فکرت
📍کدام تقریر از مردم؟ مردمسالاری دینی گویا چندان در فاهمهی عمومی جای خود را پیدا نکرده است. برخی ا
.
💠 مردم در اندیشه علامه مصباح (ره) بررسی شد
🔰 بخش اول مهمترین عناوین سخنان حجت الاسلام شباننیا، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در سومین نشست روایت شفاهیِ «فصل مردم»:
✅ اگر بخواهید اندیشه سیاسی علامه مصباح و جایگاه مردم را متوجه شوید، باید کتاب «نگاهی گذرا به نظریه ولایتفقیه» ایشان را مطالعه کنید که تقریباً 100 صفحه است و اگر بخواهیم علامه مصباح را درست تحلیل کنیم، باید کتاب «حقوق سیاست در قرآن» ایشان را بخوانیم که در آن، جایگاهی را که ایشان برای مردم قائل است.
♻️ آخرین کتابی که از علامه مصباح (ره) در حوزه مباحث سیاسی و از این قبیل به چاپ رسیده و به رؤیت خود ایشان هم رسیده، کتاب «حکیمانهترین حکومت» است. کتاب «نظریه سیاسی اسلام» که سخنرانیهای قبل از خطبههای نماز جمعه تهران در دوره اصلاحات بود را هم باید بخوانیم.
🔸 اگر علامه مصباح را در نگاه منظومهای ببینید، آن نقشی که برای مردم قائل شدهاست، نقشی متعالی است. کما اینکه حکومتی که تصویر میکند هم حکومت متعالی است.
❇️ مردم در این حکومت متعالی نقش متعالی دارند و بالاترین سطح مشارکت در حکومت را، میتوانید در اندیشههای علامه مصباح پیدا کنید.
🔻 یکی از مبانی بسیار مهمی که سر منشأ مباحث سیاسی علامه مصباح است، نقشی است که توحید میتواند در زندگی سیاسی و عملکرد سیاسی ما داشته باشد. یعنی نقش توحید.
🌀 علامه مصباح (ره) و اندیشمندانی مانند حضرت امام (ره)، مقام معظم رهبری، علامه جوادی آملی و همینطور بسیاری از بزرگان دیگر، حق و تکلیف را در نقش مردم، دو روی یک سکه میبینند. در ادبیات حضرت امام هم داریم. حضرت امام میفرمایند: «مردم تکلیف دارند که در انتخابات شرکت کنند».
✴️ علامه مصباح میفرمایند: «اگر من با نگاه توحیدی جلو بیایم، خداوند از من میخواهد اگر یک جایی من میتوانم با یک رأی تأثیری بگذارم که احکام خدا بهتر اجرا بشود. حکومت اسلامی تقویت بشود و در سایه تقویت این حکومت، احکام الهی بهتر اجرا بشود و امنیت بهتر محقق بشود».
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
📍کدام تقریر از مردم؟ مردمسالاری دینی گویا چندان در فاهمهی عمومی جای خود را پیدا نکرده است. برخی ا
.
💠 مردم در اندیشه علامه مصباح (ره) بررسی شد
🔰 بخش دوم مهمترین عناوین سخنان حجت الاسلام شباننیا، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در سومین نشست روایت شفاهیِ «فصل مردم»:
✅ در کشور ما اینطور است که حضور مردم و مشارکت آنها در انتخابات، قدرت ایجاد میکند. اگر کشور ما بتواند از موضع قدرت ورود پیدا کنید، خیلی جاها میتواند مصالح همین مردم را بهشکل بهتری تأمین کند. لذا اگر میتوانم چنین نقشی داشته باشم و یک رأی من بتواند جایگاه جمهوری اسلامی را ارتقا بدهد، این تکلیف شرعی من است که در انتخابات شرکت کنم.
🔹 علامه مصباح در کتاب «بزرگترین فریضه» میگویند: امر به معروف و نهی از منکر فقط این نیست که شما در جایی میبینید که کسی حجاب را رعایت نمیکند و یا پوشش مناسبی ندارد، به او تذکر بدهید، یک بخش مهم امر به معروف و نهی از منکر، امر به معروف و نهی از منکر ناظر به حکومت است؛ امر به معروف و نهی از منکر، امر و نهی از موضع بالا است».
