف گروه اول، برخی شبه‌روشنفکران بیان می‌کنند که نزاع امام با یزید، به‌خاطر شراب‌خواری و عدم دین‌داری او نبوده است؛ بلکه این قیام ماهیت دیگری دارد. در بین افراد حاضر در این گروه نیز، دو دیدگاه کلّی وجود دارد: برخی مانند داوود فیرحی، ناصر نقویان ناصر مهدوی سعی دارند تا از این قیام چهره‌ای سیاسی و اجتماعی نشان دهند. به بیان دیگر به نظر این افراد، از آنجایی که مسأله «عدالت اجتماعی» در آن جامعه رعایت نمی‌شد و مردم آزادی بیان نداشتند، امام اقدام به قیام علیه حاکمیت کرده است و انگار اهداف متعالی و دینی حضرت، تقلیل یافته‌اند. لینک دانلود: https://eitaa.com/fekrat_net/2571 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
ویژه‌نامه نقد وبررسی جریان‌شناسی رسانه‌ای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442 بخش 2/2 برخی دیگر همچون ابوالقاسم فنایی، محمد سروش محلاتی، سروش دباغ و مهراب صادق‌نیا نیز معتقدند که ماهیت قیام عاشورا اخلاقی بوده است. یعنی چون امام حسین(ع) افول اخلاق را در جامعه مشاهده کرد، اقدام به قیام کرد. تقلیل‌گرایی دین به اخلاق و گاه معنویت سکولار، خطی است که پس از مصطفی ملکیان، در برخی اساتید دانشگاه‌هایی چون مفید و ادیان و مذاهب در قم و برخی مراکز و انتشارات و دانشگاه‌های تهران، به چشم می‌خورد. یکی دیگر از حوزه‌هایی که امسال به صورت پررنگ مورد توجه گرفت، الفاظ و عباراتی است که در واقعه عاشورا به چشم می‌خورد. از بین این عبارات، شاید بتوان عبارت معروف امام حسین(ع) خطاب به سپاه دشمن « اِنْ لَمْ یَکُنْ لَکُمْ دینٌ، وَ کُنْتُمْ لا تَخافُونَ الْمَعادَ، فَکُونُوا اَحْراراً فی دُنْیاکُمْ» را به عنوان پرتکرارترین عبارت مطرح شده در بین پیام‌های محرّمی امسال دانست. افرادی چون محمد سروش محلاتی، ابوالقاسم فنایی و سروش دباغ، با استناد به این عبارت سعی در تحریف آن در جهت برتری اخلاق بر دین داشته و کل واقعه عاشورا را یک واقعه اخلاقی و شبه عرفانی (نه یک قیام بر پایه عدالتخواهیِ دین‌محور و سیاسی) توصیف می‌کنند؛ اما این تحلیل در واقع تفسیری سکولار از قیام حسینی است که در لفافه ادبیات شبه عرفانی مستور می‌شود و نگاه جامع‌ و هوشمندانه به مسأله ندارد. لینک دانلود: https://eitaa.com/fekrat_net/2571 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
فکرت
ویژه‌نامه نقد وبررسی جریان‌شناسی رسانه‌ای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442 بخش 2/2 برخی دیگر
ویژه‌نامه نقد وبررسی جریان‌شناسی رسانه‌ای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442 بخش 3/1 محور سوم: هدف قیام عاشورا تعیین هدف قیام عاشورا، یکی دیگر از محورهای پر تکرار در این شماره از دیده‌بان است. در مورد هدف قیام امام حسین(ع) نیز روشنفکرنمایان تلاش می‌کنند که در مقابل قرائت اصلی حسینی از جریان عاشورا، قرائت‌های خود را ارائه دهند و به‌وسیله ابزار ژورنالیستی که در اختیار گرفته‌اند، قرائت‌های خود را بر قرائت رسمی شیعه تحمیل کنند؛ گرچه این قرائت در ساختار خود، سستی‌ها و نقص‌ها و حتی نقض‌های تاریخی جدی دارد. ۱ـ تفسیر اصلی و متقنی که برگرفته از حدیثی از حضرت سیدالشهداست و در گفتار اساتیدی چون سید مهدی میرباقری و آیه‌الله جوادی نیز بدان اشارات فراوانی رفته است و هدف امام حسین(ع) از قیام عاشورا را ظلم‌ستیزی و اصلاح بدعت‌ها و تحریفاتی که در سنت پیغامبر مکرم(ص) و دین می‌داند. همین جریان در ادامه به هدف حاکمیتی و سیاسی حضرت نیز معطوف است و دین،سیاست، اخلاق و معنویت را در راستای هدایت و معرفت می‌داند. لینک دانلود: https://eitaa.com/fekrat_net/2571 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
ویژه‌نامه نقد وبررسی جریان‌شناسی رسانه‌ای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442 بخش 3/2 ۲ـ خط روشنفکری، به بهانه نواندیشی و روشنفکری دینی، تلاش می‌کنند که قیام اباعبدالله‌الحسین را به یکی از اهداف ایشان یا حتی هدف دیگری که مدِنظر خودشان است، تقلیل دهند یا حتی در این قیام «تحریف روایت» شکل دهند. پروژه «تقلیل‌گرایی» و «تحریف» و «تفسیر مطابق مذاق سکولارهای مدرن» در این راستا قابل ذکر است که توسط برخی مدعیان روشنفکری و تاریخ و تفسیر عاشورا در این ایام محرم و صفر، انجام شد. مجموعاً این خط چند قرائت ذیل را از قیام عاشورا داشت: الف) افرادی چون حسن اسلامی‌اردکانی و محسن حسام‌مظاهری، تشکیل حکومت و اهداف سیاسی را در اهداف عاشورا پررنگ می‌کنند. ب) مرتضی جوادی آملی، تفسیر علمی و اجتماعی از هدف عاشورا را برجسته کرده است. ج) عده‌ای از مروجان دین نوین جهانی و معنویت فرادینی و اخلاق فرادینی، هدف عاشورا را احیای اخلاق اسلامی یا حتی اخلاق فرادینی و انسانی می‌دانند و منکر ظلم‌ستیزی ایشان هستند. د) عده‌ای نیز در جامعه، احیای عدالت را هدف صرف عاشورا می‌دانند. ه) عده‌ای دیگر از روشنفکران غربزده، جمهوری‌خواهی و مردم‌داری را هدف اصلی قیام عاشورا می‌دانند. لینک دانلود: https://eitaa.com/fekrat_net/2571 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📋 🔻رویای آمریکایی در سینمای هالیوود 🔸سال ۱۹۶۸ در جهان غرب اتفاقاتی افتاد که خیلی‌ها آن را آغاز دوران پست‌مدرنیسم می‌دانند. 🔸در آلمان که کشور فلاسفه است، شورش‌هایی از جانب جوانان و دانشجویان شکل گرفت و در فرانسه که سکوی نمایش غرب به‌حساب می‌آید، همین نوع اتفاقات با بسامدی شاید بالاتر رخ دادند. 🔸در آمریکا هم هیپی‌ها و گروه‌های مختلف ضدجنگ ویتنام، اجتماعی در شهر شیکاگو ترتیب دادند که در نوع خود بی‌سابقه بود. از همان روز و روزگار بود که دیوارهای آرما‌نشهر سرمایه‌داری ترک خورد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3041 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻رویای آمریکایی در سینمای هالیوود 🔸رویای آمریکایی در سینمای هالیوود ریشه‌های رویای آمریکایی را چنانکه خود آمریکایی‌ها توصیف می‌کنند، باید در دوران پیش از کشف این قاره جست‌وجو کرد. 🔸سودای خوشبختی یک‌شبه و بدون زحمت یا بدون صلاحیت، چیزی است که در جوامع مختلف بشری، یکی از مسکن‌های روحی برای افراد محروم است، اما اروپاییانی که اکثرشان مسیحیان پیوریتن (فرقه‌ای از پروتستانیسم) بودند، توانستند در قاره تازه کشف‌شده آمریکا، جلوه‌ای برای تحقق این رویا پیدا کنند. 🔸گابریل گارسیا مارکز، نویسنده معروف کلمبیایی، در نطق جایزه نوبل ادبی‌اش می‌گوید که آمریکا کشف نشد، بلکه خلق شد. اول به رویا درآمد و بعد برای تحقق آن رویا، سرزمینی پیدا شد. عصاره‌ای از توضیح این وضع را می‌توان در عبارت «جویندگان طلا» یافت؛ چیزی که در ادامه به جویندگان نفت و کم‌کم به سارقان بانک و در آخر به بورس‌بازان وال‌استریت تغییر شکل داد. 