eitaa logo
محفل شعر قند پارسی
347 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
552 ویدیو
110 فایل
ارتباط با ادمین‌های کانال : محمد محمدی‌رابع @shiraz_wound ارسال شعر ‌و مطلب : حسین کیوانی @h_keyvani
مشاهده در ایتا
دانلود
نظاره‌یِ چمن، اردیبهشت خوش باشد که بر درخت زنَد بادِ نوبهار افشان مهندسانِ طبیعت زِ جامه‌خانه‌یِ غیب هزار حُلّه برآرند مختلف الوان روز، هفته و ماهِ نو، اردیبهشتِ چون بهشت و روزِ نکوداشتِ خداوندگارِ سخن، سعدی شیرازی، خجسته و فرخنده‌باد. 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برخیز و صبح مردم یک شهر خسته را با چشم های روشن شعرت بخیر کن! |صبحتون بخیر و پر برکت🌸
🔴 سعدی و سکوت 👤 🔹 سکوت رفتاری است که می‌تواند نشانه بسیاری از امور مختلف و حتی متضاد باشد. به همین دلیل فهم «معنا» و «پیام» آن نیازمند زیرکی و تأمل است. سکوت گاهی نشانه رضایت است و زمانی نشانه نارضایتی؛ گاهی نشانه امید است و زمانی نشانه ناامیدی، گاهی نشانه تأیید است و زمانی نشانه تکذیب. سکوت گاهی نشانه ناتوانی از پاسخ است و زمانی بهترین پاسخ. به تعبیر علیه السلام: «سکوت در برابر احمق، بهترین پاسخ است». و به تعبیر شیخ محمود شبستری در سعادت‌نامه «ابلهان را جواب خاموشی است» میشل هم می‌گفت: «همیشه سکوت نشانه‌ی تایید حرف طرف مقابل نیست، گاهی نشانه‌ی قطع امید از سطح شعور اوست!» 🔸 در روزگار حاضر بیش از گذشته به «حکمت‌ سکوت» نیازمندیم. دنیای جدید دنیای اطلاعات نام گرفته است؛ دریایی از اطلاعات راست و دروغ و دقیق و نادقیق روزانه در اختیار مردم قرار می‌گیرد. همه ساختارهای دنیای جدید ما را وارد به سخن گفتن و انتشار سخن می‌کند. تا جایی که سخن گفتن از نشانه‌های مهم بودن شناخته می‌شود. انتشار هر چه بیشتر اطلاعات، صرف نظر از درست یا نادرست آن، منبعی مهم برای امرار معاش و مایه‌ای برای کسب شهرت‌ و اعتبار اجتماعی شده است. افراد سعی می‌کنند در هر زمینه‌ای اظهار نظر کنند! حتی اگر هیچ تخصصی در آن موضوع نداشته باشند. پرحرفی و زیاده‌گویی، موجب احساس نوعی توهم دانایی شده است. ✅ از مهمترین حکمت‌هایی که مصلح‌الدین سعدی شیرازی در کتاب بی‌نظیر گلستان بر آن تأکید دارد، حکمت سکوت و کم‌گویی است. تا جایی که یک باب از ابواب هشت‌گانه گلستان را با عنوان «در فواید خاموشی» به این موضوع اختصاص داده است و البته در ابواب دیگر نیز به هر مناسبتی در باب سکوت سخن گفته است. 🔹فی المثل در حکایت هفتم از باب چهارم «در فواید خاموشی» می‌گوید: «یکی را از حکما شنیدم که می‌گفت: هرگز کسی به جهل خویش اقرار نکرده است، مگر آن کس که چون دیگری در سخن باشد، همچنان ناتمام گفته، سخن آغاز کند. ✅ سخن را سر است اى خردمند و بُن ✅ میاور سخن در میان سخن 💢 خداوند تدبیر و فرهنگ و هوش 💢 نگوید سخن تا نبیند خموش
