📍 #اختصاصی
🎙 #گفتگو
♦️امتیازهای اقتصادی، هدف استعمار (4)
🔻(بخش چهارم)
🔸از #نهضت_تحریم_تنباکو در واقع باید به نام «نهضت احیاء اقتصاد ایران» نام ببریم.
🔸چون این نهضت در مقابل یک نفوذ اقتصادی اتفاق افتاد، اما توانست تا اندازه زیادی اقتصاد ملی را شکوفا کند.
🔸نهضت تنباکو، در حقیقت تحریم توتون و تنباکویی بود که ما خودمان تولید میکردیم، برای اینکه به انگلیسیها که دنبال نفوذ گستردهی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی در ایران بودند، ضربه بزنیم. اما اندیشه تحریم به عنوان یک برنامه بلند مدت این سیاست را دنبال میکند تا بتواند اقتصاد داخلی را مقاوم کند.
🔸مشابه همین اتفاق را، از برخی ابعاد، در دهه چهارم انقلاب اسلامی شاهد هستیم.
🔸وقتی غرب ما را تحریم میکند و کالاهای استراتژیک و کالاهای مهم و آن چیزهایی که میتواند در اقتصاد ما مهم باشد را تحریم میکند؛ میبینیم که رهبر و علمای ما این را یک فرصت میدانند و به دنبال این هستند که اقتصاد مقاومتی را در همین زمان به وجود بیاورند.
🔸مشابه همان چیزی که در نهضت تحریم تنباکو اتفاق افتاد. یک تحریم به وجود میآید و کالاهای غربی و اروپایی تحریم میشود؛ به طوری که مردم از استفاده از آن کالاها محروم میشوند، اما میبینیم اقتصاد میتواند خودش را بهروز کند و در مقابل استعمار مقاومت میکند.
🔸در واقع میتوان گفت شباهتی بین تحریم تنباکو و دوران کنونی وجود دارد. همه اینها به یک اندیشه واحد برمیگردد؛ و آن هم اندیشه «خود باوری» است.
🔸در دوره کنونی شاهد هستیم خارجیها برای اینکه اقتصاد ما به یک اقتصاد مصرفی تبدیل بشود، مانعی به وجود نمیآورند؛ اصلاً تحریم دامن مصرف را نمیگیرد، بلکه دامن اقتصاد مقاومتی را میگیرد.
🔸جایی که اقتصاد میخواهد مقاوم شود و در عرصههایی که مهم هستند، آنجا میبینیم که این توطئهها، فشارها و تحریمها به وجود میآید تا اقتصاد مقاومتی محقق نشود.
✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر مظاهری
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1051
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️خداوند دین نازل کرده است.
🔹مفهومِ " دینِ بر ساخته ی انسان " نه تنها به صورت ضمنی بلکه آشکارا دلالت دارد براینکه خداوند هیچ دخالتی در تاسیس وتبیین آن ندارد.
✍️نویسنده: محمدعلی عبداللهی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1064
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️خداوند دین نازل کرده است.
🔹بنابر تعریف شبستری از دین، دیگر لازم نیست انسان در هر مسئلهای چه حقوق بشر ویا هر مسئلهای درجستجوی حکم خداوند باشد.
🔹انسان میتواند با رجوع به خرد جمعی احکام آن را بپذیرد و دغدعه محالفت با خدا را نداشته باشد.
🔹این نکته در آغاز ممکن است جذاب به نظر رسد ومشکل جناب شبستری وهمفکرانش را حل کند، اما نهایتا چنین برداشتی از دین به ضد خود تبدیل میشود،زیرا دینی که انسان میسازد تمام باورهایش از جمله باور به خدا، ساخته انسان خواهد بود.
