📝 #یادداشت
♦️ #تاریخ_فلسفه غرب راسل و نجف دریا بندری
🔹تاریخ فلسفه غرب راسل یکی از پرخوانندهترین کتابهای فلسفی است.
🔹این کتاب بازنویسیِ درسگفتارهای راسل در سالهای ۱۹۴۰ تا۱۹۴۳ در #آمریکا است که در سال ۱۹۴۵ به دست نشر سپرده شده است.
🔹سرل فیلسوف ذهن و زبان معاصر گفته است در سن ۱۸سالگی با خواندن کتابِ تاریخِ فلسفهی غرب راسل به فلسفه علاقمند، سرانجام خواندن فلسفه را برگزیده است.
🔹رونالد ریگن رئیس جمهور اسبق آمریکا گفته بود پس از خستگی از کار روزانه تاریخ #فلسفه_غرب راسل میخواند.
🔹در باب اهمیت و ارزشِ تاریخ فلسفهی غرب راسل موافقان ومخالفان سخن بسیار گفتهاند.
🔹راسل توانسته است با نثری پخته، روشن،جذاب و دلکش مخاطبِ خود را با تاریخِ فلسفه آشنا کند.
🔹نکتهی مهم امّا این است که او چگونه و چه مقدار توانسته است ما را با فلسفه ی غرب آشنا کند؟
🔶تاریخ فلسفهی غرب راسل دو ویژگی دارد:
1️⃣ نثرِ شیوا،روشن و روشنگر، جذّاب و درخشان. همین ویژگی سبب شده است خواندن آن ملال آور نباشد، خوانندگان با شوق بیشتری آن را بخوانند.
2️⃣ #راسل تنها به نقلِ آراء و اَنظار اکتفا نکرده است بلکه با فیلسوفان مختلف وارد بحث وگفتگو شده است.
🔹ویژگی دوم را بعضی جزو محاسنِ تاریخ فلسفهی راسل دانستهاند .
🔹کسی که تاریخ فلسفه مینویسد میتواند خود اظهار نظر کند و با دیگران وارد بحث شود اما به نظر میرسد راسل با داوری و مواجهه ی شخصی با فیلسوفان از اعتبار ودقت کار خود کاسته است .
🔹بعضی معتقدند راسل برداشتهایی شخصی و یکجانبه از فیلسوفان و مکاتبِ فلسفی به دست داده است.
🔹با خواندنِ کتاب میتوان شواهدبسیاری بر این ادعا یافت.
🔹برداشتهای او از افلاطون وایدئالیزم المان دو نمونه از بسیار است.بی توجهی و بی مهری او نسبت به بعضی از فیلسوفان نشان میدهد که او به چه میزان علایق شخصی خود را در نگاشتن تاریخ فلسفه درکار کرده است.
🔹راسل خود در مقدمهی تاریخ فلسفهی غرب با تواضع نوشته است که باستثناء فلسفهی لایبنیتس که به آن علاقه و در آن تخصص دارد، دانش او نسبت به فیلسوفان دیگر اندک است.
✍️نویسنده: دکتر محمد علی عبداللهی
🔻متن کامل در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=1002
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📣شما هم دعوتید: اولین جلسه از سلسله نشست های #فقه_رسانه موسسه #فتوح_اندیشه: گروه علمی فقه رسانه:
🔻عنصر مصلحت و تفقه در ابواب فقه رسانه (در شرایط عادی و جنگ رسانهای)
👤 ارائه دهنده: دکترمحمد #محمدی_نیا
🕔 پنجشنبه،۲۵ اردیبهشت،ساعت۱۷
🏢مکان: قم، پردیسان، بلوار شهروند، خ البرز، ک1، پ6، ساختمان پردیس حکمت
@Fotooh
@fekrat_net
♦️نکات کابردی در مورد #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر سید مهدی ناظمی
🔻(جلسه اول)
🔹قبل از بیان فوائد فلسفه علم و کاربردهای آن، ابتدا باید به چیستی فلسفه علم بپردازیم.
🔹فلسفه علم، رشتهای دانشگاهی است که از اوایل قرن 20 وارد عرصه دانشگاهی شده است.
🔹این رشته از لحاظ تاریخی، مصادف با «پوزیتیویسم منطقی» است.
🔹پوزیتیویسم منطقی که از حلقهای به نام حلقه وین آغاز شده، گرایشی تجربهگرا است.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
جلسه اول.mp3
20.54M
🔊 #فایل_صوتی
♦️نکات کابردی در مورد #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه اول)
🔹قبل از بیان فوائد فلسفه علم و کاربردهای آن، ابتدا باید به چیستی فلسفه علم بپردازیم.
🔹فلسفه علم، رشتهای دانشگاهی است که از اوایل قرن 20 وارد عرصه دانشگاهی شده است.
🔹این رشته از لحاظ تاریخی، مصادف با «پوزیتیویسم منطقی» است.
🔹پوزیتیویسم منطقی که از حلقهای به نام حلقه وین آغاز شده، گرایشی تجربهگرا است.
🔶 از قرن 20، فلسفه به دو بخش کلی تقسیم میشود:
1️⃣ فلسفه «تحلیل» یا «تحلیل زبان»
2️⃣ فلسفهای که سعی داشت تا فیلسوفان قدیمی مانند «#هگل» را در صدر فیلسوفان نگه دارد.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #آنچه_گذشت
♦️ #پر_بازدیدترین مطالب #فکرت در هفتهای که گذشت:
📋برای مدت ۳۵۰ سال مسلمانان حاکم بلامنازع علم در جهان بودند.
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1007
🔊 وجوه مفهوم حیات طیبه در قرآن
💠https://eitaa.com/fekrat_net/1008
🎬نهضت تحریم تنباکو و صیانت از سرمایههای ملی (بخش سوم)
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1009
✍️ نهضتی که استعمار را فلج کرد.
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1016
📝نقش روحانیت شیعه به عنوان محرک اصلی جامعه علیه استکبار جهانی
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1020
🎥نفوذ دینی و اجتماعی مرجعیت و روحانیت، محرک اصلی لغو قرارداد تنباکو (بخش پنجم)
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1024
🎬 نقش هنری دراموند ولف در تحمیل قراردادهای استعماری به ایران (قسمت اول)
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1025
📰دیدهبان اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1028
📚تاریخ فلسفه غرب راسل و نجف دریا بندری
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1036
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️نکات کابردی در مورد #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه دوم)
🔰موضوع: #استقراء
🔹استقراء یکی از قدیمیترین راههایی است که انسان برای فهم مطالب از آن استفاده کرده و به سختی میتوان گفت که که چیزهایی در تاریخ وجود دارند که از استقراء قدیمیتر اند.
🔹البته خود کلمه استقراء در زمانی بوجود آمده که و در زمان دیگری وجود نداشته، اما خود این عمل انجام میشده است.
🔹استقراء در لغت عرب، به معنای جستجو بوده و سابقه زیادی ندارد، اما در اصطلاح منطقی، معادل کلمه «Induction» است.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
جلسه دوم.mp3
13.78M
🔊 #فایل_صوتی
♦️نکات کابردی در مورد #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه دوم)
🔰موضوع: #استقراء
🔹استقراء یکی از قدیمیترین راههایی است که انسان برای فهم مطالب از آن استفاده کرده و به سختی میتوان گفت که که چیزهایی در تاریخ وجود دارند که از استقراء قدیمیتر اند.
🔹البته خود کلمه استقراء در زمانی بوجود آمده که و در زمان دیگری وجود نداشته، اما خود این عمل انجام میشده است.
🔹استقراء در لغت عرب، به معنای جستجو بوده و سابقه زیادی ندارد، اما در اصطلاح منطقی، معادل کلمه «Induction» است.
🔹ارسطو استقراء را راهی میدانست که میتوان بواسطه آن، به دستهای از معارف پی برد.
🔹استقراء ر وش منطقی است که در آن از حکم جزئی به حکم کلی حرکت میشود.
🔹حکم شخصی یا حکم جزئی، مربوط به یک شیء خاص و قابل اشاره است، مانند: اعلام و...
🔶استقراء بر دو نوع است:
1️⃣ استقراء ناقص: در جایی است که نمیتوان همه جزئیهای یک کلی را بررسی کرد؛ مانند اینکه بخواهیم همه انسانهارا بررسی کرده و در مورد آنها یک حکم کلی صادر کنیم که این امر غیر ممکن است.
