لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 #توصیه_های_مقام_معظم_رهبری (7)
🔹 #خطاب_به_مبلغین
🔹#محرم دوران #انقلاب با محرم های قبل از انقلاب متفاوت است.
🔻#بیانات_مقام_معظم_رهبری در دیدار روحانیون 1368/05/11
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 #رویکردهای_مطالعه_تاریخ
⚫️#هیئت_شهید_بهشتی
💠 #استاد_رهدار
🔺قسمت بیستم و سوم
🔷 اوج #الهیات_مسیحیت کجاست؟
🔶 #امام_حسین_علیه_السلام در کربلا #نزاع را تمام کرد!!؟
🔶#آخرین_جمله_مسیح
🔹#انجیل_یوحنا
🔹#حبیب_ابن_مظاهر
🗒 محرم 95
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 #توصیه_های_مقام_معظم_رهبری (8)
🔹 #خطاب_به_مبلغین
🔹#ابعاد_مختلف حادثه #عاشورا را برای مردم تشریح کنیم
🔻#بیانات_مقام_معظم_رهبری در دیدار روحانیون 1368/05/11
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 #رویکردهای_مطالعه_تاریخ
⚫️#هیئت_شهید_بهشتی
💠 #استاد_رهدار
🔺قسمت بیستم و چهارم
🔷 چرا وقتی #یهود به یاد #هولوکاست می افتد #خشن میشود؟
🔶 ما به نام امام حسین علیه السلام داریم از #فلسطین دفاع میکنیم.
🔶#اهل_سنت
🔹#نسل_کش
🔹#امام_حسین_علیه_السلام
🗒 محرم 95
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ این روزها روزهاى نزدیک به #اربعین است. پدیدهى بىنظیر و بىسابقه این سال های اخیر، پیادهروى(اربعین) میان نجف و کربلا یا بعضى از شهرهاى دورتر از نجف تا کربلا است؛ بعضى از بصره، بعضى از مرز، بعضى از شهرهاى دیگر، پیاده راه مىاُفتند و حرکت میکنند. این #حرکت_عشق و #ایمان است؛ ما هم از دور نگاه میکنیم به این حرکت، و غبطه میخوریم به حال آن کسانى که این توفیق را پیدا کردند و این حرکت را انجام دادند:
🔷 گرچه دوریم به یاد تو سخن میگوییم
🔷 بعد منزل نبوَد در سفر روحانى
🔻بیانات #رهبر_انقلاب در درس خارج فقه ۹/آذر/۱۳۹۴
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh1
✅ عن الامام العسكری عليه السلام : «عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْخَمْسِینَ وَ زِیارَةُ الْأَرْبَعِینَ وَ التَّخَتُّمُ فـِی الْیمِینِ وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ وَ الْجَهْرُ بِبسم اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ؛ (وسائل الشیعه جلد10، صفحه 373)
🔶 از امام حسن عسکری منقول است که ، #مؤمن پنج نشانه دارد:
🔸 اقامه پنجاه رکعت نماز روزانه (از واجب و مستحب)؛
🔸 #زیارت_اربعین ؛
🔸 انگشتر در دست راست کردن؛
🔸 پیشانی را هنگام سجده بر خاک گذاشتن؛
🔸 و بِسمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحِیم نماز را بلند گفتن.»
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ فرا رسیدن ایام #اربعین_حسینی تسلیت باد.
🔸 گرچه دوریم به یاد تو سخن می گوییم
🔸 بعد منزل نبود در سفر روحانی
🔹 #یا_لیتنا_کنّا_معکم فنفوز فوزا عظیما
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh1
✅ این #زیارت_اربعین است؛
«و بذل مهجته فیک»؛ یعنی حسینبنعلی، جان و خون خود را در راه تو داد؛ «لیستنقذ عبادک من الجهالة»؛ تا بندگان تو را از جهل نجات دهد؛ «و حیرة الضّلالة»؛ و آنها را از سرگردانىِ ناشی از ضلالت و گمراهی برهاند.
🔺 بیانات #رهبر_انقلاب در خطبه های نماز جمعه 1379/01/26
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ فرا رسیدن ایام #اربعین_حسینی تسلیت باد.
◾️ اربعین #حرکت_عشق و ایمان
◾️ توصیه های #رهبر_انقلاب در مورد اربعین امسال
🔺 31 / شهریور ماه / 1399
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh1
✅ فرازی از #زیارت_اربعین امام حسین علیه السلام
🔶... السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ ، السَّلامُ عَلَیٰ أَسِیرِ الْکُرُباتِ وَقَتِیلِ الْعَبَرَاتِ اللّٰهُمَّ إِنِّی أَشْهَدُ أَنَّهُ وَ لِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ ، وَصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ ، الْفَائِزُ بِکَرَامَتِکَ ، أَکْرَمْتَهُ بِالشَّهَادَةِ ، وَحَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَةِ ، وَاجْتَبَیْتَهُ بِطِیبِ الْوِلادَةِ، وَجَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السَّادَةِ ، وَقَائِداً مِنَ الْقَادَةِ ، وَذَائِداً مِنَ الذَّادَةِ ، وَأَعْطَیْتَهُ مَوَارِیثَ الْأَنْبِیَاءِ ، وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَیٰ خَلْقِکَ مِنَ الْأَوْصِیَاءِ ، فَأَعْذَرَ فِی الدُّعَاءِ ، وَمَنَحَ النُّصْحَ ،وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ ، وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ ، وَقَدْ تَوَازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا ، وَبَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنیٰ ، وَشَرَیٰ آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْکَسِ ، وَتَغَطْرَسَ وَتَرَدَّیٰ فِی هَوَاهُ ، وَأَسْخَطَکَ وَأَسْخَطَ نَبِیَّکَ وَأَطَاعَ مِنْ عِبادِکَ أَهْلَ الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ ، وَحَمَلَةَ الْأَوْزارِ ، الْمُسْتَوْجِبِینَ النَّارَ ، فَجاهَدَهُمْ فِیکَ صابِراً مُحْتَسِباً حَتَّیٰ سُفِکَ فِی طَاعَتِکَ دَمُهُ وَاسْتُبِیحَ حَرِیمُهُ؛ اللّٰهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبِیلاً ، وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً أَلِیماً.
◾️ فرا رسیدن #اربعین_حسینی علیه السلام تسلیت باد .
🆔 @fotooh1
هدایت شده از فتوح کلیپ
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 #توصیه_های_مقام_معظم_رهبری (9)
🔹 #خطاب_به_مبلغین
🔹نباید #دستگاه_تبلیغی کشور بگذارد #یاد_امام(ره) اندکی کهنه شود.
🔻#بیانات_مقام_معظم_رهبری در دیدار روحانیون 1368/05/11
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 #رویکردهای_مطالعه_تاریخ
⚫️#هیئت_شهید_بهشتی
💠 #استاد_رهدار
🔺قسمت بیستم و پنجم
🔷 ما وقتی از پایگاه #فلسفه_تاریخ به تاریخ نگاه کنیم میتوانیم انرا تبدیل به #الگو کنیم
🔶 #جریان_یزید یک جریان منحرف دنیای است .
🔶#محور_شرارت
🔹#انحراف_در_عالم_اسلام
🔹#جریان_طاغوت
🗒 محرم 95
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 #رویکردهای_مطالعه_تاریخ
⚫️#هیئت_شهید_بهشتی
💠 #استاد_رهدار
🔺قسمت بیستم و ششم
🔷 اگر در تحلیل کربلا #سطح_تحلیل پایین باشد ...؟
🔶 چرا ما نیاز داریم #تاریخ_اسلام را بصورت #فلسفه_تاریخ بفهمیم؟
🔶#ام_المومنین
🔹#امام_سجاد_علیه_السلام
🔹#مصعب_ابن_الزبیر
🗒 محرم 95
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh1
🔰 معاونت راهبردی مؤسسه مطالعات و تحقیقات فتوح اندیشه برگزار میکند:
⚙️ سلسله نشستهای فقه مقاومت
🔹 نشست دوم
🔘 «فقه انتقام در عرصهٔ بینالملل»
👤 ارائهکننده: حجتالإسلام والمسلمین استاد #رضا_اسلامی
🌐 لینک درگاه مجازی: https://bit.ly/3dFiIb6 👉
🔺 «مؤسسه فتوح اندیشه»
🗓 دوشنبه، ۲۱ مهر ۱۳۹۹
⏰ ساعت ۱۶
🏢 پردیسان، خيابان شهروند، خیابان البرز، كوچه ۱، پلاک ۶، ساختمان پردیس حكمت
🆔 @fotooh1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 #رویکردهای_مطالعه_تاریخ
⚫️#هیئت_شهید_بهشتی
💠 #استاد_رهدار
🔺قسمت بیستم و هفتم
🔷 #کربلا یک واقعه نیست که بتوانیم در حد #مناسبات_تاریخی تحلیل بکنیم
🔶 کربلا بیش از اینکه یک #سلب باشد یک #زاییش است!!؟
🔶#جریان_سازی
🔹#هویت
🔹#غیریت
🗒 محرم 95
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh1
🔰 بررسی #قلمرو_دین
🎙 آیتاللّٰه #ابوالقاسم_علیدوست
📺 برنامه «سوره»
🎬 فصل سوم برنامهٔ «سوره» با نام «محمّد رسولاللّٰه»
🔺 این برنامه به بررسی قلمرو دین میپردازد و به این پرسش پاسخ میدهد که آیا در علومی از جمله #اقتصاد، #تربیت، #مدیریت و #جامعه_شناسی، میتوان به دانش اسلامی دست یافت یا خیر؛ سپس دیدگاهها و رویکردهای مختلفی که در میان متفکران و محققان برجستهٔ اسلام در اینباره وجود دارد را مطرح میکند.
🆔 @fotooh1
🔰 بررسی #قلمرو_دین
☑️ در علوم #اقتصاد و #جامعهشناسی میتوان به #دانشاسلامی دست یافت؟
📺 سر مقاله برنامه «سوره»
🔻 رویکردهای مختلفی درباره گستره رسالت یا قلمرو دین در میان اسلامشناسان وجود دارد:
♦️ برخی گرچه اسلام را مکتبی جامع تلقی میکنند، اما رویکرد آنان بر این اندیشه استوار است که دین کامل یعنی دینی که سهم وحی را جامع و بینقص ادا کرده باشد، نه آنکه جمیع آنچه بشر بدان نیاز دارد را فراهم آورده باشد.
🔹 در نظرگاهی دیگر، برخی از صاحبنظران معتقدند دین اسلام در پارهای از عرصهها به تمام پرسشها پاسخ میدهد، اما در برخی دیگر از عرصهها اظهارنظر مستقیمی ندارد. برخی دیگر اما با اندیشه اعتدالی، عدم مخالفت با شریعت را برای پذیرش عرفها و قوانین موضوعه بشری کافی میدانند اما گستره شریعت را محدود به اخلاق و عبادات نمیدانند و با رویکرد حداقلی در این مسئله مخالفت میکنند.
🔸 یکی از پیامدهای نظری بحث و کنکاش درباره گستره رسالت و در تعبیری دیگر قلمرو دین، شیوه دستیابی به علوم و دانشهای دینی است؛ بر این اساس رویکردهای مختلف در این مسئله باید بدین پرسش بپردازند که آیا در علومی از جمله اقتصاد، تربیت، مدیریت و جامعهشناسی، میتوان به دانش اسلامی دست یافت یا خیر؟ و آیا زمینههای علمی مختلف مانند اخلاق، فلسفه، عرفان و هنر را باید علومی دینی در نظر گرفت و آنها را تنها با استناد به کتاب و سنت سامان داد؟
🔹 علامه طباطبایی، فیلسوف و مفسر قرآن، در نقد رویکردی که با اتکا به آیه ۸۹ سوره نحل«و نزلنا علیک الکتاب تبیاناً لکل شیءٍ»، هر حرکت و سکونی و هر حادثه و شأنی را تنها به شرط صدور از متون دینی معتبر میداند، بر آن است که چنین نگاهی آلوده به افراط است و قرآن بیانگر همه آن چیزی است که به سعادت انسان در دنیا و آخرت میانجامد، نه همه امور عالم؛ حتی اگر دخلی و شأنی در سعادت انسان نداشته باشد.
🔸 شهید مرتضی مطهری نیز گرچه اسلام را مکتب جامع و همهجانبه تلقی میکند، اما بر آن است که دین کامل یعنی دینی که سهم وحی را جامع و بینقص ادا کرده باشد، نه آنکه جمیع آنچه بشر بدان نیاز دارد را فراهم آورده باشد.
🔹 در سوی دیگر، گروهی قلمرو دین را محدود به اخلاق فردی و عبادات دانستهاند و مسائل اجتماعی و سیاسی را خارج از گستره آن تلقی کردهاند. محمدهادی معرفت، فقیه و مفسر قرآن، در پاسخ به سؤالی که در سال ۱۳۷۳ در فصلنامه نقد و نظر انتشار یافت، برساختن نظام معیشتی و اقتصادی را موکولشده به مردم دانست و بر آن بود که شریعت، حتی تدوین اصل مقررات و قوانین را هم به خود آنها واگذار کرده، گرچه در این باره مرزهایی را نیز ترسیم کرده است که نباید به کسی ظلم شود.
🔸 در نظرگاهی دیگر، عبدالحسین خسروپناه که در این موضوع نگارش دو اثر «گستره شریعت» و «قلمرو دین» را در کارنامه خود دارد، برخلاف رویکرد یکپارچه حداکثری و حداقلیِ بسیاری از صاحبنظران، بر آن است که دین اسلام در پارهای از عرصهها تمامعیار وارد میشود و به تمام پرسشها پاسخ میدهد، اما در برخی دیگر از عرصهها اظهارنظر مستقیمی ندارد.
🔹 در نگاهی دیگر افرادی همچون سید محمدجواد علوی بروجردی نیز با تعابیری همانند «اقتصاد اسلامی» به مخالفت برخاستهاند و اقتصاد اسلامی را اقتصاد عُقَلایی خوانده و احکام تأسیسی اسلام درباره امور اقتصادی را محدود به بیست موضوع دانستهاند. علوی بروجردی در عین حال با استناد به روایاتی مبنی بر منع تعیین نرخ، اقتصاد عقلایی را اقتصاد آزاد دانسته است، نه اقتصاد کمونیستی. او همچنین با نگاهی تاریخی و با اشاره به نظریات سید محمدباقر صدر در باب اقتصاد اسلامی، مدعی شده است که در برههای از تاریخ معاصر، مواجهه با کمونیستها و مجاهدین خلق موجب آن شد که سخنانی تندتر از آنها به نام اسلام طرح شود.
🔸 از منظری دیگر ابوالقاسم علیدوست، از فقیهان معاصر که به دنبال توسعه گستره اصول فقه و توجه بیشتر به مباحثی از جمله گستره شریعت، شؤون معصوم و موضوع مصلحت و عرف در اصول فقه است، بحث و چالش درباره گستره شریعت را با نگاهی تاریخی، موضوعی ۱۵۰ ساله میداند. علیدوست خود به اندیشه اعتدالی باور دارد و معتقد است که بر این اساس، عدم مخالفت با شریعت، برای پذیرش عرفها و قوانین موضوعه بشری کافی است و بنابر این رویکرد، دلیلی وجود ندارد که هر حرکت و فعل و انفعال اختیاری، حکمی شرعی داشته باشد. با این حال او گستره شریعت را محدود به اخلاق و عبادات نمیداند و با رویکرد حداقلی در این مسئله مخالفت میکند.
🔹 ابوالقاسم علیدوست گستره رسالت پیامبر را گستردهتر از حوزه اخلاق برشمرده و حدیث انّي بعثتُ لاُتَمِّمَ مكارم الاخلاق را در کنار نصوص و آیات دیگر و سیره پیامبر قابل تفسیر میداند. به باور علیدوست هم عقل و هم نصّ ساحتهای بسیاری برای رسالت پیامبر قائل است و عدم وجود روایتهایی صریح درباره اقتصاد را مانع از مسئولیت و رسالت پیامبر در آن حوزهها نمیداند.
🔸 علیدوست به دو رویکرد اتمیک و تمدنی در برابر نظام تشریعی نیز اشاره میکند. رویکرد اتمیک مدعی است شریعت نظاممند نیست و پیامبر نیز به دنبال ایجاد نظام تشریعی نبودهاند؛ بلکه تنها با استنباط گزارههای متعدد از احکام فقه، نظام شریعت در نهایت حاصل خواهد شد. در برابر، رویکرد تمدنی به دنبال ایجاد و تحقق نظام است. در این نگاه پیامبر دنبال تمدنسازی بوده و از این رو با استنباطهای فقیه، حاکمیت هم باید به دنبال تحقق آن در قانونگذاری و سایر عرصهها باشد.
🔹 در همین زمینه، علوی بروجردی اقتصاد اسلامی را یک شوخی دانسته و پیامبر را تنها مرشدی معنوی و برانگیخته شده برای بالا بردن ارزشهای معنوی جامعه خوانده است.
#گستره_شریعت #علیدوست #علویبروجردی
#اقتصاد_اسلامی #اقتصاد_عقلایی
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh1