فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید| نقش دین در زندگی اجتماعی
🆔 @fekrat_net
📣 دین محمدی و اشتباه فاحش تمدن سرمایهداری و مارکسیستی
✍️ ابراهیم شریفی
💠 شخصیت پیامبر گرامی اسلام همواره مورد توجه متفکران و اندیشمندان جهانی در طول تاریخ بوده است. جرج برنارد شاو یکی از آنهاست که درباره پیامبر عزیزمان نکتهای مورد توجه را گوشزد میکند.
💢او میگوید: "من همیشه دین محمد را به دلیل نشاط فوق العاده آن بسیار مورد توجه قرار میدادم. این تنها دینی است که به نظرم دارای توانایی جذب کننده برای مراحل متغیر وجودی است که می تواند برای هر عصری جذاب باشد. من مطالعه کردهام او - مرد فوق العاده - و به نظر من باید او را نجات دهنده بشریت نامید. من معتقدم که اگر فردی مانند او دیکتاتوری دنیای مدرن را بر عهده بگیرد، در حل مشکلات آن موفق خواهد شد من در مورد ایمان محمد پیشگویی کردهام که برای اروپای فردا قابل قبول خواهد بود، همانطور که برای اروپای امروز پذیرفته شده است. "
👌سادگی، منطقی بودن و عملی بودن مهمترین امتیازات اسلام از نگاه اندیشمندان شمرده شده. دینی که آموزه های آن ساده و قابل فهم است. عاری از خرافات و باورهای غیرمنطقی است.
وحدت خداوند، پیامبر محمد (ص) و مفهوم زندگی پس از مرگ، مقدمات اصلی ایمان آن است که بر اساس عقل و منطق صحیح بنا شدهاند. همه تعالیم اسلام از آن باورهای اساسی نشأت میگیرد.
🙏همچنان که رهبر عزیزمان در نامه به جوانان اروپایی مرقوم فرمودند: اسلام دینی است که در آن هر کس ممکن است مستقیماً به قرآن نزدیک شود و دستورات آن را به عمل تبدیل کند.
💯اسلام قوه عقل را در انسان بیدار میکند و از او میخواهد که از عقل خود استفاده کند. او را وادار میکند که همه چیز را در پرتو واقعیت ببیند.
🌀حال با چنین دینی در عصر امروزی مواجهیم. جهانی که از یک سویه بودن بسیاری از ادیان و ایدئولوژیهای دیگر رنج برده است. برخی بر جنبه معنوی زندگی تأکید کردهاند، اما جنبههای مادی و دنیوی آن را نادیده گرفتهاند. آنها به جهان به عنوان یک توهم، یک فریب و یک دام نگاه کردهاند.
◽️از سوی دیگر، ایدئولوژیهای مادی گرایانه جنبه معنوی و اخلاقی زندگی را به کلی نادیده گرفته و آن را ساختگی و خیالی رد کردهاند. هر دوی این نگرشها منجر به فاجعه شده است. دانشمند فرانسوی دکتر دو بروگبی به درستی میگوید: "خطری که در یک تمدن مادی است بسیار شدیدتر است. چون به جهت نداشتن بعد معنوی امکان ایجاد تعادل ندارد.
❗️تمدن مدرن غربی، در هر دو نوع دموکراسی سرمایهداری سکولار و سوسیالیسم مارکسیستی، دچار اشتباه شد. به گفته لرد اسنل:
"ما یک ساختار بیرونی با نسبت شرافتمندانه ایجاد کردهایم، اما از الزامات اساسی نظم داخلی غافل شدهایم؛ ما بیرون را با دقت طراحی، تزئین و تمیز کردهایم؛ اما داخل آن مملو از اخاذی و افراط بوده است. " دانش و قدرت ما برای اداره آسایش بدن افزایش یافت، اما روح را فقیر گذاشتیم.»
✅ حال باید دین پیامبرمان را چنین توصیف کنیم. دینی که به دنبال ایجاد تعادل بین دو جنبه از زندگی مادی و معنوی است. میگوید که همه چیز در جهان برای انسان است، اما انسان برای خدمت به هدفی والاتر آفریده شده است: برقراری نظمی اخلاقی و عادلانه که اراده خداوند را برآورده کند. آموزههای آن نیازهای معنوی و دنیوی انسان را برآورده میکند. اسلام انسان را به تهذیب نفس و اصلاح زندگی روزمره - فردی و جمعی - و برتری حق بر قدرت و فضیلت بر رذیلت سفارش می کند.
🆔 @fekrat_net
06_13951222_ماهیت_و_حقیقت_فلسفه.MP3
11.87M
🔊 #بشنوید| فایل صوتی سلسله جلسات فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه
🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه
⏰ 22 اسفندماه 1395
📍 سرای هنر و اندیشه(سُها)
📂 با موضوع: ماهیت و حقیقت فلسفه اسلامی چیست؟
🆔 @fekrat_net
07_13960120_وجود_بحران_در_فلسفه.MP3
10.1M
🔊 #بشنوید| فایل صوتی سلسله جلسات فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه
🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه
⏰ 20 فروردین 96
📍 سرای هنر و اندیشه(سُها)
📂 با موضوع: تصویر اجمالی از سلسله جلسات فلسفه اجتماعی
🆔 @fekrat_net
صوت کامل مصاحبه امینی نژاد_1.mp3
13.46M
💠 تبیین اندیشههای عرفانی_فلسفی علامه #حسنزاده (رحمة الله علیه)
🔰حجت الاسلام و المسلمین #امینینژاد
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه
#حکمت
#عرفان
#فکرت
💢آدرس کانال:
🆔 @fekrat_net
📝 #بخوانید| تاریخچه فلسفه اسلامی (بخش دوم)/ تبیین مکتب مشاء
✍️پروین سرمیلی
💬مشّاء به معنی راهرونده است. ارسطو در سن پنجاه و سه سالگی پس از بازگشت به آتن مدرسه خود لیسیوم را بنا نهاد. ارسطو در هنگام تدریس معمولاً قدم میزد و بدین سبب «لیسیوم» به مدرسه مشائی (راه رونده) معروف گردید. به این ترتیب، طرفداران ارسطو را مشائی میگویند. همچنین گفته میشود چون آنان برای کشف حقیقت متوسل به تعقل میشدند و فکر را به کار میانداختند، آنان را مشاء گفتند، یعنی مشی فکر میکردند.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه: 10 دقیقه
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
🆔 @fekrat_net
May 11
✅مبانی نظری رها - آشکارسازی (بخشش)
🔰ارائه دهندگان: دکتر آذربایجانی و دکتر پسندیده
🔰ناقدان: دکتر رفیعی هنر و دکتر سالاری فر
🔰دبیر جلسه: محمود اصفهانیان
📅دوشنبه 17 آبان 1400
⏰ساعت 9 تا 10:30
🌐 vc.rihu.ac.ir/ch/meeting1
🔰لایو برنامه در پیج فکرت:
🌐instagram.com/fekratmedia
🆔 @fekrat_net
✅پروتکل عملی رها - آشکارسازی (بخشش)
🔰ارائه دهندگان: دکتر آذربایجانی و دکتر جانبزرگی
🔰ناقدان: دکتر رفیعی هنر و دکتر سالاری فر
🔰دبیر جلسه: محمود اصفهانیان
📅دوشنبه 17 آبان 1400
⏰ساعت 10:30 تا 12
🌐 vc.rihu.ac.ir/ch/meeting1
🔰لایو برنامه در پیج فکرت:
🌐instagram.com/fekratmedia
🆔 @fekrat_net
🔸همایش ملی علامه #مصباح یزدی(ره)؛ فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی
🔰 در آستانه نخستین سالگرد ارتحال علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) و به مناسبت روز جهانی فلسفه برگزار می شود
💢 با سخنرانی:
#علی_اکبر_رشاد
#غلامرضا_فیاضی
#عبدالحسین_خسروپناه
#مجتبی_مصباح_یزدی
#علی_مصباح_یزدی
#حسین_بستان
#حمید_پارسانیا
⏰ چهارشنبه سوم آذرماه ۱۴۰۰، ساعت ۱۸
🔹 همایش حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی
📺 پخش زنده و مستقیم با ترافیک رایگان از طریق TV.iict.ac.ir
#همایش
#علامه_مصباح
@iictchannel
🆔 @fekrat_net
#نشست_علمی
🔰به جهت اقناع افکار عمومی و گفتگوهای آزاد اندیشی انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه برگزار میکند؛
📚نشست علمی «جایگاه پروژه کرونا در منطق دشمن»
🔸ارائه دهنده: آقای دکتر محمدعلی شکوهیان راد (متخصص مطالعات سایبرنتیک)
🔹دبیر: آقای دانیال بصیر (سردبیر سایت فکرت؛ رسانه اندیشه و آگاهی)
📆زمان: دوشنبه ۱۷ آبان ماه ساعت ۱۸:۳۰
🕌مکان: قم، خیابان جمهوری۲، فرعی اول سمت چپ، ساختمان انجمن های حوزه علمیه
⚠️به جهت رعایت رفاه عزیزان جلسه به صورت مجازی هم برگزاری می شود.
🔗لینک جلسه در بستر قرار:
https://room.gharar.ir/14dd5887-d5b5-41d6-99f5-cd8d4d1a4cc9
📋به جهت رعایت شیوه نامه های بهداشتی و محدودیت مکان لطفا عزیزانی که تصمیم به شرکت حضوری در جلسه را دارند به آیدی @adminssoq اعلام حضور فرمایند
@motaleate_ejtemai
🆔 @fekrat_net
🎙 #مصاحبه| علامه حسنزاده مسائل کشور و انقلاب را از افق بسیار بالا نگاه میکرد
📻استاد امینینژاد
🔙به اذعان همه افرادی که حضرت علامه حسنزاده آملی را میشناسند، ایشان یک شخصیت جامع علمی و عملی محسوب میشوند. بررسی شخصیت حوزوی و شخصیت جامع ایشان، بحث مهمی است. علامه حسن زاده آملی جزو شخصیتهای جامع، معقول و منقول در حوزه عمل، تربیت و سلوک بودند. مرحوم حسن زاده آملی افزون بر رشتههای رسمی در حوزههای علمیه، رشتههای فراوان دیگر را در حدی بسیار اعلی و اجتهادی کار کرده بودند.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه: 11 دقیقه
#علامه_حسن_زاده
#استاد_امینی_نژاد
🆔 @fekrat_net
⚡️سلسه نشست بزرگداشت علامه ذوالفنون حسنزاده آملی
✨تبیین روشهای آموزشی و تربیتی علامه حسنزاده آملی
👤با حضور استاد امینی نژاد
📆 سه شنبه 18 آبان 1400؛ ساعت 19
✔️پخش زنده از صفحه اینستاگرام فکرت:
https://instagram.com/fekratmedia
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علامه_حسنزاده_آملی
#تربیت
🆔 @fekrat_net
«بسم الله الرحمن الرحیم»
💠سایت فکرت: رسانه اندیشه و آگاهی در راستاری رسالت خود قصد دارد به مناسبت ایام سالگرد درگذشت فیلسوف و مفسر بزرگ جهان اسلام علامه طباطبایی(ره) پرونده ویژهای را در بررسی آراء و اندیشههای فلسفی، عرفانی و اجتماعی ایشان دنبال کند.
لذا همه پژوهشگران محترم میتوانند در موضوعات ذیل اقدام به نگارش یادداشت نمایند.
به یادداشتها با توجه به سه مولفهی تعداد کلمات، سطح کیفی و مدرک تحصیلی نگارنده حق الزحمه تعلق میگیرد.
💢جهت اطلاعات بیشتر به آیدی@Ojaghreza پیام دهید.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
*حکمت و سیاست در اندیشه علامه طباطبایی
* تبیین نظریه اعتباریات علامه طباطبایی و تداوم آن در علوم انسانی اسلامی
* نسبت فلسفه محض با فلسفه سیاسی علامه طباطبایی
* ادراکات اعتباری و فلسفه سیاسی علامه طباطبایی
* پیامدها، امتداد و کاربست ادراکات اعتباری و فلسفه سیاسی علامه طباطبایی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
* نظریه اعتباریات علامه طباطبایی و ماهیت علمی نهادهای اقتصاد اسلامی
* تفسیری نوین از نظریه اعتباریات علامه طباطبایی
* نظریه اعتباریات علامه طباطبایی، مبانی انسان شناختی این نظریه و امتداد آن در علوم انسانی
* توسعه علم تربیت به کمک نظریه اعتباریات علامه طباطبائی
* نظریه اعتباریات علامه طباطبایی و نظریهپردازی در دانش مدیریت.
* تحولات نظریه اعتباریات پس از علامه طباطبایی
* تقریر هستیشناختی ـ انسانشناسی از نظریه اعتباریات و نسبت آن با نظریه فطرت و حدوث جسمانی نفس
* نظریه ادراکات اعتباری و فلسفه سیاسی علامه طباطبایی
* پول به مثابه اعتبار: رویکرد اعتباریات علامه طباطبایی در تبیین تئوری پول
* نظریه اعتباریات و مدیریت فضای اجتماعی
* زنان از منظر علامه طباطبایی(ره)
* جنسیت و ازدواج در المیزان
* ادراکات اعتباری از نظر علامه طباطبایی(ره)
* علامه طباطبایی(ره) و مساله عدالت
* علامه طباطبایی(ره) و روش تقسیری قرآن به قرآن
* علامه طباطبایی(ره) و نظریه جنسیت
* زن در اندیشه علامه طباطبایی(ره)
* روش شناسی تفسیری علامه طباطبایی(ره)
* علامه طباطبایی(ره) و میراث سنت
* حقوق و تکالیف زن در ازدواج از دیدگاه علامه طباطبایی
* بررسی و نقد نواندیشی افراطی نسبت به مسائل زنان با تأکید بر اندیشههای علامه طباطبایی.
* مبانی الهیاتی و فلسفی علامه طباطبایی در مباحث جنسیتی و خانوادگی
* نظام احسن در اندیشه علامه
* طبیعتگرایی و فطرتگرایی در اندیشه علامه
* ثبات و تحول احکام در اندیشه علامه
* دیدگاه علامه درباره عقل و احساس
* دیدگاههای انسانشناسی علامه
* نقش حاکمیت در اصلاح وضعیت اجتماعی
* مواجهه علامه با اندیشمندان معاصر اهل سنت
* مواجهه علامه با فضای نواندیشی پس از مشروطه
* مواجهه علامه با اندیشههای متأخر غربی
* مسأله بودگی جنسیت در نگاه علامه
* روششناسی تفسیری و رویکرد هرمنوتیکی علامه
* روششناسی کلامی علامه
* تحلیلهای اجتماعی علامه
* ظرفیتهای روشی نوین در بسط دیدگاه علامه
* مقایسه دیدگاه علامه با اندیشمندان شیعی
* مقایسه دیدگاه علامه با اندیشمندان اهل سنت
* مقایسه دیدگاه علامه با اندیشمندان دینی غیر مسلمان.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
📝 #بخوانید| الهیات تاریخ فلسفه (بخش اول)/ سنت تاریخ فلسفه در دوران جدید
✍️محسن بهرامی
✨به سبب تأثیر الهیات مسیحیت بر تاریخ و فرهنگ جوامع غربی، مبنی برآنکه عقل رهزن ایمان و معارض اهل تقوا است، در تاریخ غرب به نحو ارتکازی هرگونه تفکر حصولی و ازجمله فلسفه، رقیب ایمان و در نزاع با ادراکات حضوری تلقی میشد. چنانچه کانت در مقدمه نقد اول، هدف فلسفه نقادی را محدودسازی عقل به نفع ایمان میداند.
✨بنابراین لازمه تحقق فرهنگ دینی، معارضت با عقلانیت و نفی ساختار تحصلی_استدلالی و فلسفه ورزی است. مضاف آنکه باظهور مدرنیته و گسترش عقلانیت اتونوم و خود بنیاد، این تعارض افزایش یافت به نحوی که عقل خارق حجب ظلمانی دین و مُخرِج انسان از ظلمات جهل میباشد.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه: 5 دقیقه
#فلسفه
#تاریخ
🆔 @fekrat_net
08. 13960120- پرسش و پاسخ.MP3
10.11M
🔊 #بشنوید| فایل صوتی سلسله جلسات فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه
🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه
⏰ 20 فروردینماه 1396
📍 سرای هنر و اندیشه(سُها)
🔍 پرسش و پاسخ
🆔 @fekrat_net
هم اكنون
✅مبانی نظری رها - آشکارسازی (بخشش)
🔰ارائه دهندگان: دکتر آذربایجانی و دکتر پسندیده
🔰ناقدان: دکتر رفیعی هنر و دکتر سالاری فر
🔰دبیر جلسه: محمود اصفهانیان
🌐 vc.rihu.ac.ir/ch/meeting1
🔰لایو برنامه در پیج فکرت:
🌐instagram.com/fekratmedia
🆔 @fekrat_net
09_13960127_نقش_تاریخی_اجتماعی_تصوف.MP3
9.83M
🔊 #بشنوید| فایل صوتی سلسله جلسات فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه
🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه
⏰ 27 فروردینماه 1396
📍 سرای هنر و اندیشه
📂 با موضوع: نقش تاریخی اجتماعی تصوف و عرفان در عالم اسلام
🆔 @fekrat_net
📃برگی از کتاب «درآمدی به تاریخ فلسفهٔ اسلامی»
▫️فلسفهٔ نقد عقل
🎲از نظر ابنسینا «نفس انسان» یا «خود او» فارغ از جسم و بدن، و همهٔ لوازم آن، و اعضا و اندامهای ظاهری و باطنی، ذات و حقیقت خویش را که عین خودآگاهی است ، ادراک میکند و وجود آن را در مییابد و بر مخلوقیت خویش واقف است و «خود - خداآگاهی» دارد.
🎲اینک به طبیعیات شفا و پایان آن کتاب یعنی کتاب النفس میرویم و یکی دو فقره از عبارات آن را در معرفتی نفس انسانی مورد مطالعه قرار میدهیم تا جایگاه این «نفس» نزد ابنسینا معلوم گردد و به تبع آن، جریان بازگشت «نفس» اندکی روشن شود و سرانجام ضرورت «نقد انسان» و «نقد عقل» خود را نشان دهد.
🎲یکی از موضوعاتی که در «نفسشناسی» ابنسینا جلب توجّه میکند، بحث مهمی است که او دربارهٔ «منِ آگاه» دارد. این بحث، گر چه این جا و آن جا و نزد این و آن، مورد توجّه و مطالعه قرار گرفته امّا هنوز جایگاهی را که شایستهٔ آن است، در عرصهٔ پژوهش ما ندارد. البته فعلاً و در این مجال، درصدد بحث مبسوط دربارهٔ آن نیستیم امّا به تناسب موضوع این باب، میخواهم نگاه خواننده را به برخی از جوانب آن جلب کنم.
🎲به زعم نگارنده موضوع «منِ آگاه» قلب «نفسشناسی» ابنسینا است. وی در آغاز کتاب النفس، در فصل اوّل از مقالهٔ نخست، آن را مطرح میکند و در اواخر آن کتاب، یعنی در فصل هفتم از مقالهٔ پنجم دوباره به آن باز میگردد.
🎲عنوان فصل اوّل از مقالهٔ نخست «اثبات نفس و تعریف آن» است؛ و ذیل آن، شیخ به اثبات و تعریف نفس میپردازد. در پایان فصل، «نفس» انسان را مطرح میکند و میگوید که ما باید ماهیّت این چیزی را که «نفس» (یا «خود» انسان) به حساب میآورند، دریابیم. توجّه به این نکته خالی از فایده نیست که شیخ در آغاز راه است و مباحث مفصلی را پس از این دربارهٔ نفس و تجرد آن و قوای آن و روابطش خواهد آورد.
🎲امّا انگار در همین ابتدای بحث، قوام همهٔ آن چه را که بعداً خواهد گفت، در گرو فهم و دریافت یک «خود» میداند که آگاه است و شعور دارد؛ «خود»ی که از درون طبیعت و از دل آب و خاک و «طینت» برآمده، لکن چیزی متفاوت است و در عین حال که گِل است، گل نیست و ماهیتی فارغ از جنس گل دارد.
📚درآمدی به تاریخ فلسفهٔ اسلامی، ص ۳۸۶ - ۳۸۷
#دکتر_نصرالله_حکمت
🆔 @fekrat_net
📝 #مصاحبه| چگونگی تعامل فلسفه و عرفان اسلامی
✍️دکتر مجید گوهری رفعت
💡در فلسفه مبنا بر منطق و استدلال است ولی در عرفان حقالیقین است. عارف باید اصل علم و معرفت را به دست بیاورد و تا به اینجا نرسد نمیتواند حقایق را به آنگونه که هست بیاید. خلاصی از قیود امکانی و رسیدن به مرتبه وحدت و رسیدن به مرتبه جمع تنها راه آن است.
💡راهی که فقط با ریاضت و با سیر و سلوکی که برای عرفان و شهود و حضور در راه رسیدن است این اتفاق میافتد. اختلاف اساسی عارف و فیلسوف در نگاه معرفتشناسی از موضع آنها در هستیشناسی و مواجهه با هستیشناسی است. عارف یک معرفت قطعی را موطن وحدت و علم و وجود را مشابه میبیند.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
#فلسفه
#عرفان
🆔 @fekrat_net
May 11
فکرت
⚡️سلسه نشست بزرگداشت علامه ذوالفنون حسنزاده آملی ✨تبیین روشهای آموزشی و تربیتی علامه حسنزاده آمل
⚡️سلسه نشست بزرگداشت علامه ذوالفنون حسنزاده آملی
✨تبیین روشهای آموزشی و تربیتی علامه حسنزاده آملی
👤با حضور استاد امینی نژاد
📆 سه شنبه 18 آبان 1400؛ ساعت 19
✔️پخش زنده از صفحه اینستاگرام فکرت:
https://instagram.com/fekratmedia
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علامه_حسنزاده_آملی
#تربیت
🆔 @fekrat_net
📝 #بخوانید| درآمدی بر مبانی شناختی علم اقتصاد اسلامی/ پارادایم حکمی و اجتهادی در حکمرانی اقتصادی
✍️دکتر عبدالحسین خسروپناه
💡زمانی که از علوم اقتصادی سخن به میان میآید صرفاً یک علم نیست، بلکه از علوم مختلفی برخوردار است. یکی از علوم اقتصادی، فلسفه و مکتب اقتصادی است که ایدئولوژی اقتصادی هم به آن میگویند. از دیگر علوم اقتصادی، علوم مبتنی بر عقل و تجربه در حوزه اقتصاد است؛ مثل اقتصادسنجی، جغرافیای اقتصادی، سیاست اقتصادی و یا اقتصاد سیاسی و…
💡بحث دیگری که از سال ۱۹۸۰ در دنیا مطرح شده است بحث حکمرانی اقتصادی است. مبانی حکمی؛ یعنی مبانی اصلیشناختی، معرفتشناختی، انسانشناختی و ارزششناختی که مبانی حکمی بر همه علوم اقتصادی و فلسفه اقتصاد تأثیرگذار است و این کاملاً روشن است؛ زیرا یکی از مهمترین مباحث اقتصاد مبانی فلسفه اقتصاد میباشد.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه: 5 دقیقه
#اقتصاد_اسلامی
#علوم_شناختی
🆔 @fekrat_net