‍ ‍ ‍ ‍ ‍ ‍ ☘ ☘ برگی از تقویم تاریخ ☘ ☘ ۲ اردیبهشت زادروز قیصر امین‌پور (زاده ۲ اردیبهشت ۱۳۳۸ شوشتر -- درگذشته ۸ آبان ۱۳۸۶ تهران) شاعر، نویسنده و مدرس دانشگاه او در سال ۱۳۶۳ در رشته زبان و ‌ادبیات فارسی به دانشگاه رفت و این رشته را تا مقطع دکترا گذراند و در سال ۱۳۷۶ از پایان‌نامه دکترایش با راهنمایی دکتر شفیعی کدکنی با عنوان «سنت و نوآوری در شعر معاصر» دفاع کرد. وی در سال ۱۳۵۸ از جمله شاعرانی بود که در شکل‌گیری و استمرار فعالیت‌های واحد شعر حوزه هنری تا سال ۱۳۶۶ تأثیرگذار بود. طی این دوران مسئولیت صفحه شعرِ هفته‌نامه سروش را برعهده داشت و نخستین مجموعه شعرش را در سال ۱۳۶۳  «در کوچه آفتاب» که دفتری از رباعی و دوبیتی بود و به‌ دنبال آن «تنفس صبح» تعدادی از غزلها و حدود بیست شعر نیمایی که بعضی به اشتباه این اشعار را سپید می‌پندارند، منتشر کرد. این کتاب از سوی انتشارات حوزه هنری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی به‌‌چاپ رسید. او هیچگاه اشعار فاقد وزن نسرود و در عین حال این نوع شعر را نیز هرگز رد نکرد. وی تدریس در دانشگاه را در سال ۱۳۶۷ و در دانشگاه الزهرا آغاز کرد و سپس در سال ۱۳۶۹ در دانشگاه تهران مشغول تدریس شد. همچنین در سال ۱۳۶۸ جایزه نیمایوشیج، موسوم به مرغ آمین بلورین گرفت و در سال ۱۳۸۲ به‌ عنوان عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزیده شد. اشعار وی از حیث بلاغی ارزشمند بود و بر ظرفیت‌ها و توانمندی زبان فارسی افزود. او توانست ویژگی‌های سبکی و بلاغی شعر کلاسیک و شعر نیمایی را در شعرهایش تلفیق کند. یکی از عواملی که در نهایت، باعث برجستگی سبکی اوست، نوآوری در بلاغت و درک انتظار مخاطبان امروز از شعر است. آثار: از وی در زمینه‌هایی چون شعر کودک و نثر ادبی، آثاری منتشر شده‌است که به آنها اشاره می‌کنیم: طوفان در پرانتز (نثر ادبی ۱۳۶۵) منظومه ظهر روز دهم (شعر نوجوان ۱۳۶۵) مثل چشمه، مثل رود (شعر نوجوان ۱۳۶۸) بی‌بال پریدن (نثر ادبی ۱۳۷۰) مجموعه شعر آینه‌های ناگهان (۱۳۷۲) به‌قول پرستو (شعر نوجوان ۱۳۷۵) گزینه اشعار (۱۳۷۸ مروارید) مجموعه شعر گل‌ها همه آفتابگردان‌اند (۱۳۸۰ مروارید) دستور زبان عشق (۱۳۸۶ مروارید) «دستور زبان عشق» آخرین دفتر شعر قیصر امین پور بود که تابستان ۱۳۸۶ در تهران منتشر شد و بر اساس گزارش‌ها، در کمتر از یک ماه به‌چاپ دوم رفت. وی پس از تصادفی در سال ۱۳۷۸ همواره از بیماری‌های مختلف رنج می‌برد و حتی دست کم دو عمل جراحی قلب و پیوند کلیه را پشت سر گذاشت. آرامگاه وی در زادگاهش گتوند است. میدان شهرداری منطقه ۲ تهران واقع در محله سعادت آباد، به‌نام قیصر امین پور نامگذاری شده است. ‎
سلام ای عطر مریم زیر باران! دوستت دارم خودت این ابر عاشق را بباران، دوستت دارم به باران می سپارم تا به روی شیشه ات از من هزاران بوسه بنویسد، هزاران دوستت دارم تو را چون اولین باری که گفتم «آب»، می خواهم شبیه اولین روز دبستان دوستت دارم شبیه کودکی که روی دستش می زند آرام نخستین قطره های نرم باران دوستت دارم چه باشی، چه نباشی دوست، عاشق، همسفر، همراه چه فرقی دارد اصلاً با چه عنوان دوستت دارم؟ تنفس می کنم زیبایی ات را، خواب می بینم شبیه نبض گل در ذهن گلدان دوستت دارم دلم را شهردار شهر عشقت کن که بنویسم به روی تابلوهای خیابان: دوستت دارم مرا در هُرم تابستان اندامت برویان تا خودم چتر تو باشم در زمستان، دوستت دارم اول برگزیده بخش نهایی رقابت شاعرانه اولین فصل برنامه سرزمین شعر شاعران