⚠️ فقها میفرمایند از موضع استعلا، نه خواهش و تمنا. شما وقتی یک مسئول مملکتی را دیدید که یک تخلفی انجام میدهد؛ شما باید بروید و یقه مسئول را بگیرید و به مسئول فشار بیاورید به او که مرتکب این تخلف نشد.
🔸 علامه در ایشان در اواخر کتاب «بزرگترین فریضه» میگوید: «حالا در قالب امر به معروف و نهی از منکر از چه کسانی میشود انتقاد کرد؟ تمام کسانی که در نظام اسلامی قرار دارند، اگر معصوم نباشند مورد انتقاد قرار میگیرند، حتی ولی فقیه». من کمتر دیدم که این جمله از زبان علامه مصباح مطرح بشود. ایشان میفرمایند: «واجب شرعی است که حتی ولیفقیه که بالاترین رکن در حکومت در عصر غیبت است، اگر در یکجا مرتکب خطا و اشتباهی شد، باید زمینه انتقاد فراهم باشد». البته ایشان یک نکتهای دارند و میفرمایند: «این انتقاد باید به گونهای باشد که قداست این جایگاه لکهدار نشود».
✅ از نظر علامه مصباح، مردم باید در حکومت اسلامی رشد کنند. برای اینکه زمینه رشد مردم فراهم بشود، یک جاهایی تصمیماتی میگیرند که ممکن است مطلوب حکومت هم نباشد. ما در حکومت اسلامی یکسری اهداف داریم. بدون همراهی مردم، امکان تحقق این اهداف وجود ندارد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#ویراستی ا #اومانیسم
☑️ خطر خودبنیادی
✍️ شهریار زرشناس
✔️از منظر فلسفی تاریخی ، امانیسم به معنای انسانسالاری یا بشر انگاری، یا اعتقاد به اصالت بشر در مقابل خداوند به تعبیر حکمی تأویلی آن، همان خودبنیادی نفسانی است. اومانیسم در این معنا، صفت اصلی و ذاتی مدرن است.
➕ویراستی فکرت را دنبال کنید
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
💠 انتخابات پرشور راه حل مشکلات کشور
🔰رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز با هزاران نفر از مردم استان آذربایجان شرقی دیدار کردند.
📌عناوین مهم بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم آذربایجان شرقی؛
🔹همه باید در انتخابات شرکت کنیم. کسانی هم که به دنبال ترمیم و حل مشکلات هستند، راه درست آن، انتخابات است و باید به انتخابات رو کنند.
🔹 انتخابات، مظهر جمهوریت نظام است و به همین علت است که مستکبران و آمریکا که هم با جمهوریت و هم با اسلامیت نظام مخالفند، با انتخابات و حضور پرشور مردم پای صندوقهای رأی مخالف هستند.
🔹همه افرادی که از نظارت شورای نگهبان عبور کردهاند، صالح هستند اما به حکم عقل باید از بین آنها، افراد صالحتر را انتخاب کرد و برای شناخت اصلح، مردم تا جایی که توان بررسی دارند تحقیق کنند و اگر نمیتوانند، به نظر افراد مورد اعتماد، توجه و عمل کنند.
🔹افرادی که وارد میدان انتخابات شدهاند، از بداخلاقی، بددهنی و توهین و تهمت به دیگران در تبلیغات و فضای مجازی و همچنین از سیاهنمایی و بیان مطالب دروغ و خلاف واقع برای جلب نظر مردم اجتناب کنند چرا که این کارها موجب سلب برکت و عنایت الهی است.
🔹قیام ۲۹بهمن ۱۳۵۶ مردم تبریز نگذاشت قیام ۱۹دی مردم قم بینتیجه بماند و با گسترش روحیه قیام و شور انقلابی به سراسر کشور، زمینهساز پیروزی انقلاب در ۲۲بهمن ۵۷ و ورق خوردن تاریخ ایران شد؛ مردم آذربایجان مظهر غیرت و عشق و شور و ایمان در تاریخ و در دوران معاصر و دهههای اخیر هستند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#انتخابات ا #مردم_سالاری_دینی
☑️ مردم سالاری دینی، برداشت مترقی امام از مکتب اسلام
✔️مردم سالاری دینی که از سوی امام خمینی(ره) مطرح شد، یک طرح ناب و خالص دینی است. اگر چنانچه مردم سالاری از متن دین نبود امام راحل شخصیتی نبودند که آن را بپذیرند. این برداشت مترقی و نو از دین را امام با آن معرفت عمیق خود بیان کرد و با این طرح استوار توانست ملت ایران را که قرنها با استبداد خوگرفته بود را به صحنه بیاورد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#ویراستی ا #مدرنیته
☑️ دین در دوره مدرن منبع توسعه علم بود
پروفسور چارلزتالیافرو، استاد دانشگاه هاروارد:
✔️ارتباط بین دین و علم در طول تاریخ و تا به امروز همواره سیال بوده است. در دوران طلایی اسلام از قرن هشتم تا قرن سیزدهم علم و دین همراه با یکدیگر رشد کردند و میتوان استدلال کرد که در دوران مدرن دین منبع مثبت توسعه علم به ویژه علم کاربردی پزشکی بوده است.
➕ویراستی فکرت را دنبال کنید
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
📍فلسفه تاریخ و مهدویت
🔰اولین نشست:
🔸آیت الله طبسی | تحلیل روایات قیامهای قبل از ظهور
🕐پنجشنبه| سوم اسفندماه| ساعت 10 صبح
🏫قم| خیابان دورشهر| کوچه ۲۸| ساختمان انتشارات کتاب جمکران
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
#دیدگاه_مخاطبان
💠 تأثیر حجاب بر شخصیت و کرامت زن
🖌 فاطمه جعفرزاده شهربابکی به تحریریه فکرت ارسال کرد:
✅ رعایت حجاب اسلامی در بین مسلمانان ایرانی و کلیت این جامعه از جمله عوامل مهم پاسداری از شأن و کرامت انسانی زنان در رعایت سالم حقوق و حدود در روابط میان مردان و زنان بوده است.
🔰 یکی از اصول پذیرفته شده در مورد انسان، اصل کرامت انسانی است؛ بهرسمیتشناسی کرامت بشر، یعنی احترام به جایگاه ویژه انسانها که ما را از بقیه حیوانات متمایز میکند؛ چیزی که غیرقابلانکار است. آیه ۷۰ سوره اسراء به صراحت پیرامون این اصل صحبت میکند.
🔹 احساس ارزشمند بودن در تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس افراد بسیار مؤثر است توجه به مسئلهی حجاب نوعی ارزشگذاری برای زنان است، حاصل این ارزشگذاری رشد و پیشرفت زنان در اجتماع و بهدنبال آن تقویت عزت نفس است. و در نتیجه سلامت روانی زنان و خانواده را بهدنبال دارد.
👈 تحریریه فکرت آماده دریافت دیدگاه فرهیختگان محترم است؛ ارسال به @Rahman
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🔸#کتابخوانی
📙معرفی آثار اندیشهای برای دوستان کتاب:
1️⃣ روش شناسی اهل بیت(ع) در پاسخ به شبهات
📑لینک
2️⃣ اخلاق سیاسی و سیاست اخلاقی
📑لینک
3️⃣ تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه
📑لینک
4️⃣ تصوّف؛ خاستگاه، تاریخ و موضوعات وابسته
📑لینک
5️⃣ ساز و کار جامعه پذیری سیاسی نسلهای جدید روحانیان
📑لینک
6️⃣ انقلاب بیپایان: واکاوی پیشینه و افق تمدنی انقلاب اسلامی در پرتو بیانیه گام دوم
📑لینک
7️⃣ نظریه تاریخی انقلاب اسلامی
📑لینک
8️⃣ انقلاب اسلامی و وضع کنونی عالم
📑لینک
9️⃣ رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی
📑لینک
📚 هر هفته، «هفته کتاب» است.📚
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
رسانهی فکرت برگزار میکند؛
☀️ پویش روایتنویسی «پـــای انــتـــخـــاب»
🔸 همیشه در معرض انتخاب هستیم
📌ماجراهای خواندنی خود را از روزهای #انتخابات و مشارکت سیاسی بنویسید.
🎁 اهدای جوایز به برترین اثر پس از داوری
✔️روایت اول: سه میلیون تومان
✔️روایت دوم: دو میلیون تومان
✔️روایت سوم: یک میلیون تومان
🔸تعداد کلمات: ۳۰۰ تا ۶۰۰ کلمه.
📆 مهلت دریافت آثار: پایان روز هشتم اسفند.
🖋کوتاهنویسی در این پویش امتیاز ویژه دارد.
📲 آثار خود را به آیدی زیر در پیامرسان ایتا ارسال کنید. @Rahmani
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 سومین برنامه #عصر_پرسش
☑️ نقش مردم سالاری دینی در تکوین دولت اسلامی
🔺با تاکید بر تجربه مردمسالاری دینی در شکل گیری نظام اسلامی
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام جواد کاوندی، دانشپژوه دکتری جامعهشناسی سیاسی
👤مشاور: حجت الاسلام و المسلمین مهدی ابوطالبی، معاون پژوهش موسسه امام خمینی(ره)
👤میزبان: علیرضا داودی، دکتری مطالعات سیاسی
➕عصر پرسش سوم را در «یـوتـیـوب» و «آپـارات» فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🎞 رسانه فکرت و ساندویچ فلسفه برگزار میکنند؛
🪑 جلسه اول از سلسله نشستهای بـنیـان قـانـون
(جریانشناسی فکری قانونگذاری در دورهی معاصر)
1️⃣ جریانشناسی فکری قانونگذاران در ادوار مجلس شورای اسلامی
(با حضور حجتالاسلام دکتر باقرزاده)
⏰ زمان: دوشنبه ۳۰ بهمن، ساعت ۱۹:۳۰
🏢 مکان: قم، میدان شهید دستغیب، ساختمان کتاب سرو، طبقه دوم
—لـوکـیـشـن بـرگـزاری—-
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت |رادیو فکرت
May 11
✅#پرونده_تا_انتخاب
💠 سومین نشست نخبگانی فکرت برگزار میشود:
📍 با عنوان:
☑️ مردمسالاری دینی؛ از ایده تا اجرا
با حضور بانوان پژوهشگر و فعال رسانهای
👤 با حضور پژوهشگران:
✔️معصومه آمره، کارشناس فناوری اطلاعات و عضو شورای برنامهریزی نخبگان شاهد و ایثارگر
✔️ الههسادات شفیعی، پژوهشگر حوزه زن خانواده
✔️ فاطمه داداشی، دانشجوی دکترای فلسفه و فعال رسانه
✔️ فاطمه سیدمدلل، دکتری حقوق خانواده و مشاور حقوقی و خانواده
👤به میزبانی:
علیرضا محمدلو، پژوهشگر علوم اجتماعی
⏰چهارشنبه ۲ اسفند ساعت ۱۵:۳۰
🏢 مکان: خیابان بسیج، ساختمان فکرت
📍لوکیشن
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🔸#عکس_نوشت ا #انتخابات
☑️ مردمسالاری دینی و ارتقای معرفتی جامعه
🖋دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی، عضو هیأت علمی دانشگاه معارف اسلامی
✔️جنگ ما جنگ هستهای یا ایدئولوژیک نیست؛ بلکه جنگ فلسفهی تاریخ است. و به تبع این جنگ، جنگ فلسفهی تمدنی ایجاد میشود. فلسفهی تمدن یکی از کاربردی ترین مباحث است و ذهنی و انتزاعی نیست و میخواهد جایگاه تمدنی را تعریف کند تا به یک جایگاه تمدنی مطلوب برسد. اینجا عناصر متغیر مستقل را مطرح میکند که یکی از آنها بحث مردم، جایگاه مردم، مردمسالاری دینی و انتخابات است.
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🎞 رسانه فکرت و ساندویچ فلسفه برگزار میکنند؛ 🪑 جلسه اول از سلسله نشستهای بـنیـان قـانـون (جریانشن
.
☑️ انقلاب اسلامی و چالش فهم مبانی
📚جلسه اول از سلسله نشستهای «بـنیـان قـانـون» با حضور حجتالاسلام دکتر باقرزاده برگزار شد.
