eitaa logo
قاب هشت
643 دنبال‌کننده
458 عکس
82 ویدیو
13 فایل
https://zil.ink/ghabe_hasht ارتباط با قاب هشت: @ghabehasht
مشاهده در ایتا
دانلود
44.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 گزیده‌ای از هفتمین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺مردمی‌سازی سینما 🔸 با حضور احمد مقیمی 📆 ٢١ بهمن ١۴٠٢ 🏢 سالن سوره 🆔 @ghabe_hasht
جلسه یازدهم _زبان آوینی زبان سینما.mp3
36.48M
🎙صوت جلسه یازدهم از سلسله جلسات «زبان آوینی، زبان سینما» 🔻تکنولوژی و ولایت تکنولوژی 🔻پذیرش ولایت تکنیک، آدم را به پرستش لوازم و مقتضیات تکنولوژی نیز می‌کشاند؛... اما با این همه، قبول ولایت به نسبتی رجوع دارد که ما با شیء برقرار می‌کنیم. پذیرفتن موجبیت ها و ضرورت ها غیر از قبول ولایت است. موجبیت اختیار شما را به طور مطلق نفی نمی‌کند، اگرچه محدود می‌کند. من معتقدم که تقوا راه خروج از هر ولایتی غیر از ولایت خداست. ( شهید آوینی ص. ۱۶۸ و ۱۷۲) 📚 مطالعه کتاب آینه جادو جلد۳ مقاله "سینما،تکنولوژی و ساختار هویتی برای انسان نو" صفحه ۱۶۳ تا ۱۷۳ 📆 ۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @ghabe_hasht
🔰 «رشد با فیلمنامه» 🔸جلسات فیلمنامه نویسی رشد در سال ٩٨ برگزار شد. این جلسات ادامه ای بر روند جلسات «سیرت سینما» بود که در آن متن‌های سینمایی شهید آوینی مطالعه و گفت‌وگو می‌شد. 🔹جلسات رشد قرار نبود کلاس فیلم‌نامه‌نویسی آن هم به نحو آموزش تکنیک باشد. بلکه می‌توان گفت برآمده از جلسات گذشته و راهی متفاوت از ورود به عرصه فیلم‌نامه‌نویسی است که می‌توان آن را «حکمت فیلمنامه» دانست. 🔸مسیری که در آن تکنیک، راه شناخت و فهم می‌شود و تمرکزش بر نگاه و عالم فیلم است و نه صرفا بحث‌های فنی صرف. 🔹این جلسات از بحث‌های فکری و فلسفی آغاز شده و در ادامه با نظر به برخی کتاب‌های فیلم‌نامه به بحث های ناظر به کار عملی فیلم‌نامه‌نویسی می‌رسد. 🔸صوت این جلسات به همت و توجه دوستان ویرایش شده و در ایام ماه مبارک رمضان که بهار فکر و ذکر و زبان است به مرور خدمت علاقمندان حکمت و سینما تقدیم خواهد شد. 🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰 «رشد با فیلمنامه» 🔸جلسات فیلمنامه نویسی رشد در سال ٩٨ برگزار شد. این جلسات ادامه ای بر روند جلسات
جلسه اول_رشد با فیلمنامه.mp3
43.3M
🎙صوت جلسه اول "رشد با فیلمنامه" 🔹مروری بر بحث‌های سینمایی شهید آوینی 🔻تاملاتی درباره ماهیت سینما 🔻جذابیت در سینمای داستانی 🔹 ضرورت بحث های حکمی در مورد سینما 🔹راهنمایی‌هایی عملی برای شروع مسیر سینمای دفاع مقدس 📆 ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ 🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🎙صوت جلسه اول "رشد با فیلمنامه" 🔹مروری بر بحث‌های سینمایی شهید آوینی 🔻تاملاتی درباره ماهیت سینما 🔻
🔰گزینش ابزار یا رسیدن به فرم جدید؟ 🔸هر ابزاری محتوای خودش را دارد و با هر محتوایی سازگار نیست. حال باید ابزارها را متناسب با محتوای خود گزینش کنیم یا چیز دیگری در میان است و مسئله وسیع‌تر است؟ 🔹مسئله اینجاست که محتوای پیش از تکنیک نداریم. یعنی هر چیزی که شما در نظر بگیرید عملا تا وقتی که تکنیک در خدمت شما نیاید هیچ چیزی نیست. 🔸روال این گونه است که شما با تکنیکی که خود دارای محتواست آموزش می‌بینید و با آن کلنجار می‌روید. کلنجار رفتن هم به معنای این‌که می‌دانید مال شخص دیگری است و نمی‌گویید این خنثی است و من هم محتوای خودم را در آن بریزم. 🔹پس شما محتوایی ندارید مگر این‌که این ابزار را رام خاستگاه خودتان بکنید، بخشی از این رام کردن آموزش است و بخشی‌ از آن به گفته شهید آوینی همان "حکمت سینما" است. یعنی نسبت به این فرآیند و مسائل، خودآگاه بشوید و در حین کار کردن با تکنیک بدانید دارید چه کار می‌کنید. این، در بلند مدت اتفاق می افتد. 🔸شما در اثر کار کردن مداوم با ابزار ممکن است به یک نگاه، و یک عالم برسید. که همه چیز فیلم شما از خودِ همین عالم است. یعنی هر تکنیکی که استفاده می‌کنید، همین عالم ایجاب می‌کند. و محتوا، قرار گرفتن در این عالم است. جذابیت، خود همین عالم است و مخاطب دوست دارد در آن قرار بگیرد. 🆔 @ghabe_hasht
جلسه دوم _رشد با فیلمنامه.mp3
43.89M
🎙صوت جلسه دوم "رشد با فیلمنامه" 🔹تفاوت های قصه با داستان 🔹بررسی جایگاه نگاه بصری در بنی‌اسرائیل و اسلام 🔹فیلم به مثابه سفر معنوی 🔻بررسی فیلم هور در آتش 📆 ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ 🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🎙صوت جلسه دوم "رشد با فیلمنامه" 🔹تفاوت های قصه با داستان 🔹بررسی جایگاه نگاه بصری در بنی‌اسرائ
🔰تفاوت های اساسی قصه و داستان 🔸«رمان نویسی را هرگز نمی‌توان با اسطوره پردازی و یا حتی قصه پردازی بشر در گذشته ها قیاس کرد؛ رمان ماهیتاً پدیداری متمایز از اسطوره و یا قصه های کهن است. خودبنیادی یا سوبژکتیویسم یکی از خصوصیاتی است که رمان را از اسطوره و یا قصه های کهن متمایز می‌دارد و این، تفاوت عَرَضیِ کوچکی نیست؛ یک تمایز جوهری ذاتی است. بشر تا پیش از این هرگز به فکر نمی‌افتاد که حدیث نفس خویش را بنویسد و به دیگران عرضه کند. انسان قدیم نه برای انسان و نه برای هنر شانی چنین قائل نبوده است که او را بدین تصویر برساند. رمان فقط در ظاهر شبیه به قصه های کهن است و در باطن اصلا شباهتی با آنها ندارد. نه در نیت قصه پرداز، نه در غایت پرداخت، نه در نحوه پرداخت و نه در نسبت قصه با واقعیت خارج از انسان و حقیقتِ وجود او. و مهم تر از همه همین آخری است که تکلیف کار را معین می‌دارد». 📚 کتاب آینه جادو، جلد۱_ مقاله رمان، سینما، تلویزیون _ صفحه ۱۲۳. 🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🎙صوت جلسه دوم "رشد با فیلمنامه" 🔹تفاوت های قصه با داستان 🔹بررسی جایگاه نگاه بصری در بنی‌اسرائ
🔰ظرفیت سینما در نشان دادن تجارب معنوی 🔸 وقتی حضرت موسی از خداوند تقاضا می‌کند تا او را ببیند خداوند در جواب ایشان می‌گوید: به کوه نگاه کن، اگر بر جای خود ماند تو مرا می‌بینی. بعد از اینکه حضرت موسی به کوه نگاه کرد و شکافته شدن کوه را دید بی‌هوش شد. 🔹در فیلم نمی‌توان پل صراط و یا قیامت را نشان داد؛ اما می‌توان شکافته شدن کوه در مقابل موسی را نشان داد.به معنایی دیگر زمانی که تجلی حق بیاید در عالم ظاهر و با چشم تن بتوان آن را دید مناسب برای فیلم است. 🔸ما نمی‌توانیم از سینما توقع نشان دادن امور معنوی و کلی را داشته باشیم؛ ولی این کلی‌بودن و معنوی‌بودن جایی در جزئیات که همان تجربۀ من شخصی است، خود را نشان می‌دهد. 🔹درست است که سینما، داستان و امثال این‌ها همان «من» است و احوالاتِ من؛ اما این «من» می‌تواند تجربۀ دینی، تجربۀ معنوی و تجربۀ انقلابی داشته باشد و رنگ و بویی از معنویت پیدا کند؛ البته این به هنرمند بستگی دارد. 🔸سینما و داستان انقلاب، برای انقلاب نیست مگر اینکه هنرمندش جدا از مفاهیم و شعارها، خودش تجربه‌ای از جنس انقلاب داشته باشد. این تجربه در سینما باید بصری باشد؛ مثلاً شما جایی تصویری را در عالم انقلابی‌بودن می‌بینید که شما را به وجد می‌آورد و می‌خواهید فریاد بزنید. 🆔 @ghabe_hasht
جلسه سوم _ رشد با فیلمنامه.mp3
37.14M
🎙صوت جلسه سوم «رشد با فیلمنامه» 🔹کتاب های اصول و قواعد فیلمنامه‌نویسی از چه زمانی رایج شدند؟ 🔹جریان های مهم تاریخ سینما چه مواجهه و نسبتی با این قواعد داشته‌اند؟ 🔹نسبت سینمای حقیقی با اصول و قواعد چیست؟ 🔹نگاهی اجمالی به نظر تئوریسین های مهم فیلمنامه نویسی درباره ساختار 🔻مقدمه کتاب «داستان» اثر رابرت مک‌کی 🔻نوشتن از درون به بیرون 📆 ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ 🆔 @ghabe_hasht
جلسه دوازدهم _ زبان آوینی زبان سینما.mp3
39.86M
🎙صوت جلسه دوازدهم سلسله جلسات «زبان آوینی، زبان سینما» 🔻«من معتقدم که تکنولوژی هر چه بیشتر به سمت اتوماسیون می‌رود، بیشتر اختیار را از بشر باز‌می‌گیرد، اما این یک حکم مطلق نیست و سرّ پیروزی ما هم در همین است. هر چه در عالم موجود است، در نهایت مسخّر انسان واقع خواهد شد. اختیار انسانِ اهل ولایت خواه تکنولوژی و خواه هر چیز دیگر». 📖 صفحه ۱۷۳ کتاب آینه جادو_۳ 📚 مطالعه کتاب آینه جادو جلد۳ مقاله "سینما،تکنولوژی و ساختار هویتی برای انسان نو" صفحه ۱۷۳ تا آخر مقاله ▪️«جلسه آخر از این مقاله» 📆 ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @ghabe_hasht
جلسه چهارم _ رشد با فیلمنامه.mp3
39.85M
🎙صوت جلسه چهارم «رشد با فیلمنامه» 🔻فصل اول کتاب داستان مک‌کی: مسئله داستان 🔹قصه و داستان چه نسبتی با واقعیت دارند؟ 🔹واقعیت سینمایی 🔹داستان‌گو، شاعر زندگی 🔹قصه گویی و سنت های الهی 📆 ۴ خرداد ۱۳۹۸ 🆔 @ghabe_hasht