❇️ عبادات، اطاعت پیامبر و اولو الامر، حدود و وقف بر مصالح عامه از زیر مجموعه حق الله هستند
🔻آیت الله سید احمد خاتمی در درس خارج «حقوق معنوی» بیان کرد:
⬅️ از جمله مصادیق حقوق معنوی را میتوان مواردی مانند حق تالیف، حق چاپ و نشر، حق ابتکار و اختراع دانست.
⬅️ برخی از فقهاء مانند امام خمینی (ره) جایگاهی برای حق معنوی قائل نیستند. اما برخی دیگر از فقهاء برخلاف امام خمینی این گونه حقوق را دارای جایگاه میدانند.
⬅️ برای حق میتوان سه نوع تقسیم بندی متصور شد. تقسیم اول: حق قابل اسقاط و حق غیر قابل اسقاط. تقسیم دوم: حق قابل نقل و حق غیر قابل نقل و تقسیم سوم حق مالی و حق غیر مالی. تقسیم حق به حق الله و حق الناس و حق مشترک بین الله و الناس را نیز میتوان برای حق متصور شود.
⬅️ امام سجاد علیه السلام در رسالة الحقوق، پنجاه حق را ذکر کرده است.
⬅️ رساله حقوق را به جز امام معصوم علیه السلام کسی نمیتواند بیان کرده باشد؛ لذا نیازی به بررسی سند امثال کتاب تحف العقول نیست تا اشکال شود مولف این کتاب بر این باور است که چون روایات کتاب، اخلاقی هستند نیازی به سند ندارند.
🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/u66867
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#حق_معنوی
#آیت_الله_سید_احمد_خاتمی
🔎@fiqhenezam_com
✅ اعتبار آزمایشات و نتائج پزشکی و جایگاه آن در ایجاد علم یقینی
🔻آیت الله محمد محمدی قایینی در درس خارج « فقه احکام پزشکی» بیان کرد:
⬅️ بحث در اعتبار انواع آزمایشهای پزشکی و مسائل مرتبط با کارشناسیهایی که در رابطه با تشخیص آسیبها و هویتها انجام میشود، در دو مقطع مهم قابل پیگیری است. برای اینکه موضوع بحث روشن شود و حوزه بحث متناسب با مسائل پزشکی از غیر پزشکی جداسازی شود.
⬅️ مرحله اول اعتبار این آزمایشها در راستای تحصیل علم و جزم و یقین است. به واسطه این آزمایشها برای اشخاص حقیقی و شخصیتهای حقوقی مانند قضات، علم حاصل میشود. از این رو جایگاه این بحث در فقه پزشکی نیست بلکه مرتبط با کتاب قضا و اعتبار علم قاضی است.
⬅️ مرحله دیگر از بحث این است که اگر برای قاضی به وسیله وسائل پزشکی علم حاصل نشود، آیا میتوان به کارشناسیهای پزشکی اعتناء کرد.
⬅️ اگر آزمایشهای صورت گرفته مفید علم باشند، تأثیر آنها از قبیل امور حسی محسوب میشوند و اگر خبر کارشناس در اینگونه موارد بر پایه خبر حسی باشد، ارزش و اعتبار پیدا میکند. از کلمات متخصصین استفاده میشود که احتمال خلاف در آزمایشهای پزشکی مانند دی ان ای، خون و ... در حد صفر است.
🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/s17216
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#احکام_پزشکی
#آیت_الله_محمد_محمدی_قایینی
🔎@fiqhenezam_com
❇️ نمیتوان حرمت اعانه بر اثم در جامعه را مقید به امر قلبی کرد/ ملاک عرف است
🔻آیت الله محسن فقیهی در درس خارج «فقه پیشگیری از جرم» بیان کرد:
⬅️ مصادیق زیادی در این مسئله وجود دارد که علما قائل بر حرمت آنها نیستند. مانند قصابی، نانوایی و ... که افراد فاسق و فاجر هم از آنها خرید میکنند، تقویت میشوند و گناه مرتکب میشوند ولی کسی قائل به حرمت خرید و فروش نیست.
⬅️برخی از علما گفتهاند در حرمت این مسئله، قصد لازم است؛ یعنی شخص قصد داشته باشد که گناه را محقق کنند. نانوا نان را میفروشد به این قصد که فاسق تقویت شود تا بتواند گناه کند. در این صورت اعانه بر اثم صدق میکند. اما اگر قصد او این نیست که فاسق تقویت شود و گناه کند، اعانه بر اثم صدق نمیکند.
⬅️ طرفداران لزوم قصد در صدق اعانه بر اثم، به «تبادر» استدلال میکنند. معنای تبادر در اینجا چنین است که در صورت به کار بردن لفظ اعانه بر اثم، یعنی این شخص قصد دارد به فسق کمک کند. در این مورد در مواقعی «علی سبیل الانفراد» و در مواقعی نیز «علی سبیل الاشتراک» است.
🌐ادامه مطلب: https://b2n.ir/z47908
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_پیشگیری_از_جرم
#آیت_الله_محسن_فقهی
🔎@fiqhenezam_com
✅ شرایط انطباق عنوان محاربه بر اسیدپاشی، راهزنی و آدم ربایی
🔻 آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی در درس خارج «آدم ربایی» بیان داشت:
⬅️ به این که به وسیله اسلحه، شخصی را برباید. اگر اسلحه نداشته باشد کسی از او نمیترسد و تسلیم او نمیشود. غالباً و به حسب وقوع خارجی، آدم ربائی با سلاح است. از این جهت تا زمانی که سلاح خود را بیرون نیاورد و تهدید نکند، طرف مقابل تسلیم او نمیشود. پس یکی از مصادیق محارب (شَهَرَ سلاحه بقصد الإخافه)، مختتف الناس است
⬅️ اهل ریبه به اهل فساد، اهل کشتار و اهل جرح و ضرب اطلاق میشود. اگر بدانیم شخصی از این قبیل نیست، عنوان محارب برای او صدق نمیکند.
⬅️ سه عنصر در عنوان محارب شرط است: اول شهر السلاح و تجریده، دوم اخافه ناس و سوم قصد اخافه. یعنی ممکن است سلاح ایشان بعث رعب مردم شود اما همان مردم اگر بدانند که او قصد اخافه ندارد، عنوان محارب صادق نیست.
⬅️ در نصوص از سلاح چنین تعریف شده است «من شهر سلاحه و سیفه» و امثال آن. لفظ سلاح در باب محارب نیز مشاهده میشود. این لفظ حقیقت عرفیه دارد؛ پس باید معنای لغوی آن را بررسی کنیم.
⬅️ با توجه به اینکه سلاح عنوان عرفی است، در هر عرفی که عنوان سلاح صادق باشد کافی است. لذا فرقی ندارد که سلاح از مواد شیمیایی باشد یا نباشد، یک شی تیز باشد یا نباشد، تفنگ باشد، تانک باشد، یک ماده منفجره باشد.
🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/h04348
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#آدم_ربایی
#آیت_الله_سیفی_مازندرانی
🔎@fiqhenezam_com
❇️ با متد سنتی میتون مسئله غنا را حل کرد/ بر اساس اجتهاد جواهری زمان و مکان در شناخت موضوع دخالت دارد
🔻 آیت الله عبدالکریم فرحانی در درس خارج «فقه غناء» بیان داشت:
⬅️ چگونه می شود یک صورت با یک لحن در ایران حلال اما در کشور فاسق، حرام باشد؟ مدعای آیت الله خامنهای بر این است که حل مسئله غنا از سوی امام خمینی بر اساس مدل فقه جواهری اتفاق افتاده است. این بیان بدین معنا است که با همان متد سنتی میتون مسئله غنا را حل کرد.
⬅️ خواننده غنایی شعر واحد، گاهی از جهت اینکه گمراه کننده باشد یا نباشد بر حسب شرایط حاکم بر مردم و جامعه متفاوت است. اما اگر شرایطه به گونهای باشد که مردم را به غیر راه حق و صلاح، سوق دهد و راههای ضلالت و فروپاشی اخلاقی برای جامعه همورا باشد، در این صورت همان آواز لهوی و گمراه کننده از راه خدا مصداق غنای حرام خواهد بود
⬅️ مدعی آیت الله خامنهای چنین است که امام خمینی در بحث غنا بر این باور بود که غنای لهوی گمراه کننده موضوع غنا میباشد و زمان و مکان نیز در آن تأثیر گذار است. از این جهت است که یک شعر در ایران یک حکم را دارد و در کشور عربستان یک حکم دیگری.
🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/z26586
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_غناء
#آیت_الله_عبد_الکریم_فرحانی
🔎@fiqhenezam_com
❇️ تربيت جسمي و مادي فرزندان / امر رضاع نسبت به مادر مستحب مؤكد است
🔻 آیت الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه تربیتی» بیان داشت:
⬅️ تربيت جسمي و مادي فرزندان يعني رسيدگي و سرپرستي نسبت به رشد جسماني و نيازهاي طبيعي. در اين بحث در پی دست یابی به قلمرو مسئوليت خانواده در قبال رشد جسمي و تأمین نيازهاي مادي فرزندان اعم از بحث هاي تغذیهای، پوشاك و ... هستیم.
⬅️ هر چه كه موجب ضرر و زيان كودك در جسم، تغذيه و شرايط روحي میشود حرام است. پدر و مادر بايد كاري كنند كه به كودك آسيب نرسد و نيازهاي جسمي و مادي او را تأمین شود.
⬅️ آن چه كه از ادله در مورد شیر دادن مادر اثبات و به دست میآید این است که شیر دادن در حد استحباب مؤكد میباشد. رواياتي كه در بحث رضاع وجود دارد و خود اين آيه، بيش از استحباب را نمیرسانند ولو اين كه جمله خبريه در مقام انشاء ظهور در امر پيدا میکند.
⬅️ وظيفه پدر اين است كه غذاي متناسب با نوزاد را به او برساند. لازم نيست كه حتماً شير مادر را به او بدهد بلكه میتواند شير مادرش را به او بدهد و اجرت را به مادر پرداخت كند يا اينكه اجير بگيرد.
🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/w11064
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_تربیت
#آیت_الله_اعرافی
🔎@fiqhenezam_com
❇️ آثار نپذیرفتن شخصيت حقوقى مستقل شركت در فقه
🔻حجه الاسلام حمید دراتی در «درس خارج فقه» بیان داشت:
⬅️ در صورت عدم پذيرش شخصيت حقوقى مستقل در فقه، احتمال اقتراض و هبة معوّضة در شركت هاى تعاونى منتقى خواهد بود؛ زيرا هردو احتمال مستلزم تمليك اموال به هيأت مديره يا مدير عامل است.
⬅️ از سوی دیگر قدر متيقن از صحت مضاربة، اعطاء اموال نقد به عامل است. در حالى كه سهام اعضاء در شرکت تعاونى مىتوانست به صورت كالا تسليم شود. همچنین خسارتهاى ناشى از تجارت در مضاربة على القاعده متوجه مالك خواهد بود نه عامل.
⬅️ به نظر مىرسد بنابر پذيرش شخصيت حقوقى مستقل در فقه، احتمالات وكالت، اجاره و هبة معوّضة منتفى نباشد. هرچند كه بنابر اين سه تحليل فقهى، عمده مختصات شركت تعاونى بايد با شرط ضمن عقد تصحيح شود. اما احتمال اقتراض با درنظر گرفتن اختصاص سود سالانه به سهام، ناتمام خواهد بود و منجر به قرض ربوى مىگردد.
⬅️ به نظر ما شخصيت حقوقى مستقل، اعتبار شرعى دارد و تحليل فقهى صحيح شركت تعاونى نيز ملكيت طولية مىباشد كه بدين تفصيل است : نخست اینکه اجتماع و اختلاط اموال اعضاء موجب بوجود آمدن شركت مدنى و فقهى مىشود. دوم اینکه با تصميم و توافق اعضاء و يا به انضمام تأييد ركن قانونى، شخصيت حقوقى مستقلى براى شركت تعاونى شكل خواهد گرفت كه موضوع حقوق و تكاليف قرار مىگیرد.
🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/y85032
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_شرکت
#حجه_الاسلام_حمید_درایتی
🔎@fiqhenezam_com
✅ معرفی دروس خارج فقه نظام (8)
⬅️ استاد: آیت الله سیفی مازندرانی
⬅️ موضوع: فقه مسائل مستحدثه
⬅️فایلهای صوتی این درس در سایت https://eitaa.com/ayatollahseyfi بارگذاری شده است.
————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_مسائل_مستحدثه
#آیت_الله_سیفی_مازندرانی
🔎 @fiqhenezam_com
❇️ نظام اسلامی به وسیله اراده الهی تشریع و با خواست اختیاری مردم، اعمال میشود
🔻آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در درس خارج فقه سیاسی بیان کرد:
⬅️ برای اعمال ولایت، جبری در کار نیست و اصول دین اجباری نیستند. در این نظریه هر چند ممکن است تعداد افراد کمتر از نصف باشند اما به میزانی قدرت دارند که بستر اعمال ولایت را برای همه جامعه فراهم میکنند.
⬅️ اگر بستر فراهم نباشد و فساد شایع باشد، استقبالی از اعمال ولایت صورت نخواهد گرفت. با توجه به این مطلب است که دین اسلام اجازه فساد علنی را نمیدهد؛ زیرا انجام فساد به صورت علنی بر قشر خاکستری جامعه تاثیر میگذارد.
⬅️ وظایف الهی ما این است که سکوت نکنیم. آنچه اهل بیت برای ما بیان کردهاند این است که حقایق را بدون توهین تبیین کنیم. کتاب الغدیر علامه امینی از مصادیق تبیین بدون توهین است که علاوه بر اینکه باعث اختلاف نیست، موجب اتحاد نیز میباشد.
⬅️ اینکه در روایات مشاهده میشود امام صادق علیه السلام میفرماید اگر 35 نفر شیعه داشته باشم قیام خواهم کرد، دلالت بر انکار نقش اکثریت ندارد. زیرا مراد از این تعداد، افرادی هستند که بستر را برای اکثریت مردم فراهم میکنند.
🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/r31340
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_سید_ابوالحسن_مهدوی
🔎@fiqhenezam_com
❇️حاکمیت قانون در جامعه اسلامی/ تفاوت در ادیان به دلیل تفاوت در استعدادها و ظرفیتها میباشد
🔻 آیت الله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب و نظام قضایی اسلام» بیان کرد؛
⬅️ علت اینکه حوزههای علمیه کمتر به مسائل اخلاقی، فلسفی و عقیدتی پرداختند، این است که جامعه اسلامی بر اساس قانون است و حوزه باید قانون شناس اسلامی تربیت کند.
⬅️ هر چند حاکمیت قانون و فقه بر جامعه نیازمند ذکر آیه و روایت نیست اما در عین حال میتوان برای آن آیات و روایاتی را بیان کرد. به عنوان نمونه می2توان به آیه 48 سوره مائده اشاره کرد.
⬅️ علامه طباطبایی در ذیل آیه اشاره دارد که ادیان گذشته یک اصول ثابت و یک فروع متغییر داشتند. اصول ثابت در قرآن حفظ شده است. این همان سخنی است که ما در نظریه اندیشه مدون تکرار میکنیم که دین دارای عناصر جهان شمول است که علامه از آنها تعبیر به عناصر ثابت. همچنین علامه میگوید دین دارای عناصر متغییر است که ما تعبیر به «موقعیتی» میکنیم.
علامه کلمه ملت را چنین میگوید: راهی که اخذ شده باشد. هر چند شریعت به معنای دین است اما در قرآن کریم شریعت به معنای اخص از دین مراد میباشد.
⬅️علامه در تعریف دین مینویسد: «الدين هو السنة و الطريقة الإلهية العامة لجميع الأمم». همین بیان علامه را ما در نظریه اندیشه مدون تعبیر به دین نفس الامری کردهایم. «فالشريعة تقبل النسخ دون الدين بمعناه الوسيع». شریعت قابل فسخ است اما دین نفس الامری قابل نسخ نیست.
ادامه مطلب: https://b2n.ir/f94509
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#مکتب_نظام_قضایی_اسلام
#آیت_الله_مهدی_هادوی_تهرانی
🔎@fiqhenezam_com
✅ گزارش اولیه دروس خارج نظامهای اسلامی حوزههای علمیه قم، مشهد و اصفهان در موضوعات مستحدث و جدید
⬅️ دروس خارج فقه نظامهای اسلامی حوزه علمیه قم در سال تحصیلی۱۴۰۱-۱۴۰۲ که با استقبال اساتید و طلاب مواجه شده است در ۲۶ درس شامل فقه روابط اجتماعی، فقه نظام سیاسی، فقه فرهنگ، فقه نظام خانواده، تفسیر اجتماعی قرآن، فقه سیاسی، فقه شخص حقوقی، فقه پزشکی، فقه اجتماعی، مکتب و نظام قضای اسلامی، فقه رمز ارز، مسائل مستحدثه اطعمه و اشربه، فقه حکمرانی فضای مجازی، فقه نظام جامع خانواده، فقه خانواده(تغییر جنسیت)، فقه الاخلاق، فقه فضای مجازی، فقه روابط بینالملل و سیاست خارجی، فقه امنیت خارجی، فقه قانون تجارت، فقه مسائل بانکداری و معاملات جدید، فقه مشاوره، فقه الاداره و فقه تربیت برگزار میشود.
⬅️ دروس خارج فقه نظامهای اسلامی حوزه علمیه خراسان نیز شامل ۸ درس در موضوعات فقه امنیت، فقه بورس، فقه حکومتی، فقه فضای مجازی، فقه نظام روابط اجتماعی اسلام و فقه قانون اساسی برگزار میشود.
⬅️ دروس خارج فقه نظامهای اسلامی حوزه علمیه اصفهان در دو موضوع فقه سیاسی و فقه سبک زندگی برگزار میشود.
📚 متن کامل: https://b2n.ir/p91562
==============
#فقه_نظام
#درس_خارج
#معرفی
🔎 @fiqhenezam_com