eitaa logo
غلط ننویسیم
16.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
171 ویدیو
3 فایل
🔹 تبلیغات ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر https://eitaayar.ir/anonymous/v257.b53
مشاهده در ایتا
دانلود
📚عنوان: فعل و گروه فعلی و تحول آن در زبان فارسی ✍نویسنده: خسرو فرشیدورد ناشر: انتشارات سروش کتاب حاضر مجموعۀ مقالات چاپ شده و چاپ نشده ای از مرحوم دکتر فرشیدورد دربارۀ «فعل» است که اکنون به صورت کتابی مستقل چاپ می شود. کلیاتی دربارۀ زبان، زبان شناسی و دستور زبان؛ کلیاتی دربارۀ دستور زبان فارسی؛ گفتارهایی دربارۀ فعل و گروه فعلی؛ کلیاتی دربارۀ تحوّل فعل در فارسی دری؛ گفتارهایی دربارۀ فعل و تحول آن؛ و کلیاتی دربارۀ فعل های مرکب و گروه های فعلی ترجمه ای معاصر، از جمله فصول این کتاب اند. فرشیدورد راه رهایی از معضلات زبان فارسی و رفع موانع پیشرفت این زبان را پخش و رواج خط صحیح و زبان و شعر فصیح امروز از راه کتاب های درسی و سپس بالا بردن سطح نگارش دانش آموزان و روزنامه نویسان و گویندگان صداوسیما و مردم به طور عام، می دانست و در کتاب هایش، و از جمله در این کتاب به این هدف توجه داده است. 🖊@ghalatnanevisim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دل خیمه غم بر آتش تاب زده ست خونابه ز دیدگان ره خواب زده ست این تعبیه بین که دل برون آورده ست وین رنگ نگر که دیده بر آب زده ست 🖊@ghalatnanevisim
گذار/ گزار بخش پایانی ۲) معنای دوم گزاردن «برگرداندن از زبانی به زبان دیگر یا از بیانی به بیان دیگر یا، به تعبیر این زمان، از نظامی (سیستمی) به نظام دیگر» است. بنابراین، مترادف است با «ترجمه‌کردن» (گزارنده و گزارش به معنای «مترجم» و «ترجمه» بوده است) یا «تعبیر کردن» و «شرح دادن» (خواب‌گزاری یعنی «تعبیر خواب» و خواب‌گزار). 🖊@ghalatnanevisim
✍ اقسام و معانی «را» در دستور زبان فارسی خطیب رهبر (کتاب حروف اضافه و ربط) 1⃣ اختصاص: منت خدای را عزوجل 2⃣ استعانت و واسطه: عشق را گاهی نوازش باشد 3⃣ تعلیل: چو جان را بکوشیم و جنگ آوریم. 4⃣ توضیح: چیره‌دستی را عطارد و تیزپایی را قمر 5⃣ مترادف از: قاضی همدان را حکایت کنند که 6⃣ مترادف به: مدت حبس او... سبب قربت ابونصر پارسی را هشت سال بود. 7⃣ مترادف بای قسم: خدا را در دل اندازش که بر مجنون گذار آرد 8⃣ مترادف با: میان طشت پر آتش شکنجه را خوش باش 9⃣ مترادف بر: چو بنهاد دل کینه و جنگ را 0⃣1⃣ مترادف تا: یک ماه را به صلاح آمد و صحت یافت 1⃣1⃣ مترادف در: مرگ را سر همه فرو کردند 2⃣1⃣ مترادف درباره: فرمان چنان بود علی را که باید که اولیاء و حشم... را گسیل کند 3⃣1⃣ مترادف در برابر: محنت را هیچ چیزی چون صبر نیست 4⃣1⃣ مترادف نزد، پیش: گفت ما را معهود نبوده است 5⃣1⃣ موافقت و مطابقت: پس هر چه پیشت آید گردن بنه قضا را 6⃣1⃣ نشان مضاف‌الیهی: کان سوخته را جان شد و آواز نیامد 7⃣1⃣ نشان مفعولی (صریح و غیرصریح): به چشم نهان بین نهان جهان را، آن که رخسار تو را رنگ گل و نسرین داد ✅ زهره مشاوری، «یک قسم «را» در جمله‌های مرکّب»، فنون ادبی، سال دوم، شماره ۱، (پیاپی ۲)، بهار و تابستان، ۱۳۸۹، ص ۱۱۱ – ۱۱۸. 🖊@ghalatnanevisim
⭕️ مرکز فرهنگی رسانه‌ای هاتف برگزار می‌کند: 💠 مسابقه بزرگ کتابخوانی 🔹 با موضوع منطق مقاومت 🔸 همراه با جوایز ارزنده: 🌟 سه نفر اول: پلاک طلای یک گرمی 💥۶۰ نفر بعدی: مبلغ ۵ میلیون ریال ⏰ زمان برگزاری مسابقه: جمعه ۲۳ آذر ۱۴۰۳ از ساعت ۲۰ تا ۲۰:۳۰ ✅ شرکت در این مسابقه فقط در زمان اعلام شده مقدور می‌باشد و بعد از آن، امکان شرکت در مسابقه وجود ندارد. 🏆 تاریخ برگزاری قرعه کشی: یکشنبه ۲ دی همزمان با سالروز ولادت 🌺حضرت زهرا سلام الله علیها ، بصورت لایو زنده تصویری در کانال مسابقه ♨️برای شرکت در مسابقه و دریافت فایل pdf کتابچه منطق مقاومت، کافیست 👈🏻فرم ثبت نام را پر کنید.
✅ مراتب عالی ارتباطی ✅ پشت سر می ذاره ✅ در لازمان و لا مکان هست ✅ برای چنین شخصی که آواتار هست ❌ وقتی انسانی مراتبه عالیه ارتباطی رو پشت سر میزاره در لازمان و لامکان هستش... برای چنین شخصی که آواتار هستش تقدیر مفهومی نداره .... 🖊@ghalatnanevisim
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂 حکایت به قلم "ســاده و روان" 📚 باب هشتم : در آداب صحبت 🌺 آداب ۱۲ 💫 میان دو نفر که دوستی شان کمرنگ گردیده به گونه ای حرف رد و بدل کن که اگر زمانی دوباره رابطه بین آنها خوب شد شرمنده آنها نشوی. 🔸ميان دوكس جنگ چون آتش است 🔹سخن چين بدبخت هيزم كش است 🔸كنند اين و آن خوش دگرباره دل 🔹وی اندر ميان كوربخت و خجل (۱) 🔸ميان دو تن آتش افروختن 🔹نه عقل است و خود در ميان سوختن 🔸در سخن با دوستان آهسته باش 🔹تا ندارد دشمن خونخوار گوش (۲) 🔸پيش ديوار آنچه گويی هوش دار 🔹تا نباشد در پس ديوار گوش (۳) ۱_ درگیری میان دو نفر مانند آتشی است که شعله ور گشته و افرادی که میان آن دو به بدی حرف می زنند مانند هیزمان این آتش هستند. روزی بین آنها آشتی صورت خواهد گرفت و این خبرچین ها هستند که خجالت زده و شرمگین می شوند. ۲_ زمان خشم در برخورد با دوستانت تندی و زیاده روی نکن تا افراد سودجو از این فرصت در جدایی شما استفاده نکنند و همچنین پشت سر دوستانت غیبت نکن چون همین خبرچین ها حرف های شما را به گوش آنها می رسانند. ۳_ اشاره به ضرب المثل "دیوار موش داره، موش هم گوش داره" است. 🖊@ghalatnanevisim
چند واژه که تلفظ یکسان دارند؛ ولی در نگارش و معنا متفاوت‌اند👇 آجل             👈  آینده       عاجل           👈 فوری ابلغ              👈 رساتر        ابلق             👈 سیاه و سفید اساس           👈 پایه       اثاث             👈 لوازم منزل امل              👈 آرزو           عمل             👈 کار انتساب         👈 نسبت‌دادن    انتصاب         👈 گماشتن اوان             👈 هنگام     عوان            👈 پاسبان 🖊@ghalatnanevisim
شاهنامه خوانی 👇👇👇قسمت دویست و سی و ششم👇👇👇 🖊@ghalatnanevisim
-چو گَرد: به‌سرعت -دست به کَش کردن: دست را به زیرِ بغل زدن به‌احترام -برآمدن: بلند شدن -بپرسید -و بگرفتش اندر کنار- / ز فرزند و از گردشِ روزگار // ز گُردان و از رزم و کارِ سپاه / و زان تا چرا بازگشت او ز راه: (کاوس رستم را) در آغوش گرفت و از حال‌واحوالِ او و خانواده‌اش و روزگارش پرسید. همین‌طور از جنگجویانِ لشگر و از جنگ و از این که چرا او پیشِ کاوس برگشته‌ست از جنگ. -چو قیر: سیاه -بدنارسیده به روی: بدندیده، بی‌تجربه -سربه‌سر: کاملاً و در این‌جا در معنیِ منفی: اصلاً -به جنگ از تو جویند شیران هنر: شیران هنرِ جنگیدن را از تو می‌آموزند. -مرا رفت بایست؛ کردم درنگ: من باید خودم (به جنگِ افراسیاب) می‌رفتم؛ تعلل کردم. -ایدر: این‌جا -بمان تا بسیچد جهاندارِ نو: بمان تا شاهِ نو (سیاوشِ ولیعهد) آماده‌ی جنگ شود. -چو پادافرهِ ایزدی خواست بود...: چون مقدرِ ایزدی مکافات بود و سزای این کارِ بدِ من (که خودم به جنگ نرفتم) بدی بود، دلِ شما با آن هدیه‌های ناچیز که افراسیاب از این و آن گرفته بود از راه رفت. افراسیاب مگر نگرانِ این صد گروگانِ بیچاره‌ی بی‌اصل‌ونسب است که نامِ پدرشان را هم نمی‌دانند!؟ برای افراسیاب این گروگان‌ها با آبِ جوی یکی‌اند. اگر شما بی‌خردی کرده‌اید، من از جنگ سیر نشده‌ام. اکنون مردِ بادانشِ چاره‌گری پیشِ سیاوش می‌فرستم و به او می‌گویم آتشی تیز برپا کن و پای تورانیان را با بندهای سخت ببند. هدیه‌های آن‌ها را در آتش بسوزان و دست به هیچ کدام‌ آن هدیه‌ها نزن. و آن خویشانِ افراسیاب [که پیشِ سیاوش گروگان هستند] را پیشِ من بفرست که می‌خواهم سر از تن‌شان جدا کنم. تو هم با سری پر از جنگ با لشگرت به آن‌جا برو و فرمان بده که سپاه چون گرگ در گله‌ی افراسیاب درآیند. اگر تو سازِ جنگ کُنی سپاهت خود به غارت و سوزاندن خواهد پرداخت و افراسیاب با ناخوش شدنِ خواب و آرامشش خود به جنگِ تو خواهد آمد. 🖊@ghalatnanevisim
واژه‌های مصوب فرهنگستان: آباژور ← نورتاب آبونه ← مشترِک آپارتمان ← کاشانه آپ‌تودیت ← روزآمد آتلیه ← کارگاه آرشیو ← بایگانی آرم ← نشانه آسانسور ← آسان‌بر (برای انسان) بالابر (برای حمل بار) آشپزخانه اُپن ← آشپزخانه باز آکادمی ← فرهنگستان آکادمیک ← دانشگاهی آلبوم ←جُنگ آنتیک ← عتیقه آن‌کال ← گوش‌ به‌زنگ آیفون ← آوابَر اُپراتُور ← کاروَر اَپْلیکِیْشِن ← درخواستنامه اُپوزیسیون ← گروه مخالف اتوبان ← بزرگراه اتوبیوگرافی ← سرگذشتِ خود، سرگذشتِ من، شرحِ حالِ خود، شرحِ حالِ من، زندگی‌نامه خود، زندگی‌نامه من، زندگی‌نامه خودنوشت اتوماتیک ← خودکار، خودبه‌خود اِتیکِت ← بها‌نما اِدیت ← ویرایش اِدیتور ← ویراستار اُرگانیزاسیون ← سازمان اُرگانیزه ← سازمند 🖊@ghalatnanevisim
📚عنوان: عطر غریب غزال مشرق ها ✍نویسنده: قاسم آهنین جان ناشر: انتشارات افراز کتاب عطر غریب غزال مشرق‌ها، گلچینی از اشعار قاسم آهنین جان، شاعرِ فقید ایرانی، را در بر گرفته است. اشعاری که در این اثر گنجانده شده، مضمون‌هایی درباره‌ی عشق، مرگ، تنهایی و طبیعت دارند و خواننده را به سفری درون‌نگرانه می‌برند. پس از مطالعه‌ی کتاب حاضر، تجربه‌ای تامل‌برانگیز در خواننده ایجاد می‌شود. 🖊@ghalatnanevisim
🍂سفرنامه ناصر خسرو🍂 🥀قسمت هشتم🥀 🖊@ghalatnanevisim 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ 📝امّا او زاهد شد، پس کلتم پوشید و در خانه خلوت کرد، و روزی او نصف نان جو بود، و دیگر چیزی نخورد که در سرایات همیشه باز است و نایبانش و ستوان امور شهر را اداره می کرد و جز در امور مهم به او بر نمی گشت و از کسی که همیشه روزه می گرفت و تمام شب را بیدار می ماند و به امور دنیوی اختصاص نمی داد، بر نمی گشت المعری در شعر و ادب تا آنجا سرآمد بود که بزرگان شام، مراکش و عراق اذعان داشتند که در این عصر نزدیکی به او نبوده و نخواهد بود. -فودول اهداف با کلمات و ضرب المثل های نمادین با تلفظی شیوا و شیوا ذکر شده است، به گونه ای که مردم فقط تعداد کمی از آنها را می فهمند و فقط کسانی که آنها را می خوانند، او را متهم به نوشتن این کتاب در مخالفت با قرآن می کنند همیشه از دویست مرد دورش می نشستند و از حومه می آمدند و برایش ادبیات و شعر می گفتند و شنیدم که از صد هزار بیت شعر بیشتر دارد، مردی از او پرسید: چرا به مردم می دهی؟ تبارک و تعالی به شما نعمت های فراوان داده است و به خودتان اطعام نمی کنید، پاسخ داد: «من بیش از آن چیزی که ارزش دارم ندارم» و این مرد بود. من در آنجا زنده بودم و در پانزدهم رجب سال 338 (15 ژانویه 1047) به سوی کویتیم و از آنجا به حما رفتیم Orontes نامیده می شود زیرا می رود به سرزمین رومیان، چون از سرزمین های اسلام خارج می شود تا به سرزمین های کفر وارد شود، و از حماه برای او نهرهای بسیاری برپا کرده اند، یکی از آنها در کنار ساحل، در غرب است شام، و دیگری در جنوب است، و در دمشق به پایان می رسد، و در کوه چشمه ای را دیدیم که می گویند هر سال در سه روز بعد از نیمه شعبان، آب آن می جوشد سپس خشک می شود و تا سال بعد حتی یک قطره از آن بیرون نمی آید و بسیاری از بین می روند. زیارت این چشمه برای نزدیک شدن به خدای متعال است، وقتی از آنجا راه افتادیم، به دشتی رسیدیم که پوشیده از نرگس بود دو فرسنگ از آن به ساحل رسیدیم، پس آن را به سمت جنوب دنبال کردیم تا پس از طی مسافتی پنج فرسنگ از حلب، به طرابلس چهل فرسخ رسیدیم و به آنجا رسیدیم روز شنبه پنجم شعبان (15 بهمن) در اطراف شهر مزارع و باغات و بسیاری وجود داشت در آن زمان از نیشکر، درختان پرتقال تلخ، موز، لیمو و خرما، عسل قند جمع آوری می شد، شهر طرابلس به گونه ای ساخته شده بود که سه طرف آن مشرف به دریا بود و هنگامی که می آمد، امواج آن می افتاد. در بالای دیوار، خندقی بزرگ با دروازه ای آهنین و در ضلع شرقی شهر، بالکن های صیقلی و نبردهایی از همان سنگ بود و بر بالای آن ستون هایی برای محافظت از آن در برابر رومیان وجود دارد، زیرا می ترسند این مردم با کشتی ها به آن حمله کنند و مساحت شهر هزار ذراع مربع است. من آن را در چهار یا پنج لایه، از جمله چند لایه، گره زدم آن هم شش طبقه است و خیابان ها و بازارهایش آنقدر زیبا و تمیز است که فکر می کنید هر بازاری یک قصر تزئین شده است که در طرابلس دیدم در کشورهای ایرانی غذا و میوه و حتی بهتر از آن. 🖊@ghalatnanevisim ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
غلط ننویسیم
⭕️ مرکز فرهنگی رسانه‌ای هاتف برگزار می‌کند: 💠 مسابقه بزرگ کتابخوانی 🔹 با موضوع منطق مقاومت 🔸 همرا
🔹بعد از ورود اطلاعات جهت ثبت نام در مسابقه کتابخوانی، دکمه ثبت نام نهایی را بزنید و منتظر بمانید تا به کانال مسابقات هاتف منتقل شوید. ♦️سپس در کانال عضو شده، مطالب آن را به دقت بخوانید و فایل pdf کتابچه تبیین منطق مقاومت را از داخل کانال دانلود کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با دل گفتم که جان غمگین بی تست دریاب که بیچاره مسکین بی تست دل گفت که ما هر دو ز تو سیر دلیم چندین غم بیهوده مخور کین بی تست 🖊@ghalatnanevisim
هر روز یک نکتۀ ویرایشی بعضی از نامه‌های اداری سابقه و پیشینه دارد که این سابقه را باید در سطر اول نوشت و بعد از آن متن نامه را. سابقه با عبارت‌هایی مانند: در پاسخ به.... بازگشت به نامۀ.... عطف به نامۀ.... پیرو نامۀ... می‌آید. 🖊@ghalatnanevisim
هدایت شده از قاصدک
چیزی تا شب یلدا نمونده🍉🌒 پسته شب یلداتو با «قیمت مناسب و با کیفیت » از اینجا بخر 🌱🧑‍🌾 👇 https://eitaa.com/joinchat/3530818355Cba4ae99cb0
✍ تعبیرهای دراز و متکلفّانه ◻️غیر قابلِ انکار ✅ انکارناپذیر، قطعی، مسلّم ◻️صوتِ امنیّت ✅ آژیر ◻️خطوطی ترسیم می‌نمود. ✅ خط‌هایی می‌کشید. ◻️ نسبت‌به پخشِ آن اقدام خواهد شد. ✅ در پخشِ آن اقدام خواهد شد. ◻️ نسبت‌به رنگِ گل شناخت دارید. ✅ با رنگِ گل آشنایید. ◻️موادِّ زاید و زباله از طیفِ وسیعی برخوردارند. ✅ موادِّ زاید و زباله انواعِ بسیار دارد. ◻️ زبانِ فارسی را از بُعدِ سیاسی دور نگه دارند. ✅ سیاست را در سرنوشتِ زبان فارسی دخالت ندهند. ◻️ به‌طور همه جانبه از خطّ و زبانِ فارسی استفاده می‌کند. ✅ از خط و زبانِ فارسی همه جانبه استفاده می‌کند. ◻️کمک به ادای مقصود ✅ کمک به مقصود ◻️ طرقِ دخول به فلسفه واحد نیست بلکه متکثّر می‌باشد. ✅ راه‌های ورود به فلسفه متعدّد است. ✅ راهِ ورود به فلسفه منحصر به فرد نیست. ✅ برای ورود به فلسفه راه‌های متعدّد هست. ✅ سمیعی (گیلانی)، احمد، نگارش و ویرایش، چاپ سیزدهم، تهران: سمت، ۱۳۹۲، ص ۱۹۸ – ۱۹۹. 🖊@ghalatnanevisim
✅ شماره سه مجهول گذشته کامل هست. ❌ شماره سه مجهوله گذشته کامل هستش 🖊@ghalatnanevisim