🚨 علت دین گریزی بسیاری از افراد تحصیل کرده
🔸علّت انکار و اعراض بسیاری از افراد تحصیل کرده [از دین] این است که مفاهیم مذهبی و دینی به طرز صحیحی به آنها تعلیم نشده است.
🔸 در واقع آن چیزی که آنها انکار میکنند مفهوم واقعی خدا و دین نیست، چیز دیگری است.
🔸افرادی مانند من که با پرسشهای مردم درباره مسائل مذهبی مواجه هستیم، کاملا این حقیقت را درک میکنیم که بسیاری از افراد تحت تأثیر تلقینات #پدرانومادرانجاهل یا #مبلّغانبیسواد، افکار غلطی در زمینه مسائل مذهبی در ذهنشان رسوخ کرده است و همان افکار غلط اثرِ سوء بخشیده و آنها را درباره حقیقت دین و مذهب دچار تردید و احیانا انکار کرده است.
🔸 از این رو کوشش فراوانی لازم است صورت بگیرد که اصول و مبانی مذهبی به صورت صحیح و واقعی خود به افراد تعلیم و القا شود.
🔸 این بنده شخصا سالهاست که این مطلب را احساس کردهام و وظیفه خود دانستهام که فعّالیتهای مذهبی خود را تا حدودی که توانایی دارم در راه تعلیم صحیح و معقول مفاهیم دینی و مذهبی متمرکز کنم.
🔸 تجربه نشان داده است که اینگونه فعّالیتها #بسیار_ثمربخش است.
📗 استاد مطهری، امدادهای غیبی در زندگی بشر، ص ۴۸-۴۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️غریبه آشنا!
▪️دختری که قهرمانی می آموزد...
💠 آداب و رفتار دیدار، مهمانی و معاشرت
🔸 مهمانی
🔹 پيامبر أعظم (صلی الله علیه و آله): «امّت من همواره در خير و خوبىاند تا زمانى كه يكديگر را دوست بدارند... و مهماننواز باشند». عيون أخبار الرضا (ع)؛ ج ۲ ص ۲۹ ح ۲۵
🔸 آداب نشست و برخاست
🔹 پيامبر أعظم (صلی الله علیه و آله): «در جايى كه نشستهاى وقاحت به خرج نده تا مردم به دليل اخلاق بدت از تو حذر كنند و وقتى كسى كنار تو نشسته است با ديگرى در گوشى سخن مگو». بحار الأنوار؛ ج ۸۴ ص ۳۵۴ ح ۲
🔸 معاشرت
🔹 امام على (عليه السلام): «باید در درون قلبت بینیازی از مردم و نیاز به آنها جمع گردد؛ نیازمندی تو به آنها در نرمزبانی و خوشرفتاری با آنان نمایان شود و بینیازی تو در طبع بلند و عزت نفست باشد». الکافی؛ ج ۲ ص ۱۴۹ ح ۷
.
♻️ بهار انسان مومن از #شب_یلدا آغاز میشود!
.
پیامبر رحمت (صلی الله علیه و آله):
زمستان بهار مؤمن است، از شبهای طولانیاش برای شب زندهداری و از روزهای کوتاهش برای روزهداری بهره میگیرد.
.
📙 وسائل الشیعه، ج7، ص302
حضرت زهرا (س) هیچ وقت از همسرش چیزی را درخواست نمی کرد. روزی بانو در بستر بیماری افتادند. امام علی بر بالین ایشان آمدند و فرمودند:«زهرا جان! چه میل داری تا برایت فراهم کنم؟»
حضرت زهرا(س) مانند همیشه فرمودند:«من از شما چیزی نمی خواهم، ای پسر عمو! پدرم به من سفارش کرده که هرگز چیزی از شوهرت در خواست نکن، مبادا تهیه آن برایش مشکل باشد و در برابر در خواست تو شرمنده شود.»
امام علی (ع) فرمودند: « ای فاطمه! به حق من، هر چه میل داری بگو تا برایت آماده کنم.»
پس از پافشاری امام علی(ع) ، بانو(س) فرمودند:« اکنون که من را سوگند دادی می گویم. اگر اناری برایم فراهم کنی خوب است.»
امام برای به دست آوردن انار خانه را ترک کردند. در راه از مردم می پرسیدند:«در این فصل از سال کسی میوه انار دارد؟»
مردم با تعجب به امام (ع) نگاه می کردند، زیرا فصل انار گذشته بود اما یکی از مسلمانان گفت:«یا علی! فصل انار گذشته، ولی چند روز قبل شمعون یهودی چند انار از طائف آورده بود.»
امام(ع) به در خانه شمعون رفت. شمعون وقت ی که چشمش به علی علیه السلام افتاد با تعجب به امام (ع) نگاه کرد و پرسید :« چه شده است علی؟»
امام ماجرای خانه را تعریف کرد و درخواست خرید انار کرد. شمعون گفت: «چیزی از انارها باقی نمانده است همه را فروخته ام.»
همسر شمعون پشت در بود و سخن آنها را می شنید، به شوهرش گفت: «من یک انار برای خودم برداشته بودم و در زیر برگ ها پنهان کردم.»
آنگاه رفت و انار را آورد و به امام(ع)داد. آن حضرت چهار درهم به شمعون داد. او گفت: قیمتش، نیم درهم
امام فرمود: «همسرت این انار را برای خود ذخیره کرده بود تا روزی از آن نفع بیشتری ببرد. نیم در هم مال خودت و سه درهم و نیم هم مال همسرت.»
امام در حال برگشت به خانه بود که با صدای ناله ی فقیری رو به رو شد. ایشان به دنبال صدا رفتند تا ببیند چه اتفاقی برای آن بنده خدا افتاده است. امام(ع) دیدند مرد فقیر و غریب و نابینایی در خرابه ای بدون سرپرست و غذا روی زمین خوابیده است.
امام فرمودند:« تو کیستی؟ از کدام قبیله ای؟ چند روز است که در اینجا افتاده ای؟»
گفت:« ای جوان صالح! من از اهالی مدائن (ایران) می باشم، در آنجا قرض زیادی داشتم. ناگزیر سوار بر کشتی شدم و با خود گفتم خود را به مولایم امیرمؤمنان می رسانم شاید آن حضرت کمکی به من کند و قرض هایم را ادا نماید - جوان نمی دانست که سرش بر دامن علی علیه السلام است -»
امام (ع) نگاهی به انار کردند و فرمودند:« من یک انار دارم که برای مریض در خانه ام می برم، بیا تا نصف این انار را به تو بدهم»
امام (ع) انار را دو نصف کرده و نصف آن را کم کم در دهان آن جوان می گذاشت تا تمام شد. جوان گفت: «اگر مرحمت فرمایی نصف دیگرش را نیز به من بخورانی، چه بسا حال من خوب شود!»
امام علی (ع) نیم دیگر انار را نیز کم کم به او خوراند تا تمام شد.
سپس امام راه خانه را در پیش گرفت اما از خجالت بر پیشانی اش عرق نشسته بود و نمی دانست چطور دست خالی به خانه رود، از شکاف در به درون خانه نگاهی کرد تا ببیند فاطمه (س) خواب است یا بیدار.
مشاهده کرد همسرش به دیوار تکیه داده و طبقی از انار پیش روی اوست و میل می فرماید، حضرت بسیار خوشحال وارد خانه شد، متوجه شد که این انار مربوط به این دنیا نیست.
پرسید:« فاطمه جان! این انار را چه کسی برای شما آورده است؟»
فاطمه (س) گفت: «ای پسر عمو! وقتی که از پیش من رفتی، چندان طولی نکشید که نشانه سلامتی را در خود یافتم. ناگاه صدای در به گوشم رسید فضه خادمه در را گشود، مردی را دید که طبق انار دارد. آن مرد گفت: این طبق انار را امیرمؤمنان علی علیه السلام برای فاطمه فرستاده است.»
🌸 نماز حاجت روز پنجشنبه 🌸
👈توصیه موکد آیتالله بهجت قدسسره به اطرافیان جهت خواندن این نماز
👈آیتالله بهجت قدسسره اطرافیان و شاگردان خود را بسیار به خواندن نماز حاجت روز پنجشنبه توصیه میکردند و میفرمودند: «آیتالله سید مرتضی کشمیری هر وقت این نماز را میخواند، هدیهای برای او میرسید».
