eitaa logo
محفل شعر قند پارسی
351 دنبال‌کننده
3هزار عکس
519 ویدیو
106 فایل
ارتباط با ادمین‌های کانال : محمد محمدی‌رابع @shiraz_wound ارسال شعر ‌و مطلب : حسین کیوانی @h_keyvani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
LHST_Volume 6_Issue شماره دوم - پیاپی 12 - بهار و تابستان 97_Pages 47-62.pdf
حجم: 563.7K
"بررسی ریشه‌های روایتی عامیانه، درباره‌ی کشف مرقد حضرت شاهچراغ" درباره‌ی چگونگی و زمان کشف مرقد حضرت احمدبن‌موسی(ع)، دو روایت متفاوت وجود دارد. نخست نقلی تاریخی که زمان پیداشدن مکان دفن ایشان را دوران اتابکان(قرن هفتم) می‌داند و در کتاب‌های شیرازنامه و شدالازار و هزارمزار به آن اشاره شده است و در خلال این روایت، از نقش آل اینجو در رونق جایگاه این مکان مذهبی سخن رفته است. روایت دوم که از اواخر دوران صفوی در میان عامه‌ی شیراز رواج یافته و در دوران قاجار جزیی‌تر و مبسوط شده، تاریخ کشف مدفن را زمان عضدالدوله‌ی دیلمی(قرن چهارم) می‌داند و نقش پیرزنی خرابه‌نشين را در پیداشدن پیکر احمدبن موسی(ع) نشان می‌دهد. در این مقاله، پس از نقد سندشناسانه‌ی روایت دوم، ریشه‌های تاریخی و ادبی شکل‌گیری این داستان عاميانه تحلیل شده است. https://eitaa.com/mmparvizan
شاه چراغ آلاله ی سرخ باغ شیراز تویی در عشق ،نشان داغ شیراز تویی با این همه تاریکی و با این همه شب یا حضرت گُل،چراغ شیراز تویی _کیوانی ذی القعده روز بزرگداشت سید الکریم حضرت شاهچراغ
✳️ جریان‌های شعر نو شعر مرامی: شاخص‌ترین شاعرانش هوشنگ ابتهاج و کسرایی شعر سیاه: (بین نوعی رمانتیسم تلخ و رئالیسم خشن و سورئالیسم در نوسان می‌ماند) آغازگرش فریدون توللی، ترویج این شعر نصرت رحمانی. شعر نیمایی: از وفادارترین پیروان نیما در شعر نیمایی، اخوان‌ثالث است. شعر سپید: بیشتر تأکید به موسیقی معنایی و درونی کلمه‌ها داره .. اصطلاح سپید از احمد شاملو است. هرچند افراد دیگه‌ای هم در این زمینه بودن اما شاملو گسترشش داد. شعر بنفش: ظاهراً بی‌وزن نامتعارفی داره و برای مخالفت با نیما، هوشنگ ایرانی این نوع رو به‌کار برد. بعدها شاعران دیگه‌ای ازش تأثیر گرفتن و این شیوه تکامل پیدا کرد ❇️ «از کتاب تاریخ، تحلیل و نقد شعر معاصر ..» آرایه های ادبی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مرحوم حسین پناهی در ۶ شهریور (۱۳۳۵) در روستای دژکوه واقع در حوالی شهر سوق از توابع شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد زاده شد. شعر معاصر به وسیله نیما یوشیج پایه‌گذاری شد و پس از او نیز به وسیله دیگر شاعران گسترش یافت. یکی از این شاعران حسین پناهی است. پناهی از شاعرانی محسوب می‌شود که بیشتر اشعار خود را به شیوه شعر سپید و موج نو سروده‌است و در سروده‌هایش مانند بیشتر اشعار دهه ۷۰ خورشیدی چندان درگیر ادبی بودن شعر نبوده‌است. شعر پناهی از نظر صورت به سبک شعر سپید است. پناهی شاعری است که سعی دارد بیشتر به درونمایه شعر توجه داشته باشد تا اینکه خود را درگیر ظواهر شعر کند. پناهی بازیگری را نخست از مجموعه تلویزیونی محله بهداشت آغاز کرد. سپس چند نمایش تلویزیونی با استفاده از نمایشنامه‌های خودش ساخت که مدت‌ها توجهی به آنها نشد. با پخش نمایش دو مرغابی در مه از تلویزیون که علاوه بر نوشتن و کارگردانی خودش نیز در آن بازی می‌کرد، خوش درخشید و با پخش نمایش‌های تلویزیونی دیگرش طرف توجه مخاطبان خاص قرار گرفت. نمایش‌های دو مرغابی در مه و یک گل و بهار که پناهی آنها را نوشته و کارگردانی کرده بود، بنا به درخواست مردم به دفعات از تلویزیون پخش شد. در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد، او یکی از نوآورترین نویسندگان و کارگردانان تلویزیون بود. در اواخر دهه ۷۰ بازنویسی فیلمنامه سریال تلویزیونی مریم مقدس را در کنار کارگردان مجموعه و حسین نوری بر عهده گرفت که این مجموعه به یکی از سريال‌های پرمخاطب تاریخی ایران بدل شد. به دلیل فیزیک کودکانه و شکننده، نحوه خاص سخن گفتن، سادگی و خلوصی که از رفتارش می‌بارید و طنز تلخش بازیگر نقش‌های خاص بود. اما حسین پناهی بیشتر شاعر بود؛ و این شاعرانگی در ذره‌ذره جانش نفوذ داشت. نخستین مجموعه شعر او با نام من و نازی در ۱۳۷۶ منتشرشد. این مجموعهٔ شعر تاکنون بیش از شانزده بار تجدید چاپ و به شش زبان زندهٔ دنیا ترجمه شده‌است. سرانجام وی در ۱۴ مرداد ۱۳۸۳ در سن ۴۸ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت و در قبرستان شهر سوق (واقع در استان کهگیلویه و بویر احمد) به وصیت خود وی و به دلیل اینکه مادرش در آنجا دفن شده بود به خاک سپرده شد. علت مرگ وی بنا به گواهی فوت ایست قلبی بوده‌است
هو الحی خبر از خود بگیر و  تنها شو در بهار خودت شکوفا شو خبر از خود بگیر، آیینه! خبر از خود بگیر و زیبا شو خبر روزنامه ها  سطحی ست از خبرنامه های ژرفا شو تو بسیطی، بسیط ،  بی حرف است محو آفاقِ بی الفبا شو عاشقِ آن سکوتِ سُکرآور فارغ از های و هوی و غوغا شو در تماشای نیستی، هستی بگذر از بودها و پیدا شو چشمها را ببند ، خواهی دید پس تماشاگر تماشا شو "عشق، بی خویشتن شتافتن است" رودِ بی اختیار پویا شو من کجا بود؟اوست هستی اوست بگذر از این حباب و دریا شو پرسشی هست اگر ، جواب تویی به خود آی و بدون آیا شو به تماشای آسمان برخیز زودتر،  دیر می شود، پا شو... و فروبستگی ست کار جهان در بهار خودت شکوفا شو قربان ولیئی فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت باران.. سلام حضرت باران سلام حضرت عشق دوباره عرض ادب احترام حضرت عشق کویر خشک ترک دیده ایم ، بی مهرت ببار بر سر ما صبح و شام حضرت عشق دلم گرفته ، هوای ضریح می خواهد بخوان مرا به حرم با مرام حضرت عشق کرم نموده دلم را ، به دامنت بپذیر کبوترانه ، به مشهد بیام حضرت عشق در آسمان حرم بال و پر زدن عشق است اسیر حال خوش کفترام ، حضرت عشق به آستان شما ، شوق خادمی دارم مرا غلام حریمت بنام حضرت عشق خلاصه ، آنچه که گفتم عرض حالی بود نگاه مهر شما مُستَدام ، حضرت عشق
و چهارمین در شیراز با هدایت شاعر جوان شیرازی : این بار به دعوت معاونت فرهنگی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز با موضوع «آشنایی با سعدی شیرازی» ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا