الغيْبَة - الشيخ محمد بن إبراهيم بن جعفر النعماني.pdf
6.8M
کتاب شریف الغیبة نوشته شیخ ابی زینب نعمانی
ترجمه غیبت نعمانی.pdf
14.9M
کتاب شریف الغیبة نوشته شیخ ابی زینب نعمانی
1_7239929904.pdf
751.1K
باسلام خدمت اساتید گرامی
این متن توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها برای اساتید معارف در خصوص شبهات فلسطین تهیه شده و جمع بندی خوبی دارد.
درخواست فایل از کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران:
دوستان عزیز، ابتدا مشخصات کتاب درخواستی را از وب سایت کتابخانه به آدرس زیر استخراج کنید:
https://sohalibrary.com/
سپس برای دریافت فایل اسکن کتابهای چاپی موجود در کتابخانه، درخواست خود را به یکی از آدرسهای زیر ارسال کنند:
تلگرام و ایتا:
@Hlib1374
ایمیل: hlitc1374@gmail.com
پس از ارسال مشخصات، کتاب مورد نیاز بررسی و اعلام هزینه میشود. در صورت موافقت، کتاب جهت اسکن فرستاده میشود و با واریز هزینه و ارائه فیش واریز، فایل ارسال میشود.
طبیعی است که حقوق نشر در این زمینه رعایت شده و تنها در صورتی که مانعی برای اسکن نباشد، اقدام خواهد شد. (برای کتابهای جدید اقدامی نخواهد شد).
لازم به یادآوری است که فایل هشتاد هزار کتاب در همان sohalibrary.com موجود بوده و با رنگ قرمز PDF مشخص شده از همانجا می توانید به آسانی دانلود نمایید.
Sohalibrary
record.ogg
26.16M
شرح مختصری بر خطبه فدکیه.
🔃 با حضور شیخ هادی طلایی.
#مطالب_کلیدی
گونه شناسی اندیشه منجی موعود در ادیان
مهدی در فرقه "سبئیه"
فرقه سبئیه توسط «عبداللّه بن سبأ» بنا گذاشته شد. عبدالله بن سبا حمیری یهودی زادهای از اهل صنعاست.
در عقاید مهدویت این فرقه باید توجه داشت:
1. وجوب امامت بر خداوند؛ سبئیه اعتقاد دارند که امامت انتصابى است و نه انتخابى؛ لذا این امر منطقاً با نص تلازم دارد.
2. در عقاید سبئیه آمده است که امام فردى است كه نقش اصلى يا نهائى او نجات بخشى و بر چيدن بساط ستم از پهنه زمين خواهد بود.
3. امام تا پيش از ايفاى چنين نقشى هرگز نمىميرد، نه به مرگ طبيعى و نه به قتل، بلكه تنها از ديدهها غايب خواهد گشت
ممكن است غيبت ظاهرى امام طولانى باشد ولى ظهور او قطعى است.
4. در عقاید سبئیه، مهدى موعود امامى است كه پس از او امام ديگرى نخواهد بود.
@feraghe_tashayo
#مطالب_کلیدی
گونه شناسی اندیشه منجی موعود در ادیان
گونه شناسی "مهدی" در فرقه "سبئیه"
1. به لحاظ ماهیت موعود : "شخصی" (نه برآمده از پیشامدها) است.
2. به لحاظ منجی شخصی: "متعین" است نه نوعی. یعنی ذکر نام و نشانش در عقاید سبیئه آمده است.
3. به لحاظ موعود باوری (آرمان) یک موعود "رو به آینده" است.
4. به لحاظ رسالت و کارکرد منجی: نجات بخش "جمعی" دارد نه نجات بخش فردی. البته این نجات بخشی جمعی جنبه "اجتماعی و دینی" دارد.
5. به لحاظ فراگیری رسالتش موعود در سبئیه "جهانی" است.
6. به لحاظ زمان ظهور موعود، یک موعود "پایانی" به شمار میآید.
7. به لحاظ خاستگاه موعود، "وعدهای غیبی" است.
8. به لحاظ محتوای وعده، موعود "تحقق اراده خدا در زمین" است. یعنی پیروزی قومی خاص بر اقوام دیگر.
@feraghe_tashayo
#مطالب_کلیدی
گونه شناسی اندیشه منجی موعود در ادیان
مهدی در فرقه "کیسانیه"
نام فرقه کیسانیه، از کیسان گرفته شده است؛ در شخصیت کیسان اختلاف است ولی فرقه کیسانیه در اعتقاد به این که محمد بن حنفیه فرزند امیرالمؤمنین علی (علیهالسّلام) امام، پیشوا و واجب الاطاعه میباشد مشترک میباشند. آغاز و انجام و عقاید و عملکردهای این فرقه در میان مسلمانان و عکس العمل ائمه اطهار (علیهمالسلام) در برابر ایشان از مسائل مهم سیاسی و اجتماعی در صدر اسلام است که آشنایی با آن خود روشن کنندۀ چگونگی ظهور این فرقه است.
در اسلام فرقه كيسانيه، از نخستين فرقى است كه مهدويت را، به ويژه با لفظ «مهدى» مطرح نموده و اهميت بسيارى براى آن قائل شدند. مهدى، امامى است كه پيامبر بشارت او را به برچيدن بساط ستم و گستراندن اسباب عدالت بر بسيط زمين داده است. مهدى پيش از ايفاى نقش عدالت گسترى، اگر چه غايب مى شود، امّا نمى ميرد؛ او پس از غيبت ظهور و ايفاى نقش مى كند؛هر چند زمان ظهور او معلوم نيست.
لزومى ندارد مهدى از نسل فاطمه (س)، يا حتى امام على (ع) باشد، بلكه كافى است از بنى هاشم باشد. اما او پس از مستقر ساختن عدل بر جهان و به هنگام مرگ، امر حكومت را به فردى هاشمى از نسل فاطمه خواهد سپرد. مهدى در زمان غيبت در مكان خاص و دور از دسترس، همچون كوه ر ضوى، قرار دارد و در آنجا از محافظت و انواع مواهب الهى برخوردار است. محمد حنفيه، فرزند امام على، نخستين شخص از نسل امام على است كه به شكل آشكارى به عنوان مهدى اعلان گرديد.
@feraghe_tashayo
#مطالب_کلیدی
گونه شناسی اندیشه منجی موعود در ادیان
گونه شناسی "مهدی" در فرقه "کیسانیه"
1. به لحاظ ماهیت موعود "شخصی" است.
2.به لحاظ منجی شخصی، "متعین" است.
3. به لحاظ رسالت و کارکرد منجی: نجات بخش "جمعی" دارد نه نجات بخش فردی. البته این نجات بخشی جمعی جنبه "اجتماعی و دینی" دارد.
4. به لحاظ وضعیت پیش از تحقق، "متولد" شده است. و "غایب" است. و پس از غیبت "رجعت" می کند.
5. به لحاظ محتوای وعده برای "برپايى عدل، امن و رفاه اجتماعى" ظهور میکند. و همچنین موعود "تحقق اراده خدا در زمین" است. یعنی پیروزی قومی خاص بر اقوام دیگر.
6. به لحاظ خاستگاه، "وعده ای غیبی" است.
7. به لحاظ زمان ظهور موعود، یک موعود "پایانی" به شمار میآید.
@feraghe_tashayo
#مطالب_کلیدی
گونه شناسی اندیشه منجی موعود در ادیان
شباهات و تفاوتهای در گونه شناسی سبئیه و کیسانیه:
1. هر دو فرقه به لحاظ ماهیت موعود را "شخصی" (نه برآمده از پیشامدها) میدانند.
2. هر دو فرقه به لحاظ منجی شخصی موعود را "متعین" میدانند نه نوعی.
3. هر دو فرقه موعود را به لحاظ رسالت و کارکرد منجی: نجات بخش "جمعی" دانسته نه نجات بخش فردی. و این نجات بخشی جمعی را جنبه "اجتماعی و دینی" میدانند.
4. هر دو فرقه به لحاظ فراگیری رسالتش موعود را "جهانی" قرار داده اند.
5. هر دو به لحاظ زمان ظهور موعود، یک موعود "پایانی" به شمار میآورند.
6. به لحاظ خاستگاه موعود، "وعدهای غیبی" است.
8. هر دو به لحاظ محتوای وعده، موعود را "تحقق اراده خدا در زمین" دانسته ولی در کیسانیه "برپايى عدل، امن و رفاه اجتماعى" را از محتوا ظهور دانشته است.
9. در فرقه سبئیه نیز به لحاظ موعود باوری (آرمان) یک موعود "رو به آینده" است.
@feraghe_tashayo
#مطالب_کلیدی
گونه شناسی اندیشه منجی موعود در ادیان
مهدی در فرقه "زیدیه"
زیدیه یکی از فرقههای شیعه است. که اعتقاد دارند که:
1) امام على (ع) افضل از ديگران است و در امامت اولويت دارد؛
2) پس از امام على (ع) امامت از آن امام حسن و امام حسين است؛
3) پس از آن دو امامت فقط حق فرزندان آن دو است، مشروط به فضل و دعوت و نه وراثت ؛
4) خروج امامان بر ستمگران واجب است؛
5) توحيد، عدل، وعد و وعيد از ديگر واجبات و اصول اعتقادى است.
@feraghe_tashayo