۱۷ آذر زادروز محمدرضا اصلانی
(زاده ۱۷ آذر ۱۳۲۲ رشت) شاعر، سینماگر، هنرپژوه و فارغالتحصیل رشته نقاشی
او از شاعران فعال و مطرح موجنو دهه چهل بود که اشعارش امیدی در میان هواداران شعر مدرن برانگیخته بود و از جمله کسانی بود که بعدها بیانیه شعر حجم - شکل بهسامان رسیده موج نو - را زیر نظر یداله رؤیایی امضاء کرد.
از جمله آثارش «شبهای نیمکتی، روزهای باد» (۱۳۴۴) در شرایطی منتشر شد که هنوز جسارت چاپ و پخش این نوع شعر معمول نبود. سه سال پیشتر، احمدرضا احمدی با چاپ مجموعه شعر «طرح» در ۵۰۰ نسخه این جریان را آغاز کرده بود. پیوستن فروغ فرخزاد و سهراب سپهری به جریان موجنو هرچند بدون تأیید بود اما شاکله زیباییشناسی آثار آنان را تغییر داده بود.
با این وجود، او یک شاعر محفلی نبود و چندان ارتباطی هم با این گروه نداشت؛ هرچند که دوستشان داشت. در حقیقت، وی با گروهی از دانشجویان دانشکده هنرهای تزئینی همراه بود و سپس هم جدا شدند و همین گروه بودند که کتاب «شبهای نیمکتی، روزهای باد» را منتشر کردند. این افراد مهدی سحابی، حسین رسائل، منوچهر صفرزاده، فرشید ملکی و قدسی قاضینور بودند. به گفته وی: «نفری صد تومان گذاشتند و این کتاب منتشر شد» طرح جلد «شبهای نیمکتی، روزهای باد» هم از مهدی سحابی بود و این برای اولینبار بود که نوشته نام کتاب، تبدیل به گرافیک جلد میشد. در آن زمان کتابی نبود که چنین طرح جلدی داشته باشد.
او که در دانشکده هنرهای تزئینی بهجای آشنایی با هرنوع هنر کلاسیک، مستقیم به نقاشی مدرن پرداخته بود، به مطالعه کتابهای هنر مدرن پرداخت و با آشنایی با معماری مدرن به مفهوم بافتها حساس گشته و چنین نگاهی به جهان مسئله او شد.
در واقع موج نوییها همچون کاندینسکی معتقد بودند سبک هر نقاش "اینجا شاعر" برحسب سودایی و ضرورتی باطنی که در وجود خود حس میکند تعیین میشود.
کتابشناسی:
(۱۳۴۴) دفتر شعر: شبهای نیمکتی، روزهای باد، نشر تهران
(۱۳۵۴) دفتر شعر: بر تفاضل دو مغرب
(۱۳۵۷) دفتر شعر: سوگنامه سالهای ممنوع، شرکت انتشارات زردیس
(۱۳۷۸–۱۳۸۹) آراء و نظریات سینمایی: دگرخوانیِ سینمای مستند، نشر رونق؛ مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
شامل: طرح و تشریح ماهیت فلسفی، ادبی و زیباییشناختی سینما است. «دگرخوانی» پس از کتاب «واقعیتگرایی فیلم» نوشته فریدون رهنما به سال ۱۳۵۰، دومین کتاب تألیفی به قلم یک سینماگر ایرانی است که به تفکر و بازاندیشی در بنیانهای نظری سینما میپردازد.
بهرام صادقی، نشرقصه
(۱۳۹۷) گفتگو با محمدرضا اصلانی: هستیِ آیینه "به اهتمام آرش سنجابی" نشر اختران
شامل: مجموعه گفتگو درباره کارنامه و آراء و نظرات هنری محمدرضا اصلانی.
قالب شعری دوبیتی چیست؟ + نمونه ای از شعر دوبیتی
قالب شعری دوبیتی از قالب های شعری اصیل فارسی است که از ترانههای دوازده هجایی قدیم ایران ریشه گرفته و مضمون آن بیشتر عارفانه و عاشقانه است. قالب شعری دوبیتی از قالبهای کهن و خاص ایرانی است که از اعماق دل مردم کوچه و بازار به وجود آمده است.
از این قالب در مناطق مختلف ایران با نامهایی چون بیت، بایاتی، بید، دو بیتو، کله فریاد، چهارپاره نیز یاد میشود. از مهمترین ویژگیهای آن میتوان به بیپیرایه بودن و به کار نرفتن آرایههای پیچیده در آن اشاره کرد اما در عین ساده و کوتاه بودن مطالب و احساسات عمیق شاعر از آن دریافت میشود. میتوان گفت بعد از قالب مثنوی، قالب شعری دوبیتی از طرفداران بیشتری در میان مردم عامه برخوردار بوده است"
در واقع کاربرد قالب دوبیتی در کنار قالب مثنوی که هر دو قالب اصیل ایرانی هستند، به نسبت مساوی ۶۷ درصد تمام گونههای منظوم ادب عامه را تشکیل می دهد. در ادامه بیشتر به معرفی این قالب شعری محبوب میپردازیم.
قالب شعری دوبیتی یا ترانه در قدیم به «فهلویات» معروف بوده است. این قالب در دوره ساسانیان نیز استفاده میشده که در آن دوره به آن «ترانک» می گفتند. در واقع این قالب، صورت تکامل یافته و با وزن عروضی شده نوعی از ترانههای دوازده هجایی قدیم ایران است. نکته قابل توجهی که میتوان درباره فهلویات گفت آن است که این دوبیتی ها، رابط بین شعر قبل از دوره اسلام و شعر بعد از دوره اسلام است.
قالب شعری دوبیتی، چهار مصراع دارد که در بین چهار مصراع آن، مصراع های اول و مصراع های زوج آن هم قافیه هستند. فهلوی سروده «شیخ صفی الدین اردبیلی» شاعر قرن هفتم و هشتم را باید جزء اولین و قدیمی ترین دوبیتی ها دانست. از مشهورترین شاعران دوبیتی سرا میتوان باباطاهر عریان و فائز دشتستانی را نام برد."
از دوبیتی سرایان دیگر میتوان بندار رازی، پور فریدون، شمس مغربی، مفتون بردخونی دشتی، ملاحسن کبگانی، ملامحمد نادم، شفیق شهریاری و اقبال لاهوری را نیز نام برد. البته شاعران دیگری از جمله پروین اعتصامی، قیصر امین پور و شاعران معاصر دیگر نیز بوده اند که در میان آثار خود دوبیتی هم داشته اند."
ادامه دارد...
🤟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟⃟꙰҈҈꙰꙰҈҈꙰꙰҈꙰҈꙰꙰҈҈꙰҈҈҈꙰҈҈҈꙰꙰꙰꙰꙰꙰꙰҈҈҈҈҈҈꙰҈҈҈꙰꙰꙰꙰꙰҈꙰꙰꙰҈҈҈꙰҈҈҈꙰҈🌿*
🦅꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭
*🎀⃝⃡🍃🎀⃝⃡🍃🎀⃝⃡🍃🎀⃝⃡🍃*
■ به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو
دارد غمِ درس و آب و نان دانشجو
خواهد ز معلّمش امان دانشجو
میخواست رود در پیِ کاری آزاد
استاد چنین گفت: بمان دانشجو!
#محمد_خوش_آمدی
#ترک_تحصیل
#گرانی_کتاب
داد چشمان تو در کشتن من دست بهم
فتنه برخاست چو بنشست دو بد مست بهم
هر یک ابروی تو کافیست پی کشتن من
چه کنم با دو کماندار که پیوست بهم
شیخ پیمانه شکن توبه به ما تلقین کرد
آه از این توبه و پیمانه که بشکست بهم
عقلم از کار جهان رو به پریشانی داشت
زلف او باز شد و کار مرا بست بهم
مرغ دل زیرک و آزادی از این دام محال
که خم گیسوی او بافته چون شست بهم
دست بردم که کشم تیر غمش را از دل
تیر دیگر زد و بر دوخت دل و دست بهم
هر دو ضد را به فسون جمع توان کرد وصال
غیر آسودگی و عشق که ننشست بهم ..
#وصال_شیرازی
🪴
📌گوته میگوید:
انسان باید در طول زندگی
هر روز کمی موسیقی گوش کند
کمی شعر بخواند
و روزی یک تصویر زیبا ببیند.
تا علایق دنیوی
نتوانند
حس زیبایی شناسی را که خداوند در روح او قرار داده است
نابود کند.
📚
گیسوانت را بیاور شانه پیدا میشود
بغض داری؟ شانهی مردانه پیدا میشود
امتحان کن، ساده و معصوم لبخندی بزن
تا ببینی باز هم دیوانه پیدا میشود
من اسیر عابر این کوچهی پاییزیام
ورنه هر جایی که آب و دانه پیدا میشود
عصر پاییزی زیباییست لبخندی بزن
یک دو فنجان چای در این خانه پیدا میشود
#حامد_عسکری
💎
━━━━━━━━━━━
ما دل سپردهایم به گریه برای هم
باران به جای من، من و باران به جای هم
ابری گریست در من و در وی گریستم
تا دَم زنیم، دَمزدنی در هوای هم
ما تاب خوردهایم که ما قد کشیدهایم
گهوارههای چابکمان دستهای هم
باری به پایبندیِ هم پیر میشویم
تا پیر میشوند درختان به پای هم
غم نیست نیستن، که همه در تداومیم
چون ابتدای یکدگر از انتهای هم
تنها صداست آنچه در این راه ماندنیست
خوش باد زندهماندنمان در صدای هم...
━━━━━━━━━━━
❏ #حسین_منزوی
✼
گهگاه تنفسی به اوقات بده
رنگی به همین آینهی مات بده
من میدانم سرت شلوغ است ولی
گاهی به خودت وقت ملاقات بده
#محمدمهدی_سیار