🍃پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله فرمود:
اگر از خدا بخواهد که کوهی را نابود کند کوه نابود میشود؛ نزول باران را بخواهد بهیقین باران نازل میشود؛ همانا هیچچیز مانع میان او و خداوند نیست؛ خداوند متعال بر کسی که این نماز را بخواند و حاجتش را از خدا نخواهد غضب میکند.
🔰شیوه خواندن نماز از کتاب جمالالاسبوع سیدبنطاووس:
👈چهار رکعت (دو نماز دورکعتی)
👈در رکعت اول بعد از حمد ۱۱ بار سورۀ توحید
👈در رکعت دوم بعد از حمد ۲۱ بار سورۀ توحید
👈در رکعت سوم بعد از حمد ۳۱ بار سورۀ توحید
👈در رکعت چهارم بعد از حمد ۴۱ بار سورۀ توحید
👈بعد از سلام نماز دوم ۵۱ بار سورۀ توحید
👈۵۱ بار «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد» را بخواند
👈و سپس به سجده برود و ۱۰۰ بار «یاالله» بگوید و هرچه میخواهد از خدا درخواست کند.
📚برگرفته از کتاب بهجت الدعا، ص٣٨٠
#شیعه
👈قدرت #شیعه را دست کم نگیرید👉
1⃣ عبدالعزیز پادشاه سعودی گفته بود سوریه تا زمانی که #شیعیانش باشند احتیاجی به کسی ندارد چون #شیعیانش مردمی باثبات هستند.
2⃣ فیدل کاسترو گفت فرانسویها مردمی احمق هستند زیرا به کشوری حمله کردهاند که مردمش #شیعه هستند. آنان ازجنگخسته نمیشوند و ضعفی از خود نشان نمیدهند .
3⃣ صدام گفته بود که :
«هر کجا خون #شیعهای ریخته شود، درکنار آن مجاهدی متولدمیشود »
4⃣ کسینجر سیاستمدار آمریکا گفته است که: شجاع تر و شایسته تر از مردان #شیعه نه یافت شده و نه یافت میشود
5⃣ حجاج گفته بودکه :
نه مقاومت و صبر #شیعه شما را مغرور کند و نه قدرت آنان را دست کم بگیرید.
اگر #شیعه تصمیم بگیرد کسی را کمک کند تا تاج پیروزی بر سرش نگذارد رهایش نخواهد کرد .
از سه خصلت #شیعه بشدت بترسید:
الف - از زنانشان که اگر با چشم بد نگاهشان کنی مثل شیر تو را پاره پاره میکنند.
ب - از دست اندازی به سرزمینشان که حتی کوهها و صخرههایشان باشما نبرد خواهند کرد .
ج - از دینداری آنان بترسید و متعرض دینشان نشوید که دنیا را روی سرتان میسوزانند.
6⃣ فوکویاما فیلسوف ژاپنی گفته است که :
#شیعه با دو بال گذشته و آینده پروازمی کند بال گذشته #شهادت_امام_حسین_علیهالسلام که ریشه در کربلا دارد.*
و بال آینده او #انتظار_مهدی_عجالله است که در جهان، انقلاب خواهد کرد*
این دو بال با زرهی به نام #ولایت_فقیه به هم وصل و مستحکم گردیده است.
⁉️ پس چگونه شیعه شکست میخورد؟
❌هشدار❌
باید حواسمان جمع باشد که این روزها دشمنان جهت حمله بهزره انقلاب (ولایت فقیه) سعی دارند که اشتباهات و کوتاهی دیگران رابه گردن #رهبر_انقلاب بیاندازند و تخریب نمایند و ایشان را مقصر گرانی و بیکاری جوانان بدانند.
💎 شریکِ شیطان را بشناسید
🔻امام جعفر صادق عليهالسلام:
💬 يكى از نشانههاى شريكِ شيطان كه ترديدى در آن نيست، اين است كه #دشنامگو باشد و باكى نداشته باشد كه چه مىگويد و چه مىشنود.
(إنّ) مِن علاماتِ شِركِ الشَّيطانِ الذي لا يُشَكُّ فيهِ أن يكونَ فَحّاشا، لا يُبالي ما قالَ و لا ما قيلَ فيهِ.