🔹در این صورت " ساختن دین در ارتباط با خدا " و "خالص کردن دین برای خدا " چه معنایی می تواند داشته باشد؟
🔹با توجه به تعریف شبستری از دین، " ساخت دین درارتباط با خدا " و "خالص کردن دین برای خدا " تنها به این معنا میتواند باشد که شخص اراده خداوند را به نحوی بداند ومطابق خواست واراده خداوند اجزا وعناصر دین را در نظر وعمل تنظیم کند.
🔹پرسش دشوار این است که انسان چگونه میتواند اراده خدا را در هرمسئلهای کشف کند؟
🔹این همان پرسشی است که برای پاسخ به آن علم کلام،فقه واصول ودانش های مرتبط دیگر پدید آمده است.
✍️نویسنده: محمدعلی عبداللهی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1064
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️محافظهکاری علیه عقلانیت انقلابی
🔸تاکید قرآن بر «ایمان با دلیل» را باید پیش چشم داشت.
🔸ایمان را آنطور که رهبری معرفی میکنند، اگر درست شکل بگیرد، پایه و اساس حکومت اسلامی است، اما ایمان اگر بخواهد از روی تعصب باشد مشخص است که در دیگر عرصهها این تعصب بیجا چه بلایی بر سر یک #حکومت_اسلامی میآورد.
✍️نویسنده: حسین شهنی، روزنامه نگار
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1067
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️محافظهکاری علیه عقلانیت انقلابی
🔸#شهید_مطهری در نقد این نظر که معمولا آن را از قول فرنگیها نقل میکنند که «انسان هر عقیدهای را اتخاذ کند آن عقیده محترم است» به ماجرای حضرتابراهیم(ع) و بتهایی که بهجای خدا پرستیده میشدند، میپردازد: «این بتها مورداحترام میلیونها انسان هستند پس من هم به آنها احترام میگذارم.
🔸از نظر اسلام این کار اغراء به جهل است نه خدمت به آزادی.» اینگونه است که از نظر شهید مطهری اسلام یک فرهنگ فعال در تفکر و اندیشه، آن هم در مهمترین مباحث دارد.
🔸در این راه مهمترین ویژگیهای آزادی در تفکر را صراحت و عدمنفاق و پرهیز از فریبکاری میداند که شاید مهمترین موضوع در رسانههای امروز به شمار آید.«و لطیف است که قرآن روی فریبخوردگی تکیه میکند؛ فریبخوردن، غافل ماندن. دائما میخواهد مردم غافل نمانند، فریب نخورند، چشمشان را باز کنند.
🔸قرآن مطمئن است اگر مردم چشم باز کنند، نظر او تامین میشود و درست هم هست.» مشخص است برداشتهای متفکرانه از قرآن در میان رهبران انقلاب اسلامی مانند آیتالله خامنهای و شهید مطهری بسیار نزدیک است.
🔸این نزدیکی در تفکر و تعقل منشایی دارد و آن هم اصول و مبانیای است که قرآن دراختیار این اندیشمندان قرآنی میگذارد. اما آیا این منحصر به تشخیص و ایمان قلبی است؟
🔸«اگر تشخیص و ایمان قلبی و باور کافی بود، عمروعاص باید اول شیعه عالم باشد... عمروعاصی که درباره امامعلی(ع) شعر میگوید و در دم احتضار در آن حساسترین ساعتها و لحظههایی که برای ذهن یک انسان مطرح است، اظهار ندامت میکند... میگوید دینم را به دنیای معاویه فروختم، با علی که میدانستم حق است جنگیدم.» مشخص است در بیان رهبری ایمان و باور قلبی به حق کافی نیست و باید آن را ابراز و از آن دفاع کرد، باز این پرسش مطرح میشود که آیا چنین دینی در زمینه تفکر هم همین نظر را دارد؟ درمورد انتقاد چطور؟
✍️نویسنده: حسین شهنی، روزنامه نگار
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1067
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه چهارم، در سه بخش)
🔰موضوع: اتکای مشاهدات بر نظریهها
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
بخش اول.mp3
9.86M
🔊 #فایل_صوتی
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه چهارم، در سه بخش)
✅(بخش اول)
🔰موضوع: اتکای مشاهدات بر نظریهها
🔹علم، از تجربه مستقیم جهان خارج آغاز میشود؛ تجربهای ناب و محض که ما در برابر آن منفعل هستیم و نمیتوان در مقابل آن سازندگی داشت؛ بنابراین، کاملا حقیقی بوده و باید سائر موارد غیر تجربی را با ملاک علم مورد بررسی قرار داد.
🔹پس ما با استفاده از جمع مشاهدات خاص، گزارههای کلی را بدست میآوریم.
🔹استقراء یکی از قدیمیترین راهها برای درک جهان است، اما این، بدین معنا نیست که نمیتوان استقراء انجام داد، بلکه این مباحث، در نقد «استقراءگرایی» میباشد؛ چراکه اولا استقراء، ما را به نتیجه قاطعی نمیرساند و ثانیا دارای ابهاماتی است؛ همچنین مشاهدات ما دارای واسطههایی مانند مفروضات و نظریهها هستند که آنها را از فرهنگ علمی یا عرفی دریافت کردهایم.
🔻قسمت قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1058
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
بخش دوم.mp3
5.52M
🔊 #فایل_صوتی
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه چهارم، در سه بخش)
✅(بخش دوم)
🔰موضوع: اتکای مشاهدات بر نظریهها
🔹علم، از تجربه مستقیم جهان خارج آغاز میشود؛ تجربهای ناب و محض که ما در برابر آن منفعل هستیم و نمیتوان در مقابل آن سازندگی داشت؛ بنابراین، کاملا حقیقی بوده و باید سائر موارد غیر تجربی را با ملاک علم مورد بررسی قرار داد.
🔹پس ما با استفاده از جمع مشاهدات خاص، گزارههای کلی را بدست میآوریم.
🔹استقراء یکی از قدیمیترین راهها برای درک جهان است، اما این، بدین معنا نیست که نمیتوان استقراء انجام داد، بلکه این مباحث، در نقد «استقراءگرایی» میباشد؛ چراکه اولا استقراء، ما را به نتیجه قاطعی نمیرساند و ثانیا دارای ابهاماتی است؛ همچنین مشاهدات ما دارای واسطههایی مانند مفروضات و نظریهها هستند که آنها را از فرهنگ علمی یا عرفی دریافت کردهایم.
🔻قسمت قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1058
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
بخش سوم.mp3
3.15M
🔊 #فایل_صوتی
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه چهارم، در سه بخش)
✅(بخش سوم)
🔰موضوع: اتکای مشاهدات بر نظریهها
🔹علم، از تجربه مستقیم جهان خارج آغاز میشود؛ تجربهای ناب و محض که ما در برابر آن منفعل هستیم و نمیتوان در مقابل آن سازندگی داشت؛ بنابراین، کاملا حقیقی بوده و باید سائر موارد غیر تجربی را با ملاک علم مورد بررسی قرار داد.
🔹پس ما با استفاده از جمع مشاهدات خاص، گزارههای کلی را بدست میآوریم.
🔹استقراء یکی از قدیمیترین راهها برای درک جهان است، اما این، بدین معنا نیست که نمیتوان استقراء انجام داد، بلکه این مباحث، در نقد «استقراءگرایی» میباشد؛ چراکه اولا استقراء، ما را به نتیجه قاطعی نمیرساند و ثانیا دارای ابهاماتی است؛ همچنین مشاهدات ما دارای واسطههایی مانند مفروضات و نظریهها هستند که آنها را از فرهنگ علمی یا عرفی دریافت کردهایم.
🔻قسمت قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1058
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️#تاریخ_فلسفه راسل و ترجمه از سر تفنن
🔶دو ویژگی تاریخ #فلسفه_غرب_راسل:
1️⃣ نثرِ شیوا، روشن و روشنگر، جذّاب و درخشان. همین ویژگی سبب شده است خواندن آن ملال آور نباشد، خوانندگان با شوق بیشتری آن را بخوانند.
2️⃣ راسل تنها به نقلِ آراء واَنظار اکتفا نکرده است بلکه با فیلسوفان مختلف وارد بحث وگفتگو شده است. ویژگی دوم را بعضی جزو محاسنِ تاریخ فلسفه راسل دانستهاند.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1072
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️#تاریخ_فلسفه راسل و ترجمه از سر تفنن
🔹سرل فیلسوف ذهن و زبان معاصر گفته است در سن ۱۸ سالگی با خواندن کتابِ تاریخِ #فلسفه_غرب_راسل به فلسفه علاقمند، سرانجام خواندن فلسفه را برگزیده است.
🔹 #رونالد_ریگن رییس جمهور اسبق #آمریکا گفته بود پس از خستگی از کار روزانه تاریخ فلسفه غرب راسل میخواند.
🔹در باب اهمیت و ارزشِ تاریخ فلسفه غرب راسل موافقان و مخالفان سخن بسیار گفتهاند.
🔹راسل توانسته است با نثری پخته، روشن، جذاب و دلکش مخاطبِ خود را با #تاریخِ_فلسفه آشنا کند.
🔹نکته مهم امّا این است که او چگونه و چه مقدار توانسته است ما را با فلسفه غرب آشنا کند؟
🔹تاریخ فلسفه راسل توسط مترجم نامور نجف دریابندری که چند روزی است رُخ در نقابِ خاک کشیده است، به زبان فارسی درآمده است.
🔹گفتهاند و نوشتهاند که دریابندری زبان انگلیسی را به صورت خودآموز، فرا گرفته است، به نظر نگارنده این مسئله چندان اهمیتی ندارد، کارنامه فرد و آثار او مهم است.
🔹در روزگار ما تاریخ فلسفه را به صورت گروهی مینویسند و چه خوب کاری میکنند.
🔹این کار محاسن بسیاری دارد یکی از آنها این است که دقت و وثاقت کار را افزایش میدهد.
🔹من امّا از خواندنِ تاریخ فلسفهای که یک نفر از آغاز تا انجام آن را نگاشته باشد بیشتر لذت میبرم و از جهاتی آن را مخصوصا برای کسی که آموختن فلسفه را تازه اغاز کرده مفیدتر میدانم.
✍️نویسنده: محمدعلی عبداللهی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1072
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه پنجم)
🔰موضوع: ابطالگرایی
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
جلسه پنجم.mp3
14.07M
🔊 #فایل_صوتی
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه پنجم)
🔰موضوع: ابطالگرایی
🔹مهمترین شخصی که به عنوان یک ابطالگرا در دنیا مطرح است، «کال پوپر» میباشد.
🔹بدلیل ترجمه آثار وی در ایران، بسیاری از اساتید و دانشجویان گمان میکردند که ابطالگرایی، تنها معیار مهم در فلسفه علم جهان است.
🔹ابطالگرایی، اولین گرایش واقعی در فلسفه علم در قرن 20 است.
🔹آنان تجربهگرا بوده و مدافعان شدید علماند، اما در صدد اصلاح دامنه علم نیز میباشند تا بسیاری از اشکالات وارده بر #پوزیتیویسم وارد نشود.
🔶ابطالگرایی دو چیز را میپذیرد:
1️⃣ طبق همان منطق صوری، امکان اثبات وجود نداشته و نمیتوان از گزارههای کلی به گزارههای جزئی رسید؛
2️⃣ مشاهدات جزئی ما، توسط نظریههایی هدایت میشوند، اما این نظریهها که در نگاه اول، حدس نام دارند، باید برای آن مویّدی پیدا شود.
🔻قسمت قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1076
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #گفتگو
♦️اقتصاد شناختی و گرایشهای درونی آن
👤با دکتر سیدعلی سبحانی
🔹 #اقتصاد_شناختی منبعث از علوم شناختی میشود که علوم شناختی هم با عصبشناسی آغاز میشود، و زبانشناسی و فلسفه ذهن.
🔹این سه مورد، فلسفهشان را از #فلسفه ذهن و مبانی تجربهشان را از علوم اعصاب میگیرند و در کارهایشان نیز از زبانشناسی استفاده میکنند.
🔹زبانشناسی یک جزء بسیار پررنگ اقتصاد شناختی و علوم شناختی است. اما اصلاً در ایران هیچ چیزی در این مورد نداریم.
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1091
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
دکتر سبحانی (بخش اول).mp3
5.06M
📍 #اختصاصی
🎙 #فایل_صوتی
♦️اقتصاد شناختی و گرایشهای درونی آن
👤با دکتر سیدعلی سبحانی
🔻(بخش اول)
🔸بحث «اقتصاد شناختی» یکی از شاخههای کار علمی بینرشتهای در رشته #اقتصاد و روانشناسی است.
🔸یعنی اقتصاد شناختی، بحثی است که از مباحث کاگنیشن روانشناسی و روانشناسی اجتماعی که به «شناخت اجتماعی» و «روانشناسی شناختی» ترجمه شده است.
🔸اگر بخواهیم یک دستهبندی خیلی کلی و بالاجمال داشته باشیم، بحثهایی که در اقتصاد میآید و میخواهند فرایندهای ذهنی و الگوهای ذهنی را کشف کند تا یک کنش و رفتار اقتصادی را شناسایی کند، این به بحثهای اقتصاد شناختی مرتبط میشود.
🔸البته عرض کردم که رفتارگرایی و شناختگرایی خیلی جاها خلط شدهاند؛ اما ریشهاش به مباحثی نظیر انقلاب شناختی که ۱۹۵۰م شروع شده در روانشناسی بر میگردد.
🔸اینها بحث اصلیشان الگوهای ذهنی و چارچوبهای ذهنی است که میخواهند در اقتصاد اثرگذار باشند.
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1091
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
دکتر سبحانی (بخش دوم).mp3
10.44M
📍 #اختصاصی
🔊 #فایل_صوتی
♦️اقتصاد شناختی و گرایشهای درونی آن
👤با دکتر سیدعلی سبحانی
🔻(بخش دوم)
🔹بحثهای معرفتشناسی جزو زیر مجموعههای #اقتصاد شناختی هستند که در خصوص آن بحث میکنند.
🔹یعنی میگویند: بحثهایی که شما دربازه کاگنیشن در عصبشناسی مطرح میکنید را میتوانیم وارد #فلسفه کنیم و از آن نتیجه بگیریم که یک الگوهای ذهنی داریم که اینها به واسطه مواد قابل تغییر هستند.
🔹مثلاً بگوییم: در جامعه، مصرف انرژی بالاست. برای اینکه مصرف انرژی را کاهش دهیم، فرضاً سدیم خون این افراد باید بالاتر برود تا در سلولهای عصبیشان اتفاقاتی رخ دهد.
🔹اگر این را بگوییم، برداشت فلسفی میشود که نوعی جبرگرایی میشود.
🔹اگر بگوییم تصمیمات ذهنی و این مسائلی که داشتیم به نوعی به متافیزیک ربط میدادیم، خودِ متافیزیک نیز با فیزیک این مواد کار میکند. بنابراین وارد فلسفه ذهن میشود.
🔹بحثی که در اقتصاد خیلی جدی گرفته میشود، بحث عقلانیت است که در این زمینه در اقتصاد مقالات زیادی داریم.
🔹عقلانیت کلاسیک اقتصادی که میشود به آن گفت: عقلانیت تمام و کمال و عقلانیت معروف ابزاری. سپس «عقلانیت محدود» میشود که این را «هربرت سایمون» که جایزه نوبل در اقتصاد دریافت کرده، مطرح میکند.
🔹کانمَن هم بحث عقلانیت محدود را کار کرده و بحثهای جدید دیگری که حتی قائل به عقلانیت محدود نیستند و معتقدند که چیزی «شبیه به عقل» داریم؛ نه اینکه بگوییم: عقلانیتی وجود دارد و ممکن است خوب کار کند و بعضی مواقع به یک قیودی میخورد و این کامل نیست.
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1091
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه ششم)
🔰موضوع: ابطالگرایی
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
جلسه ششم.mp3
12.16M
🔊 #فایل_صوتی
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه ششم)
🔰موضوع: ابطالگرایی
🔹ابطالگرایی، دیدگاه جذابتری نسبت به استقراءگرایی بوده و حداقل این نظریه این است که میدانیم که نگاه منطقی که استقراءگرایی، توانایی دفاع از آن را نداشت، ابطالگراییی میتواند راضی کرده و لحاظ منطقی میتواند از دیدگاه خود دفاع کند؛ با این اسلوب که ادعا میکند که صرفا در جایی که مثال نقض آورده میشود، آن مثال را به عنوان یک ابطال گر میپذیرد و ادعای اثبات را کنار میگذارد.
🔹ابطالگرایان معتقداند که هر قدر فرضیه ما ابطالپذیر تر باشد، بهتر است؛ چراکه ابطالپذیری را معادل دقت میدانند.
🔹ابطالگرایان ساده معتقد بودند که هر قدر نظرات، ابطالپذیر تر باشند، ما خودمان را بیشتر در معرض آزمون و ابطال قرار میدهیم؛ زیرا که ما ادله خود را زیاد آوردهایم.
🔹ابطالگرایان پیشرفته میگویند: این ویژگیها کافی نیست، بلکه اگر میخواهیم پیشرفت علم را در نظر بگیریم، باید فرضیه جانشین ما از فرضیه قبلی بهترباشد (ابطالپذیرتر باشد).
🔹بحث نسبیگرایی در خود علم از ابطالگرایی اغاز میشود.
🔻قسمت قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1085
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #گفتگو
♦️اقتصاد شناختی و گرایشهای درونی آن
👤با دکتر سیدعلی سبحانی
🔹 #اقتصاد_شناختی منبعث از علوم شناختی میشود که علوم شناختی هم با عصبشناسی آغاز میشود، و زبانشناسی و فلسفه ذهن.
🔹این سه مورد، فلسفهشان را از #فلسفه ذهن و مبانی تجربهشان را از علوم اعصاب میگیرند و در کارهایشان نیز از زبانشناسی استفاده میکنند.
🔹زبانشناسی یک جزء بسیار پررنگ اقتصاد شناختی و علوم شناختی است. اما اصلاً در ایران هیچ چیزی در این مورد نداریم.
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1091
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
دکتر سبحانی (بخش سوم).mp3
3.24M
📍 #اختصاصی
🔊 #فایل_صوتی
♦️اقتصاد شناختی و گرایشهای درونی آن
👤با دکتر سیدعلی سبحانی
🔻(بخش سوم)
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
♦️اقتصاد شناختی و گرایشهای درونی آن
👤با دکتر سیدعلی سبحانی
🔻(بخش سوم)
🔸عمدتاً کسانی که در شناختی صحبت کردهاند، به نوعی نهادگرا هستند.
🔸در دانش #اقتصاد یکسری مکتب داریم که مکاتب اصلی هستند و شروعشان با «آدام اسمیت» و #مکتب_کلاسیک است.
🔸البته فعلاً با «مرکانتیلیسمها» کار نداریم. مکتب کلاسیک و مکتبی که الان خیلی در ایران مطرح هست، #مکتب_نئوکلاسیک است.
🔸خیلی از کسانی خودشان را اقتصاددان میدانند، نئوکلاسیک بعد از آدام اسمیت شناخته میشوند.
🔸یکی از ویژگیهای اصلیشان این بوده که قائل به عقلانیت ابزاری و عقلانیت کامل بودند.
🔸یعنی با استفاده از همان نگاه فردگرایی روششناختی میگویند: یک انسانی دنبال این است که منافعش را حداکثر کند.
🔸این حداکثرسازی منافع به واسطه عقلانیتی است که آن عقلانیت اطلاعاتی را تحلیل میکند و نهایتاً تصمیماتی میگیرد. آن یک نفر، عقلانیت را به حد اعلا میرساند.
🔸میگویند: آن آدمی که اینگونه نیست، جزو اقلیت است و از چنین کسانی خیلی کم وجود دارد که عقلانی نباشند. مشخصه عقلانیت که عقلانیت ابزاری به آن میگویند، از نظرشان این است که آن آدم حداکثرساز سود، لذت و رفاه و چنین مواردی است.
🔸این عقلانیت دنبال این است که منافع را برای فرد تأمین کند و این فرد هم به تمام اطلاعاتی که لازم دارد، دسترسی دارد.
🔸این اطلاعات با این ساختار ذهنی ترکیب میشود، خروجی میدهد و تصمیم میگیرد که مثلاً چقدر تقاضا و یا عرضه کند، یا چقدر کار و یا استراحت کند؛ درباره همه اینها تصمیمگیری میکند.
🔸تنها قیدی که میزنند، قید زمان برای کار (میزان کار کردن در ۲۴ ساعت در شبانه روز) و قید بودجه است.
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1091
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️تنها «بازمانده» #سینمای_فلسطین
🔸«بازمانده» که یک قرائت تاریخی از نحوه اشغال #فلسطین توسط #صهیونیست_ها پس از خروج بریتانیا از این مناطق و نحوه نسلکشی فلسطینیها در بستری دراماتیک است، پس از اکران سینمایی نه فقط از سوی شبکههای تلویزیونی ایران، بلکه از سوی شبکههای عربی نیز بارها بازپخش شد.
🔸برای نمونه فروردینماه سال ۹۲ به درخواست رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در الجزایر، شبکه تلویزیونی«الشروق» الجزایر فیلم ایرانی «بازمانده» را پخش کرد که اتفاقاً با استقبال خوب مردم الجزایر روبهرو شد؛ به شکلی که تنها یکی از پیامدهای مثبت پخش آن، برگزاری «کنفرانسی مطبوعاتی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین» چند روز پس از پخش فیلم «بازمانده» در الجزایر بود.
✍️نویسنده: احسان سالمی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1104
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️تنها «بازمانده» #سینمای_فلسطین
🔸جالب اینکه منوچهر محمدی، تهیهکننده «بازمانده» سالها پس از ساخت این اثر، در گفتوگویی درباره تاثیر مهم نگاه بینالمللی سازندگان «بازمانده» و رجوع سیفالله داد به عنوان کارگردان و نویسنده فیلمنامه آن به منابعی از زبانهای مختلف برای دقیقتر شدن نگاهش به مسأله فلسطین میگوید: «آقای داد برای نگارش فیلمنامه «بازمانده» چند سفر به سوریه و لبنان داشت و حجم زیادی کتاب تاریخی درباره این سرزمینها مطالعه کرده بود.
🔸احاطه و تسلط به ۲ زبان عربی و انگلیسی کمک شایانی به او میکرد تا متون اصلی را بدون نیاز به ترجمه بخواند.
🔸آقای داد اسناد و مدارکی را مطالعه کرد و تعداد زیادی از کتابهای حوزه مقاومت فلسطین را که در کشورهای مختلف به چاپ رسیده بود، خواند.
🔸هدف ما این بود فیلمی تهیه کنیم که نهتنها در ایران، بلکه در دنیای عرب امکان مطرح شدن داشته باشد و موضوع فلسطین را به گونهای روایت کند که مخاطب بتواند آن را بپذیرد و باور کند».
🔸«بازمانده» که یک قرائت تاریخی از نحوه اشغال #فلسطین توسط #صهیونیست_ها پس از خروج بریتانیا از این مناطق و نحوه نسلکشی فلسطینیها در بستری دراماتیک است، پس از اکران سینمایی نه فقط از سوی شبکههای تلویزیونی ایران، بلکه از سوی شبکههای عربی نیز بارها بازپخش شد.
🔸برای نمونه فروردینماه سال ۹۲ به درخواست رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در الجزایر، شبکه تلویزیونی«الشروق» الجزایر فیلم ایرانی «بازمانده» را پخش کرد که اتفاقاً با استقبال خوب مردم الجزایر روبهرو شد؛ به شکلی که تنها یکی از پیامدهای مثبت پخش آن، برگزاری «کنفرانسی مطبوعاتی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین» چند روز پس از پخش فیلم «بازمانده» در الجزایر بود.
✍️نویسنده: احسان سالمی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1104
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #گفتگو
♦️افول #رژیم_صهیونیستی از نمای نزدیک
🔹ما مسالهای به نام #صهیونیسم داریم که یکسری آمال، اصول و آرمانهایی دارد. حرف آنها این بوده که ما ملتی بدون سرزمین بودیم و به سرزمین بدونی ملت آمدیم.
🔹 #فلسطین سرزمینی تقریبا خالی از سکنه بوده و ما یهودیانی که کشور نداشتهایم به این سرزمین آمدیم. یا حرفشان این است که فلسطینیها قومی عقبمانده متحجر و اهل کشت و کشتار هستند.
🔹آنها سعی کردهاند اینگونه مسائل را از طریق کتب درسی جا بیندازند اما انتشار اسناد جنگ اول اعراب و صهیونیستها در سال ۱۹۴۸ بعد از ۳۰ سال یعنی در سال ۱۹۷۸ فاش کرد آن زمانی که مهاجران به فلسطین آمدند، این سرزمین جمعیت زیادی داشت و جنگ ۱۹۴۸ باعث آوارگی بسیاری از فلسطینیها شد و چیزی حدود ۷۰۰ هزار نفر آواره شدند.
✍️نویسنده: سلمان رضوی، کارشناس مسائل فلسطین
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1098
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #گفتگو
♦️افول #رژیم_صهیونیستی از نمای نزدیک
🔹بخشی از شکافها در جامعه رژیمصهیونیستی عطف بهماسبق میشوند و بخشی هم جدید هستند.
🔹یکسری از شکافها از قبل وجود داشتهاند و یکسری شکافها نیز بنابر شرایط فعلی و تاریخی اخیرا بهوجود آمدهاند.
🔹شکافهای قدیمی مانند شکاف «سفاردی- اشکنازی» یعنی شکاف شرقیتباران و غربیتباران است که البته الان کمرنگتر شده است.
🔹شکاف چپ و راست نیز شکافی قدیمی است که ماهیتی سیاسی دارد و آن نیز الان کمرنگ شده است زیرا چپها الان جایگاه خاصی در سیاست رژیم صهیونیستی ندارند.
🔹دلایل بهوجود آمدن این شکاف، تا حد زیادی به زمان مهاجرت این گروهها بازمیگردد. اشکنازیها یا غربیتباران خود را بانیان تاسیس رژیم صهیونیستی میدانند.
🔹شرقیتباران نیز از زمان تاسیس این رژیم در دهه ۱۹۴۰ تا ۱۹۹۰ وارد رژیم صهیونیستی شدهاند ولی الان دیگر مهاجرت به شکل سابق وجود ندارد و مهاجرت سالانه به رژیم صهیونیستی امروزه در حد ۲۰ هزار نفر است.
🔹چون بحث مهاجرت کمرنگ شده، غربیتباران و شرقیتباران با همدیگر آمیخته شدهاند.
🔹بهوجود آمدن شکافهای جدید هم عاملی در کمرنگ شدن این معضل بوده است.
✍️نویسنده: سلمان رضوی، کارشناس مسائل فلسطین
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1098
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net