❇️ مراحل دست یابی به سیستم اقتصاد از متون دینی
🔻آیت الله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج « مبانی مکتب اقتصاد اسلامی» بیان داشت:
⬅️ گام نخست برای به دست آوردن سیستم اقتصادی، وجود نگاه سیستمی برآمده از پذیرش اخلاق، فلسفه، مکتب، نظام و سازوکار میباشد.
⬅️ مرحله دوم، تفکیک عناصر جهان شمول را از عناصر موقعیتی است.
⬅️ مرحله سوم به دست آوردن عناصر جهان شمولی میباشد که ممکن است در ورای فهرست عناصر جهان شمول اولیه ما نیامده است.
⬅️ در مرحله چهارم باید این عناصر طبقه بندی شوند و عناصر ناظر به تکوین از عناصر ناظر به تشریع جدا شوند. سپس از میان عناصر تکوینی عناصر ناظر به فلسفه و اخلاق را جدا کنیم. یا در حوزه اعتباریات و تشریعیات عناصر ناظر به مکتب و نظام را از همدیگر تفکیک کنیم.
⬅️ اکنون ما عناصر جهان شمول را در قالب فوق داریم که نیازمند هماهنگ سازی است. به این معنا که مثلا عناصر فلسفی چه نتایج اخلاقی دارند آیا همه نتایج آن در اخلاق ما هست؟ اگر نیست باید آن را تکمیل کنیم.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/f47939
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#اقتصاد
#آیت_الله_هادوی_تهرانی
🔎@fiqhenezam_com
💠 ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی حوزه علمیه با همکاری مراکز حوزوی و دانشگاهی برگزار می کند:
✅️ سلسله دورههای مدیریت تحول علوم انسانی
🔹 ارائه موسسه امام خمینی ره
🎙 با حضور:
🔹️آیت الله محمود رجبی
🔹️حجت الاسلام دکتر علی مصباح یزدی
🔹️حجت الاسلام دکتر مصطفی کریمی
🔻محورهای ارائه:
🔸ضرورتهای پرداختن به علوم انسانی در حوزههای علمیه و جایگاه موسسه امام خمینیره در این موضوع
🔸چیستی و قلمرو علوم انسانی و علوم انسانی اسلامی و مراحل تولید آن
🔸تحقق ساختاری و نهادی علوم انسانی اسلامی در موسسه
🔸روش و فرایند تولید علوم انسانی اسلامی
📆 زمان برگزاری: پنجشنبه ۲۰ بهمنماه
⏰️ ۸ الی ۱۲:۱۵ و ۱۲:۴۵ تا ۱۴:۳۰
🏢 مکان: قم، مدرسه دارالشفاء، سالن آمفیتئاتر
🌐 لینک ثبت نام جهت حضور در دورهها:
http://ihkn.ir/?p=31274
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#موسسه_امام_خمینی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ تحلیل فقهی و حقوقی شرکت با مسئولیت محدود
🔻حجه الاسلام حمید دریاتی در درس خارج فقه خود، به بررسی شرکت با مسئولیت محدود پرداخت و در این خصوص مطرح کرد؛
⬅️ اين شركت تجارى از آن جهت كه هريك از شركاء نسبت به ديون و تعهدات شركت مسئوليت دارند، از مصاديق شركت اشخاص بشمار میآيد. اما از اين جهت كه مسئوليت هريك از شركاء محدود به ميزان سرمايه اوست، از مصاديق شركت سرمايه نيز محسوب میشود
⬅️ از منظر فقه، شركاء به تناسب سرمايه خود ضامن ديون شركت و مسئول تعهّدات مالى آن هستند، محدود كردن آن ضمانت و مسئوليت به مقدار سرمايه و رفع مسئوليت بيش از آن (مانند شركت هاى سهامى)، خلاف مقتضاى شراكت است و نياز به اشتراط ضمن عقد خواهد داشت.
⬅️ شرط ضمن عقد اگر به صورت شرط نتيجة باشد، با محذور إبراء قبل از وجود دِين و حقّ روبرو خواهد بود كه در غير موارد طبابت مورد پذيرش اكثر فقهاء نمى باشد. اگر به صورت شرط فعل باشد، صرفا مستلزم يك حكم تكليفى بوده و طلبكار كما كان حقّ رجوع به شركاء را خواهد داشت.
🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/n70573
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_شرکت
#حجه_الاسلام_حمید_درایتی
🔎@fiqhenezam_com
❇️بررسی فقهی بیمه یا عقد تأمین
🔻آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه بیمه» بیان کرد؛
⬅️ اولین شخص در میان علمای امامیه که مباحث بیمه از ایشان استفتاء شده مرحوم حاج سید محمد کاظم یزدی صاحب عروة است که استفتائات ایشان در کتابی به قلم مرحوم حاج شیخ احمد کاشف الغطاء جمعآوری به چاپ رسیدهاست.
⬅️در میان اهل سنت نیز در رابطه با این موضوع بسیار بحث شدهاست و تمامی اقسام بیمه را از حیث فقهی و حقوقی مورد بررسی قرار دادهاند که گاهی اوقات بررسی یکی از اقسام به نگاشتن کتابی قطور منجر شده است.
⬅️بیمه با نگاه اجمالی و بدون در نظر گرفتن جزئیات و ضوابط آن امری حادث نیست بلکه از زمانهای گذشته نیز موجود بودهاست. البته ضابطهمند و به صورت عقد و پیمان نبودهاست
⬅️به نظر ما حقیقت و جوهر اصلی بیمه -نه عقد بیمه- ریشه قرآنی دارد. در آیه «ثُمَّ أَنْزَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَةً نُعَاسًا» خداوند متعال با توجه به حادثه، گرفتاری و غم عارض بر مسلمانان در جنگ احد، برای مجاهدان ایمنی یعنی خواب را فرستاد تا آن مسائل و مصائب جبران و تدارک شود. حقیقت بیمه نیز در این رابطه میباشد به این صورت که عمل و تعهدی برای تدارک خسارت و اعم از خسارت در نظر گرفته شود.
⬅️در فقه برای بیمه سه مورد وجود دارد: الف- ضمان جریره که در مباحث ارث مطرح میشود. ب- دیه بر عاقله در قتل خطائی. ج- ضمان درک مبیع
🌐 ادامه متن : https://b2n.ir/e55847
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_بیمه
#آیت_الله_محمد_جواد_فاضل_لنکرانی
🔎@fiqhenezam_com
❇️ ادخال سرور اصل اخلاقی و مستحب مؤکد فقهی / اولین دلیل عام آن قاعده طلایی اخلاق است
🔻آیت الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» بیان کرد؛
⬅️ ادخال سرور این است که شخص کاری کند که در دیگری رضا، خشنودی و خوشحالی ایجاد شود.
⬅️در این بحث باید به تفاوت دو مفهوم توجه کنیم. یکی معنای ادخال سرور است و یکی هم تخریج الکرب یا تنفیس الشخص عن کربه. یکبار طرف را خوشحال میکند بدون اینکه غمی از دل او بردارد. گاهی خوشحال سازی خاصی است به معنای اینکه غم و اندوهی در شخص وجود دارد و او آن را برمیدارد. غمزدایی و آنچه در روایات با عنوان تنفیس یا تخریج کرب گفته میشود اخص از ادخال سرور است.
⬅️ در اینکه اصل ادخال سرور و خوشحال ساختن دیگران، اصل اخلاقی و مستحب مؤکد فقهی میباشد، تردیدی نیست و ادلهای که برای این مسئله میتوان اقامه کرد شامل ادله عامه و ادله خاصه است.
⬅️ دلیل اول قاعده طلایی اخلاق است. «احبب لغیرک ما تحب لنفسک و اکره لغیرک ما تکره لنفسک» یک قاعده عامه اخلاقی است که حکم استحبابی و ترجیحی بسیار گستردهای را افاده میکند و بر بحث ما هم منطبق میشود؛ به این نحو که فردی که دوست دارد دیگران او را خوشحال کنند و با او به شکل مناسبی که موجب مسرت او شود برخورد کنند، او نیز همین رفتار را باید در برخورد با دیگران نیز انجام دهد.
🌐 ادامه متن : https://b2n.ir/z44057
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_روابط_اجتماعی
#آیت_الله_علیرضا_اعرافی
🔎@fiqhenezam_com
❇️ تعریف و ملاک شهر شرعی / مهاجر و شهرنشین چه کسانی هستند
🔻آیت الله محسن اراکی در درس خارج «فقه نظام عمران شهری» بیان کرد؛
⬅️ موضوع بسياری از مسائل فقهى، شهر با تعریف عرفی است و موضوع بسياری از احکام شرعى، مترتب بر شهر با تعریف آن و شهر شرعى است. در منابع دینى شهر شرع تعریف ویژهای دارد.
⬅️ مردم و دولت ملاک شهر شرعى هستند. اگر بخواهيم دولت را به حاکم و قانون تقسيم کنيم، ملاک شهر شرعى سه چيز است؛ -1 وجود مردم -2 وجود حاکمى که بر آنها حکومت کند -3 قانونى که روابط بين آنها را نظم ببخشد.
⬅️ ابتدا لازم است روشن شود که چگونه از تعبیر «تَعَرَّبَ بَعدَ الهِجرَه» شهر شرعی به دست میآید. «تعرب» در زبان عرب به معنى طرد زندگی شهری و بازگشتن به زندگی بدوی و بادیه نشینی است.
⬅️ در زمان رسول اکرم و بعد از ایشان کسی را که از زندگی شهری روی گردان میشد و زندگی بادیه نشینی را بر میگزید، به منزله مرتد میشمردند. این مسئله مهمی است که در فضای عرف متشرعه آن روز چنین برداشتی ار یک شخص وجود داشت.
⬅️ مقصود ما از شهر شرعى ساختمان و خيابهان و پارک و جنگل نيست، بلکه منظور نظم و زندگى تحت مدیریت حاکم اسلامی شرعى بر مبنای قانون اسلامی و قانون شرعى است.
⬅️ فقهای اسلام دارالاسلام را با دارالهجرة مساوی میدانند و مقصود از مهاجر «من سَکَنَ دار الاسلام» و مقصود از دارالاسلام، یعنى هرجایى که ساکن آن محل به نظام ولایتى بپيوندد.
🌐 ادامه متن : https://b2n.ir/h23026
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_نظام_عمران_شهری
#آیت_الله_محسن_اراکی
🔎@fiqhenezam_com
✅ ده پرسش اساسی مشارکت سیاسی و غیر سیاسی مردم/ امامت و ولایت نافی اصل مشارکت سیاسی مردم نیستند
🔻آیت الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛
1️⃣ ادله شرعی و مبانی این مظهر سیاسی چیست؟
⬅️ رأی مردم با تمسک به ملاک «تسلط الناس علی شئونهم» در محدوده اداره کار خود و امورالناس به حکومت مشروعیت میدهد. بر این اساس است که مردم باید نماینده مجلس، رئیس شورای شهر و رئیس جمهور انتخاب کنند. اما باید توجه داشت که مردم در امور شرعی جایگاه و نقشی ندارند.
2️⃣ نظام سیاسی اسلام بر بنیان امامت و ولایت است آیا این بنیان با اقتضائاتی که دارد قابل جمع با مشارکت سیاسی است؟ چگونه؟
⬅️ نظام سیاسی ما بر اساس امامت و ولایت میباشد. به این معنا که حکومت کردن در عصر حضور برای امام معصوم و در عصر غیبت برای ولایت فقیه است.
⬅️ امامت و ولایت، هر چند تغییراتی در مشارکت سیاسی مردم ایجاد می کنند نظیر آن که آنها را در اداره امور خویش آزاد می گذارد نه در آنچه به شأن امامت و اداره امور شرعی مرتبط است. لکن با اصل مشارکت سیاسی تنافی ندارد.
🌐 متن کامل : https://b2n.ir/r06676
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_ابوالقاسم_علیدوست
🔎@fiqhenezam_com
✅ حکم وضعی تلقیح نطفه مرد به رحم همسرش
🔻آیت الله محمد قائنی در درس خارج «فقه احکام پزشکی» مطرح کرد؛
⬅️ زن و شوهرهایی وجود دارند که نه اسپرم مرد مشکل دارد و نه تخمک زن، اما تلقیح آنها از روش متعارف و عادی (مواقعه) اتفاق نمیافتد. میتوانند اسپرم مرد و تخمک همسرش را در خارج از رحم تلقیح کنند و بعد از شکل گیری جنین آن را در رحم همسر قرار میدهند.
⬅️ بحث ما هم در این مساله در مورد توابع این قضیه مثل لمس و نظر و ... نیست بلکه در مورد خود این کار بحث میکنیم. شاید گفته شود این کار از نظر حکم تکلیفی شرعا اشکال ندارد و جایز است اما از نظر حکم وضعی محل اختلاف میباشد. آیا فرزندی که بر اساس تلقیح خارج از رحم متولد میشود به صاحب اسپرم منتسب است؟
⬅️ هر چند این مساله به این عنوان مسالهای مستحدث محسوب و در کلمات علمای سابق مطرح نیست اما عناوین و مطالبی در آن فقه وجود دارد که حکم این مساله هم قابل استنباط است.
🌐 ادامه متن : https://b2n.ir/u43133
————————————————————————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#احکام_پزشکی
#آیت_الله_محمد_محمدی_قایینی
🔎@fiqhenezam_com
✅ ادله مشروعیت حقوق معنوی/ منشاءهای مالکیت دارای مصادیق متفاوت هستند و در حقوق معنوی سخن از مصداق است
🔻آیت الله سید احمد خاتمی در درس خارج «حقوق معنوی» مطرح کرد؛
⬅️ بزرگانی مانند امام راحل، محقق خویی، آیت الله گلپایگانی و آیت الله میرزا جواد تبریزی برای حقوق معنوی مشروعیت قایل نبودند. این فقها می گویند حقوق معنوی به عنوان اولی مشروع نیست؛ زیرا در زمان پیامبر و معصومین نبودهاند تا امضای امام علیه السلام را از تقریر یا سکوت معصوم ثابت کنیم.
⬅️ ادله قائلین مشروعیت حقوق معنوی:
1️⃣ حیازت، تصرف نسبت به اموال منقول و کار سه منشاء مالیکت هستند. منشاءهای مالکیت به عنوان کبرای کلی دارای مصادیق متفاوت هستند. مانند احیاء الارض که در گذشته به گونه ای و در زمان حاضر به گونه دیگر است.
⬅️ بنابراین ملاک در احیاء الارض، در پژوهشگر و مولف کتاب نیز موجود است. بر همین اساس به همان ملاکی که برای محیی ارض حق قائل هستیم باید برای مولف و پژوهشگر نیز حق قائل باشیم.
🌐 ادامه متن : https://b2n.ir/w52065
————————————————————————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#حقوق_معنوی
#آیت_الله_سید_احمد_خاتمی
🔎@fiqhenezam_com
✅ تشریح حکم اولی مفسد اقتصادی / محصولات تراریخته در صورتی که موجب عقیم شدن شوند، از مصداق افساد فی الارض هستند
🔻آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی در درس خارج «مفسد اقتصادی» مطرح کرد؛
⬅️ عنوان مفسد اقتصادی همان گونه که در عرف ملاحظه میکنیم، به شخصی که یک بار احتکار کند، به کار نمیرود. باید احتکار آن در حدی باشد که در نظام اقتصادی یک کشور اخلال ایجاد کند یا اینکه بازار را دچار نوسان کند و مردم از این ناحیه دچار آسیب اقتصادی بشوند.
⬅️ عنوان مفسد اقتصادی و مشابه آن همچنین مجازات آن در روایات وجود ندارد. ولی با عناوینی مشابه مواجه هستیم که میتوانیم بگوییم آن عناوین کلی بر اینجا منطبق شود. باید مورد بررسی قرار گیرد.
⬅️ با توجه به آیات «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ» و «وَلَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا» إفساد حقیقت شرعیه ندارد و عرفیه محض است. لذا برای فهم معنای افساد باید به کلام اهل لغت مراجعه کنیم.
⬅️ قاعدهای که از معنای لغوی و عرفی به دست میآید این است که کلمه «إفساد» در آیات شریفه به معنای هرگونه تغییری است که موجب شود صلاحیت ذاتی از آن شیء سلب شود.
⬅️ اگر مفسد اقتصادی، افساد فی الارض هم نباشد یک عنوانی است که بر شخصی که نظام و سیستم اقتصادی یک کشور را برهم بزند و مختل کند صادق است. به گونهای که اگر او این کار را نمی کرد این اختلال ایجاد نمی شد، و راه طبیعی آن این نبود.
🌐 ادامه متن : https://b2n.ir/m46647
————————————————————————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#اقتصاد
#آیت_الله_سیفی_مازندرانی
🔎@fiqhenezam_com
✅ بررسی معنای لغوی غناء در آرای شیخ انصاری و آیت الله خامنه ای
🔻 آیت الله شیخ عبدالکریم فرحانی در درس خارج «فقه غناء» مطرح کرد:
▫️اشکال شیخ انصاری به برخی از لغوین که غنا را به شکل عام معنا کردهاند، در حالی که این مفاهیم عام نسیتند و صدق عنوان غنا بر آنها صادق نیست. ماموریت لغوی ذکر لغت است. لغت یعنی مفهوم معین عرفی و به دلیل اینکه مفهوم معین عرفی خلاف مفهوم عام است، تعریف لغویین اشکال دارد.
▫️برخی دیگر مانند آیتالله خامنهای بر این باور میباشند که غنای به معنای عام حرام نیست اما از مصادیق غنا محسوب میشوند.
▫️اگر ماموریت لغوی بیان مفهوم عرفی و خارجی است، اشکل بر آن وارد است زیرا آنچه لغوی ذکر میکند چیزی نیست که الان عرف به آن غنا میگوید.
▫️محور نفی و اثبات بیانات شیخ انصاری و آیت الله خامنهای در این است که آیا لغوی باید به مفهوم معین عرفی اشاره کند یا معنای حقیقی لغت را بیان کند. شیخ انصاری بر این باور است که لغوی باید به مفهوم خاص عرفی اشاره کند اما آیت الله خامنهای بر این نظر است که لغوی در زمانی باید به مفهوم خاص عرفی اشاره کند که ابهامی وجود داشته باشد.
🌐متن کامل: https://b2n.ir/x24335
————————————————————————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#غناء
#آیت_الله_عبد_الکریم_فرحانی
🔎@fiqhenezam_com
✅ بررسی شخصیت حقوقی مستقل شرکت تعاونی در فقه
🔻 حجه الاسلام حمید درایتی در «درس خارج فقه» مطرح کرد:
▪️كه بنابر عدم پذيرش شخصيت حقوقى مستقل در فقه، احتمال اقتراض و هبة معوّضة در شركتهاى تعاونى منتقى خواهد بود. زيرا هردو احتمال مستلزم تمليك اموال به هيأت مديره يا مدير عامل است.
▪️بنابر پذيرش شخصيت حقوقى مستقل در فقه، احتمالات وكالت و اجاره و هبة معوّضة منتفى نباشد هرچند كه بر اساس اين سه تحليل فقهى، عمده مختصات شركت تعاونى بايد با شرط ضمن عقد تصحيح شود. اما احتمال اقتراض با درنظر گرفتن اختصاص سود سالانه به سهام، ناتمام خواهد بود و منجر به قرض ربوى میگردد.
▪️ديون شركت على القاعده متوجه شخصيت حقوقى او مى باشد و اعضاء پس از انحلال شركت و موت شخصيت حقوقى، بيشتر از سرمايه ى خود مسئوليتى نخواهند داشت (همچنان كه مولى ضامن جنايت عبد بيش از ارزش آن عبد نمى باشد) اگرچه ازدياد ديون شركت نسبت به دارايى آن عملا با وجود بازرسان و بيش بينى ها قانونى عموما محقق نمى شود
🌐 متن کامل: https://b2n.ir/f70643
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_شرکت
#حجه_الاسلام_حمید_درایتی
🔎@fiqhenezam_com