Reza4_5875403574598435892.mp3
زمان:
حجم:
1.45M
#کیان #کیکاوس (بخش ۱۰۱)
#داستان_سیاوخش (بخش ۱۶)
گفتار اندر گذشتن سیاوخش بر آتش
#غلط_ننویسیم
#شاهنامه_خوانی
🖊@ghalatnanevisim
خار و میخك - قسمت ۱.mp3
زمان:
حجم:
7.73M
🎙#روایت_شب| تولد یک مبارز
🔸از دل محرومیتهای غزه، کودکی برخاسته که تقدیرش را به مقاومت گره زده است...
🖼 قسمت اول کتاب خار و میخک، نوشتۀ شهید یحیی سنوار
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
#معرفی_کتاب
📚عنوان: سلطان عشق
✍نویسنده: حسین پشنگ، مولانا جلال الدین محمد بلخی
ناشر: انتشارات فردوس
کتاب سلطان عشق، گزیدهای از ابیات گرانبهای مولانا جلالالدین محمد بلخی است که به کوشش حسین پشنگ جمعآوری شدهاند. در این کتاب اشعار زیبایی از دفترهای دوم تا ششم مولانا، ترجیعبندها و رباعیات، مثنوی معنوی و گزیدهای از ابیات دیوان شمس تبریزی وجود دارد که خواننده حین مطالعهی آن غرق لذت خواهد شد.
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
🔹 من از زندگیای که دارم ناراضیام.
🔹 من از این زندگی که دارم ناراضیام.
🔹من از این زندگی، ناراضیام.
🔸 نکته
۱. گاهی برای اینکه دو «ی» پشت سر هم نیاید، میتوانیم پیش از واژۀ پایانیافته به «ی» (مانند «زندگی»)، صفت اشارۀ «این» یا «آن» بیاوریم. بهطوریکه، خواندن و تلفظ جملۀ اول بسیار راحتتر است و مشکل جملۀ دوم را ندارد.
۲. پیداکردن راه سوم گاهی سادهتر است و درستتر.
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
گامی به راه و گامی در انتظار دارم
سرگشته روزگاری پَرگارـوار دارم
دلبستهی امیدی در سنگلاخ گیتی
رَه بیشکیب پویم، دل بیقرار دارم
یک عمر میزدم لاف از اختیار و اینک
چون شمع، اشک و آهی بیاختیار دارم
گو ابرِ غم ببارد تا همنشین عشقم
از غم چه باک دارم کاین غمگسار دارم
نبود روا که گیرم جا در حضیض پَستی
سیلم که هستی خود از کوهسار دارم
سر شارم از جوانی هر چند پیر دهرم
چون سرو در خزان نیز رنگ بهار دارم
از خاک پاک مشهد نقشی است بر جبینم
شادم «امین» که از دوست، این یادگار دارم
#شعر #سیدعلی_خامنه_ای
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
#نشانهها
✍ انواع نشانههای معمول در خط فارسی
◻️نشانههای معمول در خط فارسی را میتوان به چند دسته تقسیمبندی کرد:
۱. نشانههای مکث یا وقف «pause marks»
۲. نشانههای دربرگیرنده «bracket marks»
۳. نشانههای جداکننده «delimiter marks»
۴. نشانههای ساختاری «structuring marks»
۱. نشانههای مکث یا وقف خود به دو دسته تقسیم میشوند:
الف) نشانههای مکث کامل: نقطه (.)، نشانهٔ پرسشی (؟)، نشانهٔ عاطفی (!)
ب) نشانههای مکث موقت: ویرگول (،)، نقطه – ویرگول (؛)، دونقطه (:)
۲.نشانههای دربرگیرنده: دو گیومه (« »)، دو هلال یا دو پرانتز ( ( ) )، دو خط فاصله (– –)، دو کاما ( ، ، )، دو کروشه ( [ ] )، خط زیر (_) و آکلاد ( { } )
۳. نشانههای جداکننده: تکهلال یا تکپرانتز ( ) )، خط فاصله (–)، ممیز (/) و خط مایل راست (/)، خط مایل چپ (\)، دونقطه (:)* و سهنقطه (...)
*دونقطه (:) از جمله نشانههای دووجهی است؛ یعنی گاه نشانه مکث کوتاه و گاه نشانه جداکننده به شمار میآید.
۴. نشانههای ساختاری: این نشانهها در خط فارسی، شکلی صریح ندارد و ویراستاران برای صفحهبندی و آرایش متن، از این نشانهها برای راهنمایی حروفچین استفاده میکنند:
الف) نشانههای برجستهسازی؛
ب) نشانههای پاراگرافبندی؛
ج) نشانههای سطحبندی زبان؛
د) نشانههای تیتربندی متن.
✅ ناصر نیکوبخت و سید علی قاسمزاده، دانش نشانهگذاری در خط فارسی، چ ۱، تهران: نشر چشمه، ۱۳۹۱، ص ۲۵ تا ۲۶.
