eitaa logo
محفل شعر قند پارسی
290 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
302 ویدیو
91 فایل
ارتباط با ادمین‌های کانال : محمد محمدی‌رابع @shiraz_wound ارسال شعر ‌و مطلب : حسین کیوانی @h_keyvani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر صبح باید دروازه ای برای رویش دوباره مهربانی باشد همان که نیما گفت : پس از این همه چیز جهان تکراریست جز "مهربانی"🍃 سلااام صبح قشنگ شما مهربانان بخیر✋🌺🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ مناظره در ادبیات فارسی ❇️ ژرف ساخت مناظره حماسه است، زیرا در آن بین دو چیز بر سر برتری و فضیلت خود بر دیگری نزاع و اختلاف در می‌گیرد و هر یک با استدلالاتی خود را بر دیگری ترجیح می‌نهد و سرانجام یکی مغلوب یا مجاب می‌شود. ❇️ علاوه بر قالب شعر، مناظره همچنین گاهی به صورت نثر است و مخصوصاً در مقاله دیده می‌شود. ❇️ در ادب فارسی، مناظره بر مبنای «سؤال و جواب» است و این هر دو خاص شعر فارسی است و قبل از اسلام هم در ادبیات ایران سابقه داشته‌است و مثلاً در منظومهٔ درخت آسوریک دیده می‌شود. ❇️ نخستین شاعری که به نوع ادبی مناظره پرداخته، اسدی صاحب گرشاسبنامه و لغت فرس اسدی است. از او مناظره‌هایی به نام‌های مناظره آسمان و زمین، مغ و مسلمان، نیزه و کمان، شب و روز، عرب و پارسی به‌جا مانده‌است. همچنین در اشعار ناصرخسرو نیز مناظره به کار رفته‌است. ❇️ مناظره گاهی به صورت نثر است. در گلستان سعدی جدال سعدی با مدعی، نمونه یک مناظره منثور است. ❇️ از شاعران معاصری که به مناظره توجه داشته، می‌توان به پروین اعتصامی اشاره کرد. قالب شعری مناظره قصیده یا قطعه است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ويژگي‌هاي حماسه: ✳️ هر حماسه دارای چهار زمینه‌ی داستانی، قهرمانی، ملی، شگفت‌آوری‌ست. 📄زمینه داستانی حماسه: یکی از ویژگی‌های حماسه، داستانی-روایی بودن آن است؛ بنابراین حماسه را می‌توان مجموعه ای از حوادث دانست. با این که در حماسه- بی هیچ تردیدی- مجموعه ای از وصف‌ها، خطبه‌ها، تصویرها و... وجود دارد، اما همه‌ی این عناصر نسبت به داستانی بودن فرعی هستند.  💪زمینه قهرمانی حماسه: بیش‌ترین موضوع حماسه را اشخاص و حوادث تشکیل می‌دهند و وظیفه‌ی شاعر حماسی آن است که تصویرساز انسان‌هایی باشد که هم از نظر نیروی مادی ممتازند و هم از لحاظ نیروی معنوی، قهرمانان حماسه، با تمام رقتی که از نظر عاطفی و احساسی در آنها وجود دارد، قهرمانانی ملی هستند؛ مانند "رستم" در شاهنامه‌ی فردوسی.  💠زمینه ملی : حوادث قهرمانی که به منزله تاریخ خیالی یک ملت است، در بستری از واقعیات جریان دارند. واقعیاتی که ویژگی‌های اخلاقی نظام اجتماعی، زندگی سیاسی و عقاید آن جامعه را در مسائل فکری و مذهبی در برمی‌گیرد. شاهنامه نیز تصویری‌ست  از جامعه‌ی ایرانی در جزئی‌ترین ویژگی های حیاتی مردم آن. در همان حال که با خواندن شاهنامه از نبردهای ایرانیان برای کسب استقلال در برابر ملل مهاجم، آگاهی می‌یابیم، مراسم اجتماعی، تمدن و مظاهر مدنیت، آداب و رسوم و اخلاق ایرانیان و مذهب ایشان و حتی خوشی‌ها و آرمانهای پهلوانان و بحث‌های فلسفی و دینی آنان آگاه می‌شویم.  🏵زمینه خرق عادت: از ديگر شرايط حماسه، جريان يافتن حوادثي‌ست كه با منطق و تجربه‌ي علمي سازگاري ندارد. در حماسه رويدادهاي غيرطبيعي و بيرون از نظام عادت ديده مي.شود كه تنها از رهگذر عقايد ديني عصر خود توجيه‌پذير هستند؛ بدين گونه است كه ملتي، عقايد ماوراي طبيعي خود را به عنوان عاملي شگفت‌آور در حماسه‌ي خويش به كار مي گيرد. در حماسه‌ها، موجودات و آفريده هاي غير طبيعي در ضمن حوادثي كه شاعر تصوير مي‌كند، ظهور مي‌يابد. وجود سيمرغ، ديو سپيد، روئين تن بودن اسفنديار و عمر هزار ساله‌ي زال و ... عناصر و پديده‌هايي هستند كه همچون رشته‌هايي استوار زمينه تخيلي حماسه را تقويت مي‌كنند. آرایه های ادبی حماسه فتح خرمشهر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای سوره ی ناتمام ای خرمشهر موسیقی بی کلام ای خرمشهر ای کرببلای خُرّم از خون شهید از دور تو را سلام ای خرمشهر خرداد ،روز مقاومت وپیروزی
 ❇️ یا بیگانه سازی در ادبیات و هنر به شگردی اطلاق می گردد که با استفاده از آن، نویسنده یا هنرمند در اثر خود به گونه ای نامعمول به اشیاء و پدیده ها می نگرد و بدین ترتیب سعی بر آن دارد تا نگاهی نو به اطراف خود بیندازد ... ❇️ این شگرد اقسام مختلف دارد و اگر چه در دوران معاصر نامی برای خود یافته، از دیر باز مورد استفاده بوده است و در ادبیات فارسی بی سابقه نیست. ❇️ در این میان سهراب سپهری فراوان از این شگرد استفاده کرده است. به عنوان مثال می توان به ترکیباتی مثل «هندسه ی دقیق اندوه » یا « سجود سبز محبت» یا این قطعه اشاره کرد: خانه هاشان پر داوودی بود چشممان را بستیم دستشان را نرساندیم به سر شاخه ی هوش جیبشان را پر عادت کردیم. ❇️ این اصطلاح را نخستین بار "ویکتور شکلوفسکی " منتقد روس ( ۱۸۹۳ تا ۱۹۷۵ میلادی) و نماینده ی نخستین گروه فرمالیست های روس به کار برد.
•••┈✾~🤍~✾┈••• یک لحظه کنارم بنشین، حرف زیاد است بازار غَزل بعد تو بدجور کِساد است! کمبودِ تو بیماری سختی است، کُشنده! بی حسی و بی میلی و کم‌ شعریِ حاد است! هر چند که من مُرده‌ام از دوری‌ات اما برگرد که آغـوش تو یک جور مَعاد است..! اجبار نکردم که کنارم بنشـینـی؛ یک لحظه ولی، لطف بکن! پیشنهاد است.. وقتی که نباشی به خدا حسِ غزل نیست با اینکه دلم لب به لب و حرف زیاد است..!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شد جمعه و دیگر خبری از سفرت نیست دیگر خبری از سفر پُرثمرت نیست ای خادم ایران! نکند خسته شدی تو در گوشه ی دِه‌کوره چرا پس گذرت نیست؟ برخیز و ببین بتکده ها هلهله دارند ای بت شکن ناب،نشان از تبرت نیست افتاده چرا روی زمین تاج سیادت؟ عمّامه ی خاکی ز چه رو، روی سرت نیست؟ در جنّتِ حق هستی و صد شکر که دیگر بی معرفتی ، طعنه زنی، دُور و بَرَت نیست ای مرثیه خوانِ پسر فاطمه برخیز ایران همه روضه‌ست ولی چشم ترت نیست... ۱۴۰۳/۳/۴ کانال