14.jpg
25.35M
📍 #اختصاصی
🖼 #اینفوگرافی
🔹نسخه با کیفیت اینفوگرافی لوازم تحقق #عدالت_اجتماعی از منظر #امام_خمینی (ره)
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه نهم)
🔰موضوع: نظریه، به مثابه ساختار
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
جلسه نهم.mp3
14.22M
🔊 #فایل_صوتی
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه نهم)
🔰موضوع: نظریه، به مثابه ساختار
🔹درمورد جوهره نگاه «کواین» (نگاه ساختاری به علم)، نکته جدیدی وجود ندارد؛ چراکه جوهر ساختارگرایی، یک جوهر واحد است.
🔹ساختارگرایی،گرایشی وسیع است.
🔹«کواین» نگاهی انسجامگرا به معرفت داشته و معتقد بود که اجزای معرفت نسبت به یکدیگر حالت استعلایی و غیر استعلیی ندارد و همه اجزا، یکدیگر را توجیه میکنند.
🔹بر اساس همین توجیه گری، معرفت ما نسبت به اشیاء تغییر میکند.
🔹وی، جایگاهی را که ما برای فلسفه قائل هستیم را زیر سوال میبرد.
🔹او در نظریات خود تنها نبوده و از بسیاری از دیدگاههای مشابه او، در سراسر دنیا استفاده شده است.
🔹علت شهرت کلمه «#پارادایم»، آقای «کواین» است.
🔹وی بخشی را با عنوان «پارادایمها» آغاز کرده که به معنای الگو و سرمشقی است که به ما طریقه فعالیت علمی را میآموزد.
🔻قسمت قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1124
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #موشن_گرافی
♦️ #آلمان چگونه به قدرت اقتصادی چهارم دنیا تبدیل شد؟
🔶با مطالعه تجربیات توسعه آلمان به خوبی میتوان دریافت که تمرکز آلمان بر چند عامل ساختاری زیر سبب افزایش تولید ملی این کشور شد.
🔹تقویت صادرات
🔹نظام تعرفهای هوشمند
🔹ارتقای دانش در کارگران
🔹سیاستهای پولی و مالی منسجم
🔹مدیریت واردات
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️نباید مواضع صریح امام را پنهان کرد/ اصول امام باید بازخوانی و مرور شود.
🔹میزان تحقق آرمانها و اندیشههای امام راحل را میتوان معیاری برای موفقیت #انقلاب_اسلامی، جمهوری اسلامی ایران و بلکه امت مسلمان دانست.
🔹دشمنان داخلی و خارجی همواره کوشیدهاند شخصیت و اندیشههای حضرت امام را تحریف کنند تا به نوعی موجب انحراف انقلاب شوند.
🔹عدهای از شخصیتهای داخلی نیز خواسته یا ناخواسته قدمهایی در راستای تحریف امام راحل برداشتهاند.
✍️نویسنده: عرفان خلیلی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1135
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️نباید مواضع صریح امام را پنهان کرد/ اصول امام باید بازخوانی و مرور شود.
🔹رهبر معظم انقلاب نخستین بار در سال 1375 مستقیماً به بحث تحریف شخصیت و اندیشههای #امام_خمینی (ره) پرداختند و ضمن اشاره به تأثیر فعالیتهای حضرت امام در عزتمندشدن مسلمانان، فرمودند: «عرض من این است که چه ملت ایران و چه ملتهای دیگر، هرچه نام و یاد امام را برجسته و زنده بدارند، بیشتر از راه امام بهره خواهند برد.
🔹دشمنان اسلام و مسلمین میخواهند نام امام زایل شود و از بین برود و یا کمرنگ گردد.
🔹میخواهند وانمود کنند این حادثه که پیش آمد و اتّفاق افتاد، گذشته است. میخواهند در آینده دنیا اثری نداشته باشد. ملاحظه میکنید در اعمال این تصمیمات، شیوهها و طرقی هم به کار میبرند؛ مثل تبلیغات زهرآگین و تحریفها و لجنپراکنیها. این چیزها، در همه جای حوزه نفوذ قدرتهای استکباری وجود دارد».
🔹ایشان نسبت به جلوگیری از تحریف نظرات امام، به خصوص در مسائل علمی، اهمیت بسیاری قائل هستند.
🔹ایشان در همین راستا میفرمایند: «ممکن است فقها و فضلای ما تلاش کنند و فقهی را که در اختیار ماست و ضعفها و کمبودهای فراوانی هم دارد، پالایش کنند.
🔹این بحث دیگری است؛ این کار را بکنند؛ اما چیزی که باید مطرح باشد - و نظر امام قطعاً این بود - این است که مِلئ فضای جامعه، با شریعت و فقه و احکام و عمل اسلامی پُر شود.
🔹ایشان غیر از این را در هیچ موردی قبول نداشتند. ...نظر امام تحریف نشود. شما باید خیلی مراقبت کنید که نظر امام واقعاً به گونهای درآید که در کلمات و کتابها و حرفها و منش ایشان معلوم است.
🔹این نکته خیلی مهمّ است و به نظر من یک مسؤولیت تاریخی و امانتی بردوش شماست».
✍️نویسنده: عرفان خلیلی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1135
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️«#علوم_انسانی»، زادۀ طبقهبندی دینگریزانه علوم نیست.
🔸در سنّتِ فلسفیِ پُرمایه و متقنِ ما تفکیکِ علوم و معارف به «حکمتِ نظری» و «حکمتِ عملی»، بر مبنای انسان صورت گرفته است؛ بهگونهای که در حکمتِ نظری، به هستیهای مستقل از اراده و آگاهیِ انسان پرداخته میشود، و در حکمتِ عملی، به هستیهایی که معلولِ اراده و آگاهیِ انسان هستند.
✍️نویسنده: مهدی جمشیدی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1139
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️«#علوم_انسانی»، زادۀ طبقهبندی دینگریزانه علوم نیست.
🔸طبقهبندیِ علوم به «علومِطبیعی» و «علومِانسانی»، طبقهبندیِ «ارزشی» و «#ایدئولوژیک» نیست که بتوان آنرا متّصف به صفاتِ «دینی» یا «#سکولار» کرد، بلکه طبقهبندیِ «صوری» و «منطقی» است.
🔸ازاینرو، حداکثر میتوان به آن از جهتِ منطقی، اِشکال وارد کرد.
🔸برخی از وجودِ لفظِ «انسان» در تعبیرِ علومِانسانی، گمان میبَرند که این تفکیک و تمایز، ریشههای اومانیستی دارد و شکلگیریِ علومِانسانی و استقلالیافتنِ آن بهعنوانِ دستهای و شاخهای از علوم، برخاسته از رویکردِ اومانیستی است، امّا مطالعة تاریخِ تحوّلاتِ طبقهبندیِ علوم در غرب، این گمانه را تأیید نمیکند.
🔸شکلگیریِ علومِانسانی در طبقهبندیِ علوم در میانِ متفکّرانِ غربی، از متنِ تنبّهات و آگاهیهای هستیشناختی درباره تفاوتهای میانِ «مادّه / معنا»، «جسم / روح»، «طبیعت / فرهنگ»، «شئ / انسان» و … جوشید.
🔸در ابتدا و بیش از دیگران، متفکّرانِ ذهنگرای آلمانی دریافتند که برخلافِ «جهانِ طبیعی»، «جهانِ انسانی»، سرشار از «معنا» و «نیّت» و «انگیزه» و «ارزش» است، و ازاینرو، علومِ مربوط به انسان را «علومِ روحی»، «علومِ ارزشی»، «علومِ فرهنگی»، «علومِ تاریخی» و «علومِانسانی» خواندند، که البتّه درنهایت، اصطلاحِ «علومِانسانی» شایع گشت.
🔸 #مطهری در یکی از نوشتههای خود تصریح میکند که عُلمای اسلام در طولِ هزاروچندصد سال، به شاخههای مختلفِ علوم، ازجمله «علومِانسانی» خدمت کردهاند.
🔸ازاینرو، میتوان گفت وی تصوّرِ «موضوعمحور» از علومِانسانی دارد و براینباور است که علومِانسانی، آن دسته از علوم هستند که به جهاتِ روحی و معنویِ انسان میپردازند؛ چراکه در غیراینصورت، او هرگز نمیتوانست علومِانسانی را به علمای اسلام، آن هم در دورة تاریخیِ گستردة هزاروچندصد سال نسبت بدهد و مدّعی شود که علمای اسلام در شاخههای مختلفِ این علوم، فعالیّتِ نظری داشتهاند.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1139
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #آنچه_گذشت
♦️ #پر_بازدیدترین مطالب #فکرت در هفتهای که گذشت:
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی (جلسه هفتم)
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1108
📄 اقتصاد شناختی و گرایشهای درونی آن
💠https://eitaa.com/fekrat_net/1110
📝علوم_انسانی، ناکارآمدی و احساس بیهودگی (1)
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1112
✍️ادبیات علیه رژیم اسرائیل
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1114
📚اختلاف اعلام عید فطر
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1118
✍️فقه حکومتی و معضل رویت هلال
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1120
📝عدالتخواهی جوکری …
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1129
🖼اینفوگرافی شاخصهای عدالت اجتماعی از منظر #امام_خمینی (ره)
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1133
📚اینفوگرافی لوازم تحقق عدالت اجتماعی از منظر #امام_خمینی (ره)
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1143
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان #اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
⏰ اول خرداد 99
🔻(شماره چهارم)
🔻لینک دانلود:
http://fekrat.net/?p=1162
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
دیده بان اندیشه شماره چهارم.pdf
11.34M
📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان #اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
⏰ اول خرداد 99
🔻(شماره چهارم)
🔸دیدهبان اندیشه در حالی به ایستگاه چهارم خود میرسد که مساله کرونا و اندیشیدن درباره تحولات و تاثیرات آن هماکنون در فضای علمی حاکم است. در این شماره که مصادف با شبهای ماه مبارک رمضان شده است، نیز امری بود که موجب گشت یادداشتها و تحلیلهای بخش اندیشه دین جدیتر دنبال شود. در این شماره به نگاههای علمی و فلسفی و اندیشه دین پرداختهایم.
1️⃣ بررسی تاثیرات و تحولات پاندمی کرونا در وضعیت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، روانی و علمی
2️⃣ مساله نظم جهانی و تاثیرات تمدنی کرونا
3️⃣نسبت سنجی علم و دین و بررسی جایگاه علوم انسانی در رفع و حل پیامدهای کرونا
4️⃣بررسی الاهیات کرونا
5️⃣تاثیرات کرونا بر مناسک دینی و مذهبی
🔻لینک دانلود:
http://fekrat.net/?p=1162
🔻لینک شماره سوم:
https://eitaa.com/fekrat_net/1028
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
♦️بعد از رسیدن ناوگان ایرانی به #ونزوئلا نوبت شکستن محاصره مظلومان #یمن است.
🔹 لطفا دوستان رسانهای این مطلب را مطالبه کنند؛ والله مسئولیم؛ اگر امیرالمؤمنین بودند، چه میکردند؟! آیا فقط ادعای شیعهگری را داریم؟ والله روز قیامت باید پاسخگوی گرسنگان شیعه و سنی یمن باشیم که زیر چکمههای #صهیونیسم و #عربستان له شدهاند!
🔹خواهش میکنم همه ما حتی در کانالهای صدنفری خود این مطلب را از دولت و نظام مطالبه کنیم...
🔹مطالبه جدی مردم منصف و متدین و انساندوست ایران از دولت محترم و مجموعه نهادهای نظام این است که:
🔹حال که قدرت مطلق ایران در کنترل چهار آبراهه استراتژیک جهان بر همه، حتی دیوانگان بیخرد امریکایی هم اثبات شد، لطفا هر چه سریعتر کاروان مجهزی از کمکهای انسانی برای مردم مظلوم یمن ارسال کند.
🔹قطعا فرزندان ملت در سپاه و ارتش نیز، همراه و یاور و محافظ دولت در این اقدام انسانی ـ اسلامی هستند و مردم یمن هم قدرشناس هستند.
🔹ضمنا کمک به مظلوم و گرسنه، وظیفه ذاتی یک انسان مسلمان است چه رسد به ایرانیانی که انسانیت خود را بارها اثبات کردهاند.
@SchoolofEconomics
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍#اختصاصی
📝#یادداشت
📰#پرونده_ویژه
♦️تحریف امام و راههای مقابله با آن
🔹تحریف یکی از ابزارهای دشمنان اسلام در طول تاریخ بوده است و بهترین مخاطب برای این کار، جوانان هستند چراکه چارچوب فکری جوان در دوران جوانی هنوز درحال شکل گیری است و تحریف مانند ویروسی است که به جان ذهن و قلب و اراده جوان میافتد و همچون موریانهای از درون آن را میخورد و پایه های اعتقادی را سست میکند.
🔹در صورتی که امام، صرفا یک شخصیت تاریخی و اثر گذار نبود بلکه جدای از تاثیرگذاری ایشان بر تاریخ، حضرت امام بنیانگذار مکتبی فکری بودند که یکی از اثرات این مکتب را باید در تاثیر گذاری بر تاریخ دانست، این مکتب فکری دارای ابعاد گستردهای است که شناخت هرچه بیشتر این ابعاد، مانع از تحریف امام میشود.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1143
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍#اختصاصی
📝#یادداشت
📰#پرونده_ویژه
♦️تحریف امام و راههای مقابله با آن
🔹هنگامی که ارکان فکری و اندیشهای شخصیتی بزرگ همچون #امام_خمینی(ره)، یا مجهول بماند یا غلط معنا شود قطعا تحریف صورت گرفته است.
🔹از همین رو یکی از مهمترین کارکرد تحریف، از الگو انداختن شخصیتهاست، هنگامی که #اندیشه شخصیتی چون امام، درست معنا نشود و یا حتی برعکس معنا شود، جوان امروز و نسل های بعدی دیگر نمی تواند امام را الگوی تام و تمام خود قرار دهد.
🔹عظمت برخی شخصیتها باعث میشود تا فرصت تخریب از دشمن گرفته شود لذا دشمنان آگاهانه به تحریف آن شخصیت روی میآورند که البته تاثیرش از تخریب نیز بیشتر است!
🔹به همین جهت، امام را نباید صرفا یک شخصیت محترم تاریخی دانست، بعضی دقیقا دنبال القای همین هستند، تفسیر آنها از امام همان شخصیت محترمی است که روزی در تاریخ درخشید، فعال، مفید و پر کار بود، برای ملت خود خدمتی کرد و امروز از دنیا رفته و در جمع ما نیست و ما همه ساله وظیفه داریم تا از ایشان تجلیل کنیم و برایش مراسم بگیریم و گُل نثار قبرش کنیم!
🔹عدهای درصدد هستند تا امام را این چنین بشناسند و به جامعه خصوصا نسل جوان بشناسانند. به این نکته باید دقت کرد که ذهن جوان، آماج تحریف است.
🔹تحریف یکی از ابزارهای دشمنان اسلام در طول تاریخ بوده است و بهترین مخاطب برای این کار، جوانان هستند چراکه چارچوب فکری جوان در دوران جوانی هنوز درحال شکل گیری است و تحریف مانند ویروسی است که به جان ذهن و قلب و اراده جوان میافتد و همچون موریانهای از درون آن را میخورد و پایههای اعتقادی را سست میکند.
🔹در صورتی که امام، صرفا یک شخصیت تاریخی و اثر گذار نبود بلکه جدای از تاثیرگذاری ایشان بر تاریخ، حضرت امام بنیانگذار مکتبی فکری بودند که یکی از اثرات این مکتب را باید در تاثیر گذاری بر تاریخ دانست، این مکتب فکری دارای ابعاد گستردهای است که شناخت هرچه بیشتر این ابعاد، مانع از تحریف امام میشود.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1143
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍#اختصاصی
📝 #یادداشت
📰 #پرونده_ویژه
♦️سطوح سه گانه معنویت از منظر #امام_خمینی
🔹بنابرآنچه در حدیث ۲۴ کتاب شریف شرح چهل حدیث امام خمینی ذکر شده انسان دارای سه مقام و نشئه و صاحب سه عالم است؛
🔹«اوّل، نشئه آخرت و عالم غیب و مقام روحانیت و عقل.
🔹دوم، نشئه برزخ و عالم متوسط بین العالمین و مقام خیال.
🔹سوم، نشئه دنیا و مقام ملک و عالم شهادت»(شرح چهل حدیث، ص ۳۸۶).
🔹به اختصار باید گفت که انسان دارای سه لایه وجودی است؛ لایه بینشی، لایه گرایشی، لایه کنشی یا به تعبیر دیگر لایه عقلی، لایه قلبی، لایه جسمی، به دیگر سخن لایه باورها و عقاید، لایه عواطف و احساسات، لایه رفتارها و باز به تعبیر دیگر عقاید، اخلاق و اعمال. به تعبیر دانشی فلسفه و کلام به لایه اول، اخلاق به لایه دوم و فقه هم به لایه سوم تعلق میگیرد.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یادداشت
📰 #پرونده_ویژه
♦️سطوح سه گانه معنویت از منظر #امام_خمینی
🔻(بخش اول)
🔸گاهی که امام خمینی به معنویت دارد دارای سه جنبه است.
🔸به دیگر سخن ایشان معنویت را سه بعدی میداند، نه دو بعدی و نه تک بعدی. این سه عرصه، عرصه عقلانی، اخلاقی و فقهی و به تعبیر دیگر حقیقت، طریقت و شریعت است.
🔸امام خمینی برای ارائه این بحث، از انسان شناسی و تبیین ابعاد وجودی انسان مدد گرفته است.
🔸بنابرآنچه در حدیث ۲۴ کتاب شریف شرح چهل حدیث امام خمینی ذکر شده انسان دارای سه مقام و نشئه و صاحب سه عالم است؛
🔸«اوّل، نشئه آخرت و عالم غیب و مقام روحانیت و عقل.
🔸دوم، نشئه برزخ و عالم متوسط بین العالمین و مقام خیال. سوم، نشئه دنیا و مقام ملک و عالم شهادت»(شرح چهل حدیث، ص ۳۸۶).
🔸به اختصار باید گفت که انسان دارای سه لایه وجودی است؛ لایه بینشی، لایه گرایشی، لایه کنشی یا به تعبیر دیگر لایه عقلی، لایه قلبی، لایه جسمی، به دیگر سخن لایه باورها و عقاید، لایه عواطف و احساسات، لایه رفتارها و باز به تعبیر دیگر عقاید، اخلاق و اعمال. به تعبیر دانشی فلسفه و کلام به لایه اول، اخلاق به لایه دوم و فقه هم به لایه سوم تعلق میگیرد.
🔸این سه نشئه و لایه کاملاً به هم مرتبط و متصل هستند و در یکدیگر تأثیر گذارند و چنانکه روی کاغذ از هم تفکیک میشوند در عالم واقع از یکدیگر جدایی ندارند بلکه یک حقیقتاند که دارای مظاهرند و حتی به کاربردن کلمه ارتباط هم به خاطر این است که کلمه دیگری نداریم که از آن برای بیان این اتصال استفاده کنیم(شرح چهل حدیث، ص ۳۸۷).
🔸هر کدام از این عوالم و نشئات و لایهها و ابعاد تربیت مخصوص به خود را دارد. و هر یک کمال خاصى و تربیت مخصوصى و عملى مناسب با نشئه و مقام خود دارد که انبیاء، علیهم السلام، متکفل دستور آن اعمال هستند(شرح چهل حدیث، ص ۳۸۶).
🔸امام خمینی علوم مربوط به هر یک از این نشئات را برشمرده است که از ذکر آنها صرف نظر میکنیم. اما آنچه بر آن تأکید میکنیم این است که تا اینجا گفتیم انسان حداقل دارای سه نشئه و سه درجه و لایه وجودی است و پیامبران تربیت این ابعاد را بر عهده دارند.
✍️نویسنده: دکتر رضا لکزایی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1150
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یادداشت
📰 #پرونده_ویژه
♦️سطوح سه گانه معنویت از منظر #امام_خمینی
🔻(بخش دوم)
♦️امام خمینی معتقد است:
🔸بدون اعمال ظاهری و عبادات بدنی نمىتوان داراى ایمان کامل یا اخلاق مهذّب شد؛ یعنی رفتار، در بینش و گرایش انسان تأثیرگذار است.
🔸اگر اخلاق کسی ناقص و غیر مهذب شد، اعمالش تامّ و تمام و ایمانش کامل نمیشود؛ یعنی اخلاق مذموم در باورها و رفتارهای انسان تأثیرگذار است.
🔸بدون ایمان قلبى، اعمال ظاهری تامّ نمیشود؛ یعنی باور در حسن رفتار انسان تأثیرگذار است.
🔸بدون ایمان قلبى، محاسن اخلاقی کامل نمیشود؛ یعنی باور قلبی در حسن اخلاق انسان تأثیرگذار است.
🔸وقتى اعمال، مطابق دستورات انبیا نباشد، تاریکیهایی در روح پدید میآید که مانع درخشش نور ایمان مىشود؛ یعنی اعمال و رفتارهایی که مطابق دستور انبیای الهی نباشد، در لایه باورهای انسان تأثیر میگذارد و انسان را از نور ایمان بیبهره میسازد.
🔸اگر اخلاق رذیله در قلب باشد، مانع ورود نور ایمان در قلب میشود؛ رذایل اخلاق هم در باورهای انسان تأثیر میگذارند و نور ایمان را از دسترس روح خارج میکند.
🔸نتیجهای که امام خمینی از این بحث میگیرد این است که طالب مسافرت آخرت و صراط مستقیم انسانیت لازم است که در هر یک از مراتب ثلاثه با کمال دقت و مواظبت توجه و مراقبت کرده و آنها را اصلاح کند و از هیچ یک از کمالات علمى و عملى صرفنظر نکند. و گمان نکند که تهذیب خلق یا تحکیم عقاید یا موافقت ظاهر شریعت او را کفایت مىکند.
🔸امام خمینی از سه جریان نام میبرد که ساکن یکی از این مناطق شدهاند و دو منطقه دیگر را رها کردهاند.
🔸مثلا شیخ اشراق در اوّل کتاب حکمه الاشراق تقسیمى دارند به این شکل: الف. کامل در علم و عمل؛ ب. کامل در عمل؛ ج. کامل در علم؛ که از این تقسیم اینگونه استفاده میشود که کمال علمى با نقص در عمل و به عکس، امکان تحقق دارد.
🔸بعضى علماى اخلاق و تهذیب باطن منشأ تمام کمالات را تهذیب قلب و اعمال قلبیه میدانند، و اهمیتی برای دیگر حقایق عقلی و احکام ظاهری قایل نیستند بلکه آنها را مانع و خار طریق سلوک محسوب میکنند.
🔸بعضى از علماى ظاهر هم علوم عقلی و باطنی و معارف الهی را کفر میانگارند و با علما و محصلین آن عناد میورزند.
✍️نویسنده: دکتر رضا لکزایی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1150
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍#اختصاصی
📝 #مصاحبه
♦️کسانی که #سهام_عدالت دارند، سهامشان را حفظ کنند.
🔹آمدن سهام عدالت هم میتواند کمک کند.
🔹ممکن است درصدی از آن نیز به تولید و اشتغال و رفع بحران کمک کند. اما اصل قضیه این است که جدای از بحث این دولت، چون دولتها با رأی مردم روی کار میآیند، بایستی حفظ شوند.
🔹دولت هم برای حفظ خودش دارد به بازار بورس فشار میآورد. به هرحال اگر این اتفاق رخ ندهد، قیمت سایر کالاها مثل طلا، خودرو و دلار افزایش یافته و با نرخ تورم، همه در هم ضرب میشوند و در نتیجه فشار مضاعفی به مردم وارد میشود.
✍️نویسنده: دکتر سید مهدی زریباف
🔻لینک مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1174
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍#اختصاصی
📝 #مصاحبه
♦️کسانی که #سهام_عدالت دارند، سهامشان را حفظ کنند.
🔹در شرایط فعلی و جدای از برنامهریزیها و سیاستگذاریهای درست یا غلط دولت در سالهای اخیر، و جدای از اینکه چقدر به سمت اقتصاد بدون نفت حرکت کردهایم و یا بحث ارز و نرخ آن چطور مدیریت شده، بالاخره دولت در شرایط فعلی کاری میکند تا خودش را حفظ کند؛ یعنی اگر این کار را نکند بحرانش عمیقتر میشود.
🔹ممکن است نرخ تورم خیلی بدتر از این بشود، چون حجم عظیمی از نقدینگی توسط این دولت ایجاد شده، و شاید برای دولت این بهترین انتخاب است که این حجم نقدینگی را به بازار سرمایه منتقل کند.
🔹آمدن سهام عدالت هم میتواند کمک کند. ممکن است درصدی از آن نیز به تولید و اشتغال و رفع بحران کمک کند. اما اصل قضیه این است که جدای از بحث این دولت، چون دولتها با رأی مردم روی کار میآیند، بایستی حفظ شوند.
🔹دولت هم برای حفظ خودش دارد به بازار بورس فشار میآورد. به هرحال اگر این اتفاق رخ ندهد، قیمت سایر کالاها مثل طلا، خودرو و دلار افزایش یافته و با نرخ تورم، همه در هم ضرب میشوند و در نتیجه فشار مضاعفی به مردم وارد میشود.
🔹ورود سهام عدالت به بازار بورس، تا حدودی به قشر مستضعف کمک کرد. از جهت دیگر هم با انتقال به بازار سرمایه، دولت کسری بودجهاش، یا هر تعبیر دیگری که بخواهیم به کار ببریم، را جبران کرد.
✍️نویسنده: دکتر سید مهدی زریباف
🔻لینک مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1174
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️تراژدی سیاه #لیبرالیسم
🔹ژاکوب فری، شهردار مینیاپولیس که در جریان این اعتراضات، از سوی #دونالد_ترامپ به بیکفایتی متهم شده، گفته اعتراضات #سیاه_پوستان بهخاطر این ویدئوی دهشتناک پنج دقیقهای نیست و نتیجه ۴۰۰ سال ظلم و خشم انباشته شده علیه جامعه سیاهپوست است.
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1177
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️تراژدی سیاه #لیبرالیسم
🔹ژاکوب فری، شهردار مینیاپولیس که در جریان این اعتراضات، از سوی #دونالد_ترامپ به بیکفایتی متهم شده، گفته اعتراضات سیاهپوستان بهخاطر این ویدئوی دهشتناک پنج دقیقهای نیست و نتیجه ۴۰۰ سال ظلم و خشم انباشته شده علیه جامعه سیاهپوست است.
🔹احتمالا بتوان جمله لبران جیمز، ستاره بزرگ سیاهپوست NBA پس از آنکه کسی روی در خانهاش در لسآنجلس کلمه «نگرو» را که برای سیاهپوستان تحقیرآمیز است، نقش کرد، بهترین توصیف برای این طبقه آمریکایی دانست.
🔹او گفته بود: «مهم نیست چقدر پول دارید، مهم نیست چقدر معروف هستید… سیاهپوست بودن در آمریکا سخت است.» نژادپرستی در #آمریکا ریشهای به درازای تاریخ این قاره دارد.همزمان با کشف این قاره، سفیدپوستان اروپاییتبار، سیاهپوستانی را بهعنوان برده به آمریکا بردند.
🔹تاریخ سیاهان در آمریکا با بردهداری گره خورده است.
🔹آنها به مدت صدها سال بدون برخورداری از حقوق شهروندی مجبور بودند در مزارع و خانههای اربابان سفیدپوست خود به انجام کارهای سخت مبادرت ورزند.
🔹شکاف ساختارهای اقتصادی میان شمال و جنوب آمریکا که به درگیری میان آنها کشید، توانست اندکی قوانین ضدسیاهپوست آمریکا را کاهش دهد، اما رنج آنها همچنان باقی بود.
🔹درحالیکه سیاهان در مزارع بسیار بزرگ و یکپارچه به بیگاری کشیده شده بودند، در شمال وضعیت متفاوت جغرافیایی مانع از تکرار تجربه مزرعهداری به سبک جنوب شده بود. در عوض شمالیها به تجارت و صنعتگری مشغول بودند.
🔹بروز جنگ میان این دو گروه در سال ۱۸۶۱ باعث شد آبراهام لینکلن، رئیسجمهور وقت آمریکا برای ایجاد شکاف در جبهه جنوبیها فرمان لغو بردهداری را صادر کند.
🔹لغو بردهداری باعث اعطای آزادی و حق رای به سیاهپوستان شد اما این اتفاق برای عملی شدن حداقل به یک قرن زمان نیاز داشت.
🔹اغلب ایالات آمریکا که بیشتر جنوبی بودند، با اعمال قوانین و سیاستهای داخلی عملا مانع از دسترسی سیاهان به حقوق خود میشدند.
🔹سفیدپوستان از استخدام #سیاه_پوستان در مشاغل خودداری میکردند و همین مساله زمینهای برای بیکاری و فقر در میان آنها شده بود. در سوی دیگر مسیر ابراز نظراتشان در عرصه سیاسی نیز توسط قوانین محدودکننده مسدود شده بود.
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1177
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
May 11
📍#اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
🎙 #مصاحبه
♦️تحریف #اندیشه و گفتمان #امام_خمینی (ره)
🔰بیانات رهبر انقلاب، پروژه تحریف امام را خنثی کرد.
🔹دشمن برای تحریف شخصیت، اندیشه و مواضع حضرت امام و انقلاب اسلامی محرک کافی دارد و آن محرک هم همان دشمنی اوست؛ از دشمن غیر از دشمنی انتظاری نیست.
🔹او از هر روش، ابزار و افکاری که بتواند ضربهای به #انقلاب وارد کند و شخصیت بنیانگذار کبیر آن را مخدوش کند، استفاده میکند. اگر غیر از این بود دیگر به او دشمن نمیگفتند.
🔹کسانی که از سر سادهلوحی یا عدم بصیرت و یا جهل نسبت به مفهوم دشمن و سیاستهای او غیر از این تصور دارند و فکر میکنند با عقبنشینی از مواضع و آرمانهای انقلاب و امام، دشمن کوتاه خواهد آمد و از دشمنی و تحریف و تخطئه و تخریب دست خواهند کشید، باید بهفکر معالجه بیماری جهالت، سادهلوحی و خوشبینی خود نسبت به دشمن باشند؛ نه وادار کردن ملت به تغییر مواضع و عقبنشینی از آرمانهای امام.
🔹این مسأله آنچنان بدیهی است که نیاز به استدلال بیشتر ندارد.
✍️نویسنده: دکتر مظفر نامدار، پژوهشگر تاریخ
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1168
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍#اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
🎙 #مصاحبه
♦️تحریف #اندیشه و گفتمان #امام_خمینی (ره)
🔰بیانات رهبر انقلاب، پروژه تحریف امام را خنثی کرد.
🔻(بخش اول)
🔹دشمن برای تحریف شخصیت، اندیشه و مواضع حضرت امام و انقلاب اسلامی محرک کافی دارد و آن محرک هم همان دشمنی اوست؛ از دشمن غیر از دشمنی انتظاری نیست.
🔹او از هر روش، ابزار و افکاری که بتواند ضربهای به انقلاب وارد کند و شخصیت بنیانگذار کبیر آن را مخدوش کند، استفاده میکند. اگر غیر از این بود دیگر به او دشمن نمیگفتند.
🔹کسانی که از سر سادهلوحی یا عدم بصیرت و یا جهل نسبت به مفهوم دشمن و سیاستهای او غیر از این تصور دارند و فکر میکنند با عقبنشینی از مواضع و آرمانهای انقلاب و امام، دشمن کوتاه خواهد آمد و از دشمنی و تحریف و تخطئه و تخریب دست خواهند کشید، باید بهفکر معالجه بیماری جهالت، سادهلوحی و خوشبینی خود نسبت به دشمن باشند؛ نه وادار کردن ملت به تغییر مواضع و عقبنشینی از آرمانهای امام.
🔹این مسأله آنچنان بدیهی است که نیاز به استدلال بیشتر ندارد.
🔹اگر داخلیها در مواضع دشمنی هستند، یعنی سر پذیرش و سازش با مسیر امام و انقلاب که تنها مسیر ملت ایران هست را ندارند، همان حکمی که بر دشمن خارجی جاری است بر دشمنان داخلی هم جاری است؛ چون هر دو، تیغههای یک قیچی هستند که هدفی جز بریدن ریسمان مستحکم استقلال و آزادی و پیشرفت و رشد ایران که آرمانهای خمینی کبیر جز این نبود را ندارند.
🔹اما اگر تحریفگران داخلی خالهخرسههای به ظاهر دلسوز هستند، مقاصد آنها از چند وجه خارج نیست:
🔹توجیه ضعف بصیرت دینی خودشان؛
🔹توجیه بی بند و باریهای خانوادگی خودشان؛
🔹توجیه بعضی از رفتارهایی که به نوعی ممکن است به موقعیت اجتماعی، مالی و سیاسی آنها که از برکت انقلاب اسلامی بدست آوردهاند، آسیب بزند؛ وگرنه در دوران پهلوی آن رژیم سفاک، اینها را به تربچهفروشی هم نمیگماردند و دهها توجیه دیگری که از ظرفیت این گفتوگو خارج است.
🔹وگرنه به تعبیر امام راحل کسی که مزه فقه را چشیده باشد گرفتار چنین خلجاناتی نخواهد شد.
🔹حالا چه شده بعضیها پس از چهل سال بهرهبرداری از انقلاب و امام و فقه و دین و غیره، در آستانه بستن چمدانها برای بازگشت به همانجایی که خانوادههایشان را فرستادند، یادشان آمده که امام چنین نظری داشته است؟!
🔹آیا به نظر نمیرسد که اینها بیماران عقیدتی و سیاسی هستند که هر از چند گاهی برای این که خودشان و حزب و باندشان بخاطر خیانتهایی که به ملت ایران کردند از حافظه تاریخی مردم پاک نشوند چنین اظهار نظرهای عاقلاندر جهل مطلق را دارند؟
✍️نویسنده: دکتر مظفر نامدار، پژوهشگر تاریخ
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1168
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍#اختصاصی
📰 #پرونده_ویژه
🎙 #مصاحبه
♦️تحریف #اندیشه و گفتمان #امام_خمینی (ره)
🔰بیانات رهبر انقلاب، پروژه تحریف امام را خنثی کرد.
🔻(بخش دوم)
🔹به نظر من از تحریف دشمنان خارجی چندان نباید ترسید چون اقتضای طبیعت دشمنان خارجی همین ناجوانمردیهاست و چون مردم از ماهیت دشمنان خارجی بهتر از بعضی خواص و نخبه و پخمه آگاه هستند، مردم فریب نمیخورند.
🔹اگر چه بعضی از این خواص به ظاهر روشنفکر نما، فریب میخورند، اما از پروژه تحریف توسط داخلیها باید برحذر بود.
🔹اینها بنام دوست و بنام دین و بنام دفاع از امام و دموکرات نشاندادن امام برای توجیه افکار، اعمال و رفتارهای خود و خانواده خود و حزب و باند خودشان دوغ را شربت و انگبین را زهر کشنده نشان میدهند.
🔹اینها از ابتدای انقلاب پروژه تحریف خزنده را در دستور کار داشتند و متأسفانه با نفوذ در بعضی از مجامع سیاسی و فرهنگی از جمله بعضی نهادهایی که به حریم و حرم امام منسوب است، اما بجای نگهبانی از حریم، وقت و امکانات را صرف پاسبانی از حرم کردند و توانستند افکار مسموم خود را در آثار و رفتار عدهای القا کنند.
🔹امروز اگر دهها متن در تحریف شخصیت، افکار و مواضع امام منتشر شود ناله از مرده برمیخیزد، ولی از این دفتر و دستکها خیر؛ اما کسی به لبهی کلاه همین حرمداران کمترین جسارتی بکند، شبنامهها و روزنامهها و وا اماما و غیره بلند میشود.
🔹اگر نبود ذکرهای مستمر رهبر عظیمالشان انقلاب از امام خمینی در سخنرانیها و بیانیهها و غیره، شاید امروز این پروژه تحریف کار خود را میکرد و به اهداف شوم خود میرسید.
🔹از رئیس سازمان محیط زیست که فهم و سوادش در حد زراعت و باغبانی هست چه انتظاری هست؟
🔹چرا فکر میکنیم هرکس، هر نظری درباره چیزی داد، اهمیت دارد؟ نظرات بعضی از این آدمها در رشتههای تخصصیشان هم ارزش بحث و بررسی ندارد، چه برسد به مباحثی که در شأن و صلاحیت و سطح فهمشان نیست.
🔹یکی از بزرگترین مصادیق تحریف در کشور ما اتفاقاً اظهار نظرات همین آدمهاست.
🔹در این مملکت پفکنمکی، آبنبات چوبی، قاقالیلی و امثال اینها استاندارد دارد، ولی صحبتکردن در مورد دین، شخصیتهای دینی، سیاست، فقه، شریعت و همه آن معارفی که به مدیریت امور مردم و سلامتی روح و روان جامعه و آدمهایش مربوط هست، هیچ استانداردی ندارد.
🔹کسی که زراعت خوانده است از فقه و موسیقی و امثال اینها حرف میزند، دامپزشک نهاد انقلاب فرهنگی ما را رهبری میکند، پزشک اطفال تاریخ علم و #دیپلماسی مینویسد، پزشک فلان وزیر فرهنگ و آموزش عالی میشود و بعد از سیزده سال خرابکاری و بهمزدن آموزش عالی و فرهنگ میگوید چه حاصل؟! یعنی بجای آنکه او جوابگو باشد، دیگران باید به او جواب بدهند.
🔹مهندس مکانیک ماشینهای درونسوز جریانشناسی فرهنگی مینویسد، دندانپزشک از #سوسیالیسم اسلامی و غیره سخن میگوید.
🔹مهندس شیمی مفسر سیاست و انقلاب اسلامی میشود و او بما میگوید سنت و مدرنیته چیست و ما چگونه ما شدیم، و خلاصه تکنسین داروسازی و شیمی از قبض و بسط شریعت سخن میگوید و آسمان دین را به زمین شیمی و فیزیک میدوزد.
🔹در چنین هرج و مرج معرفتی و مسئولیتی، اظهارات یک کارشناس امور زراعی در مورد خمینی کبیر چرا باید ارزش توجه داشته باشد؟!
✍️نویسنده: دکتر مظفر نامدار، پژوهشگر تاریخ
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1168
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net