eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 نقش نخبگان و شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان در پیشبرد شعار سال 🎙حجت‌الاسلام دکتر محمداسماعیل عبداللهی؛ استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه 🔸خاصیتی که نامگذاری‌‌ سال دارد از یک سو، اولویت‌‌های مشخص شده را هدف قرار می‌دهد و وحدت رویه‌ای ایجاد می‌‌کند و در مجموع به حرکت عمومی کشور انسجام می‌‌بخشد تا به اهداف مورد نظر در آن سال برسند؛ و از سوی دیگر، برای تحقق یک هدف اولویت‌دار لازم است که همۀ ظرفیت‌های نظام به کار گرفته شود، بسیج امکانات مادی و سرمایه‌‌های انسانی تحقق پیدا کند، از اتلاف منابع مادی و سرمایه‌ها و فرصت‌های موجود جلوگیری شود تا به آن اولویت‌‌های مشخص شده پرداخته شود. 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#گفتگو 💢 نقش نخبگان و شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان در پیشبرد شعار سال 🎙حجت‌الاسلام دکتر محمداسماعیل عبدال
💢 نقش نخبگان و شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان در پیشبرد شعار سال 📌بنیاد ملی نخبگان چند مأموریت مهم دارد که شامل: شناسایی دقیق، رصدکردن نخبگان، تسهیل به کارگیری نخبگان، زمینه‌سازی برای جذب نخبگان و استفاده از استعداد‌‌ها و توانمندی آنها، انگیزه‌سازی برای بازگشت نخبگانی که از کشور مهاجرت کردند و از همه مهم‌تر وظیفه دارد برای رشد و تقویت استعدادهای ملی از پایه فکر کند. بنابراین می‌‌توان گفت که مهم‌ترین وظیفه آن تربیت، رشد و انگیزه‌دادن به نخبگان می‌‌باشد. 📌به کارگیری همین نخبگان در رده مسئولین اجرایی تخصصی در حوزه کارایی خودشان و امکان بهره‌برداری مفید و شایسته از تسهیلات خوب و کیفی یعنی تسهیلات با مقدار لازم با کمترین چالش‌ها و بروکراسی‌های اداری می‌تواند زمینه‌سازی برای رشد و تعالی علمی باشد. نکته دیگر هم جهت‌دادن نخبگان و استعدادها به سمت نیازهای اساسی کشور در پنجاه سال آینده است که باید مورد توجه سیاست‌گذاران این حوزه قرار گیرد. 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔰 سلسله گفتگوی «عصر جدید و آسیب‌های اجتماعی» نشست اول: 🎯 عصر جدید و ترویج فرهنگ شهرت در جامعه 👤دکتر محمدعلی روزبهانی 🕰 دوشنبه ۲/۱۹ ساعت۲۲ نشست دوم: 🎯 عصر جدید و تأثیر آن بر سبک زندگی 👤دکتر زهرا اخوان مقدم 🕰 چهارشنبه ۲/۲۱ ساعت۲۲ نشست سوم: 🎯 پویش‌های مردمی عصر جدید و دغدغه‌های عمومی 👤 محمد جلیلی 🕰 جمعه ۲/۲۳ ساعت۲۲ 💢 پخش از اینستاگرام فکرت •┈┈┈••✾••┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 نگاهی به کثرت‌گرایی دینی 🎙دکتر داود حیدری، عضو هیات علمی گروه فلسفه و کلام دانشگاه علوم اسلامی رضوی 🔸نجات و رستگاری در انحصار پیروان دین خاصی نیست بلکه پیروان‌ سایر‌ ادیان ‌نیز ‌می‌توانند ‌اهل‌نجات باشند. به عبارت دیگر ملازمه‌ای بین حقانیت و نجات وجود ندارد بر طبق منابع دینی رحمت و غفران الهی، کسانی را که در برابر حق تعصب و عناد نورزیده‌اند در برمی‌گیرد و اگر کسی به دلایلی شناختی از حقیقت نداشته باشد اما دارای دارای صفت تسلیم باشد هرگز مشمول عذاب الهی نخواهد شد. 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید ⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#گفتگو 💢 نگاهی به کثرت‌گرایی دینی 🎙دکتر داود حیدری، عضو هیات علمی گروه فلسفه و کلام دانشگاه علوم ا
💢 از آنجا که سازش به نحوى با اصل پلورالیسم که قائل به تکثر است، منافات دارد، سازش یعنى رفع اختلاف‌ها و پذیرش اشتراک‌ها، درحالى‌که پلورالیسم، پذیرش اختلاف‌هاست. این را چگونه تحلیل مى‌فرمایید؟ 📌اگر مراد از سازش آن باشد که همه یکسان بیندیشند و عمل بکنند این امر نه ممکن است و نه مطلوب. اختلاف عقیده امری طبیعی است و حتی بدون آن رشد و تعالی جامعه میسر نخواهد بود. اما آن چه مهم است مدیریت این اختلاف‌ها و بهره‌گیری از آن برای رشد و تعالی جامعه است. 📌و اگر مراد همزیستی و تعامل سازنده با یکدیگر باشد منافاتی با دیدگاه کثرت‌گرا ندارد. مدافعان کثرت‌گرایی گوهر ادیان را امر واحدی می‌دانند و اختلافات را به اعتقادات، شرایع و مناسک برمی‌گردانند که اموری خارج دین تلقی می‌شوند و زائیده سنت‌ها و فرهنگی مختلف و برآمده از اختلاف در تفاسیر و اختلاف‌های زبانی و غیر واقعی است و نه حقیقت دین. ادیان هیچ‏گونه اختلاف واقعى ندارند. همه ادیان یک چیز می‌گویند. اختلاف آنها در ظاهر است. حقیقت واحدى را با تعبیرها و کلمات گوناگونى بیان مى‏کنند. در نظریه کثرت‌گرایی دینی اختلافات کم اهمیت شمرده می‌شود و بر گوهر واحد ادیان تاکید می‌شود. 📌اما باید توجه داشت که علی‌رغم ادعای کثرت‌گرایی دینی مبنی بر رفع تعارض‌‏ها و اختلاف‏‌هاى ادیان اولاً این نظریه اختلافات را از بین نمی‌برد بلکه آموزه‌های اختصاصى هر دینی را به عنوان امورى غیر اساسى، نادیده می‌گیرد و آنها را به کنارى می‌‏نهد، بدون توجه به اینکه این آموزه‌ها چقدر براى خود آن دین اهمیت دارند. و ثانیاً این نظریه از نظر دینى، بی‌طرف نیست زیرا با نگرش‌هایی که بر بُعد اجتماعى و عملى دین تأکید دارند به شدت مخالفت می‌کند. مردود انگاشتن بخش‌هایی از ادیان نه تنها اختلافات را از بین نمی‌برد بلکه خود موجب افزودن اختلافی بر اختلافات قبلی است. 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📋 💢 جایگاه عقل کاشف در تفسیر المیزان 🔸علامه قائل به حسن و قبح عقلی است؛ اما جایگاه عقل به نحو کشف است و نه حکم، یعنی این‌گونه نیست که تصدیق عقل به حسن و قبح افعال، به شکل ایجاد و انشاء مستقل این عناوین برای این افعال باشد؛ بلکه به نحو کشف است؛ یعنی پرده از این امر برمی‌دارد که این حسن و یا مصلحت در نسبت با این فعل، قابل اعتبار از واقعیت خارجی است؛ اما اشاعره اساساً عقل را حتی به عنوان کاشف حسن و قبح قبول ندارند و تنها مرجع آن دو را حکم شرع می‌دانند. ✍️ محسن ابراهیمی، دکتری فلسفه دانشگاه اصفهان ⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید ⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فکرت
📋#یادداشت 💢 جایگاه عقل کاشف در تفسیر المیزان 🔸علامه قائل به حسن و قبح عقلی است؛ اما جایگاه عقل به
💢جایگاه عقل کاشف و نسبت آن با وحی 📌با تبیین اجمالی دیدگاه علامه، می‌توان به ثمرۀ مهم این مبنای علامه در بحث از تفسیر قرآن پرداخت. شرح این ثمره به این صورت است که بیان می‌شود از آنجا که عقل در جایگاه کشف قرار دارد؛ زمینه‌ای برای هماهنگی میان عقل و وحی به شکل قوی و حداکثری فراهم می‌شود. این مطلب را می‌توان در ضمن دو مرحله نشان داد: 📌مرحله اول به این صورت است که بیان می‌شود: توافق عقل و وحی، نوعی توافق بنیادین و مبنایی است؛ زیرا که جایگاه وحی نیز همانند عقل، جایگاه کشف است. امری که مورد تأکید علامه است و در مقدمه المیزان این مطلب به شکل مکرر بیان می‌شود که وحی، نور و تبییان هر چیزی است؛ بنابراین کارکرد عقل و وحی به شکل مبنایی، هماهنگ با یکدیگر است. 📌مرحله دوم این است که وحی در مقام کشف حقایق، با محدودیت‌ها عقل در فهم و شناخت هستی مواجه نیست و بنابراین نوعی برتری نسبت به عقل پیدا می‌کند به گونه‌ای که عقل می‌تواند در پرتو وحی، رشد کند و توافق وحی و عقل منجر به شکوفا شدن گنجینه‌ها و دفینه‌های عقل می‌شود: آن‌چنان که در نهج‌البلاغه بیان می‌شود: «لیثروا لهم دفائن العقول» و این ثمره یکی از وجوه اصلی امتیازات المیزان از سایر تفاسیر است و از همین رو دیده می‌شود که در تفسیر المیزان – که تفسیر قرآن به قرآن است- نه تنها عقل و مباحث فلسفی کنار گذاشته نمی‌شود؛ بلکه در چارچوب این اسلوب تفسیری مباحث فلسفی به شکل عمیق‌تر مطرح و تبیین می‌شود. 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📋 💢 معنویت‌گرایی جدید: مؤلفه‌های مفهومی، لوازم اعتقادی و نشانه‌های گفتمانی 🔸رویکرد کلی این کتاب در تحلیل پدیده معنویت‌گرایی جدید توجه به بافت فرهنگی و اجتماعی است؛ اما مگر این بافت زمینه‌ای چیست که تا این حد اهمیت یافته است. 🔸به اختصار باید گفت صنعتی‌شدن فرهنگ و بازاری‌شدن عناصر فرهنگی و همچنین گسترش فرهنگ لیبرال و اهمیت‌یافتن مرجعیت درون است که باعث شده معنویت‌گرایی جدید با ویژگی‌هایی چون سیالیت و ساختارگریزی و نگاه گزینشی به ادیان در نظر برخی مقبول‌تر از دین نهادینه جلوه کند. البته زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی دیگری نیز در مقبولیت‌یابی این پدیده نقش داشته‌اند. 🔸جنبش‌های حقوق بشر و مساوات‌خواهی، جنبش‌های حقوق زنان، مشروعیت‌یابی بی‌قیدوشرط راحت‌طلبی، هنجار شدن تنوع‌طلبی و مُدگرایی زمینه‌های دیگری هستند که اقبال به معنویت‌گرایی ساختارناپذیر را فراهم کرده‌اند. ✍️زهره راد، دانشجوی دکتری رشته فلسفه اسلامی ⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📋 💢 نسبت ایمان و عقل در اندیشه اسلامی(بخش اول) 🔸برای سنجش و ارزیابی «نسبت ایمان و عقل در اندیشه اسلامی» باید دید کدامین قسم عقل با کدامین ایمان نزد کدامین مذهب و فرقه مورد نظر است. خاستگاه این بحث اساساً در دنیای غرب و درگیری اندیشمندان علوم تجربی با فلاسفه از یک‌سو و با دین مسیحیت از سوی دیگر است. ✍️آفرین قائمی، استاد حوزه علمیه خواهران ⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فکرت
📋#یادداشت 💢 نسبت ایمان و عقل در اندیشه اسلامی(بخش اول) 🔸برای سنجش و ارزیابی «نسبت ایمان و عقل در ا
💢انحاء تعامل و تعاضد عقل و ایمان 📌تعامل و تعاضد عقل و ایمان در حوزه‌‌های ذیل قابل بررسی و تحلیل می‌‌باشد: ـ تعاضد میان پیش‌‌فرض‌های عقلانی با پیش‌‌فرض‌های ایمانی. ـ تعاضد و تأثیرپذیری میان معرفت عقلانی با معرفت ایمانی. ـ تعاضد روحی- معنوی عقلانی با ایمانی. ـ تعاضد گزاره‌های عقلانی با گزاره‌های ایمانی. ـ تعاضد گسترۀ عقل و ایمان. ـ تعاضد زبان عقل و ایمان. ـ تأثیرپذیری اهداف و روش‌های عقلانی و ایمانی. 📌 هیچ تعارضی بین علم و دین وجود ندارد. آیات کتاب مقدس و آیات طبیعت، هر دو کلمه الله هستند. هر چه عقل و علم، اسرار و قوانین طبیعت را بیشتر کشف کند، انسان به پیچیدگی‌های نظام هستی بیشتر پی می‌برد، ایمانش به حکیم و دانا و توانا بودن خداوند تقویت می‌‌گردد. ایمان نیز سبب بازشدن چشم دل به غیب شده، بر معارف و بصیرت مؤمن می‌‌افزاید و خود مشوقی برای بررسی بیشتر دقائق طبیعت می‌‌گردد. 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حکمت و روایت 🔻چرا «عقل» مخلوق مقدسی است؟ 🔻چرا روایات به «عقل» نگاه ویژه‌ای دارد؟ 🔻در این پادکست، به بررسی عقل و ارزش آن در دین اسلام می‌پردازیم. 💠 دانلود باکیفیت سایت آپارات و سایت یوتیوب •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @Fekrat_Net
💢 آسیب‌‌های اجتماعی در مواجهه با شعار سال 🎙حجت‌الاسلام دکتر علی ذوعلم، رئیس اندیشکده بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔸اگر دانش‌‌بنیان‌‌ها باید رشد پیدا نمایند و از نظر کمی افزایش پیدا کنند(که تأکید رهبری می‌‌باشد) باید توجه نماییم که این تأکید بر روی رشد کمّی به همراه رشد و ارتقای کیفیت می‌‌باشد. یعنی خدایی نکرده نباید ما دچار رشد کمی نمایشی شویم که لزوماً آن تعداد اعلام شده برای رشد تحقق پیدا نمایند. لذا بنابراین ضروری است که کار جدی و واقعی صورت گیرد و فارغ‌‌التحصیلان نوآور و با استعداد و نخبه بتوانند دانش‌‌بنیان‌‌های جدیدی را با رویکردهای ناب و موضوعات بکر و توجه نشده پایه‌‌گذاری نمایند. 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 «فکرت» در هفته‌ای که گذشت: 💢 🎙 گفتگو| نسبت هویت ملی و دینی با تحقق امت اسلامی 👤 دکتر سیدجواد میری مطالعه گفتگو 🎙 گفتگو| نقش نخبگان و شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان در پیشبرد شعار سال 👤 حجت‌الاسلام دکتر عبداللهی مطالعه گفتگو 📍یادداشت| جایگاه عقل کاشف در تفسیر المیزان مطالعه یادداشت 💠💠💠 🎙 گفتگو| نگاهی به کثرت‌گرایی دینی 👤 دکتر داود حیدری مطالعه گفتگو 📚 معرفی کتاب «معنویت‌گرایی جدید» مطالعه در سایت 📍یادداشت| نسبت ایمان و عقل در اندیشه اسلامی مطالعه یادداشت 💠💠💠 🎙 گفتگو| آسیب‌های اجتماعی در مواجهه با شعار سال 👤 حجت‌الاسلام دکتر ذوعلم مطالعه گفتگو 📻 پادکست|‌ حکمت و روایت شنیدن پادکست •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @Fekrat_Net
📋 💢«سایبان خودساخته عرفان مدرن» 🔸از آنجایی که عرفان‌های نوظهور نوعی از عرفان روانشناختی را به همراه دارند یافتن حقیقت را با تکیه بر«خود»، پیگیری می‌کنند، این کتاب، به مهم‌ترین عنصری می‌‌پردازد که همه آموزه‌های این معنویت‌ها، براساس آن پایه‌ریزی شده و آن، عنصر«انسان‌شناسی» در عرفان‌های کاذب است؛ البته با توجه به محدود بودن کتاب و اختلاف عقیده در میان معنویت‌های مختلف، در بحث انسان شناسی، فقط به انسان آرمانی و مطلوب(کامل) و در میان عرفان‌ها نیز به بررسی عرفان اوشو و پائولو کوئلیو می‌‌پردازد. ✍️دکتر محمداسماعیل عبدالهی؛ استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه ⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💠 شماره جدید نشریه دیده‌بان اندیشه 🔸با موضوع «اصالتِ امت؛ در دایره وحدت» 🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت شماره سی‌‌ و هفتم، فروردین‌ماه ۱۴۰۱ ✴️ سرخط‌های این شماره: 🔻گزارشی از مهمترین محورهای مطرح‌شده در باب وحدت امت اسلامی؛ 🔻مفهوم‌شناسی و نسبت‌سنجی ملت و امت؛ 🔻تاریخچه امت‌سازی از زمان رسول اکرم(ص) تا زمان حال؛ 🔻محوریت و زعامت امت اسلامی در زمان غیبت لینک دانلود از سایت فکرت: 💢 http://fekrat.net/?p=9002 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
فکرت
#اختصاصی 💠 شماره جدید نشریه دیده‌بان اندیشه 🔸با موضوع «اصالتِ امت؛ در دایره وحدت» 🏛 موسسه فرهنگ
DIDEBAN_ANDISHE_37.PC.pdf
5.36M
✅ دیده‌بان ۳۷؛ نسخه کامپیوتری 💠 شماره جدید نشریه دیده‌بان اندیشه 🔸با موضوع «اصالتِ امت؛ در دایره وحدت» •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
فکرت
#اختصاصی 💠 شماره جدید نشریه دیده‌بان اندیشه 🔸با موضوع «اصالتِ امت؛ در دایره وحدت» 🏛 موسسه فرهنگ
DIDEBAN_ANDISHE_37.PHONE.pdf
3.69M
✅ دیده‌بان ۳۷؛ نسخه موبایلی 💠 شماره جدید نشریه دیده‌بان اندیشه 🔸با موضوع «اصالتِ امت؛ در دایره وحدت» •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
فکرت
#اختصاصی 💠 شماره جدید نشریه دیده‌بان اندیشه 🔸با موضوع «اصالتِ امت؛ در دایره وحدت» 🏛 موسسه فرهنگ
♦️« اصالتِ امت؛ در دایره وحدت » 🔶 بنابر پیش‌بینی پیامبر گرامی اسلام، امت مسلمان با بدعهدی و کج‌فهمی‌های خود، شکاف عمیقی را در قلب جامعه یکپارچه اسلامی به وجود آورده و آن را به ۷۳ فرقه تبدیل کرده است. ظهور دنیای مدرن با تقسیمات مرزی و جغرافیایی که به همراه داشت، هیزم مضاعفی بود بر این فاصله بین امت مسلمان؛ دست نمایان دشمن در آستین تفرقه، علمای مسلمان و مخصوصا تشیع را بر آن داشت تا با سوری نشان‌دادن اختلافات و تاکید بر مشترکات دینی و مذهبی، بار دیگر این خرقه پاره پاره را ترمیم کرده و همچون دوران صدر اسلام، مردم مسلمان را در یک صف قرار دهند. 🔷 امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیرانقلاب اسلامی، در مقام فقیهی آگاه و بصیر آبادی ملت‌ها را طفیلی اتحاد امت اسلامی دانسته و برکات و منافع زیادی را برای وحدت همه‌جانبه امت مسلمان ذکر می‌کنند. این سرمایه‌گذاری ویژه روی احیای امت اسلامی بعد از ارتحال ایشان نیز تعطیل نگشته و تا امروز توسط رهبر معظم انقلاب و در قالب جمهوری اسلامی ایران، همچنان با امید و قوت به راه خود ادامه می‌دهد. 🔶 در سال‌های گذشته بارها و بارها جهان شاهد آن بوده که جمهوری اسلامی در مسیر اتحاد با تمام ملل اسلامی قدم برداشته و در حد توان در بزنگاه‌های حساس به یاری آنان شتافته است. جمهوری اسلامی همواره این مساله را فریاد زده که نه تنها به فکر اجتماع تمام ملل مسلمان زیر بیرق واحد است؛ بلکه حاضر است تا به تمام مستعضفین جهان یاری رسانده و آنها را از سلطه مستکبرین خارج سازد. 🔷 نسبت به عملکرد این حکومت در سیاست‌های خارجی، عده‌ای لب به اعتراض گشوده و دغدغه اصلی حکومت یعنی احیای دوباره امت یکپارچه اسلامی را زیر سوال می‌برند. اگرچه که این اعتراض تازگی نداشته و در چهاردهه گذشته همواره مطرح بوده، اما وقوع اتفاقات اخیر در برخی از کشورهای مسلمان مثل افغانستان و پاکستان، بار دیگر این مساله را بر سر زبان‌ها انداخته و پیام‌ها، مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های زیادی را روانه فضای مجازی و اندیشه‌ای کشور کرده است. 🔶 دیده‌بان اندیشه به اقتضای رسالت تبیین‌گرایانه خود در شماره ۳۷ سعی دارد تا با رصد این پیام‌ها، به تبیین مهمترین محورها و همچنین نقد منصفانه آنها بپردازد. از این رو در این شماره بعد از ارائه گزارشی از رصد فضای مجازی و نشریات علمی، سه محور عمده مورد تحلیل قرار می‌گیرد: ✅ مفهوم‌شناسی و نسبت بین امت و ملت ✅ تاریخچه امت‌سازی از دیروز تا امروز ✅ محوریت و زعامت امت اسلامی 💢 دانلود نشریه از سایت فکرت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @Fekrat_Net
💠 به‌مناسبت سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران، فکرت؛رسانه اندیشه و آگاهی به معرفی برخی از آثار فاخر می‌پردازد. 📚 کتاب «تاریخ فلسفه معاصر غرب» 📝نویسنده: دکتر بهمن پازوکی 📌منظور از «فلسفۀ معاصر» در عنوان این کتاب فلسفۀ قرن بیستم است. با یک استثناء و آن هم کیرکگور است که به قرن نوزدهم تعلق دارد؛ اما شرح اندیشه‌اش به لحاظ تأثیر بسزایی که در فلسفۀ معاصر به طور کل در اندیشه هیدگر و یاسپرس به طور خاص داشته است در اینجا آمده است. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💠 به‌مناسبت سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران، فکرت؛رسانه اندیشه و آگاهی به معرفی برخی از آثار فاخر می‌پردازد. 📚 کتاب «علم اجتماعی اسلامی» 📝نویسنده: دکتر مهدی جمشیدی 📌کتاب علم اجتماعی اسلامی می‌کوشد در قالب فلسفۀ علم‌ اجتماعی‌_اسلامی، به چیستی و چرایی علم‌اجتماعی‌اسلامی بپردازد، و نویسنده کوشیده از چگونگی ایجاد آن سخن بگوید. به‌این‌ترتیب، برای نخستین‌بار و به‌صورتی منسجم و سرشار از جزئیّات، فهم و روایت مطهری از این شاخه از فلسفه‌های مضاف به علم، بازسازی شده است. 📌کتاب شامل سه فصل با عناوین چیستی علم اجتماعی اسلامی، چرایی علم اجتماعی اسلامی و چگونگی علم اجتماعی اسلامی است. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نسبت هویت ملی و دینی با تحقق امت اسلامی 🎙 دکتر سیدجواد میری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 💢 آیا هویت ملی و هویت دینی قابل جمع بوده و ایران می‌تواند طلایه‌دار همبستگی و شکل‌گیری امت اسلامی باشد؟ 🖥 تماشای فیلم کامل در سایت فکرت و سایت یوتیوب •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @Fekrat_Net
📋 💢 پلورالیسم دینی و اراده خداوندی؛ دخالت یا عدم دخالت 📌 اولین کسی که بذر پلورالیسم را در جهان کاشت، خودِ خداوند بود که پیامبران مختلف را فرستاد و برای هر یک ظهوری کرد و هر کدام را در جامعه‌‌ای مبعوث و مأمور کرد و بر ذهن و زبان هر یک تفسیری نهاد و چنین بود که کورۀ پلورالیسم گرم شد. 📌 به‌‌نظر می‌‌رسد پلورالیزم معنایی عمیق‌‌تر از آن‌‌چه مطرح می‌‌کنند دارد؛ یعنی خداوند اجازه داده است که ادیان متعدد وجود داشته باشند. تعدد ادیان امری تصادفی نیست و هرکس باید از همان راهی که در پیش‌‌روی اوست در نیکوکاری بر دیگری سبقت بگیرد و این دستور خدا هم هست. ✍️محمد کرمی‌‌نیا، پژوهشگر و دانشجوی دکتری کلام امامیه ⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید ⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
‏💠سرزمین ایران همیشه لبریز و سرشار از شاعران و هنرمندان بوده است که "نامشان باعث غرور" و "آثارشان پشتوانه فرهنگی" جهانیان قرارگرفته است. به حق نام بزرگِ ابوالقاسم فردوسی هویت و سند فرهنگیِ تاریخ این مرز وبوم تا به ابد خواهد ماند. 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
33.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰شاهنامه را باید این‌گونه خواند: 🔸روزی رستم برای شکار به مرز سمنگان می‌رسد، گوری را شکار کباب کرده، خورده و به خواب می‌رود. عده‌ای از سواران که رخش را بی‌صاحب یافته آن را با خود به سمنگان می‌برند. رستم از خواب برخاسته و رخش را نمی‌یابد، به ناچار زین را کول کرده و پی اسب را گرفته به شهر سمنگان می‌رسد. نزدیک شهر سمنگان خبر ورود رستم به شاه و بزرگان می‌رسد. مرزبان سمنگان با چند تن از بزرگان به استقبال رستم آمده و او را با احترام به ارگ دعوت و به افتخار او بزم شایسته‌ای برپا می‌کنند. رستم از گم شدن رخش اظهار نگرانی می‌کند، شاه سمنگان به رستم اطمینان می‌دهد رخش پیدا خواهد شد. رستم شادمان به خواب می‌رود. چون پاسی از شب می‌گذرد در اتاق به آرامی باز شد و تهمینه با شمعی در دست آهسته بر بالین او می‌آید. رستم از خواب بیدار شده خیره به تهمینه نگریست و نام او را می‌پرسد که در جواب: من دختر شاه سمنگان از پشت شیران و پلنگان هستم. رستم که از زیبایی تهمینه خیره مانده، می‌گوید باید موبدی حاضر گشته تا از شاه بخواهد تو را به عقد من درآورد. 📌این بند از شاهنامه را ابوالحسن تهامی، استاد دوبلاژ ایرانی به زیبایی می‌خواند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💠 به‌مناسبت سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران، فکرت؛رسانه اندیشه و آگاهی به معرفی برخی از آثار فاخر می‌پردازد. 📚 کتاب «منطق ستیز با استکبار» 📝نویسنده: روح الامین سعیدی 📌کتاب پیش رو معرفی، تبیین، ریشه‌یابی و بررسی مفهوم استکبارستیزی به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران و تعیین جایگاه آن در منظومه گفتمانی انقلاب اسلامی را در دستور کار دارد. 📌مفهوم‌شناسی واژه امپریالیسم، جایگاه استکبارستیزی در آموزه‌های شریعت مبین اسلام، حرکت‌های ضداستکباری در آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا، مطالعه حرکت‌های ضداستکباری تاریخ سده‌های اخیر ایران، نمودهای استکبارستیزی جریان نهضت امام خمینی (ره) از خرداد ۱۳۴۲ تا بهمن ۱۳۵۷، جایگاه آرمان استکبارستیزی در اندیشه‌های امام خمینی (قدس سره) و آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) و توجه به سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران به آرمان استکبارستیزی ساختار این اثر را تشکیل داده‌اند.» •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net