🔸رویای آمریکایی در اعلامیه استقلال این کشور هم مورد اشاره قرار گرفت و مهم‌ترین عنصر هویت‌بخش ملی برای ایالات‌متحده بود؛ چیزی که درون‌مایه‌ای مردانه، پیوریتن و سفیدپوست داشت. با خلق سینما بهترین ابزار برای تبلیغ و ترویج رویای آمریکایی به‌وجود آمد و اوج گرفتن آن با فیلم همشهری کین بود؛ هرچند حدود ۲۰ سال بعد از این فیلم، باور به رویای آمریکایی کم‌کم رو به افول گذاشت و در قرن ۲۱ تقریبا چیزی از آن باقی نمانده بود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3041 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻دوگانگی رادیکال و رویکرد ضدساختار 🔹رسانه‌های آمریکایی تابعی از معادله سیاست در روند رقابت «نخبگان قدرت» بوده است. 🔹رسانه‌های آمریکایی اگرچه دارای ویژگی حرفه‌ای تمام‌عیار هستند، اما تمامی رسانه‌ها بر ضرورت توجه به منافع ملی و منافع جناحی تاکید دارند. ساختار موازنه و کنترل در ایالات‌متحده می‌تواند رسانه‌های رقیب را در برابر یکدیگر قرار دهد. 🔹از آنجایی که «توئیتر» به حوزه لیبرال‌های شبکه‌ای آمریکایی تعلق دارد، از قابلیت لازم برای کنترل ادبیات یک کاندیدای ریاست‌جمهوری برخوردار است. ✍️نویسنده: دکتر ابراهیم متقی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3039 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻دوگانگی رادیکال و رویکرد ضدساختار 🔹هرگونه فرآیند انتخاباتی آمریکا دارای ریشه‌های اجتماعی، ساختاری و اندیشه‌ای است. بنیانگذاران آمریکا، مبانی اندیشه سیاسی خود را براساس رهیافت‌های رئالیستی جامعه غرب در سال‌های بعد از قرون وسطی به‌دست آوردند. 🔹اندیشه سیاسی از دوران قرون میانه همراه با قالب‌های فکری و اندیشه «ماکیاول و هابز» پیوند یافت. افراد یاد شده محور اصلی دولت و حکومت را در ساختار قدرت جست‌وجو می‌کردند. محور اصلی اندیشه ماکیاول و هابز را منافع ملی، قدرت و گسترش حوزه نفوذ تشکیل می‌دهد. 🔹اندیشه قدرت را می‌توان در بسیاری از قالب‌های فلسفی و رمان‌های اجتماعی کشورهای اروپایی و ایالات‌متحده مورد توجه قرار داد. «داستایوفسکی» در کتاب «برادران کارامازوف» به این موضوع اشاره دارد که انسان معجزه و قدرت برتر می‌خواهد. 🔹 انسان ترجیح می‌دهد آزادی‌اش را دو دستی به کسی بدهد که برایش امنیت بیاورد. به‌همان‌گونه‌ای که «اریک فروم» نیز در کتاب «گریز از آزادی» با تاکید بر روایت روانشناختی فرویدی، به این موضوع اشاره دارد که دموکراسی محقق شدنی نیست. برای اینکه مردم توان و رغبتی به دموکراسی ندارند. ✍️نویسنده: دکتر ابراهیم متقی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3039 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻بازار گرم سیاسی‌نویسی در آمریکا 🔸کتاب «امپراتوری‌های مخفی» به نقش و حضور فرزندان رئیس‌جمهور دونالد ترامپ و دیگر روسای‌جمهور و معاونان آنها در حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در سیاست و اقتصاد این کشور می‌پردازد. 🔸در بخش دیگری از این کتاب به این موضوع اشاره شده است که در بسیاری از نقاط جهان، فرزندان شخصیت‌های قدرتمند سیاسی به تجارت و سودآوری بسیاری رسیدند، نه لزوما به این دلیل که در این کار تبحر دارند، بلکه به این دلیل که آنها پدر و مادری معروف دارند و همین مساله باعث می‌شود وارد معاملات پرسود شوند. 🔸این کتاب به مساله آقازادگی در کشور آمریکا پرداخته است و سوءاستفاده‌ای که فرزندان سیاستمداران از اسم پدر و مادرشان می‌کنند. انتخابات ۲۰۲۰ دوباره باعث شد این کتاب پرفروش شود. ✍️نویسنده: عاطفه جعفری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3037 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻بازار گرم سیاسی‌نویسی در آمریکا 🔸«پول کلینتون: داستان ناگفته اینکه دولت‌ها و بیزینس‌های خارجی چگونه و چرا کمک کردند بیل و هیلاری را ثروتمند کنند» یکی از نمونه این آثار است که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد که شوایزر در آن کمک‌های مالی داده‌شده به بنیاد کلینتون ازسوی طرف‌های خارجی را مورد بررسی قرار داد. 🔸پیتر شوایزر با این کتاب بسیاری از فسادهای جهانی در زمینه پولی آمریکا را فاش کرد و باعث شد FBI به این مساله ورود کند و درمورد آنها تحقیق کند. او فقط با یک حزب آمریکا کار نداشت و تقریبا امپراتوری‌های مخفی فساد دو حزب را آشکار کرد. 🔸مهم‌ترین افشاگری‌های او با عنوان «دنبال پول» معروف شده است و در صفحه اول نیویورک‌تایمز و وال‌استریت ژورنال منتشر شده و تحقیقات او در برنامه‌های تلویزیونی به‌صورت مرتب کار می‌شود. 🔸شوایزر و تیم تحقیقاتی فصلی او در کتاب «سوءاستفاده از قدرت» روی مهم‌ترین موضوع کشور متمرکز شدند و آن‌هم تحقیق روی روش‌های اقتصادی کسانی بود که داعیه پیشرفت آمریکا را دارند. 🔸البته این افراد، فقط این موضوع را در حرف‌های خود می‌گویند و در عمل این اتفاق نمی‌افتد. این کتاب در یک‌ماه اخیر جزء ۱۰ اثر برتر و پرفروش آمریکا بوده است و با توجه به اطلاعاتی که دارد مخاطب را نسبت به فساد و سوءاستفاده مقامات آمریکایی از قدرت آگاه می‌کند. ✍️نویسنده: عاطفه جعفری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3037 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
بازخوانی رویکرد روش‌شناسی دکتر فیرحی دکتر ذبیح‌الله نعیمیان استاد حوزه و دانشگاه 📌آدرس کانال؛ 🆔@fe
؛ تئوریسین اسلام سکولار، مروج مدرنیته حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد نوروزی دکترای علوم سیاسی [صفحه ۱ از ۲] 🔹از نظریه دو نوع اسلام متولد می شود؛ و ، که در قالب اسلام سکولار می‌گنجد. 🔹 مواجهه با  شخصیت فیرحی  از دو منظر قابل بررسی است؛ 🔻اول اینکه وی از دنیا رفته و احساسات نسبت به این ضایعه برانگیخته شده است و باید به خانواده  ایشان گفت 🔻اما آنچه اهمیت بالایی دارد جناب فیرحی است که نباید در با فوت ایشان مغفول بماند. 🔹شخصیت علمی آقای فیرحی را از دو منظر می توان مورد بررسی قرار داد؛ بعد اولی که در شخصیت ایشان می شود به آن پرداخت به لحاظ و است. 🔹 مهم ترین مسأله ای که جریان روشنفکری از عصر فتحعلی شاه تا کنون با آن روبرو بوده این است که چطور می توان از وضعیت کنونی که کشور در آن قرار دارد خارج شد و به مدرنیته رسید به صورتی که ظاهر دین حفظ شود اما به لحاظ فکری و مبنایی ذیل مدرنیته تعریف بشویم. 🔹براین اساس رویکرد های مختلفی توسط جریان روشنفکری مورد توجه قرار می گیرد؛ رویکرد اول نقد دین است، به گونه ای که به تبیین مبانی فکری غرب به عنوان الگوی پیشرفت در عرصه های مختلف به ویژه در عرصه نظامی، سیاسی و اقتصادی و دیگر عرصه ها پرداخته می شود. 🔹 رویکرد دوم تأویل مفاهیم غیر دینی در قالب مفاهیم دینی و استدلال دینی برای مفاهیم غربی است و شاید بتوان میرزا ملکم خان را پایه گذار این روش دانست که معتقد بود در جامعه دینی نمی توان به مواجهه مستقیم با مبانی دینی رفت. 🔹 اگر این خط تبارشناسی را تا به امروز امتداد دهیم خواهیم دید در زمان ما سعی شده است این تأویل با رویکرد فقهی، فلسفی، ناسیونالیستی و یا ایران شناسی آقای طباطبایی مورد توجه قرار بگیرد و در عصر مشروطه علمایی چون و سعی کردند این مواجهه مدرنیته با مفاهیم دینی را با تصرف در تفکرات مدرنیته و حفظ سیادت اسلام حل و فصل کنند. 🔹بعد دوم شخصیت آقای فیرحی جنبه فکری ایشان است؛ وی تلاش می کند مفاهیم و مؤلفه های غربی را با چارچوب فقهی مورد تبیین قرار دهد و در مواجهه با کسانی که رویکرد فلسفی دارند مانند سروش و یا رویکرد ایران شهری دارند مانند طباطبایی، به این دلیل نیست که این ها تلاش دارند دین را در ذیل مدرنیته تعریف کنند بلکه نقد وی به سروش و امثال او این است که چرا این افراد دستگاه فقه را نادیده گرفته اند، چرا که فقه مهمترین دستگاهی است که می شود از آن برای تعدیل مفاهیم غربی و ارائه مبانی و مؤلفه ها و مبانی غربی در چارچوب فقه و با روکش فقهی بهره برد. 🔹بنابراین این نکته که برخی تفکر فیرحی را استمرار تفکر مرحوم نائینی و مرحوم طالقانی می دانند به هیچ وجه درست نیست و مرحوم نائینی و شیخ فضل الله نوری از موضع فقه اجتهادی به مواجهه با مدرنیته برخاستند و تنها تفاوت این دو در تحلیل آن ها از موقعیت زمانه بود و استمرار تفکر شیخ فضل الله و نائینی به حکومت ولایت فقیه می انجامید، البته با مبانی متفاوت مرحوم نائینی در امور حسبیه و ادله الهی ولایت فقیه در دیدگاه شیخ فضل الله نوری وجود داشت. 🔹جریان روشنفکری تلاش می کند مرحوم نائینی را به نفع مبانی فکری التقاطی خود مصادره کند اما مطالعه در شیوه مرحوم نائینی و مواجهه واقع بینانه بینانه با اندیشه وی، ما را به نقطه ای که روشنفکران معاصر بر آن ایستاده اند نمی رساند. 🔹با مداقه در سلوک شخصیتی آقای فیرحی این نکته را خوهیم یافت که وی بیشترین را از دارد و در یک کلام می توان گفت وی مدرنیته است و تلاش می کند هر مسأله ای را با نقطه عزیمت مدرنیته آغاز کند و مؤلفه های فکری غربی که پس از رنسانس شکل گرفته است  برای او اصالت دارد و از فقه به عنوان یک دستگاه فکری در خدمت توجیه مبانی فکری غربی در استفاده می کند و پیشینه ای رویکرده میرزا ملکم خان برمی گردد که تلاش داشت مفاهیم غیردینی را با لعاب دینی به جامعه عرضه کند. 🔹پشتوانه  تئوریک نظریه نظام انقلابی، اسلام ناب است در مقابل نظریه اسلام غیر انقلابی که حاصل آن دموکراسی است ودو نوع اسلام از آن می تواند متولد شود، «اسلام متحجر» و «اسلام سکولار یا اسلام رحمانی»؛ که آقای فیرحی در قالب اسلام سکولار می گنجد. 🔹این انتقاد به و سایر رسانه‌ها وارد است که چرا وقتی افرادی مانند مرحوم با آن سابقه علمی از دنیا می روند به ابعاد شخصیتی و آثار آن ها توجهی نمی کنند اما در کوتاه ترین زمان ممکن برنامه ای در مورد آقای فیرحی روی آنتن می رود بدون اینکه زمینه نقد وجوه علمی این شخص فراهم شده باشد! @rozaneebefarda 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
#فیرحی_زنجانی؛ تئوریسین اسلام سکولار، مروج مدرنیته حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد نوروزی دکترای علو
؛ تئوریسین اسلام سکولار، مروج مدرنیته [صفحه ۲ از ۲] 🔹اگر بخواهیم نمودهای تفکر سکولار را در اندیشه فیرحی بیابیم سیری نه چندان عمیق در آثار و سخنرانی های  وی ما را به هدف مان می رساند؛ تحلیلی که در سخنرانی های خود از (ع) ارائه می کند، تحلیلی که از تقابل نظام اسلامی و نظام سلطه براساس دو مفهوم تضاد و حقانیت ارائه می کند و یا مباحث مختلفی که در مقاله ای به آن می پردازد و درآن خود را به عنوان پل ساز میان فقه و جریان روشنفکری سکولار معرفی می کند که هدف این پل، و است. 🔹اگر ما مجموعه آثار و نوشته های ایشان را مورد بررسی قرار دهیم به هیچ وجه بین خود و جریان روشنفکری سکولار که مصادیق آن امثال ، و دیگران هستند، مرزبندی نمی کند و مواجهه او با این افراد مواجهه شکلی است به این معنا که از دریچه فقه باید ورود کرد یا از دریچه ای دیگر. 🔹یکی از اصول انقلاب و اسلام ناب مرزبندی با نظام سلطه است و فیرحی تلاش می کند این ویژگی  و اصل را به شدت کمرنگ کند و سعی می کند اندیشه را در معرفی کند؛ بنابراین چیزی تحت عنوان علوم اسلامی نخواهیم داشت و از اساس علوم تقسیم بندی علوم انسانی به اسلامی و غیر اسلامی بی معنا خواهد بود. 🔹در اندیشه فیرحی فقه هم به دستگاهی برای موجه سازی مبانی فکری مدرنیته و مفاهیمی که در دانش سیاسی وجود دارد، فروکاسته شده، بنابراین دانش همان چیزی است که در غرب رشد و نمو یافته و تنها کاری که ما در قبال دانش می توانیم انجام دهیم بومی سازی است  و این بومی سازی به معنای داشتن یک دانش مستقل نیست؛ بنابراین فیرحی خود را پل سازی معرفی می کند که به می پردازد. 🔹اگر از دیدگاه مبانی امام و انقلاب اسلامی به عملکرد فیرحی بنگریم، شاید داعیه داری او برای اسلام از یک سو و تئوری پردازی برای جریان اصلاحات از سوی دیگر نشانه تناقض رفتاری او باشد اما اگر به دیدگاه تئوریکی که وی نظریه پرداز آن است  توجه کنیم و سلوک علمی و عملی او زیر نظر بگیریم خواهیم دید که هیچ تناقضی در رفتار وی وجود ندارد چرا که اسلامی که فیرحی که داعیه دار آن است تقویت کننده جریان فکری سکولار به سردمداری اصلاحات است. ⭕️متن کامل گفتگو را اینجا بخوانید. @rozaneebefarda 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔸 دومین نشست از سری نشست‌های حکمرانی اقتصادی با موضوع حکمرانی بخش عمومی و مواهب عمومی به صورت مجازی برگزار می‌شود. 🔰ارائه دهندگان: ✅دکتر محمدجواد توکلی ✅ حجت‌الاسلام محسن قنبریان ✅دکتر حمیدرضا مقصودی ❇️دبیر علمی: دکتر علی سعیدی 🕰دوشنبه 26 آبان، از ساعت ۱۰ الی ۱۲ 📍لینک ورود به نشست http://ve.qom.ac.ir/msheghtesade 🔹 ورود به این نشست به ویژه برای دانشجویان مقطع ارشد و دکتری توصیه می‌شود. 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
4_5873104147892406309.m4a
35.15M
معرفت دینی در نگاه علامه جعفری معرفت دینی و معرفت علمی و نسبت آنها با یکدیگر در خوانش علامه جعفری چیست؟ حمید پارسانیا یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تقلب در رویای آمریکایی 🔹موضوعی که در فیلم بانکدار وجود دارد، نمایش یک وضعیت نژادی هولناک در گذشته نزدیک آمریکاست. 🔹 نمایش چنین چیزی در ناخودآگاه مخاطب این را القا خواهد کرد که جامعه آمریکا درحقیقت چقدر پیشرفت کرده و اگر نسل‌های قبلی، از تغییر و انعطاف در نظام سرمایه‌داری مایوس می‌شدند و این مبارزات وجود نداشت، امروز همه در چه وضعیت تحمل‌ناپذیری به سر می‌بردند. 🔹 به این وسیله می‌توان به مخاطب تلقین کرد و برای او جا انداخت که هیچ بن‌بستی در این جامعه وجود ندارد. حتی هولناک‌ترین چیزها که روزی به نظر می‌رسید تغییرناپذیر هستند، امروز کاملا وضعی دیگرگونه پیدا کرده‌اند. پس لازم نیست سیستم سرمایه‌داری کنار برود؛ چون این‌قدر انعطاف دارد که هر ایرادی در چارچوب آن قابل اصلاح و ترمیم باشد. ✍️نویسنده: میلاد جلیل‌زاده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3062 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تقلب در رویای آمریکایی 🔹رویای آمریکایی خوشبختی یک‌شبه و غیرمولد است. 🔹به‌عبارتی این شرح توفیقات یک نفر ازطریق کنار زدن ستم‌های ساختاری که مانع پیشرفت او و هم‌طبقه‌ای‌هایش می‌شوند یا عروج طبقاتی توسط یک اختراع سودمند، کشف علمی و چیزهایی از این دست نیست؛ بانک‌دزدی و قاچاق و بورس‌بازی شیادانه است. 🔹اما فیلم «شبکه اجتماعی» در سال ۲۰۱۰ که شرح حال خالقان فیس‌بوک بود، تا حدودی نمونه‌ای از کسی است که به‌واسطه خلاقیت به جایی رسیده است؛ هرچند بعدها داستان کارکرد شبکه‌های مجازی و تاثیر آن روی جوامع بشری هم بسیار محل مناقشه قرار گرفت. داستان فیلم به جایی برمی‌گردد که در سال ۲۰۰۳، مارک زاکربرگ، دانشجوی دانشگاه هاروارد، بعد از شکست در برقراری رابطه با یکی از دخترهای خوابگاه به نام اریکا، به اتاقش پناه می‌برد و وب‌سایتی به‌نام فیس‌مش درست می‌کند که در آن اعضای سایت می‌توانند به دختران دانشگاه ازنظر جذابیت‌شان نمره بدهند. 🔹سایت خیلی زود موردتوجه قرار می‌گیرد تا اینکه سرورهای سیستم پایگاه اینترنتی دانشگاه مختل می‌شود. به همین دلیل زاکربرگ ۶ماه از تحصیل محروم می‌شود و وقتی بازمی‌گردد، همه او را می‌شناسند. دوقلوهای وینکِلواس او را استخدام می‌کنند تا وب‌سایتی مخصوص دوستیابی برای آنها درست کند و بعد از بروز اتفاقاتی، وب‌سایت فیس‌بوک خلق می‌شود که رفته‌رفته مورد توجه ۵۰۰میلیون نفر در سرتاسر دنیا قرار می‌گیرد. ✍️نویسنده: میلاد جلیل‌زاده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3062 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻ما باید الگو را یک «منطق حکمرانی» ببینیم، نه برنامه 🔸طرح روایت‌پژوهی راهبردی، با انتخاب یک تجربه با اهمیت سیاستی آغاز می‌شود. تجربه‌ای که بتوان از آن درس‌هایی برای آینده استخراج کرد. 🔸می‌توان گفت که انتخاب تجربه سیاستی هم، جزء فرآیند روایت‌پژوهی راهبردی است. فرض تلویحی ما در انتخاب موضوع، این است که سیاستگذار‌ ایرانی در رویارویی با موقعیت اجتماعی، در بسیاری موارد، در تله پیچیدگی مرکب می‌افتد و نسخه‌هایش به تشدید بیماری منجر می‌شود. 🔸به همین دلیل انتظار داریم که در مرحله برون‌فهمی، با استفاده از مفاهیمی مانند کمال‌زدگی اجتماعی، میان‌مایگی سیاستی و محبوبیت بدخیم، چگونگی شکست سیاستی روایت شود. سرانجام در مرحله توصیه سیاستی، چارچوب‌های بدیل برای اندیشیدن به آینده، ارائه خواهد شد. 🔸تاکید بر روایت در تلاش برای فهم تجربه سیاستی و رمزگشایی از پیچیدگی مرکب، به این معنی نیست که از نظریه‌های موجود بهره نگیریم؛ بلکه به معنی فاصله گرفتن از قضاوت‌های کلیشه‌ای است که صرفا با استناد به کلان‌نظریه‌ها انجام شده و موقعیت مساله‌خیز پدیده مورد مطالعه نادیده گرفته می‌شود. 🔸مثلا در تحلیل دلایل بروز مشکل در صنعت خودرو به‌صورت مستمر و کلیشه‌ای گفته می‌شود ریشه مشکل مربوط به دولتی بودن صنعت، بالا بودن تعرفه‌های وارداتی، نبود رقابت داخلی، انحصاری بودن و کلیشه‌هایی از این قبیل است. نه اینکه این موارد غلط باشد، بلکه این موارد بیانگر تمام مشکلات صنعت خودروی کشور ایران نیست. 🔸آنچه در روایت‌پژوهی راهبردی مدنظر است، شرح چگونگی ایجاد عالم اختصاصی خودروسازی ایرانی است که در کنار موارد کلیشه‌ای فوق، نقش سیاستگذاران صنعتی و دولتی، نقش شورای رقابت، تاثیر تعیین نادرست نرخ دلار، اجبار برای استخدام، شکل خصوصی‌سازی ایرانی و مسائل دیگر هم تاثیر می‌گذارد. 🎤گفت وگو با: دکتر حمیدرضا فرتوک‌زاده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3060 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻ما باید الگو را یک «منطق حکمرانی» ببینیم، نه برنامه 🔸ما دچار یک خلأ نهادی درخصوص سیاستگذاری کلان هستیم که باعث می‌شود سیاستگذاری در ایران به‌صورت هوشمندانه و اثربخش شکل نگیرد. 🔸دقت شود که منظور من شخص نیست بلکه منظور «نهاد سیاستگذاری ایرانی» است. به‌واسطه فشارهای لحظه‌ای میدان که بر سیاستگذاری وارد می‌شود دچار یک نگاه منفعل نسبت به زمان کنونی شده (اکنونیت منفعل) و از نگاه به آینده و درازمدت غافل می‌شویم. 🔸به همین دلیل من اهمیت تدوین الگوی بومی پیشرفت را در این می‌دانم که ما را از «اکنونیت منفعل سیاستگذار‌ی» به «سیاستگذاری آینده‌نگرانه» برساند. 🎤گفت وگو با: دکتر حمیدرضا فرتوک‌زاده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3060 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻فعالیت فرهنگی؛«انبوه»یا«هوشمندانه» 🔹هوشمندی در فعّالیّتِ فرهنگی یعنی شناختِ موقعیّت‌ها و منزل‌ها و آغاز و انجامِ کار. 🔹یعنی دریافتنِ گلوگاه‌ها و گردنه‌های تعیین‌کننده؛ یعنی بر بلندی نشستن و یک طرحِ کلّی و همه‌جانبه درافکندن. 🔹یعنی رسیدن به حدّ اعلای خودآگاهیِ تاریخی و فهمِ مسئولیّت‌های اساسی در نسبتِ با زمان؛ یعنی چون نمی‌توان همۀ گزینه‌ها را انتخاب کرد، بهینه‌ترین‌ها را برگزید و به‌کار بست. ✍️نویسنده: مهدی جمشیدی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3058 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻فعالیت فرهنگی؛«انبوه»یا«هوشمندانه» 🔹«کمّیّت‌زدگی» در فعّالیّتِ فرهنگی، یک منطق و رویکردِ ناصواب است؛ یعنی این‌که تصوّر کنیم که هر اندازه «حجمِ کارِ فرهنگی»، بیشتر باشد، به‌طورِ ضروری، موفّق‌تر نیز خواهیم بود، برداشتِ ساده‌انگارانه‌ای است. 🔹در نگاهِ کمّیّتی، بی‌اعتنا به اولویّت‌ها و ترجیح‌ها، حجمِ انبوهی از کارهای فرهنگی صورت می‌گیرند، درحالی‌که چه‌بسا این کارها، موجبِ «تغییرِ وضعِ فرهنگی» نشوند و چنان «بی‌اثر» و «بی‌خاصیّت» باشند که گویا کاری انجام نشده است. 🔹در مقابلِ «کمّیّت‌اندیشیِ فرهنگی»، رویکردی قرار دارد که در آن، انتخاب‌های فرهنگی بر شناختِ «موقعیّتی» و «تاریخ‌مندِ» جهانِ فرهنگی مبتنی است. ازاین‌رو، به‌جای آن‌که در چهارچوبی «یکنواخت» و «عام»، حرکت کنیم، به «خلاء‌ها و نیازهای کنونی» می‌نگریم و «کاستی‌ها و نقصان‌های هر موقعیّت» را می‌یابیم و آن‌گاه، توانِ خویش را صرفِ انجامِ این قبیل کارهای فرهنگی می‌کنیم. ✍️نویسنده: مهدی جمشیدی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3058 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
انتشار کتاب ” کرونا، شرور و باورهای دینی” تالیف: دکتر رضابرنجکار انتشارات مرکز مدیریت حوزه های علمیه 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📢 مستند | رویای هالیوود 👈🏻 مقایسه تصویر ارائه شده از آمریکا در سینمای این کشور با واقعیت های موجود تهیه کننده: هومن نیری ⏰ دوشنبه شب 26 آبان ساعت ۱۹:۰۰ از شبکه افق سیما 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 منشأییت اسلامی و قانون‌گذاری در نظام مسائل خانواده 📌 سومین نشست از سلسله نشست‌های راهبردی فقه و قانون‌گذاری با موضوع «منشأییت اسلامی و قانون‌گذاری در نظام مسائل خانواده» با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین فرج‌الله هدایت‌نیا برگزار می‌شود. 📆 زمان: سه‌شنبه ۲۷ آبان، ساعت ۱۴:۳۰ 🔻 لینک ورود به جلسه 🌐 https://b2n.ir/548677 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net