eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📑 📰 📝 ♦️شاخص‌های شناخت «شارلاتانیسم عرفانی» در اندیشه (ره) 🔹تفاوت عرفان اصیل با عرفان‌های قلابی در نسبت با شرع و شریعت است. 🔹هر نوع معنویتی که منجر به حذف شریعت یا دور زدن شرع و احکام شرعی یا مسکوت گذاشتن آن شود، عرفان قلابی است. 🔹امام در حالی که یک عرفان است، یک فقیه هم هست، یک عارف نظری و یک عارف عملی است. 🔹در مباحث سلوک معرفتی و معنوی امام دیده و شنیده نشده است که بگویند واجب و حرام شرعی متعلق به عرفانیست و به عوام و متوسطین تعلق دارد. 🔹در عرفان الهی چنین آموزه‌ای دیده نمی‌شود. 🔹در این نوع عرفان در اوج حال و مقام عرفانی التزام به شریعت وجود دارد. ✍️نویسنده: استاد حسن رحیم پور ازغدی 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1196 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📑 📰 📝 ♦️شاخص‌های شناخت «شارلاتانیسم عرفانی» در اندیشه (ره) 🔹براساس شاخص‌های عرفان امام که معیار تمایز عرفان الهی از شبه عرفان‌های تقلبی است، عرفان دینی مبتنی بر مفهومی به نام «تقوا» یا «کفّ نفس» است؛ یعنی هر کس به ما بشارت عرفان و رشد معنوی دهد، ولی مفهوم کف نفس و تقوا را از دستورالعمل‌هایش حذف کرده باشد، کلاهبرداری معنوی می‌کند. 🔹انواعی از عرفان‌های قدمایی، معنویت‌های مدرن و اسپریچوالیتی براساس عرفانِ منهای تقواست؛ یعنی در آن تقوا یا اساساً مطرح نیست، یا کاملاً رقیق شده و تشریفاتی است. 🔹مفهوم تقوا و کف نفس، مُخ همه عرفان‌های انبیایی و الهی است. 🔹عرفان حقیقی نوعی تقرب نظری و عملی به خداوند است. کسی که بگوید راه وصل به خداوند را نشان می‌دهم، اما در آن معرفه‌الله، تقوا و کف نفس نباشد، قطعاً یک معنویت انحرافی و قلابی است. 🔹علاوه بر اینکه اساساً معرفه‌الله و تقوای الهی در عرفان‌های قلابی از نوع شرقی و غربی یا قدیم و جدید وجود ندارد، برخی از آن‌ها اساساً آن را غیرممکن می‌دانند و مدعی‌اند معرفه‌الله کما هو اهله و حقه محال است. 🔹این ادعا که برای معنوی بودن احتیاجی به‌الله و معرفت‌الله وجود ندارد، یا باب معرفت‌الله در حوزه عمل و نظر کاملاً بسته است و نیازی به مبارزه با نفس در آن نیست، قطعاً شاخصی برای تشخیص عرفان‌های قلابی است. 🔹عرفان‌های قلابی مردم را به آسایش نفس دعوت می‌کنند و اسم عرفان را روی لذت روانی و راحتی و وادادگی دنیوی می‌گذارند. 🔹تخدیر، آرامش اعصاب و تکنیک‌های کنترل اعصاب را که امروزه به اسم عرفان ترویج می‌کنند، نباید با عرفان و معرفه‌الله یکی دانست. 🔹بسیاری از معنویت‌هایی که تحت عنوان عرفان مدرن و معنویت سکولار به خورد بشر می‌دهند، معنویت‌های دنیاگراست و تکنیک‌هایی برای کنترل اعصاب، راهی برای فرار از مشکلات نظری و معرفتی و تعطیل عقل برای توجیه مشکلات عملی هستند. 🔹این نوع معنویت‌ها دو رکن اصلی خدا و آخرت، مبداء و معاد را ندارند. 🔹هر نوع معنویتی که در آن پیرامون مبداء و معاد صحبتی نشود، معنویتی قلابی و شبه عرفان است. 🔹در حلقه‌های شبه عرفانی تخدیر را با آرامش اشتباه می‌گیرند. تخدیر محصول فلج شدن عقل است، اما آرامش محصول فلج کردن و تعطیلی عقل نیست، بلکه مبنای عقلانی دارد، هر چند که تدریجاً به مفاهیم و حقایقی فوق عقل می‌رسد. 🔹در واقع، هیچ‌ نوع آرامش معنوی بدون معرفت و بدون تضمینی برای ابدیت ممکن نیست یا دوام و ریشه ندارد. این یکی از شاخص‌های عرفان امام است. ✍️نویسنده: استاد حسن رحیم پور ازغدی 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1196 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📑 📰 📝 ♦️شش اصل برای ساختار شناسی تحریف امام 🔹 (ره) یکی از پرنفوذترین شخصیت‌های سیاسی و معنوی دوران معاصر است که نفوذ و تاثیر جهانی دارد. 