📘 چهارمین شماره مجله رویش اندیشه با موضوع «ابعاد تورم در اقتصاد ایران» منتشر شد
🔻 برخی مطالب این شماره:
⬅️ پروندۀ مسائل نظام بانکی و تورم و گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین دکتر فراهانیفرد، حجتالاسلام والمسلمین دکتر عربی، دکتر مقصودی و دکتر خسروی
⬅️ پروندۀ ماهیت تورم و گفتوگو با دکتر صمصامی، دکتر بخشی دستجردی و دکتر درودیان
⬅️ پروندۀ جهشهای نرخ ارز و تورم و گفتوگو با دکتر توکلی، دکتر شاکری و دکتر قمری
⬅️ پروندۀ نظام عرضۀ کالا و خدمات و تورم و گفتوگو با دکتر شقاقی، دکتر برادراننصیری و محسن محمدزاده
⬅️ پروندۀ درآمدهای نفتی و تورم و گفتوگو با دکتر صادقی، دکتر نعمتی و دکتر شهبازی
⬅️ تاریخ اندیشه: افشاریه و زندیه؛ توقفی کوتاه در مسئلۀ دین و دولت
✍️ جهت کسب اطلاعات بیشتر به کانال مجله رویش اندیشه مراجعه فرمایید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1996030070C0cd194be1b
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_نظام
#اقتصاد
#نشریه
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻حجه الاسلام خطاط در درس خارج «سبک زندگی اسلامی» مطرح کرد؛
✅ یکی از موضوعاتی که باید در ذیل بحث سنت مورد بحث قرار بگیرد، بحث تسامح در ادله سنت میباشد. به نظر میرسد از عواملی تأثیر گذار بر رغبت افراد یا بیتوجهی آنها به سنت، حجم فراوان سنتهای بی اعتبار میباشد. این مطلب دلیلی است بر بررسی قاعده تسامح در ادله سنن.
✅ روایاتی نیز در میان علمای شیعه تحت عنوان تسامح از شهید در کتاب ذکری، علامه حلی، شیخ انصاری و محشین به مکاسب ذکر شده است. اما در وسائل الشیعه تعدای روایت وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره میشود.
✅ مدعا این است که روایت میگوید «مَا بَلَغَهُ». کلمه «بلغ» به نگاه بلاغ عقلایی، مانند همه خبرها میباشد. تفاوتی که با واجبات و محرمات دارد این است که در واجبات و محرمات انگیزه و ترس از عقاب وجود دارد. اما در مستحبات اینگونه نیست. همچنین در اوامر واجب و حرام، احتمال خلاف وجود دارد. در مستحبات به دلیل اینکه احتمال عقاب وجود ندارد، در صورت وجود احتمال خلاف، انگیزه فرد از میان می رود.
✅ شهید صدر اشکال میکند «انها و الاحتمال و ان کان واردا فی نفسه الا ان حمل کل اخبار الباب حتی المطلق منها علی ذالک لا حجت» روایات با مضمون فوق دو دسته میباشند که بخشی از آنها را میتوان اینگونه گفت، اما در خصوص بخش دیگر این مطلب جریان ندارد.
✅ مرحوم هاشمی شاهرودی اشکال میکند: «علی ان المراد من الخیر الخیر العنوانی لا الواقعی ولو به قرینه ان الدلیل ابلاغ الثواب عادتا هو الدلیل الخیریه و الاستحباب لذی الشارع لا ان هناک دلیلیم احدهما علی الستحباب و الاخر علی الثواب.
✅ به نظر می رسد این دو اشکل وارد نیست؛ زیرا شهید صدر میگوید همه اخبار باب دو دسته است، میگوییم باید میان این دو دسته روایت جمع کنیم و برای این امر باید یکی را حمل بر دیگری کرد. بیشترین تکیه ایشان بر روایت خیر است. فرمایش مرحوم شاهرودی باید گفت شارع اینگونه عمل نمیکند که در یک اصل استحباب را بیان کند و در روایت دیگر ثواب آن را ذکر کند.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/n37946
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#سبک_زندگی
#حجه_الاسلام_خطاط
🔎@fiqhenezam_com
💢منتشر شد |
📘 کتاب «نظام مدیریت دانش و طبقهبندی علوم با رویکرد اسلامی»
✍ به قلم استاد محمدحسین ملکزاده
📚 به همت انتشارات منهاج علم
📝 چاپ اول، ۱۴۰۰
📖 تعداد صفحات: ۳۰۴
📁 قطع: رقعی
🔖 نوع کاغذ: بالکی(کاغذ سبک)
◀️ قیمت: ۵۰،۰۰۰ تومان
📜 معرفی اثر:
🌐 http://ihkn.ir/?p=27247
🛒 نحوه تهیه کتاب:
✅ شناسه ایتا:
@Ketab_menhaj
✅ پیامکی:
۳۰۰۰۶۴۶۴۰۰
✅ تلفنی:
۰۲۵۳۷۸۳۱۶۰۲
📌 ارسال برای شهرهای قم و تهران به صورت رایگان میباشد.
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیتالله اعرافی در درس خارج «فقه تربیتی» بیان کرد؛
⬅️ مقصود از تربیت اجتماعی این است که افراد جامعه بر اساس ضوابط و مقرراتی که در شرع تبیین شده است، پرورش و تربیت شوند. همچنین اجتماعی باشند و بتوانند با دیگران تعامل برقرار کنند.
⬅️ بخشی از احکامی که در شریعت آمده و در فقه تبیین میشوند، احکامی میباشند که جنبه فردی دارند. مراد از جنبه فردی این است که این احکام در خصوص روابط انسان با خود یا با خدای خود است؛ به عنوان مثال میتوان به عبادات یا تکالیف فردی همچون نماز شب اشاره کرد. احکام فردی غالباً یک فلسفه و ارتباطی با مسائل اجتماعی دارند؛ به عنوان مثال در جایی که می¬گوید تهذیب نفس کن یا از این گناهان احتراز کن، اگرچه این که گناهان فردی است، اما بازتاب¬های اجتماعی نیز دارد
⬅️ بخش دوم احکامی که در شریعت آمده و در فقه تبیین می¬شوند، احکامی میباشند که تنظیم کننده روابط انسان با دیگران هستند. البته این بخش از احکام، طیف وسیعی دارند. در این صورت فقه، تنظیم کننده روابط اجتماعی شخص با دیگران است.
⬅️ ما در هرحال قائل به «اصالة الفرد» هستیم؛ به این معنا که دین آمده تا افراد را به کمال برساند. از سوی دیگر جامعه به صورت مستقل ارزشی ندارد، جز این که به عنوان ابزاری در حکم میباشد که افراد را به کمال میرساند؛ لذا متعلق بهشت و جهنم، رضا و عدم رضا و همه چیزهایی که در مثوبات و عقوبات وجود دارد، افراد هستند نه جامعه. جامعه تنها ظرفی برای رساندن افراد به آنها است.
⬅️ جامعه موجود حقیقی نیست؛ بلکه مرکب اعتباری است. البته اعتباری بودن به این معنا نیست که ارتباطات اجتماعی اثرگذار نیست بلکه کاملا برعکس، بسیار اثرگذار میباشند.
متن کامل: https://b2n.ir/y23003
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_تربیت
#آیت_الله_اعرافی
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ حجه الاسلام زمانی فرد در درس خارج «فقه فضای مجازی» مطرح کرد؛
⬅️ علامه طباطبایی در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم، اعتباریات به دو بخش قبل الاجتماع و بعد الاجتماع تقسیم کرده است. ایشان در مقاله دوم این کتاب مینویسد: «اعتباریات با نخستین تقسیم به دو قسم منقسم میشوند: اعتباریات پیش از اجتماع و اعتباریات بعد از اجتماع.
⬅️ علامه اعتبارات قبل الاجتماع را به پنج بخش تقسیم میکند که در ادامه به سه مورد آن اشاره میشود.
1️⃣ اعتبار ضرورت و غایت؛ انسان به واسطه قوه عاقله خود بسیاری از امور را به منفعت خود میداند؛ به عنوان نمونه انسان در هنگام تشنگی آب را به منفعت خود میداند یا در هنگام گرسنگی غذا را به منفعت خود میداند.
⬅️ اعتبار یک قرار داد ذهنی است و فرد در ذهن خود میگوید من گرسنه هستم باید سیر بشوم و غذا من را سیر میکند؛ از این جهت غذا خوردن را کمال خود میداند. بنابراین عقل انسان ضرورتها را در مواردی که کمال او محسوب میشود تشخیص میدهد. تعبیر آن در ادبیات فارسی «باید» میباشد و در میان اهل علم از تعبیر عقل عملی استفاده میشود.
2️⃣ اعتبار حسن و قبح فردی؛ هرگاه انسان امری را با ذات خود سازگار بداند آن را حسن مینامد و هر امری را ناسازگار بداند، آن را قبیح مینامد.
3️⃣ انتخاب اسهل؛ «هر قوه فعاله طبیعی هر گاه با دو فعل مواجه شود که از جهت نوع، متشابه ولی از جهت صرف قوه و انرژی، مختلف یعنی یکی دشوار و پر رنج و دیگری آسان و بیرنج بوده باشد ناچار قوه فعاله به سوی کار بیرنج تمایل کرده و کار پر رنج را ترک خواهد گفت
متن کامل: https://b2n.ir/k10977
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فضای_مجازی
#حجه_الاسلام_زمانی_فرد
🔎@fiqhenezam_com
✅ آیت الله علم الهدی در درس خارج «فقه مقاومت» بیان داشت:
⬅️ از آن رو که عنوان مقاومت در منابع شرعی استعمال نشده است، نخستین گام در بررسی حکم شرعی آن، کشف معنای لغوی این واژه و سپس معادل یابی برای مفهوم مقاومت از واژگان مستمعل در آیات و روایات میباشد.
⬅️ از اصیل ترین و جامع ترین کتب لغت در زبان فارسی، لغت نامة دهخدا است. وی در تبیین معنای واژة مقاومت به مفاهیم ایستادگی، برابری، مقابلی، پافشاری، استقامت و پایداری اشاره میکند. از میان معانی پیشگفته برای واژة مقاومت، سه مفهوم اخیر یعنی پافشاری، استقامت و پایداری از جمله مواردی است که به خط مرحوم دهخدا در یادداشتهای وی آمده است.
⬅️ ابن منظور در کتاب لسان العرب برای واژه قاوم دو معنا آورده است: نخست برابری کردن با دیگری در زمین زدن و کشتی گرفتن و غیر آن: «قَاوَمَه فی المُصارَعة و غیرها». دوم ایستادگی عدهای در برابر عدة دیگر در کارزار و جنگ: «و تَقَاوَمُوا فی الحرب أی قام بعضهم لبعض». گرچه ممکن است لازمة برابری کردن استقامت باشد لیکن معنای دومی که در لسان العرب برای قاوم ذکر شده به دلالت مطابقی بر واژة استقامت تطبیق میکند.
⬅️ در المنجد نیز دو معنا برای قاوم ذکر شده است: معنای نخست هماهنگی و همراهی با دیگری و معنای دوم ضدیت مخالفت و مقابله با دیگری. از معنای دوم میتوان مطابقت مقاومت با استقامت را دریافت؛ زیرا در استقامت نیز ایستادگی و پایداری به منظور مخالفت و مقابله با دیگری وجود دارد.
متن کامل: https://b2n.ir/u10413
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_مقاومت
#آیت_الله_علم_الهدی
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیتالله علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛
⬅️ طرفداران انتصاب بر این باور هستند که به علت عدم حضور صحیح مردم در عموم انتخابها، مردم حق انتخاب ندارند؛ به این توضیح که حتی در ایده آل ترین انتخابات، اکثریت مردم شرکت نمیکنند. به عنوان نمونه زمانی که 80 درصد از واجدان شرایط در انتخابات شرکت می کنند، فرد پیروز ممکن است 50 درصد به علاوه یک رای داشته یا 60 درصد آرا را به خود اختصاص داده باشد، در این صورت اکثریت محقق نشده است.
⬅️ نکته اول: با توجه به اینکه معیار در نزد ما رضایت مردم میباشد نه انتخاب؛ از این رو باید میان مواردی که عدم حضور افرادی در انتخابات به علت اعتراض یا نا امیدی است و مواردی که انتخابات برای آنها اهمیت ندارد، تفاوت گذاشت. همچنین باید به این نکته توجه کرد که رابطه میان رضایت و رأی دادن، عام و خاص من وجه است؛ بر اساس معیار مذکور میتوان گفت اگر مردم به شخصی رأی نداند اما او خوب کار کرد، این افراد نیز از او راضی میشوند.
⬅️ در معاملات و حتی در غیر معاملات بحثی به نام میزان تاثیر داعی وجود دارد به این معنا که میزان اثر گذاری انگیزه چقدر میباشد؟ به عنوان نمونه فردی هدیهای را با این داعی به دیگری میدهد که کاری را برای او انجام بدهد اما شخص از انجام آن خود داری میکند، در این صورت نمیتوان گفت هبه باطل است. با توجه به این مطلب است که اگر مردم بدون اکراه به شخصی رأی دادند، نمیتوان گفت به دلیل اینکه شخص منتخب تبلیغات و ظاهرسازی کرده، رأی مردم اعتبار ندارد. اینکه تبلیغات را علت بیارزش بودن انتخابات بدانیم، دلیل حقوقی و فقهی ندارد.
📝متن کامل: https://b2n.ir/k18207
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_علیدوست
🔎@fiqhenezam_com