روش شناسی تحقیق تربیتی از ادله_1_1.mp3
30.9M
#روش_شناسی_فقاهت ۳
🔹اصول تفقه و فقاهت تربیتی و استفاده از ادله
در جلسه با نهضت مردمی تربیت ماندگار
1. تفاوت تفقه و فقه
2. سیر تطور ابواب فقهی
3. مراتب مربیان از نگاه تربیت اسلامی
4. آیا فقیه باید تنها فتوا بدهد یا راهکار نیز ارایه دهد
5. آیا لازم است دایره معنایی فقهات را وسیع کنیم؟
6. اضلاع تکمیل کننده فقه در به دست آوردن تربیت اسلامی چیست؟
7. روشهای تربیتی:
الف) استفاده از روشهای مصرح که ادله بدان اشاره کردهاند: مانند تصریح به روش تربیتی نماز، روزه، اعتکاف و ...
ب) استفاده از این راهها: استفاده از ظهورات؛ استفاده از سیر نزول آیات؛ توجه به تکرار معنادارد واژهگان بهویژه در قرآن و صحیفه سجادیه (مثلا یحب در قرآن متعدد استفاده شده است)؛ توجه به همراهی کلمات و واژگان هممعنای یک واژه. این راهکارها ما را به یک تئوری میرساند؛ اما باید از ظنون دیگر استفاده کنیم و به قطعیت برساند.
▫️باید در مسائل از نظرات کارشناسان تربیتی که در مخالفت اسلام نیستند، استفاده کنیم؛ البته بهعنوان کمک و قرینه.
▫️باید در هر مسئله به خود ادله و روایات مراجعه کرد و خانواده آن روایات را دید.
▫️ از روایات ضعیف چیست میتوان استفاده کرد؛ اما دیدگاه تسامح در ادله سنن یا سختگیری و کنارنهادن روایت ضعیف صحیح نیست. راهکار برگزیده، ضم احادیث ضعاف است که نزدیک به تجمیع ظنون است. البته با شرایطی!
▫️در لغت به کتب متقدم مراجعه کنید مانند العین و معجم مقاییس است. استناد به کتبی مانند لسان، دقیق نیست؛ زیرا استنباطی است!
▫️ در برداشت از ادله، میتوان از حکمتهای تربیتی هم استفاده کرد. اما دقتهایی لازم است.
🔹@feqahat
💢دنده عقبِ دعوت فرزندان به نماز!
#یادداشت
ماشینی از جاده کوهی بالا میرفت؛ اما دنده عقب! از این راننده پرسیدند: ای وی، چرا دنده عقب میروی؟ گفت شاید آن بالا جایی برای دور زدن نباشد؛ دنده عقب میروم که برگشت درست بیایم. بعد از یک ساعت دیدند همان ماشین از جاده کوه به سمت پایین میآید؛ اما باز دنده عقب! دوباره از او پرسیدند: ای وی، چرا دوباره دنده عقب میآیی؟ گفت آخه اون بالا جا برای دور زدن بود!
برخی کل زندگی را دنده عقب میروند. از آن بدتر اینکه برخی، خلاف جهت صحیح، فرزندانشان را تربیت میکنند. ثمره این تربیتِ وارونه، افراط و تفریطهایی است که مانع رسیدن آنها را به نتیجه میشود. حتی در تربیت فرزندان!
تربیت در دقیقه نود
از دنده عقبهای تربیتی، تربیت در دقیقه نود است. کم نیستند والدینی که در سنین نوجوانی فرزندشان، تازه به فکر نمازخواندن او میافتند. انتظار دارند با دم مسیحایی خود، تا به نوجوانشان گفتند نماز بخوان، او نیز سجده کنان و تشکر کنان از پدر و مادر، یک نماز خوان اورژینال شود! این رفتار تربیتی، مانند این است که شما در خیابان یادتان بیاید که قرار بوده پول همراه بیاورید تا خرید داشته باشید.
تربیت کاری لحظهای نیست. در اصلاح گفته میشود فرایند است. یعنی یک سیر دارد. باید سیری را طی کرد تا به نتیجه رسید. اهل بیت (علیهم السلام) برای آمادهسازی قبول نماز در فرزندان، برنامهای زمانبند دادهاند. این برنامه هراندازه بهتر انجام شود، احتمالِ به نتیجه رسیدن بیشتر است.
تربیت جوی
برخی والدین، در یک سخنرانی مذهبی یا محیط دینی که حضور پیدا میکنند، جو آنها را میگیرد که ای دل غافل چرا خودمان و فرزندانمان را رهای کردیم. باید برنامه داشته باشیم و ....
از فرداست که برای هر نماز، خود و فرزندان را محیای نماز میکنند؛ اما همینکه مدتی میگذرد حرارت آنها کم میشود و کلا نسبت به نماز فرزندان بیخیال میشودند. میگویند: خودشان میدانند؛ باید خودش دنبال نماز باشد؛ به زور که نمیشود و ...
این در حالی است که رمز پیروزی در تربیت فرزندان، بهویژه نوجوانان، استمرار است. مداومت و استقامت در دعوت و تربیت، سیرة انبیای الهی و نشأت گرفته از سفارشهاي مكرر خداوند به آنهاست. "فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ و من تاب معك". اين امر بهويژه در مورد نماز، اهميت و ضرورت بيشتري مييابد؛ زیرا نماز امری است روزانه، همیشگی و در هیچ شرایطی انسان را رها نمیکند. به تعبیری، ضدحالترین عبادت برای نفس است؛ پس طبیعی است که نفس در مقابل آن چموشی و سرکشی داشته باشد. اما یادمان باشد اگر نوجوان رهای شود و چند وقتی نماز را ترک کند، سیاهی این ترک نماز، مقدمه ترک کلی آن ممکن است بشود.
اميرالمؤمنان(ع) در توصيف سيرة پيامبر(ص) ميفرمايد:
پيامبر(ص) با آنكه بشارتِ رفتن به بهشت را از خداوند دريافت كرده بود، خود را براي نماز به رنج ميافكند؛ چون خداي سبحان به او فرموده بود: "خانوادهات را به نماز فرمان ده و بر آن شكيبا باش". از اين رو، ایشان، خانواده خود را به نماز فرمان ميداد و خود نيز در راه اقامة آن بردباري ميكرد.
تربیت فلهای
بنده خدایی میگفت، از کودکی به ما میگفتند از بچه همسایه یاد بگیرد! اما ما تا آخر عمر نفهمیدیم این بچه همسایه چه کسی بود که کلا از ما در هر کاری موفقتر بود.
همانگونه که خداوند هیچ انسانی را مانند دیگری، حتی مانند برادر خود خلق نکرده است، ما نیز نباید از فرزندانمان انتظار یکسان داشته باشیم. انسانها که فلهای نیستند؛ دستچین هستند. هر کدام دارای روحیه و نقاط قوت و ضعف هستند. ممکن است برخی از آنها گرایشهای معنوی بیشتری داشته باشند. یادمان باشد که آنچه همه موظف به آن هستند، خواندن اصل آن است. اما در کیفیت و آداب، نمیتوان فرزندان را با یکدیگر مقایسه کرد. امام صادق عليه السلام فرمودند: "النَّاسُ مَعَادِنُ كَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ؛ مردم معدنهايي همانند معدن طلا و نقرهاند [و با يكديگر متفاوتند] ". اصل تفرد اقتضا ميكند كه در دعوت فرزندان به نماز اين تفرد را لحاظ كنيم و براي دعوت هر فرزند از شيوهها و روشها و فنوني استفاده كنيم كه با خصوصيات او سازگارتر است.
ان شالله در این راه موفق باشید.
🔹@feqahat
ذیل عنایات حضرت امیرمؤمنان، همزمان با دهه ولایت، کتاب تربیت جوان در نهج البلاغه اثر حجت الاسلام هادی عجمی، چاپ شد.
خبر تکمیلی و توضیحات در:
http://shabestan.ir/detail/News/1197104
radio-maaref-1401_04_25.mp3
8.01M
💢برنامه فقه و زندگی رادیو معارف (1)
📍موضوع:
جایگاه حریم شخصی در انجام وظایف تربیتی
🎙کارشناس برنامه:
🔸حجت الاسلام و المسلمین هادی عجمی
🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر مولودی
📆 پخش شده از رادیو معارف در ۲۵ تیرماه1401
🔹@feqahat
#یادداشت
گفت: آیا حجاب، مهمترین واجب خداست؟
گفتم: نه
گفتم آیا ترک حجاب، بزرگترین حرام خداست؟
گفتم نه.
گفتم: اما بازیچه یک مشت هیولای رسانهای شدن که هیچ اعتقادی به آزادی انسان ندارند؛ حتما بدترین حرام است! رسانههایی که صاحبانش مهمترین داروهای بیماران خاص ایران را تحریم میکنند؛ شبانهروز مردم یمن و فلسطین را میکشند؛ اما دم از آزادی موهای زنان ایرانی میزنند؛ جای شک ندارد؟
حجاب هم یک حکم الهی است، حکم الهی کوچک و بزرگ ندارد؛ بازیگر سیرک مسخره کردن احکام خدا نشویم!
@feqahat
radio-maaref-1401_05_01.mp3
8.61M
💢برنامه فقه و زندگی رادیو معارف (۲)
📍موضوع:
جایگاه حریم شخصی در انجام وظایف تربیتی. جلسه دوم
🎙کارشناس برنامه:
🔸حجت الاسلام و المسلمین هادی عجمی
🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر مولودی
📆 پخش شده از رادیو معارف در ۱ مردادماه1401
🔹@feqahat
ده شب با حسین. شب یکم.mp3
8.23M
شناخت امام حسین ع1.docx
20.2K
📚 متن ده شب با حسین ع
شب یکم
📍موضوع:
الطاف ویژه حضرت به دوستان و شیعیان
🔹@feqahat
ده شب با حسین ع . شب دوم.mp3
8.34M
شناخت امام حسین ع2.docx
25.9K
📚 متن ده شب با حسین ع
شب دوم
📍موضوع:
کمک صحیح به دیگران در سیره امام حسین ع
🔹@feqahat
ده شب با حسین. شب سوم.mp3
10.8M
شناخت امام حسین ع 3.docx
25.5K
📚 متن ده شب با حسین ع
شب سوم
📍موضوع:
دفاع از ولایت و امامت در سیره امام حسین ع
🔹@feqahat
💢یک جاهایی تا میتوانید باید ریا کنید!!!!
کجا❓
این متن را مطالعه فرمایید:
http://shabestan.ir/detail/News/1201853
شناخت امام حسین ع 4.docx
23.9K
📚 متن ده شب با حسین ع
شب چهارم
📍موضوع:
عبادت و نماز در سیره امام حسین ع
🔹@feqahat
شب چهارم_1.mp3
10.09M
💢ده شب با حسین ع
▫️شب چهارم
📍موضوع:
نماز و عبادت در سیره حسین ع
🎙حجت الاسلام هادی عجمی
🔹@feqahat
شناخت امام حسین ع 5.docx
30.2K
📚 متن ده شب با حسین ع
شب پنجم
📍موضوع:
جهاد در سیره امام حسین ع
🔹@feqahat
شب پنجم_1.mp3
11.24M
💢ده شب با حسین ع
▫️شب پنجم
📍موضوع:
جهاد در سیره حسین ع
🎙حجت الاسلام هادی عجمی
🔹@feqahat
شناخت امام حسین ع 6.docx
29.1K
📚 متن ده شب با حسین ع
شب ششم
📍موضوع:
رفتار با خانواده در سیره امام حسین ع
🔹@feqahat
شب ششم_.mp3
9.43M
💢ده شب با حسین ع
▫️شب ششم
📍موضوع:
رفتار باخانواده در سیره حسین ع
🎙حجت الاسلام هادی عجمی
🔹@feqahat
شناخت امام حسین ع 7.docx
27K
📚 متن ده شب با حسین ع
شب هفتم
📍موضوع:
شجاعت در سیره امام حسین ع
🔹@feqahat
شب هفتم_1.mp3
10.99M
💢ده شب با حسین ع
▫️شب هفتم
📍موضوع:
شجاعت و راه کسب آن در سیره حسین ع
🎙حجت الاسلام هادی عجمی
🔹@feqahat
شناخت امام حسین ع 8.docx
40K
📚 متن ده شب با حسین ع
شب هشتم
📍موضوع:
ویژگی شهادت امام حسین ع
🔹@feqahat
شب هشتم_.mp3
11.42M
💢ده شب با حسین ع
▫️شب هشتم
📍موضوع:
ویژگی شهادت امام حسین ع
🎙حجت الاسلام هادی عجمی
🔹@feqahat
اگر شب را تا به صبح برای سیدالشهدا سینه بزنیم اما خیالمان نباشد که شب تا صبح چند نفر در فلسطین شهید شدند، در لشکر حسین ع نیستیم...