مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیتالله اعرافی در درس خارج «فقه تربیتی» بیان کرد؛
🔻مخاطب در ادله وظایف تربیتی حکومت
⬅️ تکالیف فرهنگی و تربیتی حکومت که بر اساس ادله عامه و خاصه اثبات شده است، اختصاص به امام معصوم علیهالسلام ندارد و شامل غیر معصوم نیز میشود. یا از جهت نیابت یا اینکه ادله به طور مستقیم آن را شامل میشود.
⬅️ مسئله دیگر در خصوص حاکمان نا مشروع است که به پارهای از تکالیف تربیتی عمل میکنند، آیا میتوان آنها را مخاطب این احکام دانست؟ با دو وجه مخاطب این احکام هستند.
⬅️ عدم موضوعیت عنوان حاکم در خطابات. بخش زیادی از ادلهای که به آنها پرداخته شد از عمومات و اطلاقات بودند. در بسیاری از آنها عنوان حاکم موضوعیتی ندارد اما حاکم به دلیل دامنه اختیار و اقتداری که دارد به طور خیلی بارز مصداق خطاب عام میشود.
⬅️ امکان القای خصوصیت. آیا ادلهای که مخاطب آن حاکم است، شامل حاکم نامشروع نیز میشود؟ در بیست عنوانی که از قواعد عامه ذکر شد، مخاطب بیش از ده مورد حاکم بود و در ادله خاصه نیز مخاطب حاکم است. هرچند ممکن است در این موارد القای خصوصیت و تنقیح مناط شود و بگوییم اگر چه مخاطب این وظایفه حاکم مشروع میباشد اما به دلیل اهمیت آنها، ممکن است گفته شود از مخاطب القای خصوصیت میشود.
⬅️ آیا مخاطب این تکالیف شخص حقیقی است یا حقوقی؟ این موضوع را میتوان به این شکل مطرح کرد که آیا شخص حقوقی مخاطب احکام قرار میگیرد یا نمیگیرد؟ مشهور این است که شخصیت حقوقی مخاطب حکم قرار نمیگیرد، بلکه اشخاص مخاطب حکم هستند.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/e41198
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_تربیت
#آیت_الله_اعرافی
🔎@fiqhenezam_com
🏴 إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
آیتالله العظمی صافی گلپایگانی به ملکوت اعلی پیوست
■ مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی پس از حدود یک قرن عمر با برکت دار فانی را وداع گفتند.
■ به گزارش خبرگزاری حوزه، روح بلند مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی ساعاتی قبل به ملکوت اعلی پیوست.
■معظم له چند روز قبل جهت معاینات پزشکی به بیمارستان آیت الله گلپایگانی قم مراجعه کرده بودند.
■ این مرجع عالیقدر سال ها به تدریس و تحقیق در حوزه مقدسه قم اشتغال داشتند و تربیت صدها محقق و تالیف دهها اثر فاخر علمی از برکات ایشان است.
■ عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و عضویت در شورای نگهبان و دبیری آن با حکم امام خمینی، از جمله فعالیت های سیاسی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی بوده است.
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد:
⬅️ تبیین جایگاه حکومت برای امام (ره) با یک تطور فکری حاصل شده است. البته مقتضای تحقیق و محقق بودن این است که محققی برای دست یابی به نتیجهای، آرام آرام از یک مسئلهای شروع میکند تا به نظریهی تحقیق برسد؛ به عنوان نمونه میتوان به مسئله خطابات قانونیه اشاره کرد.
⬅️ از برخی عبارات امام استفاده میشود که حکومت در اسلام به عنوان مقدمهی عادی، عرفی یا عقلائی برای اجرای احکام اسلام محسوب میشود؛ بنابراین حکومت عنوان مقدمیت دارد؛ به عنوان مثال ایشان در بحث ولایت فقیه بر این باور است؛ مسلمین برای انجام اموری مانند حفاظت و دفاع از خود و اجرای احکام اسلام، نیازمند تشکیل حکومت هستند؛ یعنی حکومت مقدمه است برای اجرای احکام اسلام.
⬅️ امام میفرماید حکومت از احکام اولیة اسلام است و بر تمام احکام فرعیه مانند نماز، روزه و حج مقدم میباشد. امام بزرگوار در جوابیهای که به رهبری معظم انقلاب در همان ایام نوشت، اشاره کرد که حکومت از احکام اولیه و مقدم بر همهی احکام فرعیه است. حاکم میتواند مسجد یا منزلی را که در مسیر خیابان است خراب کند، پول منزل را به صاحبش رد کند، حاکم میتواند مساجد را در موقع لزوم تعطیل کند، مسجدی که ضرار باشد در صورتی که رفع بدون تخریب نشود خراب کند.
⬅️ امام میفرماید: «الاسلام هو الحکومة» نه اینکه حکومت یکی از احکام اولیه اسلام باشد، اصلاً جوهر اسلام حکومت با همه شئون است. امام در کتاب بیع خود نوشته است: «إن فی الاسلام تشکیلات و حکومةً بجمیع شئونها»، در اسلام یکی از عناصری که وجود دارد حکومت است، بعد ترقی میکنند: «بل یمکن أن یقال إن الاسلام هو الحکومة بشئونها». یعنی اگر در تعریف واقعی از دین باید گفت اسلام یعنی حکومت، با تمام شئون مالی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی، سیاسی، اخلاقی، تربیتی، که یک حکومت دارد.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/q46371
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_محمد_جواد_فاضل
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 آیتالله علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛
⬅️ دو گروه بر مردم ولایت دارند، خداوند و غیر خداوند که شامل پیامبر، امام، فقیه، عدول مومنین، فساق مومنین و در حقوق خصوصی شامل پدر، جد و وصی میشود. حال سوال این است، آیا ولایت در همه این موارد به یک معنا میباشد؟ پاسخ این سوال در بحث اعتبار یا عدم اعتبار رای مردم در مشروعیت حکومت تاثیر گذار است. در این رابطه دو نظر ذکر شده است.
1️⃣ نظر نخست که شامل جمع کثیری از باحثان مسئله مورد گفتگو میشود، معتقد هستند ولایت غیر خداوند در امتداد ولایت خداوند و از جنس آن میباشد هر چند ولایت خداوند بالاستقلال و ولایت سایران اعطایی است؛ زیرا ولایت دوگونه است بالاصل و بالاعتبار. ولایت خداوند بالاصاله میباشد و کسی به او اعطا نکرده اما ولایت غیر خداوند بالاعتبار میباشد و از سوی خداوند به آنها اعطا شده است از این رو جنس ولایت یکی است و ولایت پیامبر، امام، فقیه و ... امتداد ولایت خداوند می باشند.
⬅️ از آثار این نگاه در حقوق خصوصی و مدنی این است که اعمال ولایت مشروط به مصلحت نیست. حتی بعضی از آنها تاکید دارند هر چند تصمیم و اعمال ولایت دارای مفسده باشد اما مشروط به مصلحت نیست. این افراد به اطلاق ادله تمسک کردهاند.
2️⃣ برخی دیگر ولایت خداوند را از ولایت غیر خداوند متفاوت میدانند. آنها معتقد هستند خداوند خالق است و از حق امر و نهی به عنوان مولی برخوردار میباشد. از سوی دیگر فعل خداوند مشروط به مصلحت نیست.
⬅️ این نگاه در حقوق خصوصی نیز اثر خود را نشان میدهد؛ به عنوان نمونه ولایت پدر بر دختر، ولایت امر و نهی نیست بلکه از نوع مراقبت و محافظت است. آیا او در امر و نهی خود آزاد است یا در حد حفاظت باید امر و نهی کند. در اینجا علاوه بر حقی که خود دختر دارد ، پدر نیز باید به او اجازه بدهد اما تشخیص مصداق ضرر وعدم ، مصلحت و عدم و ... به خود دختر واگذار میشود.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/g45394
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_علیدوست
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 آیت الله سید محمد موسوی در درس خارج «فقه» ذکر کرد:
⬅️ همان گونه که بیان شد از طریق قاعده لاضرر نمیتوان خسارت تاخیر تادیه را توجیه کرد. راه دومی که بعضی از فقها به آن ملتزم شدهاند، وجه التزام است. باتوجه به وجوب وفای به شرط، اگر شرط ضمن عقد لازم قرار گیرد، واجب الوفا خواهد بود و در صورتی که از آن شرط تخلف شود، میتوان عقد را به جهت تخلف شرط فسخ کرد.
⬅️ ویژگیهای شرط عبارتند از؛ اول وجودتراضی. دوم موافق مقتضای عقد و سوم عدم مخالف با کتاب و سنت. بنابراین اگر شرطی، یکی از این سه ویژگی را نداشته باشد، باطل است؛ به عنوان نمونه بایع بگوید جنس را به تو میفروشم به شرطی که مالک آن نشوی، این شرط مخالف مقتضای عقد و باطل است .
⬅️ در موردی که تسهیلات دهندهای مانند بانک به هر عنوان قرض بدهد و شرط کند که در صورت تخلف از مفاد قرارداد باید مبلغی اضافه پرداخت شود. در این مورد سه ویژگی مذکور وجود دارد؛ به این نحو که هم تراضی هست، مخالف مقتضای عقد و مخالف کتاب و سنت نیست.