📚 الكافي، ۲/۳۲۳/۱
نهج البلاغه
نامه ۷۰
امیرالمومنین علیه السلام:
.....اما بعد
به من خبر رسیده كه گروهی از مردم مدینه به سوی معاویه گریختند. مبادا برای از دست دادن آنان و قطع شدن كمك و یاریشان افسوس بخوری! كه این فرار برای گمراهیشان و نجات تو از رنج آنان كافی است. آنان از حق و هدایت گریختند و به سوی كوردلی و جهالت شتافتند.
و من كتاب له (عليه السلام): أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ بَلَغَنِي أَنَّ رِجَالًا مِمَّنْ قِبَلَكَ يَتَسَلَّلُونَ إِلَي مُعَاوِيَةَ فَلَا تَأْسَفْ عَلَي مَا يَفُوتُكَ مِنْ عَدَدِهِمْ وَ يَذْهَبُ عَنْكَ مِنْ مَدَدِهِمْ فَكَفَي لَهُمْ غَيّاً وَ لَكَ مِنْهُمْ شَافِياً فِرَارُهُمْ مِنَ الْهُدَي وَ الْحَقِّ وَ إِيضَاعُهُمْ إِلَي الْعَمَي وَ الْجَهْلِ.
#پناهندگی_سلبریتی_ها
🍃حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
هيچ نعمت و شادابى زندگى از دست نرفت مگر به سبب گناهانى كه مرتكب شدند. همانا خداوند، به بندگان ستم نمى كند.
🌸قال الإمام عليّ عليه السلام:
ما زالَتْ نِعْمَةٌ وَ لا نَضارَةُ عَيْشٍ اِلاّ بِذُنوبٍ اجْتَرَحوا، اِنَّ اللّه َ لَيْسَ بِظَـلاّمٍ لِلْعَبيدِ
📚خصال، ص ۶۲۴.
|🖤پایِ منبرِ حضرت فاطمه زهرا (س)🖤|
«الْجارُ ثُمَّ الدّارُ»
▪️اوّل باید در فكر مشكلات و آسایش همسایه
و نزدیكان و بعد در فكر خویشتن بود▪️
✅ امام حسن مجتبى عليه السلام می فرمایند: مادرم را ديدم كه در نيمه شب مؤمنين را دعا مى كند و براى خودش دعا نمى كند، گفتم: مادرجان چرا براى خودت دعا نمى كنى؟
مادرم فرمودند: پسرم اول همسايه سپس خانه.
📚 بحارالانوار، ج 43، ص 82
#بی_تفاوت_نباشیم
ا┄┄┅┅❅❁❅┅┅┅┄ا
💛 نگاه و گناه💛
از عالمے پرسیدند:چه اشکالی دارد که انسان به جنس مخالف نگاه کند و لذت ببرد؟گفت:
🌸میبینی،میخواهی،به وصالشنمیرسی،دچارافسردگیمیشوی!
🌸میبینی،شیفتهمیشوی،عیبهارانمیبینی،
ازدواجمیکنی،طلاقمیدهی!
🌸میبینی،دائمبهاوفکر میکنی،ازیادخداغافلمیشوی،
ازعبادتلذتنمیبری!
🌸میبینی،باهمسرتمقایسهمیکنی،
ناراحتمیشوی،بداخلاقیمیکنی!
🌸میبینی،لذت میبری،به این لذتعادتمیکنی،چشمچرانمیشوی،
درنظردیگرانخوارمیشوی!
🌸میبینی،لذتمیبری،
حبخدادردلتکممیشود،
ایمانتضعیفمیشود!
🌸میبینی،عاشقمیشوی،
ازراهحلالنمیرسی،دچارگناهمیشوی!
به همین دلیل،اسلام در یک کلمه میگوید:"نگاهت را از جنس مخالف،بپوشان"
🌷🌷🌷🌷
امام صادق(ع) فرمود: «نگاه به نامحرم، تيري از تيرهاي شیطان است».
شهید هادی ذوالفقاری:
«یقین دارم چشمی که به نگاهِ حرام
عادت کند خیلی چیزها را از دست میدهد
چشم گناهکار لایق شهادت نمیشود»
• 🕊•
#شهید حسین خرازی: | گاهی یک نگاه حرام، شهادت را برای کسی که لیاقت شهادت دارد، سالها عقب می اندازد؛ چه برسد به کسی که هنوز لایق شهادت بودن را نشان نداده...
ا🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷ا
قابل توجه خادمان مساجد، حرمها، هیئات و همه کسانی که در این اماکن مذهبی فعال هستن و رفتوآمد دارن. این جملات مهم رو بببنید که تو یکی از مساجد خوزستان روی ستونهای مسجد زدن
ترجمه: ۱- اگه توی مسجد صدای بچه ها رو نمیشنوید، از نسل های آینده بترسید و بر حذر باشید.
۲- اون بچه ای که به خاطر اذیت کردن از مسجد میندازی بیرون، همون کسیه که در آینده ازش خواهش میکنی بیاد توی مسجد نماز بخونه! پس بر اذیت کردنشون صبر کن و با رفق و مدارا تعلیمشون بدید.
در مورد بچهها و حضورشون توی فضاهای مذهبی ما کلی تلاش میکنیم، کلی زمینهسازی میکنیم، اما یه برخورد غلط و یه تُندی ، همهی تلاشها رو از بین میبره.
باور کنیم وقتی یه بچه با مهرها بازی میکنه، هیچی نمیشه! وقتی دو تا بچه توی مسجد بازی میکنن، هیچی نمیشه! اگه بچهها از تو زنونه برن تو مردونه و برعکس هیچی نمیشه! اگه از جلوی امام جماعت رد بشن هیچی نمیشه! اما اگه با برخوردمون باعث بشیم که اون بچه از مسجد و نماز و دعا تصویر بدی داشته باشه، خیلی چیزا میشه! چه بسا هر چی که قرار بوده توی مسجد جمع کنیم برای خودمون، با یه برخوردی که از نظر خودمون مهم نیست از بین بره ... سالها بعد که این بچهها نوجوون میشن، التماسشون میکنیم بیاید مسجد، حاضریم امتیاز هم بدیم بهشون، هواشونو داشته باشیم ولی اینجا اونا دیگه پا نمیدن
سالهاست بسیاری از مساجد کارکرد حداقلی دارن، این روزهایی که شرایط کشور ناآرام بود و مساجد و ائمه جماعت نقش کمی در تبیین و گفتگو ایفا کردن، این موضوع بیشتر عیان شد.
حسیندارابی
24.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ حرم با صفای #سلمان_فارسی در شهر مدائن
🔹روایت حجتالاسلام غریب رضا
هدایت شده از تاریخ تفکر تمدن
دلیل عقب ماندگی شیعیان
✳️ آن وقتها هر کس مدرسه میرفت میگفتند: مگر بهایی شدی؟
وقتی مرحوم پدرم مدرسهای به سبک جدید تأسیس کرد، یه روز که من با پدرم میرفتم و کوچک بودم یه خانمی رسید، گفت: «آسید اسدالله، شما هم بابی شدی؟» یعنی هرکس مدرسه میرفت، میگفتند بابی و بهایی شده؛ اینجور ما شیعهها رو منکوب کردند. نه فقط اینجا، لبنان هم همینجور بود. در لبنان هم نگذاشتند شیعهها درس بخونند. بقیۀ مذاهب، درس خوندند، رفتند ادارات رو گرفتند و روی شیعهها تبلیغ کردند که دنبال درس نباشید، مدارس شیطانیست. این بیچارهها همه بیکار و یا در کارهای سطح پایین بودند. آقا موسی که رفت، اینها رو عزت داد.
خاطرات آیت الله سید مرتضی مستجابی- کتاب #یاران_موافق
خیلی خستهام. سی سال است که نخوابیدهام اما دیگر نمی خواهم بخوابم. من در چشمان خود نمک می ریزم که پلکهایم جرأت بر هم آمدن نداشته باشــد تا نکند در غفلت من آن طفل بیپناه را سر ببرند. وقتی فکر می کنم آن دختر هراسان تویی، نرجس اســت، زینب است و آن نوجوان و جوان در مسلخ خوابانده که در حال سربریده شدن است حسینم و رضایم است از من چه توقعی دارید؟ نظارهگر باشم، بیخیال باشم، تاجر باشم؟ نه من نمی توانم اینگونه زندگی بکنم.
✍فرازی از وصیت نامه سردار سلیمانی :
✨امروز قرارگاه حسین بن علی، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرمها میمانند.
✨برادران و خواهران عزیز ایرانی من! از اصول مراقبت کنید. اصول یعنی ولیّ فقیه، خصوصاً این حکیم، مظلوم، وارسته در دین، فقه، عرفان، معرفت؛ خامنهای عزیز را عزیزِ جان خود بدانید. حرمت او را حرمتِ مقدسات بدانید.
✨شهدا، محور عزّت و کرامت همه ما هستند؛ نه برای امروز، بلکه همیشه اینها به دریای واسعه خداوند سبحان اتصال یافته اند. آنها را در چشم، دل و زبان خود بزرگ ببینید، همانگونه که هستند. فرزندانتان را با نام آنها و تصاویر آنها آشنا کنید.
✿ ⃟ ⃟ ⃟ ⃟ ♥️═══════
139811241840242261967683.pdf
485.8K
📜 وصیتنامه الهی_سیاسی شهید حاج قاسم سلیمانی(ره)
📌کجا اجازه نداریم؟
امام #صادق(ع):
سه چیز است که خداوند اجازه ترک آنها را به کسی نداده است؛
◀️ #اداء_أمانت، خواه امانت دهنده نیکوکار باشد یا فاجر و بدکار.
◀️ #وفای_به_عهد، خواه طرف مقابل نیکوکار باشد یا فاجر و بدکار،
◀️ #نیکی به پدر و مادر، خواه نیکوکار باشند یا فاجر و بدکار.
📚کلینی، الکافی، ج۵، ص۱۶۲.
📌برای #مسولان و مردم
امام #باقر(ع) می فرماید:
◀️رهبر شما امیرمومنان #علی(ع) مانند #بردگان مى نشست، مانند بردگان #غذا مى خورد، #نان_گندم و #گوشت را به مردم مى خورانْد و خود به خانه برمى گشت و نان #جو و روغن #زيتون مى خورد.
◀️دو #پيراهن سُنبُلانى[پيراهنى بلند و منسوب به شهرى در روم است] مى خريد و به غلامش مى فرمود تا بهترينِ آن دو را انتخاب كند و خود، ديگرى را مى پوشيد و اگر آستينش از انگشتانش بلندتر بود، آن را #قيچى مى كرد و اگر از قوزك پايش درازتر بود، آن را کوتاه و هرگاه دو كار بر او روى مى آورد كه در هر دو موجب #خشنودى خداوند بود، سخت ترينِ بر جسم خود را برمى گزيد.
◀️او حدود پنج سال #زمامدار مردم بود و آجرى روى #آجر و خشتى روى خشت نگذاشت و زمينى از زمين هاى خراج [و اموال عمومى] را به كسى نبخشيد و درهم و دينارى به ارث نگذاشت.
◀️كسى را توان كارى كه او انجام مى داد، نبود.
📚کلینی، كافي، ج۸، ص۱۳۰، ح۱۰۰.
درخت پرشاخه!
امام امیرالمؤمنین(علیه السلام) درباره جلب و جذب دوستان و یاران، مى فرماید: «کسى که ساقه درخت وجودش نرم است، شاخه هایش فراوان است»; (مَنْ لاَنَ عُودُهُ کَثُفَتْ(1) أَغْصَانُهُ(2)).
«عود» به معناى چوب است; خواه از درخت جدا شده یا جزء درخت باشد و در اینجا به معناى ساقه درخت است.
این سخن تعبیرى کنایى و لطیفى است و اشاره به این است که افراد متواضع و با محبت دوستان فراوانى را گرد خود جمع مى کنند و به عکسْ افراد خشن و غیر قابل انعطاف دوستان را از گرد خود پراکنده مى سازند.
مى دانیم شاخه ها از کنار ساقه ها جوانه مى زند; ساقه اى که خشک و کم آب باشد شاخه هاى کمترى از آن مى روید و ساقه اى که نرم است، از گوشه و کنارش شاخه هاى فراوانى مى روید. نیز قسمت مهمى از درخت را آب تشکیل مى دهد و رطوبت از عوامل اصلى رویش گیاه است، در حالى که کمبود آب هم درخت را پژمرده مى کند و هم سبب مى شود شاخه هاى کمترى از آن بروید. انسان نیز به منزله درختى است که اگر نرمش از خود نشان بدهد و خشونت را کنار بگذارد و محبت را به جاى آن بنشاند افراد زیادى به سوى او جذب مى شوند در حالى که اگر خشن و انعطاف ناپذیر باشد، نزدیک ترین بستگان و خویشاوندان و دوستان نیز از او فاصله مى گیرند. این معنا در قرآن مجید ـ همان گونه که قبلاً نیز اشاره شده ـ درباره پیغمبر اسلام(صلى الله علیه وآله) به صورت الگو بیان شده است. در آیه 159 سوره «آل عمران» مى خوانیم: «(فَبِمَا رَحْمَة مِنَ اللهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظّاً غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ); به سبب رحمت الهى در برابر مؤمنان، نرم و مهربان شدى! و اگر خشن و سنگدل بودى، از اطراف تو پراکنده مى شدند».
جاذبه اخلاقى پیغمبر اکرم و ائمه هدى(علیهم السلام) مصداق روشنى از این گفتار حکیمانه است. در حدیثى درباره پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: «کانَ أکْرَمُ النّاسِ وَألْیَنُ النّاسِ ضَحّاکاً بَسّاماً; پیامبر(صلى الله علیه وآله) کریم ترین و نرمخوترین مردم، بسیار خنده رو و متبسم بود».(3)
در نامه امام(علیه السلام) به محمد بن ابى بکر آمده است: «وَأَلِنْ لَهُمْ جَانِبَکَ وَابْسُطْ لَهُمْ وَجْهَکَ; در برابر آنها متواضع باش و با چهره گشاده مردم را ملاقات کن».
در حدیث دیگرى از رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: «ألا أُخْبِرُکُمْ بِمَنْ تَحْرِمُ عَلَیْهِ النّارُ غَداً; آیا به شما خبر دهم چه کسى آتش دوزخ در فرداى قیامت بر او حرام است؟».
عرض کردند: آرى یا رسول الله.
فرمود: «الْهَیِّنُ الْقَریبُ اللَّیِّنُ السَّهْلُ; کسى که آسان مى گیرد و به مردم نزدیک و نرمخوست و سختگیرى نمى کند».(4)
اگر حُسن خلق در احادیث سرچشمه فراوانى روزى معرفى شده، یا سبب عمران و آبادى شهرها و فزونى عمرها دانسته شده به همین دلیل است که انسان در سایه آن اعوان و انصار فراوانى پیدا مى کند و به کمک آنها مى تواند مشکلات مهم زندگى را حل کند.
بر عکس در روایتى از امیرمؤمنان على(علیه السلام) آمده است: «سُوءُ الْخُلْقِ نَکَدُ الْعیشِ وَعَذابُ النَّفْسِ; بدخلقى سبب تنگى معیشت و رنج روح و روان مى شود».(5)
محمّد عبده در شرح نهج البلاغه خود تفسیر دیگرى براى این عبارت دارد وى مى گوید: منظور از «لیّنُ الْعُود» طراوت جسمانى انسان و نشاط او و داشتن فضل و همت است و منظور از «کثْرت أغصان» کثرت آثارى است که از او آشکار مى شود; گویى هر اثرى شاخه اى از وجود اوست; ولى در پایان فزونى اعوان و انصار را به عنوان تفسیر دیگرى ذکر کرده است. به نظر مى رسد آنچه در بالا گفته شد مناسب تر و با آیات و روایات همسوتر باشد.(6)
*
پی نوشت:
(1). «کثفت» از ریشه «کثافت» به معناى فزونى است.
(2). «اغصان» جمع «غُصن» بر وزن «غُسل» به معناى شاخه درخت است.
(3). کنزالعمّال، ج 7، ص 222.
(4). بحارالانوار، ج 72، ص 51، ح 4.
(5). غررالحکم، ح 5702.
(6). سند گفتار حکیمانه: خطیب(رحمه الله) در مصادر این کلام حکمت آمیز را از کتاب مائة کلمة جاحظ که سال ها قبل از سید رضى مى زیسته نقل مى کند و مى گوید: شبیه آن، بیان دیگرى است که از آن حضرت نقل شده که مى فرماید: «مَنْ لانَتْ کَلِمَتُهُ وَجَبَتْ مَحَبَّتُهُ» سپس مى افزاید: این در واقع از ریشه قرآنى (فَبِمَا رَحْمَة مِنَ اللهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظّاً غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ) گرفته شده است». (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 173).
نرمی
لطافت