eitaa logo
گفتمان فقه دولت اسلامی
336 دنبال‌کننده
596 عکس
317 ویدیو
19 فایل
گفتمان سازی فقه دولت اسلامی بازتاب فعالیت‌های موسسه فتوح اندیشه اصفهان ✉️نظرات و پیشنهادات: @Ahmadsadeghy 📢تبادل: @Mojtaba_tabatabaei
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 (7) 🔹 🔹 دوران با محرم های قبل از انقلاب متفاوت است. 🔻 در دیدار روحانیون 1368/05/11 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 ⚫️ 💠 🔺قسمت بیستم و سوم 🔷 اوج کجاست؟ 🔶 در کربلا را تمام کرد!!؟ 🔶 🔹 🔹 🗒 محرم 95 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 (8) 🔹 🔹 حادثه را برای مردم تشریح کنیم 🔻 در دیدار روحانیون 1368/05/11 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 ⚫️ 💠 🔺قسمت بیستم و چهارم 🔷 چرا وقتی به یاد می افتد میشود؟ 🔶 ما به نام امام حسین علیه السلام داریم از دفاع میکنیم. 🔶 🔹 🔹 🗒 محرم 95 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ این روزها روزهاى نزدیک به است. پدیده‌ى بى‌نظیر و بى‌سابقه‌ این سال های اخیر، پیاده‌روى(اربعین) میان نجف و کربلا یا بعضى از شهرهاى دورتر از نجف تا کربلا است؛ بعضى از بصره، بعضى از مرز، بعضى از شهرهاى دیگر، پیاده راه مى‌اُفتند و حرکت میکنند. این و است؛ ما هم از دور نگاه میکنیم به این حرکت، و غبطه میخوریم به حال آن کسانى که این توفیق را پیدا کردند و این حرکت را انجام دادند: 🔷 گرچه دوریم به یاد تو سخن میگوییم‌ 🔷 بعد منزل نبوَد در سفر روحانى 🔻بیانات در درس خارج فقه‌ ۹/آذر/۱۳۹۴ ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
✅ عن الامام العسكری عليه السلام : «عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْخَمْسِینَ وَ زِیارَةُ الْأَرْبَعِینَ وَ التَّخَتُّمُ فـِی الْیمِینِ وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ وَ الْجَهْرُ بِبسم اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ؛ (وسائل الشیعه جلد10، صفحه 373) 🔶 از امام حسن عسکری منقول است که ، پنج نشانه دارد: 🔸 اقامه پنجاه رکعت نماز روزانه (از واجب و مستحب)؛ 🔸 ؛ 🔸 انگشتر در دست راست کردن؛ 🔸 پیشانی را هنگام سجده بر خاک گذاشتن؛ 🔸 و بِسمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحِیم نماز را بلند گفتن.» ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ فرا رسیدن ایام تسلیت باد. 🔸 گرچه دوریم به یاد تو سخن می گوییم 🔸 بعد منزل نبود در سفر روحانی 🔹 فنفوز فوزا عظیما ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