2️⃣ استقراء تام: در جایی است که همه اشخاص یک کلی را بررسی کرد؛ مانند: «همه افراد این اتاق، مرد هستند».
🔻قسمت قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1042
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ #فردوسی را با «بوسه برخاک پی حیدر» بشناسید!
🔸کتاب «بوسه بر خاک پی حیدر (ع): بحثی در ایمان و آرمان فردوسی و پرتوگیری #شاهنامه از قرآن و احادیث معصومین (ع)» پیرامون ایمان و آرمان فردوسی و تأثیرپذیری شاهنامه از قرآن کریم و احادیث حضرات معصومین (ع) میباشد.
🔸بحث این اثر پیرامون ایمان و آرمان فردوسی و تأثیرپذیری شاهنامه از قرآن کریم و احادیث حضرات معصومین (ع) میباشد و نیز نقد نظریات و آرای برخی از شاهنامهپژوهان معاصر در کتاب ذکر شده است.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ #فردوسی را با «بوسه برخاک پی حیدر» بشناسید!
🔸کتاب «بوسه بر خاک پی حیدر (ع): بحثی در ایمان و آرمان فردوسی و پرتوگیری #شاهنامه از قرآن و احادیث معصومین (ع)» پیرامون ایمان و آرمان فردوسی و تأثیرپذیری شاهنامه از قرآن کریم و احادیث حضرات معصومین (ع) میباشد.
🔸کتاب «بوسه بر خاک پی حیدر (ع): بحثی در ایمان و آرمان فردوسی و پرتوگیری شاهنامه از قرآن و احادیث معصومین (ع)» توسط «علی ابوالحسنی (منذر)» نگاشته شده و به همت «سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» به چاپ رسیده است.
🔸بحث این اثر پیرامون ایمان و آرمان فردوسی و تأثیرپذیری شاهنامه از قرآن کریم و احادیث حضرات معصومین (ع) میباشد و نیز نقد نظریات و آرای برخی از شاهنامهپژوهان معاصر در کتاب ذکر شده است.
🔸حجتالاسلام ابوالحسنی در دو فصل ابتدایی اثر به تحریف تاریخ در عصر #پهلوی و قراردادن اسلام و ایران در برابر یکدیگر پرداخته و در خصوص فضای موجود و تحریف شخصیت فردوسی در این دوران مینویسد: «اصولاً در عصر پهلوی، بر فردوسی دو گونه ستم رفت: یک نوع ستم با هتاکی صریح به ساحت شاعر صورت گرفت و ستم دیگر که شایعتر و از جهاتی بدتر بود با مسخ و تحریف شخصیت و پیام وی.»
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1007
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #گفتگو
♦️امتیازهای اقتصادی، هدف استعمار (1)
🔹 #استعمار روس و #انگلیس بعد از جنگهای ایران و روس تمام تلاش خودشان را بر این گذاشته بودند که بیشترین نفوذ و بیشترین بهرهکشی را از کشور ایران ایجاد کنند.
🔹روس و انگلیس بعد از جنگ اول ایران و روس یک رقابت و مسابقه نفسگیر در کسب امتیازهای اقتصادی و سیاسی در کشور ما ایجاد کرده بودند.
🔹در واقع امتیازهای اقتصادی را مدنظر قرار داده بودند.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1013
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #گفتگو
♦️امتیازهای اقتصادی، هدف استعمار (1)
🔹نظام سرمایهداری در ابتدای کار نیاز به بازارهای سرمایه و مصرف داشت؛ ایران هم به عنوان یک کشور پر جمعیت و غنی به عنوان کشوری نیازمند به مواد اولیه مورد طمع اینطور کشورها بود.
🔹از طرف دیگر به عنوان یک بازار مصرف بزرگ برای آنها اهمیت داشت و تلاش میکردند که وضعیت اقتصادی ایران را به سمت یک کشور مصرفگرا مبتنی بر لیبرالیسم اقتصادی و مصرف بالا پیش ببرند، تا بتوانند کالاها و اجناس خودشان را در کشور ما توزیع کنند و سود کلانی ببرند.
🔹این رقابت بین #روس و #انگلیس در ایران شروع شد. دولت ایران هم شعار نه شرقی، نه غربی نداشت.
🔹عمدتاً شعاری که در زمان قاجار مطرح بود یک اقدامی به نام موازنه مثبت بود.
🔹سعی میکردند این رقابتی که در بین چندکشور استعمارگر، که در آن زمان روس و انگلیس بود، وجود داشت میدان عمل و یک مسیری را برای خودشان ایجاد کنند.
🔹گاه امتیازاتی به روس و گاه امتیازاتی به انگلیس میدادند و از این رقابت سعی میکردند که میدان عمل خودشان را گستردهتر کنند.
🔹روس را از انگلیس میترساندند و انگلیس را از روس. البته این بخش به زیرکی شاهان قاجار برمیگردد.
🔹هر چند، وقتی از زاویه دیگر به این موضوع نگاه میکنیم مجبور بودند که امتیازاتی را به روس بدهند و در مقابل امتیازاتی را به انگلیس بدهند و همین موضوع باعث شد که در دوره قاجار امتیازات متعددی به کشورهای روس و انگلیس داده شود.
🔹اما این موضوع که تلاش میکردند انگلیس را از روس بترسانند و روس را از انگلیس، یک نوع زیرکی بود که شاهان قاجار در پیش گرفته بودند.
✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر مظاهری
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1013
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📚 #معرفی_کتاب
♦️رفیق روزهای بندگی روزهداران در ایام #کرونا
🔸سیر محتوایی این کتابچه از توجه به حقیقت قرآن و اینکه قرآن حقیقتی زنده و با شعور است و با مخاطب خویش ارتباط برقرار میکند آغاز میشود و در ادامه به نکاتی از جمله قرآن عهد الهی و نامهای از سوی محبوب در تبیین جایگاه قرآن میپردازد.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1017
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📚 #معرفی_کتاب
♦️رفیق روزهای بندگی روزهداران در ایام #کرونا
🔸کتابچه «رفیق روزهای بندگی» که به خاطر شرایط شیوع #ویروس_کرونا در فضای مجازی در دسترس عموم قرار گرفته است، در قالب ۳۰ نکته کوتاه متناسب با ۳۰ روز ماه مبارک رمضان به طرح مبحث میپردازد.
🔸سیر محتوایی این کتابچه از توجه به حقیقت قرآن و اینکه قرآن حقیقتی زنده و با شعور است و با مخاطب خویش ارتباط برقرار میکند آغاز میشود و در ادامه به نکاتی از جمله قرآن عهد الهی و نامهای از سوی محبوب در تبیین جایگاه قرآن میپردازد.
🔸پس از آن با بیان آداب ظاهری و باطنی انس با قرآن از جمله طهارت، استقبال (رو به قبله بودن) و طمأنینه، ترتیل و صوت حزین در تلاوت قرآن، تدبر در قرآن و رعایت حق تلاوت آیات الهی ادامه مییابد و با توجه به تناسب با ماه مبارک رمضان و متناسب با شبهای قدر به رابطه قرآن و #شب_قدر، رابطه قرآن و عرضه اعمال و تقدیر مقدرات و رابطه قرآن و امام زمان (عج) پرداخته و سیر خود را با تبیین جایگاه قرآن در عصر غیبت، دوران ظهور و در قیامت به پایان میرساند.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1017
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️چگونه یک #ویروس، ادعاهای مغرورانه متکبران را باطل کرد؟
🔹پیشرفتهای فراوان در عرصههای مختلف بشری گرچه قابل انکار نیست.
🔹اما یک ویروس کوچک، جهل و نادانستههای عمیق بشر را به رخ او کشید تا بلکه از غرور غلیظی که به آن مبتلا شده است، خارج شود.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1022
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️چگونه یک #ویروس، ادعاهای مغرورانه متکبران را باطل کرد؟
🔹چند قرن تلاش تمامعیار برای تمسخر و محو معنویت و عبادت ـ به یک باره ـ جای خود را به توجه تمامعیار به خدا و دعا داد و بشر بیچاره را وادار به تعظیم و تسبیح در برابر خالق هستی کرد.
🔹همان افرادی که مؤمنان دنیا ـ مخصوصا مؤمنان ایرانی معتقد به اسلام ناب محمدی (ص) را به دلایل کاملاً سیاسی ـ تحقیر و آنان را خرافهپرست و عقبمانده معرفی میکردند، در مواجهه با کرونا به دعا و خدا روی آوردند و حتی یک روز را به عنوان روز ملی دعا معرفی کردند تا معلوم شود این جماعت در همه این سالها فقط به دلایل سیاسی و اغراض پلید شیطانی، موضوع دعا و توجه به معنویت را کمرنگ جلوه میدادند.
🔹این روزها همه شاهد هستند که منطقیترین رفتارها برای مقابله با #کرونا از سوی مسلمانان انجام شد که تعطیلی محلهای تجمع و مراسمهای مذهبی و رعایت کامل امور بهداشتی، از آن جمله است.
🔹با وجود چنین رفتار عاقلانه و درستی از سوی اکثر قریب به اتفاق مسلمانان، اما همچنان شاهد پمپاژ اخبار منفی از رفتار مسلمانان ـ مخصوصاً در ایران ـ هستیم.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1022
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙#گفتگو
♦️کارنامه ادبیات علوی
🔹تعداد آثار قابل توجه است که از این میان میتوان به اثر فاخر «علی از زبان علی» نوشته استاد مرحوم سیدجعفر شهیدی اشاره کرد که اثری بسیار موجه در تاریخ معاصر محسوب میشود.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1025
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #گفتگو
♦️کارنامه ادبیات علوی
🔹آثار فراوانی پیرامون زندگانی مولا علی(ع) در طول تاریخ تاکنون از سوی نویسندگان مختلف انتشار یافته است که این موضوع را باید از 2 جنبه مورد بررسی قرار داد؛ نخست اینکه حجم بالای این آثار نشاندهنده آن است که ارادتمندان و مشتاقان امام علی(ع) هیچ گاه بیکار ننشستهاند و سعی کردهاند به هر نحوی هم که شده عشق و علاقه خود را به مولای خود نشان دهند که خود این موضوع فی نفسه ارزشمند است.
🔹اما نکته دوم و مورد اهمیت به سطح کیفی این آثار بازمیگردد که متاسفانه باید گفت شاید حدود 70 درصد مطالب این آثار تکراری است و نکته جدید و تازهای به مخاطب عرضه نمیکند و هر چه زمان گذشته است، این موضوع بیشتر در آثار به چشم میخورد و با گذشت زمان کمتر شاهد تولید آثاری بکر بودهایم که از زوایای متفاوت به زندگانی مولا علی(ع) بپردازد.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1025
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه سوم)
🔰موضوع: آیا میتوان #استقراء از گزارههای مشاهداتی را به عنوان توجیه علم پذیرفت یا خیر؟
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
جلسه سوم.mp3
11.41M
🔊 #فایل_صوتی
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه سوم)
🔰موضوع: آیا میتوان #استقراء از گزارههای مشاهداتی را به عنوان توجیه علم پذیرفت یا خیر؟
🔹طرفداران نظریه جریان توجیه علم هستند، بر این باوراند که معرفت علمی، از گزارههای مشاهداتی (استقراء) آغاز میشود.
🔹منظور از استقراءف استقراء ناقص است؛ چراکه استقراء ریاضی در واقع استقراء نبوده و استقراء تام نیز در علم کاربردی ندارد؛ زیرا ما به دنبال یک گزاره کلی هستیم و در بسیاری از موارد نمیتوان استقراء تام را به کار برد.
🔹استقراءگرایان معتقداند که اگر تعداد زیاد و در شرایط متنوعی از یک مسئله مشاهده شوند، آن مسئله صحیح خواهد بود.
🔹اولین توجیه علم این است که اصل استقراء در بسیاری از موارد موفقیتآمیز بوده است، اما اشکال این استدلال، دوری بودن آن است و دور نیز باطل میباشد؛ چراکه از خود «نتیجه» برای اثبات «نتیجه» کمک گرفته میشود.
🔻قسمت قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1045
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙#گفتگو
♦️امتیازهای اقتصادی، هدف #استعمار (2)
🔻(بخش دوم)
🔸عباس میرزا ملکآرا در کتابش میگوید: «انگلیسیها به ایران آمدند تا دولت ایران را فتح کرده باشند.» در خیلی از شهرهای ایران #توتون و #تنباکو کشت میشد.
🔸حضور آنها و مأمورانشان در هر شهری برای برداشت توتون و تنباکو و برای انحصار خرید و فروش تنباکو بود.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1030
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙#گفتگو
♦️امتیازهای اقتصادی، هدف #استعمار (2)
🔻(بخش دوم)
🔸نهضت #تحریم_تنباکو که برخی از نویسندگان آن را به نام #نهضت_رژی هم میشناسند، در مقابله با یکی از نهضتهای استعماری که دولت #انگلیس در کشور ما ایجاد کرد به وجود آمد.
🔸امتیاز انحصار خرید #توتون و #تنباکو در ایران و خارج از ایران، اگرچه به ظاهر جنبه اقتصادی داشت، اما بسیار فراتر از عرصه اقتصادی بود و عرصههای فرهنگی و سیاسی و نظامی را هم در بر میگرفت.
🔸یکی از دلایلش این است که اجرای این امتیاز و کمپانی در ایران نیاز به میدانِ عمل گستردهای داشت و عرصههای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را قاعدتاً در بر میگرفت و اینکه حضور انگلیسیها محدود به فعالیت در چارچوب این امتیاز نبود.
🔸انگلیسیها همزمان چند امتیاز را در ایران دنبال میکردند و برنامه جامعی برای ایران داشتند.
🔸اینگونه نبوده که بخواهند فقط یک فعالیت اقتصادی کوچک انجام دهند.
🔸سخن از نفوذ گسترده در ایران بود و نفوذی که شاید دههها قرار است ادامه پیداکند و حتی نفوذی که میتوانیم از آن به عنوان مستعمرهشدن ایران نام ببریم، مانند آنچه که در هند و جاهای دیگر اتفاق افتاد.
🔻 حجت الاسلام دکتر مظاهری
بخش اول:
https://eitaa.com/fekrat_net/1049
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1030
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ #کرونا و آیندهنگری تعاملات تمدنی غرب، شرق و اسلام
🔹در اثر وقوع همهگیری کرونا، کشورهای غربی و اساساً تمدن غربی دچار بحران و افول فزاینده شدهاند؛ افولی که میتواند منجر به انتقال اهرمهای قدرت اقتصادی و سیاسی از غرب به شرق شود.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1038
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ #کرونا و آیندهنگری تعاملات تمدنی غرب، شرق و اسلام
🔹آیا اتفاق در حال وقوع، فقط انتقال قدرت از غرب به شرق و ظهور قرائت و گونهای چینی از نظام سرمایهداری است؟
🔹قرائتی که پیرنگ آموزههای کنفوسیوسی و فرهنگ شرق را با خود همراه دارد ولی در بنیاد فکری فلسفیاش، امتداد تمدن غرب در شرق است.
🔹آیا با وجود نقش محوری اقتصاد سیاسی در معادلات تمدنی دوران معاصر، همۀ تغییرات بر مدار تغییرات اقتصادی و سیاسی رقم خواهند خورد؟
🔹بحرانهایی که تمدن غربی با آنها در طول سه سدۀ گذشته یعنی قرن 19، 20 و 21 روبهرو بوده است و اکنون خود را در قالب روبناهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آشکار كردهاند، در هویت فلسفی، ارزشی و اخلاقی این تمدن، ریشه دارند.
🔹این بنمایهها و ریشههای بحرانآفرین، پیوسته قرین سرمایهداری بودهاند و خواهند بود؛ حتی اگر سرمایهداری از غرب به شرق کوچ كرده و خود را در قالب آموزهها و نمادهای خاور دور بازیابی كند؛ چه اینکه باید توجه كرد نظام سرمایهداری بهمثابه صورت زندگی در قالب تمدن مدرن، گرانبار از بنیادهای معرفتی، ارزشی و اخلاقی است و هرگز از آن ریشهها منعزل نخواهد بود.
🔹در این دوران، چنانکه تمدنپژوهان غربی نیز به آن اذعان دارند، تمدنی که قویترین و استوارترین ظرفیت تمدنی را فرا راه انسان معاصر گشوده دارد، تمدن اسلامی است و به همین دلیل، مواجهۀ غرب با اسلام مواجههای ذاتی و بنیادین است.
🔹تمدن نوین اسلامی، امکانی گشوده به روی آیندۀ تاریخ انسانیت است و این ظرفیت را داراست تا با عبور از تنگنای تمدن مادی معاصر میان آسمان و زمین، افق توسعه و تعالی را ترسیم و تحقق بخشد.
✍️نویسنده: حسین رمضانی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1038
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️بدون #عدالت، توسعه بهمعناى واقعى محقق نخواهد شد.
🔸اراده علی بن ابی طالب(ع)، اراده معطوف به عدالت بود، نه اراده معطوف به قدرت.
🔸پیامبر(ص)، على(ع) را که میدید، گاه ایشان را در آغوش میگرفت و میگفت: «پدرم فداى شهید وحید» که به معناى شهید تنهاست و کسی که در غربت به شهادت میرسد و در مرکز #حکومت خودش و جامعه اسلامى، تنها و غریب شهید خواهد شد.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1042
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️بدون #عدالت، توسعه بهمعناى واقعى محقق نخواهد شد.
🔸در گفتمان امام علی بن ابی طالب(ع) نزاعى بین عمارت و آبادى با #عدالت و تامین حقوق انسانها وجود ندارد. چون اساسا توسعه در بستر عدالت و در راستاى آن تعریف میشود.
🔸ولی در دکترین سرمایهدارى #لیبرال، عدالت واقعا یک کلمه شاعرانه بیشتر نیست.
🔸این را اگر قدما و نظریهپردازان کلاسیک آنان تصریح نمیکردند، امروز دیگر ابایى از گفتن این ندارند که اصلا ما دنبال عدالت نیستیم و دولت را مسئول اجراى عدالت نمیدانیم، بلکه دولت تنها مسئول اجراى امنیت اقتصادى است و کارى به عدالت ندارد.
🔸حتى عدالت را، عدالت توزیعى را مورد تمسخر قرار مىدهند و از گالاتاکسى یا نظم خودجوش بازار و رقابت آزاد سخن میگویند یعنى هرکسى، هرکسى را له کرد، کرد. این تئوریزهکردن سرمایهدارى لجامگسیخته است.
🔸معنیاش این است که اصلا عدالت، یک شعر و شعار و یک خرافه بیشتر نیست. این گفتمان درست در نقطه مقابل گفتمان امام علیبنابیطالب(ع) قرار میگیرد... .
🔸وقتى از حکومت علوى و مدیریت علوى و گفتمان على در باب حکومت بحث میشود، بدان معنى نیست که بدون هیچ اجتهادى، الگوبردارى صورت بگیرد و ثابتات و متغیرات گفتمان امیرالمومنین(ع) از یکدیگر تفکیک نشود.
🔸همچنین بدان معنى نیست که انتظار میرود همه عینا چون على(ع) و در سطح او حکومت کنند.
🔸خود حضرت امیر(ع) فرمود: شما نمیتوانید من باشید «ولکن اَعینُونى» کمکم کنید، سعى کنید این الگو پیش چشمتان باشد.
🔸گاه توسط برخی گفته میشود معاویه 20سال حکومت کرد و پایههاى حکومتش هم نه براساس عدالت که براساس فساد و قدرت و زور استوار بود، اما حکومت امام على(ع) که معطوف به عدالت بود از پا درآمد و شکست خورد! على(ع) به چه معنا شکست خورد؟
🔸آیا از حیث معنوى و انسانى شکست خورد؟ آیا از بعد تاریخى شکست خورد؟ اینکه گاهى گفته شده که على(ع) شکست خورد و حکومت او موفق نشد، حرف درستى نیست.
🔸حضرت امیر(ع) میفرماید: «مااَصْبَحَ بالکوفَةِ اَحَدٌ اِلّا ناعماً»: من در حکومت خود، آنجا که اختیار داشتم کارى کردم که دیگر حتى یک انسان گرسنه و بىخانمان نیست.
خلاصهای از گفتار 18رمضان سال 79 استاد حسن رحیمپورازغدی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1042
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net