✅ بررسی معنای لغوی غناء در آرای شیخ انصاری و آیت الله خامنه ای
🔻 آیت الله شیخ عبدالکریم فرحانی در درس خارج «فقه غناء» مطرح کرد:
▫️اشکال شیخ انصاری به برخی از لغوین که غنا را به شکل عام معنا کردهاند، در حالی که این مفاهیم عام نسیتند و صدق عنوان غنا بر آنها صادق نیست. ماموریت لغوی ذکر لغت است. لغت یعنی مفهوم معین عرفی و به دلیل اینکه مفهوم معین عرفی خلاف مفهوم عام است، تعریف لغویین اشکال دارد.
▫️برخی دیگر مانند آیتالله خامنهای بر این باور میباشند که غنای به معنای عام حرام نیست اما از مصادیق غنا محسوب میشوند.
▫️اگر ماموریت لغوی بیان مفهوم عرفی و خارجی است، اشکل بر آن وارد است زیرا آنچه لغوی ذکر میکند چیزی نیست که الان عرف به آن غنا میگوید.
▫️محور نفی و اثبات بیانات شیخ انصاری و آیت الله خامنهای در این است که آیا لغوی باید به مفهوم معین عرفی اشاره کند یا معنای حقیقی لغت را بیان کند. شیخ انصاری بر این باور است که لغوی باید به مفهوم خاص عرفی اشاره کند اما آیت الله خامنهای بر این نظر است که لغوی در زمانی باید به مفهوم خاص عرفی اشاره کند که ابهامی وجود داشته باشد.
🌐متن کامل: https://b2n.ir/x24335
————————————————————————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#غناء
#آیت_الله_عبد_الکریم_فرحانی
🔎@fiqhenezam_com
✅ بررسی شخصیت حقوقی مستقل شرکت تعاونی در فقه
🔻 حجه الاسلام حمید درایتی در «درس خارج فقه» مطرح کرد:
▪️كه بنابر عدم پذيرش شخصيت حقوقى مستقل در فقه، احتمال اقتراض و هبة معوّضة در شركتهاى تعاونى منتقى خواهد بود. زيرا هردو احتمال مستلزم تمليك اموال به هيأت مديره يا مدير عامل است.
▪️بنابر پذيرش شخصيت حقوقى مستقل در فقه، احتمالات وكالت و اجاره و هبة معوّضة منتفى نباشد هرچند كه بر اساس اين سه تحليل فقهى، عمده مختصات شركت تعاونى بايد با شرط ضمن عقد تصحيح شود. اما احتمال اقتراض با درنظر گرفتن اختصاص سود سالانه به سهام، ناتمام خواهد بود و منجر به قرض ربوى میگردد.
▪️ديون شركت على القاعده متوجه شخصيت حقوقى او مى باشد و اعضاء پس از انحلال شركت و موت شخصيت حقوقى، بيشتر از سرمايه ى خود مسئوليتى نخواهند داشت (همچنان كه مولى ضامن جنايت عبد بيش از ارزش آن عبد نمى باشد) اگرچه ازدياد ديون شركت نسبت به دارايى آن عملا با وجود بازرسان و بيش بينى ها قانونى عموما محقق نمى شود
🌐 متن کامل: https://b2n.ir/f70643
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_شرکت
#حجه_الاسلام_حمید_درایتی
🔎@fiqhenezam_com
❇️ کارکردهای ادیان مرسل، کامل کردن دین قبلی است / مقایسه حاکمیت قانون در اندیشه اسلامی و غرب
🔻 آیت الله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب و نظام قضایی اسلام» مطرح کرد:
▫️بخشی از دین نفس الامری توسط حضرت نوح بیان شد. در دوره حضرت ابراهیم بخش اضافه بر آن چیزی که حضرت نوح بیان کرد، بیان شد و همین گونه است تا زمان پیامبر اکرم. دین ایشان متشکل از هر آنچیزی است که ادیان نوح، ابراهیم، موسی و عیسی از دین نفس الامری بیان کردند با یک اضافه ای. از این مطلب مشخص می شود که یکی از کارکردهای ادیان مرسل، کامل کردن دین قبلی است.
▫️سخن ما در اندیشه مدون این است که در بین عناصر جهان شمول سامان سیستمی وجود دارد (فلسفه، اخلاق، مکتب و نظام) و عناصر موقعیتی از انطباق عناصر جهان شمول بر یک موقعیت شکل میگیرد نه اینکه عناصر جداگانه ای باشد. در نظریه اندیشه مدون توضیح می دهیم زمانی یک نظام که متشکل از مجموعهای عناصر جهان شمول است که بخواهد در یک مجموعهای منطبق شود، رنگ آن موقعیت را به خود می گیرد و به یک ساز و کار تبدیل می شود.
▫️با توجه به مطالبی که بیان شد از آیه 48 سوره مائده و آیه 13 سوره شورا، این چنین برداشت میشود که اساس دین بر یک نوع قانون و سامان دهی زندگی بشری، پابرجا است که منشأ آن تشریعات است. این حاکمیت قانون که از مسلمات اسلام به شمار میرود، در مباحث حقوقی جدید از جایگاه مهمی برخوردار است.
متن کامل: https://b2n.ir/k24115
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#مکتب_نظام_قضایی_اسلام
#آیت_الله_مهدی_هادوی_تهرانی
🔎@fiqhenezam_com
✅ ارکان تشکیلدهنده شرکت در قانون/ تعریف حقوقی و فقهی شرکت
🔻 آیت الله احمد عابدی در درس خارج «فقه قانون تجارت» مطرح کرد:
🔹 از نظر قانونی شرکت سابقه زیادی ندارد. درگذشته و در زمان شیخ انصاری یا آخوند خراسانی شرکت در ایران به نام کمپانی شناخته میشد. شاید حداکثر سابقه شرکت دویست سال باشد. اینکه دو یا چند نفر کاری را بهصورت شریکی انجام دهند و اموال برای آنها باشد، سابقه طولانی دارد اما اینکه موسسهای به نام شرکت باشد و اموال مال خود شرکت باشد، سابقه چندانی ندارد.
🔹شرکت در قانون ارکانی دارد. نخست اینکه شرکت باید اسم داشته باشد. دوم آنکه شرکت باید دارای محل مشخصی باشد و سوم ثبت اساسنامه است.
🔹در کتابهای اهل سنت تعریفهایی برای شرکت وجود دارد که هیچیک از آنها شامل شرکت به معنای امروزی که یک شخصیت حقوقی است نمیشود.
🔹 میتوان شرکت را اینگونه تعریف کرد: «الشرکة: عقد بین اثنین فاکثر یلتزم به تصرف مخصوص لتحصیل ربح مشروع». یا اینگونه تعریف کنیم: «الشرکة: عقد مقتضاه التزام اکثر من شخص بان یساهم کل منهم لتحصیل ربح مشروع».
🌐 متن کامل: https://b2n.ir/s84097
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_قانون_تجارت
#آیت_الله_احمد_عابدی
🔎@fiqhenezam_com
📚 کتاب «فقه سیاسی» منتشر شد
✍️ مولف: استاد ابوالقاسم علیدوست
🔹 یکی از مهمترین عرصههای علوم انسانی در طول تاریخ، مباحث مربوط به سیاست و شیوۀ حکمرانی بوده است که اندیشمندان بسیاری متناسب با سیستم حکومتیِ موردپذیرش خود در این عرصه قلم زده و آثار فراوانی را به رشتۀ تحریر درآوردهاند.
🔹 کتابی که پیش روی شماست تقریر بخشی از درس خارج فقه سیاسی عالِم و فقیه گرانقدر حضرت آیةالله ابوالقاسم علیدوست میباشد.
🔹 مؤلف محترم در این اثر تلاش نمودهاند تا برخی از مسائل فقه سیاسی را به صورت نوین عرضه کنند و از این رو به مطالب مهمی پیرامون جایگاه حکومت بر اساس شریعت در عصر غیبت حضرت ولی عصر(عج)، مقومهای حکومت اسلامی، اصل عدم ولایت و اعتبار عهدنامۀ مالک اشتر به عنوان متنی مهم در عرصۀ فقه سیاسی پرداختهاند. بر این اساس کتاب حاضر میتواند مورد بهرهگیری فراوان حوزویان و دانشگاهیان در رشتۀ علوم سیاسی و مباحث مربوط به فقه سیاسی واقع شود.
🔸سفارش اینترنتی: Https://B2n.ir/q06762
📱 شناسه ادمین: @ketab_menhaj
☎️ تلفن: ۰۲۵۳۷۸۳۰۱۸۳
———————————————————
#فقه_نظام
#معرفی_کتاب
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_علیدوست
🔎@fiqhenezam_com
❇️ کارکردهای انتخابات در سطوح مختلف و تأثیر آن بر جامعه دینی/ مردم در چارچوب امور الناس باید انتخابات انجام دهند
🔻آیت الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛
➖نباید چنین تلقی شود که با وجود امربه معروف و نهی از منکر یا نصیحت لائمه المسلمین، نیازی به نهاد نظارت نیست. مراد ما از نظارت، نظارت نهادینه است در حالی که امر به معروف یا نصیحت لائمه المسلمین که شامل امام مسلمین و ولی فقیه میشود، از محل بحث خارج است. بحث ما ناظر به نظارت نهادینه از مجرای قانون است و بهره ازنهادهای مزبور عموما نا نهادینه است.
➖انتخابات یا وکالت مردم به کارگزاران است یا امری شبیه وکالت و مستقل است. با این انتخاب است که نماینده مردم، حق مدیریت پیدا میکند و حقوق و تکالیفی متوجه او میشود.
➖البته در حکومت های غیر دینی کار به همین جا ختم میشود. اما در حکومت دینی شبهای که در این صورت رخ مینماید گزارهای «ولایت عالمان عاقل و عادل» است. با این شبه که این گزاره در فرض فوق چه جایگاهی دارد. اگر ولایت عالمان عادل و عاقل را بپذیریم، جایگاه انتخابات مردم چیست؟
➖به عبارت دیگر از یک سو مشروعیت حکومت اعم از دینی و غیر دینی را انتخابات دانسته شد اما از سوی دیگر قائل به ولایت عالمان عادل و عاقل هستیم. اگر انتخابات لازم است نقش ولایت عالمان چیست و اگر ولایت است دیگر نیازی به انتخابات نیست.
🌐 متن کامل : https://B2n.ir/h06169 ———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
🔎@fiqhenezam_com
✅ شاخصهای سنجش توسعه در جامعه اسلامی
🔻 آیت الله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب و نظام اقتصاد اسلام» مطرح کرد:
➖پیشرفت و رشد میبایست ذیل مفهوم توسعه مطرح شود و توسعه امری فراتر از رشد است. لذا ابتدائاً لازم است شاخصهای توسعه مطرح شده و سپس رشد و پیشرفت اقتصادی را در ضمن آن بسنجیم. توسعه در جامعۀ اسلامی شاخصهایی دارد که در هر جامعهای با توجه به فلسفه و بنیانهای فکری آن متفاوت است.
➖در دنیا توسعه در هر کشوری با توجه به ارزشهای آن جامعه سنجیده میشود. به عنوان مثال اگر در یک جامعه ازدواج افراد همجنسگرا یک ضد ارزش تلقی نشده بلکه مانند ازدواجهای عادی نوعی خانواده محسوب شود، بالا رفتن تعداد ازدواج این افراد موجب توسعۀ امر ازدواج خواهد شد منتهی این امر اختصاص به آن جامعه دارد و به طور مثال در جامعه اسلامی نه تنها موجب توسعه نخواهد شد بلکه با توجه به ضد ارزش بودن آن خلاف روند توسعه محسوب میشود.
➖تعریف شاخصهایی که با مبانی اسلامی سازگار باشند از کارهای مهم و اساسی است که متأسفانه امروزه کمتر به آن پرداخته میشود و عمدتاً از شاخصهایی که جامعۀ غرب در تعریف توسعه بیان میکند، تبعیت میشود در حالیکه توسعهای که آنان مطرح میکنند بر اساس نظام سرمایهداری و نظام ارزشی غرب است و با شاخصهای توسعه و ارزشی که اسلام مطرح میکند فاصله دارد.
🌐 متن کامل : https://B2n.ir/p02239 ———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#اقتصاد
🔎@fiqhenezam_com
✅️ تقویت روحیه ایمان و ناظر دانستن خداوند بهترین راه پیشگیری از جرائم
🔻 آیت الله محسن فقیهی در درس خارج فقه پیش گیری از آسیب های اجتماعی مطرح کرد:
🖊 قرآن کریم در آیات متعددی به اهمیت پیشگیری از جرائم اشاره میکند و آن را مایه نجات افراد دانسته و تأکید ویژهای نسبت به آن دارد. در ادامه به برخی از این آیات اشاره خواهیم نمود.
🖊 «وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ کَذَلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِینَ » در این آیه شریفه علت اینکه یوسف نبی (علی نبینا و آله و علیه السلام) موفق به پیشگیری از جرم شد و به گناه و معصیت آلوده نشد، مشاهده برهان و دلیل پروردگارش عنوان شده است
🖊 یکی از بهترین و مهمترین راههای پیشگیری از جرائم تقویت روحیه ایمان و شاهد و ناظر دانستن خداوند متعال نسبت به اعمال خود است. انسانی که دائماً خود را در محضر پروردگار ببیند، از بسیاری از جرائم چشمپوشی کرده و مرتکب آن نمیشود.
🖊 عبادتی که بخاطر محبت الهی انجام شود تأثیر بیشتری از سایر عبادات نسبت به پیشگیری از معاصی دارد. مصداق بارز این مسئله، ماجرای کربلا و شهادت امام حسین (ع) است که در آن ایمان بالای حضرت و یاران ایشان تحمل مصائب و سختیهای فراوان را برایشان راحتتر میکرد.
🌐 متن کامل : https://B2n.ir/f63815
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فرهنگ
🔎@fiqhenezam_com
✅️ تحلیل شهید صدر از اقتصاد سرمایه داری/ آزادی اقتصادی نقطه تمایز اصلی اقتصاد اسلامی و غربی
🔻 حجت الاسلام و المسلمین معصومی نیا در درسی با عنوان «اندیشه اقتصادی شهید صدر» بیان داشت:
▫️اساس و بنیان نظام اقتصاد سرمایهداری دئیسم و اومانیسم است. دئیسم به معنای انکار ربوبیت خداست. نتیجه انکار ربوبیت خداوند، اومانیسم است و انسان، محور میشود. وقتی انسان، محور شد به طور طبیعی هر کسی باید به فکر خودش باشد پس تفکر اصالت فرد شکل میگیرد. نتیجه طبیعی اصالت فرد، آزادی اقتصادی نامحدود، مالکیت خصوصی نامحدود، رقابت داروینیستی و عدم مداخله دولت است
▫️در فضای نظری اقتصاد غرب، از ابتدای پیدایش، شعار آزادی مطلق اقتصادی را سر دادهاند و هر زمان که بحران رخ داده است، آن را تعدیل کرده و بعد دوباره آن را گسترش دادهاند. کلاسیکها، شعار آزادی مطلق را سر میدادند. این شعار در مقام تئوری، با آمدن موج مارکسیسمها و سوسیالیستها محدود میشود. بعد نئوکلاسیکها میآیند و همان شعارهای آزادی اقتصادی کلاسیکها مطرح میشود. بعد بحران 1930 به وجود میآید که در آن کینز میآید آزادی اقتصادی را محدود میکند. بعد مکتب شیکاگو و ادامه این روند تا امروز
▫️شهید صدر (ره) در تبیین تفکر سرمایهداری چنین بیان میکند که یکی از نتایج آزادی اقتصادی که مبتنی بر اصالت فرد است مالکیت اقتصادی نامحدود است که در تفکر اسلامی به مالکیت اسلامی محدود تبدیل میشود
🌐 متن کامل : https://B2n.ir/s93835
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#اقتصاد
🔎@fiqhenezam_com
✅️ تحلیل و بررسی فقه السیاسات اللاحکومیه و تفاوت آن با فقه سیاسات
🔻 آیت الله علی اکبر رشاد در درس خارج «فقه سیاسی» بیان داشت:
➖ فقه السیاسه را می توان به دو بخش در یک تقسیم کلان تقسیم کرد:
۱- فقه السیاسات
۲- فقه السیاسات الحکومیه.
➖فقه سیاسی و فقه سیاست مربوط به غیر حکومت، مکلفین و بدون لحاظ وجود حکومت و نقش آنها به حکومت است. در مقابل «فقه السیاسات الحکومیه است». در واقع سیاست هایی که در پیوند با حکومت است و انسان و حکومت مکلف هستند.
➖طبق رویۀ رایج بشر، سه قوه پیش بینی شده است. ما حداقل پنج قوه را مطرح می کنیم؛ علاوه بر قوۀ مقننه و قوۀ اجرائیه و قوۀ قضائیه. به نظر باید دو قوۀ دیگر هم مستقل از این سه قوه داشته باشیم؛ قوۀ ثقافیه،قوۀ عسکریه و امنیه. البته این ساختاربندی در منابع دینی و مصادر تشریع الگوی ثابت و واحدی ندارد و بین عُقلا می تواند الگوی ثابت و واحدی داشته باشد.
🌐 متن کامل : https://B2n.ir/n45274
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#سیاست
🔎@fiqhenezam_com
✅️ بررسی ملاکهای جدید در پدیده ترنس / نگاهی به داوریهای عرف دقّی و مسامحی در تغییر جنسیت
🔻 آیت الله جواد حبیبی تبار در بخشی از درس خارج «فقه جنیست» مطرح کرد؛
▫️ اخیراً نظر متفاوتی دربارۀ ملاکهای جنسیت در پدیدۀ ترنس ذکر شده است. این نظریه معتقد است که با پدیدۀ ترنس نباید از جهت فیزیولوژی مواجهه داشت بلکه میبایست از نظر روحی و روانی در این باره شاخصگذاری کرد
▫️طبق این مبنا شخصی که ترنس است، از نظر فکری خود را جنس مخالف میپندارد و همین اعتقاد مبنای تعیین جنسیت او قرار میگیرد نه مواردی که پزشکی مطرح میشود مانند آلت تناسلی مردانه یا زنانه، هورمون مردانه یا زنانه و... . بر اساس این مبنا آنچه که معیار تعیین جنسیت افراد ترنس است، تمایلات فرد است حتی اگر ظاهر جسمی او برخلاف تمایلاتش باشد.
▫️ گفتنی است که اگر تلقّی از این وضعیت، نوعی بیماری باشد و فردی که ظاهر او برخلاف تمایلات و روحیات باطنی وی است بیمار بدانیم؛ به این بیان که این فرد به لحاظ فیزیکی اشکالی ندارد و تنها از نظر روحی بیمار و محتاج درمان است، در این صورت این بحث مطرح میشود که چرا بجای درمان وضعیت روحی این فرد، چندین عمل جراحی انجام داده تا فیزیک ظاهری او را مطابق پندارش کنیم؟
🌐 متن کامل : https://B2n.ir/s40785
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#جنسیت
🔎@fiqhenezam_com
✅️ عدالت اجتماعی و تأمین معیشت در فقه سیاسی/ انتقال از مالیات به خمس و زکات راهکاری برای اصلاح نظام مالیاتی
🔻 آیت الله محسن اراکی در درس خارج «فقه نظام سیاسی» مطرح کرد؛
▫️ حق دوم از حقوق شهروندی، حق تأمین نیازهای ضروری زندگی شهروندان است که بر دولت اسلامی و بر حاکم اسلامی وظیفه است که نیازمندیهای ضروری شهروندان را تأمین کند؛ خوراک، پوشاک، مسکن و درمان که اینها مهمترین نیازهای ضروری شهروندان است؛ واجب است که این نیازها را تأمین کنند
▫️نمی دانم چرا الان اینگونه است که شخص را به دلیل بدهی به زندان میاندازند؛ آنوقت مردم پول جمع میکنند که او را از رندان آزاد کنند. اگر پول دارد و او را به زندان انداختید؛ که مشکلی ندارد. کسانی که در زندان میافتند و مردم جمع میشوند برای آنها پول جمع میکنند تا از زندان آزادش کنند که مؤسر نیستند، به چه میزان شرعی اینها باید زندان بروند؟ با شرع نیز سازگار نیست. دولت باید بپردازد.
▫️اگر از ما نظر بخواهند ما میگوییم راهش این است که زکات و خمس را از مردم بگیرید و به فرض اگر این زکات و خمس معمولی کفاف نکرد، به قدر ما به الکفایة مالیات بگیرد؛ که آنوقت مالیات باز هم زکات است. ما در نظام دینی و در نظام مالی اسلام، چیزی به نام مالیات نداریم.
▫️خمس خیلی میتواند منبع در آمد مبارکی باشد؛ مردم اگر بفهمند که این پولی که به دولت میدهند، وظیفه شرعیشان را دارند انجام میدهند؛ ذمهشان بری میشود؛ مالشان پاک میشود؛ [با اشتیاق بیشتری این را میپردازند
🌐 متن کامل : https://B2n.ir/d36296
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
🔎@fiqhenezam_com