ما را به جز خیالت، فکری دگر نباشد
در هیچ سر خیالی، زین خوبتر نباشد
کی شبروان کویت آرند ره به سویت
عکسی ز شمع رویت، تا راهبر نباشد
ما با خیال رویت، منزل در آب دیده
کردیم تا کسی را، بر ما گذر نباشد
هرگز بدین طراوت، سرو و چمن نروید
هرگز بدین حلاوت، قند و شکر نباشد
در کوی عشق باشد، جان را خطر اگر چه
جایی که عشق باشد، جان را خطر نباشد
گر با تو بر سر و زر، دارد کسی نزاعی
من ترک سر بگویم، تا دردسر نباشد
دانم که آه ما را، باشد بسی اثرها
لیکن چه سود وقتی، کز ما اثر نباشد؟
در خلوتی که عاشق، بیند جمال جانان
باید که در میانه، غیر از نظر نباشد
چشمت به غمزه هر دم، خون هزار عاشق
ریزد چنانکه قطعاً کس را خبر نباشد
ازچشم خود ندارد سلمان طمع که چشمش
آبی زند بر آتش، کان بیجگر نباشد
#سلمان_ساوجی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ خیزید و خز آرید که هنگام خزان است
باد خنک از جانب خوارزم وزان است
🟦 آرایه:
واجآرایی: تکرار صامت های /خ/ و /ز/
🟪 وزن: مستفعلُ مستفعلُ مستفعلُ مستف (مفعولُ مفاعیلُ مفاعیلُ فعولن)
🟪 در بیت، وزن همسان و ناهمسان «هر دو» یافت می شود.
مهرِ عدالت
«خدا کند ورقِ روزگار برگردد»
ز جادههای سحر، آن سوار برگردد
زمین بلرزد و دیوار شب فرو ریزد
زمان بچرخد و آیینهدار برگردد
دوباره مهرِ عدالت بتابد از مشرق
به دستهای علی، ذوالفقار برگردد
خدا کند که فلسطین، ز غم شود آزاد
رها شود ز غم و از حصار برگردد
دوباره خنده به لبهای غزه بنشیند
به قلب مُضطربِ او، قرار برگردد
خدا کند برسد سیب سرخ لبنان باز
به این دیار مبارک، بهار برگردد
خدا کند که به پایان رسد شب هجران
ز جادههای سحر، آن سوار برگردد
✍🏻 #رضا_اسماعیلی
🏷 #شعر_انتظار | #فلسطین | #لبنان
جـهـان، بـه مـجـلـسِ مـســتـانِ بـیخِــرَد مـانَـد
که در شکنجه بُوَد هر کسی که هُشیار است
#صائب_تبریزی
#معرفیشاعران
بیگم دختر هاتف، متخلص به رشحه (۱۱۹۸ قمری - ؟) شاعر ایرانی در دوران قاجار بود.
پدر بیگم (هاتف اصفهانی)، شوهرش (میرزا علی اکبر، متخلص به «نظیری»)، پسرش (میرزا احمد متخلص به «کشته») و برادرش (سید محمد متخلص به «سحاب») نیز همگی شاعر بودند.
مقام شعری بیگم از برادرش «سحاب» بلندتر بود. او از سادات بود و مدح بعضی از دختران و پسران فتحعلی شاه قاجار میگفت. محمودمیرزا در تذکره نقل مجلس مینویسد رشحه شاعری بسیار توانا بود و «با لاله خاتون و مهری هروی و مهستی گنجوی که مهتر و بهتر شعرای نسوان میباشند همسر و برابر است.»
دیوان شعر بیگم به گفته محمودمیرزا سه هزار بیت شعر داشت که از بهترین و بزرگترین دیوانهای یک زن شاعر ایرانی بود ولی متاسفانه در دست نیست. در تذکره نقل مجلس صدبیت از شعرهای او و ضمیمه دیوان هاتف هفتاد و پنج بیت آمده است.
تاریخ دقیق مرگ وی مشخص نیست ولی تا سال ۱۲۳۱ ق رشحه هنوز زنده بود.
#رشحه
13.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢شعر طوفانی احمد بابایی در بزرگداشت شهید نصرالله
گفتی این زخمها پر و بال است
شیعه اوجش میان گودال است
تو خودت گفتی امر امر ولی است
یاد دادی که عشق سیدعلی است
احمد نیکطلب مشهور به یاور همدانی در ۲ اردیبهشت ۱۳۱۳ متولد شد.
وی شاعر، ترانهسرا،نویسنده، خوشنویس، گوینده رادیو و پژوهشگر اهل ایران بود.
او در طول عمر خود از اعضای هیئت مدیره انجمنهای مختلف ادبی از جمله انجمن ادبی ایران و دبیر انجمن ادبی حافظ بود.
همچنین بعضی از اشعار او در رادیو خوانده شدهاست. او از معدود شاعران اهل همدان بود که به گویش همدانی شعر نیز سرودهاست. اشعار احمد نیکطلب را به سبکهای هندی و عراقی میدانستند.
قالب بیشتر سرودههای او غزل و ترانه و قصیده است که اغلب با مضامین عاطفی و اجتماعی به طبع رسیدهاست.نام دیوان اشعار او سایه سار الوند است.او کارشناس رشتهٔ روابط عمومی و روزنامهنگاری از دانشکدهٔ علوم و ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران بود.
نخستین مقاله او در مجله ارمغان به چاپ رسید.
احمد نیک طلب پس از سال ها فعالیت در حوزه ادب و زبان فارسی سرانجام در ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ خورشیدی بر اثر بیماری چشم از جهان فروبست.
#یاور_همدانی #معرفی_شاعر
#شعر_بخوانیم ؛
پرسه در کوی غزل بیتو عجب دلگیر است
دلم از رهگذرانش، ز غروبش سیر است
امشب این کوچه ز تنهایی من میگوید
دل بیچاره که در وسوسهات تسخیر است
بین اوزانو قوافی شدهام زندانی
فکرم هر ثانیه با قافیهها درگیر است
من شبگرد غزل سوخته از خود نالم
که دلم در قفس خاطرهها زنجیر است
منو این کوچهی بن بست تو را کم داریم
ترسم آن لحظه بیایی که جوانت پیر است
منمو عکس تو در قابو نگاهی خسته
چشم من سوی لب بستهی یک تصویر است
تو ثریای منی آمدنت شیرین است
من نگویم که چرا آمدهایو دیر است
شهریارم که بسی خون جگرها خوردم
چه بگویم که قلم ناطق بی تزویر است ؛
#شهریار
🎧i 📚🎧
4_5765041512299632032.opus
3.3M
نقد شعر دکتر سید حسن حسینی
دکتر داودرضا کاظمی
کانال گروه ادبیات دانشگاه چالوس
عطر صبح از شیشه هستی پراکنده شده
بلبل از شادی پراز سرمستی و خنده شده
گل لبانش تر شده از شبنم عشق پگاه
آسمان ازصورت خورشید زیبنده شده
ک_قالینی_نژاد_افروز
ـــــــــــــــــــــــ
صدها رباعی ناسروده
ابوسعید ابوالخیر
تنها سه بیت از خود سروده است و بس!
▪️در میان «شاعرانِ بزرگی که صاحبِ دیوانهای مشهورند ولی هرگز شعر نگفتهاند» یعنی امثال خواجه عبدالله انصاری و حلاج (منظور دیوان فارسی اوست) و باباکوهی، ابوسعید در صدر قرار دارد. بوسعید دو رباعی و در حقیقت یک رباعی و نیم سروده است.
برای بسیاری از مردم، دشوار است پذیرفتن این حقیقت که ابوسعید جز یک رباعی و نیم، شعر دیگری نسروده باشد اما چه میتوان کرد که مؤلفان زندگینامهٔ او که از خاندان او و نزدیک عصر او بودهاند، همه تصریح دارند براینکه وی جز دو رباعی شعری دیگر نسروده است و معاصران و نزدیکان به عصر وی که به زندگینامهٔ او پرداختهاند و همهٔ فضایل او را از علم و کرامت یادآور شدهاند، اشارهای به شاعری او ندارند نه صاحب تاریخ نیشابور و نه سمعانی و نه رافعی هیچ کدام اشارهای در این باب نکردهاند تنها هُجویری از قدما شعری عربی را به نام او آورده که اتفاقاً از او نیست و ما در جای خود در باب آن شعر بحث کردهایم.
