📋#یادداشت
🔻چالشهای معماری نظام موجود تعلیم و تربیت در یک نگاه
✍️اردوان مجیدی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#نظام #تعلیم #تربیت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2792
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻چالشهای معماری نظام موجود تعلیم و تربیت در یک نگاه
🔸نظام رسمی در آزمونهای با جوابهای از پیش تعیین شده همگرا حبس شده و سازوکارهای آموزشی در مقابل تفکر واگرا، درمانده شده است.
🔸شاگردان در فاجعه ساز و کار ارزشیابیای کورکورانه و ماشینی سنجیده شده و به آنها برچسبهای موفق و ناموفق و کماستعداد و پر استعداد زده میشود و فاجعه از آنجا مضاعف میشود که این شاگردان را در یک رتبهبندی یک بعدی، بر حسب ارزیابی ماشینی مذکور ردیف میکنند و رتبههای برتر را بهعنوان نورچشمی و سوگلی در همهجا بر صدر مینشانند و الباقی را بهعنوان «الباقی» کنار میزنند.
🔸در نظام شاگرد اولی، یک نفر بهعنوان شاگرد اول تحسین شده و الباقی بهصورت غیرمستقیم تحقیر میشوند.
🔸حاکم شدن روش سخنرانی معلم، کتاب درسی، مشق و آزمون، یک گردونه حفظ محور کور را در نظام آموزشی ایجاد کرده است. تمام موضوعات آموزشی فقط در قالب کتابهای درسی معنادار میشود و انگار نظام آموزشی راهی برای پوشش و تحقق یادگیری این موضوعات و ارتقای توانمندیها، بدون کتاب درسی نمیشناسد.
🔸بهترین فرصت در بهترین دوره عمر فرزندانمان، صرف یادگیری موضوعات غیرکاربردی شده و از فراگرفتن هزاران موضوع ضروری مورد نیاز در زندگی واقعی خود، که با آنها دست به گریبان خواهد بود، باز میماند.
🔸از آموزشهای ضروری برای زندگی، توانایی کسبوکار، فهم اقتصادی، ارتباط واقعی با طبیعت، درگیر شدن واقعی در جامعه و تعاملات و ایفای نقشهای اجتماعی، تربیت فرزندان، فنون مدیریت و برنامهریزی، مهارتهای فنی و تخصصی، فناوری روز و…. خبری نیست؛ و اگر هم باشد، بلافاصله برچسب فوقبرنامه و خارج از مدرسه و نظایر آن میخورد؛ و بالاخره با زبان بیزبانی به شاگردان اعلام میشود: «که به درس خودت برس، اینها حاشیه است». و اینگونه، متن زندگی را برای شاگردان به حاشیه، و حاشیه را به متن تبدیل میکنیم.
✍️اردوان مجیدی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#نظام #تعلیم #تربیت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2792
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻جنون تملک هستی
✍️داوود طالقانی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سینما #فیلم #اخلاق
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3120
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻جنون تملک هستی
🔹ناصر (نقش منفی و اصلی فیلم)نیز متمول و پولدار است و پدرش تاجر بوده (شغل محبوب بورژوازی) و مادری مهربان و دلسوز دارد.
🔹اما همین فرزند خانواده متخلق به اخلاق بورژوازی است که همسرش را در زیرزمین خانه پدریاش شکنجه میکند. این میل ویرانگر، حتی خود فرد را هم تخریب میکند. بهعبارت دقیقتر، فرد سادیست تا خودش را تخریب نکرده باشد، نمیتواند به دیگری آسیب برساند. ناصر به همین علت خواهر خودش را نیز میکشد و قصد آتش زدن جسدش را میکند.
🔹فیلم سینمایی قرمز که وامدار ژانر نوآر نیز هست، تلقی جرمانگارانه از جنون و رویکرد حقوقی به جنون و نابسندگیهایش را نیز نشان میدهد. قاضی دادگاه خانواده قرار است مرز مجنون و عاقل را مشخص کند. اگرچه او در تشخیص اولیه و ثانویهاش در ملاقات با زن و شوهر دچار اشتباه نمیشود، اما تبصرهها و قانون مجنون را رها میکنند تا ویرانگری بروز کند.
🔹در پایان بحث میتوان تحلیل انتقادی فیلم سینمایی قرمز را تزی درباره هستیشناسی رنگ قرمز نیز دانست. قرمز، رنگ عشق است و این عشق تنها با فرض «دیگری» شکل میگیرد و با فدا کردن فرد برای دیگری کامل میشود. از طرف دیگر قرمز، رنگ جنون نیز هست.
🔹ماتادورهایی که با به رقص درآوردن پارچههای قرمز، گاوها را به دیوانگی میکشانند، با این خصلت رنگ قرمز آشنایی خوبی دارند. قرمز، معرف شخصیت ادبی و اسطورهای مجنون در تاریخ عرفان شرق و ایران نیز هست.
🔹مجنون، هم عاشق بود و هم دیوانه. سیمای مجنونوار ناصر نیز واجد همین دو ویژگی متناقض است. او هستی را بهمنزله دیگری به رسمیت شناخته و حاضر است خودش را برایش فدا کند اما از طرف دیگر دیوانگی او را بهسوی تخریب دیگری میکشاند. پس شاید از جهتی بتوان گفت که این خصلت متناقضنما در هستیِ رنگ قرمز نیز وجود دارد.
✍️داوود طالقانی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سینما #فیلم #اخلاق
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3120
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻نقد روایت تقیزادههای جدید از مشروطیت
✍️داود مهدویزادگان
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#نقد #کتاب #مشروطه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3118
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻نقد روایت تقیزادههای جدید از مشروطیت
🔸شمار مورخان ایدئولوژیک بسیار بیشتر از مورخان علمی است و شاید بهسختی بتوان مورخی علمی سراغ گرفت.
🔸نوشتهها و روایتهای تاریخی غالبا توسط افرادی با رویکردهای ایدئولوژیک پدید آمده است. شاید این امر، طبیعی بهنظر آید و چندان نتوان بر آن خرده گرفت، بلکه ممکن است بتوان برای آن دلایل اخلاقی هم ذکر کرد. چگونه ممکن است که مورخان نسبت به واقعه هیچگونه نسبت اخلاقی برقرار نکنند.
🔸پس، مورخ ایدئولوژیک را بهصرف رویکرد ایدئولوژیک داشتن نمیتوان سرزنش کرد، بلکه نقد وی از جهت بیطرف نبودن در روایت واقعه و داوریهایی است که میکند، چون در روایت ایدئولوژیکی تاریخ، واقعه بههمراه عقیده مورخ روایت میشود، بهطوری که حضور راوی در اینگونه روایتها پررنگ است، واقعه بههمراه گفتمان مورد علاقه راوی روایت میشود.
🔸از اینرو، آسیبشناسی روایت علمی واقعه در خطاپذیری آن است ولی کژتابیهای روایت ایدئولوژیک در بیعدالتی و ظلم است که بر واقعه میکند. گروه اول به خطای در روایت متهم میشود ولی گروه دوم به ظلم در روایت، و البته این دومی گناهی نابخشودنی است چون بهواسطه اوست که بار دیگر، واقعه به ناروا محاکمه میشود و گنشگران آن، مجددا تطهیر یا تخطئه میشوند.
🔸بههمین خاطر، نقد روایتهای تاریخی از جهات ایدئولوژیک، نسبت به نقد علمی آن اهمیت بیشتری دارد. باید این نکته را نیز افزود که روایت علمی برای مصون ماندن از خطا میکوشد از روایت ایدئولوژیک فاصله بگیرد و این موافق با اصل بیطرفی است -و البته بیطرفی غیر از بیتفاوتی است- اما روایت ایدئولوژیک، میکوشد روایت علمی واقعه را به استخدام خود درآورد. چنین استخدامی، وقتی نامطلوب است که موجب جفا و بیعدالتی نسبت به واقعه شود.
✍️داود مهدویزادگان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#نقد #کتاب #مشروطه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3118
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻قوانین سرمایهداری، جهان شمول نیست
🎤مهدی حسینزادهیزدی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سرمایه_داری #اقتصاد #پول
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3114
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻قوانین سرمایهداری، جهان شمول نیست
🔹فرض کنید بپذیریم علم با روش تجربی تکامل را در طبیعت مشاهده و کشف میکند. (البته روشن است که تکامل، بهمعنای دقیق و غیرمسامحی، حسپذیر یا تجربهپذیر نیست).
🔹 اما باید توجه داشت تکامل در طبیعت را دستکم در دو قالب میتوان تفسیر کرد و دو نظریه علمی از آن میتوان استخراج کرد. در قالب یک تفسیر، تکامل نتیجه نبرد درونی و تناقض نهادینهشده در ذات پدیدههاست، این تفسیر برآمده از بینش «ماتریالیسم دیالکتیک» است.
🔹در قالب تفسیر دیگر، طبیعت در ذات خود تناقض ندارد؛ بلکه علتی مجرد، امکان تکامل را در ذات طبیعت نهاده است. بنابراین، یافتههای علمی قدرت تحلیل حقایق را ندارند و مطابق با قالب فلسفیای که در آن ریخته میشوند، بروز و ظهوری متفاوت در نظریهها و قانونهای علمی مییابند.
🔹از سوی دیگر میتوان به نتیجه مهم دیگری نیز در این بحث رهنمون شد و آن اینکه در میدان علوم با روش تجربی نمیتوان به درستبودن یا نبودن قالبهای فلسفی و بینشهایی که گزارههای علمی را تفسیر میکنند، دست یافت. بنابراین، معرفت بهعلوم تجربی منحصر نمیشود.
🔹شهیدصدر آرای هیوم درباره نسبت ارزش و واقعیت و استنتاج بایدها از هستها را نمیپذیرد و آن را نقد میکند. در نگاه ایشان ارزشها هم قابل معرفت هستند. بهعبارتی، شهید عقلانیت را در قلمرو ارزشها هم میپذیرد.
🔹یعنی عقلانیت ایشان، ارزش وسیلهای means-value rationality است یا بهتعبیر استنمارک «عقلانیت کلنگر» (holistic)است؛ به این معنا که هدفهای مناسب و ابزارهای مناسب برای دستیابی به آن هدفها را دنبال میکند.
🎤مهدی حسینزادهیزدی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سرمایه_داری #اقتصاد #پول
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3114
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅اختصاصی
📱#لایو
🔻موضوع: بسیج و مواجهه با برنامههای پساکرونایی صهیونیسم
🎙دکترمحمدحسین فرجنژاد
عضو انجمن علمی ارتباطات حوزه علمیه قم
➕موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
▫️سایت اندیشه و آگاهی فکرت
⬅️سهشنبه 4 آذر ساعت 18
⬅️مکان: ابتدای بلوار پیامبر اعظم، بعد از بوستان بهاره، حسینیه صاحب الامر (عج)
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
آدرس لینک:
https://www.instagram.com/fekratnet/live
https://www.aparat.com/Fekratnet/live
لایو از پیج؛
📱@fekratnet
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻پیدایش گروههای تروریستی با شعار جهادی
✍️مهدی جبرائیلی تبریزی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#جهاد #جنگ #تروریست
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3136
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻پیدایش گروههای تروریستی با شعار جهادی
🔸داعش گروه تکفیری منشعب از القاعده، که ابتدا به القاعده عراق مشهور بود و سپس با کمک برخی قدرتهای منطقهای و فرامنطقهای، بخشهایی از عراق و سوریه را به اشغال خود در آورد و با نام الدّولهًْ الاسلامیهًْ فی العراق و الشّام (داعش) معروف شد.
🔸پیشینه داعش را به سال ۲۰۰۴م و بر اساس افکار ابومصعب زرقاوی برمیگردانند.
🔸داعش و القاعده دشمن را به دو دسته: دشمن دور و دشمن نزدیک تقسیمبندی میکنند.
🔸 از نگاه آنان دشمن دور تمدن مادی غربی است و دشمن نزدیک دولتها و گروههایی هستند که در کشورهای اسلامی بر اساس تفسیر این گروه عمل نمیکنند. از آنجا که امکان مبارزه با دشمن دور فعلا فراهم نیست آنها به دشمن نزدیک میپردازند.
✍️مهدی جبرائیلی تبریزی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#جهاد #جنگ #تروریست
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3136
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
May 11