هدایت شده از ارجاعات مکتب فقه الخمینی
✍ #حقیقت_و_اعتبار
💬 شهید استاد مطهری(ره):
🔹... در این سلسله مقالات (مقالات کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم)، هم مسائلی که در فلسفۀ قدیم نقش عمده را دارد و هم مسائلی که در فلسفۀ جدید حائز اهمیت است طرح میشود و در ضمن، قسمتهایی میرسد که نه در فلسفۀ اسلامی و نه در فلسفۀ اروپایی سابقه ندارد.
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج۲، ص۱۲
📎 پیوند مشاهدۀ منبع
❗️پ.ن: طبق عبارات دیگری از شهید مطهری فهمیده میشود که بخشی از آن مباحثی که ایشان سابقهای در فلسفۀ اسلامی و اروپایی برای آنها قائل نیستند، مباحث مربوط به «ادراکات حقیقی و اعتباری» میباشد.
•═══ ✧؛❁؛✧ ═══╔
🌐 شبکههای اجـتماعـی ما
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 B2n.ir/f_a_erjaat
هدایت شده از ارجاعات مکتب فقه الخمینی
✍ #حقیقت_و_اعتبار
💬 شهید استاد مطهری(ره):
🔹 مقاله ۶، متکفل یک مبحث فلسفی نو و بیسابقۀ دیگری است که تا آنجا که ما اطلاع داریم، برای اولین بار این مبحث در این سلسله مقالات طرح شده و آن مبحث، مربوط به تمیز و تفکیک «ادراکات حقیقی» از «ادراکات اعتباری» است و این مطلب از مطالعه خود مقاله روشن خواهد شد.
📚 اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج۲، ص۱۰
📎 پیوند مشاهدۀ منبع
•═══ ✧؛❁؛✧ ═══╔
🌐 شبکههای اجـتماعـی ما
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 B2n.ir/f_a_erjaat
🔰 #فقه
📝 استاد #آیتالله_فرحانی:
🔹 کتاب «الخلل فی الصلاة» به دلیل اینکه جزو آخرین کتابهای حضرت امام خمینی(رحمةاللهعلیه) در فقه استدلالی بوده و به بحث فقه عبادات میپردازد، منبع با ارزشتری برای دستیابی به فکر فقهی امام میباشد.
🎙 درس خارج فقه ۱۴۰۳/۶/۱۸
•═══ ✧؛❁؛✧ ═══╔
🌐 شبکههای اجـتماعـی ما
🔹 مکتب «فـقـهالخــمینی»
🕌 مدرسهفقهیامیرالمومنین(ع)
🆔 B2n.ir/Eitaa_F_A
اصطلاحات فلسفی اصول .mp3
2.48M
🔰 #اصول
🔸 اصطلاحات فلسفی در علم اصول، غالبا متاثر از اصطلاحات کدام فیلسوف است؟
🎙 استاد #آیتالله_فرحانی
🗓 درس خارج اصول ۱۴۰۳/۶/۱۸
•═══ ✧؛❁؛✧ ═══╔
🌐 شبکههای اجـتماعـی ما
🔹 مکتب «فـقـهالخــمینی»
🕌 مدرسهفقهیامیرالمومنین(ع)
🆔 B2n.ir/Eitaa_F_A
🔰 #بیشتر_بدانیم | #طلبهنگاشت
📝 تفاوت اقسام تعریف در نگاه مشهور و ملاهادی و تاثیر آن در اصلاح اصولیون
🔹 مشهور منطقیین معتقدند که ۳ نوع تعریف وجود دارد:
۱. تعریف لفظی (تعریف لفظی به لفظ دیگر)
۲: تعریف شرح الاسم (تعریف ماهوی قبل از اثبات وجود شیء)
۳. تعریف حقیقی (تعریف ماهوی بعد از اثبات وجود شیء)
📌 مرحوم مظفر(ره) بعد از بیان این ۳ تعریف، فرق بین تعریف شرح اللفظ و تعریف حقیقی را اینچنین بیان میکنند:
✍ ... و حينئذ اذا کان عالما بوجود الشيء قبل العلم بتفصيل ما اجمله اللفظ الدال عليه ثم سأل عنه بـــ(ما)، فان ما هذه تسمي (الحقيقية). و الجواب عنها، نفس الجواب عن (ما الشارحة) بلا فرق بينهما إلّا من جهة تقدّم الشارحة على العلم بوجوده و تأخّر الحقيقية عنه.
📚 المنطق، ص۱۱۰ (کلیک کنید)
🔹 در مقابل، ملاهادی سبزواری قائل به دو نوع تعریف هستند:
۱. تعریف لفظی یا همان شرح الاسم
۲. تعریف حقیقی
یعنی ایشان تعریف شرح الاسم در دیدگاه مشهور منطقیین را قبول نداشته و «تعریف لفظ به لفظ دیگر» را، هم تعریف لفظی و هم تعریف شرح الاسم نامیده و تعریف ماهوی را منحصر در تعریف حقیقی دانستهاند.
📌 ملاهادی در اینباره بعد از تبیین تعریف حقیقی، چنین مینویسند:
✍ ... و في مقابله، تعریف اسمي هو شرح الاسم، و إيضاح حقيقة اللفظ، لا ماهية الشيء.
📚 شرح منظومه، ج۱، ص۱۸۹
🔹 حال با توجه به این اختلاف باید گفت که آخوند خراسانی(ره) در کتاب «کفایة الاصول»، اصطلاح «تعریف شرح الاسم» را بر اساس مبنا و اصطلاح ملاهادی معنا کرده و از آن بهره جستهاند که این نکته بایستی مورد توجه قرار گیرد، وإلّا سبب خلط مبحث خواهد شد.
📌 لذا آخوند خراسانی(ره) در ابتدای مبحث عام و خاص، تعاریف «مفهوم عام» را تعریف لفظی و تعریف شرح الاسم میدانند که با توجه به نکتۀ سابق باید دانست که ایشان این دو اصطلاح را به همان معنای (تعریف لفظ به لفظ دیگر) قرار دادهاند و فرقی بین آندو قائل نیستند:
✍ ...فإنّها تعاريف لفظية، تقع في جواب السؤال عنه بـــ(ما) الشارحة، لا واقعة فی جواب السؤال عنه بـــ(ما) الحقيقية... .
📚 کفایة الاصول، ج۲، ص۱۳۷
❗️تفصیل این نکته در آیندۀ نزدیک در یکی از شمارههای «لوح پژوهشی فرائد» قرار خواهد گرفت.
•═══ ✧؛❁؛✧ ═══╔
🌐 شبکههای اجـتماعـی ما
🔹 مکتب «فـقـهالخــمینی»
🕌 مدرسهفقهیامیرالمومنین(ع)
🆔 B2n.ir/Eitaa_F_A
🔰 #بیشتر_بدانیم
📝 تفاوت قضایای حقیقیه در نگاه مشهور و ملاهادی، و تاثیر آن در اصلاح اصولیون
💬 شهید مطهری(ره) دراینباره چنین میفرمایند:
🔹 حال، قضیۀ حقیقیه هم خود داستان جالبی دارد، هم در منطق اسلامی و هم در اصول اسلامی.
💢 تاریخچه قضیۀ حقیقیه در علم منطق
🔹 قضیۀ حقیقیه و خارجیه در منطق ارسطو نبوده است، کما اینکه در منطق جدید هم نیست. اینکه قضیه منقسم میشود به خارجیه و حقیقیه و ذهنیه، و قضیه حملیه است که تقسیم میشود به خارجیه و حقیقیه و ذهنیه، و حساب قضیه خارجیه از قضیه حقیقیه جداست، این را برای اولین بار بوعلی طرح کرده است و قطعا در منطق ارسطو نبوده است.
🔹 به عقیده بوعلی، قضیۀ حقیقیه واقعا یک قضیۀ حملیه است؛ منتها قضیه حقیقیهای که بوعلی گفته است بعدها در کلمات حاجی سبزواری ارزش خودش را از دست داده است، یعنی حاجی درک نکرده است این را؛ ولی دیگران نه، همان قضیۀ حقیقیه بوعلی بعدها به دست شیخ اشراق و صدر المتألّهین افتاده و مسألۀ معروف قضایای بتّیه و غیر بتّیه را که از مسائل خوب و عالی منطق ماست به وجود آورده است.
💢 تاریخچه قضیۀ حقیقیه در علم اصول
🔹 قضیۀ حقیقیه در علم اصول هم آمده است. در علم اصول به این صورت آمده است که گفتهاند وضع قانون و جعل احکام به نحو قضایای حقیقیه است، نه به نحو قضایای خارجیه.
به این جهت است که قضایای حقیقیه، بعد در علم اصول هم زیاد طرح شده است.
🔹 ولی قضیۀ حقیقیهای که علم اصول میشناسد، همان قضیۀ حقیقیهای است که حاجی سبزواری میشناسد؛ چون اولین کسی که قضایای حقیقیه را در علم اصول آورده است شیخ انصاری بوده است و شیخ انصاری و حاجی سبزواری یک تلاقی شش ماههای در مشهد داشتهاند و شیخ در نزد حاجی، منطق و فلسفه میخوانده و حاجی هم نزد شیخ، فقه و اصول میخوانده است. خیال میکنم قضیۀ حقیقیه را شیخ از حاجی یاد گرفته بوده است و لهذا طرز تعبیرش هم همان طرز تعبیر حاجی سبزواری است. و به هر حال همین اشتباه حاجی در فقه و اصول هم هست.
📚 شرح مبسوط منظومه، ج۱، ص۲۴۳-۲۴۴
•═══ ✧؛❁؛✧ ═══╔
🌐 شبکههای اجـتماعـی ما
🔹 مکتب «فـقـهالخــمینی»
🕌 مدرسهفقهیامیرالمومنین(ع)
🆔 B2n.ir/Eitaa_F_A
هدایت شده از ارجاعات مکتب فقه الخمینی
✍ #توسل_به_اهلبیت
✍ #علامه_طباطبایی
💬 مرحوم حجت الاسلام و المسلمین احمد احمدی در مورد علامه طباطبایی(ره) اینچنین نقل میکنند:
🔹 غالباً در مجالس روضه و مرثیۀ روزهای جمعه شرکت میکرد و گاهی با تمام وجود زارزار گریه میکرد؛ بطوریکه تمام بدنش میلرزید و از چشمهای درشت و جذابش اشك سرازير میشد؛ و بیگمان بسیاری از موفقیتها که داشت، مولود همین خصلت بود.
🔹 دلباختگی، شیفتگی و علاقه وی نسبت به خاندان پیغمبر تا حدّی بود که کتاب و علم را در مواردی که مصیبت و مرثیه و امثال آن بود، یکسره به يکسو مینهاد.
📚 یادنامۀ علامه طباطبایی، مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی، ص۱۷۳
(برای مشاهدۀ منبع، روی آدرس کلیک کنید)
•═══ ✧؛❁؛✧ ═══╔
🌐 شبکههای اجـتماعـی ما
🗂 ارجاعات مکتب فقهالخمینی
🆔 B2n.ir/f_a_erjaat
اعتقاد منطقیون به اصالة الوجود .mp3
736.4K
🔰 #فلسفه
🔸 شاهدی بر اعتقاد ناخودآگاه بوعلی و مشهور منطقیین به اصالة الوجود...!
🎙 استاد #آیتالله_فرحانی
🗓 درس خارج اصول ۱۴۰۳/۶/۱۸
•═══ ✧؛❁؛✧ ═══╔
🌐 شبکههای اجـتماعـی ما
🔹 مکتب «فـقـهالخــمینی»
🕌 مدرسهفقهیامیرالمومنین(ع)
🆔 B2n.ir/Eitaa_F_A