🔹امام خمینی (ره) رهبری بزرگترین انقلاب قرن بیستم و شاید مهمترین واقعه این قرن را بر عهده داشت. 🔹پس از این اتفاقات برخی افرادی که به ظاهر با اندیشه‌های امام همراه بودند، همچنان رگه‌هایی از مخالفت در تفکرات آن‌ها بود؛ اما ابهت و عظمت شخص امام و هژمونی و سلطه امام بر فضای سیاسی – اجتماعی کشور به آن‌ها اجازه مخالفت نداد، چراکه مخالفت با اندیشه‌های امام به معنای طردشدن از فضای عمومی جامعه و از دست دادن مقبولیت عمومی بود که این افراد نمی‌خواستند دچار آن شوند. ✍️نویسنده: دکتر مهدی ابوطالبی 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1199 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📑 📰 📝 ♦️شش اصل برای ساختار شناسی تحریف امام 🔹 (ره) یکی از پرنفوذترین شخصیت‌های سیاسی و معنوی دوران معاصر است که نفوذ و تاثیر جهانی دارد. 🔹امام خمینی (ره) رهبری بزرگترین انقلاب قرن بیستم و شاید مهمترین واقعه این قرن را بر عهده داشت. 🔹پس از این اتفاقات برخی افرادی که به ظاهر با اندیشه‌های امام همراه بودند، همچنان رگه‌هایی از مخالفت در تفکرات آن‌ها بود؛ اما ابهت و عظمت شخص امام و هژمونی و سلطه امام بر فضای سیاسی – اجتماعی کشور به آن‌ها اجازه مخالفت نداد، چراکه مخالفت با اندیشه‌های امام به معنای طردشدن از فضای عمومی جامعه و از دست دادن مقبولیت عمومی بود که این افراد نمی‌خواستند دچار آن شوند. 🔹برخی از این تحریف‌ها که در این نوشتار به آن‌ها اشاره خواهیم کرد عبارتند از: 1️⃣ تحریف اندیشه امام نسبت به جایگاه رای مردم در نظام اسلامی 🔸یکی از تحریف‌های انجام شده در امام تحریف در بحث جایگاه رای مردم در نظام اسلامی است. 🔸برخی از افراد و جریان‌ها به‌دلیل دلبستگی به تفکرات لیبرالی و نظام سعی داشتند این تفکر خود را در قالب اندیشه امام خمینی در جامعه جاری و ساری سازند. 2️⃣ تحریف اندیشه امام نسبت به نحوه برخورد با 🔸یکی دیگر از تحریف‌هایی که نسبت به اندیشه امام صورت گرفت، بحث «مرگ بر آمریکا» بود. 🔸به‌گونه‌ای که برخی افراد با نقل برخی مطالب منتسب به امام، سعی کردند نشان دهند که امام نیز با مرگ بر آمریکا موافق نبودند و خواستار حذف این شعار از شعارهای موجود کشور بودند. 3️⃣ تحریف اندیشه امام در مسائل فرهنگی مثل حجاب و پوشش 🔸یکی دیگر از تحریف‌های صورت گرفته در مورد دیدگاه و سیره امام، بحث حجاب و عفاف است. برخی افرادی که نسبت خانوادگی با امام داشتند از آنجا که تمایل به حفظ حجاب با معیارهای امام و دین نداشتند و دنبال توجیه پوشش غیرمتعارف خود و تمایلات خاص خود مثل علاقه به خوانندگان موسیقی‌های حرام و… بودند. 4️⃣ تحریف اندیشه امام با غفلت از جمله «میزان‌، حال فعلی افراد است» 🔸یکی از مباحثی که امروزه مطرح است استفاده از تعابیر و تعریف و تمجیدهای امام از افراد مختلف در زمان حیات خودشان است. 🔸همچنین توجیه رفتار غلط برخی افراد، به این دلیل که ایشان از نزدیکان خانوادگی یا سیاسی امام بودند. این هم یکی از راه‌های تحریف اندیشه امام است. 5️⃣ تلاش برای تطهیر و به صحنه آوردن جریان‌های مخالف امام که توسط امام حذف شدند. 🔸یکی دیگر از نمونه‌های تحریف اندیشه امام، همکاری و همراهی و ائتلاف برخی احزاب و گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب که ادعای خط امامی بودن هم داشتند، با گروهک نهضت آزادی در دوران اصلاحات و پس از آن بود. 6️⃣ طرح بحث قرائت پذیری اندیشه‌های امام 🔸یکی از موارد بسیار خطرناک در بحث تحریف اندیشه امام که یک امر مبنایی بود و دست افراد بسیاری را برای تحریف اندیشه امام و ارائه چهره‌ای متفاوت از وی باز کرد، تصریح به بحث امکان قرائت‌های مختلف امام بود. ✍️نویسنده: دکتر مهدی ابوطالبی 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1199 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
31.jpg
3.6M
📑 📰 📝 🖼 ♦️شش اصل برای ساختار شناسی تحریف امام 🔷نسخه با کیفیت 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1199 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📰 📝 ♦️ابعاد مختلف تحریف امام 🔹تحریف امام در«عصر خمینی» نه تنها خسارت‌های جبران ناپذیری برای ملت ایران خواهد داشت بلکه ملت‌های آزاده جهان را هم از ظرفیت های رهبری خمینی کبیر محروم خواهد ساخت. 🔹جز اینست که در جهان، این انقلاب را بی‌نام خمینی نمی‌شناسند؟ 🔹بخش زیادی از ملت‌های مستضعف جهان بویژه در کشورهای آسیایی، شیفته سلوک عرفانی و سبک زندگی ساده امام بودند؛ زاهدی که سیاستمداری را در کلاس توحید آموخته بود و خدمت به خلق را وظیفه الهی خود می‌دانست. ✍️نویسنده: دکتر حسن محمدی 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1209 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📰 📝 ♦️ابعاد مختلف تحریف امام 🔻(بخش اول) 🔹مساله تحریف امام یک مساله مهم و جدی است زیرا خط امام، صراط مستقیم ملت ایران است و تحریف خط امام برای منحرف کردن صراط مستقیم ملت است که نتیجه آن، به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی «سیلی خوردن مردم ایران» خواهد بود. 🔹خطر سیلی خوردن یک ملت، همانطور که قرآن از عذاب امت‌ها سخن می‌گوید، دارای عقبه تاریخی نیز هست. به عنوان نمونه، ظهور رضاخان و ظلم و جنایت‌کم نظیر او در حق مردم ایران، نتیجه گناه جمعی مردم ایران در دوران مشروطه وسکوت متمادی ملت در مقابل منکر و ظلم های این دوران بوده است. 🔹«ملتی که در شهر تهران ایستادند و تماشا کردند که مجتهد بزرگی مثل شیخ فضل‌الله نوری را بالای دار بکشند و دم نزدند… پنجاه سال بعد چوبش را خوردند: در همین شهر تهران مجلس مؤسسانی تشکیل شد و در آن‌جا انتقال سلطنت و حکومت به رضاشاه را تصویب کردند. 🔹آنها یک عده آدم خاص نبودند؛ این یک گناه ملی و عمومی بود.»[۱] بنابراین در ماجرای تحریف امام نیز چنین خطری متوجه ملت است و همگان باید هوشیاری خود را حفظ و ارتقا دهند. 🔹تحریف امام در«عصر خمینی» نه تنها خسارت‌های جبران ناپذیری برای ملت ایران خواهد داشت بلکه ملت‌های آزاده جهان را هم از ظرفیت های رهبری خمینی کبیر محروم خواهد ساخت. 🔹جز اینست که در جهان، این انقلاب را بی‌نام خمینی نمی‌شناسند؟ بخش زیادی از ملتهای مستضعف جهان بویژه در کشورهای آسیایی، شیفته سلوک عرفانی و سبک زندگی ساده امام بودند؛ زاهدی که سیاستمداری را در کلاس توحید آموخته بود و خدمت به خلق را وظیفه الهی خود می‌دانست. 🔶مفهوم تحریف امام 🔹رهبر معظم انقلاب در تعریف مساله تحریف می‌فرماید: « آیا شخصیّت‌ها را هم میشود تحریف کرد؟ بله. تحریف شخصیّت‌ها به این است که ارکان اصلی شخصیّت آن انسان بزرگ، یا مجهول بماند، یا غلط معنا شود، یا به‌صورت انحرافی و سطحی معنا شود؛ همه‌ی اینها برمیگردد به تحریف شخصیّت. شخصیّتی که الگو است، امام و پیشوا است، رفتار او، گفتار او برای نسلهای بعد از خود او راهنما و رهنمود است، اگر تحریف شود زیان بزرگی به‌وجود خواهد آمد. 🔹امام را نباید به‌عنوان صرفاً یک شخصیّت محترم تاریخی مورد توجّه قرار داد؛ بعضی این‌جور میخواهند: امام یک شخصیّت محترمی است در تاریخ این کشور که روزگاری بود، فعّال بود، مفید بود، بعد هم از میان جمعیّت رفت و روزگار او تمام شد.»[۲] 🔹علیرغم گذشت پنج سال از هشدارهای رهبر انقلاب درباره مساله تحریف امام، هنوز اتفاق در خور توجهی رخ نداده و جز برگزاری همایش «تحریف ظالمانه» در قم و انتشار تعدادی مقاله در نقد منابع تحریف‌گر امام، اقدامی صورت نگرفته است. 🔹در عین حال، دامنه تحریف امام هرروز گسترده‌تر شده و ظاهرا مراکز علمی یا مراکز منتسب به بیت امام هم چندان علاقه ای به ورود به این مساله ندارند. ✍️نویسنده: دکتر حسن محمدی 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1209 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📰 📝 ♦️ابعاد مختلف تحریف امام 🔰جریان‌شناسی خط تحریف‌ (ره) 🔻(بخش دوم) 1️⃣ بخشی از تحریف‌کنندگان امام، پرچمداران مبارزه با نظام هستند و همیشه ساز مخالف با نظام را در دستور کار خود قرار دارند. 🔹شبکه‌های معاندی مانند من‌وتو، بی‌بی‌سی و اینترنشنال با هدف‌های مشخص سیاسی و عامدانه دست به تحریف شخصیت امام خمینی می‌زنند. 2️⃣ بخشی دیگر از جریان تحریف خط امام، مربوط به مراکز تاریخ‌نگاری خاص و معلوم الحالی است که در خارج از کشور سالیانی است در خصوص انقلاب اسلامی فعالیت می‌کنند؛ همانند مرکز دایره المعارف ایرانیکا در دانشگاه ییل، انجمن‌های تاریخ‌نگاری در دانشگاه‌های مطرح غرب مانند هاروارد، آکسفورد و.. که چهره مسخ شده‌ای از امام ارائه می‌دهند. 3️⃣ بخشی دیگر از تاریخ‌نگاری‌ها تحریف‌کننده امام مربوط به داخل کشور و مربوط به طیف «آکادمیک و دانشگاهی» است. 🔹در رشته‌های تخصصی تاریخ و در تاریخنگاری آکادمیک، هنوز هم از پذیرش امام به عنوان یک واقعیت و یک رهبر بزرگ پرهیز می‌کنند و به بهانه‌های ظاهرا علمی مانند تاریخی نبودن مساله، از پرداختن جدی به امام ابا دارند با این‌حال هنگامی که سخنی از امام به میان می‌آورند، غالبا چیزی جز ترجمه تاریخنگاری‌های خارج از کشور را تحویل نمی‌دهند. 4️⃣ بخش دیگری از جریان تحریف، بدست جریان اصلاحات است که غالبا فاقد سواد تاریخی‌اند و صرفا بصورت تقلیدی از رسانه‌های ملکه انگلیس، بر روی محورهای مشخصی، امام را مورد تحریف و هجمه قرار می‌دهند. 🔹افرادی مانند آقای تاج‌زاده و آقای عمادالدین باقی در سخنرانی‌ها و در آثار شبه علمی خود، چهره‌ای کاملا مسخ شده از امام ارائه می‌دهند. 🔹به عنوان نمونه عمادالدین باقی در مدخل امام خمینی دردانشنامه تشیع، یک امام شبه لیبرال که با معیارهای جان لاکی قابل مطالعه است، به تصویر می‌کشد. 5️⃣ جریان دیگر؛ طیفی اند که اتفاقا برای صیانت از اندیشه‌های امام بودجه های هنگفتی دریافت میدارند اما یا همتی بر معرفی امام ندارند و یا امام را گزینشی معرفی می‌کنند. 🔹اینها در دام طیف اصلاحات افتاده و امام را در نظر و عمل مدافع اشرافیت نشان می‌دهند. 6️⃣ بخش نهایی و بسیار مهم و موثر در تحریف امام، سکوت مرگبار اساتید انقلابی و مدعیان تخصص اندیشه امام است که بعضا پروژه‌های مهمی از مراکز دولتی دریافت می‌کنند و دردرون جریانات حوزوی و انقلابی نیز حضوردائمی دارند. 🔹ایشان هیچ اهتمامی نسبت به تبیین مساله تحریف امام و مقابله با این خطر بسیار بزرگ ندارند و با سکوت خود موجبات پیشتازی بیشتر دشمن و تحریف بیشتر امام می‌شوند. ✍️نویسنده: دکتر حسن محمدی 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1209 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📰 📝 ♦️ابعاد مختلف تحریف امام 🔰روش‌های تحریف امام 🔻(بخش سوم) 1️⃣ روش ترور سفید و بی‌آبرویی؛ در این روش که غالبا به دوش بی‌بی‌سی و منوتو قرار دارد به تخریب و تحریف وعده‌ها قبل از قیام از سوی امام، تحریف اجداد امام، ارائه اسناد دروغین در خصوص ارتباط امام با آمریکا، ارائه نگرش غیر واقعی در خصوص مسئله زنان از منظر امام، پرداخته می‌شود. 2️⃣ روش دیگر، تحریف در لباس تعریف است. امام را در این روش یک شخصیت کاریزما تاریخمند به مردم معرفی می‌کنند که در غیر از حیات امام چند روزه، امام برای این دوران کاریی ندارد. 3️⃣ روش تحریف مکتب و راه امام؛ در این روش دست به روی اصول گفتمان انقلاب اسلامی می‌گذارند و امام را به سوی معرفی یک شخصیت لیبرال سوق می‌دهند. 4️⃣ روش دیگر و بس خطرناکتر، تحریف گزینشی امام است که بعضی از مواضع امام را با اهداف از پیش طراحی شده، معرفی می‌کنند. 🔶راه‌های مقابله با تحریف 🔹ابتدا باید اصل مساله خطر تحریف در مراکز علمی ونخبگانی اعم از حوزه و دانشگاه تبیین شود تا عموم نخبگان نسبت به این مساله حساسیت پیدا کنند. 🔹در ادامه باید اقدامات موثری در جهت معرفی امام خمینی(ره) بویژه برای نسل جوان صورت بپذیرد. 🔹مقام معظم رهبری در تبیین مکتب امام به سه شاخصه معنویت، عقلانیت و عدالت اشاره می‌کند و می‌فرمایند: «اینها را باید با هم دید. تکیه‌ی بر روی یکی از این ابعاد، بی‌توجه به ابعاد دیگر، جامعه را به راه خطا میکشاند، به انحراف میبرد. 🔹این مجموعه، این بسته‌ی کامل، میراث فکری و معنوی امام است. خود امام بزرگوار هم در رفتارش، هم مراقب عقلانیت بود، هم مراقب معنویت بود، هم با همه‌ی وجود متوجه به بُعد عدالت بود.» ✍️نویسنده: دکتر حسن محمدی 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1209 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه یازدهم ) 🔰موضوع: ادامه مبحث معقول‌گرایی در برابر نسبی‌گرایی 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
جلسه یازدهم.mp3
15.37M
♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه یازدهم ) 🔰موضوع: ادامه مبحث معقول‌گرایی در برابر نسبی‌گرایی 🔹معقول‌گرایی به این معنا نیست که ما باید تابع معیار‌های معقول و عقلانی باشیم و یا عده‌ای هم معتقد باشند که ما باید بر اساس میل خود عمل کنیم، بلکه منظور از معقول‌گرایی در برابر نسبی‌گرایی این است که عده‌ای معتقداند که معیار‌های قضاوت درست در مورد اشیاء، غیر نسبی بوده و ربطی به مسائل فرهنگی و تاریخی ندارد. 🔹برخی نیز معتقداند که این معیار‌ها درون ساختار‌هایی مانند ساختار‌های فرهنگی، اجتماعی و تاریخی تعریف می‌شوند. 🔹گفته شد که علی رغم اینکه کواین علاقه‌ای به اعتراف بر نسبی‌گرایی ندارد، اما نظرات وی آشکارا نسبی‌گرایانه است و لاکاتوش هم تلاش می‌کند تا نگاهی معقول‌گرا مانند پوپر داشته باشد، اما او نیز نمی‌تواند هم از بخش عقل‌گرای دیدگاهش دفاع کند و هم نمی‌تواند نسبی‌گرایی را انکار کند. 🔻قسمت قبلی: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net/1202 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️تفاوت حقوق بشر در اسلام و 🔹اسلام در جامعه‌ای به مردم عرضه شد که نژادپرستی و تبعیض نژادی در آن موج می‌زد و عرب آن زمان خود را برتر از هر قومی می‌دید و با مردم سیاه‌چهره‌ای که به عنوان برده به آن سرزمین آورده می‌شد، مانند یک حیوان برخورد می‌کرد. ✍️نویسنده: محمد فرضی‌پوریان 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1220 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️تفاوت حقوق بشر در اسلام و 🔹اشراف عرب با خریدن بردگان، خود را مالک آنان می‌دانستند و آنان را مجبور به هر کاری می‌کردند و گاهی چنان شکنجه می‌کردند که زیر شکنجه جان می‌دادند و هیچ حقی در آن جامعه برای بردگان و سیاه‌چهرگان وجود نداشت. 🔹در این فضای تبعیض و نژادپرستی پیامبری برانگیخته می‌شود، دینی بر مردم عرضه می‌کند و عده کمی به دین او گرویده شده و خود او نیز به شدت توسط همین مردم بت‌پرست و نادان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد. 🔹چرا که او هنجارهای جامعه را شکسته است و با اشراف‌گری و ظلم و ستم به دیگران به مبارزه برخاسته است. 🔹او آمده است که بگوید همه انسان‌ها برابرند و رنگ و نژاد و پول و ثروت و جایگاه اجتماعی دلیل برتری انسان نیست و تنها دلیل برتری انسانی بر انسان دیگر، تقوای او و دوری از گناهان است. 🔹در سیره خود حضرت نیز برخورد با بردگان و سیاه‌پوستان بسیار نیکو بود، تا جایی که بلال حبشی که برده‌ای سیاه چهره بود را کنار خود قرار داد و او را مؤذن مسجد خود کرد. 🔹سلمان فارسی نیز با اینکه از ایرانیان بود و عرب نبود، جز بهترین صحابه قرار گرفت. 🔹این در حالی است که اگر به جامعه آمریکا و غرب نگاه کنیم، رفتار تبعیض‌آمیز و گویای نژاد‌پرستی آن‌ها را مشاهده خواهیم کرد، با آنکه در حدود ۲۰۰‌سال قبل قانون برده‌داری در آمریکا لغو شود، اما این تفکر که سیاه‌پوستان بردگان و زیر دست آنان هستند در جامعه موج می‌زند و انسانیت آنان را نادیده گرفته مانند یک حیوان با آنان برخورد می‌کنند و آنان را مورد ضرب و جرح قرار داده و بسیار با خشونت با آنان برخورد می‌کنند. 🔹حتی دولت این کشور نیز برخوردی دوگانه با آنان دارد و قاتلان آنان که سفیدپوست هستند را مجازات نمی‌کنند، دیده شده که گاهی پلیس این کشور بدون هیچ جرمی و بدون هیچ خشونتی از ناحیه سیاه‌پوستان، تنها برای تفریح و لذت بردن، برخی از آنان را می‌کشد و دادگاه نیز قاتلان را تبرئه کرده و هرگز مجازات نمی‌کند. ✍️نویسنده: محمد فرضی‌پوریان 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1220 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️نقش حکمت و لطف الهی در قلمرو دین 🔸دو قاعده کهن لطف و حکمت که از دیرباز در نزد عالمان مسلمان مطرح بوده، ازجمله مباحث موثر در این موضوع است که بر اساس هر کدام می‌توان از دو قرائت اعتدالی و حد‌اکثری دفاع کرد. 🔸این بحث خصوصا با منازعات پیرامون طب اسلامی بیش از پیش شایان‌ توجه می‌تواند بود. ✍️نویسنده: علی عسگری، طلبه حوزه علمیه تهران 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1224 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️نقش حکمت و لطف الهی در قلمرو دین 🔸برای مشخص‌شدن محل نزاع لازم است که معنای هدایت در قرائت اعتدالی را بدانیم. 🔸علامه‌طباطبایی در تفسیر شریف‌المیزان در تعریف هدایت چنین بیان می‌دارند: «هدایت، شناختن درست و صحیح هدف، انتخاب راه و طریق صحیح برای رسیدن به هدف و پایداری در مسیر است.» 🔸همان‌طور که ملاحظه شد هدایت یعنی شناخت راه سعادت و عمل بر مؤدای آن حال آنکه دستگاه شناختی انسان برای یافتن چنین امر مهمی ناکافی بوده و در نتیجه خداوند لازم است با ارسال رسل، علم به سعادت و عمل بر آن را به ما آموزش دهد. 🔸حال سوال این است که با این تعریف از هدایت بسیاری ظرایف علمی و چه‌بسا اصولا بسیاری دانش‌ها، عالم یا جاهل بودن به آنها تاثیری در هدایت انسان نداشته باشد درنتیجه ورود دین به آنها از دو جهت لغو خواهد بود. ✍️نویسنده: علی عسگری، طلبه حوزه علمیه تهران 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1224 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📚 ♦️مذاق شارع فقه را نظام‌مند می‌‎کند. 🔹آیت‌الله سیفی‌مازندرانی در تبیین نظریه «فقه فعال» به تفاوت مفهومی فقه در ادبیات کنونی با ادبیات روایی ـ قرآنی اشاره کرد و گفت: باید فقهی که اسلام و قرآن به ما عرضه کرده و فقیه بحث می‌کند، فقهی باشد که بتواند حکومت اسلام را اداره کند. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1228 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📚 ♦️مذاق شارع فقه را نظام‌مند می‌‎کند. 🔹آیت‌الله سیفی‌مازندرانی همچنین با اشاره به آیه ۱۰۵ سوره نساء که می‎فرماید «إِنَّا أَنْزَلْنا إِلَیْکَ‌الْکِتابَ بِالْحَقِّ لِتَحْکُمَ‏ بَیْنَ‌النَّاسِ بِما أَراکَ‌اللَّهُ وَ لا تَکُنْ لِلْخائِنینَ خَصیماً» تصریح کرد: «لتحکم» یعنی حکومت بر مردم و «بین‌الناس» ظهور در اجتماع دارد. 🔹مراد در آیه شریفه، قوانینی است که جامعه را به سمت آنچه هدف از بعثت و خلقت و انزال کتب است، سوق می‎دهد. با توجه به اینکه اجتماعی‌بودن در متن آیه آمده، می‎توان گفت از این آیه، فقه نظام استنباط می‌شود. 🔹کسی که حکم بین ناس می‌کند، می‎خواهد نظام اجتماعی را به سمت هدف از انزال قرآن مجید سوق دهد. 🔹چنین اقدامی حتماً یک فقه نظام‎مند می‎خواهد. روایات و آیات، فقه را به معنای جامع گرفته‎اند. آنچه از کتاب و سنت استفاده می‌شود این است. 🔹اگر کسی شم و ذوق فقاهت داشته باشد، می‎داند در اذا حکم بحکمنا، حکم واقعی مقصود نیست، چون لایزال فقها در احکام اختلاف داشته‎اند. 🔹آیا ۶ حکم واقعی می‎توانیم در یک مساله داشته باشیم؟ اینکه می‎شود مصوبه؛ منتها هر کس حکم کند حجت است. 🔹این حکم بحکمنا یعنی علی نظره و رأیه و اجتهاده و علمه بالحکم. 🔹هر چه حکم کرد، کسی حق مخالفت با او ندارد. فرض کنید یک فقیه می‌گوید هلال ماه را می‎توان با چشم مسلح رویت کرد و امروز روز عید است. 🔹وقتی حکم کند، کس دیگر نمی‎تواند بگوید من این مبنا را قبول ندارم و رأی من چیز دیگری است. رأی تو محترم است، اما نه در جایی که فقیه دیگر در آن مورد حکم کرده باشد. مخالفت با حکم صادرشده جایز نیست. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1228 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️وابستگی اقتصادی شایسته مملکت اسلامی نیست. 🔹مقوله خودکفایی و استقلال در منظومه فکری (ره) بسیار پر رنگ است و می‌توان گفت ایشان به جهت تبدیل ایران به یک کشور مستقل، با رژیم پهلوی مبارزه کردند و را به پیروزی رساندند. ✍️نویسنده: مجید رحیمی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1231 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️وابستگی اقتصادی شایسته مملکت اسلامی نیست. 🔹حضرت امام باتوجه به نقش حمایت دولت از مردم در زمینه خودکفایی اقتصادی می‌فرمایند: «دو تا اصل را باید همه، همه قشرهای ملت مراعات کنند: یکی اینکه ادراک این را بکنند که ما اگر اقتصادمان تابع خارج باشد آن وقت یک روز می‌بینید که خارجی‌ها نمی‌خواهند به ما چیزی بدهند، و وقتی که در را بستند ما باید تسلیم آن‌ها بشویم که هرچه می‌گویند عمل کنیم. 🔹و این شایسته یک مملکت اسلامی، یک جمهوری اسلامی نیست که پیوسته به غیر باشد در اقتصادش، در گندمش، در جوش، در برنجش، در این‌ها. 🔹این باید با همت کشاورزها، باهمت قشرهای متوجه، با همت دولت که کمک بکند به کشاورزها، و با اینکه همه احساس یک وظیفه بکنند ...وظیفه شرعی الهی است که کارهایی بکنید که وابسته به غیر نباشید». 🔹 همچنین در جای دیگری با اشاره به سرشکستگی ناشی از وابستگی اقتصادی تصریح می‌کنند: «چقدر برای یک مملکت عیب است و سرشکستگی که دستش را دراز کند طرف آمریکا که گندم بده، کشکول گدائیش را باز کند پیش دشمنش و از او بخواهد که رزقش را بدهد. چقدر برای ما سرشکستگی دارد، تا این ملت بنایش را بر این نگذارد که کشاورزیش را تقویت کند و بسازد به آنکه خودش به دست می‌آورد، نمی‌توانیم استقلال پیدا کنیم». ✍️نویسنده: مجید رحیمی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1231 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎤 📍 ♦️تدوین نظریه‌ فرهنگی، خلأ امروز ماست. 🔰کرسی علمی ترویجی با عنوان «اندیشه فرهنگی آیت‌الله خامنه‌ای» 🔹تدوین نظریه‌ فرهنگی، خلأ امروز ماست چراکه نیاز امروز ما نظریه‌ای است که بر اساس آن، نهادهای مأمور بتوانند ساختار‌‌سازی کنند و فضایی برای علوم نوین، از جمله «فقه فرهنگ» ایجاد شود. 🔹نظریه‌ فرهنگی مشتمل بر مبانی، عناصر، کارکردها و نسبت میان مقوله‌های همگون است و باید در چنین پژوهشی، این سطوح و مؤلفه‌ها و نسبت‌ها موردتوجه باشد. ✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر خسروپناه 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1237 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎤 📍 ♦️تدوین نظریه‌ فرهنگی، خلأ امروز ماست. 🔰کرسی علمی ترویجی با عنوان «اندیشه فرهنگی آیت‌الله خامنه‌ای» 🔹تدوین نظریه‌ فرهنگی، خلأ امروز ماست چراکه نیاز امروز ما نظریه‌ای است که بر اساس آن، نهادهای مأمور بتوانند ساختار‌‌سازی کنند و فضایی برای علوم نوین، از جمله «فقه فرهنگ» ایجاد شود. 🔹نظریه‌ فرهنگی مشتمل بر مبانی، عناصر، کارکردها و نسبت میان مقوله‌های همگون است و باید در چنین پژوهشی، این سطوح و مؤلفه‌ها و نسبت‌ها موردتوجه باشد. 🔹یکی از پرسش‌ها این است که آیا در مجموعه‌ سخنان رهبر انقلاب، ما با اندیشه‌ فرهنگی روبه‌رو هستیم یا اندیشه‌ فرهنگی؟ 🔹افزون بر «ذهن، خُلق، رفتار و اشیاء» در تعریف فرهنگ، می‌شود به چند عنصر دیگر در این نظام فکری نیز توجه کرد؛ از جمله «ساختار». 🔹در دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای، فرهنگ، نظامی از ارزش‌ها و قوانین است؛ بنابراین نقش فرهنگ در ساختارهای اجتماعی همواره ذاتی و کلیدی است. 🔹همچنین در تلقی از ذهن به‌مثابه بینش، باید در نظر داشت که بینش غیر‌ از نگرش است. 🔹به کارکرد فرهنگ در معناپردازی اشاره شد اما یکی از کارکردهای فرهنگ در اندیشه‌ رهبر انقلاب، نقش فرهنگ‌ها در احیا و انحطاط تمدن‌هاست و ما می‌توانیم از دوگانه‌ فرهنگ تمدن‌ساز و فرهنگ تمدن‌سوز سخن بگوییم. 🔹یکی دیگر از محورهای مهم در شناخت اندیشه‌ فرهنگی رهبر انقلاب، تقدم فرهنگ بر سایر ابعاد اجتماعی است. رهبر انقلاب تصریح کرده‌اند که فرهنگ بر دیگر ابعاد حیات اجتماعی تقدم دارد و بر این اساس، فرهنگ عمومی نیز بر رفتار عمومی تقدم دارد. ✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر خسروپناه 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1237 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه دوازدهم ) 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
جلسه دوازدهم.mp3
13.23M
♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه دوازدهم ) 🔹«»، در بین شخصیت‌های بررسی شده در حوزه فلسفه علم، شخص برجسته‌ای بوده و فردی بسیار خاص است. 🔹با این حال، جزو معدود فیلسوفانی است که آلمانی زبان بوده و مشهور به نسبی‌گراست. 🔹مدت زیادی از شناخته شدن وی در کشور ما نمی‌گذرد؛ دلیل آن نیز نگاه ترس‌‎آلودی است که در حاشیه وی فراهم شده است؛ در حالیکه شاید مقدار زیادی از این مسئله، حاصل تصورات ما باشد و باید دید که نوع علم‌شناسی فایرابند تا چه حد از علم‌شناسی‌های موجود متفاوت است. 🔹مهم‌ترین کتاب فایرابند، «علیه روش» است. کلمه «آنارشیستی»، حالتی از ترس را در مخاطب از فایرابند ایجاد می‌کند. 🔹ممکن است در نگاه اول تصور شود که ما با دیدگاهی کاملا افراطی و بدون هیچ مبنایی رو به رو هستیم؛ در حالیکه اصطلاح «آنارشیستی»، به معنای هرج و مرج طلبی نیست، بلکه نظم‌گریزی، معادل بهتری برای آن می‌باشد. 🔹شعار فایرابند این است که هر چیزی امکان‌پذیر است. 🔻قسمت قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1221 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️فکرت محلی برای اندیشیدن 🔰نگاهی عمیق به: 🔹فرهنگ و هنر 🔹اقتصاد و اجتماع 🔹سبک‌زندگی‌ 🔹تاریخ و فلسفه 📎کلیپ، موشن‌گرافی، مستند، پادکست، کتاب،عکس‌نوشته، گفتگو، یادداشت، تحلیل، درس‌گفتار و... ✅حتما ما را دنبال کنید. 📌 کانال ؛ https://eitaa.com/joinchat/4114284562C3b2a6d7655
📣 برگزاری دوره ، و با ▪️ دوره، اساتید، شرایط ثبت نام و مزایای دوره در پوستر توضیح داده شده است 🆔 @Fotooh 🆔 @fekrat_net