⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
📝امّا او زاهد شد، پس کلتم پوشید و در خانه خلوت کرد، و روزی او نصف نان جو بود، و دیگر چیزی نخورد که در سرایات همیشه باز است و نایبانش و ستوان امور شهر را اداره می کرد و جز در امور مهم به او بر نمی گشت و از کسی که همیشه روزه می گرفت و تمام شب را بیدار می ماند و به امور دنیوی اختصاص نمی داد، بر نمی گشت المعری در شعر و ادب تا آنجا سرآمد بود که بزرگان شام، مراکش و عراق اذعان داشتند که در این عصر نزدیکی به او نبوده و نخواهد بود. -فودول اهداف با کلمات و ضرب المثل های نمادین با تلفظی شیوا و شیوا ذکر شده است، به گونه ای که مردم فقط تعداد کمی از آنها را می فهمند و فقط کسانی که آنها را می خوانند، او را متهم به نوشتن این کتاب در مخالفت با قرآن می کنند همیشه از دویست مرد دورش می نشستند و از حومه می آمدند و برایش ادبیات و شعر می گفتند و شنیدم که از صد هزار بیت شعر بیشتر دارد، مردی از او پرسید: چرا به مردم می دهی؟ تبارک و تعالی به شما نعمت های فراوان داده است و به خودتان اطعام نمی کنید، پاسخ داد: «من بیش از آن چیزی که ارزش دارم ندارم» و این مرد بود. من در آنجا زنده بودم و در پانزدهم رجب سال 338 (15 ژانویه 1047) به سوی کویتیم و از آنجا به حما رفتیم Orontes نامیده می شود زیرا می رود به سرزمین رومیان، چون از سرزمین های اسلام خارج می شود تا به سرزمین های کفر وارد شود، و از حماه برای او نهرهای بسیاری برپا کرده اند، یکی از آنها در کنار ساحل، در غرب است شام، و دیگری در جنوب است، و در دمشق به پایان می رسد، و در کوه چشمه ای را دیدیم که می گویند هر سال در سه روز بعد از نیمه شعبان، آب آن می جوشد سپس خشک می شود و تا سال بعد حتی یک قطره از آن بیرون نمی آید و بسیاری از بین می روند.
زیارت این چشمه برای نزدیک شدن به خدای متعال است، وقتی از آنجا راه افتادیم، به دشتی رسیدیم که پوشیده از نرگس بود دو فرسنگ از آن به ساحل رسیدیم، پس آن را به سمت جنوب دنبال کردیم تا پس از طی مسافتی پنج فرسنگ از حلب، به طرابلس چهل فرسخ رسیدیم و به آنجا رسیدیم روز شنبه پنجم شعبان (15 بهمن) در اطراف شهر مزارع و باغات و بسیاری وجود داشت در آن زمان از نیشکر، درختان پرتقال تلخ، موز، لیمو و خرما، عسل قند جمع آوری می شد، شهر طرابلس به گونه ای ساخته شده بود که سه طرف آن مشرف به دریا بود و هنگامی که می آمد، امواج آن می افتاد. در بالای دیوار، خندقی بزرگ با دروازه ای آهنین و در ضلع شرقی شهر، بالکن های صیقلی و نبردهایی از همان سنگ بود و بر بالای آن ستون هایی برای محافظت از آن در برابر رومیان وجود دارد، زیرا می ترسند این مردم با کشتی ها به آن حمله کنند و مساحت شهر هزار ذراع مربع است. من آن را در چهار یا پنج لایه، از جمله چند لایه، گره زدم آن هم شش طبقه است و خیابان ها و بازارهایش آنقدر زیبا و تمیز است که فکر می کنید هر بازاری یک قصر تزئین شده است که در طرابلس دیدم در کشورهای ایرانی غذا و میوه و حتی بهتر از آن.
#غلط_ننویسیم
#سفر_نامه
🖊@ghalatnanevisim
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
غلط ننویسیم
⭕️ مرکز فرهنگی رسانهای هاتف برگزار میکند: 💠 مسابقه بزرگ کتابخوانی 🔹 با موضوع منطق مقاومت 🔸 همرا
🔹بعد از ورود اطلاعات جهت ثبت نام در مسابقه کتابخوانی، دکمه ثبت نام نهایی را بزنید و منتظر بمانید تا به کانال مسابقات هاتف منتقل شوید.
♦️سپس در کانال عضو شده، مطالب آن را به دقت بخوانید و فایل pdf کتابچه تبیین منطق مقاومت را از داخل کانال دانلود کنید.
با دل گفتم که جان غمگین بی تست
دریاب که بیچاره مسکین بی تست
دل گفت که ما هر دو ز تو سیر دلیم
چندین غم بیهوده مخور کین بی تست
#شعر #سیدحسن_غزنوی
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
هر روز یک نکتۀ ویرایشی
بعضی از نامههای اداری سابقه و پیشینه دارد که این سابقه را باید در سطر اول نوشت و بعد از آن متن نامه را.
سابقه با عبارتهایی مانند:
در پاسخ به....
بازگشت به نامۀ....
عطف به نامۀ....
پیرو نامۀ...
میآید.
#غلط_ننویسیم
#نکته_ویرایشی
🖊@ghalatnanevisim
هدایت شده از قاصدک
چیزی تا شب یلدا نمونده🍉🌒
پسته شب یلداتو با «قیمت مناسب و با کیفیت » از اینجا بخر 🌱🧑🌾
👇
https://eitaa.com/joinchat/3530818355Cba4ae99cb0
#ویرایش_زبانی
✍ تعبیرهای دراز و متکلفّانه
◻️غیر قابلِ انکار
✅ انکارناپذیر، قطعی، مسلّم
◻️صوتِ امنیّت
✅ آژیر
◻️خطوطی ترسیم مینمود.
✅ خطهایی میکشید.
◻️ نسبتبه پخشِ آن اقدام خواهد شد.
✅ در پخشِ آن اقدام خواهد شد.
◻️ نسبتبه رنگِ گل شناخت دارید.
✅ با رنگِ گل آشنایید.
◻️موادِّ زاید و زباله از طیفِ وسیعی برخوردارند.
✅ موادِّ زاید و زباله انواعِ بسیار دارد.
◻️ زبانِ فارسی را از بُعدِ سیاسی دور نگه دارند.
✅ سیاست را در سرنوشتِ زبان فارسی دخالت ندهند.
◻️ بهطور همه جانبه از خطّ و زبانِ فارسی استفاده میکند.
✅ از خط و زبانِ فارسی همه جانبه استفاده میکند.
◻️کمک به ادای مقصود
✅ کمک به مقصود
◻️ طرقِ دخول به فلسفه واحد نیست بلکه متکثّر میباشد.
✅ راههای ورود به فلسفه متعدّد است.
✅ راهِ ورود به فلسفه منحصر به فرد نیست.
✅ برای ورود به فلسفه راههای متعدّد هست.
✅ سمیعی (گیلانی)، احمد، نگارش و ویرایش، چاپ سیزدهم، تهران: سمت، ۱۳۹۲، ص ۱۹۸ – ۱۹۹.
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
#اشتباه_نوشتاری_در_فضای_مجازی
✅ شماره سه مجهول گذشته کامل هست.
❌ شماره سه مجهوله گذشته کامل هستش
#غلط_ننویسیم
#درست_بنویسیم
🖊@ghalatnanevisim
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
حکایت به قلم "ســاده و روان"
📚 باب هشتم : در آداب صحبت
🌺 آداب ۱۳
💫 کسی که با دشمنان دوست می گردد هدفش جز آسیب به دوستان نیست.
🔸بشوی ای خردمند از آن دوست دست
🔹که با دشمنانت بود همنشست (۱)
۱_ ای خردمند، از آن دوستانی که در کنارت هستند و با دشمنانت معاشرت دارند دوری کن
#غلط_ننویسیم
#حکایات_سعدی
🖊@ghalatnanevisim
حفاظت
از لغات مجعولی است که هرگز در عربی و متون معتبر ادبیات فارسی به کار نرفته است. به جای آن میتوان گفت: حفظ یا محافظت یا نگهداری و جز اینها.
#غلط_ننویسیم
ص۱۶۲
🖊@ghalatnanevisim