نهمین نشست محفل طنزپردازان استان فارس «بی‌شوخی» @khabarnameshaeranshiz عضو شوید 👈 خبرنامه شاعران
سبدی سیب سرخ (به سپاه و نازنینانش که سلیمانی پرور آمد) ...که پیر گفت، وَ ما جهد بی امان کردیم به آیه بود " اَعِدّوا " که ما چنان کردیم که پیر گفت به خندق مسیر سیل ببند به آیه بود که محکم " رباط خیل " ببند به خون زدیم حنا تارِ طره تارک را به سینه نقش زدیم آیه ی مبارک را که پند پیر حکیمانه بود، محکم بود که پند زال به فرزند خویش رستم بود : لگام وحش ، چنین گفت ، سهمگین باید مهارِ هار به زنجیر آهنین باید! فسان تیغ نه با خُرده ریگ مقدور است حساب جنگ نه با مرده ریگ مقدور است فسون دیو به باد بُرُوت ممکن نیست کمان سخت که با چوب توت ممکن نیست! اگر که تسمه نکوبد به وقت آمایش چموش چُست به رایض نمی کند کرنش که گرگ هار ، چنین گفت ، آفت گله است سگ ذُبول ، بدانید ، مفت مزبله است! اگر که شیر نباشی شکار خواهی شد چنان که شور نباشی بخار خواهی شد! کسی که خصم عنود از پیِ جدالش هست فقط به پنجه ی مفرغ فراغ بالش هست! چنین که گفت ، دلِ گرم را به راه زدیم قدم به ساحت پر هیبت سپاه زدیم سپاه عشق که میعادگاه یاران شد قرارگاه سرافراز پاسداران شد چه محشری چه جوانان پاک پنداری! چه چشم های نجیبی چه هیبتی! آری به دستچین سبدی سیب سرخِ آبزده انیس خلوت سجاده ی گلابزده به چهره تابش قندیل های محرابی که ذوق°مرگ شهادت ز روی بی تابی شبیه نقش علی اکبر جوان بودند به دلربایی تمثال پرده خوان بودند! فنای خویش طلب کرده در دل طوفان به گرم° باوریِ " کُلّ مَن علیها فان " ایا تو شاعرِ وامانده ی پریشان گو نفس به عطر بگردان، دمی ازایشان گو دهان بشوی به زمزم، ادب رعایت کن وضو بگیر سپس نامشان تلاوت کن! غلامرضا کافی
به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل و‌ گر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم
زمين از برگ، برگ از باد، باد از رود، رود از ماه روايت کرده‌اند ارديبهشتي مي‌رسد از راه بهاري م‍ي‌رسد از راه و مي‌گويند مي‌رويد گل داوودي از هر سنگ، حسن يوسف از هر چاه بگو چله‌نشينان زمستان را که برخيزند به استقبال مي‌آييمت اي عيد از همين دي‌ ماه  به استقبال مي‌آييمت آري دشت پشت دشت چه باک از راه ناهموار و از ياران ناهمراه به استهلال مي‌آييمت اي عيد از محرم‌ها به روي بام‌ها هر شام با آيينه و با آه... سر بسمل شدن دارند اين مرغان سرگردان گلويي تر کنيد اي تيغ‌هاي تشنه، بسم الله!
آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان قم برگزار می‌کند: پویش شعر《وعده صادق》 با موضوع انتقام مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران از رژیم غاصب صهیونیستی توجه: ۱.محدودیتی در قالب و تعداد آثار ارسالی وجود ندارد. ۲.از ۵شعر برگزیده در شب شعر وعده صادق تجلیل به عمل خواهد آمد. ۳.آثار خود را تا پایان فروردین ماه به همراه مشخصات برای ادمین کانال ایتا ادبیات قم به نشانی زیر ارسال بفرمایید. @adabqom