📌کرم از خود دموکراسی غربی است
✍🏻 روحالله رضوی
🔸 مشکل از استانداردهای دوگانه غرب نیست؛ مشکل از خود دموکراسی و ارزشهای غربی است. بعد از یازده ماه غوطهور بودن در اخبار و گزارشات و جزییات آنچه دنیای غرب در قبال نسلکشی غزه کرده و میکند، جملهای که گذشت جمع بندیام شده. اینکه میبینید قدرتهای اصلی غربی تقریبا هیچ کار باخاصیتی در قبال نسلکشی اسرائیل در غزه انجام نمیدهند بواسطه همسویی و همراهی عمومی مردم دنیای غرب در حال رقم خوردن است. اینطور نیست که الان مردم دنیای غرب از تصاویر کودکان پاره پاره غزه برآشفتهاند و آرام و قراری ندارند و این وسط حکومتهای مدعی دموکراسی آنها با خیانت به این مردم و رایی که از آنها گرفتهاند دارند جهتی را خلاف نگاه مردمشان جلو می برند؛ خیر. چنین خبری نیست.
🔹تمام آن اخباری که تحت عنوان موج اعتراضات مردمی دنیای غرب و دانشگاههای آمریکا و خیابانهای انگلیس به گوش من و شما خورده یک جز کوچک از دنیای غرب است که البته خلال یازده ماه گذشته روندی فزاینده داشته. اما اگر بخواهیم انصاف داشته باشیم باید بگوییم هنوز این جماعت معترض غربی قطرهای هستند در قبال دریای بیتفاوت یا همسو با سیاستمداران غربی حامی اسرائیل.
🔸صدای اعتراض یک یا چند فعال حامی فلسطین وسط جلسات مسوولین غربی را دیدهاید که دقایقی نظم جلسات را به هم میریزد تا در میانه سکوت سالن توسط مامورین امنیتی به بیرون هدایت شوند؟ غرب معترض به نسلکشی فلسطین همان تک صداهای تنها هستند و غرب بیتفاوت در قبال نسلکشی همان سالن یک پارچه ساکت در مواجهه با این اعتراض است. سیاستمدار غربی اگر هم بخواهد نمیتواند راهی بجز حمایت یا حداکثر سکوت در برابر نسل کشی اسرائیل اتخاذ کند چه آنکه این خواست صریح یا ضمنی عموم مردم غرب است.
🔹 #غربزدگی ـ به حیثیت بیماری مزمن فراگیری که خیلی وقتها بیآنکه بدانیم دچارش هستیم ـ باعث میشود تظاهراتهای میلیونی هفتگی مردم یمن را نبینیم و خیال کنیم در توجه به نسلکشی غزه هم باز همین مردم دنیای غرب هستند که از ما جلوترند. همین عموم مردم تهران در توجه به ماجرای فلسطین و غزه فرسنگها از لندنی که شاهد اعتراضات مستمر برای غزه بوده جلوتر قرار گرفته.
🔸 ماجرا وقتی به نظام ارزشی غرب هم میرسد چیزی فراتر از این نیست. ما اساسا دچار سو تفاهم شدهایم که وقتی غرب دم از حقوق بشر و ارزشهای اومانیستی زد خودمان را هم داخل همان آدمهایی متصور شدیم که غرب برایش کرامت قائل بود؛ خیر. تا وقتی در این سوتفاهم قرار داریم از غرب دلخوریم که چرا استانداردهای دوگانه دارد؛ دلخوری ندارد.
💢 ما از اول هم برای دنیای غرب داخل آدم نبودیم. آنها استاندارد دوگانه ای ندارند. استاندارد اومانیستی آنها از همان اول هم ناظر به انسان غربی بود. این نگاهش را هم به مدد هزاران هزار ابزار فرهنگی و رسانهای و هنری به خورد ذهن مخاطبش داده. همین شده که وقتی امر سیاست به دموکراسی گره میخورد، برونداد این سیستم چیزی جز حمایت تمام عیار غرب از اسرائیل و نسلکشیاش نمیشود.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#درسگفتار | #بازخوانی_روشنفکری
▫️فکرت در امتداد پرونده بازخوانی روشنفکری معاصر و روز جلال آل احمد برگزار میکند:
🔶روشنفکری در زمانه ما
از جلال آل احمد چه میتوان آموخت؟
با حضور:
👤روحالله اسلامی؛
نویسنده و مترجم و استاد دانشگاه
📅 دوشنبه؛ ۱۹ شهریورماه
⏰ ساعت ۱۰:۳۰
علاقمندان میتوانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @rasoul1414 ثبتنام نمایند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🖇 «ما نتوانستهايم شخصيت «فرهنگی – تاريخی» خودمان را در قبال ماشين و هجوم جبریاش حفظ كنيم؛ بلكه مضمحل شدهايم. حرف در اين است كه ما نتوانستهايم موقعيت سنجيده و حسابشدهای در قبال اين هيولای قرون جديد بگيريم. حرف در اين است كه ما تا وقتی ماهيت و اساس و فلسفهی تمدن غرب را درنيافتهايم و تنها به صورت و ظاهر، ادای غرب را درمیآوريم – با مصرف كردن ماشينهايش – درست همچون آن خريم كه در پوست شير رفت و ديد كه چه به روزگارش آمد... و از اينهمه كه برشمردم، يك امر بديهی به دست میآيد و آن اينكه ما تا وقتی تنها مصرفكنندهايم، تا وقتی ماشين را نساختهايم، غربزدهايم و خوشمزه اينجاست كه تازه وقتی هم ماشين را ساختيم، ماشينزده خواهيم شد! درست همچون غرب كه فريادش از خودسری تكنولوژی و ماشين به هواست.»
📚 غربزدگی؛
جلال آل احمد
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#محفل | #بازخوانی_روشنفکری ▫️فکرت در امتداد پرونده بازخوانی روشنفکری معاصر و روز جلال آل احمد برگزا
#یادآوری
نشست محفل امروز:
🔶 "روشنفکری در چنگ غربزدگی"
بازخوانی اندیشه جلال آل احمد در نقد وضعیت تفکر ایران معاصر
با حضور:
👤 علیرضا سمیعی؛ نویسنده و پژوهشگر فلسفه
⏰امروز ساعت ۱۶ در ساختمان فکرت
از تمام دوستان فرهیخته و همراه دعوت میشود که در جلسه امروز مشارکت کنند. 🌹🙏🏻
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔈 #پادکست | #جلال_آلاحمد
🔶 آل احمد و دانش مدیریت حکمرانی
🎙سخنران: غلامرضا خاکی
نشست ما و میراث جلال
⏰ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
ما و میراث جلال.mp3
18.13M
🔶 سخنرانی | آل احمد و دانش مدیریت حکمرانی
🎙 #غلامرضا_خاکی
نشست ما و میراث جلال
آل احمد و صفت شاهد زمانه 3:13
سه گونه مواجه با اندیشمندان 4:30
عیار نقدهای آل احمد به جریان روشنفکری 8:10
تعریفی از دانش مدیریت 10:15
کاربرد تفکر انتقادی 16:50
فوکو و روشنفکر عام و خاص 20:49
روشنفکری حرفهای یا سازمازنی 24:15
پرسشی از آل احمد و غربزدگی 30:00
چالشهای فکری جلال و دانش مدیریتی جهان 35:10
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#نقد_نوشت
▫️فکرت به بهانه زادروز تولستوی برگزار میکند:
🔶 رمان در دو جهان
بازخوانی کتاب انسان در رمان
👈🏻 با نگاهی به ظرفیتهای ارتباطی ایران و روسیه در رمان
با حضور:
👤محمد قائمخانی؛
رماننویس و کارشناس گروه داستان
📅 دوشنبه؛ ۱۹ شهریورماه
⏰ ساعت ۱۷
علاقمندان میتوانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @rasoul1414 ثبتنام نمایند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
🎞 جلال موثرترین روشنفکر ایرانی
🎙 مسعود فراستی؛
📍روشنفکر در ایران از مردم جداست و یک دیواری بین مردم و روشنفکر بوده و هست و امیدوارم از این به بعد نباشد. جلال تنها روشنفکری است که عجین با مردم است و مردم را دوست دارد و مردم بخشی از وجودش هستند و مسائل، درگیری و دردهای مردم، دردش هستند و توانسته این درگیری و دردها را به مسئله شخصی خود بدل کند...
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
May 11
#نشست_علمی
▫️مجموعه رسانهای فکرت با همکاری موسسه شناخت و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه برگزار میکند:
🔶 حاکمیت قانون در عصر هوش مصنوعی
بررسی معاهده شورای اروپا درباره هوش مصنوعی و حقوق بشر، دموکراسی و حاکمیت قانون
با حضور:
👤دکتر محمود حکمتنیا، استادتمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
👤 دکتر یحیی شعبانی، پژوهشگر مطالعات فضای مجازی
دبیر علمی: محمد محمدی نیا
📅 دوشنبه؛ ۱۹ شهریورماه
⏰ ساعت ۱۷ - ۱۹
علاقمندان میتوانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @rasoul1414 ثبتنام نمایند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🖇 «اگر در تفکر #فردید هرگونه احتمال رستگاری منوط به فراگشت نهایی روح زمان تاریخ بود، در نظر #آل_احمد مسئله کمتر فلسفی و بیشتر سیاسی بود: ایرانیان به عنوان اجتماعی از مسلمانان باید کار را از آنجایی آغاز کنند که تمامیت فرهنگی و اعتماد به نفس خود را از دست دادهاند. او عقیده داشت که بریدن روشنفکران آزادیخواه قرن نوزدهم از سنتهای رایج و عمدتاً اسلامی جامعه اشتباه بزرگی بود. به نظر آل احمد عیب مهلک بزرگ مشروطهخواهان وابستگی ایشان به منابع غربی بود که نه تنها در متن قانون اساسی بلکه در روش و منش آنان هم دیده میشود. او پیشنهاد میکند نهضتی جدید و خالص و بومیتر ایجاد شود که توان مقابله با مشکلات امروزین از وابستگی سیاسی و اقتصادی گرفته تا بحران فرهنگی و از خود بیگانگی شهری را داشته باشد.»
📚 روشنفکران ایران در قرن بیستم؛ علی قیصری؛ صفحه ۱۵۳
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#محفل | #بازخوانی_روشنفکری ▫️فکرت در امتداد پرونده بازخوانی روشنفکری معاصر و روز جلال آل احمد برگزا
📸#گزارش_تصویری
✴️ به مناسبت بزرگداشت جلال آل احمد و در امتداد پرونده بازخوانی روشنفکری، محفل علمی با حضور استاد علیرضا سمیعی شکل گرفت. ایشان به عنوان نویسنده و پژوهشگر فلسفه بحثی را با موضوع « روشنفکری در چنگ غربزدگی» بازخوانی اندیشه جلال آل احمد در نقد وضعیت تفکر ایران معاصر؛ ارائه دادند که در آن سرفصلهای مهم و نکات عمیقی طرح شد.
➕فایل صوتی و تصویری این برنامه بهزودی منتشر خواهد شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#نقد_نوشت ▫️فکرت به بهانه زادروز تولستوی برگزار میکند: 🔶 رمان در دو جهان بازخوانی کتاب انسان در
#یادآوری
نشست نقدنوشت به بهانه زادروز تولستوی:
🔶 "رمان در دو جهان"
بازخوانی کتاب انسان در رمان
👈🏻 با نگاهی به ظرفیتهای ارتباطی ایران و روسیه در رمان
با حضور:
👤 محمد قائمخانی؛
رماننویس و کارشناس گروه داستان
⏰امروز ساعت ۱۷ در ساختمان فکرت
از تمام دوستان فرهیخته و همراه دعوت میشود که در جلسه امروز مشارکت کنند. 🌹🙏🏻
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
📌 چرا ایدههای جلال همچنان در ایران امروز بحثبرانگیز است؟
✍🏻 محمد زعیمزاده
🔸 جلال آلاحمد و میراث 100 سالهاش یک جنبش ناتمام است. جلال در «غربزدگی»اش در حد و حدود خود تلاش میکند علتالعلل ناکامی ایرانیان در مواجهه با مدرنیته مغربزمین را صورتبندی کند. او از اقتصاد سیاسی آغاز میکند و تلاش دارد صورتبندی فشردهای از تاثیر و تأثر فرهنگی حاصل از زندگی ماشینی را در فرهنگ ایرانیها نشان دهد.
