☑️ چالشهای مهم علوم انسانی_اسلامی
🌕 عناوین مهم سخنان دکتر احمد واعظی؛ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در نشست «چالشهای حوزه و دانشگاه در مسیر اسلامیسازی علوم انسانی»:
▪️علوم انسانی اسلامی نه تبدیل به فرهنگ علمی در مراکز علمی شده است و نه چرخه تولید دانش را بر محور خود قرار داده است زیرا آن ساحت فکر، تنقیح و نهادینه نشده است.
▪️بنده اصلیترین چالش را در علوم انسانی_اسلامی این میدانم که ساحت فکر آن منقح و نهادینه نشده است؛ زیرا اگر چیزی در حد فکر بماند و در جامعه نهادینه نشود و جان مخاطبان بهوسیله آن فکر تسخیر نشود حرکت #تمدنسازانه و چرخه تولید علم هم شکل نخواهد گرفت.
▪️اینکه گفته شود ما میخواهیم علوم مدرن را اسلامی کنیم نتیجه بدفهمی و کژتابی در فهم است؛ زیرا مبنا و بنیاد آن فرق دارد.
▪️چالش دیگری که واقعاً مانع برای توسعه ایده علوم انسانی اسلامی شده است؛ تلقی سیاسی از علوم انسانی اسلامی است؛ به هر دلیل موجه و یا ناموجهی بخش قابل توجهی از مخالفان علوم انسانی اسلامی، این ایده را مقابله انقلاب اسلامی با استکبار و نوعی #غربستیزی میدانند.
▪️چالش دیگر عدم توازن میان تولید دانش درجه اول در علوم انسانی با مطالعات درجه دوم است، ما بیش از آنکه دانش درجه اول در علوم انسانی اسلامی تولید بکنیم حرف درباره آن زدهایم. علوم انسانی در مدیریت کشور جایگاه رفیعی ندارد.
▪️چالش دیگر، جدینگرفتن #حکمرانی_علم در حوزه علوم انسانی است؛ در خود حکمرانی علم هم مشکل داریم و آن وجود نگاه اقتدارگرایانه و پروژهای دانستن علوم انسانی اسلامی است.
▪️مشکل بنیادی و اصلی در علوم انسانی_اسلامی این است که ما در برزخ بیمبنایی به سر میبریم و ساحت فکری که مولد تمدن و علم متناسب با این تمدن است تولید نشده است و در برزخ تعلقخاطر به سنت و مدرنیته گیر کردهایم.
🔻مطالعه کامل گزارش در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔘برنامه تلویزیونی #رینگ ✅ «فلسطین و تاریخچه خشونت یهود» با حضور: 👤دکتر محمدتقی تقیپور 👤دکتر محمد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘#کلیپ ا #رینگ
☑️ اسرائیل و کُشتی با خدا
▪️دکتر محمد علی رامین در برنامه رینگ فکرت میگوید که این داستان را باید در تورات خواند آنجا که حضرت یعقوب پدر بزرگ این قوم اسرائیل نامیده شد. این نامگذاری در مبارزه تن به تنی بود که یعقوب با خدا داشته است که او با خدا کشتی میگیرد و اسرائیل یعنی کسی که با خدا مبارزه کرد و بر او پیروز شد.
🔻شما مخاطبین گرامی میتوانید فایل کامل این گفتوگو را در آپارات و یوتیوب فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
هدایت شده از رادیو فکرت
سازمان ملل 1 نهایی.mp3
6.45M
#اختصاصی | #پادکست
🔰 حکمتانه | شماره 120
📻سازمان ملل و نقد عملکرد آن: بخش اول
🔹سازمان ملل متحد، یک سازمان حقوقی ـ سیاسی و یگانه سازمان قدرتمندی است که بر کارکردهای حکومتها نظارت دارد؛ اما واقعیت این است که جنبههای سیاسی در کارکرد این نهاد بر جنبههای حقوقی آن غلبه و در بیشتر موارد ابعاد حقوقیش را تحت الشعاع قرار داده است.
🔻شما را دعوت به شنیدن این پادکست میکنیم.
🗞سردبیر: دانیال بصیر
📝پژوهشگر: میلاد پورعسگری
🎙گوینده:خانم خواجهوند
🎨گرافیک: الیاس فلاحتی
📽کاری از تیم تولید فکرت
📎 شماره 119 حکمتانه را اینجا بشنوید.
#سازمان_ملل
#آمریکا
#اسرائیل
🔻 کانال رادیو فکرت:
🌐 وبگاه| ایتا | روبیکا | تلگرام |اینستاگرام
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
🔘چهار نکته به بهانه اکران"سرهنگ ثریا"
دوگانه اُمید و حسرت
▪️به گزارش فکرت، یکشنبه همین هفته نظاره گر فیلم"سرهنگ ثریا" به کارگردانی "لیلی عاج" در سلسله نشست های "دکوپاژ" بودیم که بانی آن مجموعه شناخت است.
تماشای این اثر جذاب در قالب اکران مردمی فیلم عمار فرصتی برایم فراهم کرد تا نکاتی چند درباره این فیلم بنویسم؛
▫️1-تولید و نمایش این قبیل آثار، پیش از هر چیز دیگری، حسرتی را برای پیگیران جدی سینما- خاصه علاقه مندان به انقلاب اسلامی- پدید می آورد از این بابت که چرا بعد از گذشت این همه سال از آغاز ماجراهای شوم منافقین در دوران پس از پیروزی انقلاب، فیلم هایی از قبیل "سرهنگ ثریا" ساخته نشده و حمایت های مناسبی در این باره برای تحقق این مهم صورت نگرفته است.
البته پیش از این فیلم هایی در رابطه با منافقین در کشور ساخته شده اما اثری که از زاویه دید مادران و خانواده هایی که فرزندانشان به نحوی گرفتار یا جذب منافقین شده اند وجود نداشته و از این حیث باید اثر خانم عاج را با وجود ضعف هایش تحسین کرد.
▪️2- برای ارتباط گیری با نسل موسوم به دهه هشتادی نیاز است که در این گونه فیلم ها اشاراتی درست و هنرمندانه به چرایی شکل گیری و تداوم فعالیت گروهک منافقین بشود که به نظر می رسد در فیلم "سرهنگ ثریا" چندان به این موضوع پرداخته نشده است.
▫️3-در شرایطی که به تعبیر"کمال تبریزی"، کارگردان شناخته شده سینما و تلویزیون کشورمان وجه «تفکری» سینما در حال فراموشی است، تولید و اکران آثاری از جنس "سرهنگ ثریا" می تواند تا حدودی وجه اندیشه ای سینما را احیا کند به خصوص از این حیث که ما در جنگ روایت ها آن هم مشخصاً درباره دهه شصت نیازمند این گونه فیلم ها هستیم.
▪️4- بی گمان نقد درست و بجای این گونه آثار، ضرورتی است که به ما کمک می کند تا در آینده شاهد ارتقای کمی و کیفی این گونه فیلمسازی باشیم؛ آثاری که در عین جذابیت های فرمی از غنای محتوایی لازم برخوردار باشد و بتواند با مخاطبان عام به ویژه نسل جدید ارتباط مناسب را برقرار نماید.
▫️سید محمدمهدی موسوی
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
☑️ علم و دین در تفکر اسلامی درهمتنیده است
🌕 عناوین مهم سخنان حجتالاسلام دکتر حمید #پارسانیا؛ در نشست علمی «جامعهشناسی دین و جامعهشناسی دینی»:
▪️جریان حکمت مدنی در جهان اسلام که با فارابی آغاز شد، خودش یک #دانش_مدنی است؛ فارابی بیش از دیگران نظریه اجتماعی خود را با دین درهم تنیده است و مدینه فاضله و فاسقه، ضاله و جاهله او کاملاً با دین در هم آمیخته است.
▪️متفکرین مسلمان #جامعهشناسی _دین دارند ولی نظریات آنان با جامعهشناسی دین مدرن، تفاوت بنیادین دارند و این به روششناسی علوم اجتماعی در جهان اسلام بازگشت دارد.
▪️ یکی از مسائلی که بقیه فرهنگها از جمله فرهنگ اسلامی و ایرانی با آن مواجه شدند، روبرویی با مفاهیم مدرن بود البته فرهنگ ایرانی به خاطر عقبه معرفتی و علمی قوی تاریخی ابژه را در چارچوب ذهنی خود میشناخت و با آن ارتباط برقرار میکرد.
▪️باید ببینیم نسبت جامعهشناسی با دین چیست؟ اگر جامعهشناسی را دانش(ساینس) با معنای کانتی قرن بیستم در نظر بگیریم، نسبت بین این دو نسبت سوژه و ابژه است؛ ابژه هویت معرفتی دارد ولی این هویت هرمنوتیکی است یعنی علم نیست. جامعهشناسی دین در اینجا آگاهی درجه دوم است ولی علم نیست بلکه فرهنگ و زبان است.
▪️ در غرب هم اندیشمندانی داریم که در قرن ۲۰، #مدرنیته را نقد کردند ولی در حوزه علوم اجتماعی وجود نداشت و شاید در دوره وبر با بحث قفس آهنین به این مسئله و مدل عقلانیت جهان اسلام پرداخت البته این جریانات وارد حوزه کلاسیک و مدرن نشدند.
▪️جامعهشناسی دینی بحث جامعهشناسی و یک مکتب است و نه در ذیل جامعهشناسی. در ابتدای قرن ۲۰ «دینی» صفتی بود که به موصوف نمیچسبید زیرا علم وصف دینی و غیردینی نداشت، گرچه جامعهشناسی پدیدارشناختی و پراگماتیستی و ... وجود داشت
▪️از منظر برخی فلاسفه غربی، دین دو کارکرد دارد؛ اول #انسجام_اجتماعی و دیگری #تفسیر_جهان و شناساندن جهان؛ بنابراین مرحله اول، مرحله تفکر و معرفت دینی است و آن را در این مرحله علم نمیدانند ولی در مرحله بعد آن را واجد نظم عقلانی میدانند.
◾️نسبت میان جامعهشناسی با دین نسبت دو حوزه معرفتی است یعنی یکی معرفتی است که #علم است و دیگری معرفتی غیرعلمی است، نسبت جامعهشناسی با دین نسبت علم با قلمرویی است که ساینس نیست بلکه معرفت از سنخ #فرهنگ است و انسانها با اراده خود آن را میسازند
🔻مطالعه کامل گزارش
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔘#ویراستی ا #مایکل_سندل
☑️ مایکل سندل در کتاب «چه چیز را با پول میتوان خرید»:
در این روزگار منطق خرید و فروش نه فقط بر کالاهای مادی که بر کل زندگی ما حاکم شده است.
این کالاییسازی دو ضرر دارد:
۱- گسترش نابرابری و فساد
۲- از بین رفتن ارزش بعضی مسائل که ذاتا مادی و کالا نیستند.
✍️ محمدامین رضایی
🖇 ویراستی فکرت را دنبال کنید
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه |مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘#کلیپ ا #عدالت
☑️ عدالت جهانی
▪️استاد مرتضی مطهری معتقد است که بیشتر از هر عصر دیگری، بشر ثابت کرده که این انسان دانشمند و همه چیز فهم، قادر به اجرای عدالت نیست و هرگز از منافع خودش نمیگذرد. ایشان لازمه برقراری عدالت جهانی را در چه چیز میداند؟
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه |مدرسه فکرت | رادیوفکرت
✔️#گفتوگو ا #مصباح
☑️ ویژگیهای هویتی مردم ایران از نگاه علامه مصباح
▪️دکتر ابراهیمیپور، عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) در مصاحبه با رسانه فکرت به عوامل پویایی هویت ایرانی بعد از انقلاب از نگاه علامه مصباح اشاره کرده و علل این پویایی را چنین عنوان کرد:
▪️علامه مصباح جامعهی ایران پس از انقلاب را یک جامعهای میدانند که در آن عنصر #ولایت، حاکمیت پیدا کرده و براساس آن یک نسل ولایی شکل گرفته که هویت کاملا ویژهای دارد و همچنین در فرهنگش، تحول بنیادین رخ داده است.
▪️هرچند ظرفیتهای فرهنگ معاصر قبل از انقلاب نیز- وجود داشته است، لذا یک فرهنگ بسیار غنی و دارای ثبات و پایداری را شاهدیم؛ اما بالفعل شدن بخشهایی از این ظرفیت مربوط به پس از انقلاب است.
▪️ایشان با توجه به نقشههای دشمن برای نابودی هویت ایرانی پس از انقلاب، تحلیل علامه مصباح را نگاهی دقیق دانسته و نقش ایشان را در خنثی سازی آنها بسیار موثر خواند و نسبت به واکنش روشنفکران افزود: در واقع آنان تلاش کردند با الفاظ خاصی مثل توهم توطئه و توهم تهاجم یا غیر علمی خواندن تهاجم فرهنگی یا از آن سخیفتر، با نقدهایی مثل اینکه بگویند تهاجم فرهنگی، معادل انگلیسی یا فرانسوی در ادبیات جامعه شناختی ندارد، تهاجم فرهنگی را انکار کنند.
🔳 شما مخاطبین فرهیخته فکرت میتوانید متن کامل این گفتوگو را در «وبگاه فکرت» مطالعه نمایید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه |مدرسه فکرت | رادیوفکرت
☑️ تفکر حاکم بر مقاومت مبتنی بر ایمان، یقین و تفکر است
🌕 عناوین مهم سخنان حجتالاسلام دکتر نجف #لکزایی؛ در نشست علمی «مبانی حکمرانی مقاومت در قرآن»:
▪️#مقاومت راهبردی نیاز به راهبری دارد، در این نوع مقاومت ابتدا باید مراقب باشیم که به اشغال دشمن(شیطان) در نیاییم، و اگر کسی به اشغال دشمن درآمد باید رفع اشغال کند.
▪️گاهی #قلب انسان مورد اشغال دشمن قرار میگیرد و به نوعی اشغال معرفتی و اخلاقی صورت میگیرد، به عنوان نمونه برخی کشورها با تدریس دروس علوم انسانی الحادی و غربی در دانشگاههای خود، در حقیقت ظلم، سلطه و تسلیم در برابر طاغوت را به نام واقعیت تئوریزه میکنند. این اشغال جز سختترین نوع اشغالها می باشد.
▪️سختترین کار این است که با این علوم انسانی #الحادی بخواهید علیه دشمن مبارزه کنید، مثلا #مارکسیسم ضد دین است، اگر ما در جبهه اسلامی از مارکسیست علیه طاغوت استفاده کنیم، قطعا در این صورت راه را اشتباه خواهیم رفت.
▪️حضرت #امام_خمینی وقتی مبارزه علیه رژیم طاغوت را شروع کرد، فرمودند، آمریکا، شوروی و انگلیس همه دشمن ما هستند، ولی مساله ما امروز آمریکاست، ایشان با توجه به آن مبانی که داشتند از واقعیت دشمنی ها غافل نبودند.
◾️اگر کسی در جریان مقاومت گرایش ناسیونالیستی داشته باشد و بگوید فقط دنبال دفاع از کشور و جغرافیای خود هستم، مخالف قران عمل کرده است، زیرا به تعبیر قران کریم، دین اسلام جهانی است و مقاومت هم باید به صورت جهانی تعریف شود.
▪️تمام این اشغالگریها باید در #استراتژی_مقاومت دیده شود، اگر مقاومت را راهبردی جهانی کردیم آن زمان، سطوح پایین برای ما بیشتر جا می افتد، بنابراین، در جامعه سازی باید به فکر ساخت جامعه مقاوم باشیم.
▪️در #گام_دوم انقلاب اسلامی، نظام استکبار و اسلام ناب با هم تقابل دارند، تفکر حاکم بر مقاومت مبتنی بر ایمان، یقین، عقل و تفکر است و یک مقاومت احساسی و تک بعدی نیست.
◾️نظام فقهی، حقوقی و تقنینی ما باید این راهبرد جهانینگری را داشته باشد، در کنارسطوح خرد باید به سطح کلان نیز توجه داشته باشیم و اگر فاقد این نگاه باشیم اشغالگری دشمن را نمی بینیم.
🔻مطالعه کامل گزارش در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟡 #روز_دانشجو ا #۱۶_آذر
☑️ دانشجوی در قله
▪️۱۶ آذر بهعنوان روز مبارزات قشر فرهیختۀ دانشجو با آمریکا و استکبار جهانی شناخته میشود و حالا بعد از گذشت ۷۰ سال از آن واقعه، دانشجو و دانشگاهِ ما کماکان در مسیر صعود به قلههای دانایی در حرکت است.
▪️رهبر معظم انقلاب، بهترین نگاه را نسبت به شأن و منزلت دانشجو داشتند و در دیدارهای مختلف توصیههای مهمی داشتند. برخی از این توصیهها را میتوانید در این کلیپ تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔘#ویراستی ا #سرمایهداری
☑️ راه آزاداندیشی باز باشد
▪️در بطن آزاداندیشی، بیطرفی هم نهفته است یعنی از کمترین جانبداری در توصیف، تبیین، نقادی یا قضاوت درباره یک اندیشه برخوردار باشیم.
تفکر انعطافپذیر کلید خلاقیت است تا بتوانیم بین ایدهها و نظریات نو، ارتباط برقرار کنیم.
📢 حجت الاسلام رضا غلامی
🖇 ویراستی فکرت را دنبال کنید
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه |مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🔸#رویداد_فکرت ا #رینگ
🌕 به زودی از آپارات و یوتیوب فکرت...
☑️ «راهبرد جمهوری اسلامی ایران برای حل مسئله فلسطین»
▪️برنامه رینگ با حضور دکتر سعدالله زارعی؛ استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس مسائل بینالملل
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
🔘#یادداشت ا #روز_دانشجو
☑️ روحیه انقلابی دانشجویان؛ زمینه ساز پیشرفت ایران اسلامی
🌕 چکیدهای از دیدگاههای حجت الاسلام دکتر محمد ملک زاده در خصوص بایستههای جریان دانشجویی به مناسبت شانزدهم آذرماه؛
▪️روز دانشجو یادآور خون مطهر شهدایی است که به جامعه دانشجویی و دانشگاهی کشور ما اعتبار و افتخار بخشیدهاند.
▪️یکی از ویژگیها و مؤلفههای دانشجوی مسلمان و انقلابی در کنار بحث بصیرتی و ایمانی و ارتقای امور اخلاقی، تلاش همه جانبه در مسیر کسب دانش و تولید علم است.
▪️دانشجویان انقلابی، افسران بصیر جنگ نرم هستند، ضمن آنکه در برهه حساس کنونی با توجه به شبهه پراکنی بی وقفه دشمن در فضای مجازی و در بستر جنگ نرم، یکی از رسالتهای جوانان مؤمن و انقلابی بهخصوص افراد دانشگاهی و تحصیلکرده، پاسخ منطقی و مستدل به این شبهات است و اینکه در مسیر اقناع افکار عمومی بهخوبی حرکت کنند.
▪️دشمنان قسم خورده این نظام و انقلاب، نمیخواهند عزت و سربلندی ایران اسلامی را ببینند اما دانشجویان و دانشگاهیان انقلابی همپای دیگر اقشار جامعه نخواهند گذاشت که اهداف دشمن در این کشور به ثمر بنشیند.
🔻مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
🔘#یادداشت ا #روز_دانشجو
☑️عقلانیتمداری، آزادگی و دغدغهمندی
دکترحامدنیکونهاد
▪️شاید بتوان همه آنچه را که یک دانشجوی سودمند برای جامعه باید از آنها برخوردار باشد، در این سه واژه گنجاند.
#عقلانیت، دانشجو را از سطحیاندیشی، سادهنگری و تقلیدهای کورکورانه و گرفتار موجهای احساسی و گذرا شدن محفوظ میدارد.
▪️#آزادگی دانشجو، او را از بند انواع خواهشهای نفسانی و وابستگیهای اسیرکننده و تعلق خاطرهای عافیتطلبانه میرهاند.
▪️#دغدغهمندی، خودخواهی و خودمحوری را از روح و روان دانشجو میزداید و او را به سوی اهداف متعالی انسانی و رفع مشکلات و معضلات اجتماعی میکشاند.
▪️16 آذر یادآور انگیزه #آرمانخواهی، روحیه #استقلالطلبی و ماهیت ضداستکباری دانشجوی متعهد ایرانی است. دانشجویان به عنوان #فرهیختگان پرانگیزه و پرنشاط، موتور حرکتآفرین جامعه در #حوزه_اندیشه و دانش و همچنین #دیدهبان بصیر جامعه در زمینه شیوه حکمرانی و مدیریت جامعه هستند. این نیروی پرتوان و #عدالتخواه اجتماع با رصد دقیق تحولات اجتماعی و به دور از عافیتطلبی، روزمرگی و سیاستزدگی اهداف و آرمانهای اصیل جامعه اسلامی خود را بهجد مطالبه و دنبال میکند.
▪️دانشجو محیط دانشگاه را، نه جولانگاه سیاستمداران میشمرد و نه خود بازیچه اغراض آنان میشود، بلکه این محیط علمی را عزیمتگاه پیگیری حقوق مشروع و قانونی ملت خویش در عرصههای مختلف با کنشهای دقیق، هدفمند، مناسب و بهموقع مییابد.
▪️دانشجو #علم را مایه اقتدار و چیرگی دانسته و از این رو با هدف تضمین استقلال و عزت جامعه خود، پرچمدار اصیل و بیادعای جریان تولید علم است.
@drhamednikoonahad
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘#کلیپ ا #روز_دانشجو
💢 دانشجو، ضدّ استکبار است
☑️ جنبش دانشجویی در کشور ما، همیشه ضد استکبار، ضد سلطه، ضد استبداد، ضد اختناق و بشدت #عدالتخواه بوده است. ۱۶ آذر برای دانشجوی ضد آمریکا است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
🔘#گفتوگو ا #روز_دانشجو
🌕 چکیدهای از دیدگاههای دکتر عزیزالله فهیمی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه قم در خصوص بایستههای جنبشهای دانشجویی به مناسبت شانزدهم آذرماه؛
▪️باید مراقب بود که جنبش دانشجویی قربانی اغراض و مطامع احزاب و جناحهای سیاسی نشود.
▪️شانزدهم آذرماه نقطه عطف بسیار مهمی در جریان دانشجویی کشور به شمار میرود، چرا که در این روز حرکت جنبش دانشجویی در ریل انقلابیگری و مبارزه با #استعمار و #استبداد قرار گرفت و شهدای این واقعه به الگوی دانشجویان تبدیل شدند.
▪️بر این اساس آن چه حائز اهمیت است این که ظرفیت دانشجویی کشور در راستای گفتمان عدالت خواهی، حقیقتگرایی و مبارزه با #نظام_سلطه مورد استفاده قرار گیرد.
▪️امروز به طور خاص انتظار میرود که دانشجویان در عرصه تقویت #گفتمان_انقلابی جامعه و تزریق روح تحرک و امید و تحول به معنای واقعی کلمه پیش قراول باشند چرا که در این صورت می توانند توطئهها و فتنههای دشمنان را خنثی کرده و به تحقق اهداف نظام و انقلاب اسلامی کمک نمایند.
▪️به لطف الهی و به برکت #انقلاب_اسلامی، دانشجویان مؤمن و انقلابی با روحیه بسیجی در عرصههای مختلف سازندگی کشور فعالانه حضور دارند و از سویی در بحث مطالبه گری و پیگیری حل مشکلات مردم در خط مقدم قرار دارند که اینها واقعاً برای جامعه ما ارزشمند است و باید این رویه و خط را حفظ و تقویت کرد.
📍مطالعه گفتوگو در «سایت فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔘#ویراستی ا #روز_دانشجو
🍃دانشجوی ایرانی میتواند کاری کند که دنیا «زبان فارسی» را یاد بگیرد.
💠 رهبر انقلاب همواره بر نقش و هویت تمدنی و علمی دانشجویان تأکید دارند.
🖇 ویراستی فکرت را دنبال کنید
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘#تیزر برنامه تلویزیونی #رینگ
☑️«جهان عرب و مساله فلسطین»
با حضور:
👤دکتر احمد دستمالچیان، سفیر سابق ایران در لبنان و اردن
👤میزبان: حسین کاوه
⏰جمعه ۱۷ آذر، ساعت ۱۲
🔸پخش از آپارات و یوتیوب فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت
🔸#پیشخوان_هفته ا #فکرت
🗞مروری بر گزیده مطالبی که در هفته گذشته «فکرت» بدانها پرداخت:
✔️مینیاتوری از نظام اسلامی در رشت
📑لینک مطلب
✔️سنتاندیشیِ متجددانه عبدالکریمی
📑لینک مطلب
✔️الگوی وصل
📑لینک مطلب
✔️جلال و روشنفکری
📑لینک مطلب
✔️توصیهای برای بقاء
📑لینک مطلب
✔️چالشهای مهم علوم انسانی_اسلامی
📑لینک مطلب
✔️اسرائیل و کُشتی با خدا
📑لینک مطلب
✔️علم و دین در تفکر اسلامی درهمتنیده است
📑لینک مطلب
✔️ دانشجوی در قله
📑لینک مطلب
✔️عقلانیتمداری، آزادگی و دغدغهمندی
📑لینک مطلب
✔️دانشجو، ضدّ استکبار است
📑لینک مطلب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
🔴 دومین برنامه «#عصر_پرسش»
☑️ آسیبشناسی دولتسازی اسلامی در عصر مشروطه
🔺با تاکید بر نظریات میرزای نائینی و شیخ فضلالله نوری
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام جواد کاوندی؛دانشپژوه دکتری جامعهشناسی سیاسی
👤مشاور: حجت الاسلام محمد متقیان؛ عضو گروه پژوهشی فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)
👤مجری کارشناس: علیرضا داودی؛ دکتری مطالعات سیاسی
⏰ شنبه ۱۸ آذر، ساعت ۱۸
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🔘#تیزر برنامه تلویزیونی #رینگ ☑️«جهان عرب و مساله فلسطین» با حضور: 👤دکتر احمد دستمالچیان، سفیر ساب
May 11
☑️ رابطه میان آزاداندیشی و نوآوری
🌕 عناوین مهم سخنان حجتالاسلام رضا غلامی در نشست «روشهای پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی»؛
▪️دو نکته دربار مفهوم #آزاداندیشی حائز اهمیت است که یکی معنای آزاداندیشی و الزامات آن و دوم محک میزان تحقق آزاداندیشی.
▪️آزاداندیشی مولد چنان ظرفیتی است که یک دانشمند را قادر میکند تا ایدهها و افکار خودش را خلق کند ولو اینکه برای برخی عجیب و نامتعارف باشد.
▪️اگر آزاداندیشی در بین دانشمندان علوم انسانی و اجتماعی بروز و ظهور پیدا نمیکرد امروزه خبری از نوآوریهای فکری هم نبود.
▪️#تفکر_انتقادی، یکی از مهمترین اضلاع آزاداندیشی است یعنی تفکری که بتواند با ارائه نقاط قوت و ضعف یک فکر، در چهارچوب اخلاق علمی، نه فقط پنجرههای تازهای را به روی #اندیشه باز کند بلکه امکان بهبود فکری که مورد انتقاد قرار داده است را هم فراهم کند.
▪️در بطن آزاداندیشی، بیطرفی هم نهفته است یعنی از کمترین جانبداری در توصیف، تبیین، نقادی یا قضاوت درباره یک اندیشه برخوردار باشیم.
▪️تفکر انعطافپذیر کلید خلاقیت است یعنی بتوانیم بین ایدهها و نظریات نو، ارتباط برقرار کنیم.
▪️برخی از متفکران در یک تاریخ یا مکان یا زمان متوقفشدهاند. این توقف، ناخواسته عینک خاصی را به چشم آنها زده است.
📍مطالعه گزارش در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🗂 #رصد_اندیشهها
✅ روایتی از مطالب منتشر شده در کانال اندیشمندان و پژوهشگران فعال در رسانه :
▪️وظیفه دانشجو در عصر جدید| آیت الله مصباح یزدی
📎لینک مطلب
▪️منطق اسلام، نفی سلطه استکبار بر جهان مستضعفین| سیدسجاد ایزدهی
📎لینک مطلب
▪️علم و دین در تفکر اسلامی درهمتنیده است| حمید پارسانیا
📎لینک مطلب
▪️کاربست حکمت اسلامی در سیر تطوّر حکمرانی طب سنتی ایرانی| عبدالحسین خسروپناه
📎لینک مطلب
▪️بازخوانی حیا به عنوان بنمایه فطری زن| حسین سوزنچی
📎لینک مطلب
▪️نظارت استصوابی در مصاف با فساد سیستمی | داود مهدویزادگان
📎لینک مطلب
▪️پژوهش و مرجعیت زبان فارسی| احمد حسین شریفی
📎لینک مطلب
▪️ثبات و تغییر در شورای نگهبان در مذاکرات قانون اساسی ا محسن قنبریان
📎لینک مطلب
▪️اصول برخورد با منافق| یدالله یزدان پناه
📎لینک مطلب
▪️تحریف دیگری و تناقض با خویش | مهدی جمشیدی
📎لینک مطلب
▪️گسل فعال شد | علی مهدیان
📎لینک مطلب
▪️باربنهایمر؛ رفع تضاد با تضاد در سینمای آمریکا | احمد اولیائی
📎لینک مطلب
▪️حضرت زهرا(س) الگوی شکست مارپیچ سکوت در جنگ شناختی |علیرضا محمدلو
📎لینک مطلب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔘#رویداد ا #مدار ✔️ رسانه فکرت، هشتمین نشست تحلیلی «مدار» را برگزار میکند؛ ☑️ ورزش و سیاست (واکاو
🔘#مدار
☑️در هم تنیدگی اخلاق، ورزش، سیاست
🌕 عناوین مهم مدار هشتم فکرت، در گفتوگو با دکتر رسول حسنیزدی؛ استاد دانشگاه و فعال عرصه ورزش:
▪️شاید بعد از #هولوکاست و افسانه هولوکاست و دروغ بزرگ آن، بزرگترین دروغ این باشد که ورزش و سیاست از هم جدا هستند.
▪️آیا میادین ورزشی، در قبل و بعد از واقعه طوفان الاقصی در روز ۱۵ مهر یا ۷ اکتبر، برای رژیم صهیونیستی یکی است؟ قطعاً اینطور نیست.
▪️از ورزش بهعنوان یک ابزار خوب در ارائه فرهنگمان باید استفاده کنیم در صورت عدم استفاده از این فرصت، باید چقدر رایزن فرهنگی به کشورهای مختلف بفرستیم و چقدر هزینه و زمان صرف کنیم تا دنیا متوجه شود، که مثلاً زن ایرانی بهمعنای زن مسلمان، این تقیّدها را دارد.
▪️در مورد ژاپن، بر خلاف آنکه میگوییم ژاپن خیلی دین و ایمان آنچنانی ندارد، بودایی و لائیک هستند، ژاپن وقتی تیم اعزام میکند، نیروی عقیدتی زیادی هم اعزام میکند. جزء لاینفک کارشان است که بگویند ژاپن چقدر ارزشمند است. و از این فرصت استفادهکنند تا ژاپن را به دیگران بشناسانند.
📱گزارش کامل نشست در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت