eitaa logo
محفل شعر قند پارسی
265 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
245 ویدیو
88 فایل
ارتباط با ادمین‌های کانال : محمد محمدی‌رابع @shiraz_wound ارسال شعر ‌و مطلب : حسین کیوانی @h_keyvani
مشاهده در ایتا
دانلود
نبودی مگر در مسیر بهاران،پرستو؟ چرا سر در آورده‌ای از زمستان پرستو نگفتند اردیبهشت است حتماً بیایید؟! چرا ناگهان شد هوا برگ‌ریزان پرستو شنیدم پذیرایی میزبانان چنین بود که حتی ندادند آبی به مهمان پرستو نمی‌فهمم این را که بر بالهای بلندت چگونه دویده است خار مغیلان پرستو نگو بسته بودند بال تو و آسمان را قفس‌سازها زیر شلاق‌باران پرستو مگر خانه‌های دمشقی ندارند ایوان چرا آشیان کرده‌ای کنج ویران پرستو نگو که چه کردند طاقت ندارم ندارم ببینم تو را سرد و خاموش و بی‌جان پرستو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📍 (جریان شناسی شعر و شاعران در استان فارس) 🔸جلسه پنجم : شهرستان 📌با حضور : دکتر (کارشناس و مجری) (سخنران) (شاعر) (شاعر) ⏰ زمان : یکشنبه 21 مرداد ساعت 16 🏫 مکان : شیراز، تالار بزرگ حافظ ، 🔸ارتباط با ما: 🔻🔻🔻 https://zil.ink/farhangi_fars
شاعران معاصر 🌹🌹🌹 سید علی موسوی گرمارودی او در سی و یکم فروردین ۱۳۲۰ در قم به دنیا آمد. کودکی این شاعر از نظر آموخته‌های ادبی و فرهنگی، جالب توجه است. تا پنج سالگی، به آموختن نِصاب‌ُالصِبیان ابونصر، گلستان سعدی و خمسه‌ی نظامی پرداخت. تحصیلات ابتدایی را در قم گذراند و در هفده سالگی، همراه پدرش به مشهد رفت و به تحصیل علوم ادبی و عربی مشغول شد. پس از بازگشت به قم، در ۲۱ سالگی وارد فعالیت‌های سیاسی گردید. بعد از ماجرای پانزدهم خرداد ۱۳۴۲، ساکن تهران و مشغول تدریس در دبستان و دبیرستان علوی شد. در سال ۱۳۴۵، مدرک کارشناسی حقوق را دریافت کرد و با شهید رجایی و شهید باهنر، در مبارزات سیاسی همراه گشت. همچنین با جلال آل احمد، سیمین دانشور، دکتر شریعتی، شهید مطهری و طاهره صفارزاده همنشین بود. در سال ۱۳۵۲، به وسیله‌ی ساواک دستگیر و چهار سال زندانی شد. وی فعالیت‌های فرهنگی زیادی داشت و مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی را دریافت کرد. بخشی از آثار او عبارتند از: عبور، سرود رگبار، در سایه‌سار نخل ولایت، چمن لاله، خط خون، باران اخم، صدای سبز، در مسلح عشق، داستان پیامبران، ترجمه‌ی کامل و ادبی قرآن کریم، ترجمه‌ی صحیفه‌ی سجادیه، دگرخند (درآمدی بر طنز در ادبیات ایران)، زندگی و شعر ادیب‌الممالک فراهانی، باغ سنگ و ... . با تلخیص از سیمرغ سخن، پرویز بیگی حبیب‌آبادی، ص ۱۶۴ و ۱۶۵.
هر کس که میِ عشق به جامش کردند از دردی درد، تلخ‌کامش کردند گویا همه غم‌های جهان در یک جا جمع آمده بود، عشق نامش کردند
ما گشته‌ایم، نیست، تو هم جستجو مکن آن روزها گذشت، دگر آرزو مکن دیگر سراغ خاطره‌های مرا مگیر خاکستر گداخته را زیر و رو مکن در چشم دیگران منشین در کنار من ما را در این مقایسه بی آبرو مکن راز من است غنچه‌ی لب‌های سرخ تو راز مرا برای کسی بازگو مکن دیدار ما تصور یک بی‌نهایت است با یکدگر دو آینه را روبه رو مکن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کوچه باغ در پنجمین گام به نی ریز رسید/ معاون فرهنگی ارشاد فارس: نیاز برای رسیدن به جامعه ای خلاق و شاداب پنجمین نشست جریان شناسی شعر شهرستانهای فارس در کوچه باغ های نی ریز با حضور اهالی شعر و ادب نی ریز و شاعرانی و ادیبانی از جمله، محمد جلال رجبر، سید احمد علوی، دکتر آرزو حقیقی، دکتر غلامرضا کافی و غلامرضا خوش اقبال معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، رقم خورد. 🔻🔻🔻 https://farhangi-fars.com/?p=56202 🔻🔻🔻 https://fars.farhang.gov.ir/fa/news/756548/ 🔸ارتباط با ما: 🔻🔻🔻 Eitaa.com/farhangi_fars
السلام علیک یا ابا عبدالله آن شااله نائب الزیاره ودعاگوی همه دوستان در پیاده روی اربعین خواهم بود التماس دعا🌺🌺🌹🌹❤️❤️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تک بیت عاشورایی هر قصه ای به سر که رسد می رسد تمام پایان قصه ی تو سرآغاز عاشقی ست شلمچه پیاده روی اربعین
هوالحی تفریق جسم و جان است بدرود دوستداران با اندوه و حسرت فراوان درگذشت پیر غزل سرای شیراز استاد غلامعلی مهدی خانی(مجرد) را به جامعه ی ادبی تسلیت می گوییم. روانشان مینوی باد دکتر غلامرضا کافی دبیر محفل ادبی قندپارسی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس
و مرگ پایان شاعران نیست ! مرگ اتفاقی نمی افتد، اتفاقی است که می افتد گاهی سرخ گاهی سبز گاهی دیر وگاهی چقدر زود وبرای ما چقدر زود اتفاق افتادی ! چقدر آرام وگمنام در گرماگرم نفس گیر شعرشیراز درست مثل گیلاسی که از درخت شاعرانه ی غزل تجرد می افتد، همین قدر شاعرانه!! به بهانه سفر شاعرانه استاد غزل های عاشقانه شیراز غلامعلی مهدی خانی (مجرد)
دلم گرفته ای دوست، هوای گریه با من گر از قفس گریزم، کجا روم، کجا من؟ کجا روم؟ که راهی به گلشنی ندارم که دیده بر گشودم به کنج تنگنا من نه بسته‌ام به کس دل، نه بسته دل به من کس چو تخته پاره بر موج، رها… رها… رها… من ز من هرآن که او دور، چو دل به سینه نزدیک به من هر آن که نزدیک، از او جدا جدا من نه چشم دل به سویی، نه باده در سبویی که تر کنم گلویی، به یاد آشنا من ز بودنم چه افزون؟ نبودنم چه کاهد؟ که گویدم به پاسخ که زنده‌ام چرا من؟ ستاره‌ها نهفتم، در آسمان ابری دلم گرفته‌ای دوست ، هوای گریه با من
"شاعر درخت گیلاس" غلامعلی مهدی‌خانی(مجرد) متولد ۱۳۱۵ اراک و درگذشته‌ی ۱۴۰۳ را از ربع قرن پیش می‌شناختم. در جلسات پررونق و متعدد ادبی شیراز دهه‌ی هفتاد می‌دیدمش و با همان شور همیشگی شعر می‌خواند. آن‌وقت‌ها بیش از شصت‌سال داشت؛ اما غزل را با نگاهی نزدیک به جوانان می‌سرود. او از اولین دفترش "باغ گیلاس" تا دفتر آخرش که با نام "تا همین غزل" منتشر شد، همین‌گونه بود؛ چون بسیاری از شاعران عاشقانه‌سرای روزگار ما. خدایش بیامرزاد و یادش نیکو باد. https://eitaa.com/mmparvizan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به باغمان دم اردیبهشت جان بدهد اگر خزان به درختانمان امان بدهد 💠 غلامعلی مهدی خانی متخلص به «مجرد» که امروز از دنیا رفت، از پیشکسوت‌های شعر کشور محسوب می‌شدند که به ویژه در غزل عاشقانه بسیار توانمند بودند و اشعار آیینی و اجتماعی قابل ملاحظه‌ای هم داشتند. ▪️یادی کنیم از ایشان و با ذکر فاتحه‌ای نور بدرقه راهشان کنیم... 🎥 به همین بهانه کلیپ شعرخوانی ایشان در محضر رهبر انقلاب و جمعی از شاعران را ببینیم. 📲 با ما همراه باشید : سایت | اینستاگرام | تلگرام | بله | ایتا | آپارات
آیین وداع و تشییع شاعر توانای معاصر استاد غلامعلی مهدیخانی مجرد 📆 یکشنبه 28 مردادماه ۱۴۰۳ 🕣 ساعت: 8 و نیم صبح شیراز، چهارراه حافظیه از مقابل تالار حافظ خبرنامه شاعران 🔻 https://eitaa.com/khabarnameshaeranshiz
به مناسبت اربعین سالار شهیدان حضرت اباعبدالله علیه السلام.... این شعر به صورت بداهه و سال1396سروده شده است. دوباره هر که عزیز است دستچین شده است مسافر سفر عشق اربعین شده است دوباره هر که دلش سوخت انتخاب شده ملازم قدم حضرت رباب شده فرشتگان خدا هر که را جدا کردند برات داده و راهی کربلا کردند هر آنکه در حرمش سر بر آستان دارد به روی پا ز ملک بوسه ای نشان دارد خوشا کسی که گرفته برات با دل شاد زدست معجزه آسای پنجره فولاد هر آنکسی که برات از امام هشتم داشت نه یک پیاله، جواز تمامی خم داشت خوشا کسی که رضا کرده صاحب نظرش دعای حضرت معصومه توشه ی سفرش مسیر عشق پر از پیچ وتاب و باریک است سواره نه که به پای پیاده نزدیک است در این سفر که سلوکی به مقصد نور است بحکم "فاخلع نعلیک" وادی طور است تواضع و ادب اینجا به کار می آید پیاده زودتر از هر سوار می آید پیادگان حریمی که محترم شده اید! شما که همسفر بانوی حرم شده اید! "معاشران ز حریف شبانه یاد آرید"!۱ ز ماندگان سفر در میانه یاد آرید به جای ما دلتان چون شکست گریه کنید به پای کودکی تاول نشست گریه کنید بلند مرتبه شاهی ز صدر زین افتاد دوباره نوبت روضه به اربعین افتاد سلام ما به زنی که ز دور می آید شکسته است ولی با غرور می آید دوباره پرچم سرخ قیام در دستش می آید و سند فتح شام در دستش سلام کشته ی لب تشنه خواهر آمده است نه زینب است که زخمی مکرر آمده است... اگر چه سخت ولی با شکوه آمده ام شبیه صاعقه رفتم چو کوه آمده ام تمام راه به عشق سر تو آمده ام فقط ببخش که بی دختر تو آمده ام رقیه ماند که در شام انقلاب کند که خواب شب زدگان را پر اضطراب کند اگر چه با جگر پاره پاره آمده ام هزار سال پس از تو دوباره آمده ام به پاست تا به ابد خطبه خوانی زینب لهیب شعله ی جنگ جهانی زینب ببین چقدر برای تو لشکر آوردم چقدر عاشق عباس و اکبر آوردم پیادگان حریمت ز خاک هر وطنند مدافعان قسم خورده ی حریم منند چقدر دور ضریح تو جابر آمده است به پیشواز بیا خیل زائر آمده است ۱- از حافظ -زینب ............. کانال اشعار دکتر سیده اعظم حسینی @SayyedeAzamHoseini1
کز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران درگذشت استاد بی بدیل ادبیات استاد دکتر محمد آل عصفور را به جامعه ادب ودانش کشور تسلیت می گوییم برای ایشان علو درجات وبرای بازماندگان اجر صبر آرزو می کنیم. 🖤🖤🖤
"کدام مخاطب؟" یکی از مباحث اصلی در نقد شعر و تاریخ ادبیات، مسئله‌ی مخاطب‌شناسی و رابطه‌ی شاعر با مخاطبان آثار است. نسبت شاعر با سنت و نوآوری، مسئله‌ی شاعر و زمان و همچنین مقبولیت، از زوایایی است که پیوندی مستقیم با مخاطب دارد. نکته‌ی مهم در هنر شاعری، شناخت نوع مخاطب و تعیین رابطه‌ی موثر خالق ادبی با هر دسته از مخاطبان است. اگر مخاطبان را به سه‌دسته‌ی خاص(فعال و آشنا با شعر)، میانه(شعرخوان و علاقه‌مند) و عام(مخاطبان شعر با انگیزه‌های محتوایی و غیر ادیبانه) تقسیم کنیم، چنین می‌توان ادعا کرد که آنچه شعر شاعر را فراتر از زمان مقبول می‌کند، پذیرش مخاطبان خاص است. برای مثال نسیم شمال از مقبول‌ترین شاعران چندسده‌ی اخیر است؛ شاعری که سروده‌هایش در زمان مشروطه زبانزد بوده؛ حال آنکه در اواخر حیاتش کمتر به شعر او توجه شده و اینک جز شانی عمدتا تاریخ ادبیاتی_اجتماعی، کمتر(به‌ندرت) می‌توان برای او اهمیت شاعرانه قائل شد. مخاطب نسیم شمال در اواخر دوران قاجار، در شعر او به دنبال بازتاب مشکلات اجتماعی‌اش چون فقر و گرسنگی و استبداد و‌...، بوده و پس از افت هیجانات عصر خود، دیگر تمایلی به بازخوانی شعر او نداشته است. کارکردی نظیر این نگاه عام را در موجهه‌ی مخاطبان عصر پهلوی با شعر امثال "کارو" و "زهری" و "سهیلی" و بسیاری از شاعران رمانتیک می‌توان دید. شاعرانی که در سال‌هایی از امثال "اخوان" نیز مقبول‌تر بوده‌اند؛ اما دلیل پذیرش آنان عناصر شاعرانه و اصالت شعر آنان نبوده است. مخاطبان عام عمدتا از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی و محافل و نشست‌ها و گاه از مسیر پیوند اشعارشان با دیگر هنرها چون: موسیقی و دکلمه و مجلس‌کردانی یا سوار بر امواج رویدادهای سیاسی و اجتماعی، با شعر پیوند می‌گیرند و با فروکاستن نیروی پیشران آن موقعیت، شعر مورد نظر را نیز فراموش می‌کنند. حال آنکه مخاطبان خاص، با نگاهی کنشگر و در زمان گسترده و منطبق با قابلیت‌های گوناگون شعر چون: سنت ادبی، کشف و نوآوری، عاطفه و اندیشه‌ی فردی و زیست شاعرانه، به شاعر و اثر مکتوب او می‌نگرد. مخاطب خاص هرچند به عدد محدودتر از مخاطب عام است، در مقبولیت شاعر تاثیری بلندمدت دارد. حال شاعر است که در سلوک خود ناگزیر است، دسته‌ای از این مخاطبان را بر دسته‌ای دیگر ترجیح دهد؛ هرچند شاعر آشنا به تاریخ ادبیات، با نگاهی کلی‌تر به وضعیت نقد و مواجهه با مخاطبان شعر می‌نگرد و می‌کوشد، تمام نیروی خود را بر یکی از این دسته متمرکز نکند و گزاره‌های شاعرانه‌ی خود را بر سلیقه‌ی ادبی ترکیبی از مخاطبان خاص و عام قرار دهد؛ هرچند همواره عقربه‌های تمایل او متوجه مخاطبان خاص شعر خواهد بود. https://eitaa.com/mmparvizan