🔹 گُرگرفتگی جنبش جلال اما بیربط به فرم تولید او نیست. کوتاهنویسی خلاقانه که به جملات ضرباهنگ میبخشد و تیغشان را تیز میکند تا در بزنگاه از نیام خارج شود و چونان شلاق، ساقه مغز مخاطب را هدف میگیرد و در جانش مینشیند که بهشدت انقلابی است. جلال در دورانی فرم را در خدمت ایدئولوژیاش ساختاربندی میکند که روشنفکران چپگرای اروپا درگیر بازی نوشتار و نویسا هستند.
🔸 جلال در این فقره هم چون «غربزدگی»اش آوانگارد است. هم محتوای بدیع میسازد و هم فرم انقلابی، حتی فرمش از محتوایش جلوتر هم است. شاید درباره محتوای «غربزدگی» بشود حرف و حدیث آورد اما فرم نگارش و ادبیات جلال را نه. فرمی که بعدها مکرر از سوی نویسندگان مهمی تقلید و تکثیر یا تکمیل شده است.
🔹 تحولخواهی نقطه اشتراک ایران با ایده جلال است. آن فهمی که جلال از غرب داشت شاید به کار ایران امروز نیاید، زیرا نه ایران امروز دوران زمانه جلال است، نه غرب آن غرب است و نه غربزدگی آن مفهوم ساده و دمدستی را دارد. از همه مهمتر آنکه آن ایده جلالساخته، سالهاست پنجهدرپنجه غرب، تجربه زیسته دارد. شکستها و پیروزیها داشته است و کامیابیها و ناکامیها. تجربه ایراندوستان و جبهه مقاومت در برابر غرب در ایران، انباشتهتر و پروپیمانتر از جلال است. این یعنی ایده محتوایی جلال امروز لزوما همان مختصات را ندارد.
💢 ما ایده کنشگرانهاش چطور؟ روشنفکر ایرانی در فهمش از ایران و مقتضیاتش چه نسبتی با جلال دارد؟ اگر جلال ورژن امروزش را داشتیم و در دانشگاه مادرِ کشور در پایاننامهها تجزیهطلبی تئوریزه میشد، واکنش جلال چه بود؟ اگر جلال استاد جامعهشناسی یا ارتباطات دانشگاههای ایران بود و هابرماس، فیلسوف صاحب تئوری عرصه عمومی در ماجرای کشته شدن 67 خبرنگار در فلسطین حق را به اسرائیل میداد، واکنش جلال چه بود؟ اگر جلال استاد غربشناسی و روشنفکر ضدغرب ایرانی بود و در جایی که درمقابل اسرائیل، یعنی نماد تمامعیار غربگرایی نیاز به همبستگی همه ایرانیها داشتیم، عدهای همزمان با کشته شدن فلسطینیها در تونلهای غزه مسالهشان چند تار مو در تونلهای مترو بود، چه واکنشی داشت؟!
🔎 #بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
♨️ دکتر مرتضی فرهادی: جای روح تعاون خالی است!
🔻 حقیقتا رویکرد و شخصیت دکتر #میدری، در دولت جدید بسیار ستودنی است.
#مرتضی_فرهادی انسان خردمند و ایراناندیش و پرکاری است که اندیشه ضداستعماری، ملی و تولیداندیش او که یاریگری و تعاون را بنیان فرهنگ ایرانی میداند و با پشتوانه مطالعات وسیع مردمشناسانه به مسئلع واقعی #توسعه در ایران اندیشیده است.
مرتضی فرهادی در کتاب «صنعت بر فراز سنت یا در برابر آن» میگوید به جای حسادت به غرب، باید در گذشته ایران غور کنیم که چگونه در زیستاقلیم خشک با شیوه مطلوب، زندگی مناسبی ساختیم.»
👈🏻 اما کاش به این تجلیلها بسنده نشود، دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی و... به فکر کار ساختاری و موثر مثل تاسیس بنیاد مردمشناسی جهت بسط ایدههای ایشان صورت بگیرد و پروژه ایشان امتداد یابد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔈 #پادکست | #جلال_آلاحمد
🔶 جلال آل احمد؛ الگوى امروز علوم انسانى، روشنفكرى و سياست
(فراسوى تجربه نافرجام سنت و مدرنيته)
🎙سخنران: محمد حسين بادامچی
نشست "نگاهى دوباره به جلال آل احمد"
⏰ ١٢ آذر بهمن ۱۳۹۷
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
New project.mp3
21.82M
🔶 سخنرانی | جلال آل احمد؛ الگوى امروز علوم انسانى، روشنفكرى و سياست
🎙 #محمدحسين_بادامچی
نشست "نگاهى دوباره به جلال آل احمد"
دلیل از دست دادن جلال و شریعتی 1:50
اثر هایدگر در ایران 5:10
نقش جلال در علوم انسانی 11:00
جلال و مذهب و ملت 22:45
دوگانه مذهب و مدرنیته 26:00
فهم و ثمره نهیلیسم جلال 27:00
چیستی نقد پنج لایه جلال 35:18
نکته اصلی کار جلال 41:30
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🖇 «#تفکر یک نسبت وثیق و یک عهد و پیمان و میثاق و عقد است. تفکر رؤیت و حکایت است، تفکر چیزی از سنخ #ایمان است، #قلب، به تفکر، به تذکر آرام میگیرد. با تفکر، جان آدمی گرم میشود، جان آدمیان گرم میشود. با این نگاه و تعریف، روشن است که تفکر چیزی فرای امر #تمدنی است.
ممکن است در جامعهای انحای رسمی آموزش و گزارش و تقریر تفکراتی رواج داشته باشد، اما از تفکر خبری نباشد. ممکن است در جامعهای درس تفسیر و قرآن بهراه باشد، اما آیات قرآن، ایمانی برنیانگیزد و جانی را آرام ندهد و گرم نکند.
کثرت ظهور تمدنی نهادهای تفکر دلالت بر وجود تفکر و نسبت ندارد. فیلسوف هر چند فلسفهها را خوانده است، اما از آن رو فیلسوف است که خود قدم در راه گذاشته و با وجود و هستی و خداوند نسبت برقرار کرده است. عارف هر چند آثار عارفان و شرح حال پیران طریق را میخواند، اما عارف بودنش به این امور نیست. او سلوک نموده و ریاضت کشیده و در امر عرفانی و شهود همداستان و همراه شده تا عارف و سالک گشته است.»
