مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیتالله اعرافی در درس خارج «فقه تربیتی» بیان کرد؛
🔻 ادلهای که میتوانند به صورت عام یا خاص به وظایف حکومت در امر تربیت دلالت داشته باشد عبارتند از؛
2️⃣ روایات:
✅ امام علی علیهالسلام: «عَلَى الْإِمَامِ أَنْ يُعَلِّمَ أَهْلَ وَلَايَتِهِ حُدُودَ الْإِسْلَامِ وَ الْإِيمَانِ»
🔻 بررسی سندی روایت: به دلیل اینکه اسناد کتاب غررالحکم و درر الکلم ساقط شده است، محلی برای بحث سندی وجود ندارد.
🔻 بررسی دلالی روایت:
⬅️ دلالت روایت بر وجوب؛ عبارت «عَلَى الْإِمَامِ أَنْ يُعَلِّمَ» ظهور در الزام دارد. هرچند صراحت در وجوب ندارد ولی با توجه به مقدمات حکمت و اطلاق، روایت حمل بر وجوب میشود.
⬅️ دامنه شمول روایت در وظایف حاکمیت؛ آیا روایت شامل وظایف تربیتی و تزکیتی نیز میشود یا نه؟ دو پاسخ برای این پرسش مطرح شده است. نخست اینکه در بیان حضرت امیر علیهالسلام موضوعیتی برای تعلیم وجود ندارد بلکه بیان کردن لفظ تعلیم از این حیث است که شارع میخواهد افراد، در اعتقاد، اخلاق و عمل متدین و پایبند به شریعت باشند. لکن عبارت آموزش به این جهت ذکر شده است که برای رسیدن به پرورش انسانهای متدین باید آنها را آموزش داد. دوم اینکه بگوییم روایت منحصر در تعلیم است؛ یعنی وظیفه امام و حاکم، آموزش دادن حدود اسلام و ایمان است.
⬅️ محدودهٔ ولایت امام و حاکم؛ عبارت «أَهْلَ وَلَايَتِهِ» حاکی از آن است که مأموریت حاکم در محدوده ولایت و تصرف او است؛ از این رو محدوده ولایت حاکم اصلی تمام بشر خواهد بود و مقید نمیشود. اما مأموریت حاکمان خاص مانند استاندار و ... ، در محدوده خاص خود آنها است و در محدوده دیگری وظیفهای ندارند.
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_تربیت
#آیت_الله_اعرافی
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد:
⬅️ استخراج آیات دال بر وجود قوانین اجتماعی در اسلام، موجب تغییر نگرش به دین میشود؛ به این معنا که دین را دیگر امری فردی نمیدانیم؛ به عنوان نمونه در آیه «وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ » واژه «اموالکم» به این معنا است که در جامعه اسلامی مال برای همه مسلمین است و حفظ آن حفظ اموال مسلمین محسوب میشود.
⬅️ کلمه سیاست در لغت به معنای «القیام علی الشیء بما یصلح» میباشد. لغت، سیاست به معنای ریاست، قدرت، تعلیم و تربیت، تدبیر خود و جامعه نیز بیان شده است. با کنار هم قرار دادن این معانی چنین به دست میآید که بازگشت سیاست به تدبیر است.
⬅️ معتقد هستیم تمام احکام اجتماعی اسلام و فقه تحت عنوان فقه سیاسی قرار میگیرند؛ مانند جهاد، حجاب، لزوم امنیت در جامعه، تشکیل حکومت و... به تعبیر دیگر فقه سیاسی آن بخشی از فقه است که موضوع آن مکلف خاص و معین ندارد و مصلحت و مفسده آن برای جامعه است.
⬅️ بخش عظیمی از فقه موجود فقه سیاسی است که فقه السیاسه جزئی از آن است. فقه السیاسه یعنی احکام مرتبط با حکومت و سیاست که مباحثی مانند حزب، انتخابات و... در ذیل آن مطرح میشود.
⬅️ فقه حکومتی به این معنا نیست که از ابتدا تا انتهای فقه را با نگاه حکومتی بنگریم؛ زیرا در برخی از موضوعات مانند طهارت چنین نگاهی بدون معنا است.
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_فاضل_لنکرانی
🔎@fiqhenezam_com
✅ آیتالله علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛
🔻 تعینات دال بر عدم اعتبار رأی مردم
✅ جامعه نیازمند حاکم است، در جامعه اسلامی باید احکام اسلام که شامل همه شئون مردم می شود اجرا شود و اداره چنین جامعهای بر عهد فقیه جامع الشرایط است و حضور مردم اعتباری ندارد.
⬅️ بنظر میرسد این استدلال قابل قبول نیست؛ زیرا اینکه گفته شود احکام اسلام شامل همه شئون مردم میشود یعنی همه امور الناس، امر الله است و شارع در همه امور مردم رأی خاص دارد، خالی از اشکال نیست؛ زیرا هر چند شارع مقدس در شئون آدمیان صاحب نظر است اما بسیاری از مسائل حکومتداری ناظر به شیوه اجرا میباشد.
⬅️ از سویی دیگر اگر گفته شود مردم خود به صورت مستقیم اداره شئونات را بر عهده بگیرند، امری غیر قابل تصور است و اداره این امور باید به وسیله کارگذارانی که امین و حفیظ مردم هستند، انجام شود.
⬅️ قائلین به این نظر در فضای تعدد مرزهای جغرافیایی و تشکیل دولتهای متعدد چگونه میخواهند این نظریه را توجیه فقهی کنند؟ با توجه به اینکه میگویند فقیه بر همه انسانها ولایت دارد، در صورتی میتوان نظریه مذکور را صحیح دانست که یک دولت واحده اسلامی در کل جهان را متصور شویم. در حالی که در عالم واقعیت با تعدد مرزهای جغرافیایی مواجه هستیم.
⬅️ در واقع ما به یک دوگانه معتقد هستیم به اینکه فقیه در مواردی ولایت دارد و در مواردی نظارت دارد.
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_علیدوست
🔎@fiqhenezam_com
✅ دانشگاه_باقرالعلوم(ع) با همکاری جمعی از مراکز علمی
به مناسبت دهمین سالگرد رحلت #آیت_الله_عباسعلی_عمید_زنجانی(ره)
برگزار می کند:
🔹 همایش فقیه فقه سیاسی"
🔻با سخنرانی:
1. آیت الله اراکی
2. آیت الله علیدوست
3. حجت الاسلام دکتر ارسطا
4. حجت الاسلام دکتر موسی_زاده
✅ دبیر علمی همایش: حجت الاسلام دکتر رهدار
🕐 زمان: پنجشنبه، 27 آبان 1400 ساعت 8:30 الی 12
▪️مکان: پردیسان، بلوار دانشگاه، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، طبقه سوم، سالن جلسات حوزه ریاست
🌐 لینک حضور مجازی در جلسه:👇 https://
bbb01.dte.ir/b/mtj-k9n-gvy-5eh
———————————————————
#فقه_نظام
#فقه_سیاسی
@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 آیت الله سیدمنذر حکیم در درس خارج «فقه نظام جامع خانواده» ذکر کرد:
❇️ طلاقی که منتهی به متلاشی شدن و سستی در روابط شود، موجب تلاطم یک جامعه خواهد شد. در مقابل طلاقی که در جامعه با یک نسبت و در یک سطح متعادل قرار گرفته است، نشان میدهد که جامعه و روابط موجود در آن سالم است، با اینکه طلاق در آن جریان دارد.
زمانی میتوان در خصوص سلامت و عدم سلامت هر طلاق اظهار نظر کرد که الگویی برای نظام جامع مطلوب، نظام اجتماعی مطلوب و نظام سالم خانواده ترسیم و ملاک قوانین قرار بگیرد و پدیده طلاق بهصورت تکبعدی بررسی نشود.
❇️ در مواردی، طلاق بهعنوان یک جراحی لازم برای خانواده است؛ زیرا هنگامی که بر اثر عدم سازش زوجین، سلامت خانواده از جهت روحی تهدید شده است، اگر این دو طلاق بگیرند و هریک با فرد دیگری ازدواج نمایند، سلامت ازدسترفته، باز میگردد و به آرامش میرسند.
❇️ نگاه فقیه در این مسئله باید یک نگاه جامع باشد و به متنی که در آن یک حداقلی دیده میشود بسنده نشود چون در این حالت حداقل ظهور که فلان چیز اطلاق دارد یا عموم دارد، هیچ قیدی نخورده، درحالیکه این نگاه جامع میتواند قیود غیرمکتوب و غیرمصرح را بهعنوان قرائن لبّی در بر داشته باشد. آن نگاه جامع، فقیه را وادار میکند به ارتباط تنگاتنگی که بین ابعاد خانواده وجود دارد و برخی از قرائن لبیه را زنده و فعال میکند، توجه نماید.
❇️ ارتباط بین ابعاد خانواده در منظومه جامعی که برای همه ابعاد نیاز خانواده طراحی میشود، با نظام روابط اجتماعی، نظام تربیت، نظام سلامت و نظام اقتصاد مرتبط و متصل میشوند. در این حالت، فقیه نمیتواند آزادانه از اطلاق یا عموم، برداشت وسیعی داشته باشد بلکه نظامهای نامبرده اطلاقات و عمومات را تقیید یا تخصیص میزنند.
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_نظام_جامع_خانواده
#آیت_الله_سید_منذر_حکیم
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 آیت الله هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب و نظام اقتصادی اسلام» ذکر کرد:
⬅️ مبانی اقتصای یعنی امور اعتبارای که شارع در بستر آن سامان اقتصادی را که آن نیز یک امر اعتباری میباشد، تشکیل میدهد تا ما را به اهداف اقتصاد برساند.
⬅️ شاخص در تحقق مبانی و نظام، اهداف است؛ به این معنا که برای سنجش میزان موفقیت در تحقق اقتصاد اسلامی، باید این سوال پاسخ داده شود که چه میزان در تحقق اهداف اقتصاد اسلامی موفق بودهایم.
⬅️ اولین مبنا در اقتصاد اسلامی، مالیت و ارزش است. مباحثی مانند تعریف مال و حق را در ذیل آن مطرح کردیم. گفته شد مال امری است که مورد رغبت عقلا، کم یاب و در نزد عقلا قابل تملک باشد.
⬅️ اسلام مالیت و ارزش را پذیرفته است؛ بر این اساس باید گفت اگر رمز ارز دارای مالیت باشد و مالیت آن نیز دارای پشتوانه باشد که به صورت ناگهانی از بین نرود، میتوان آن را خرید و فروش کرد. بنظر میرسد در میان رمز ارزها بیتکوین عاری از پشتوانه قابل اعتمادی باشد.
⬅️ دومین مبنا مالکیت است: در حوزه تئوریک برخی مانند سوسیالیستها با مالکیت مخالفت کردهاند. اسلام علاوه بر اینکه اصل مالکیت را پذیرفته، اقسام آن شامل مالکیت خصوصی، دولتی و عمومی را نیز قبول کرده و برای هر کدام حریمی را تعریف نموده و احترام همه را لازم دانسته است.
⬅️ مبنای سوم آزادی اقتصادی است؛ به این معنا که هرگونه فعالیت و اقدام اقتصادی جایز میباشد مگر مواردی که به صورت خاص نهی شده باشد. چهار معیار در غرب برای آزادی اقتصادی بیان شده است که عبارتند از؛ حاکمیت قانون، اندازه دولت، کارایی نظارتی و باز بودن بازار که ذیل این شاخصهها معیارهایی نیز وجود دارد. عموم این شاخصه ها مورد پذیرش اسلام است و فقط در مواردی نیازمند تعدیل میباشد.
📝 متن کامل: yun.ir/3ejuv9
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#اقتصاد
#آیت_الله_هادوی_تهرانی
🔎@fiqhenezam_com
📢 فراخوان یادداشت علمی
✍️ ماهنامه #رویش_اندیشه از همۀ صاحبنظران، پژوهشگران و نویسندگان در عرصۀ #اقتصاد دعوت میکند آثار خود را به این نشریه ارسال نمایند.
✴️ محورهای موضوعی:
🔹 ماهیت تورم و عوامل بروز آن
🔹 کانالهای تأثیر جهشهای نرخ ارز بر بروز تورم در اقتصاد ایران
🔹 مشکلات نظام عرضۀ کالا و خدمات و اثر آن بر بروز تورم در اقتصاد ایران
🔹 تأثیر مسائل نظام بانکی بر بروز تورم در اقتصاد ایران
🔹 اثر ورود درآمدهای نفتی در بودجه و تأثیر آن بر بروز تورم در اقتصاد ایران
🔳 راههای ارتباطی و ارسال #یادداشت:
📧 rouyeshandisheh@gmail.com
🆔 @rouyesh_andisheh