🔸#ویراستی ا #با_نخبگان
🔹مرحوم دکتر افروغ: ما راهی جز تبیین گفتمان انقلاب اسلامی نداریم.
✔️باید مردم را آگاه کنیم در سال ۱۳۵۷ چه اتفاقی افتاده است.
➕«ویــــراســـتـی فــکــــرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
هدایت شده از فکرت
🔸#عکس_نوشت ا #انتخابات
☑️ مردم سالاری، دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی
🖋حسن رشوند، نویسنده وپژوهشگر
✔️تأسیس نظام مردمسالار دینی در ایران و توفیق در تلفیق دین و سیاست از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است که از جمله نتایج و ثمرههای مثبت آن، تحکیم نقش و جایگاه مردم در حوزه سیاست است. تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، این تصور بر دنیا حاکم بود که دین مربوط به حوزه فردی است و ناتوان از شکلدهی و اداره تحولات سیاسی اجتماعی است.
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#عکس_نوشت ا #مردم_سالاری
☑️ ضعف ارتباطات اجتماعی؛ پاشنه آشیل مردمسالاری دینی
🖋دکتر احمد اولیایی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔰مردم وقتی به درد مردمسالاری دینی میخورند که هم یک اراده عمومی را در سیستم و نظریه وارد کنند و هم اینکه یک امکان کنش جمعی داشته باشند. مردم بهمثابه آحاد به درد نظریه مردمسالاری دینی نمیخورند. مردمی که در نظام مردمسالاری دینی کنشگری داشته و مهماند، مردمی هستند که یک هویت جمعی برایش قائل شویم.
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔸#پیشخوان_هفته ا #رویداد_اندیشه 🗞 رویدادهای اندیشهای کشور را در «وبگاه فکرت» دنبال کنید: ✔️عمامه
🔸#پیشخوان_هفته ا #رویداد_اندیشه
🗞رویدادهای اندیشهای کشور را در «وبگاه فکرت» دنبال کنید:
✔️آناتومی قدرت ایران
📑لینک مطلب
✔️جلال آل احمد درباره آینده ایران چه گفت؟
📑لینک مطلب
✔️رسانه مطلوب، مخاطبشناس، موقعیتشناس و اثرگذار است
📑لینک مطلب
✔️جمهوریت و علوم انسانی اسلامی
📑لینک مطلب
✔️ضعف کار فرهنگی؛ سرعتگیرِ مشارکت انتخاباتی
📑لینک مطلب
✔️در انتظار فجر عدالت و آزادی
📑لینک مطلب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
✅#پرونده_تا_انتخاب 💠 دومین نشست نخبگانی فکرت برگزار میشود: 📍این بار با عنوان: ☑️ مردمسالاری دی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ «دومین نشست نخبگانی فکرت»
☑️ مردمسالاری دینی؛ از ایده تا اجرا
در گفتوگو با چند تن از پژوهشگران علوم سیاسی
🔹گزیده مطالب مطرح شده:
✔️چکیده نگاه غرب به انسان را میتوان در اندیشه وبر دید که میگوید؛ تحمیل اراده الف بر ب علیرغم مقاومت ب. در حالی که اسلام میگوید دیکتاتور مسلمان نیست.
✔️ سرچشمه قدرت که شاکله اصلی مردم سالاری دینی است چیزی جز خدمت نیست؛ اما در غرب، قدرت یعنی حزب من و جناح من بهوسیله قدرت به اهدافش برسد.
✔️ متفکرین غربی از فهم آنچه در ایران توسط امامخمینی (ره) اتفاق افتاد عاجزند؛ مثلاً «میشل فوکو» میگوید من نمیدانم مردم ایران دنبال چه چیزی هستند و شخصیت امام راحل را شخصیتی میداند که به شخصیتهای افسانهای پهلو میزند.
➕این نشست را در «یـوتـیـوب» و «آپـارات» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#عکس_نوشت ا #انتخابات
☑️ باید از روش موج به موج در گفتمان سازی بهره ببریم
🖋هانی ایرانمنش، مدیر مرکز راهبردی جبهه فکری انقلاب اسلامی
🔰 مسأله کانونی حلقه میانی این است که من چگونه جامعه را به نقطه عزم جمعی در حل مسائل اجتماعی برسانم زیرا جانمایه پیشرفت همه جانبه عزم و ارده جمعی است و پیشرفت زمانی شکل میگیرد که عزم و اراده جمعی شکل گرفته باشد.
✔️ یکی از ویژگیهای مهم حلقه میانی این است که اصلاح اجتماعی برایش مهم است و به دنبال این است که در نظام اسلامی امت را به سمت جریان و جهت تمدن سازی، عدالت و مبارزه با استکبار پیش برد.
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#گفتگو ا #انتخابات
✔️گفتوگوی «وطن امروز» با داوود مهدویزادگان درباره لوازم ارتقای امر سیاسی در پسا انتخابات
☑️ نخبگان دگراندیش، جامعه را به سمت تودهای شدن سوق میدهند
🔰پیش از انقلاب جامعه دینی ساماندهی خود را داشته است. در قالب مرجعیت، اجتهاد و آثاری نظیر توضیحالمسائل، مفاتیحالجنان و... کنشها و مناسک خود را بهخوبی سامان میداده است، لذا فقه و شریعت جامعه دینی را سامان میداده است. اگر هم انقلاب شد با تکیه بر همین ساماندهی و پشتوانه رخ داد، لذا "هیچ نوع نسبت تودهوارگی به انقلاب ما متصل نمیشود."
✅ اما جامعه ما به هر میزان که مدرنتر میشود، تودهوارگی ما شدت بیشتری به خود میگیرد. شکلگیری آن نیز به واسطه عملکرد نخبگان است.
"همین نخبگان دگراندیش یا غرباندیش هستند که جامعه ما را به سمت تودهای شدن سوق میدهند."
🔰جامعه انقلابی و دینی ما از یک عقلانیت مستحکم برخوردار است که روشنفکران را آزار میدهد. این عقلانیت مانع از تودهوارگی جامعه که مطلوب آنان است میشود.
🔸مراد از تودهوار یک کار هیجانی و بدون پشتوانه عقلانی است. با این تعریف از تودهوارگی من درست نمیدانم بگوییم کار حزبی کنش سیاسی است و کار مردمی تودهوار است. کنش مردمی هم دارای تشکلی است، عقلانیتی داشته و فاقد سازمان نیست.
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#ویراستی ا #تمدن_نوین_اسلامی
🔹فقه و زیستفناوری در تعامل با هم میتوانند تمدن جدیدی مبتنی بر پیشرفت و ایمان ایجاد کنند و هیچ تزاحم و تعارضی بین این دو نیست گرچه مانند هر امر دیگری فقه ضوابطی را ایجاد میکند که سبب تفاوت بین زیستفناوری در نقاط مختلف دنیا میتواند بشود.
📢آیت الله علی اکبر رشاد
➕«ویــــراســـتـی فــکــــرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
📍فلسفه تاریخ و مهدویت
🔰دومین نشست:
🔸حجت الاسلام شریفیان | وعده آسمانی ارض مقدس
🕐 دوشنبه| چهاردهم اسفندماه| ساعت ۱۶:۳۰
🏫 قم| خیابان دورشهر| کوچه ۲۸| ساختمان انتشارات کتاب جمکران
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
🔸#اختصاصی ا #یادداشت
💠 تــربیت سیــاســی
🖊 مجتبی عباسی، پژوهشگر علوم سیاسی
🔻 مسأله اصلی و مهم پسا انتخابات برای نظام آموزشی کشور، بحث تربیت سیاسی است.
🔹 تربیت سیاسی؛ مسألهای تخصصی، امری تدریجی و نیازمند برنامهریزی دراز مدت است که در عین حال مورد توجه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش قرار گرفته و جزو ساحتهای تربیتی محسوب میشود.
🔸 تربیت سیاسی مثل بسیاری از مسائل فرهنگی از جمله حجاب، نیازمند برنامهریزی، تبیین و همافزایی نهادهای مسئول است، از اینرو اگر از آن غفلت شود، ناامیدی و سیاهنمایی، سکه رایج میشود.
✅ نقش یک معلم و مدیر مدرسه در افزایش مشارکت مردمی زمانی مشخص میشود که برای تربیت سیاسی و کنشگری آگاهانه دانش آموزان در آینده و عدم دنبالهروی آنها از بیگانگان، برنامهریزی داشته باشد.
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 ضرورت مشورت با مردم
◀️حجت الاسلام یزدانی| روایت شفاهی| فصل مردم| مردمسالاری دینی در منظر علامه طباطبایی
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
🔸#اختصاصی ا #یادداشت
💠 دلالتهای انتخابات اخیر در سپهر سیاسی کشور
🖊 علیرضا محمدلو، دکتری فلسفه علوم اجتماعی
▪️ دوقطبی چپ و راست کلاسیک که گاهی اخلاق و عقلانیت را قربانی هیجان و رقابت میکردند، خاموش یا کمرمق بود ولی رقابت و تنوع ناشی از خوانشهای متفاوت از کارآمدی و انقلابیگری هم وجود داشت و تنور انتخابات را داغ نگه داشت.
🔸 ترکیبی از اسامی لیستها به مجلس راه یافتند و هژمونی تک لیستی فرو افتاد که حاکی از رشد سیاسی و بلوغ انتخابات بود.
🔹 سوابق و کارآمدی و میزان صداقت و صراحت چهرهها از وعدهها و رویاها و تبلیغات فریبنده، تعیین کنندهتر بود.
▪️ جرقه حلقههای میانی در سیاست زده شد و اندیشکدههای مردم نهاد و مؤسسات خودجوش از پیجها و سلبریتیها و سکوهای مجازی در راهبری افکارعمومی و غربال و راستی آزمایی لیستها در شهرها و استانهای تعیین کننده سبقت گرفت.
🔸 هرچند که پسمانده جنگ روایتها و عملیات روانی سنگین بیگانه در کاهش تبلور یا عدم افزایش جمهوریت نسبت به دوره قبلی مجلس موثر بود، اما اراده و تشخیص و ارتکاز عمومی بر پیشبینیهای مسموم بیگانه غلبه یافت.
🔹 چهرههای جوان و تازهای به عرصه حکمرانی معرفی شدند و به مجلس راه یافتند که یک پوست اندازی سیاسی در سطح کارگزاران میتواند تعبیر شود و سوخت و ساز جوانگریی در ساخت اجتماعی را باید به فال نیک گرفت.
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#ویراستی ا #تولید_علم_قرآنی
✔️ در صورت آماده بودن بسترهای لازم مادی، معنوی و حمایتی، گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی تا سال ۱۴۰۵، نوآور پارادایم قرآنی علوم انسانی، نظام مسائل علوم انسانی در قرآن کریم، و روش استنطاق قرآن برای پاسخ به مسائل علوم انسانی است.
📢 دکتر قاسم ترخان
➕«ویــــراســـتـی فــکــــرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
هدایت شده از دوستانِ کتاب
🔰معرفی کتابی از مرحوم آیت الله امامی کاشانی؛
🔻"خط امان در ولایت صاحب الزمان عجّلاللهفرجهالشریف"، عنوان کتابی است به قلم مرحوم آیت الله محمد امامی کاشانی راجع به موعود ادیان که در آن عمدتاً به مباحث عقلی در این باره توجه شده است.
🔻این اثر در سال 78 به زیور طبع آراسته شده و نویسنده صاحب نام در آن کوشیده تا صحبت از مهدویت را مستقل از مسأله خلافت در صدر اسلام بیان کند، ضمن آن که به طور خاص در لابلای متون، علمای اسلام را به تقریب و همدلی ترغیب کرده که از نقاط ارزشمند کتاب هم به شمار می رود.
🔻نکته حائز اهمیت این که کتاب در دو جلد ارائه شده و در هر دو جلد نیز مقدمه مؤلف آغازگر مباحث است. خلاصه آن که مطالب کتاب در سه بخش و هر بخش در چندین گفتار تنظیم شده است.
🔻رویکرد نویسنده در این اثر البته مبتنی است بر دلایل عقلی و نقلی که شامل گفتارهای فلسفی، فطری، منطقی، جامعه شناختی، عرفانی، روان شناختی و فلسفه تاریخ می شود.
#دوستان_کتاب
@dostaneketab
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴دومین برنامه «#عصر_پرسش»
☑️ آسیبشناسی دولتسازی اسلامی در عصر مشروطه
🔺با تاکید بر نظریات میرزای نائینی و شیخ فضلالله نوری
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام جواد کاوندی؛دانشپژوه دکتری جامعهشناسی سیاسی
👤مشاور: حجت الاسلام محمد متقیان؛ عضو گروه پژوهشی فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)
➕فایل کامل این گفتوگو را در آپارات و یوتیوب فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🎞 رسانه فکرت و ساندویچ فلسفه برگزار میکنند؛ 🪑 جلسه سوم از سلسله نشستهای بـنیـان قـانـون (جریانشن
💠 جریان شناسی فکری انقلاب مشروطه
✅ دکتر ابوطالبی در نشست بنیان قانون مطرح کرد؛
🔸 کسروی میگوید: «در تبریز شرایط و فضا خیلی مذهبی شده بود و مردم خیلی روحیات مذهبی داشتند. حتی سلمونیها دیگر ریش نمیتراشیدند و زده بودند دیگر ریشتراشی موقوف شده است، چون حرام است. مطربها و کولیها را از شهر بیرون کرده بودند».
🔻 نقطه شروع مشروطه به فضای غربی، تحصن سفارت انگلیس است. بعضی کارمندهای سفارت انگلیس به میان مردم میآیند و میپرسند: شما چه میخواهید؟ مردم میگویند: «عدالتخوانه میخواهیم». میپرسند: عدالتخوانه یعنی چه؟ میگویند: «مجلسی که جلوی ظلم شاه را بگیرد». میگویند: خب بگویید مشروطه! این مدلی است که ما سالها در اروپا داریم و همین کار را میکند.
🔸 در مشروطه یک جریان، جریانی است که معتقد است رأی اکثریت به خودی خود هیچ ارزشی ندارد و تمام قوانین مجلس زمانی مشروعیت پیدا میکند که فقها آن را تفویض کنند. مرحوم نائینی، شیخ فضل الله و مرحوم آخوندی هم این را میگویند. قانون نباید خلاف شرع باشد.
🔻 یک جمعی هم کاملاً آنطرفی هستند. میگویند مجلس و سیاست که چه ربطی به دین و شرع دارد، اینها امور عرفیه و عقلی است و همه جای دنیا دارند این مدلی برخورد میکنند و ما اصلاً بنا نیست که دنبال این داستانها برویم. میگفتند: «غرض از تأسیس این مجلس این است که ما اول امر معاش خود را تنظیم کنیم و بعد امر معاد را».
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت