📋 #یادداشت
◾️نحوه مواجهه صحیح با اندیشههای دکتر شریعتی
✍️ سعید ابوالقاضی
🔻اینکه به تنهایی به بخشی از متن پرداخته شود، یا دیگر آثار متفکر بررسی نشود، یا اینکه زمانه او و متفکرین هم رده او در آن زمان مورد بررسی قرار نگیرد، و همچنین مفسر به شرایط موجود خود بیتوجهی کند، مواجهه غلطی را در مورد متفکر مورد نظر به وجود خواهد آورد.
🔻به نظر نویسنده این متن، نحوه مواجهه صحیح با شخصیت و اندیشه شریعتی، به عنوان نمونه بررسی مفهوم توحید، شهادت، زن، دین، عدالت، آزادی، برابری، انقلاب، انسان و همه مفاهیمی که در اندیشه شریعتی وجود دارد، بدین صورت است که میبایست ابتدا اصل متن بررسی شده، کلیه آثار شریعتی را با آن سنجید و سپس به بررسی متفکرین زمانه او پرداخت و در نهایت به نیت او طبق موارد موجود رسید و همچنین مفسر نسبت به نحوه رسیدن به این فهم آگاه باشد و شرایطی را که خود در آن قرار دارد را مورد کنکاش قرار دهد.
🔻در این صورت میتوان گفت مواجهه صحیح یا حداقل نزدیک به حقیقت با اندیشه های متفکر صورت گرفته است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#دکتر_شریعتی
#اندیشه
#گادامر
#فکرت
#هرمنوتیک
#مفسر
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4319
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 4️⃣
❇️معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان
🔘 دیدگاه ابن سینا
🔺 ابن سینا برآن است که در دایرۀ محسوسات، نخست جزئیات مادی را مشاهده می کنیم و کلیات پس از مشاهدۀ جزئیات محسوس درک می شوند. ابن سینا به تبع ارسطو معتقد است که نزد حس محسوسات شخصیِ جزئی اعرف اند، اما نزد عقل، امور عامّه و کلیات شناخته شده ترند، و منظور وی از اعرف بودن نیز این است که پیش از دیگر مفاهیم دانسته و شناخته می شوند.
🔺آنچه کلی تر است، نزد عقل اعرف است. مطابق این ضابطه، اعم المفاهیم، مانند وجود، شیء و ... شناخته شده ترین مفاهیم اند. از سوی دیگر، کلی تر از اعمالمفاهیم وجود ندارد تا عقل در شناخت آنها بدان رجوع کند. بنابراین اعم المفاهیم بدیهی اند.
🔘بدیهی بودن مفاهیم بسیط
🔺 شیخ رئیس در مقایسۀ مفاهیم مرکب و بسیط نیز تحلیل مشابهی دارد: نزد حس، مرکب ها اعرف اند و نزد عقل، بسیط ها. هر شیئی که بسیط تر باشد، نزد عقل اعرف و اجلاست.
🔺 معیار بدیهی اولی بودن مفهومی مانند «موجود»، عام و بسیط بودن آن است. برای تعریف حقیقی، به عام، یعنی جنس، و نیز به خاص، یعنی فصل نیاز است؛ اما امر بسیط تعریف حدی حقیقی ندارد؛ زیرا تعریف حدی مختص مرکبات است. همچنین عام ترین مفاهیم، تعریف حدی حقیقی ندارند؛ زیرا جنسی ندارند تا در تعریفشان آورده شود.
🔺 جزء ذاتی اعم المفاهیم اساساً نمی تواند امری خاص باشد؛ زیرا حقیقت اعم المفاهیم، اعم بودن از هر خاصی است. در نتیجه اعم المفاهیم ضرورتاً بسیط اند. بساطت و اعم بودن، موجب اعرف بودن این امور نزد عقل است، و اعرف بودن نزد عقل، ملاک اصلی بداهت این مفاهیم است.
🔘دیدگاه شیخ اشراق
🔺شیخ اشراق دیدگاه های مشائیان را دربارۀ بداهت تصوری رد کرده است. سخن اصلی او این است که بدیهیات اولیه محسوسات (اعم از محسوسات به حس ظاهر و محسوسات به حس باطن ) و مشاهدات قلبی اند. او وجود را بدیهی اولی نمی داند؛ زیرا به باور او، وجود از معقولات ثانیه است که وی آنها را ذهنی محض می شمارد.
🔺وی همۀ امور عامه را امور عقلی محض می داند که پس از محسوسات و مشاهدات در ذهن پدید می آیند. بنابراین او نمی تواند این امور را از بدیهیات اولیه بشمارد. حاصل آنکه معیار بداهت از منظر شیخ اشراق، حس و شهود است.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 26_32
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 #یادداشت
◾️بررسی تطبیقی مفهوم عدالت اجتماعی در اندیشه جان راولز و شریعتی
🎙 پروانه بیاتی؛ دکترای جامعه¬شناسی مسائل اجتماعی ایران، نویسنده و پژوهشگر
🔻شریعتی با رویکردی ایدئولوژیک به دین و به قصد ارائه اسلام به عنوان راه حلی جامع الاطراف برای حل مسائل و مشکلات بشر در زندگی اجتماعی در تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی به تبیین عدالت پرداخته است.
🔻 در این راستا، برای اثبات مدعای خود به طرح نظر اسلام در مورد عدالت، به عنوان یکی از مفاهیم بنیادین اندیشه سیاسی و یکی از مهمترین نیازهای زمانه خود به خصوص در جهان سوم متوسل میشود.
🔻 اما راولز نظریه عدالتش را مبتنی بر تحقق و حصول دو اصل آزادی و برابری قرار داده است و آن را شرط مهم رعایت انصاف میداند.
🔻وی اصول عدالت را، اصولی عام و جهان شمول قلمداد میکرد و آن را به عنوان معیارهایی برای سنجش تمامی جوامع و ساختارهای موجود در یک جامعه میدانست. اما به مرور با انتقادهایی که به نظریه وی وارد گشت، آن را تنها به عنوان یک معیار در جوامع دموکراتیک به کار برد و بیان کرد که تنها جوامعی را که دارای ساختار دموکراتیک هستند، میتوان با این اصول مورد سنجش قرار داد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#دکتر_شریعتی
#عدالت_اجتماعی
#توحید
#جامعه
#جان_راولز
#فکرت
#سوسیالیسم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4323
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📽 #مصاحبه
◾️مدرنیته در ذات خود توتالیتر است
🎙 بیژن عبدالکریمی و علیرضا شجاعی زند
🔻این دیگریسازی و تهدیدنمایی از دیگری هم با اصول لیبرالیسم ناسازگار است و هم با رویکردهای پستمدرنی که در دهههای اخیر فرصت عرضاندام و میدان بازتری پیدا کردهاند.
🔻 جالب است که اتفاقا خاستگاه هر دوی اینها فرانسه است. عجیب است فرانسه با چنین عقبههایی که مدرنیته نیز از آن ارتزاق کرده، امروزه تبدیل به پرچمدار مقابله عملی و نظری با تمامی آن شعارها شده است. این دیگریسازی و تهدیدنمایی از دیگری اتفاقا با رویکرد و راهبرد لائیسیته نیز در تعارض است که خاستگاه آن نیز فرانسه است.
🔻قرار بوده که دولتهای لیبرال سکولار غیرایدئولوژیک در قبال تمامی ادیان و ایدئولوژیها و فلسفهها بیطرف و خنثی باشند؛ اما امروز به نابردبارترین و متعصبترین جریان سیاسی ایدئولوژیکی بدل شدهاند که از ریشخند و تحقیر دیگران لذت میبرند و حمایت علنی هم میکنند و به تخاصمات درونی و بیرونی جامعه خویش دامن میزنند.
🔻نقطه آغاز خشونت و ترور اگر صحنه را درست ببینی، اینجاست و نه واکنشهای کف خیابان یک جوان چاقو بهدست تحریک شده که ممکن است مامور هم باشد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#توتالیتر
#خود_آگاهی
#دیگر_سازی
#غرب
#فکرت
#مدرنیته
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=3235
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 5️⃣
❇️معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان
🔘 دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی
▫️محقق طوسی در اساس الاقتباس معیاری ترکیبی برای بداهت مطرح کرده است: بدیهی آن است که یا صریحاً از حس ( ظاهر و باطن ) به دست آید یا صریحاً از عقل. بنابراین دیدگاه او آمیزه ای ازدیدگاه مشائیان و شیخ اشراق است.
🔘 تفاوت بدیهی عقلی محض و بدیهی حسی
▫️ وی تفاوت این دو، یعنی بدیهی عقلی محض و بدیهی محسوس را در کلی بودن یکی و جزئی بودن دیگری نمی داند.
🔘مشکلی که خواجه با آن روبه رو است
▫️مفاهیمی مانند سفیدی و گرسنگی، که از راه حس ظاهر یا باطن به دست می آیند، از سویی برای کلی شدن نیازمند طی کردن فرایندی هستند که به فرایند اکتساب نظری شبیه است و از سوی دیگر خواجه می خواهد آنها را بدیهی قلمداد کند.
▫️محقق طوسی می داند که برای تحصیل مفاهیم کلیِ سفیدی یا گرسنگی ، می باید مفاهیم جزئی آنها را به طور مکرر از راه حس یافت و روندی شبیه استقرا را پیمود تا مفاهیم کلی آنها کسب شود. طبیعی است که در این فرایند نوعی اکتسابِ شبیه استقرا باید انجام شود.
🔘پاسخ خواجه
▫️پاسخ خواجه این است که پس از آنکه مفهوم کلی سفیدی یا گرسنگی در عقل تقرر یافت، عقل می یابد که تصوری روشن از آن نزد خود دارد و برای تصور آن، محتاج تصور دیگری نیست.
▫️وضوح مفهوم کلی، در وضوح مفهوم در مرحلۀ حسی ریشه دارد. عقل پیش از پیمودن فرایند اکتساب این مفهوم کلی، پس از آنکه روندی اکتسابی شبیه استقرا را از سرگذرانده و این صورت کلی در عقل استقرار یافته است، هنگامی که به این صورت کلی می نگرد، آن را نیازمند صورت و تصوری دیگر نمی بیند؛ زیرا این مفاهیم از راه حس با پیمودن مراحل کلی شدن، برای عقل آشکار گشته اند. این همان سببی است که باعث می شود این دسته از مفاهیم بدیهی را مفاهیم محسوس به حس ظاهر یا حس باطن بنامیم، گرچه این مفاهیمِ بدیهی، مفاهیمی کلی اند.
🔘پاسخ استاد یزدان پناه به پاسخ خواجه
▫️به اعتقاد ما، حتی مفاهیم فلسفی مانند وجود، وجوب و امکان نیز با شهود عقلی درک می شوند، و مشهود عقلی نیز به محسوسات و مشاهدات مُلحَق است. از این رو تفاوتی میان بدیهی عقلی محض و محسوسات باقی نمی ماند.
▫️وی مقام اجمال و مقام تفصیل را در هم آمیخته است. مشکل این است که در مقام اجمال مفاهیم کلی محسوس، مانند سفیدی و گرسنگی، نزد عقل به شکل بدیهی درک شده اند؛ اما در مقام تفصیل، تصور این مفاهیم نزد عقل نیازمند تصورات دیگر است. ازاین رو این تصورات، کسبی و نظری اند، نه بدیهی.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 32_37
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
29.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 بررسی تجربه های نزدیک به مرگ، در مکتب های مختلف فلسفی
⭕️ چه فلسفه ای نمیتواند تجربه های نزدیک به مرگ را قبول کند؟
✍️ به مناسبت پخش برنامه "#زندگی_پس_از_زندگی" از شبکه چهار سیما ، مصاحبه ای کوتاه با #استاد_فیاضی توسط کانال معارف کاربردی برگزار شد.
🔻جلسه چهارم
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
37.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#درسگفتار
پارت اول
🔹نقدو بررسی نظریه ابطال گرایی از دیدگاه کارل پوپر
🔻دکتر سعید زیبا کلام
🔖ما را دنبال کنید در:
⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/
⭕️ @fekratmedia
recording-20210607-100633.mp3
10.81M
📚درسگفتارِ دکتر مهدی جمشیدی:
۱. رویکرد ما نسبت به فرهنگ چگونه است؟(وضعیّتشناسیِ فرهنگی)
۲. مشکلاتِ مزمنِ فرهنگی چه هستند؟(اَبَرمسألههای فرهنگی)
۳. راهحل گذار از وضعِ فرهنگیِ موجود چیست؟ (تئوریزهکردنِ تحوّلِ بنیادی)
۴. دربارۀ حجاب، چگونه با مردم سخن بگوییم؟(استدلالهای دفاع از دخالتِ دولتِ اسلامی در قلمروی حجاب)
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
#کرسی_ترویجی
💢ارزیابی مستندات نظریه تصریف، توسعه و تسامح در متن قرآن کریم
🔸ارائه کننده: حجت الاسلام دکتر حامد شریفی نسب
🔸ناقد: حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد فاکر میبدی
🔸ناقد: دکتر محسن رجبی قدسی
🔸دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین دکتر کامران اویسی
🗓30 خرداد 1400 ساعت 16
◀️ورود به جلسه مجازی:
https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting3
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه هنر و ارتباطات وارد جلسه شوید.
✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685
@ENOEnsani
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
🔺به همت رسانه اندیشه و آگاهی فکرت:
🔸فراخوان مقاله و یادداشت با موضوع «انگارههای شناختی اقتصادی تولید»
❇️ پیش از ارسال مطلب، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:
1. پیش از ارسال و انتخاب عنوان حتماً موضوع انتخاب شده و مورد نظر را به آیدی @MRN691 در ایتا اطلاع بدهید؛
2. فکرت در ویرایش و اصلاح مطالب آزاد است، اما چنانچه میزان ویرایش بیش از حد متعارف باشد، به اطلاع صاحب اثر خواهد رسید.
3. تعداد کلمات مقاله ارسالی حداقل 2000کلمه و حداکثر 5000 کلمه باشد.
4. آثاری که قبل از نگارش عنوان را با هماهنگی آیدی @MRN691 انتخاب کرده باشند و مطالب آنها تولیدی و جدید ضمن رعایت شرایط ذکر شده فکرت باشد مبلغی تحت عنوان #حقالزحمة به انها پرداخت خواهد شد.
5. به همراه ارسال فایل مقالات نام و نام خانوادگی، سطح تحصیلات، رشته تخصصی، شماره تماس و شماره کارت بانکی ارسال شود.
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 #یاداشت
◾️تن به طوفان سپرده؛ خوانشی از برخی ایده های علی شریعتی
✍️ دکتر محمدجواد رضائی
🔻به بیان شریعتی، دین و مذهب بسیار بهتر از علوم و فلسفهها با انسان معامله میکنند؛ «این علوم و این فلسفههاست که انسان را ذلیل و خاضع میکند یا مذهب، که انسان را در فلسفۀ خلقت، خداگونه میشناسد و برخلاف همۀ فرشتگان و همۀ اشراف کائنات باید معبود فرشتگان باشد و همۀ فرشتگان مقرب به پای او بیفتند؟
🔻 آیا این علوم و فلسفههاست که آدمی را در بند کرده است یا مذهب، که قدرت عصیان را در انسان علیرغم دستور و ارادۀ خداوند اعتراف میکند و انسان را سازنده، آگاه، عالم و بر گونۀ خدا … میداند؟ [روم، ۱۶۰]»
🔻اتکای شریعتی به دین بیش از تعلقش به یک مرام معمولی برای گذران زندگی است؛ او حتی در ارائۀ توصیه، حرکتهای به ظاهر کوچک اما مبتنی بر قرآن را دستکم نمیگیرد؛ چرا که اثراتش آنقدر بزرگ است که نباید به فئه قلیل آن نگریست؛
🔻«تلاش ما باید این باشد که هر که هستیم و هر جا که میتوانیم چند نفرمان جمع بشویم … بکوشیم تا یک بنیاد قرآنی ایجاد کنیم [روم، ۸].»
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#دکتر_شریعتی
#دین
#جامعه
#عدالت_انقلابی
#مارکسیسم
#فکرت
#اجتهاد
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4336
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📽 #مصاحبه
◾️تبیین نقش دولت در برقراری عدالت سایبرنتیک (بخش دوم)
🎙 مهندس محمدعلی شکوهیان راد
🔻بزرگترین مسئلهای که در آسیبشناسی عدم تحقق حاکمیت سایبرنتیک به آن رسیدیم، عدم شناخت خود این دانش و کارکردش در طراحی حاکمیت است.
🔻 درست است که سلسله و مجموعهای از آسیب ها وجود دارد که باعث شده که این امر محقق نشود، حتی ما موارد متعددی داریم که مسئول دغدغهمند، متخصص دغدغهمند در حوزه فنی که با نیت مثبت آمده اقدامی را انجام بدهد، اما بهدلیل عدم شناخت، اشتباه کرده است.
🔻مثلا آمده پیامرسان ایجاد کند، پیامرسانی که ایجاد کرده، دقیقا مولفههای همان پیامرسان قبلی را دارد. قطعا از آن بهتر است، اما حد ایدهآل ما را نمیتواند رقم بزند. حداقل مزیت آن از حیث امنیت اطلاعات و حریم خصوصی کاربر در کشور است.
🔻حتی اگر مشکلی هم رخ بدهد، امکان پیگیری حقوقی نسبت به آن پیامرسانی که بیرون است، دارد. پیامرسان خارجی نهتنها هیچ تعهدی به کاربر ایرانی ندارد؛ بلکه کاملا مبتنی بر دشمنی از طریق سرویسهای امنیتی دشمن طراحی شده تا از اطلاعات کاربران ایرانی سوء استفاده کنند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تمدن_سازی
#امنیت
#سایبرنتیک
#فکرت
#فضای_سایبر
#شبکه_ملی_اطلاعات
#قدرت_نرم
#اطلاعات
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4328
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 6️⃣
❇️ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان
🔘 دیدگاه ملاصدرا
🔺ملاصدرا بر دیدگاه ها و متون مشائیان و شیخ اشراق کاملاً مسلط بوده است. وی برپایۀ مبانی ویژۀ خود در حکمت متعالیه، در مواضعی حساس، در برابر شیخ اشراق نظر داده و مطالبی راهگشا بیان کرده است.
🔘 نقد ملاصدرا به بدیهی دانستن محسوسات توسط شیخ اشراق
🔺از منظر شیخ اشراق، محسوسات بسیط بدیهی اند. ملاصدرا می پرسد منظور از محسوسات، که بدیهی دانسته شده اند، چیست؟ اگر منظورش از محسوسات، امور محسوس، از آن جهت که محسوس اند، باشد، این امور از این جهت آشکارترین اشیا نیستند، بلکه نزد عقل پنهان ترین اشیایند؛ زیرا امور کلی نزد عقل شناخته شده ترند و امور جزئی نزد خیال و حس این گونه اند. و اگر منظور از محسوسات، معانی انتزاعی آنهاست، در این صورت هرچند این معانی نزد عقل شناخته شده اند، این امور از آن جهت که نزد عقل اند، محسوس نیستند، بلکه معقول اند.
🔺 معنای اینکه محسوسات مبادی برهان اند، این نیست که از آن جهت که محسوس اند مبدأ برهان قرار می گیرند، بلکه مفهوم های آنها چنین جایگاهی دارند.
🔺از صرف اینکه برخی علوم ما از حس آغاز می شود، نمی توان بداهت مفاهیم حسی را نتیجه گرفت. بنابراین مفاهیم برگرفته از محسوسات، بدیهی نیستند. ملاصدرا می گوید همین که عقل مفهومی را تحلیل می کند و مشترکات و مختصات آن را می یابد وبه تعریف آن می رسد، عین تفکر است. این سخن بسیار دقیق است.
🔘تفاوت میان مقام اجمال و تفصیل
🔺بنابراین از دیدگاه ملاصدرا باید میان مقام اجمال و مقام تفصیل تفاوت نهاد، و ممکن است مفهومی کلی در مقام اجمال، بدیهیالتصور باشد، اما در مقام تفصیل، تصورآن نیازمند فکر و نظر باشد.
🔺ملاصدرا به سخن شیخ اشراق دربارۀ مفهوم وجود نیز می پردازد.
🔘بداهت تصوری مفهوم وجود
🔺می گوید اگر منظور از وجود، حقیقت خارجی وجود است، از آنجا که نه جنس دارد نه فصل، تعریف پذیر نیست؛ چه تعریف حدی چه تعریف رسمی؛ لیکن مفهوم وجود اعم الاشیا، اظهرالاشیا و اعرف الاشیا نزد عقل است، بنابراین بدیهی است.
🔺ملاصدرا مفاهیم حسیِ کلی را بدیهی دانسته است. منظور از بدیهی بودن این مفاهیم این است که از مفهوم یا مفاهیم کلی دیگری برگرفته نشده اند. اما این مفاهیم کلی، به اجمال تصور شده اند، و آن گاه که عقل در مقام تصور تفصیلی این مفاهیم قرار گیرد، میابد که اجزایی دارند و می توان آنها را تعریف کرد. بنابراین در مقام تفصیل، این مفاهیم بی نیاز از تعریف نیستند.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 37_50
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
❇️ دوره های آموزشی کوتاه مدت مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد برگزار می گردد:
🌐لینک ثبت نام:
http://89.165.72.201:1930/Education/UserRegister
☎️تلفن تماس: 05138585333
⏰ساعت تماس: 15 تا 19
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
#کارگاه_علمی
#مرکز_رشد_نوآوری
✅ مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه و مدرسه حکمرانی شهید بهشتی برگزار می کنند:
🔸کارگاه #نگرش_نوآورانه
✍️ تعمق در واقعیات دنیای نوآوری
👤 با ارائه:
#محمدمهدی_قائمی_نیا
🗓 سه شنبه 8 تیرماه 1400 ساعت 13
🏢 تهران I پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
⚜️ لینک ثبت نام:
🌐 evnd.co/VRess
📱کسب اطلاعات بیشتر : 09331002672 (آقای جهانی)
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 #یاداشت
◾️هویت زن در اسلام و غرب (بخش اول)
✍️ دکتر محمدرضا کدخدایی
🔻شبههسازی یکی از راهبردهای اصلی اختلال شناختی در جامعه است. در کلام علوی وجه نامگذاری شبهه از آنجهت است که باطل با پوشیدن لباس حق (تَلَبُّسِ الْحَقِّ بِالْبَاطِلِ)،[۱۸]
🔻 خود را شبیه آن کرده زمینهساز شک و تردید میگردد. شبهه، ماهیتاً کیفیت نفسانی و غیرقابل مشاهده (subjective) است که در نفس انسان پدیدار میگردد، لکن به مصادیق عینی و قابلمشاهده (objective)، قابل ارجاع است.[۱۹]
🔻 کاربرد شبهه در این نوشتار بر مفهوم آبژکتیو است که نوعاً و غالبا به شکلگیری شبهه به مفهوم سابژکتیو در اکثر مردم منتهی میشود. اختلال شناختی و در نتیجه اختلال هویتی نمود سوبژکتیو و آبجکتیو در شبهات ناظر بر زن است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام
#هویت_زن
#حقوق_زن
#شبهه
#فکرت
#غرب
#جامعه
#اختلال_شناختی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4334
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
30.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
پارت اول
🔹بررسی آسیب شناسی دانش کلام
🔻دکتر محمد تقی سبحانی
🔖ما را دنبال کنید در:
⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/
⭕️ @fekratmedia
✅ دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران و انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه برگزار می کنند:
✒️ سلسله نشست های همایش ایمان و چالش های عصر جدید
✒️ نشست سی و دوم🔻
*نسبت ایمان و کفر با یقین و شک*
✒️ســخنران: جناب آقای دکتر محمد کاظم شاکر؛ استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی تهران
⏰زمان: سه شنبه 1400/4/8 از ساعت 21 الی 22:30
👆لینک ورود به جلسه👇
https://marref.ir/ikq
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 7️⃣
❇️ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان
🔘 دیدگاه علامه طباطبایی
🔺 عمدتاً پیدایش تصورات را این چنین تحلیل کرده است که منشأ مفاهیم کلی، مصادیقی است که با آنها ارتباط برقرار می کنیم؛ چه محسوسات ظاهری، چه محسوسات باطنی.
🔺 چه این اتصال بدون واسطه باشد، مانند اتصال ادوات حسی به خارج در علم حسی، و چه با واسطه باشد، مانند اتصال خیال به خارج با واسطۀ حس در علم خیالی و مانند اتصال عقل به خارج در علم عقلی، از راه ادراک جزئیات با حس و خیال.
🔘 دیدگاه استاد مصباح یزدی
🔺 ایشان همانند علامه طباطبایی معتقد است همۀ مفاهیم از مصادیق اخذ می شوند، اما بداهت را معلول ارتباط حضوری با عالم خارج می داند و عمدتاً هم مصداق ارتباط حضوری را وجدانیات معرفی می کند.
🔺 ایشان معقولات ثانی فلسفی را نیز برگرفته از وجدانیات می داند و از همین رو آنها را بدیهی می شمارد.
🔺 استاد مصباح همانند شیخ اشراق، معیار بداهت را مشهود بودن می داند، اما برخلاف او، معقولات فلسفی را نیز برآمده از مشهودات و بدیهی می داند.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 53_55
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
دانشگاه اسلامی از ایده تا اجرا.mp3
18.7M
#بشنوید
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: دانشگاه اسلامی از ایده تا اجرا
در جمع استادان دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
30.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#هرمنوتیک 1️⃣
🔉 حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 #هرمنوتیک_کلاسیک
#فهم و #تفسير_قرآن_و_حديث
🆔 @maaref_karbordi
🆔 https://eitaa.com/sajedi_ir/
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net