eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 ♦️کارنامه ادبیات علوی 🔹تعداد آثار قابل توجه است که از این میان می‌توان به اثر فاخر «علی از زبان علی» نوشته استاد مرحوم سیدجعفر شهیدی اشاره کرد که اثری بسیار موجه در تاریخ معاصر محسوب می‌شود. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1025 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️کارنامه ادبیات علوی 🔹آثار فراوانی پیرامون زندگانی مولا علی(ع) در طول تاریخ تاکنون از سوی نویسندگان مختلف انتشار یافته است که این موضوع را باید از 2 ‌جنبه مورد بررسی قرار داد؛ نخست اینکه حجم بالای این آثار نشان‌دهنده آن است که ارادتمندان و مشتاقان امام علی(ع) هیچ گاه بیکار ننشسته‌اند و سعی کرده‌اند به هر نحوی هم که شده عشق و علاقه خود را به مولای خود نشان دهند که خود این موضوع فی نفسه ارزشمند است. 🔹اما نکته دوم و مورد اهمیت به سطح کیفی این آثار بازمی‌گردد که متاسفانه باید گفت شاید حدود 70 درصد مطالب این آثار تکراری است و نکته جدید و تازه‌ای به مخاطب عرضه نمی‌کند و هر چه زمان گذشته است، این موضوع بیشتر در آثار به چشم می‌خورد و با گذشت زمان کمتر شاهد تولید آثاری بکر بوده‌ایم که از زوایای متفاوت به زندگانی مولا علی(ع) بپردازد. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1025 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه سوم) 🔰موضوع: آیا می‌توان از گزاره‌های مشاهداتی را به عنوان توجیه علم پذیرفت یا خیر؟ 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
جلسه سوم.mp3
11.41M
🔊 ♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه سوم) 🔰موضوع: آیا می‌توان از گزاره‌های مشاهداتی را به عنوان توجیه علم پذیرفت یا خیر؟ 🔹طرفداران نظریه جریان توجیه علم هستند، بر این باوراند که معرفت علمی، از گزاره‌های مشاهداتی (استقراء) آغاز می‌شود. 🔹منظور از استقراءف استقراء ناقص است؛ چراکه استقراء ریاضی در واقع استقراء نبوده و استقراء تام نیز در علم کاربردی ندارد؛ زیرا ما به دنبال یک گزاره کلی هستیم و در بسیاری از موارد نمی‌توان استقراء تام را به کار برد. 🔹استقراءگرایان معتقد‌اند که اگر تعداد زیاد و در شرایط متنوعی از یک مسئله مشاهده شوند، آن مسئله صحیح خواهد بود. 🔹اولین توجیه علم این است که اصل استقراء در بسیاری از موارد موفقیت‌آمیز بوده است، اما اشکال این استدلال، دوری بودن آن است و دور نیز باطل می‌باشد؛ چراکه از خود «نتیجه» برای اثبات «نتیجه» کمک گرفته می‌شود. 🔻قسمت قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1045 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️امتیازهای اقتصادی، هدف (2) 🔻(بخش دوم) 🔸عباس میرزا ملک‌آرا در کتابش می‌گوید: «انگلیسی‌ها به ایران آمدند تا دولت ایران را فتح کرده باشند.» در خیلی از شهرهای ایران و کشت می‌شد. 🔸حضور آن‌ها و مأمورانشان در هر شهری برای برداشت توتون و تنباکو و برای انحصار خرید و فروش تنباکو بود. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1030 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️امتیازهای اقتصادی، هدف (2) 🔻(بخش دوم) 🔸نهضت که برخی از نویسندگان آن را به نام هم می‌شناسند، در مقابله با یکی از نهضت‌های استعماری که دولت در کشور ما ایجاد کرد به وجود آمد. 🔸امتیاز انحصار خرید و در ایران و خارج از ایران، اگرچه به ظاهر جنبه اقتصادی داشت، اما بسیار فراتر از عرصه اقتصادی بود و عرصه‌های فرهنگی و سیاسی و نظامی را هم در بر می‌گرفت. 🔸یکی از دلایلش این است که اجرای این امتیاز و کمپانی در ایران نیاز به میدانِ عمل گسترده‌ای داشت و عرصه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را قاعدتاً در بر می‌گرفت و اینکه حضور انگلیسی‌ها محدود به فعالیت در چارچوب این امتیاز نبود. 🔸انگلیسی‌ها هم‌زمان چند امتیاز را در ایران دنبال می‌کردند و برنامه جامعی برای ایران داشتند. 🔸این‌گونه نبوده که بخواهند فقط یک فعالیت اقتصادی کوچک انجام دهند. 🔸سخن از نفوذ گسترده در ایران بود و نفوذی که شاید دهه‌ها قرار است ادامه پیداکند و حتی نفوذی که می‌توانیم از آن به عنوان مستعمره‌شدن ایران نام ببریم، مانند آنچه که در هند و جاهای دیگر اتفاق افتاد. 🔻 حجت الاسلام دکتر مظاهری بخش اول: https://eitaa.com/fekrat_net/1049 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1030 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ و آینده‌نگری تعاملات تمدنی غرب، شرق و اسلام 🔹در اثر وقوع همه‌گیری کرونا، کشورهای غربی و اساساً تمدن غربی دچار بحران و افول فزاینده شده‌اند؛ افولی که می‌تواند منجر به انتقال اهرم‌های قدرت اقتصادی و سیاسی از غرب به شرق شود. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1038 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ و آینده‌نگری تعاملات تمدنی غرب، شرق و اسلام 🔹آیا اتفاق در حال وقوع، فقط انتقال قدرت از غرب به شرق و ظهور قرائت و گونه‌ای چینی از نظام سرمایه‌داری است؟ 🔹قرائتی که پیرنگ آموزه‌های کنفوسیوسی و فرهنگ شرق را با خود همراه دارد ولی در بنیاد فکری فلسفی‌اش، امتداد تمدن غرب در شرق است. 🔹آیا با وجود نقش محوری اقتصاد سیاسی در معادلات تمدنی دوران معاصر، همۀ تغییرات بر مدار تغییرات اقتصادی و سیاسی رقم خواهند خورد؟ 🔹بحران‌هایی که تمدن غربی با آن‌ها در طول سه سدۀ گذشته یعنی قرن 19، 20 و 21 روبه‌رو بوده است و اکنون خود را در قالب روبناهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آشکار كرده‌اند، در هویت فلسفی، ارزشی و اخلاقی این تمدن، ریشه دارند. 🔹این بن‌مایه‌ها و ریشه‌های بحران‌آفرین، پیوسته قرین سرمایه‌داری بوده‌اند و خواهند بود؛ حتی اگر سرمایه‌داری از غرب به شرق کوچ كرده و خود را در قالب آموزه‌ها و نمادهای خاور دور بازیابی كند؛ چه اینکه باید توجه كرد نظام سرمایه‌داری به‌مثابه صورت زندگی در قالب تمدن مدرن، گرانبار از بنیادهای معرفتی، ارزشی و اخلاقی است و هرگز از آن ریشه‌ها منعزل نخواهد بود. 🔹در این دوران، چنانکه تمدن‌پژوهان غربی نیز به آن اذعان دارند، تمدنی که قوی‌ترین و استوارترین ظرفیت تمدنی را فرا راه انسان معاصر گشوده دارد، تمدن اسلامی است و به همین دلیل، مواجهۀ غرب با اسلام مواجهه‌ای ذاتی و بنیادین است. 🔹تمدن نوین اسلامی، امکانی گشوده به روی آیندۀ تاریخ انسانیت است و این ظرفیت را داراست تا با عبور از تنگنای تمدن مادی معاصر میان آسمان و زمین، افق توسعه و تعالی را ترسیم و تحقق بخشد. ✍️نویسنده: حسین رمضانی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1038 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️بدون ، توسعه به‌معناى واقعى محقق نخواهد شد. 🔸اراده علی بن ابی طالب(ع)، اراده معطوف به عدالت بود، نه اراده معطوف به قدرت. 🔸پیامبر(ص)، على(ع) را که می‌دید، گاه ایشان را در آغوش می‌گرفت و می‌گفت: «پدرم فداى شهید وحید» که به معناى شهید تنهاست و کسی که در غربت به شهادت می‌رسد و در مرکز خودش و جامعه اسلامى، تنها و غریب شهید خواهد شد. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1042 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️بدون ، توسعه به‌معناى واقعى محقق نخواهد شد. 🔸در گفتمان امام علی بن ابی طالب(ع) نزاعى بین عمارت و آبادى با و تامین حقوق انسان‌ها وجود ندارد. چون اساسا توسعه در بستر عدالت و در راستاى آن تعریف می‌شود. 🔸ولی در دکترین سرمایه‏‌دارى ، عدالت واقعا یک کلمه شاعرانه بیشتر نیست. 🔸این را اگر قدما و نظریه‏‌پردازان کلاسیک آنان تصریح نمی‌کردند، امروز دیگر ابایى از گفتن این ندارند که اصلا ما دنبال عدالت نیستیم و دولت را مسئول اجراى عدالت نمی‌دانیم، بلکه دولت تنها مسئول اجراى امنیت اقتصادى است و کارى به عدالت ندارد. 🔸حتى عدالت را، عدالت توزیعى را مورد تمسخر قرار مى‏دهند و از گالاتاکسى یا نظم خودجوش بازار و رقابت آزاد سخن می‌گویند یعنى هرکسى، هرکسى را له کرد، کرد. این تئوریزه‏کردن سرمایه‏‌دارى لجام‏‌گسیخته است. 🔸معنی‌اش این است که اصلا عدالت، یک شعر و شعار و یک خرافه بیشتر نیست. این گفتمان درست در نقطه مقابل گفتمان امام علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) قرار می‌گیرد... . 🔸وقتى از حکومت علوى و مدیریت علوى و گفتمان على در باب حکومت بحث می‌شود، بدان معنى نیست که بدون هیچ اجتهادى، الگوبردارى صورت بگیرد و ثابتات و متغیرات گفتمان امیرالمومنین(ع) از یکدیگر تفکیک نشود. 🔸همچنین بدان معنى نیست که انتظار می‌رود همه عینا چون على(ع) و در سطح او حکومت کنند. 🔸خود حضرت امیر(ع) فرمود: شما نمی‌توانید من باشید «ولکن اَعینُونى» کمکم کنید، سعى کنید این الگو پیش چشم‌تان باشد. 🔸گاه توسط برخی گفته می‌شود معاویه 20سال حکومت کرد و پایه‏‌هاى حکومتش هم نه براساس عدالت که براساس فساد و قدرت و زور استوار بود، اما حکومت امام على(ع) که معطوف به عدالت بود از پا درآمد و شکست خورد! على(ع) به چه معنا شکست خورد؟ 🔸آیا از حیث معنوى و انسانى شکست خورد؟ آیا از بعد تاریخى شکست خورد؟ اینکه گاهى گفته شده که على(ع) شکست خورد و حکومت او موفق نشد، حرف درستى نیست. 🔸حضرت امیر(ع) می‌فرماید: «مااَصْبَحَ بالکوفَةِ اَحَدٌ اِلّا ناعماً»: من در حکومت خود، آنجا که اختیار داشتم کارى کردم که دیگر حتى یک انسان گرسنه و بى‏خانمان نیست. خلاصه‌ای از گفتار 18رمضان سال 79 استاد حسن رحیم‌پورازغدی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1042 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🔸انگلیسی‌ها یک برنامه مفصل و منسجمی برای ایران داشتند. میرزا حسین قلی‌خان نظام‌السلطنه که یکی از رجال توانمند دوره قاجار بوده، در خصوص آنچه که در این امتیاز اتفاق افتاد، می‌گوید: «اگر این عمل دو سال استقرار داشت، بدون زحمت تمام خاک ایران در تصرف مشروع رژی قرار می‌گرفت و مردم فدوی و جان‌نثار او بودند.» یعنی تمام ایران در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت و باید دولت حقوق خود را از تملق رژی مرکزی دارالخلافه دریافت می‌کرد. یعنی می‌توانیم بگوییم اگر این فعالیت ادامه پیدا می‌کرد، دولت ایران دست‌نشانده‌ی استعمارگران می‌شد. حجت الاسلام دکتر مظاهری 🌐http://fekrat.net/?p=1046 🆔 @fekrat_net
🔹امتیازهای اقتصادی، هدف استعمار (3) 🔸اقدامات بی‌خردانه شاهان قاجار که انجام می‌دادند، آثار و تبعاتی داشت؛ یکی از آثارش هم این بود که دولت ایران بدهکار می‌شد. اما آیا می‌شد بگوییم برای اینکه دولت ایران بدهکار نشود، این امتیاز باقی بماند؟ این حرف درباره امتیازهای دیگر هم مطرح می‌شود. در مورد امتیاز رویتر و در امتیاز ۱۹۱۹ وثوق‌الدوله هم می‌توانیم این حرف را بزنیم. در قرارداد رویتر مرحوم ملاعلی کنی با این قرارداد مقابله کرد. به طور طبیعی وقتی که قراردادی لغو می‌شود، دولت ایران باید خسارت بدهد. اما نتایجی که چنین قضیه‌ای می‌تواند به دنبال داشته باشد، مهم است. 🔸مثلاً بعد از لغو امتیاز رویتر انگلیسی‌ها ۱۴، ۱۵ سال مجبور شدند پایشان را از ایران عقب بکشند و نفوذشان در ایران بسیار کاهش پیدا کرد و بعد از لغو قرارداد توتون و تنباکو همین اتفاق افتاد و انگلیسی‌ها عقب‌رفت گسترده‌ای را انجام دادند. البته جای خالی‌شان را روس‌ها پر کردند. در واقع روس و انگلیس با هم در رقابت بودند و وقتی یکی به عقب می‌کشید، آن‌یکی جایش را پر می‌کرد. روس‌ها از آن‌وقت خودشان را پررنگ‌تر به میدان آوردند. اما شاید اگر بخواهیم یک تحلیل جامعی درباره روس و انگلیس داشته باشیم، آنقدری که انگلیسی‌ها زیرک و باهوش بودند و قصد ضربه‌زدن به ایران و برنامه‌های بلند مدت و استعماری برای ایران داشتند، روس‌ها اینگونه نبودند. 🔻حجت الاسلام دکتر مظاهری بخش دوم: https://eitaa.com/fekrat_net/1060 برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐http://fekrat.net/?p=1046 🆔 @fekrat_net
🔴کنفرانس بین المللی «آوردگاه » 🔻با موضوع : 🔹مقایسه آثار تفکر اسلامی و تفکر غربی بر عملکرد دولت‌ها و ملت‌ها در بحران کرونا 📝 فراخوان یادداشت علمی 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️امتیازهای اقتصادی، هدف استعمار (4) 🔻(بخش چهارم) 🔸بعد از شاهد تأسیس شرکت‌های بزرگ ملی، مثل شرکت «اسلامیه» در ایران هستیم. 🔸شرکت‌هایی که توانستند فعالیت‌های گسترده اقتصادی در ایران داشته باشند و حتی توانستند شعبه‌هایی را در خارج از کشور مثل هند ایجاد کنند و توانستند مثل یک کمپانی بزرگ اقتصادی در عرصه اقتصادی وارد بشوند. ✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر مظاهری 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1051 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️امتیازهای اقتصادی، هدف استعمار (4) 🔻(بخش چهارم) 🔸از در واقع باید به نام «نهضت احیاء اقتصاد ایران» نام ببریم. 🔸چون این نهضت در مقابل یک نفوذ اقتصادی اتفاق افتاد، اما توانست تا اندازه زیادی اقتصاد ملی را شکوفا کند. 🔸نهضت تنباکو، در حقیقت تحریم توتون و تنباکویی بود که ما خودمان تولید می‌کردیم، برای اینکه به انگلیسی‌ها که دنبال نفوذ گسترده‌ی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی در ایران بودند، ضربه بزنیم. اما اندیشه تحریم به عنوان یک برنامه بلند مدت این سیاست را دنبال می‌کند تا بتواند اقتصاد داخلی را مقاوم کند. 🔸مشابه همین اتفاق را، از برخی ابعاد، در دهه چهارم انقلاب اسلامی شاهد هستیم. 🔸وقتی غرب ما را تحریم می‌کند و کالاهای استراتژیک و کالاهای مهم و آن چیزهایی که می‌تواند در اقتصاد ما مهم باشد را تحریم می‌کند؛ می‌بینیم که رهبر و علمای ما این را یک فرصت می‌دانند و به دنبال این هستند که اقتصاد مقاومتی را در همین زمان به وجود بیاورند. 🔸مشابه همان چیزی که در نهضت تحریم تنباکو اتفاق افتاد. یک تحریم به وجود می‌آید و کالاهای غربی و اروپایی تحریم می‌شود؛ به طوری که مردم از استفاده از آن کالاها محروم می‌شوند، اما می‌بینیم اقتصاد می‌تواند خودش را به‌روز کند و در مقابل استعمار مقاومت می‌کند. 🔸در واقع می‌توان گفت شباهتی بین تحریم تنباکو و دوران کنونی وجود دارد. همه این‌ها به یک اندیشه واحد برمی‌گردد؛ و آن هم اندیشه «خود باوری» است. 🔸در دوره کنونی شاهد هستیم خارجی‌ها برای اینکه اقتصاد ما به یک اقتصاد مصرفی تبدیل بشود، مانعی به وجود نمی‌آورند؛ اصلاً تحریم دامن مصرف را نمی‌گیرد، بلکه دامن اقتصاد مقاومتی را می‌گیرد. 🔸جایی که اقتصاد می‌خواهد مقاوم شود و در عرصه‌هایی که مهم هستند، آنجا می‌بینیم که این توطئه‌ها، فشارها و تحریم‌ها به وجود می‌آید تا اقتصاد مقاومتی محقق نشود. ✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر مظاهری 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1051 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️خداوند دین نازل کرده است. 🔹مفهومِ " دینِ بر ساخته ی انسان " نه تنها به صورت ضمنی بلکه آشکارا دلالت دارد براینکه خداوند هیچ دخالتی در تاسیس وتبیین آن ندارد. ✍️نویسنده: محمدعلی عبداللهی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1064 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️خداوند دین نازل کرده است. 🔹بنابر تعریف شبستری از دین، دیگر لازم نیست انسان در هر مسئله‌ای چه حقوق بشر ویا هر مسئله‌ای درجستجوی حکم خداوند باشد. 🔹انسان می‌تواند با رجوع به خرد جمعی احکام آن را بپذیرد و دغدعه محالفت با خدا را نداشته باشد. 🔹این نکته در آغاز ممکن است جذاب به نظر رسد ومشکل جناب شبستری وهمفکرانش را حل کند، اما نهایتا چنین برداشتی از دین به ضد خود تبدیل می‌شود،زیرا دینی که انسان می‌سازد تمام باورهایش از جمله باور به خدا، ساخته انسان خواهد بود. 🔹در این صورت " ساختن دین در ارتباط با خدا " و "خالص کردن دین برای خدا " چه معنایی می تواند داشته باشد؟ 🔹با توجه به تعریف شبستری از دین، " ساخت دین درارتباط با خدا " و "خالص کردن دین برای خدا " تنها به این معنا می‌تواند باشد که شخص اراده خداوند را به نحوی بداند ومطابق خواست واراده خداوند اجزا وعناصر دین را در نظر وعمل تنظیم کند. 🔹پرسش دشوار این است که انسان چگونه می‌تواند اراده خدا را در هرمسئله‌ای کشف کند؟ 🔹این همان پرسشی است که برای پاسخ به آن علم کلام،فقه واصول ودانش های مرتبط دیگر پدید آمده است. ✍️نویسنده: محمدعلی عبداللهی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1064 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️محافظه‌کاری علیه عقلانیت انقلابی 🔸تاکید قرآن بر «ایمان با دلیل» را باید پیش چشم داشت. 🔸ایمان را آن‌طور که رهبری معرفی می‌کنند، اگر درست شکل بگیرد، پایه و اساس حکومت اسلامی است، اما ایمان اگر بخواهد از روی تعصب باشد مشخص است که در دیگر عرصه‌ها این تعصب بیجا چه بلایی بر سر یک می‌آورد. ✍️نویسنده: حسین شهنی، روزنامه نگار 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1067 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️محافظه‌کاری علیه عقلانیت انقلابی 🔸 در نقد این نظر که معمولا آن را از قول فرنگی‌ها نقل می‌کنند که «انسان هر عقیده‌ای را اتخاذ کند آن عقیده محترم است» به ماجرای حضرت‌ابراهیم(ع) و بت‌هایی که به‌جای خدا پرستیده می‌شدند، می‌پردازد: «این بت‌ها مورداحترام میلیون‌ها انسان هستند پس من هم به آنها احترام می‌گذارم. 🔸از نظر اسلام این کار اغراء به جهل است نه خدمت به آزادی.» این‌گونه است که از نظر شهید مطهری اسلام یک فرهنگ فعال در تفکر و اندیشه، آن هم در مهم‌ترین مباحث دارد. 🔸در این راه مهم‌ترین ویژگی‌های آزادی در تفکر را صراحت و عدم‌نفاق و پرهیز از فریبکاری می‌داند که شاید مهم‌ترین موضوع در رسانه‌های امروز به شمار ‌آید.«و لطیف است که قرآن روی فریب‌خوردگی تکیه می‌کند؛ فریب‌خوردن، غافل ماندن. دائما می‌خواهد مردم غافل نمانند، فریب نخورند، چشم‌شان را باز کنند. 🔸قرآن مطمئن است اگر مردم چشم باز کنند، نظر او تامین می‌شود و درست هم هست.» مشخص است برداشت‌های متفکرانه از قرآن در میان رهبران انقلاب اسلامی مانند آیت‌الله خامنه‌ای و شهید مطهری بسیار نزدیک است. 🔸این نزدیکی در تفکر و تعقل منشایی دارد و آن هم اصول و مبانی‌ای است که قرآن دراختیار این اندیشمندان قرآنی می‌گذارد. اما آیا این منحصر به تشخیص و ایمان قلبی است؟ 🔸«اگر تشخیص و ایمان قلبی و باور کافی بود، عمروعاص باید اول شیعه عالم باشد... عمروعاصی که درباره امام‌علی(ع) شعر می‌گوید و در دم احتضار در آن حساس‌ترین ساعت‌ها و لحظه‌هایی که برای ذهن یک انسان مطرح است، اظهار ندامت می‌کند... می‌گوید دینم را به دنیای معاویه فروختم، با علی که می‌دانستم حق است جنگیدم.» مشخص است در بیان رهبری ایمان و باور قلبی به حق کافی نیست و باید آن را ابراز و از آن دفاع کرد، باز این پرسش مطرح می‌شود که آیا چنین دینی در زمینه تفکر هم همین نظر را دارد؟ درمورد انتقاد چطور؟ ✍️نویسنده: حسین شهنی، روزنامه نگار 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1067 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه چهارم، در سه بخش) 🔰موضوع: اتکای مشاهدات بر نظریه‌ها 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
بخش اول.mp3
9.86M
🔊 ♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه چهارم، در سه بخش) ✅(بخش اول) 🔰موضوع: اتکای مشاهدات بر نظریه‌ها 🔹علم، از تجربه مستقیم جهان خارج آغاز می‌شود؛ تجربه‌ای ناب و محض که ما در برابر آن منفعل هستیم و نمی‌توان در مقابل آن سازندگی داشت؛ بنابراین، کاملا حقیقی بوده و باید سائر موارد غیر تجربی را با ملاک علم مورد بررسی قرار داد. 🔹پس ما با استفاده از جمع مشاهدات خاص، گزاره‌های کلی را بدست می‌آوریم. 🔹استقراء یکی از قدیمی‎ترین راه‌ها برای درک جهان است، اما این، بدین معنا نیست که نمی‌توان استقراء انجام داد، بلکه این مباحث، در نقد «استقراءگرایی» می‌باشد؛ چراکه اولا استقراء، ما را به نتیجه قاطعی نمی‌رساند و ثانیا دارای ابهاماتی است؛ همچنین مشاهدات ما دارای واسطه‌هایی مانند مفروضات و نظریه‌ها هستند که آن‌ها را از فرهنگ علمی یا عرفی دریافت کرده‌ایم. 🔻قسمت قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1058 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
بخش دوم.mp3
5.52M
🔊 ♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه چهارم، در سه بخش) ✅(بخش دوم) 🔰موضوع: اتکای مشاهدات بر نظریه‌ها 🔹علم، از تجربه مستقیم جهان خارج آغاز می‌شود؛ تجربه‌ای ناب و محض که ما در برابر آن منفعل هستیم و نمی‌توان در مقابل آن سازندگی داشت؛ بنابراین، کاملا حقیقی بوده و باید سائر موارد غیر تجربی را با ملاک علم مورد بررسی قرار داد. 🔹پس ما با استفاده از جمع مشاهدات خاص، گزاره‌های کلی را بدست می‌آوریم. 🔹استقراء یکی از قدیمی‎ترین راه‌ها برای درک جهان است، اما این، بدین معنا نیست که نمی‌توان استقراء انجام داد، بلکه این مباحث، در نقد «استقراءگرایی» می‌باشد؛ چراکه اولا استقراء، ما را به نتیجه قاطعی نمی‌رساند و ثانیا دارای ابهاماتی است؛ همچنین مشاهدات ما دارای واسطه‌هایی مانند مفروضات و نظریه‌ها هستند که آن‌ها را از فرهنگ علمی یا عرفی دریافت کرده‌ایم. 🔻قسمت قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1058 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
بخش سوم.mp3
3.15M
🔊 ♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه چهارم، در سه بخش) ✅(بخش سوم) 🔰موضوع: اتکای مشاهدات بر نظریه‌ها 🔹علم، از تجربه مستقیم جهان خارج آغاز می‌شود؛ تجربه‌ای ناب و محض که ما در برابر آن منفعل هستیم و نمی‌توان در مقابل آن سازندگی داشت؛ بنابراین، کاملا حقیقی بوده و باید سائر موارد غیر تجربی را با ملاک علم مورد بررسی قرار داد. 🔹پس ما با استفاده از جمع مشاهدات خاص، گزاره‌های کلی را بدست می‌آوریم. 🔹استقراء یکی از قدیمی‎ترین راه‌ها برای درک جهان است، اما این، بدین معنا نیست که نمی‌توان استقراء انجام داد، بلکه این مباحث، در نقد «استقراءگرایی» می‌باشد؛ چراکه اولا استقراء، ما را به نتیجه قاطعی نمی‌رساند و ثانیا دارای ابهاماتی است؛ همچنین مشاهدات ما دارای واسطه‌هایی مانند مفروضات و نظریه‌ها هستند که آن‌ها را از فرهنگ علمی یا عرفی دریافت کرده‌ایم. 🔻قسمت قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1058 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ راسل و ترجمه از سر تفنن 🔶دو ویژگی تاریخ : 1️⃣ نثرِ شیوا، روشن و روشنگر، جذّاب و درخشان. همین ویژگی سبب شده است خواندن آن ملال آور نباشد، خوانندگان با شوق بیشتری آن را بخوانند. 2️⃣ راسل تنها به نقلِ آراء واَنظار اکتفا نکرده است بلکه با فیلسوفان مختلف وارد بحث وگفتگو شده است. ویژگی دوم را بعضی جزو محاسنِ تاریخ فلسفه راسل دانسته‏اند. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1072 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ راسل و ترجمه از سر تفنن 🔹سرل فیلسوف ذهن و زبان معاصر گفته است در سن ۱۸ سالگی با خواندن کتابِ تاریخِ به فلسفه علاقمند، سرانجام خواندن فلسفه را برگزیده است. 🔹 رییس جمهور اسبق گفته بود پس از خستگی از کار روزانه تاریخ فلسفه غرب راسل می‌خواند. 🔹در باب اهمیت و ارزشِ تاریخ فلسفه غرب راسل موافقان و مخالفان سخن بسیار گفته‌اند. 🔹راسل توانسته است با نثری پخته، روشن، جذاب و دلکش مخاطبِ خود را با آشنا کند. 🔹نکته مهم امّا این است که او چگونه و چه مقدار توانسته است ما را با فلسفه غرب آشنا کند؟ 🔹تاریخ فلسفه راسل توسط مترجم نامور نجف دریابندری که چند روزی است رُخ در نقابِ خاک کشیده است، به زبان فارسی درآمده است. 🔹گفته‌اند و نوشته‌اند که دریابندری زبان انگلیسی را به صورت خودآموز، فرا گرفته است، به نظر نگارنده این مسئله چندان اهمیتی ندارد، کارنامه فرد و آثار او مهم است. 🔹در روزگار ما تاریخ فلسفه را به صورت گروهی می‌نویسند و چه خوب کاری می‌کنند. 🔹این کار محاسن بسیاری دارد یکی از آنها این است که دقت و وثاقت کار را افزایش می‌دهد. 🔹من امّا از خواندنِ تاریخ فلسفه‌ای که یک نفر از آغاز تا انجام آن را نگاشته باشد بیشتر لذت می‌برم و از جهاتی آن را مخصوصا برای کسی که آموختن فلسفه را تازه اغاز کرده مفیدتر می‌دانم. ✍️نویسنده: محمدعلی عبداللهی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1072 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net