eitaa logo
مدرسه مطالعات فقه نظام
1.3هزار دنبال‌کننده
429 عکس
10 ویدیو
4 فایل
💠 کانال رسمی مدرسه مطالعات تخصصی فقه نظام 🔶 مرجع تخصصی دروس خارج فقه نظام 🔶 اطلاع رسانی برنامه ها و نشست های تخصصی 🔶 معرفی آثار علمی برگزیده در حوزه فقه نظام 🌐 وبگاه اطلاع رسانی http://www.fiqhenezam.ir 📞 ارتباط با ما: @Admin_1001
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 آیت‌الله کعبی در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛ ⬅️ گاهی مصالح و مفاسد به تدریج حاصل می‌شوند و گاهی نیز علم به مصالح و مفاسد یا کشف آن‌ها به صورت تدریجی و در طول زمان یا هنگام کمال عقول واقع می‌شود. ⬅️ آیت الله عباس کعبی در جلسه درس خارج قواعد فقه سیاسی اظهار داشت: هم در حکم تکلیفی و هم در حکم وضعی، مصلحت و مفسده از جانب شارع مقدس لحاظ شده است. علم اصول در این بحث به بررسی لحاظ مصلحت و مفسده در ذات الخطاب می‌پردازد. ⬅️ اما نوعاً مفاسد و مصالح در ناحیه متلعق لحاظ می‌شود؛ به عنوان مثال، در موضوع امر به صلاة، مصلحت و مفسده ناشی از نهی از فحشاء و منکر و اقامة ذکر الله است. همچنین مصلحت زکات در اعطاء حق زکّوی و ریشه‌کن کردن فقر است. ⬅️ بنابراین هرچند مکلف به جوانب حکم شرعی آگاهی پیدا نکند، اما آن حکم تابع مصلحت و مفسده در متعلق خود است. حتی اگر مکلف مصلحت و مفسده را تشخیص ندهد، حکم شرعی تابع مصالح و مفاسد واقعی نفس الامری است. 🌐 ادامه خبر: https://menhajj.ir/?p=458 ————————————————— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 آیت الله سیدمنذر حکیم در درس خارج «فقه نظام جامع خانواده» اظهار داشت: ✅ الگوی اسلامی خانواده، یک الگوی کم آسیب، آسیب زدا و بسیار مهم است. قرآن کریم در آیه تطهیر، یک خانواده تمام الگو را ترسیم می‌کند. در حقیقت قرآن کریم این الگوها را برای انسان عنوان کرده و قوانین الهی برای تحقق چنین الگوهایی طراحی شده است. این الگو علاوه بر اینکه بایستی به طور شفاف و کارشناسی برای عموم خانواده‌ها تبیین گردد، موجب نشو و نما، موجب تعالی فرزندان و به آرامش رسیدن اعضایی است که در کانون خانواده زندگی می‌کنند. ✅ خانواده مقتدر، خانواده‌ای است که بتواند تمام اهداف مطلوبی که برای آن در نظر گرفته شده است را به نحو احسن تحقق ببخشد. این خانواده از لحاظ فکری، روحی و سلامت جسمی به‌گونه‌ای است که می‌تواند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد تا آن اهداف محقق شود. اگر خانواده مقتدر شد، جامعۀ خانواده محور نیز مقتدر خواهد شد؛ برای مثال در دوران جنگ تحمیلی و در بسیج مردم برای جنگ، وجود عواملی مانند استحکام خانوادگی، روابط و علایق دینی موجب برقراری ارتباط عاطفی جوانان با مرجعیت و رهبری خودشان می‌شد. آنها این بینش لازم را غالباً از خانواده به دست آورده بودند. ✅ زمانی که اقتدار فکری، روحی و معنوی در خانواده به وجود آمد، این اقتدار معنوی در جامعه منعکس می‌شود. اقتدار جامعه فرع بر اقتدار خانواده است. اگر جامعه‌ای مثل آمریکا تا دندان مسلح است ولی از درون، این جامعه پوک و روابط بسیار ضعیف و ظالمانه است، به جهت دوری از ارزش‌های اخلاقی و معنوی در زندگی است؛ مثل استخوانی که پوک است که با یک تلنگری ترک برداشته و می‌شکند و صاحب خودش را زمین می‌زند. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/a87683 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در درس خارج فقه سیاسی بیان کرد: ⬅️ از دیدگاه ما بهترین نظام، نظام اسلام است؛ زیرا مجری آن معصوم و قانون آن از سوی خداوند متعال می‌باشد.آنچه در این بین مهم است پاسخ به این سوال می‌باشد که آیا در این نظام مردم بالاجبار به سمت کمال می‌روند؟ در پاسخ باید گفت قطعا اینگونه نیست. این موضوع لغزشگاه افراد زیادی است. اگر به این نکته توجه نشود ممکن است شخص به دلیل مشاهده افعال حرام در اطراف خود عقیده خود را نسبت به جمهوری اسلامی از دست بدهد. ⬅️ خداوند حکیم جهان را به گونه‌ای آفریده است که همه مردم دارای اختیار باشند و با اختیار خود، راه سعادت یا راه ضلالت را طی کنند. اگر نظام سیاسی اسلام با رهبر آسمانی برای اجبار مردم کافی باشد، باید در زمان امیرالمومنین علی علیه‌السلام همه مردم اجبار به انجام احکام الهی می‌شدند. امام معصوم در عین حال که قادر به اجبار هست، راه ارشاد و نصیحت را در پیش می‌گیرد و نسبت به مردم شفقت و دلسوزی دارد. ⬅️دستورات اسلام و ائمه معصومین علیهم السلام ارشاد و نصیحت است و بر اساس آیه شریفه «لا اکراه فی الدین قد تبیین رشد من الغی» تبیین دین به وسیله امام معصوم انجام می‌شود و کسی برای این کار اجبار نمی‌شود. ⬅️ هدف دو دو نوع است؛ هدف فعلی و فاعلی. تفاوت این دو در این است که هدف فعلی هیچگاه هدف فاعلی را تغییر نمی‌دهد اما خود تغییر می‌کند؛ زیرا مشروط به اراده اشخاص است. تفاوت دیگر در این است که هدف فاعلی شامل همه مصادیق خود می‌شود اما هدف فعلی شامل برخی ازمصادیق می‌شود. ⬅️ عده‌ای می‌گویند به دلیل اینکه برخی از افعال خلاف و حرام در حکومت اسلامی انجام می‌شود، حکومت اسلامی نباید به حکومت خود ادامه بدهد و باید طاغوت جایگزین آن شود. پاسخ این افراد این است که باید گفت: هدف فاعلی رهبر معظم انقلاب، اجرای همه قوانین اسلام می‌باشد که در این راه موفق به انجام تعداد زیادی آنها شده اما در اجرای تعداد زیادی نیز موفق نشده است. حتی اگر اهل بیت نیز حاکم باشند، نمی‌توانند هدف فاعلی خداوند را به استعانت از زور پیاده کنند بلکه هدف فاعلی باید با اختیار انجام شود. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/d03282 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب و نظام اقتصادی اسلام» ذکر کرد؛ ⬅️ دولت برای انجام وظایف خود امکانات و اختیاراتی دارد که عبارتند از؛ 1. سیاست گذاری و برنامه ریزی 2. قانون گذاری3. اجرای حدود و تعزیرات4. منابع گسترده مالی. ⬅️ از اقسام نهادهای دولتی، نهادهای غیر اجرایی هستند که شامل چهار نهاد می‌شوند؛ الف. نهاد سیاست گذاری اقتصادی ب. نهاد برنامه ریزی اقتصادی ج. نهاد قانون گذاری اقتصادی د. نهاد نظارت اقتصادی. هر چند این نهادها در حوزه اقتصاد فعالیت مستقیم ندارند اما بنیادی‌ترین بخش اقتصادی کشور به شمار می‌روند؛ زیرا اگر این نهادها در سیاست‌گذاری، برنامه ریزی، قانونگذاری و نظارت اشتباه کنند، در همه اجزای اقتصاد دولتی و غیر دولتی تأثیر خود را نشان خواهد داد. ⬅️ اقتصاد مانند پزشکی است. همانگونه که در پزشکی گفته می‌شود برای معالجه شخصی که تب دارد نباید به پایین آوردن تب اکتفا کرد بلکه باید با منشأ آن مبارزه کرد، در اقتصاد نیز اینگونه است اگر به منشأ بیماری اقتصادی نپردازیم و صرفا به پایین آودن تب اقتصاد اکتفا کنیم، با اقتصادی روبرو می‌شویم که دو صباحی آرام و قیمتها پایین است اما ناگهان شروع به اختلال و با افزایش قیمتها مواجه می‌شویم. ⬅️ دولت باید از برخی امکانات و اموال خود استفاده کند. اموال زمانی مفید هستند که در چرخه اقتصادی قرار بگیرند. سرمایه برای اقتصاد همانند خون برای بدن است. اگر خون در قسمتی از بدن بایستد، آن قسم را از بین می‌رود؛ از این جهت خون دائما باید در حال حرکت باشد. سرمایه نیز باید به صورت دائمی در کشور در چرخش باشد ازجمله سرمایه‌های که برای دولت می باشد. ⬅️ یکی از نهادهای اجرایی دولتی، نهاد سرمایه گذاری است. اولین موردی که دولت باید سرمایه گذاری کند، بخش زیرساختهای اقتصادی است؛ زیرا سرمایه گذاری در این بخش بسیار سنگین، دیر باز ده و موضوع استراتژیک می‌باشد. با توجه به این موارد بخش خصوصی از آن استقبال نمی‌کند و در مواردی نیز نباید به بخش خصوصی واگذار کرد. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/e21823 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 حجه الاسلام زمانی فرد در درس خارج «فقه فضای مجازی» مطرح کرد؛ ✅ ملاک چهارم مالیت را مرحوم ایراوانی در کتاب حشیه مکاسب بیان کرده است. ایشان بر این باور می‌باشد که نیازمندی و رغبت ملاک مالیت هستند. تا زمانی که انسان به چیزی نیاز پیدا نکند، آن شیء ارزش اقتصادی ندارد.از سویی دیگر اگر انسان نیاز شدید داشته باشد و عرضه کم باشد، ارزش آن شیء زیاد می شود. ✅ بحث دیگر، یافتن پاسخی برای این پرسش است که آیا اموال مجازی مال محسوب می‌شوند؟ با توجه به ملاکی که بیان شد اگر دو ملاک نیاز و رغبت در اموال مجازی وجود داشت آنها مال محسوب می‌شوند. همانگونه که ملاک یاد شده در اموال حقیقی و اعتبار وجود دارد در اموال مجازی نیز جریان دارد و بر او عنوان مال صدق می کند. ✅ باید به این نکته توجه داشت که احکام شارع مقدس در معاملات امضایی است. آنچه در رابطه با احکام امضایی در علم اصول بحث می‌شود این است که آیا باید دلیلی بر امضا شارع داشته باشیم یا عدم الردع او کافی است؟ پاسخ این است که اگر در ادله شرعی منعی برای آن پیدا نکردیم همان مقدار کافی است و این حاکی از این است که شارع بنای عقلا را قبول دارد. ✅ بر اساس این فرمایش رسول اکرم صل‌الله‌علیه‌واله که «الناس مسلطون علی ااموالهم» از نظر شارع مقدس حکم مال سلطنت است. سلطنت به این معنا است که برای مالک جایز می‌باشد هر گونه تصرفی را در مال خود انجام دهد. اگر چیزی از جهت عقلایی و شرعی مالیت پیدا کرد، حکم آن جواز جمیع تصرفات است. ✅ در اموال مجازی نیز انواع تصرفات جایز است الا اینکه دلیل خاصی وجود داشته باشد؛ مانند تصرف ربوی. قاعده اولیه این است که اموال مجازی از نظر عقلایی و شرعی مال محسوب می‌شوند. حال که مالیت آن اثبات شد، حکم سلطنت بر او بار می‌شود. متن کامل: https://b2n.ir/z04819 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 تیزر معرفی کتاب «فقه و نظام سازی» 📚 با نهضت امام خمینی، فرصت نظام سازی عینی و اقدامات گسترده اجتماعی نیز در اختیار روحانیت قرار گرفت. ⬅️ انقلاب اسلامی در حقیقت نهضت و حرکتی برای اجرا و اقامه دین خدا و تحقق مکتب تشییع در سطح جامعه بود. بنابراین مهم‌ترین مسأله عصر ما، کیفیت ساخت جامعه اسلامی است و برترین نیاز انقلاب اسلامی چگونگی اجرا و شیوه تحقق بخشیدن به دین در شرایط پیچیده امروز دنیا است. ⬅️ راهبر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حرکت انقلاب را در پنج مرحله تصویر کرده و ایستگاه فعلی آن را مرحله سوم یعنی دولت سازی اسلامی و ایجاد تشکیلات مدیریتی اسلامی نشان داده اند. ⬅️ برای ساخت دستگاه حاکمیت دینی و رسیدن به دولت اسلامی لازم است نرم افزار اداره جامعه تکمیل شود و خرده نظامات اجتماعی از جمله نظام تعلیم وتربیت اسلامی نیز به صورت کامل رقم خورد. _______________========= 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله اراکی در درس خارج «فقه فرهنگ» مطرح کرد؛ ⬅️ اینکه در اصل اول گفتیم باورداشت حاکمیت الهی لازمی دارد، مراد این نیست که فقط در ذهن معتقد به حاکمیت خدا باشیم و بگوییم خدا می‌تواند حاکم باشد بلکه باید باورداشت که خدای متعال این حاکمیت را اعمال می‌کند و حاکم بالفعل است؛ از این رو در اصل دوم گفتیم خداوند این حاکمیت را از طریق گماشتگان خود اعمال می‌کند که ما از آنها به انبیاء و اوصیای انبیاء تعبیر می‌کنیم. ⬅️ باید تمام دستگاه حاکمیتی باور داشته باشند که خداوند متعال، حاکمیت خود را از طریق ولی خود اعمال می‌کند. از سویی دیگر شخصی که به عنوان ولی خداوند حاکمیت بالفعل بر عهده دارد، باید زنده باشد. روایاتی که می‌فرماید: «وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَسَاخَتِ‏ الْأَرْضُ‏ بِأَهْلِهَا» یا «لَوْ لَمْ يَبْقَ فِي الْأَرْضِ إِلَّا اثْنَانِ‏ لَكَانَ‏ أَحَدُهُمَا الْحُجَّة» دلالت بر همین مطلب دارد. ⬅️ نظیر این روایت با عبارت دیگری نیز در منابع اهل سنت آمده است: « لایزال هذا الامر فی قریش ما بقی من الناس اثنان» یعنی مادامی که دو نفر بر روی کرة زمین زنده بمانند، باید یکی از آنها امام باشد. این حدیث توسط مسلم و احمدبن حنبل و... نیز نقل شده است و دلالت روشنی بر استمرار امامت دارد که ما شیعیان قائل هستیم. اما بخاری این حدیث را تحریف کرده و گفته است «لاز رال هدا لامر فی قریش ما بقی منهم اثنان» یعنی مادامی که یک امام قریشی وجود دارد، امام از قریش است. در حالی که از روایت چنین فهم نمی‌شود؛ مادامی که بشر روی کره زمین است، خدای متعال امام از قریش دارد. مهمتر اینکه آنها قریش را به بنی امیه تطبیق می‌کردند؛ این روایت از تحریفات عجیب و غریبی است که بخاری انجام داده. متن کامل: https://b2n.ir/r82719 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com