▪️پس چهگونه است که وی شعر ناگفته، در صدر شاعران زبان فارسی و در شمار محبوبترین گویندگان تاریخ ادب ما قرار دارد؟
هیچ تردیدی نیست که وی با همان یک رباعی و نیم نشان داده است که استعدادی شگرف در سرودن شعر داشته ولی عامل اصلی شهرت او به شاعری نه این استعداد شعر سرودن، بلکه، استعداد بسیار بسیار عجیبِ با شعر زیستن و در شعر نَفَس کشیدن است.
از همان سن پنجشش سالگی زندگی او با شعر آغاز میشود و آن رباعی «این عشق بلی عطای درویشان است» زمزمهٔ او میشود تا آخرین کلامش در بستر مرگ، به روایت رافعی، پس از گفتن الحمدلله این رباعی است:
آزادی و عشق چون به هم نامدراست
بنده شدم و نهادم از هرسو خواست
زین پس چونان که خواهدم دوست رواست
گفتار و خصومت از میانه برخاست
و پس از این چشم از جهان فرومیبندد و برای همیشه خاموش میشود.
▪️آن دو رباعی که بوسعید مسلماً آنها را سروده عبارتند از بیتی که در پاسخ رقعهٔ درویشی به نام حمزةالتُّراب نوشته و دیگری رباعی «جانا به زمین خابران خاری نیست»
اینک به عین تصریح محمد بن منور توجه کنید:
«روزی [حمزةالتّراب] به شیخ ما رقعهای نبشت، و بر سر رقعه، تواضع را، بنوشت که «ترابُ قَدَمِه» شیخ ما قدس الله روحهُ العَزیز، بر ظَهرِ [پشت] رقعه نوشت جواب آن این یک بیت و بدو فرستاد، بیت:
یک:
چون خاک شدی خاک تراخاک شدم
چون خاک تراخاک شدم پاک شدم
ادامه از محمد بن منور:
«جماعتی را گمان افتاد که بیتهایی که در میان سخن بر زفان مبارک شیخ ما میرفته است او گفته است و نه چنان است. در همه عمر او الّا این یک بیت که بر پشت رقعهٔ حمزه نوشت و این دو بیت که شیخ فرمود،
دو:
جانا به زمین خابران خاری نیست
کش با من و روزگار من کاری نیست
با لطف و نوازش جمال تو مرا
در دادن صدهزار جان عاری نیست
بیش از این، او، نگفته است. دیگر هرچه بر زفان او رفته است همه آن بوده است که از پیران خویش یاد داشته است.»
و زندگینامهنویس دیگر بوسعید که قبل از مؤلف اسرارالتوحید زیسته و نزدیکتر به عصر بوسعید است در دنبال داستانِ بوحمزةالتّراب و نامه و جواب شیخ، میگوید:
« پس [شیخ] روی به جمع کرد و گفت ما هرگز شعر نگفتهایم آنچ بر زبان ما رود گفتهٔ عزیزان بود و بیشتر از آن پیر ابلقسم بشر بود.»
▪️اجتهاد در مقابل این دو نصّ قدیمی، و از سوی دیگر، نبودن کوچکترین اشارهای به شاعری بوسعید در اسناد کهن زندگی او، از قبیل گفتار سمعانی و عبدالغافر و رافعی بسیار دشوار است؛ بهخصوص که کسی بخواهد مانند مرحوم استاد سعید نفیسی از تعبیر بیت گفتن، استفادهٔ شعر سرودن کند و معتقد شود که در تعبیر این مؤلفان هرجا آمده است که «شیخ این بیت گفت» یعنی این بیت را سرود با اینکه متون فارسی سرشار است از تعبیر بیت گفتن به معنی خواندن و قرائت کردن. به خصوص که مؤلف اسرارالتوحید فصلی را که اختصاص به این شعرها ذارد تحت عنوان «آنچه بر زفان شیخ رفته» آورده است و نه «آنچه سروده».
آنچه استاد سعید نفیسی تحت عنوان سخنان منظوم ابوسعید ابیالخیر چاپ و منتشر کرده است است، شعرهایی است که به لحاظ سبکشناسی و تحولات معنی و صورت در شعر فارسی نه تنها به ابوسعید که به چند قرن بعد از او نیز غیرقابل انتساب است.
محمدرضا شفیعی کدکنی
برای مطالعهٔ بیشتر رجوع کنید به:
اسرارالتوحید فی مقامات شیخ ابی سعید [ابوالخیر]، مقدمهٔ مصحّح، صفحات صدوپنج تا صدوپانزده
#ابوسعید_ابوالخیر
#کتاب_صوتی
در کتاب مصور «قلم و تاج»، نوشتهی ابراهیم حسنبیگی، نوجوانان روایاتی از هوشمندیها و منش و روش وزیران بزرگ ایرانی - از دوران باستان تا زمان امیرکبیر- را میخوانند. این کتاب از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
از
🎧📚
15.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کتاب_صوتی
این کتاب با روایتی از زندگی بزرگمهر، وزیر انوشیروان، آغاز میشود و تا قتل امیرکبیر ادامه مییابد تا مخاطبان بدانند که تاریخ تنها روایت جنگها و کشورگشاییها نیست.
i 📚🎧
#شعر
در دل من چیزی ست
مثل یک بیشه نور
مثل خواب دم صبح
و چنان بیتابم
که دلم میخواهد
بدوم تا ته دشت
بروم تا سر کوه
زندگی تابش نوری ست
مرا می خواند
#سهراب_سپهری
i 📚🎧
تا بفهمی درد را...
سالها بر بی پناهان بمب و موشک می زنی
بر زن و مرد و جوان و پیر و کودک می زنی
پارسونیک ِساخت ایران شخم زد خاک تورا
تا بفهمی درد را وقتی که جفتک می زنی
#محمد_جعفر_زارع_خوشدل ۹۹۲
ایتا
https://eitaa.com/joinchat/3838312753Cd75444eef6
تلگرام
https://t.me/khoshdeltanzjedi
#رژیم_غاصب_صهیونیستی #فلسطین_غزه_لبنان #اشعار_حماسی #بمب_موشک #پیروزی
مردان میدان
چه سخت است داغ علمدار دیدن
غم یار، در اوج پیکار دیدن
چه سخت است در اوج غوغای صفین
علی را عزادار عمار دیدن
به بیتابی موجهای فراتیم
به هنگامهٔ چشم خونبار دیدن
نمیدید در خواب هم دیدهٔ ما
به خون خفته آن چشم بیدار دیدن
ز یوسف به یک پیرهن خیره ماندن
ز یحیی سری دست اغیار دیدن
به گفتن نیاید، به باور نگنجد
چنان کوه را زیر آوار دیدن
همین است تقدیر مردان میدان
به پیکارها پیکر یار دیدن
تنی را به میدانِ مین ارباً اربا
تنی را پر از خون به رگبار دیدن
ولی نیست هرگز به قاموس مردان
هراسی از این راه دشوار دیدن
هراس است بر جان خیبرنشینان
سَنابرق شمشیر کرّار دیدن
مَهیب است فریاد یا حیدر ما
مهیب است هان! قهر قهار دیدن
همه هیبت گنبد آهنین را
بر این عنکبوتان چنان تار دیدن
مهیب است در بارش «رعد» و «سجیل»
زمین و زمان، تیره و تار دیدن
بهناگاه «فتاح» و «خیبرشکن» را
بر این قلعهٔ کهنه آوار دیدن
جسدهای مشئوم دیوانهدیوان
به هر کوی و بازار بر دار دیدن
«بعثنا علیکم عباداً لنا» را
به سربند گُردان احرار دیدن!
زمان «فجاثوا خلالالدیار» است
شرر بر سراپای اشرار دیدن
✍🏻 #محمدمهدی_سیار
🏷 شهید والامقام #سیدحسن_نصرالله
✴️ بهمناسبت شهادت پرچمدار مقاومت در منطقه؛
*عصر شعر سراسری «راز نصرالله» برگزار میشود*
✴️ بهمناسبت شهادت پرچمدار مقاومت در منطقه، حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله دبیرکل حزبالله لبنان، عصر شعر سراسری «راز نصرالله» در شهر شیراز، به صورت همزمان با سراسر استانها برگزار میشود.
📆 ساعت ۱۵:۳۰ روز یکشنبه ۱۵ مهر در سالن کتابدار کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی
💢 این ویژهبرنامه به صورت زنده از شبکه اینترنتی کتاب (ketab.tv) و پایگاه اطلاعرسانی (www.iranpl.ir) و آپارات (www.aparat.com/iranpl) نهاد کتابخانههای عمومی کشور پخش میشود.
🌐 iranpl.ir/xvC2
🔊 @farspl
خواجه شیراز میزبان نمایش “لسانالغیب”/ آرامگاه حافظ شیرازی از ۱۳ مهرماه میزبان تئاتر "لسانالغیب" است که به مناسبت هفته بزرگداشت حضرت حافظ برگزار میشود و تا دوشنبه 16 مهرماه جاری ادامه دارد..
🔻🔻🔻
https://farhangi-fars.com/?p=57930
🔻🔻🔻
https://fars.farhang.gov.ir/fa/news/762474/
#اداره_کل_فرهنگ_و_ارشاد_اسلامی_فارس
🔸ارتباط با ما:
🔻🔻🔻
Eitaa.com/farhangi_fars
✴️ بهمناسبت شهادت پرچمدار مقاومت در منطقه؛
*عصر شعر سراسری «راز نصرالله» برگزار میشود*
✴️ بهمناسبت شهادت پرچمدار مقاومت در منطقه، حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله دبیرکل حزبالله لبنان، عصر شعر سراسری «راز نصرالله» در شهر شیراز، به صورت همزمان با سراسر استانها برگزار میشود.
*📆 ساعت ۱۵:۳۰ روز یکشنبه ۱۵ مهر در سالن کتابدار، کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی*
💢 این ویژهبرنامه به صورت زنده از شبکه اینترنتی کتاب (ketab.tv) و پایگاه اطلاعرسانی (www.iranpl.ir) و آپارات (www.aparat.com/iranpl) نهاد کتابخانههای عمومی کشور پخش میشود.
🌐 iranpl.ir/xvC2
🔊 @farspl
*📌با ما همراه باشید:*
[ایتا](https://eitaa.com/farspl) | [سروش
](https://splus.ir/farsplir) | [آپارات](https://https://www.aparat.com/nahadlibraryfars)
عصر شعر و روایت و داستان
«ذوق انتقام»
در رثای شهدای آزادی راه قدس
و حمایت از جبهه مقاومت 🇮🇷🇵🇸
✨با حضور جمعی از #شاعران_و_نویسندگان انجمن های شعر و ادبیات شیراز🖋🌹
🔉و رونمایی از مجموعه آلبوم صوتی
"یک مشت زیتون" 🌿
⏰زمان:
دوشنبه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۰
🏢مکان:
میدان کوزه گری - ابتدای دلاوران بسیج - بعد از بوستان جوان - پردیس سینمایی تارُخ- سالن ترنج
📌پرديس سینمایی تارخ
https://nshn.ir/8frbgj0z_FQIdf
حضور برای عموم آزاد است🌹
🔹انجمن ادبی قاف
🔸سرای ادبی جهادیان
🔹انجمن ادبی سیب نارنجی
🔸محفل شعر قند پارسی
🔹انجمن شعر دختران آفتاب
🔸دفتر روایت و ادبیات پایداری
🔹محفل شعر اردیبهشت
🔸مدرسه شعر و داستان کلمه
🔹خانه شعر و ادبیات خاتم
@khatam_shz
محفل شعر قند پارسی
سلام به دوستان عزیز
برای این برنامه
به امید خدا
چندین کارت هدیه هم به قید قرعه اهدا خواهد شد.
دستمریزاد به دوستان کتابخانه!
💰💰💰💰💰