eitaa logo
فقه الخمینی
1.3هزار دنبال‌کننده
230 عکس
21 ویدیو
5 فایل
🔹 کانال رسمی مکتب «فقه‌الخمینی» 🕌 مدرسه فقهی امیرالمومنین(علیه‌السلام) 🏷️ تحت اشراف آیت‌الله عبدالکریم فرحانی 📋 ثبتنام مدرسه: @admin_mafaa
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 📝 تفاوت قضایای حقیقیه در نگاه مشهور و ملاهادی، و تاثیر آن در اصلاح اصولیون 💬 شهید مطهری(ره) دراین‌باره چنین می‌فرمایند: 🔹 حال، قضیۀ حقیقیه هم خود داستان جالبی دارد، هم در منطق اسلامی و هم در اصول اسلامی. 💢 تاریخچه قضیۀ حقیقیه در علم منطق‌‌ 🔹 قضیۀ حقیقیه و خارجیه در منطق ارسطو نبوده است، کما اینکه در منطق جدید هم نیست. اینکه قضیه منقسم می‌‌شود به خارجیه و حقیقیه و ذهنیه، و قضیه حملیه است که تقسیم می‌‌شود به خارجیه و حقیقیه و ذهنیه، و حساب قضیه خارجیه از قضیه حقیقیه جداست، این را برای اولین بار بوعلی طرح کرده است و قطعا در منطق ارسطو نبوده است. 🔹 به عقیده بوعلی، قضیۀ حقیقیه واقعا یک قضیۀ حملیه است؛ منتها قضیه حقیقیه‌‌ای که بوعلی گفته است بعدها در کلمات حاجی سبزواری ارزش خودش را از دست داده است، یعنی حاجی درک نکرده است این را؛ ولی دیگران نه، همان قضیۀ حقیقیه بوعلی بعدها به دست شیخ اشراق و صدر المتألّهین افتاده و مسألۀ معروف قضایای بتّیه و غیر بتّیه را که از مسائل خوب و عالی منطق ماست به وجود آورده است. 💢 تاریخچه قضیۀ حقیقیه در علم اصول‌‌ 🔹 قضیۀ حقیقیه در علم اصول هم آمده است. در علم اصول به این صورت آمده است که گفته‌‌اند وضع قانون و جعل احکام به نحو قضایای حقیقیه است، نه به نحو قضایای خارجیه. به این جهت است که قضایای حقیقیه، بعد در علم اصول هم زیاد طرح شده است. 🔹 ولی قضیۀ حقیقیه‌‌ای که علم اصول می‌‌شناسد، همان قضیۀ حقیقیه‌‌ای است که حاجی سبزواری می‌‌شناسد؛ چون اولین کسی که قضایای حقیقیه را در علم اصول آورده است شیخ انصاری بوده است و شیخ انصاری و حاجی سبزواری یک تلاقی شش ماهه‌‌ای در مشهد داشته‌‌اند و شیخ در نزد حاجی، منطق و فلسفه می‌‌خوانده و حاجی هم نزد شیخ، فقه و اصول می‌‌خوانده است. خیال می‌‌کنم قضیۀ حقیقیه را شیخ از حاجی یاد گرفته بوده است و لهذا طرز تعبیرش هم همان طرز تعبیر حاجی سبزواری است. و به هر حال همین اشتباه حاجی در فقه و اصول هم هست. 📚 شرح مبسوط منظومه، ج۱، ص۲۴۳-۲۴۴ •═══ ✧؛❁؛✧ ═══╔ 🌐 شبکه‌های اجـتماعـی ما 🔹 مکتب «فـقـه‌الخــمینی» 🕌 مدرسه‌فقهی‌امیرالمومنین(ع) 🆔 B2n.ir/Eitaa_F_A
💬 مرحوم حجت الاسلام و المسلمین احمد احمدی در مورد علامه طباطبایی(ره) اینچنین نقل می‌کنند: 🔹 غالباً در مجالس روضه و مرثیۀ روزهای جمعه شرکت می‌کرد و گاهی با تمام وجود زارزار گریه می‌کرد؛ بطوریکه تمام بدنش می‌لرزید و از چشم‌های درشت و جذابش اشك سرازير می‌شد؛ و بی‌گمان بسیاری از موفقیت‌ها که داشت، مولود همین خصلت بود. 🔹 دلباختگی، شیفتگی و علاقه وی نسبت به خاندان پیغمبر تا حدّی بود که کتاب و علم را در مواردی که مصیبت و مرثیه و امثال آن بود، یکسره به يک‌سو می‌نهاد. 📚 یادنامۀ علامه طباطبایی، مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی، ص۱۷۳ (برای مشاهدۀ منبع، روی آدرس کلیک کنید) •═══ ✧؛❁؛✧ ═══╔ 🌐 شبکه‌های اجـتماعـی ما 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 B2n.ir/f_a_erjaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیت‌الله عبدالکریم فرحانیاعتقاد منطقیون به اصالة الوجود .mp3
زمان: حجم: 736.4K
🔰 🔸 شاهدی بر اعتقاد ناخودآگاه بوعلی و مشهور منطقیین به اصالة الوجود...! 🎙 استاد 🗓 درس خارج اصول ۱۴۰۳/۶/۱۸ •═══ ✧؛❁؛✧ ═══╔ 🌐 شبکه‌های اجـتماعـی ما 🔹 مکتب «فـقـه‌الخــمینی» 🕌 مدرسه‌فقهی‌امیرالمومنین(ع) 🆔 B2n.ir/Eitaa_F_A
🔰 ✍ شیخ الرئیس ابوعلی سینا: 🔹... فمطلب "ما" الذي بحسب الاسم‏، متقدم على كل مطلب؛ و أما مطلب "ما" الذي بحسب تحقق الأمر في نفسه، فمتأخر عن مطلب "هل" البسيط؛ فإنّ الذي يطلب ما ذات الحركة و ما الزمان‏، فإنما يطلب مائية أمر موجود عنده؛ و أما إن طلب أحد هل حركة أو هل زمان أو هل خلاء أو هل إله موجود، فيجب أن يكون فهم أولا ما تدل عليه هذه الأسامي. 🔹فإنه يمكن أن يعلم ما يدل عليه الاسم و لا يعلم هل ذلك المدلول عليه موجود أو غير موجود؛ و إن كان الحد إنما هو بالحقيقة للموجود. و لكن لا يوقف في أول الأمر أن هذا القول حد بحسب الاسم أو بحسب الذات إلا بعد أن يعرف أن الذات موجودة. 🔹و لذلك يوضع في التعاليم‏ حدود أشياء يبرهن على وجودها من بعد كالمثلث و المربع و أشكال أخرى حدت في أول كتاب"أسطقسات الهندسة". 🔹فكان حدا بحسب شرح الاسم، ثم أثبت وجودها من بعد، فصار الحد ليس بحسب الاسم فقط، بل بحسب الذات: بل صار حدا بالحقيقة. 📚 الشفاء-المنطق / البرهان‏، ج‏۳،ص۶۸ / الفصل الخامس في المطالب و ما يتصل بها •═══ ✧؛❁؛✧ ═══╔ 🌐 شبکه‌های اجـتماعـی ما 🔹 مکتب «فـقـه‌الخــمینی» 🕌 مدرسه‌فقهی‌امیرالمومنین(ع) 🆔 B2n.ir/Eitaa_F_A
💬 علامه سید محمدحسین طهرانی(ره): 🔹 علامه طباطبایی‌ آقای‌ حاج‌ سیّد محمّد حسین‌ تبریزی‌، استاد عالیقدری‌ که‌ قرن‌ علمی‌ِ فعلی‌، مرهون‌ خدمات‌ و افکار بلند و فضل‌ و کمال‌ ایشان‌ است‌. 🔹 عالِم‌ جلیلی‌ که‌ بواسطۀ تکان‌ علمی‌ که‌ به‌ حوزۀ علمیّه‌ دادند، نهضتی‌ علمی‌ بوجود آوردند و با تدریس‌ تفسیر و حکمت‌، طلاب‌ علوم‌ دینیّه‌ را به‌ حقائق‌ معارف‌ الهیّه‌ آشنا نموده‌ و برای‌ هدم‌ سنگر کفر و ردّ ملحدین‌، یگانه‌ پایگاه‌ متین‌ و اساس‌ رصین‌ را پایه‌گذاری‌ کردند. 🔹 [ایشان] صاحب‌ تفسیر «المیزان‌» و کتب‌ نفیسۀ دیگر، و استاد حقیر در تفسیر و اخلاق‌ و فلسفه‌ و هیئت‌ قدیم‌ [بودند]. 📚 معاد شناسی، ج۱، ص۱۸۳ (برای مشاهدۀ منبع، کلیک کنید) •═══ ✧؛❁؛✧ ═══╔ 🌐 شبکه‌های اجـتماعـی ما 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 B2n.ir/f_a_erjaat
🔰 💬 استاد سید فرید موالی‌زاده: 🔹 مسئلۀ الفاظ، یک نقش عمده‌ای دارد نسبت به همۀ مباحث و علوم دینی، نه فقط فقه؛ یعنی این بخش از اصول فقه در کل علوم دینی ثمره عملی دارد. 🎙 درس خارج اصول ۱۴۰۳/۶/۲۴ (برای مشاهدهٔ منبع، کلیک کنید) | •═══ ✧؛❁؛✧ ═══╔ 🌐 شبکه‌های اجـتماعـی ما 🔹 مکتب «فـقـه‌الخــمینی» 🕌 مدرسه‌فقهی‌امیرالمومنین(ع) 🆔 B2n.ir/Eitaa_F_A
🔰 🔸 جلسۀ هفتگی 📍 به مناسبت ولادت حضرت محمد(ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع) 🎙 سخنران: آیت‌الله عبدالکریم فرحانی 🎤 مدیحه‌سرا: حجت الاسلام و المسلمین حائری 🗓 دوشنبه ۲۶ شهریور ⏱ از نماز مغرب و عشاء 🕌 مکان: مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(ع) 💢 برادران و خواهران •═══ ✧؛❁؛✧ ═══╔ 🌐 شبکه‌های اجـتماعـی ما 🔹 مکتب «فـقـه‌الخــمینی» 🕌 مدرسه‌فقهی‌امیرالمومنین(ع) 🆔 B2n.ir/Eitaa_F_A
💬 آیت‌الله جوادی آملی(حفظه‌الله): 🔹 خداوند براساس اطلاق ذاتي و نامحدود بودن وجودي خود، با تمام اشياء و در تمام شئون و اَطوار و اَنحا و حالات آنها بدون امتزاج حضور دارد؛ چنان‌كه از همۀ آنها بدون تباين بيرون است. 🔹 لذا هيچ موجودی به هيچ موجودی همانند خداوند نزديك نيست؛ يعني خداوند نسبت به علت و معلول، مادّه و صورت و جنس و فصل، ماهيت وجود، از هر كدامِ آنها به مقابل آن نزديك‌تر است؛ بلكه خداوند از هر موجودي نسبت به عين همان موجود از خود آن موجود، نزديك‌تر است؛ زيرا غير خدا هر چيزي اَجوف و محدود است و تنها خداست كه صَمَد و نامتناهی است. 🔹 لذا هركس بخواهد چيزي را بفهمد، خداوند نسبت به او، از شیء مفهوم و خود فهم و خود فهمنده نزديك‌تر است. بنابراين، شخص فهمنده قبل از اينكه چيزی را بفهمد، حتی پيش از آنكه خود را ادراك كند و قبل از آنكه فهم خود را بيابد، اول خداوند را می‌يابد؛ سپس در ظلّ او، خود و فهم خود و شیء معلوم را مي‌فهمد! 🔹 اين طريقِ معرفتی، بدون «برهان صدّيقين» تقرير نخواهد شد. 📚 سرچشمه انديشه، جلد ۲، صفحه ۱۸۲-۱۸۳ •═══ ✧؛❁؛✧ ═══╔ 🌐 شبکه‌های اجـتماعـی ما 🗂 ارجاعات مکتب فقه‌الخمینی 🆔 B2n.ir/f_a_erjaat