✅ این است؛ «و بذل مهجته فیک»؛ یعنی حسین‌بن‌علی، جان و خون خود را در راه تو داد؛ «لیستنقذ عبادک من الجهالة»؛ تا بندگان تو را از جهل نجات دهد؛ «و حیرة الضّلالة»؛ و آنها را از سرگردانىِ ناشی از ضلالت و گمراهی برهاند. 🔺 بیانات در خطبه های نماز جمعه 1379/01/26 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ فرا رسیدن ایام تسلیت باد. ◾️ اربعین و ایمان ◾️ توصیه های در مورد اربعین امسال 🔺 31 / شهریور ماه / 1399 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ فرازی از امام حسین علیه السلام 🔶... السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ ، السَّلامُ عَلَیٰ أَسِیرِ الْکُرُباتِ وَقَتِیلِ الْعَبَرَاتِ اللّٰهُمَّ إِنِّی أَشْهَدُ أَنَّهُ وَ لِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ ، وَصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ ، الْفَائِزُ بِکَرَامَتِکَ ، أَکْرَمْتَهُ بِالشَّهَادَةِ ، وَحَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَةِ ، وَاجْتَبَیْتَهُ بِطِیبِ الْوِلادَةِ، وَجَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السَّادَةِ ، وَقَائِداً مِنَ الْقَادَةِ ، وَذَائِداً مِنَ الذَّادَةِ ، وَأَعْطَیْتَهُ مَوَارِیثَ الْأَنْبِیَاءِ ، وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَیٰ خَلْقِکَ مِنَ الْأَوْصِیَاءِ ، فَأَعْذَرَ فِی الدُّعَاءِ ، وَمَنَحَ النُّصْحَ ،وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ ، وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ ، وَقَدْ تَوَازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا ، وَبَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنیٰ ، وَشَرَیٰ آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْکَسِ ، وَتَغَطْرَسَ وَتَرَدَّیٰ فِی هَوَاهُ ، وَأَسْخَطَکَ وَأَسْخَطَ نَبِیَّکَ وَأَطَاعَ مِنْ عِبادِکَ أَهْلَ الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ ، وَحَمَلَةَ الْأَوْزارِ ، الْمُسْتَوْجِبِینَ النَّارَ ، فَجاهَدَهُمْ فِیکَ صابِراً مُحْتَسِباً حَتَّیٰ سُفِکَ فِی طَاعَتِکَ دَمُهُ وَاسْتُبِیحَ حَرِیمُهُ؛ اللّٰهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبِیلاً ، وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً أَلِیماً. ◾️ فرا رسیدن علیه السلام تسلیت باد . 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از فتوح کلیپ
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 (9) 🔹 🔹نباید کشور بگذارد (ره) اندکی کهنه شود. 🔻 در دیدار روحانیون 1368/05/11 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 ⚫️ 💠 🔺قسمت بیستم و پنجم 🔷 ما وقتی از پایگاه به تاریخ نگاه کنیم میتوانیم انرا تبدیل به کنیم 🔶 یک جریان منحرف دنیای است . 🔶 🔹 🔹 🗒 محرم 95 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 ⚫️ 💠 🔺قسمت بیستم و ششم 🔷 اگر در تحلیل کربلا پایین باشد ...؟ 🔶 چرا ما نیاز داریم را بصورت بفهمیم؟ 🔶 🔹 🔹 🗒 محرم 95 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 معاونت راهبردی مؤسسه مطالعات و تحقیقات فتوح اندیشه برگزار می‌کند: ⚙️ سلسله نشست‌های فقه مقاومت 🔹 نشست دوم 🔘 «فقه انتقام در عرصهٔ بین‌الملل» 👤 ارائه‌کننده: حجت‌الإسلام والمسلمین استاد 🌐 لینک درگاه مجازی: https://bit.ly/3dFiIb6 👉 🔺 «مؤسسه فتوح اندیشه» 🗓 دوشنبه، ۲۱ مهر ۱۳۹۹ ⏰ ساعت ۱۶ 🏢 پردیسان، خيابان شهروند، خیابان البرز، كوچه ۱، پلاک ۶، ساختمان پردیس حكمت 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 ⚫️ 💠 🔺قسمت بیستم و هفتم 🔷 یک واقعه نیست که بتوانیم در حد تحلیل بکنیم 🔶 کربلا بیش از اینکه یک باشد یک است!!؟ 🔶 🔹 🔹 🗒 محرم 95 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
🔰 بررسی 🎙 آیت‌اللّٰه 📺 برنامه «سوره» 🎬 فصل سوم برنامهٔ «سوره» با نام «محمّد رسول‌اللّٰه» 🔺 این برنامه به بررسی قلمرو دین می‌پردازد و به این پرسش پاسخ می‌دهد که آیا در علومی از جمله ، ، و ، می‌توان به دانش اسلامی دست یافت یا خیر؛ سپس دیدگاه‌ها و رویکردهای مختلفی که در میان متفکران و محققان برجستهٔ اسلام در این‌باره وجود دارد را مطرح می‌کند. 🆔 @fotooh1
🔰 بررسی ☑️ در علوم و می‌توان به دست یافت؟ 📺 سر مقاله برنامه «سوره» 🔻 رویکردهای مختلفی درباره گستره رسالت یا قلمرو دین در میان اسلام‌شناسان وجود دارد: ♦️ برخی گرچه اسلام را مکتبی جامع تلقی می‌کنند، اما رویکرد آنان بر این اندیشه استوار است که دین کامل یعنی دینی که سهم وحی را جامع و بی‌نقص ادا کرده باشد، نه آنکه جمیع آنچه بشر بدان نیاز دارد را فراهم آورده باشد. 🔹 در نظرگاهی دیگر، برخی از صاحب‌نظران معتقدند دین اسلام در پاره‌ای از عرصه‌ها به تمام پرسش‌ها پاسخ می‌دهد، اما در برخی دیگر از عرصه‌ها اظهارنظر مستقیمی ندارد. برخی دیگر اما با اندیشه اعتدالی، عدم مخالفت با شریعت را برای پذیرش عرف‌ها و قوانین موضوعه‌ بشری کافی می‌دانند اما گستره‌‌ شریعت را محدود به اخلاق و عبادات نمی‌دانند و با رویکرد حداقلی در این مسئله مخالفت می‌کنند. 🔸 یکی از پیامدهای نظری بحث و کنکاش درباره گستره‌ رسالت و در تعبیری دیگر قلمرو دین، شیوه دستیابی به علوم و دانش‌های دینی است؛ بر این اساس رویکردهای مختلف در این مسئله باید بدین پرسش بپردازند که آیا در علومی از جمله اقتصاد، تربیت، مدیریت و جامعه‌شناسی، می‌توان به دانش اسلامی دست یافت یا خیر؟ و آیا زمینه‌های علمی مختلف مانند اخلاق، فلسفه، عرفان و هنر را باید علومی دینی در نظر گرفت و آنها را تنها با استناد به کتاب و سنت سامان داد؟ 🔹 علامه طباطبایی، فیلسوف و مفسر قرآن، در نقد رویکردی که با اتکا به آیه ۸۹ سوره نحل«و نزلنا علیک الکتاب تبیاناً لکل شیءٍ»، هر حرکت و سکونی و هر حادثه و شأنی را تنها به شرط صدور از متون دینی معتبر می‌داند، بر آن است که چنین نگاهی آلوده به افراط است و قرآن بیانگر همه آن چیزی است که به سعادت انسان در دنیا و آخرت می‌انجامد، نه همه امور عالم؛ حتی اگر دخلی و شأنی در سعادت انسان نداشته باشد. 🔸 شهید مرتضی مطهری نیز گرچه اسلام را مکتب جامع و همه‌جانبه تلقی می‌کند، اما بر آن است که دین کامل یعنی دینی که سهم وحی را جامع و بی‌نقص ادا کرده باشد، نه آنکه جمیع آنچه بشر بدان نیاز دارد را فراهم آورده باشد.
🔹 در سوی دیگر، گروهی قلمرو دین را محدود به اخلاق فردی و عبادات دانسته‌اند و مسائل اجتماعی و سیاسی را خارج از گستره آن تلقی کرده‌اند. محمدهادی معرفت، فقیه و مفسر قرآن، در پاسخ به سؤالی که در سال ۱۳۷۳ در فصلنامه نقد و نظر انتشار یافت، برساختن نظام معیشتی و اقتصادی را موکول‌شده به مردم دانست و بر آن بود که شریعت، حتی تدوین اصل مقررات و قوانین را هم به خود آنها واگذار کرده، گرچه در این باره مرزهایی را نیز ترسیم کرده است که نباید به کسی ظلم شود. 🔸 در نظرگاهی دیگر، عبدالحسین خسروپناه که در این موضوع نگارش دو اثر «گستره شریعت» و «قلمرو دین» را در کارنامه خود دارد، برخلاف رویکرد یکپارچه حداکثری و حداقلیِ بسیاری از صاحبنظران، بر آن است که دین اسلام در پاره‌ای از عرصه‌ها تمام‌عیار وارد می‌شود و به تمام پرسش‌ها پاسخ می‌دهد، اما در برخی دیگر از عرصه‌ها اظهارنظر مستقیمی ندارد. 🔹 در نگاهی دیگر افرادی همچون سید محمدجواد علوی بروجردی نیز با تعابیری همانند «اقتصاد اسلامی» به مخالفت برخاسته‌اند و اقتصاد اسلامی را اقتصاد عُقَلایی خوانده و احکام تأسیسی اسلام درباره امور اقتصادی را محدود به بیست موضوع دانسته‌اند. علوی بروجردی در عین حال با استناد به روایاتی مبنی بر منع تعیین نرخ، اقتصاد عقلایی را اقتصاد آزاد دانسته است، نه اقتصاد کمونیستی. او همچنین با نگاهی تاریخی و با اشاره به نظریات سید محمدباقر صدر در باب اقتصاد اسلامی، مدعی شده است که در برهه‌ای از تاریخ معاصر، مواجهه با کمونیست‌ها و مجاهدین خلق موجب آن شد که سخنانی تندتر از آنها به نام اسلام طرح شود. 🔸 از منظری دیگر ابوالقاسم علیدوست، از فقیهان معاصر که به دنبال توسعه گستره اصول فقه و توجه بیشتر به مباحثی از جمله گستره شریعت، شؤون معصوم و موضوع مصلحت و عرف در اصول فقه است، بحث و چالش درباره‌ گستره شریعت را با نگاهی تاریخی، موضوعی ۱۵۰ ساله می‌داند. علیدوست خود به اندیشه اعتدالی باور دارد و معتقد است که بر این اساس، عدم مخالفت با شریعت، برای پذیرش عرف‌ها و قوانین موضوعه بشری کافی است و بنابر این رویکرد، دلیلی وجود ندارد که هر حرکت و فعل و انفعال اختیاری، حکمی شرعی داشته باشد. با این حال او گستره‌‌ شریعت را محدود به اخلاق و عبادات نمی‌داند و با رویکرد حداقلی در این مسئله مخالفت می‌کند. 🔹 ابوالقاسم علیدوست گستره‌ رسالت پیامبر را گسترده‌تر از حوزه‌ اخلاق برشمرده و حدیث انّي بعثتُ لاُتَمِّمَ مكارم الاخلاق را در کنار نصوص و آیات دیگر و سیره‌ پیامبر قابل تفسیر می‌داند. به باور علیدوست هم عقل و هم نصّ ساحت‌های بسیاری برای رسالت پیامبر قائل است و عدم وجود روایت‌هایی صریح درباره‌ اقتصاد را مانع از مسئولیت و رسالت پیامبر در آن حوزه‌ها نمی‌داند. 🔸 علیدوست به دو رویکرد اتمیک و تمدنی در برابر نظام تشریعی نیز اشاره می‌کند. رویکرد اتمیک مدعی است شریعت نظام‌مند نیست و پیامبر نیز به دنبال ایجاد نظام تشریعی نبوده‌اند؛ بلکه تنها با استنباط‌ گزاره‌های متعدد از احکام فقه، نظام شریعت در نهایت حاصل خواهد شد. در برابر، رویکرد تمدنی به دنبال ایجاد و تحقق نظام است. در این نگاه پیامبر دنبال تمدن‌سازی بوده و از این رو با استنباط‌های فقیه، حاکمیت هم باید به دنبال تحقق آن در قانون‌گذاری و سایر عرصه‌ها باشد. 🔹 در همین زمینه، علوی بروجردی اقتصاد اسلامی را یک شوخی دانسته و پیامبر را تنها مرشدی معنوی و برانگیخته شده برای بالا بردن ارزش‌های معنوی جامعه خوانده است. ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1