📚 عطاءالله بیگدلی؛ ایران میانهی تفکر و فلسفه ، نشریه سوره
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#یادداشت | #روشنفکر_سلبریتی
🔰عوامزدگی روشنفکران
چرا روشنفكری ما اثرگذاری خود را از دست داده است؟
✍🏻عظیم محمودآبادی؛
روزنامهنگار
📍«شاید كمتر كسی باشد كه تردید كند در اینكه روشنفكری ما دستكم نسبت به دهههای پیش و به ویژه قبل از انقلاب تبدیل به جریانی نحیف و ضعیف شده است. اقبالی كه نسبت به سخنرانیهای شریعتی و كتابهای آلاحمد میشد كجا و تیراژ كتابهایی كه امروز نام و نشان روشنفكران بر تاركشان میدرخشد كجا؟! حال اما با جریانی از روشنفكری مواجه هستیم كه چهرههای آن هر چند به غایت مشهور و حتی محبوب هستند، اما این مشهوریت و محبوبیت فاقد كمترین اثرگذاری جدی در صحنه واقعی جامعه است.»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت | #روشنفکر_سلبریتی 🔰عوامزدگی روشنفکران چرا روشنفكری ما اثرگذاری خود را از دست داده است؟
🔸 اما چرا روشنفكری ما به اینجا رسید؟ چه شد كه از یك نیروی مهم فكری – اجتماعی تبدیل به عناصری مشهور اما ناكارآمد شد؟ اگر بخواهیم جوابی برای این پرسش مهم پیدا كنیم – كه چرا روشنفكری امروز ما به جریانی تقریبا بلااثر تبدیل شده است؟- باید آن را در نیرو و توان این جریان برای نقش اصلیاش یعنی هدایتگری جامعه یا همان «روشننگری» بجوییم. نقشی كه شاید بتوان گفت دیری است از دست این جریان خارج شده و گویی به جای هدایتگری بیشتر درصدد دنبالهروی از امواج اجتماعی است.
🔹این در حالی است كه در مورد روشنفكرانی نظیر شریعتی و آلاحمد عكس آن را شاهدیم. آنها اگر شهرتی داشتند جز این نبود كه در خدمت افكارشان قرار گیرد. اما در مورد بسیاری از چهرههای روشنفكری امروزمان میتوان به راحتی ادعا كرد كه این افكار آنهاست كه در خدمت شهرتشان قرار گرفته است و نه بالعكس. شهرتطلبی نیز از مهمترین آفات كار فكری است كه میتواند جریانی را از پیشرو بودن و نقش هدایتگری به پسرو شدن و جریانی دنبالهرو تبدیل كند.
🔸روشنفكری ما بلوغ خود را از دست داده؛ او این متاع ارزشمند را به بهای ناچیز آسودگی فروخته است. این جریان، سالهاست شهامت مواجه شدن با مدهای فكری را ندارد و همان را میگوید كه سلیقه زمانه اقتضایش را دارد و همانطور مسائل را میبیند كه عوامالناس میبینند و در تریبونهایش در مورد مسائل سیاسی و اجتماعی همان سخنان را میگوید كه مخاطبانش میپسندد. این همان آگاهی كاذب یا شبه آگاهی است كه در روند رشد جامعه تاثیر معكوس دارد؛ آگاهی كاذب به جای پیشرفت، پسرفت و به جای اعتلا، انحطاط را برای جامعه رقم میزند.
🔹صنفی شدن جریان روشنفكری، چابكی و حریت را از آنان ستانده است؛ مصالح صنفی از سویی و مرعوب و مقهور شدن مدهای فكری روز از سویی دیگر چنان آنها را به غل و زنجیر كشیده است كه گویی هرگز نمیتوانند پایشان را از این دایره تنگ بیرون گذارند.اگر جریان امروز روشنفكری ما بهرغم اینكه دهها تریبون دارد – از كتاب و سخنرانی گرفته تا مطبوعات و انواع شكبههای اجتماعی – مجازی و … اما تاثیرگذاری چندانی ندارد، دلیل آن را نباید در بسته بودن فضای جامعه و سختگیریهای سیاسی دانست كه اینها آدرس غلط دادن است، بلكه این بیرمقی را باید در بیحرفی آنها جست.
💢البته این چهرههای روشنفكری ما به هیچوجه بازار مخاطبانشان كمرمق و بیرونق نیست و تعداد «ممبر» كانالهای منتسب به ایشان گوش فلك را كر و چشم حسود را كور میكند. آنها چیزهایی میگویند كه مخاطبانشان میپسندند و شنیدنش را خوش میدارند و نوعی آسودگی را برایشان فراهم میكنند كه از رنج تامل و تفكر معاف شوند. حرفهای دهان پركن یاد میگیرند و خود را سالك طریق «عقلانیت و معنویت» مییابند و از خوان «تقریر حقیقت و تقلیل مرارت» متنعم میشوند. اما آنچه یافت نمیشود همان «روشننگری» است كه بازارش در این روزگار بس كساد است؛ نه گویندگان انگیزه گفتنش و نه شنوندگان حوصله شنیدنش را دارند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#درسگفتار | #بازخوانی_روشنفکری ▫️فکرت در امتداد پرونده بازخوانی روشنفکری معاصر و روز جلال آل احمد ب
📸#گزارش_تصویری
✴️ درسگفتار «روشنفکری در زمانه ما» توسط استاد محترم روحالله اسلامی در رسانه فکرت برگزار شد. این جلسه تقریبا 3 ساعته به لایه مهم "نسبت روشنفکری و دین"، "روشنفکری و علم"، "اقتصاد سیاسی و نسبت آن با روشنفکری" و همچنین به بحث از "وجدان جمعی جامعه و روشنفکری" پرداخته است. این بحث مفید اما فشرده را از دست ندهید!
➕فایل صوتی و تصویری این برنامه بهزودی منتشر خواهد شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ | #روشنفکر_سلبریتی
🎞 جامعه سیاستزده
سیدجواد نقوی
💢“آلن تورن، یه متفکر سرشناس، سال ۲۰۰۶ یه کتاب نوشت که توی اون از نظم جدید جهانی میگه. نظمی که توی اون ارزشهای لذتجویانه جایگزین ارزشهای آرمانی شده!
🤔 آیا ما در جهانی زندگی میکنیم که دیگه هیچ چیز جدی گرفته نمیشه؟
🤔 آیا لذت و سرگرمی واقعاً میتونن جایگزین ارزشهای انسانی بشن؟!
🔥 نظر شما چیه؟
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
#متن_خوانی
▫️مدرسه علوم انسانی فکرت تقدیم میکند:
📖 حلقه متن خوانی با حضور جمعی از اهالی اندیشه 📖
🔶 کتاب اول |
رمزگشایی از حکمتها
متنخوانی جمعی کتاب اخلاق ناصری
📅 روزهای شنبه و دوشنبه
⏰ ساعت ۱۲:۳۰
علاقمندان میتوانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @rasoul1414 ثبتنام نمایند.
📚 ||مدرسـه علـوم انسـانی فکـرت||
📮 @fekrat_sch
🖇 «#هنر_تکنولوژیک که با بسط تکنولوژی بسط مییابد، پایان هنر اصیل غربی است. هنری که در صورت اصیل خود چیزی جز حدیث نفس و سیر در چاله هرز نفس اماره نیست.اما به هر حال هنر در صورت اصیل خویش ابداعی، حضوری و قلبی است و نه قلابی. در هنر اصیل تدبیر شیطانی مداخله نمیکند هرچه هست حضور و بیواسطگی است...
با پیدایش گرافیک، عکاسی و سرانجام #سینما و گسترش و توسعه آن، هنر و هنرمندی هرچه بیشتر در خدمت سیطره و استیلای بر عالم قرار میگیرد. هنری که ذات آن عین ماکیاولیسم است. بنا به قول یکی از اولین سینماگران، آدمی با دوربین فیلمبرداری با سرعتی روز افزون به تسخیر عالم میپردازد. سینما ماهیتاً نمیتواند چیزی جز وسیله سیطره بیشتر فرهنگ جدید و ارزشهای موجود باشد.
هرچه هنر و #تکنیک امکان توسعه قدرت انسانی را بیشتر کند، امکان غلبه آن بیشتر است. هنر و تکنیکی مطلوبتر خواهد بود که انسان بیشتر محو و مات در آن شود و تفکر او را از توجه به حقیقت بیشتر منحرف سازد. حیرتی که در سینما برای بیننده فیلم حاصل میشود نه تحیر ناشی از هیبت و جلال آسمانی بلکه تحیریست که از محو شدن در کثرات وهمی زمینی به ظهور میآید و آن همان حیرت مذموم است...»
📚 محمد مددپور؛
سینما هنر تکنولوژیک
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر