همین اکنون موضوع: شیوه مواجهه با مسأله خودتحقیری
🎙دکتر غلامرضا بهروزیلک
استاد تمام گروه مطالعات سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع)
➕موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
▫️سایت اندیشه و آگاهی فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
آدرس لینک:
https://engage.shatel.com/b/xre-ray-vzx
لایو از پیج؛
📱@fekratnet
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻بررسی و تحلیل سخنان آقای علوی بروجردی در خصوص نفی اقتصاد اسلامی
🎤 دکتر غلامعلی معصومینیا
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سرمایه_داری #اقتصاد #اقتصاد_اسلامی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2752
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻بررسی و تحلیل سخنان آقای علوی بروجردی در خصوص نفی اقتصاد اسلامی
🔸آقای پیِرو مینی از اقتصاددانان غربی است که فلسفه هم میداند. ایشان در کتاب فلسفه و اقتصاد خود که چند سال پیش منتشر شد و به فارسی ترجمه شده است، میگوید: «مطالعاتم در فلسفه مرا متقاعد کرد که نظریههای اقتصاددانان کلاسیک و نظریههای مارکس و کینز ، از آموزههای متفاوت فلسفی سرچشمه میگیرد».
🔸اینکه میگویم آقای علوی بروجردی بدون علم از این مباحث، بیاناتی را فرمودند، به این علت است. مناسب است ایشان این مطالب را مطالعه فرمایند. به ایشان توصیه میکنم ابتدا این مطالب را مطالعه و تحقیق کنند. در شأن یک عالم دینی مثل ایشان نیست که بدون علم و آگاهی چنین نظریاتی را ابراز کنند.
🔸آقای پیرو مینی دانشمند غربی است. همه هم او را قبول دارند. در ادبیات اقتصادی ایشان صاحب نظر شناخته میشود. ایشان میگوید: «مطالعاتم در فلسفه مرا متقاعد کرد که نظریههای اقتصاددانان کلاسیک…»؛ اقتصاددانان کلاسیک یعنی اقتصاددانانی که تفکراتشان مبنای تمام تفکرات اقتصادی موجود است. عمده تفکرات است.
🔸گرچه مکتبهای مختلفی در علم اقتصاد به وجود آمد؛ مثل نظریات کینز، نئوکینزیها ، مکتب نهادی و سایر مکاتب؛ ولی استخوانبندی سرمایهداری، اقتصاد کلاسیک و نئوکلاسیک است. ایشان میگوید نظرات کلاسیک و مارکس و کینز، از آموزههای متفاوت فلسفی سرچشمه میگیرد.
🔸آقای علوی بروجردی! آموزههای فلسفی این افراد را قبول دارید؟ شما که میفرمایید: علم اقتصاد، علم اقتصاد فعلی همین اقتصاد کلاسیک است. نظرات اقتصادی، نظریات کلاسیک است. آقای پیرو مینی میگوید ریشه اقتصاد در آموزههای متفاوت فلسفی است؛ شما به عنوان یک عالم دینی، نظرات فلسفی آنها را قبول دارید یا نظرات فلسفی فلاسفه و عالمان دینی و مفسرین خودمان را قبول دارید؟
🎤 دکتر غلامعلی معصومینیا
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سرمایه_داری #اقتصاد #اقتصاد_اسلامی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2752
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻خطر تحریف در کمین حقایق!
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تحریف #حقیقت #حق_طلبی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2794
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻خطر تحریف در کمین حقایق!
🔹«تحریف» حقایق از جمله گناهانی است که محو کردن اثر آن غیرممکن باشد. زیرا انتشار یک دروغ و کج کردن راه حق و حق طلبان اثری میگذارد که نمیتوان به راحتی آن را اصلاح و به راه درست آورد. تحریف در لغت به معانی دگرگونی و روی گشتن از چیزی میباشد.
🔹 در اصطلاح، تحریف به معنای دگرگون کردن و وارونه سازی است که روشها، انواع و مصادیق گوناگونی دارد. پیامبر(ع) برای هدایت همه انسانها تا قیامت تلاش کرده است.
🔹اما خداوند در این مورد، تلاش را بیفایده خوانده است. البته خداوند این تلاش پیامبر(ع) و مومنان برای اصلاح انسانها را نهی نکرده است و اتفاقا علاقه پیامبر(ص) برای هدایت را به ما نشان داده و از آن به عنوان «طمع» یاد کرده است. ضمن آنکه این طمع را در مورد برخی افراد بیفایده خوانده است نه همه آنها، آن افراد هم تحریف کنندگان هستند. در این آیه تحریف به تغییر دادن حقیقت و سخن درست، تعلق گرفته، که قید عالمانه بودن هم به آن اضافه شده است.
🔹یعنی این تحریفات به صورت عالمانه و در عین هوشیاری و آگاهی صورت گرفته؛ عدهای حق را دیدند، صحیح بودن آن را فهمیدند، اما نه تنها قبولش نکردند، بلکه در مقابل فهم خود و دیگران مانع ایجاد کردند و دسترسی به آن را غیرممکن کردند.
🔹این رفتار آن قدر ضربه زننده است که نابخشودنی دانسته شده و جالب آنکه خداوند عدم هدایت را به خود نسبت نداده و نفرمودند من هدایت نمیکنم، بلکه فرموده آنها هدایت نمیشوند زیرا این فعل را انجام میدهند. سپس میفرماید: «فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ یَکْتُبُونَ الْکِتَابَ بِأَیْدِیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هَذَا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ لِیَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِیلا…»؛ پس واى بر کسانى که کتاب [تحریفشده اى] با دستهاى خود
🔹مىنویسند، سپس مىگویند این از جانب خداست تا بدان بهاى ناچیزى به دست آرند. پس واى بر ایشان از آنچه دستهایشان نوشته و واى بر ایشان از آنچه [از این راه] به دست مىآورند.(بقره۷۹)
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تحریف #حقیقت #حق_طلبی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2794
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻چالشهای معماری نظام موجود تعلیم و تربیت در یک نگاه
✍️اردوان مجیدی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#نظام #تعلیم #تربیت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2792
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻چالشهای معماری نظام موجود تعلیم و تربیت در یک نگاه
🔸نظام رسمی در آزمونهای با جوابهای از پیش تعیین شده همگرا حبس شده و سازوکارهای آموزشی در مقابل تفکر واگرا، درمانده شده است.
🔸شاگردان در فاجعه ساز و کار ارزشیابیای کورکورانه و ماشینی سنجیده شده و به آنها برچسبهای موفق و ناموفق و کماستعداد و پر استعداد زده میشود و فاجعه از آنجا مضاعف میشود که این شاگردان را در یک رتبهبندی یک بعدی، بر حسب ارزیابی ماشینی مذکور ردیف میکنند و رتبههای برتر را بهعنوان نورچشمی و سوگلی در همهجا بر صدر مینشانند و الباقی را بهعنوان «الباقی» کنار میزنند.
🔸در نظام شاگرد اولی، یک نفر بهعنوان شاگرد اول تحسین شده و الباقی بهصورت غیرمستقیم تحقیر میشوند.
🔸حاکم شدن روش سخنرانی معلم، کتاب درسی، مشق و آزمون، یک گردونه حفظ محور کور را در نظام آموزشی ایجاد کرده است. تمام موضوعات آموزشی فقط در قالب کتابهای درسی معنادار میشود و انگار نظام آموزشی راهی برای پوشش و تحقق یادگیری این موضوعات و ارتقای توانمندیها، بدون کتاب درسی نمیشناسد.
🔸بهترین فرصت در بهترین دوره عمر فرزندانمان، صرف یادگیری موضوعات غیرکاربردی شده و از فراگرفتن هزاران موضوع ضروری مورد نیاز در زندگی واقعی خود، که با آنها دست به گریبان خواهد بود، باز میماند.
🔸از آموزشهای ضروری برای زندگی، توانایی کسبوکار، فهم اقتصادی، ارتباط واقعی با طبیعت، درگیر شدن واقعی در جامعه و تعاملات و ایفای نقشهای اجتماعی، تربیت فرزندان، فنون مدیریت و برنامهریزی، مهارتهای فنی و تخصصی، فناوری روز و…. خبری نیست؛ و اگر هم باشد، بلافاصله برچسب فوقبرنامه و خارج از مدرسه و نظایر آن میخورد؛ و بالاخره با زبان بیزبانی به شاگردان اعلام میشود: «که به درس خودت برس، اینها حاشیه است». و اینگونه، متن زندگی را برای شاگردان به حاشیه، و حاشیه را به متن تبدیل میکنیم.
✍️اردوان مجیدی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#نظام #تعلیم #تربیت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2792
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻جنون تملک هستی
✍️داوود طالقانی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سینما #فیلم #اخلاق
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3120
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻جنون تملک هستی
🔹ناصر (نقش منفی و اصلی فیلم)نیز متمول و پولدار است و پدرش تاجر بوده (شغل محبوب بورژوازی) و مادری مهربان و دلسوز دارد.
🔹اما همین فرزند خانواده متخلق به اخلاق بورژوازی است که همسرش را در زیرزمین خانه پدریاش شکنجه میکند. این میل ویرانگر، حتی خود فرد را هم تخریب میکند. بهعبارت دقیقتر، فرد سادیست تا خودش را تخریب نکرده باشد، نمیتواند به دیگری آسیب برساند. ناصر به همین علت خواهر خودش را نیز میکشد و قصد آتش زدن جسدش را میکند.
🔹فیلم سینمایی قرمز که وامدار ژانر نوآر نیز هست، تلقی جرمانگارانه از جنون و رویکرد حقوقی به جنون و نابسندگیهایش را نیز نشان میدهد. قاضی دادگاه خانواده قرار است مرز مجنون و عاقل را مشخص کند. اگرچه او در تشخیص اولیه و ثانویهاش در ملاقات با زن و شوهر دچار اشتباه نمیشود، اما تبصرهها و قانون مجنون را رها میکنند تا ویرانگری بروز کند.
🔹در پایان بحث میتوان تحلیل انتقادی فیلم سینمایی قرمز را تزی درباره هستیشناسی رنگ قرمز نیز دانست. قرمز، رنگ عشق است و این عشق تنها با فرض «دیگری» شکل میگیرد و با فدا کردن فرد برای دیگری کامل میشود. از طرف دیگر قرمز، رنگ جنون نیز هست.
🔹ماتادورهایی که با به رقص درآوردن پارچههای قرمز، گاوها را به دیوانگی میکشانند، با این خصلت رنگ قرمز آشنایی خوبی دارند. قرمز، معرف شخصیت ادبی و اسطورهای مجنون در تاریخ عرفان شرق و ایران نیز هست.
🔹مجنون، هم عاشق بود و هم دیوانه. سیمای مجنونوار ناصر نیز واجد همین دو ویژگی متناقض است. او هستی را بهمنزله دیگری به رسمیت شناخته و حاضر است خودش را برایش فدا کند اما از طرف دیگر دیوانگی او را بهسوی تخریب دیگری میکشاند. پس شاید از جهتی بتوان گفت که این خصلت متناقضنما در هستیِ رنگ قرمز نیز وجود دارد.
✍️داوود طالقانی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سینما #فیلم #اخلاق
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3120
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻نقد روایت تقیزادههای جدید از مشروطیت
✍️داود مهدویزادگان
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#نقد #کتاب #مشروطه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3118
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻نقد روایت تقیزادههای جدید از مشروطیت
🔸شمار مورخان ایدئولوژیک بسیار بیشتر از مورخان علمی است و شاید بهسختی بتوان مورخی علمی سراغ گرفت.
🔸نوشتهها و روایتهای تاریخی غالبا توسط افرادی با رویکردهای ایدئولوژیک پدید آمده است. شاید این امر، طبیعی بهنظر آید و چندان نتوان بر آن خرده گرفت، بلکه ممکن است بتوان برای آن دلایل اخلاقی هم ذکر کرد. چگونه ممکن است که مورخان نسبت به واقعه هیچگونه نسبت اخلاقی برقرار نکنند.
🔸پس، مورخ ایدئولوژیک را بهصرف رویکرد ایدئولوژیک داشتن نمیتوان سرزنش کرد، بلکه نقد وی از جهت بیطرف نبودن در روایت واقعه و داوریهایی است که میکند، چون در روایت ایدئولوژیکی تاریخ، واقعه بههمراه عقیده مورخ روایت میشود، بهطوری که حضور راوی در اینگونه روایتها پررنگ است، واقعه بههمراه گفتمان مورد علاقه راوی روایت میشود.
🔸از اینرو، آسیبشناسی روایت علمی واقعه در خطاپذیری آن است ولی کژتابیهای روایت ایدئولوژیک در بیعدالتی و ظلم است که بر واقعه میکند. گروه اول به خطای در روایت متهم میشود ولی گروه دوم به ظلم در روایت، و البته این دومی گناهی نابخشودنی است چون بهواسطه اوست که بار دیگر، واقعه به ناروا محاکمه میشود و گنشگران آن، مجددا تطهیر یا تخطئه میشوند.
🔸بههمین خاطر، نقد روایتهای تاریخی از جهات ایدئولوژیک، نسبت به نقد علمی آن اهمیت بیشتری دارد. باید این نکته را نیز افزود که روایت علمی برای مصون ماندن از خطا میکوشد از روایت ایدئولوژیک فاصله بگیرد و این موافق با اصل بیطرفی است -و البته بیطرفی غیر از بیتفاوتی است- اما روایت ایدئولوژیک، میکوشد روایت علمی واقعه را به استخدام خود درآورد. چنین استخدامی، وقتی نامطلوب است که موجب جفا و بیعدالتی نسبت به واقعه شود.
✍️داود مهدویزادگان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#نقد #کتاب #مشروطه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3118
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻قوانین سرمایهداری، جهان شمول نیست
🎤مهدی حسینزادهیزدی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سرمایه_داری #اقتصاد #پول
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3114
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net