قواعد فقهی فرهنگ ج۱.mp3
زمان:
حجم:
32.08M
🔹جلسه یکم #فقه_فرهنگی
🔸ضرورت پرداخت فقهی به مسائل فرهنگی.
در صورت خراب بود فایل به کانال سروش مراجعه فرمایید:
https://splus.ir/feqh_farhangh
🔹@feqahat
باسمه تعالی
تعریف قاعده فقهی: «حکم شرعی کلی که میتواند بر احکام جزئی منطبق شود»
برخی دیدگاهها در بیان تفاوت قواعد فقهی و اصولی به قرار زیر است:
الف) قواعد اصولی، آلی هستند؛ اما قواعد فقهی استقلالیاند. قواعد اصولی، طریق استنباط احکام شرعی قرار میگیرند؛ اما قواعد فقهی، خود نیز حکم شرعیاند.
ب) حکم شرعی از باب استنباط و توسیط از قواعد اصولی، برداشت میشود؛ اما از قواعد فقهی، از باب تطبیق برداشت میشود. در تطبیق، مضمون بهطور مستقیم بر مصداقها تطبیق میشود؛ بهخلاف استنباط که نیازی به استفاده از کبرای دیگری بهمنزله حدوسط نیست.
ج) قواعد فقهی تنها در شبهات موضوعیه جاری میشوند.
د) نتایج قواعد اصولی، احکام کلی است؛ اما نتایج قواعد فقهی، احکام جزئی است.
هـ) برداشت احکام از قواعد اصولی تنها در اختیار مجتهد است؛ اما در قواعد فقهی، مجتهد و مقلد در برداشت حکم از راه قواعد فقهی، برابر هستند.
و) قواعد اصولی در همه بابهای فقه جریان دارند؛ اما قواعد فقهی در غالب موارد، در همه بابهای فقه جاری نمیشوند.
جمعبندی:
تمایز بنیادینِ قاعده فقهی و اصولی این است که قاعده «ممهد برای استنباط»، قاعده اصولی است؛ در مقابل، هر قاعده دارای ماهیت حکم شرعی، قاعده فقهی است.
@feqahat
کتابهای دربردارنده قواعد فقهی
1. القواعد الستّةعشر، تألیف شیخ جعفر كاشفالغطاء (م1228ق)؛ در این کتاب شانزده قاعده فقهی طرح و بررسی شده است.
2. العناوین الفقهیه، نوشته سید عبدالفتاح مراغی (م1250ق) که شامل 94 قاعده فقهی است.
3. مستقصى قواعد المدارك و منتهى ضوابط الفوائد، اثر ملّا حبیباللّه شریف كاشانی (م1340ق). مؤلف حدود پنجاه قاعده فقهی را بررسی و آنها را براساس بابهای فقهی تنظیم کرده است. ایشان در اثر دیگر یعنی تسهیل المسالک إلی المدارک، قواعد فقهى را به ترتیب بابهای فقه آورده است؛ اما به آوردن قاعده بسنده کرده و استدلال بر رد یا قبول قاعده را به كتاب مستقصى القواعد ارجاع داده است.
4. تحریر المجله، تألیف محمدحسین كاشفالغطاء (م1373ق). در آن قواعد فقهی مربوط به بابهای عقود، ایقاعات و بعضی از قواعد باب قضا مطرح شده است.
5. القواعد الفقهیه، نوشته سید محمدحسن موسوی بجنوردی (م1396ق). در آن شصت و دو قاعده فقهی بهتفصیل بررسی شده است.
6. القواعد الفقهیه، اثر سید محمد حسینی شیرازی (م1422ق). این اثر به هفده قاعده فقهی را بررسی کرده است.
7. القواعد الفقهیه، تألیف مرحوم آیتاللّه محمد فاضل لنکرانی (م1428ق). ایشان به بررسی هفده قاعده فقهی پرداخته است.
8. الأنوار البهیة فی القواعد الفقهیة، به قلم سید تقی طباطبایی قمی. در این کتاب درباره بیست و یک قاعده فقهی بحث شده است.
9. القواعد الفقهیه، نوشته آیتاللّه ناصر مکارم شیرازی. ایشان به بررسی سی قاعده فقهی پرداخته است.
10. مائة قاعدة فقهیة، تألیف سید محمد کاظم مصطفوی. در آن، یکصد قاعده فقهی بهاختصار، بررسی شده است.
11. مبانی الفقه الفعال فی القواعد الفقهیة الأساسیة، اثر علیاکبر سیفی مازندرانی. ایشان پرداخته است به بررسی نوزده قاعده فقهی که در همه بابهای فقهی کاربرد دارند.
12. قواعد فقهی تربیتی، اثر علیرضا اعرافی، مقرر سید عنایت الله کاظمی.
منبع اصلی حقیر کتاب استادم حضرت آیت الله اعرافی است.
@feqahat
مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنهای:
فقه به معنای عام عبارت از آگاهی از دین است و شامل جمیع معارف اسلامی میشود اما فقه به معنای خاص، که ستون فقرات و بنیه اصلی حوزههای علمیه و به معنای وسیعتر، استخوانبندی زندگی اجتماعی و سیاسی است به «آگاهی از علم دین و فروع دینی و استنباط وظایف فردی و اجتماعی انسان از مجموعهی متون دینی» تلقی میگردد.
منظور از فقاهت که یک علم بشمار میرود، همان روش و شیوه استنباط است یعنی «همین روش رد فروع به اصول، و استنباط از اصول و مبانی استنباط -[یعنی] کتاب و سنت و عقل و اجماع- و کیفیت این استنباط و تقابل میان ادله و ترتیب و نوبتبندی ادلهی مختلف، که اول به چه مراجعه کنیم؛ فرضاً اول به ادلهی اجتهادی مراجعه میکنیم، به ظواهر مراجعه میکنیم؛ اگر ظواهر تعارض داشتند، چهکار بکنیم؟ اگر ظواهری نداشتیم، چهکار بکنیم؟ نوبت اصول عملیه کی میرسد؟ کدام اصل بر کدام اصل دیگر مقدم است؟ و از این قبیل. این شیوهای که ما در علم اصول آن را میخوانیم، اسمش را "فقاهت" میگذاریم.»
@feqahat
مقام معظم رهبری:
امام بزرگوار، فقه شیعه را از دورانی که خود در تبعید بود، به سمتِ فقه اجتماعی و فقه حکومتی و فقهی که میخواهد نظام زندگی ملتها را اداره کند و باید پاسخگوی مسائل کوچک و بزرگ ملتها باشد، کشاند.
تفاوت نگاه فقهی امام با سایر فقها در فقه سیاسی موجبات تشکیل نوعی فقه را به وجود آورد که به فقه نظامساز مشهور شد.
@feqahat
قواعد فقهی فرهنگ ج۲.mp3
زمان:
حجم:
40.27M
جلسه دوم #فقه_فرهنگی
تعریف قواعد فقهی. پیشینه قواعد فقهی.
@feqahat
هدف از برپایی جلسات فقه فرهنگ
هدف عالی: رسیدن به نظام فکری فرهنگی برپایه دقتها و روشهای فقهی است.
هدف میانی: تقویت استدلال فقهی در مسائل فرهنگی.
هدف ابتدایی: دستیابی به قواعد فقهی است که در تبیین مسائل فرهنگی و برداشت حکم عموم مکلفان، مربیان، والدین، حاکم و حکومت نسبت به مسائل فرهنگی ـ تربیتی.
ضرورت: عقب ماندگی بسیار در تبیین فقهی مسائل فرهنگی؛ هرچند بزرگان بسیاری در این عرصه وارد شدهاند و کارهای بسیار شده است.
@feqahat
قواعد فقهی فرهنگ ج۳.mp3
زمان:
حجم:
40.84M
🔹جلسه سوم #فقه_فرهنگی
تعریف قاعده ارشاد جاهل. انواع جهل تربیتی و فرهنگی.
🔹@feqahat
بررسی ارشاد جاهل در موضوعات
بهطورکلی در مورد ارشاد جاهل در موضوعات، چهار دیدگاه مطرح است.
الف) وجوب ارشاد در موضوعات
علامه حلی، ارشاد جاهل را در موضوعات واجب میداند.
ب) عدم وجوب ارشاد در موضوعات
مشهور فقهای امامیه به عدم وجوب ارشاد جاهل در موضوعات فتوا دادهاند.
ج) استحباب ارشاد در موضوعات
این قول به مشهور نسبت داده شده است.
د) وجوب ارشاد در موضوعات مهم
برپایه دیدگاه چهارم، ارشاد جاهل در احکام واجب است؛ درنتیجه در موضوعات واجب نیست؛ مگر در موضوعات مهم که ارشاد واجب است.
دیدگاه برگزیده: جلسه بعد ان شالله.
@feqahat
قواعد فقهی فرهنگ ج۴.mp3
زمان:
حجم:
46.15M
🔹جلسه چهارم #فقه_فرهنگی
تبیین ادله قرآنی ارشاد جاهل.
وظیفه حکومت اسلامی در تامین هزینههای پژوهشی. هدف بودن انذار در فعالیتهای فرهنگی و ...
@feqahat
فقه فرهنگی
🔹جلسه چهارم #فقه_فرهنگی تبیین ادله قرآنی ارشاد جاهل. وظیفه حکومت اسلامی در تامین هزینههای پژوهشی. ه
🔹جلسه چهارم #فقه_فرهنگی
آیه نفر
((وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُون.))
این آیه از غُرر آیات قرآن در مباحث فقهی و اصولی است؛ در چهار بحث مهم بدان تمسک شده است: حجیت خبر واحد؛ وجوب اجتهاد و تعلم احکام و شریعت؛ قاعده ارشاد جاهل؛ قاعد هدایت.
دلالتها:
ممکن است گفته شود که این آیه خبری است. اما این ایه خبری در مقام انشا و مولویت است. درنتیجه معنای انشائی و مولوی و امری دارد.
اممکن است گفته شود، ین آیه امر بعد از حظر است که فقط بر اباحه دلالت دارد. اما این آیه بر اهمیت فعالیتهای پژوهشی در راستای انذار تاکید دارد و جایگاه آن را هم عدل اهمیت جهاد و جنگ در دفاع از اسلام می داند.
این آیه دریچهای جدید بر مسلمانان باز کرد.
نفر پژوهش و تعلیمی مقدمه انذار است. درنتیجه هدف انذار است.
بودجههای فرهنگی و حوزه علمیه در راستای انذار باید تدارک دیده شود. برپایه این آیه نفر تعلیمی و فرهنگی هدف باید انذار باشد.
و ...
@feqahat