♦️در نقد بیانات شاذ و کذب سرکار خانم صدیقه وسمقی
📑(سر مقاله روزنامه مستقل شماره ۸۰۴)
🔻(بخش اول)
💠 #اختصاصی
🔸سرکار وسمقی مسأله خرافه پرستی که به ان اشاره کردید پیا مبر اسلام که با شعار لا إله الا الله بعثت خود را شروع کرد.
🔸️علاوه بر خرافه پرستی با بردگی ذهنی ودنیا پرستی وذهن دنیا زده افراد هم مبارزه کرد و به دنبال محوریت #توحید در تمام عرصه های مادی و معنوی بود لذا خرافه پرستی چه بنام آیین ابراهیمی باشد و چه غیر ابراهیمی مردود است و اسلام باآن شدیدا مبارزه می کند.
🔸️اما مقایسهی حرم اهل بیت با معبد کاهنان هتاکی گستاخانهای است که از ان عبور میکنم گاهی اشخاص در مصداق خرافه پرستی همانند حضرتعالی اشتباه می کنند و آن حاصل فهم سطحی و غلط و خود دانشمند پنداری حضرت عالی از دین است که به چند مورد از آن در یادداشت حضرتعالی اشاره و پاسخ می دهم.
🔷مدعای اول : «پیامبر اسلام و خاندان آن حضرت شفا بخش نبودهاند و هیچ گاه نیز چنین ادعایی نداشتند.... »
✅ پاسخ : با مراجعه به قرآن و احادیث معتبره می بینیم که با توجه به ولایت تکوینی پیامبران و ائمه علیهم السلام شفاعت و شفا امری امکان پذیر است و در قران و روایات بیان شده و در تاریخ مکرر اتفاق افتاده است.
🔷 به عنوان مثال:
1⃣ آیه 2سوره یونس «وَ بَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَ رَبِّهِمْ »طبق روایات ، بسیاری از مفسرین قدم صدق را مقام شفاعت دانسته اند.
2⃣ آیه 79سوره اسراء «عَسى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً.»طبق روایات ، بسیاری از مفسرین مقام محمود را همان مقام شفاعت دانسته اند.
🔸️در مورد #حضرت_عیسی علیه السلام قرآن می فرماید :«وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَىٰ بِإِذْنِ اللَّهِ ۖ...»«و کور مادر زاد و مبتلای به پیسی را به امر خدا شفا دهم، و مردگان را به امر خدا زنده کنم»در اینجا قرآن از مقام شفاعت حضرت عیسی و زنده کردن مردگان توسط او سخن می گوید، سوال اینجاست چگونه حضرت مسیح میتواند به مقام شفاعت نائل شود ولی پیامبر که خاتم پیامبران و برترین از پیامبران است نمیتواند مقام شفاعت داشته باشد ؟مگر طبق تاریخ #پیامبر علیه السلام چشم علی علیه السلام راد در جنگ خیبر شفا نبخشید؟
✍️نویسنده:طلبه ترک قشقایی
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️در نقد بیانات شاذ و کذب سرکار خانم صدیقه وسمقی
📑 در سر مقاله روزنامه مستقل شماره ۸۰۴
🔻(بخش دوم)
💠 #اختصاصی
🔶مدعای دوم :«شیعه معتقد است که حضرت زهرا بیمار از دنیا رفت و حضرت سجاد همواره بیمار بود چرا آنان خود را شفا ندادند؟»
✅ پاسخ :
🔹️اولا؛ این ادعا کاملا کذب محض است چرا که علاوه بر شیعه که ادله فراونی بر شهادت ایشان دارد در بین بزرگان اهل تسنن هم کسانی مثل ابو جعفر محمد بن جرير طبري،در تاريخ الطبري، مصر، ليدن و دار المعارف، ج 3، ص 198، ابو محمد، عبدالله بن مسلم بن قتيبه دينوري در الامامه و السياسه، حلبي، 1388ق، ج1، ص13 و دیگران ان را بیان داشتهاند و خلیفه دوم در نامه ای که به معاویه مینویسد به شرح ماجرای مقدمات شهادت و به آتش کشیدن خانه علی علیه السلام و سقط شدن جناب محسن (ع) می پردازد.
🔹️ثانیا؛حضرت سجاد همواره بیمار نبود بلکه فقط در کربلا بیمار بودند و حکمت بیمار شدن ایشان استمرار امامت امت مسلمین بود.
🔹️ثالثا: شفا دادن حتما باید باذن خداوند باشد و از طرفی دیگر امام در عالمی زندگی می کند که دارای اسباب و مسببات است و امام ضمن بیان و تشریح و تبیین احکام الهی باید همانند مردم عادی زندگی کند مگر باذن الله ضمن اینکه اگر قرار بود مدام از معجزه و کرامات استفاده کنند دیگر ایمان اوردن ارزشی نداشت.
🔹️مدعا سوم :«مقدس دانستن آرامگاه ها که ساختمان هایی بیش نیستند....»
✅ پاسخ : هیچ زمان و مکانی بذاته و فی نفسه مقدس نیست بلکه تقدس در نسبت و انتساب حاصل میشود خدا وند به موسی دستور می دهد «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً»
اینجا تصریح میکند که طوی یک مکان مقدس است پابرهنه شو یا خداوند می فرماید « ببکه مبارکه» راز این قداست بخشی به مکان در انتساب آن به صاحب مکان است و الا خودش که فی نفسه تقدس ندارد بنابراین اگر شما ائمه را ذاتی طاهر و مقدس می دانید یقینا #حرم انان را هم بایدمقدسبدانید وگرنه در امام شناسی خود شک کنید.
🔶سوال مهم اینکه چرا در شریعت مقدس #اسلام به انسان در حال جنابت یا زنی که در عده است اجازه ورود به مسجد داده نمیشود؟
🔹️اینها برای این است که حرم به اعتبار صاحب حرم و مسجد به انتساب خانه خدا بودن قداست دارند.
موفق و پیروز باشید.
✍🏻نویسنده:طلبه ترک قشقایی
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️در نقد بیانات شاذ و کذب سرکار خانم صدیقه وسمقی
📑 (سر مقاله روزنامه مستقل شماره 804)
✅ پاسخ حجت الاسلام منصور کثیری
🔻(بخش اول)
🔹️قطعا در طول #تاریخ پیرامون هر امر گرانبها، افراد سودجو نیز حاضر بوده و به منافع خود اندیشیده اند؛ #دین و مسائل دینی نیز از این اتفاق مستثنی نبوده و نیست.
🔹️امری که خواه ناخواه از دیر زمان جایگاه رفیعی در جامعۀ انسانی داشته و نقش پررنگی را در شکل گیری ساختاری ها اجتماعی ایفا کرده است و ما نیز معتقدیم در مقابله با این سودجویان باید هوشیار و بیدار بود؛ اما در مقالۀ مزبور، به مسائلی پرداخته شده که نشان از کم اطلاعی عمیق نویسنده آن نسبت به دین و علی الخصوص اسلام دارد.
1⃣ در رابطه با شفابخشی معصومین دو نکته قابل توجه است: یکی شفابخشی آنان در زمان حیات است و دیگری شفابخشی آنان پس از رحلت. در ارتباط با مورد اول موارد قطعی فراوانی در زندگی معصومین از پیامبر گرفته تا دیگر حضرات در رابطه با دعای آنان و شفای مریض رخ داده است پس این مطلب که چنین مسائلی هیچ سند و مدرک معتبری ندارد ادعایی بیش نیست. و البته قابل درک است این که کار نیز توسط معصومین با اهداف مختلفی از جمله اثبات حقانیت خود برای شیعیان یا مخالفان خود بوده است.
2⃣ اما در رابطه با مورد دوم نیز نکتهای وجود دارد که از دید نویسنده دور مانده و یا نویسنده قصد نموده تا به عمد آن را نادیده بگیرد. میان درخواست از حضرات معصومین برای شفا گرفتن با واسطه قرار دادن آنان در درگاه الهی به عنوان صاحبان آبرو و جایگاه والا در نزد او و درخواست از خداوند متعال به منظور شفا یافتن بیماران تفاوتی است از زمین تا آسمان.
🔹️اینکه چرا معصومین خود را از مرگ و #شهادت نجات نداده و باعث شفای خود نشده اند خود دلیل بالاتری دارد؛ شفابخشی حضرات از پیش خود و قائم به خود نبوده و تنها قابلیتی است که از جانب خداوند به آنان اهداء شده و تنها به اذن او عمل می کند از طرف دیگر در جای خود اثبات شده است که برای اتفاقات زندگی انسان یک قضا و قدر حتمی و قطعی وجود دارد که تغییر ناپذیر است و یک قضا و قدری که امکان تغییر دارد و با دعا و … و لطف پروردگار تغییر می کند. قطعا شهادت حضرات معصومین از قسم اول است که تغییر ناپذیر بوده باید این اتفاق صورت می پذیرفت و اراده الهی نیز محقق می گردید.
🔹️البته فراموش نکنیم که دین فقط برای شفا بخشیدن دل ها و نجات انسان ها از خرافات نیامده بله دین چنین نیز می کند اما هدف اصلی دین رساندن انسان به سعادت اخروی و کمال است.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️در نقد بیانات شاذ و کذب سرکار خانم صدیقه وسمقی
📑(سر مقاله روزنامه مستقل شماره 804)
✅ پاسخ حجت الاسلام منصور کثیری
🔻(بخش دوم)
🔸️قداست آرامگاه و مزار ائمه اطهار امری است که به عینه در کلمات پیامبر و سایر معصومین وارد شده است.
🔸️خبر دادن از شفابخشی تربت کربلا در کلمات پیامبر پیش از شهادت اباعبدالله و یا امر به زیارت اعتاب مقدسه در کلمات معصومین خصوصا کربلا، مشهد و… توصیه به زیارت برخی امامزادگان همچون حضرت ابالفضل العباس و فاطمۀ معصومه و… تنها گوشه ای از نگاه دین به این مسئله است.
🔸️در ثانی این امر منافاتی با عمل #پیامبر در فتح #مکه ندارد. آنچه در فتح مکه اتفاق افتاد پاک کردن مظاهر شرک و بت پرستی از سطح شهر بود. و این با توصیه به اموری همچون زیارت اماکن مقدسه که خود ترویج دین و هدایت به سمت مبادی هدایت است کاملا سازگار است.
🔸️البته با این بیانات، مقدس شمردن ساختمان ها و کلیۀ امور منتسب به حضرات نیز توجیه منطقی می یابد. هیچ فرد صاحب خردی پارچه و سنگ و چوب در بیابان و یا هر جایی غیر از امکان زیارتی را مقدس و محترم نمیشمرد بله زمانی این سنگ و جمادات بی جان مقدس شمرده می شوند که منتسب به معصوم یا فرد صالح می گردند.
🔸️وقتی سنگ بی جان سنگ حرم شریفتترین انسان ها شد آن زمان است که بوسه بر آن قداست می یابد که این بوسه نه تقدیس سنگ که تقدیس فرد منتسب به آن است.
🔸️چون سنگ و چوب مربوط به او شد نزد ما جایگاه می یابد، و الا چه بسا بسیاری از این جمادات که در خارج از حرم در زیر پای قرار می گیرند و کمترین اعتنایی هم بدان ها نمی شود.
🔸️اینکه گاهی در حوزۀ علمیه و منتسبان به حوزه افرادی یافت می شوند که افکار و عقاید شاذ دارند دلیل بر کوبیدن کل یک نهاد نمی شود.
🔸️بارها توسط بزرگان #حوزه_علمیه لزوم رعایت نکات بهداشتی و رعایت دستورات وزارت بهداشت مورد تأیید قرار گرفته و از بیان رسمی آن نیز ابایی وجود نداشته است. در ثانی مشکل حوزه و حوزیان همین نگاه یک طرفه ای است که امثال نویسنده به حوزه دارند که اجازه مطرح شدن سخنان آنان را در مجامع عمومی نمیدهند.
🔸️سم پاشیهای مغرضانه و نداشتن رسانهای که زحمات کشیده شده را در این عرصه به نمایش بگذارد و مطالب تولید شده را به دست اهلش برساند نیز در شکل گیری چنین شرایطی تأثیر بسزایی داشتهاند.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️در نقد بیانات شاذ و کذب سرکار خانم صدیقه وسمقی
📑(سر مقاله روزنامه مستقل شماره 804)
🔰چند نکته در پاسخ به خانم صدیقه وسمقی :
1⃣ به نظر میرسد ایشان آشنایی با دین و منابع دینی ندارد و از روی حدس و استدلالهایی که بر اساس حدس است، سخن میگوید زیرا شفای بیماران به دست خدا و اولیای او در قرآن مطرح شده است آیه ۸۰ سوره شعرا و ۴۹ آل عمران که شفای مریض را به حضرت عیسی با اذن خداوند، نسبت میدهد و این نشان میدهد که هیچ بعدی ندارد.
🔸️اولیا مخصوصا #پیامبر_اسلام و اوصیای ایشان که از نظر مقام و مرتبت از همه اولیا برتر هستند این کا را با اذن الهی انجام دهند. و اینگونه نبوده که پیامبر و ائمه علیهم السلام برای خود کاری نکرده و چنین ادعایی هم نداشته باشند در روایت هست که امام صادق علیه السلام میفرماید: پیامبر صلی الله علیه و اله هر زمان کسل میشدند یا سر درد میگرفتند دستهای خود را باز کرده و سوره حمد و ناس و فلق میخواندند سپس به صورت خود میکشیدند.
🔸️در رابطه شفادادن سوره حمد که ائمه تجویز می کنند روایات آنقدر زیاد هست که آن را به حد تواتر میرساند.
🔸️بنابراین ادعای بدون مدرک برای شفا دادن دیگران و خوب کردن بیماری خود توسط پیامبر و ائمه درست نیست.
🔸️ایشان می توانست یک جستجوی مختصر انجام دهد تا مدرک این سخنان را پیدا میکرد.
🔸️یکی از همان استدلالهایی که ایشان برای سخن خود آوردهاند بیماری امام سجاد و حضرت زهرا است، که اگر اینان شفا میدادند چرا خود را درمان نکردهاند، واینگونه استدلالهای ایشان، نشان از بی خبریشان از دین و اولیای #دین است و سست بودن استدلالشان، در حالی که اولیای الهی از روی مصلحت و حکمت کاری را انجام می دادند نه از روی هوی و هوس و دوست داشتن دنیا به عنوان مثال امام سجاد که بیمار میشوند، بیماری حضرت از روی مصلحت بوده تا سلسله امامان منقرض نشود و اینکه میگویند امام سجاد همیشه بیمار بودند باز نشان بیاطلاعی ایشان است به علاوه اینکه مستند می کند به اعتقاد شیعیان آن هم شیعیان عام نه علما.
2⃣ باز ایشان از روی عدم آگاهی سخنی را به دین نسبت می دهد قداست هرچیزی به صاحب آن است اینکه #حرم فلان امام مقدس است به جهت تقدس صاحب آن است هم در قران و هم در روایات بر تقدس مکان ها و زیارتگاهها تأکیدشده است، «یَا قَوْمِ ادْخُلُوا الأَرْضَ المُقَدَّسَهَ اى قوم من، به سرزمین مقدّسى که خداوند براى شما مقرر داشته است درآیید»(المائده، ۲۱) که آیات از قبیل نشان میدهد تقدس صرف اون مکان و چوب و آهن نیست بلکه تقدس به صاحب آنهاست.
🔸️متأسفانه ایشان به قیاس مع الفارقی تکیه می کند ومعابد وبت کدهها را که پیامبر انها را محو کرد تشبیه به مکانهای مقدس میکند که این نشان از جهل ایشان دارد.
🔸️در آخر اینکه گزارشات مبنی بر شفای بیماران نزد حرم اهل بیت آنقدر زیاد است که جای شک باقی نمی گذارد.
✍🏻نویسنده:حجت الاسلام جلیلی
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️«موهومات و #خرافات، قربانی میگیرند»
🔷 پس بدون رعایت #اصول_بهداشتی، #سلامتی به دست نخواهد آمد و خداوند توجیه کنندهی حماقتهای بندگان فاقد دانش خود_مراقبتی یا جاهل نسبت به دانش بهداشتی نیست، بلکه هر کس مسئول حفاظت از جسم خود به عنوان یک امانت در برابر خالق آن است.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️«موهومات و #خرافات، قربانی میگیرند»
🔻(بخش اول)
🔹️به خاطر شغلی که از آن بابت معیشتام را تأمین میکنم، این روزها همچنان در #تهران در رفت و آمدم.
🔹️در قطار مترو و در اتوبوس ها رفتار مردم عجیب است. بر اساس مشاهداتم می توانم ادعا کنم که دست کم ۵۰ درصد از مردم نکات بهداشتی و خود_مراقبتی را برای مصونیت از بیماری کرونا رعایت نمی کنند.
🔹️بسیاری از آنها را می بینم که بدون دستکش به میلهها و دستگیرههای مترو و اتوبوس می چسبند، سطوح را لمس می کنند، دست به هر چیزی می سایند و به طرز عجیبی با همان دست با صورت و بینی و چشم خود ور می روند. مشاهده ی روزانه ی اینهمه جهل و شاید لجاجت عذابآور است.
🔹️مثل مأموران امر به معروف و نهی از منکر با خیلی از آنها صحبت می کنم و به رعایت نکات بهداشتی دعوتشان می کنم. آنها هم لحن دلسوزانهی مرا تشخیص میدهند و رفتار مرا حرمت مینهند.
🔹️اما پاسخ برخی از آنها نظر مرا به خود جلب نموده که می گویند: «توکل بر خدا، هر چی قسمته». این بدین معنی ست که نوعی تلقی مخدوش و ناصحیح از مفاهیم دینی همچون «تقدیر و توکل و قسمت» در میان چنین مردمی وجود دارد که همین امر سبب بروز رفتار پرخطر در آنها می شود.
🔹️آنها فکر می کنند توکل یعنی اینکه بدون رعایت اصول بهداشتی، تأمین سلامت خود را بر عهدهی خدا میگذارم. و یا قسمت یعنی اینکه اگر نکات ایمنی را رعایت نکنم و قسمت نباشد بیمار نمیشوم.
🔹️این تصور افسانه گرایانهی مادون علمی باطل است و منظور #اسلام را از این مفاهیم نمایندگی نمیکند. این توهمِ غیر علمیِ مخدوش از نقش خدا در زندگی، ریشه در جهل دینی و عدم فهم صحیح این مفاهیم کلیدی در حوزهی دینداری دارد که می تواند نقشی مهم در شیوع این بیماری مهلک داشته باشد.
🔹️شوربختانه دینداری سنتیِ مقلدی چنین تصورات موهومی از دینداری را در میان عوام شیوع داده و خرافات آسیب زنندهی ناکارآمد را بر جای محتوای مفاهیم دین برنشانده است.
✍🏻 نویسنده: بهروز مرادی،قرآن پژوه و جامعهشناس دین
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️جلسه نقد و بررسی #کتاب #دین در ترازوی اخلاق
✍🏻نویسنده: ابوالقاسم فنایی
👤ناقد: سعید رهایی
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
بررسی کتاب دین در ترازوی اخلاق بخش اول.mp3
21.59M
🔊 جلسه نقد و بررسی #کتاب #دین در ترازوی اخلاق
🔻(قسمت اول)
✍🏻نویسنده: ابوالقاسم فنایی
👤ناقد: سعید رهایی
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️کلاس ولایت فقیه
🔷 مقدمه
🔸️برای آشنایی با جایگاه بحث #ولایت_فقیه بایستی توجه داشت که انسانها، طبعاً موجوداتی جمعگرا هستند.
🔸️وقتی انسانها دورهم جمع میشوند، #جامعه تشکیل میشود و نیاز به حکومت پیش میآید.
🔸️جامعه اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست. هیچ گروه یا فردی برای به دست گرفتن حکومت مشروعیت ندارد؛ زیرا قرآن کریم میفرماید: «إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ» ، و لذا حکومت خدا، از خدا به پیامبر، از پیامبر به امام معصوم و از امام به منصوبین خاص و عام میرسد. در حقیقت، حاکمیت متعلق به خداست، اما حکومت به انسانها (پیامبران و غیر پیامبران ) واگذار شده است.
🔸️طبق این روال، #حکومت به پیامبران و ائمه تعلق دارد. اما این پرسش مطرح میشود که در زمان غیبت امام معصوم، حکومت چگونه اداره میشود؟ امام زمان (عج) میفرمایند: در این دوران، برای انسانها ولی قرار داده شده است و انسانها رها نمیشوند.
🔸️برای اثبات مسئله ولایت فقیه، دلایل عقلی، نقلی و اجماع اقامه میشود که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.
👤 مدرس: استاد غلامی
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
1_213226158.mp3
14.39M
🔊 کلاس ولایت فقیه
🔻(جلسه اول)
👤 مدرس: استاد غلامی
🔷 مقدمه
🔸️برای آشنایی با جایگاه بحث #ولایت_فقیه بایستی توجه داشت که انسانها، طبعاً موجوداتی جمعگرا هستند.
🔸️وقتی انسانها دورهم جمع میشوند، #جامعه تشکیل میشود و نیاز به حکومت پیش میآید.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️معرفی ۴ #کتاب برای مطالعه در ایام فراغت:
🔹️در این روزها و ایام تعطیلات نوروز که بسیاری از ادارات و مراکز آموزشی و تحقیقی تعطیل است،اولا همه ما وظیفه داریم از هر کار و خدمت داوطلبانهای که از ما بر می آید برای کمک به بیماران و مقابله با این بیماری ویروسی کرونا دریغ نکنیم.
🔹️ثانیا در کنار انجام این وظیفه، فرصت مناسبی است برای مطالعه. مهمترین نکته در مطالعه انتخاب درست کتاب است. هر مطالعه ای مفید نیست، بسیاری از کتاب ها هست که مطالعه آنها زیانبار است و مطالعه نکردن بسیار بهتر از مطالعه کتاب نامناسب است.
🔹️از این رو در انتخاب کتاب باید بسیار هوشمند بود که از زمانی که برای مطالعه صرف می کنیم استفاده بهینه بکنیم. قبلا د رسایت و در کانال 100 کتاب مفید را برا ی مطالعه معرفی کردم.
🔹️اینک برای این ایام نیز چند کتاب خوب به همه علاقمندان به مطالعه معرفی می کنم. این کتابها برای همۀ بزرگسالان اهل مطالعه در هر سطحی که باشند مفید است.
1⃣ گلستان سعدی
2⃣ طرح کلی #اندیشه_اسلامی در قرآن #آیت_الله_خامنه_ای
3⃣ در پرتو نور، #آیت_الله_مصباح_یزدی
4⃣ در صحبت قرآن، حسین #الهی_قمشهای
✍🏻 نویسنده:محمد فنایی اشکوری
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net