⬅️ اگر برای امهال دین، مبلغ بیشتری دریافت شود، ربای جاهلی است که در زمان جاهلیت جریان داشته و حرام است؛ به عنوان مثال شخصی صدتومان بدهکار است و الان توان پرداخت ندارد، طلبکار یک ماه دیگر به او مهلت میدهد و ۱۵۰ تومان طلب میکند، این اقدام مصداق ربا و حرام است و فقها در حرمت آن متفق هستند.
⬅️ امهال دین زمانی رخ میدهد که بدهکار توان پرداخت ندارد و طلبکار مشروط به اخذ زیاده به او مهلت میدهد. اما در بحث ما به دلیل تخطی از مفاد قرارداد وعدم پرداخت دین، کیفری که مورد توافق هر طرفین میباشد و در قرارداد نیز ذکر شده است، اجرا میشود.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/n16933
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#بانک
#آیت_الله_سید_محمد_موسوی
🔎@fiqhenezam_com
🔻 آیتالله کعبی در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛
⬅️ گاهی مصالح و مفاسد به تدریج حاصل میشوند و گاهی نیز علم به مصالح و مفاسد یا کشف آنها به صورت تدریجی و در طول زمان یا هنگام کمال عقول واقع میشود.
⬅️ آیت الله عباس کعبی در جلسه درس خارج قواعد فقه سیاسی اظهار داشت: هم در حکم تکلیفی و هم در حکم وضعی، مصلحت و مفسده از جانب شارع مقدس لحاظ شده است. علم اصول در این بحث به بررسی لحاظ مصلحت و مفسده در ذات الخطاب میپردازد.
⬅️ اما نوعاً مفاسد و مصالح در ناحیه متلعق لحاظ میشود؛ به عنوان مثال، در موضوع امر به صلاة، مصلحت و مفسده ناشی از نهی از فحشاء و منکر و اقامة ذکر الله است. همچنین مصلحت زکات در اعطاء حق زکّوی و ریشهکن کردن فقر است.
⬅️ بنابراین هرچند مکلف به جوانب حکم شرعی آگاهی پیدا نکند، اما آن حکم تابع مصلحت و مفسده در متعلق خود است. حتی اگر مکلف مصلحت و مفسده را تشخیص ندهد، حکم شرعی تابع مصالح و مفاسد واقعی نفس الامری است.
🌐 ادامه خبر:
https://menhajj.ir/?p=458
—————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_کعبی
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 آیت الله سیدمنذر حکیم در درس خارج «فقه نظام جامع خانواده» اظهار داشت:
✅ الگوی اسلامی خانواده، یک الگوی کم آسیب، آسیب زدا و بسیار مهم است. قرآن کریم در آیه تطهیر، یک خانواده تمام الگو را ترسیم میکند. در حقیقت قرآن کریم این الگوها را برای انسان عنوان کرده و قوانین الهی برای تحقق چنین الگوهایی طراحی شده است. این الگو علاوه بر اینکه بایستی به طور شفاف و کارشناسی برای عموم خانوادهها تبیین گردد، موجب نشو و نما، موجب تعالی فرزندان و به آرامش رسیدن اعضایی است که در کانون خانواده زندگی میکنند.
✅ خانواده مقتدر، خانوادهای است که بتواند تمام اهداف مطلوبی که برای آن در نظر گرفته شده است را به نحو احسن تحقق ببخشد. این خانواده از لحاظ فکری، روحی و سلامت جسمی بهگونهای است که میتواند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد تا آن اهداف محقق شود.
اگر خانواده مقتدر شد، جامعۀ خانواده محور نیز مقتدر خواهد شد؛ برای مثال در دوران جنگ تحمیلی و در بسیج مردم برای جنگ، وجود عواملی مانند استحکام خانوادگی، روابط و علایق دینی موجب برقراری ارتباط عاطفی جوانان با مرجعیت و رهبری خودشان میشد. آنها این بینش لازم را غالباً از خانواده به دست آورده بودند.
✅ زمانی که اقتدار فکری، روحی و معنوی در خانواده به وجود آمد، این اقتدار معنوی در جامعه منعکس میشود. اقتدار جامعه فرع بر اقتدار خانواده است. اگر جامعهای مثل آمریکا تا دندان مسلح است ولی از درون، این جامعه پوک و روابط بسیار ضعیف و ظالمانه است، به جهت دوری از ارزشهای اخلاقی و معنوی در زندگی است؛ مثل استخوانی که پوک است که با یک تلنگری ترک برداشته و میشکند و صاحب خودش را زمین میزند.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/a87683
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#نظام_جامع_خانواده
#آیت_الله_سید_منذر_حکیم
🔎@fiqhenezam_com