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
چند جایگزین فارسی
بامداد، پگاه علیالطلوع
آشکارا علنی
بنابراین علیهذا، لذا
بهزودی عنقریب
هنگام نیاز عنداللزوم
بخشش عطا
اخمو عبوس
درآمدها عایدات
شگفتیها عجایب
تنومند عظیمالجثه
#غلط_ننویسیم
#جایگزینی
🖊@ghalatnanevisim
#اشتباه_نوشتاری_در_فضای_مجازی
✅ همه با هم
✅ کنیم؟
❌ چه اشکالی داره همه با همکاری کنیم
#غلط_ننویسیم
#درست_بنویسیم
🖊@ghalatnanevisim
نشانه پرسشی
یکی از جاهایی که نشانه پرسشی استفاده میشود، برای نشان دادن حدس و گمان است که بین دو پرانتز میآید.
- خسارت سیل ۵۰میلیارد تومان (؟) برآورد شده است.
#غلط_ننویسیم
#نکته_ویرایشی
🖊@ghalatnanevisim
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
حکایت به قلم "ســاده و روان"
📚 باب هفتم : در تاثیر تربیت
🌺 حکایت ۱۷
💫 سالی مسیر سفرم از راه بلخ بامیان بود.(۱) راه سفر امن نبود، زيرا رهزنان خونخوار در كمين مسافران و كاروانها بودند. جوانى به عنوان نگهبان به همراه من آمد. اين جوان انسانى نيرومند و درشت هيكل بود. براى دفاع با سپر، ورزيده بود. در تيراندازى و به كار بردن اسلحه مهارت داشت .زور و نيرويش در كمان كشى به اندازه پهلوان بود و ده پهلوان اگر هم زور مى شدند نمى توانستند پشتش را بر زمين آورند. ولى يک عيب داشت و آن اينكه با ناز و نعمت و خوشگذرانى بزرگ شده بود، جهان ديده و سفركرده نبود، بلكه سايه پرورده بود، با صداى غرش طبل دلاوران آشنا نبود و برق شمشير سواركاران را نديده بود.
🔸نيفتاده بر دست دشمن اسير
🔹به گردش نباريده باران تير(۲)
اتفاقا من و اين جوان پشت سر هم حركت مى كرديم، هر ديوار كهن و استوارى كه سر راه ما قرار مى گرفت او با نيروى بازو، آن ديوار را بر زمين مى افكند و هر درخت تنومند و بزرگى كه مى ديد با زور سرپنجه خود، آن را ريشه كن مى نمود و با افتخار نمايى مى گفت:
🔸پيل كو تا كتف و بازوى گردان بيند
🔹شير كو تا كف و سر پنجه مردان بيند
ما همچنان به راه ادامه مى داديم، ناگهان دو هندی از پشت سنگى سر برآوردند و قصد جنگ با ما نمودند، در دست يكى از آنها چوبى و در بغل ديگرى كلوخ كوبى (۳) بود. به جوان گفتم: چرا درنگ مى كنى؟
🔸بيار آنچه دارى ز مردى و زور
🔹كه دشمن به پاى خود آمد به گور
ولى ديدم تير و كمان از دست جوان افتاده و لرزه بر اندامش شده و خود را باخته است.
🔸نه هر كه موى شكافد به تير جوشن خاى
🔹بروز حمله جنگ آوران بدارد پاى (۴)
كار به جايى رسيد كه چاره اى جز تسليم نبود، هر چه داشتیم و نداشتیم از مال و اسلحه و لباس را در اختيار آنها قرار داديم و جان سالم به در بردیم.
🔸به كارهاى گران مرد كارديده فرست
🔹كه شير شرزه در آرد به زير خم كمند
🔸جوان اگر چه قوى يال و پيل تن باشد
🔹بجنگ دشمنش از هول بگسلد پيوند
🔸نبرد پيش مصاف آزموده معلوم است
🔹چنانكه مساله شرع پيش دانشمند (۵)
۱_تنگه بين بلخ و هرى .
۲_يعنى : جوانى كه گرفتار پنجه دشمن نشده بود و باران تير در اطراف او نباريده بود.
۳_كلوخ كوب : وسيله اى مانند پتک كه با آن كلوخ را خرد و نرم مى كنند.
۴_يعنى : چنين نيست كه هر كس كه با تير زره شكاف، آن چنان مهارت دارد كه موى را بشكافد، در روز حمله جنگاوران مبارز، بتواند ايستادگى كند.
۵_يعنى : براى جنگهاى دشوار، پهلوان جنگديده روانه ساز كه وى شير خشمگين را در حلقه كمند گرفتار سازد. جوان اگر چه به ظاهر سخت گردن و پيل پيكر است ، ولى (بر اثر ناآزمودگى ) در جنگ با دشمن از ترس ، بند از بندش جدا شود. جنگ ديده آن چنان از چگونگى نبرد آگاه است كه فقیه از احكام دين آگاه مى باشد.
#غلط_ننویسیم
#حکایات_سعدی
🖊@ghalatnanevisim