🔻عناوین مهم این نشست:
🔸تفاوت داشتن مبانی مثل میوه ارگانیک و غیر ارگانیک است هر دو از نظر شکل و ظاهر یکی هستند اما ماهیت آنها متفاوت است و آثار و خواص آنها مختلف است.
🔹کسانی که اول انقلاب با امام خمینی از هواپیما پیاده شدند انقلابی بودنشان طبیعی بود اما فکر نمیکردند که درمبانی اینقدر با امام خمینی (ره) اختلاف داشته باشند.
✔️امام میگوید میزان رای ملت است، خرمشهر را خدا آزاد کرد، ما همه هیچیم همه چیز از اوست، همه چیز برای او باید باشد، فقط قانون خدا، ما برای اسلام قیام کردیم و از آن طرف هم میگوید میزان رأی ملت است مبانی اگر دستت نباشد گیج میشوی.
🔸ما در انقلاب اسلامی با بحران گفتمانی روبرو هستیم که از این بحران گفتمانی به التقاط خواهیم رسید به خروج از حاکمیت و معارضه با نظام ممکن است برسیم.
🔹ابهام و عدم شفافیت ناشی از نداشتن مبانی است ما جریانی داریم به اسم اصلاح طلبی این جریان هنوز نتوانسته است یک تعریف از اصلاح طلبی ارائه دهد.
➕فایل صوتی وگزارش متنی و تصویری این نشست به زودی منتشر خواهد شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#یادداشت
☑️ تغییر در زاویه دید و همرهی خضر
✍️مجید رنگی، پژوهشگر هنر
✔️آیا تا کنون به حرفهایی که در طی روز میشنویم توجه کردهایم؟ ناخودآگاه انسان بهطور طبیعی تمام شنیدهها را در هاردی به حجم زندگی ذخیره میکند. نویسنده برای نوشتن به صندوقچه خاطرات یا همان زیست خود تکیه دارد آیا مراقب شنیدههای خود هستیم؟
✔️ «دهخدا»، «جمالزاده»، «جلال آلاحمد» و دیگران در زیست هنری خود هر یک سلوکی داشته و برای رسیدن هر نویسنده به این تجربه منحصربهفرد، خوب دیدن، خوب شنیدن، و خوب خواندن را یادآور شده اند.
✔️نویسندگان زبر دست روزمرگی را عامل جمود ذهن دانسته و گفتهاند نوشتن کاریکلماتور یکی از راههای طراوت بخشیدن به ذهن و خلاقیت است. مثلا؛ «سوراخهای درِ نمکدان برای این است که نمک خفه نشوند».
✔️خواندن آثار نوشته جات اساتیدی چون «پرویز شاپور»، «کیومرث صابری»، «عمران صلاحی» و «زرویی نصرآباد» و «منوچهر احترام» میتواند ذهن خلاق را از گزند انجماد مصون داشته و دایره کلمات و زاویه دید انسان را جلا بخشد.
✔️مصرفزدگی مولود عصر مدرن است و تو گویی نوشتن، با نگاهی اقلیمی، جغرافیایی و فرهنگی اصیل ایران زمین، انسان مصرفگرای عصر پسامدرن را به بشری پویا و کنشمند مبدل میسازد.
✔️میگویند نوشتن به روش تداعی آزاد میتواند آغازی شورانگیز در نگارش باشد. رقص قلم بر صحنه کاغذ؛ هر آنچه به ذهن نویسنده میرسد بدون اصلاح و سانسور روی کاغذ میآورد. روانی قلم و کشاندن پای ضمیر ناخودآگاه بر فرش قرمز هنر آسان نیست و ناخودآگاه به این راحتیها از پستوی تو در توی اقلیم جان بیرون نیامده و از سویی دیگر قلم تا بر دست خودآگاه است اثری خلق نمیشود.
✔️مطالعه، تفکر و اندیشهورزی، پاشنه آشیل نوشتن است و انسان مصرف زده امروز، بدون تفکر، همچون گویی در ذهنیت گرایی دکارتی به دور خود پیچیده و مات زده و بیدرد، خود را جرمی سنگین در منظومه «شمس العماره» میانگارد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت