eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
هم اكنون ✅مبانی نظری رها - آشکارسازی (بخشش) 🔰ارائه دهندگان: دکتر آذربایجانی و دکتر پسندیده 🔰ناقدان: دکتر رفیعی هنر و دکتر سالاری فر 🔰دبیر جلسه: محمود اصفهانیان 🌐 vc.rihu.ac.ir/ch/meeting1 🔰لایو برنامه در پیج فکرت: 🌐instagram.com/fekratmedia 🆔 @fekrat_net
09_13960127_نقش_تاریخی_اجتماعی_تصوف.MP3
9.83M
🔊 | فایل صوتی سلسله جلسات فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه 🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه ⏰ 27 فروردین‌ماه 1396 📍 سرای هنر و اندیشه 📂 با موضوع: نقش تاریخی اجتماعی تصوف و عرفان در عالم اسلام 🆔 @fekrat_net
📃برگی از کتاب «درآمدی به تاریخ فلسفهٔ اسلامی» ▫️فلسفهٔ نقد عقل 🎲از نظر ابن‌سینا «نفس انسان» یا «خود او» فارغ از جسم و بدن، و همهٔ لوازم آن، و اعضا و اندام‌های ظاهری و باطنی، ذات و حقیقت خویش را که عین خودآگاهی است ، ادراک می‌کند و وجود آن را در می‌یابد و بر مخلوقیت خویش واقف است و «خود - خداآگاهی» دارد. 🎲اینک به طبیعیات شفا و پایان آن کتاب یعنی کتاب النفس می‌رویم و یکی دو فقره از عبارات آن را در معرفتی نفس انسانی مورد مطالعه قرار می‌دهیم تا جایگاه این «نفس» نزد ابن‌سینا معلوم گردد و به تبع آن، جریان بازگشت «نفس» اندکی روشن شود و سرانجام ضرورت «نقد انسان» و «نقد عقل» خود را نشان دهد. 🎲یکی از موضوعاتی که در «نفس‌شناسی» ابن‌سینا جلب توجّه می‌کند، بحث مهمی است که او دربارهٔ «منِ آگاه» دارد. این بحث، گر چه این جا و آن جا و نزد این و آن، مورد توجّه و مطالعه قرار گرفته امّا هنوز جایگاهی را که شایستهٔ آن است، در عرصهٔ پژوهش ما ندارد. البته فعلاً و در این مجال، درصدد بحث مبسوط دربارهٔ آن نیستیم امّا به تناسب موضوع این باب، می‌خواهم نگاه خواننده را به برخی از جوانب آن جلب کنم. 🎲به زعم نگارنده موضوع «منِ آگاه» قلب «نفس‌شناسی» ابن‌سینا است. وی در آغاز کتاب النفس، در فصل اوّل از مقالهٔ نخست، آن را مطرح می‌کند و در اواخر آن کتاب، یعنی در فصل هفتم از مقالهٔ پنجم دوباره به آن باز می‌گردد. 🎲عنوان فصل اوّل از مقالهٔ نخست «اثبات نفس و تعریف آن» است؛ و ذیل آن، شیخ به اثبات و تعریف نفس می‌پردازد. در پایان فصل، «نفس» انسان را مطرح می‌کند و می‌گوید که ما باید ماهیّت این چیزی را که «نفس» (یا «خود» انسان) به حساب می‌آورند، دریابیم. توجّه به این نکته خالی از فایده نیست که شیخ در آغاز راه است و مباحث مفصلی را پس از این دربارهٔ نفس و تجرد آن و قوای آن و روابطش خواهد آورد. 🎲امّا انگار در همین ابتدای بحث، قوام همهٔ آن چه را که بعداً خواهد گفت، در گرو فهم و دریافت یک «خود» می‌داند که آگاه است و شعور دارد؛ «خود»ی که از درون طبیعت و از دل آب و خاک و «طینت» برآمده، لکن چیزی متفاوت است و در عین حال که گِل است، گل نیست و ماهیتی فارغ از جنس گل دارد. 📚درآمدی به تاریخ فلسفهٔ اسلامی، ص ۳۸۶ - ۳۸۷ 🆔 @fekrat_net
📝 | چگونگی تعامل فلسفه و عرفان اسلامی ✍️دکتر مجید گوهری رفعت 💡در فلسفه مبنا بر منطق و استدلال است ولی در عرفان حق‌الیقین است. عارف باید اصل علم و معرفت را به دست بیاورد و تا به اینجا نرسد نمی‌تواند حقایق را به آن‌گونه که هست بیاید. خلاصی از قیود امکانی و رسیدن به مرتبه وحدت و رسیدن به مرتبه جمع تنها راه آن است. 💡راهی که فقط با ریاضت و با سیر و سلوکی که برای عرفان و شهود و حضور در راه رسیدن است این اتفاق می‌افتد. اختلاف اساسی عارف و فیلسوف در نگاه معرفت‌شناسی از موضع آنها در هستی‌شناسی و مواجهه با هستی‌شناسی است. عارف یک معرفت قطعی را موطن وحدت و علم و وجود را مشابه می‌بیند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
فکرت
⚡️سلسه نشست بزرگداشت علامه ذوالفنون حسن‌زاده آملی ✨تبیین روش‌های آموزشی و تربیتی علامه حسن‌زاده آمل
⚡️سلسه نشست بزرگداشت علامه ذوالفنون حسن‌زاده آملی ✨تبیین روش‌های آموزشی و تربیتی علامه حسن‌زاده آملی 👤با حضور استاد امینی نژاد 📆 سه شنبه 18 آبان 1400؛ ساعت 19 ✔️پخش زنده از صفحه اینستاگرام فکرت: https://instagram.com/fekratmedia •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝 | درآمدی بر مبانی ‌شناختی علم اقتصاد اسلامی/ پارادایم حکمی و اجتهادی در حکمرانی اقتصادی ✍️دکتر عبدالحسین خسروپناه 💡زمانی که از علوم اقتصادی سخن به میان می‌آید صرفاً یک علم نیست، بلکه از علوم مختلفی برخوردار است. یکی از علوم اقتصادی، فلسفه و مکتب اقتصادی است که ایدئولوژی اقتصادی هم به آن می‌گویند. از دیگر علوم اقتصادی، علوم مبتنی بر عقل و تجربه در حوزه اقتصاد است؛ مثل اقتصاد‌سنجی، جغرافیای اقتصادی، سیاست اقتصادی و یا اقتصاد سیاسی و… 💡بحث دیگری که از سال ۱۹۸۰ در دنیا مطرح شده‌ است بحث حکمرانی اقتصادی است. مبانی حکمی؛ یعنی مبانی اصلی‌شناختی، معرفت‌شناختی، انسان‌شناختی و ارزش‌شناختی که مبانی حکمی بر همه علوم اقتصادی و فلسفه اقتصاد تأثیرگذار است و این کاملاً روشن است؛ زیرا یکی از مهم‌ترین مباحث اقتصاد مبانی فلسفه اقتصاد می‌باشد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 5 دقیقه 🆔 @fekrat_net
🔸دومین هم اندیشی علوم عقلی همزمان با چهلمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی(ره) و در آستانه روز جهانی فلسفه 🔰 مکتب فلسفی نوصدرایی 💢 با سخنرانی: ⏰ چهار‌شنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰، ساعت ۱۵ 🔹 حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی @Rashad_ir 🆔 @fekrat_net
drakhshan-agtesad1.mp3
26.59M
🎙 | تاریخ اندیشه اقتصادی - قسمت اول 💠دکتر مسعود درخشان 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ نسل سوم روشنفکری 🎙استاد شهریار زرشناس 🔹نسل سوم روشنفکری در دوره رضا شاه بسیار متنوع، پر تعداد و فعال است. این نسل یک بخش تکنوکرات بروکرات دارد که عملاً دولت را در دست می‌گیرد. 🆔 @Roshanye_Vagheeyat 🆔 @fekrat_net
40.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 | نشست با استاد حجت الاسلام و والمسلمین علی امینی‌نژاد/ بررسی سیره علمی و عملی علامه حسن زاده آملی (ره) ✔️فیلم کامل را اینجا ببینید. 🆔 @fekrat_net
drakhshan-2.mp3
26.43M
🎙 | تاریخ اندیشه اقتصادی - قسمت دوم 💠دکتر مسعود درخشان 🆔 @fekrat_net
Dr.Javadi-1.mp3
9.92M
🎙 | اخلاق و فرا اخلاق - قسمت اول 💠دکتر محسن جوادی 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 | تبیین جایگاه دولت در برقراری عدالت اقتصادی 👈دکتر سیدکاظم رجایی 🆔 @fekrat_net 🆔 @cafe_edalat
💬انسان کامل و انسان ناقص‏ 🎲در علوم انسانی می‌بینیم سخن از انسان کامل و انسان ناقص است، سخن از انسان پایین افتاده و انسان مترقی و متعالی است. آن انسانی که از نظر علوم انسانی، از نظر علوم اخلاقی، از نظر علوم اجتماعی ممکن است کامل باشد و ممکن است ناقص، قابل ستایش و تقدیر و تکریم باشد و یا به هیچ وجه قابل ستایش و تعظیم نباشد بلکه شایسته تحقیر باشد، کدام انسان است؟ معیار انسانیت چیست و در کجاست؟ 🎲این چگونه است که میان مثلًا چومبه و لومومبا فرق می‌گذاریم؟ در چه چیزِ آنها فرق می‌گذاریم؟ چه چیز، یکی را انسان منحطّ قابل نکوهش و حتی مستحق اعدام قرار داده است و دیگری را انسانی قابل ستایش؛ با اینکه از جنبه‌های زیست‌شناسی اگر هر دو را کالبدشکافی کنند شبیه یکدیگرند، حتی جهازات روانی‏شان هم شبیه یکدیگر است: هر دو دارای قلب، سلسله اعصاب، کبد، کلیه، ماهیچه‏‌ها، معده و... هستند و چه بسا که اعضای بدن انسان قابل نکوهش از اعضای بدن انسان متعالی بهتر کار کند. پس چه چیز در این است و چه چیز در آن که باعث تفاوت این دو شده است؟ 🎲این همان مسئله‌ بسیار بسیار مهمی است که از قدیم در علوم انسانی و نیز در ادیان و مذاهب مطرح بوده است. مثلًا قرآن انسان‌هایی را برتر و بالاتر از فرشته و شایسته مسجودیت ملائک می‌داند، چنانکه می‌گوید: ما به فرشتگان گفتیم به آدم سجده کنید. ولی در مورد انسان‌هایی نیز می‌گوید که چهارپایان بر اینها برتری دارند. 🎲چه مقیاسها و معیارهایی است که این مقدار تفاوت را به وجود آورده است؟ این‏ امر به دین و مذهب هم ارتباط ندارد و حتی مسئله‌ انسان در سطحی قرار گرفته است که با موضوع خدا هم صددرصد بستگی ندارد؛ یعنی فیلسوفان مادی جهان هم که به خدا و دین و مذهب اعتقاد ندارند، باز مسئله‌ انسان و انسانیت و مسئله‌ انسان برتر و انسان فروتر را مطرح کرده‌اند. ✍️ استاد مطهری، آزادی معنوی، ص230 و 231 🆔 @fekrat_net
📝 | امید راهبرد تحقق آرمان‌های بزرگ انقلاب اسلامی ✍️فاطمه رضوی راد 🔦مبنای امید در جهان بین مادی سرمایه اجتماعی است که در بستر اقتصاد ساخته می‌شود و پشتوانه آن اخلاق است و جوهره و عامل تحقق آن ابزار تولید، ثروت و دانش فنی است. 🔦ولی در جهان بینی توحیدی مبنای امید، تعهد برخواسته از ادای تکلیف در برابر آرمان‌های اصلی مانند (عدالت، آزادی، ظلم ستیزی) و خروجی آن اعتماد است زیرا به جای ضمانت اجرایی مانند اخلاق دارای پشتوانه محکمی مانند تعهد است. 🔦محصول خروجی امید در جهان بینی توحیدی، امید تعهدزا و اعتماد آفرین است که منجر به پیدایش راهبرد برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی (تحقق بیانیه گام دوم، تمدن اسلامی و زمینه‌سازی ظهور) به وسیله مردم می‌شود. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 7 دقیقه 🆔 @fekrat_net
🎙 | ترسیم حکمرانی دینی 📻 دکتر عبدالحسین خسروپناه ⏳در حال حاضر کل دنیا به سمت اینترنت ملی می‌رود. چون حکمرانی فضای مجازی نداریم لذا ممکن است دولت باشد یعنی وزارتخانه‌ها باشند، ادارات و ساختار هرمی باشد اما حکمرانی نباشد. ⌛️یعنی ممکن است سیاستگذاری باشد اما تنظیم‌گری متناسب با سیاست‌گذاری نباشد، تنظیم‌گری قانون‌گذاری باشد ولی رصد و ارزیابی نباشد یا تمام این‌ها باشد اما خدمات عمومی نباشد. ⏳به تعبیر غربی‌ها جامعه مدنی و به تعبیر ما گروه‌های جهادی که سهم گروه‌های جهادی در خدمات در حوزه کرونا و خدمات عمومی، در کمک به محرومین، کمک به پرستاران، کمک به بیماران کرونایی و خیلی موارد دیگر بسیار بالا است و سهم گروه‌های جهادی در حکمرانی صفر است. ⌛️اما این سهم در خدمات عمومی بالاست لذا ما از فقدان حکمرانی حکمی در عرصه‌ها رنج می‌بریم و دولت آینده باید بتواند که این حکمرانی را در عرصه‌های مختلف احیا کنند و این نیست که گروه‌های جهادی فقط به مناطق محروم بروند و خدمت کنند اما هیچ امکاناتی در اختیار آنها نگذاریم و حتی در سیاست‌گذاری و تنظیم دیگری هم نقشی نداشته باشند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
Dr.Javadi-2.mp3
9.81M
🎙 | اخلاق و فرا اخلاق - قسمت دوم 💠دکتر محسن جوادی 🆔 @fekrat_net
📝 | هویت و مسئله توسعه ✍️علی عسگری ◽️فلسفه تاریخ دانشی است که متکفل پرداخت به مسائلی همچون مبدأ و منتهای تاریخ است، دانشی که در کار پژوهشی خود، تاریخ سرنوشت انسان را تقسیم به دوره‌هایی کرده و به قضاوت آن می‌نشیند، تا از این رهگذر بتواند جایگاه وی در آخرالزمان و ادوار بعد را ترسیم سازد. ◽️پرسش از حقیقت انسان و جامعه یا به عبارت دیگر پرسش از کیستی انسان و جامعه که در زبان جامعه شناسانه، بدان هویت اطلاق می‌شود، ربط مستقیمی بر نوع تلقی وی از ترقی و تنزل دارد. در ادامه این نوشتار قصد بر آن داریم تا پرسش از عقب‌ماندگی را ارزیابی و مشخص سازیم که این پرسش تا چه میزان دارای اصالت است، تا از این طریق تعریضی به پاسخ‌های داده شده به آن داشته باشیم. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 5 دقیقه 🆔 @fekrat_net
10_13960203_ضرورت_نگاه_تاریخی_به.MP3
10.85M
🔊 | فایل صوتی سلسله جلسات فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه 🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه ⏰ 3 اردیبهشت‌ماه 1396 📍 سرای هنر و اندیشه 📂 با موضوع: ضرورت نگاه تاریخی به مسائل اجتماعی 🆔 @fekrat_net
📝| بازنمایی رویکردهای مختلف ادیان ✍️میثم کریمانی 🖇انحصار گرایی معمولا بازخورد منفی‌ای را در میان پیروان دیگر ادیان و یا دیگر انسان‌ها موجب شده است چرا که « بسیاری از افراد نمی‌توانند بپذیرند که تلاش پیروان سایر ادیان محکوم به شکست باشد صرفا به دلیل آنکه ایشان تعالیم یک دین خاص را نشنیده‌اند و برای رستگاری راهی را که آن دین توصیه کرده است نپیموده‌اند. 🖇مردان و زنان صالحی که بر اساس موازین اخلاق زندگی می‌کنند به خداوند و اولیای او ایمان و دلبستگی دارند زندگی این افراد نشان می‌دهد که دین آنها به وعده خود یعنی متحول کردن زندگی انسان‌ها عمل کرده است آیا می‌توان تلاش چنین کسانی را محکوم به شکست دانست صرفاً بر این اساس که که آنها فلان واسطه الهی را نمی‌پذیرندودر نتیجه به تعالیم او گردن نمی‌نهند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 5 دقیقه 🆔 @fekrat_net
🎙 | علامه حسن‌زاده مسائل کشور و انقلاب را از افق بسیار بالا نگاه می‌کرد (بخش دوم) 📻استاد امینی نژاد 🔖علامه حسن زاده آملی از جمله عالمان معاصر ما هستند که به تازگی این جهان را ترک گفته و به دیار باقی شتافته‌اند. ایشان در طول زندگی خویش از محضر اساتید گرانقدری چون مهدی الهی قمشه‌ای، علامه شعرانی، علامه طباطبایی و سید محمدحسن الهی استفاده نموده و با تلاش‌های فراوان و مجاهدت‌های بی‌دریغ خود توانست در علوم فراوانی چون ریاضیات، طب، نجوم، فلسفه، فقه و… متخصص و صاحب نظر شوند. 🔖شخصیت بزرگی که مقام معظم رهبری در پیام تسلیت نسبت به رحلت این عالم گرانقدر می‌فرمایند: «این روحانی دانشمند و ذوفنون از جمله‌ی چهره‌های نادر و فاخری بود که نمونه‌های معدودی از آنان در هر دوره، چشم و دل آشنایان را می‌نوازد و توأماً دانش و معرفت و عقل و دل آنان را بهره‌مند می‌سازد». 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
11_13960210_رویکرد_فلسفه_اسلامی.MP3
11.88M
🔊 | فایل صوتی سلسله جلسات فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه 🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه ⏰ 10 اردیبهشت‌ماه 1396 📍 سرای هنر و اندیشه 📂 با موضوع: رویکرد فلسفه اسلامی به عرفان 🆔 @fekrat_net