eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 | تبیین جایگاه دولت در برقراری عدالت اقتصادی 👈دکتر سیدکاظم رجایی 🆔 @fekrat_net 🆔 @cafe_edalat
💬انسان کامل و انسان ناقص‏ 🎲در علوم انسانی می‌بینیم سخن از انسان کامل و انسان ناقص است، سخن از انسان پایین افتاده و انسان مترقی و متعالی است. آن انسانی که از نظر علوم انسانی، از نظر علوم اخلاقی، از نظر علوم اجتماعی ممکن است کامل باشد و ممکن است ناقص، قابل ستایش و تقدیر و تکریم باشد و یا به هیچ وجه قابل ستایش و تعظیم نباشد بلکه شایسته تحقیر باشد، کدام انسان است؟ معیار انسانیت چیست و در کجاست؟ 🎲این چگونه است که میان مثلًا چومبه و لومومبا فرق می‌گذاریم؟ در چه چیزِ آنها فرق می‌گذاریم؟ چه چیز، یکی را انسان منحطّ قابل نکوهش و حتی مستحق اعدام قرار داده است و دیگری را انسانی قابل ستایش؛ با اینکه از جنبه‌های زیست‌شناسی اگر هر دو را کالبدشکافی کنند شبیه یکدیگرند، حتی جهازات روانی‏شان هم شبیه یکدیگر است: هر دو دارای قلب، سلسله اعصاب، کبد، کلیه، ماهیچه‏‌ها، معده و... هستند و چه بسا که اعضای بدن انسان قابل نکوهش از اعضای بدن انسان متعالی بهتر کار کند. پس چه چیز در این است و چه چیز در آن که باعث تفاوت این دو شده است؟ 🎲این همان مسئله‌ بسیار بسیار مهمی است که از قدیم در علوم انسانی و نیز در ادیان و مذاهب مطرح بوده است. مثلًا قرآن انسان‌هایی را برتر و بالاتر از فرشته و شایسته مسجودیت ملائک می‌داند، چنانکه می‌گوید: ما به فرشتگان گفتیم به آدم سجده کنید. ولی در مورد انسان‌هایی نیز می‌گوید که چهارپایان بر اینها برتری دارند. 🎲چه مقیاسها و معیارهایی است که این مقدار تفاوت را به وجود آورده است؟ این‏ امر به دین و مذهب هم ارتباط ندارد و حتی مسئله‌ انسان در سطحی قرار گرفته است که با موضوع خدا هم صددرصد بستگی ندارد؛ یعنی فیلسوفان مادی جهان هم که به خدا و دین و مذهب اعتقاد ندارند، باز مسئله‌ انسان و انسانیت و مسئله‌ انسان برتر و انسان فروتر را مطرح کرده‌اند. ✍️ استاد مطهری، آزادی معنوی، ص230 و 231 🆔 @fekrat_net
📝 | امید راهبرد تحقق آرمان‌های بزرگ انقلاب اسلامی ✍️فاطمه رضوی راد 🔦مبنای امید در جهان بین مادی سرمایه اجتماعی است که در بستر اقتصاد ساخته می‌شود و پشتوانه آن اخلاق است و جوهره و عامل تحقق آن ابزار تولید، ثروت و دانش فنی است. 🔦ولی در جهان بینی توحیدی مبنای امید، تعهد برخواسته از ادای تکلیف در برابر آرمان‌های اصلی مانند (عدالت، آزادی، ظلم ستیزی) و خروجی آن اعتماد است زیرا به جای ضمانت اجرایی مانند اخلاق دارای پشتوانه محکمی مانند تعهد است. 🔦محصول خروجی امید در جهان بینی توحیدی، امید تعهدزا و اعتماد آفرین است که منجر به پیدایش راهبرد برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی (تحقق بیانیه گام دوم، تمدن اسلامی و زمینه‌سازی ظهور) به وسیله مردم می‌شود. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 7 دقیقه 🆔 @fekrat_net
🎙 | ترسیم حکمرانی دینی 📻 دکتر عبدالحسین خسروپناه ⏳در حال حاضر کل دنیا به سمت اینترنت ملی می‌رود. چون حکمرانی فضای مجازی نداریم لذا ممکن است دولت باشد یعنی وزارتخانه‌ها باشند، ادارات و ساختار هرمی باشد اما حکمرانی نباشد. ⌛️یعنی ممکن است سیاستگذاری باشد اما تنظیم‌گری متناسب با سیاست‌گذاری نباشد، تنظیم‌گری قانون‌گذاری باشد ولی رصد و ارزیابی نباشد یا تمام این‌ها باشد اما خدمات عمومی نباشد. ⏳به تعبیر غربی‌ها جامعه مدنی و به تعبیر ما گروه‌های جهادی که سهم گروه‌های جهادی در خدمات در حوزه کرونا و خدمات عمومی، در کمک به محرومین، کمک به پرستاران، کمک به بیماران کرونایی و خیلی موارد دیگر بسیار بالا است و سهم گروه‌های جهادی در حکمرانی صفر است. ⌛️اما این سهم در خدمات عمومی بالاست لذا ما از فقدان حکمرانی حکمی در عرصه‌ها رنج می‌بریم و دولت آینده باید بتواند که این حکمرانی را در عرصه‌های مختلف احیا کنند و این نیست که گروه‌های جهادی فقط به مناطق محروم بروند و خدمت کنند اما هیچ امکاناتی در اختیار آنها نگذاریم و حتی در سیاست‌گذاری و تنظیم دیگری هم نقشی نداشته باشند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
Dr.Javadi-2.mp3
9.81M
🎙 | اخلاق و فرا اخلاق - قسمت دوم 💠دکتر محسن جوادی 🆔 @fekrat_net
📝 | هویت و مسئله توسعه ✍️علی عسگری ◽️فلسفه تاریخ دانشی است که متکفل پرداخت به مسائلی همچون مبدأ و منتهای تاریخ است، دانشی که در کار پژوهشی خود، تاریخ سرنوشت انسان را تقسیم به دوره‌هایی کرده و به قضاوت آن می‌نشیند، تا از این رهگذر بتواند جایگاه وی در آخرالزمان و ادوار بعد را ترسیم سازد. ◽️پرسش از حقیقت انسان و جامعه یا به عبارت دیگر پرسش از کیستی انسان و جامعه که در زبان جامعه شناسانه، بدان هویت اطلاق می‌شود، ربط مستقیمی بر نوع تلقی وی از ترقی و تنزل دارد. در ادامه این نوشتار قصد بر آن داریم تا پرسش از عقب‌ماندگی را ارزیابی و مشخص سازیم که این پرسش تا چه میزان دارای اصالت است، تا از این طریق تعریضی به پاسخ‌های داده شده به آن داشته باشیم. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 5 دقیقه 🆔 @fekrat_net
10_13960203_ضرورت_نگاه_تاریخی_به.MP3
10.85M
🔊 | فایل صوتی سلسله جلسات فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه 🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه ⏰ 3 اردیبهشت‌ماه 1396 📍 سرای هنر و اندیشه 📂 با موضوع: ضرورت نگاه تاریخی به مسائل اجتماعی 🆔 @fekrat_net
📝| بازنمایی رویکردهای مختلف ادیان ✍️میثم کریمانی 🖇انحصار گرایی معمولا بازخورد منفی‌ای را در میان پیروان دیگر ادیان و یا دیگر انسان‌ها موجب شده است چرا که « بسیاری از افراد نمی‌توانند بپذیرند که تلاش پیروان سایر ادیان محکوم به شکست باشد صرفا به دلیل آنکه ایشان تعالیم یک دین خاص را نشنیده‌اند و برای رستگاری راهی را که آن دین توصیه کرده است نپیموده‌اند. 🖇مردان و زنان صالحی که بر اساس موازین اخلاق زندگی می‌کنند به خداوند و اولیای او ایمان و دلبستگی دارند زندگی این افراد نشان می‌دهد که دین آنها به وعده خود یعنی متحول کردن زندگی انسان‌ها عمل کرده است آیا می‌توان تلاش چنین کسانی را محکوم به شکست دانست صرفاً بر این اساس که که آنها فلان واسطه الهی را نمی‌پذیرندودر نتیجه به تعالیم او گردن نمی‌نهند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 5 دقیقه 🆔 @fekrat_net
🎙 | علامه حسن‌زاده مسائل کشور و انقلاب را از افق بسیار بالا نگاه می‌کرد (بخش دوم) 📻استاد امینی نژاد 🔖علامه حسن زاده آملی از جمله عالمان معاصر ما هستند که به تازگی این جهان را ترک گفته و به دیار باقی شتافته‌اند. ایشان در طول زندگی خویش از محضر اساتید گرانقدری چون مهدی الهی قمشه‌ای، علامه شعرانی، علامه طباطبایی و سید محمدحسن الهی استفاده نموده و با تلاش‌های فراوان و مجاهدت‌های بی‌دریغ خود توانست در علوم فراوانی چون ریاضیات، طب، نجوم، فلسفه، فقه و… متخصص و صاحب نظر شوند. 🔖شخصیت بزرگی که مقام معظم رهبری در پیام تسلیت نسبت به رحلت این عالم گرانقدر می‌فرمایند: «این روحانی دانشمند و ذوفنون از جمله‌ی چهره‌های نادر و فاخری بود که نمونه‌های معدودی از آنان در هر دوره، چشم و دل آشنایان را می‌نوازد و توأماً دانش و معرفت و عقل و دل آنان را بهره‌مند می‌سازد». 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
11_13960210_رویکرد_فلسفه_اسلامی.MP3
11.88M
🔊 | فایل صوتی سلسله جلسات فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه 🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه ⏰ 10 اردیبهشت‌ماه 1396 📍 سرای هنر و اندیشه 📂 با موضوع: رویکرد فلسفه اسلامی به عرفان 🆔 @fekrat_net
📝 | پارادوکس سرمایه‌داری و خاستگاه جنبش‌های فمینیستی ✍️دکتر محمدرضا کدخدایی 🔦بهترین شیوه برای ایجاد تغییرات ارزشی و سنتی برای اهداف سرمایه‌داری آن است که بار مخالفت‌های اجتماعی با اصلاحات زنانه را به دوش خود زنان آزادی خواه انداخته در عین حال از دستاوردهای آن استفاده کند. بهترین شیوه برای مدیریت نیروهای مخالف اجتماعی در استثمار مدرن، بازسازی یا حتی خلق مخالف و مماشات حداکثری با آنهاست. 🔦نظام عقلانی سرمایه‌داری مدرن، به‌گونه‌ای مدیریت شده نیروی مخالف را می‌سازد، کنترل می‌کند و از همان نیروی مخالف در راستای اهدافش سود می‌جوید. براساس شواهد ارائه شده می‌توان ادعا کرد، شکل‌گیری «جنبش فمینیسم» محصول چنین فرآیندی است. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 4 دقیقه 🆔 @fekrat_net
📝 | علم دینی؛ از خاستگاه علم‌شناختی تا دین‌شناختی ✍️دکتر رمضان علی‌تبار 📔مسأله دینی‌بودن علم با دو خاستگاه و از دو زاویه مختلف، مطرح می‌شود: یکی ناظر به علم و از زاویه علم‌شناسی و دیگری ناظر به دین و از زاویه دین‌شناسی. در نگاه نخست، خاستگاه مسأله به نقص و آسیب‌های علم سکولار بر می‌گردد و این آسیب‌ها، صرفاً از ناحیه اوصاف هویتی نیست؛ بلکه عناصر ذاتی و مؤلفه‌های اصلی علم را نیز درگیر می‌کند. 📔در این نگاه، با معیار مطلوب، به آسیب‌شناسی علوم موجود می‌پردازیم و در پاسخ به این سؤال که علم مطلوب باید واجد چه ویژگی‌های ذاتی (ماهیتی) و غیرذاتی (هویتی) باشد که علوم موجود، واجد آن نیست و از اینجا به ضرورت علم مطلوب یا همان علم دینی می‌رسیم؛ لذا علم دینی از زاویه علم‌شناسی، همان علم حقیقی و مطلوب است؛ چون، علوم موجود، به دلایلی، مطلوب ما نیست. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 3 دقیقه 🆔 @fekrat_net
تفسیری علامه طباطبایی_1.mp3
11.18M
🎙 | جلسه دانشگاه شهید بهشتی موضوع: مبانی تفسیری علامه طباطبایی. 📻استاد سید محمد موسوی 🆔 @fekrat_net
🔻در چهلمین سالگرد رحلت علامه طباطبایی (ره)، برنامه مجله تصویری علوم انسانی فکرت موضوع خود را به اندیشه سیاسی علامه طباطبایی (ره) اختصاص داده و با خوانشی از نظام اندیشه سیاسی علامه (ره) به گفتگو با حجت الاسلام دکتر یزدانی مقدم پرداخته تا فلسفه اندیشه سیاسی علامه را خوانش و بررسی کند. 🆔 @fekrat_net
📝 | بازنمایی فلسفه غرب در «بازی مرکب» ✍️محمدحسین کتابی 📙فیلم بازی مرکب، به‌واقع روایتی نقادانه از جامعه و فلسفه فعلی در غرب است. جامعه‌ای که در آن مؤلفه‌های ضدانسانی و ضدتمدنی بسیاری یافت می‌شود. مؤلفه‌هایی همچون خشونت، قمار، ربا، ماشینیسم، دموکراسی، خودخواهی، دین‌گریزی و خداناباوری. 📙کارگردان درعین اعتراض به بعضی از این مؤلفه‌های موجود در جامعه، خود پاسخ و راه‌حل کاملاً غلطی را برای جامعه جدید ارائه می‌کند. قمار و خشونت مورد تأیید کارگردان است؛ اما با این وجود کارگردان به‌دنبال احیای مساوات و شرایطی برابر در جامعه می‌گردد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 7 دقیقه 🆔 @fekrat_net
50.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | موضوع شناسی و چیستی معنویت 👈استاد احمدرضا شیبانی 🆔 @fekrat_net
🔶 شماره جدید نشریه دیده‌بان اندیشه 🔸با موضوع | حکمت حکیمی ویژه‌نامه رصدی و تحلیلی بررسی اندیشه محمدرضا حکیمی موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت شماره سی‌‌ و یکم، مهرماه ۱۴۰۰ 🔻نشریه دیده‌بان اندیشه در این شماره به بازتاب روایت‌های جریانات فکری در خصوص اندیشه های علامه حکیمی می‌پردازد و بر این اساس سه مسئله کلیدی را مورد بازخوانی قرار میدهد: ۱- اندیشه تفکیک در نظر مرحوم حکیمی ۲- سیاست در نظر مرحوم حکیمی ۳- عدالت در نظرمرحوم حکیمی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
DIDEBAN_ANDISHE_N0..31.web.pdf
24.08M
🔶 نشریه دیده‌بان اندیشه (شماره ۳۱. مهرماه ۱۴۰۰) 🔸با موضوع | حکمت حکیمی 🔻ارتحال این اسلام‌شناس عدالتخواه بهانه‌ای شد تا باز هم اصحاب اندیشه و قلم در فضای مجازی به‌صف شده و شروع به تحلیل و تبیین منظومه فکری ایشان کنند. اینان هر کدام از زاویه دید خود، نظریات این متفکر برجسته را بررسی نمودند. دیده‌بان اندیشه سعی دارد با رسالت تبیین‌گرایانه خود به بررسی بازتاب اندیشه‌های این حکیم فرزانه بپردازد و روایت‌های مختلف در اینباره را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. 🆔 @fekrat_net
📝 | روش شناسی علامه در تفسیر المیزان ✍️محسن ابراهیمی 🔦با نگاهی به مقدمه المیزان مشخص می‌شود که اصلی‌‎ترین مرحله که علامه بر آن تاکید می‌کند؛ مرحله فهم مفاهیم آیات الهی قرآن کریم است. علامه در آسیب شناسی شیوه‌‎های مختلف تفسیری این نکته را مطرح می‌کنند که مفسران در مقام فهم مفاهیم قرآن، گرفتار خطایی به نام تطبیق شده‌‎اند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 10 دقیقه 🆔 @fekrat_net
46.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | پیشینه و طبقه بندی جنبش های نوظهور 👈استاد احمدرضا شیبانی 🆔 @fekrat_net
🎙 | اندیشه سیاسی در منظومه فکری علامه طباطبایی (بخش اول) 📻استاد احمدرضا یزدانی مقدم 💡منظور علامه طباطبایی این است که غربی‌ها به‌ غیر از اینکه در درون خودشان استخدام مضمون فردی وجود دارد، نسبت به ملل دیگر نیز، یک استخدام بین‌المللی یا به‌تعبیر دیگر یک کشورهای دیگر را استثمار می‌کنند و اموال و منابع آن کشورها را غارت می‌کنند. استخدام مضموم گاهی در روابط یک یا دو نفر است؛ اما گاهی میان ملل و حکومت‌ها جریان پیدا می‌کند. 💡علامه طباطبایی می‌فرماید که این استخدام توسط غرب انجام می‌شود؛ بنابراین یک مسؤولیت اخلاقی پیدا می‌شود؛ یعنی تمام کشور‌های قوی که نسبت به کشورهای دیگر این ظلم و اجحاف را انجام می‌دهد، مسؤولیت دارند. علامه طباطبایی می‌فرماید مردم آن‌ها نیز اگر چنین سیاستی را تأیید کنند، به مانند آیات قرآن کریم که می‌فرماید برخی از اقوام لعنت شده‌اند، قرار می‌گیرند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
| «روز جهانی فلسفه» دکتر محمدعلی نویدی 🔦 چرا فلسفه بزرگ داشته می‌شود؟ و لازم عقلی است بزرگ داشته شود؟ ۱- گرامی داشت فلسفه با بزرگ داشت عقل و خردورزی و اندیشه و اندیشیدن ربط وثیق و لاینفک دارد. گرامی داشت فلسفه، به توجه و تفطن به تاریخ و تجربه ناب بشر نسبت به تغییر طرز تلقی و دگرگونی نوع نگرش آدمی بر می گردد؛ بیاد آوریم قبل از تالس ملطی، پارمنیدس، هراکلیتوس، سقراط، افلاطون و ارسطو، چه طرز تلقی و نگرشی بر جهان و جهانیان حاکم بود.؟ هر چه بود آن شیوه نگاه به جهان، انسان، خالق، طبیعت و امور اجتماعی با اسطوره، شعر، خرافات و تقلید از آباء و تبعیت مطلق از پیشینیان، نسبت داشت، حتی پیش از تولد فلسفه که روز جهانی فلسفه لاجرم یادآور آن است، مردمان باستان معرفت خود را تشکیک ناپذیر می دانستند؛ با ظهور فلسفه در طرز تفکر انسان تغییر وجودی و اثری اتفاق افتاد. ۲- فلسفه با خود «پرسیدن» را به ارمغان آورد. پرسیدن پوسته ی جبریت را شکافتن و به چیزهای نو اندیشیدن ارتباط دارد. پرسیدن یکی از موهبت های خردورزی و اعتنا به عقل است. سقراط بیشتر می پرسید، پس پرسیدن قدرت نرم و انسانی و عقلی است. ۳- فلسفه از ابتداء با گفتگو و همسخنی و هم‌کنشی آغاز شد. فلسفه در اصل دیالوگ است در مقابل منولوگ. در معنی و ذات دیالوگ رشد و پیشرفت و بالندگی نهفته است، زیرا در دیالوگ راه های جدید و افق های نو گشوده می شود. رسائل افلاطون و ابن سینا بیانگر این مطلب است. ۴- فلسفه با تردید و تشکیک قرین است. بدین جهت، علم و گزاره های علمی فرزندان اندیشیدن و تفکر معطوف به اثر هستند. رنسانس نیز فرزند همین تغییر نگرش و تردید در آموزه های گذشته بود و حتی تحول و تعالی فکری و علمی دوران طلایی تمدن ایرانی و اسلامی، حاصل همین اعتبار یافتن عقل و خردورزی و جمع اندیشی و تشکیک پذیر بودن گفته ها و یافته های گذشته بود. زکریای رازی یک نمونه بارز از این نوع عقل ورزی بود. ۵- لذت عقلی و عمیق و بی بدیل « همانند لذت حل مسئله در ریاضیات» از جمله ویژگی ها و براهین بزرگ داشت روز فلسفه است. بیاد آورید کسانی را که بخاطر این تغییر نگرش جان خود را تقدیم کردند و حتی در آتش سوختند. ۶- فلسفه و در معنای اعم و اشمل آن، تفکر، موجب وسعت و فراخی وجودی و فکری و عملی و اثری آدمی، می شود. معنی توسعه واقعی همین است. اثر تفکر، وسعت ذهنی و رفتاری انسان می باشد. فلسفه بزرگ است، چون انسان های بزرگ تربیت می کند. ارسطو و ابن سینا و کانت و هگل، از جمله استوانه های فکری و فرهنگی جوامع هستند. ۷- گرامی داشت فلسفه، بزرگ داشت علم و اخلاق و دین و سیاست و جامعه و زبان و هنر و اقتصاد و شهروند و شهروند آزاد و حرمت و حریت انسان مکرم است. گرامی داشت فلسفه، البته بزرگ داشت بهره ها و اثرها و انوار خرد و خردورزی و تفکراثربخش است. محمدعلی نویدی. ۲۴/۸/۱۴۰۰ ⏰زمان مطالعه: 2 دقیقه 🆔 eitaa.com/fekrat_net 🆔 instagram.com/fekratmedia