eitaa logo
محفل شعر قند پارسی
281 دنبال‌کننده
2هزار عکس
266 ویدیو
90 فایل
ارتباط با ادمین‌های کانال : محمد محمدی‌رابع @shiraz_wound ارسال شعر ‌و مطلب : حسین کیوانی @h_keyvani
مشاهده در ایتا
دانلود
     بیست و هشتم‌ مهرماه     زادروز «قاآنی» شاعر      تولد :   ۲۸ مهر  ۱۱۸۷  شیراز      وفات: ۱۳ اردیبهشت ۱۲۳۳  تهران
‍ ‍ ‍ ‍ ‍ ‍ ‍ ۲۸ مهر زادروز قاآنی (زاده ۲۸ مهر ۱۱۸۷ شیراز -- درگذشته ۱۳ اردیبهشت ۱۲۳۳ تهران) شاعر او با تنگدستی در اصفهان به‌ تحصیل ریاضی و معارف پرداخت و در شیراز به‌ تدریس عروض و شرح دیوان خاقانی و انوری مشغول شد تا آنکه در سال ۱۲۳۹ شاهزاده حسنعلی‌میرزا، شجاع‌السلطنه، فرزند فتحعلی‌شاه به‌شیراز آمد و او را مورد لطف و مهربانی قرار داد. چون شاهزاده از طرف پدر فرمانروای خراسان شد ، قاآنی را نیز به‌همراه خود به‌ آنجا برد و با حمایت و تربیت شاهزاده به‌تحصیل ریاضی و حساب مشغول شد و بنا به‌ میل و پیشنهاد او تخلص خود را که تا آن زمان حبیب بود به قاآنی، به‌مناسبت نام فرزند شاهزاده، اوکتای‌قاآن، تبدیل کرد. شاهزاده پس از مدتی  به‌حکومت یزد و کرمان منصوب شد و قاآنی هم با او بدانجا رفت و سپس به‌ گیلان و مازندران و آذربایجان مسافرت کرد و پس از فراگرفتن علوم رایج به‌ درگاه فتحعلی‌شاه معرفی شد و مستمری یافت . وی در ادبیات عرب و فارسی مهارت  پیدا کرد و به‌ حکمت نیز علاقه سرشاری داشت و می‌توان گفت شهرت شاعری او لطمه به.شهرت او به‌ عنوان یک حکیم دانشمند زده‌ است. او را در حکمت، همپایه ملاصدرا و ملاهادی سبزواری و در شرعیات  همپایه مرتضی انصاری شمرده‌اند. از این رو فتحعلی‌شاه او را «مجتهدالشعراء» لقب داد. هنگامی که محمدشاه بر تخت نشست، او به‌حلقه شاعران دربار پیوست و از شاه لقب حسام‌العجم گرفت. در سال ۱۲۵۹ق قصد اقامت دائم به‌شیراز بازگشت و چندی بعد به‌تهران آمد و باز به‌ شیراز رفت و در این مسافرت‌ها، همشهریان او ابتدا مقدمش را گرامی داشتند اما رفته‌رفته جمعی از ادبای شیراز به آزارش پرداختند، تا اینکه در سال ۱۲۶۲ق به‌ تهران بازگشت و به‌ دربار ناصرالدین‌شاه پیوست و شاعر رسمی دربار شد و از آن پس به‌طور دایم در تهران اقامت یافت و خانواده‌اش را نیز به‌ تهران آورد. آرامگاه وی در شهر ری، کنار مزار شیخ ابوالفتوح رازی است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کوچک زیباست؟! تأملی در لاغری مجموعه‌ رباعیات امروز ■ رباعی‌سرایان پُرگوی تاریخ ادبیات فارسی را اگر ردیف کنیم، این چند نام در صدر آن‌ها قرار می‌گیرند: - سحابی استرآبادی/ حدود ۶۰۰۰ رباعی - بیدل دهلوی/ حدود ۴۰۰۰ رباعی - عطار نیشابوری/ حدود ۲۲۰۰ رباعی - مولانا/ حدود ۲۰۰۰ رباعی - اوحد کرمانی/ حدود ۲۰۰۰ رباعی - نیما یوشیج/ حدود ۲۰۰۰ رباعی - مجد همگر/ حدود ۱۱۰۰ رباعی مابقی شاعران پُرگو مثل کمال اسماعیل اصفهانی، سنایی غزنوی، اثیر اخسیکتی، شرف شفروه، طالب آملی، مؤمن یزدی، محوی همدانی، ملک قمی و ظهوری ترشیزی بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ رباعی دارند. ■ داشتم فکر می‌کردم که اگر این شاعران که در شمار بهترین‌های تاریخ رباعی فارسی هستند، می‌خواستند رباعیات‌شان را به سبک بعضی رباعی سرایان امروز چاپ کنند، چند دفتر شعر می‌شد؟ ■ سبک بعضی رباعی سرایان امروز در چاپ کتاب شعر چیست؟ نخست، ۵۰ رباعی می‌گویند و آن را می‌کنند یک دفتر شعر. آن دفتر را به دو سه قطع و توسط چند ناشر، باز نشر می‌کنند. دوم، ۲۵ رباعی از دفتر پیشین را بر می‌دارند و می‌گذارند کنار ۲۵ رباعی جدید، می‌شود دفتری جدید. سوم، دفتر سوم را نیز به همین شکل سامان می‌دهند. سامان دادن چنین دفتری، بسیار راحت‌تر از دفتر اول است. چهارم، رباعیات آن سه دفتر را که سر جمع می‌شود ۱۰۰ رباعی، در دفتری تحت عنوان مجموعۀ رباعیات گرد می‌آورند. پنجم، آن صد رباعی را می‌دهند به یکی از علاقه‌مندان که از بین آن‌ها، صد رباعی برگزیده، انتخاب کند! بنابراین با ۱۰۰ رباعی، می‌شود پنج دفتر شعر تحویل جامعه داد. ■ سحابی استرآبادی که از رباعی‌سرایان نامدار دورۀ صفوی است، هنوز موفق نشده که تمام رباعیاتش را یک‌جا به چاپ برساند. شاید گفته شود که ارزش چاپ نداشته‌اند. ولی واقعیت این است که چاپ نشده‌های او، بر چاپ شده‌های خیلی از رباعی سرایان ما ارجحیت دارد. اگر سحابی، به اندازۀ جوان‌های ما در چاپ رباعیاتش زبردستی داشت، الآن از او ۱۲۰ دفتر شعر داشتیم که در هر کدام، ۵۰ رباعی جدید عرضه شده بود. اگر از روش تکرار، بهرۀ وافی می‌برد، می‌توانست شمار دفترهایش را به ۲۴۰ دفتر هم برساند. اگر تکنیک گزیده‌کاری را می‌دانست، در کنار این ۲۴۰ دفتر شعر، می‌توانست حداقل ۳۰ – ۴۰ گزیدۀ رباعی نیز بیرون بدهد. اگر کتاب‌هایش را می‌داد به مدیر انتشارات نگاه، مجموعۀ رباعیات او را جداگانه در چندین قطع چاپ می‌کرد! ■ بعضی از اهل نظر می‌گویند علت رواج شعر کوتاه در روزگار ما، کم حوصلگی مخاطب برای خواندن شعرهای بلند است. من می‌گویم وقتی می‌شود ۱۰۰ بیت شعر را در چند قطع و چند چیدمان مختلف چاپ کرد، چرا باید با گفتن غزل و قصیده و مثنوی، وقت با ارزش خودمان و مخاطبان‌مان را بگیریم؟ "چهار خطی" 🍁🍁 C᭄‌❁‌‎‌‌࿇༅═‎═‎═‎═‎═‎═‎┅─ ‌‌‎‌‌‌ ‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌┄┅✿░⃟‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌♥️❃‎‌‌‎─═༅࿇࿇༅═─🦋🎶═‌
سنوار ای روح تپنده ی بهاران ،سنوار اسطوره ی عاشقان دوران ،سنوار عطر نفس تو تازه تر خواهد شد همواره در اندیشه ی باران ،سنوار کیوانی سنوار ،اسطوره مقاومت فلسطین
1_14311414653.pdf
4.12M
📚 خار و میخک • مولف: شهید یحیی سنوار رمان «خار و میخک » یحیی السنوار که به زبان عبری در زندان‌های اسرائیل نوشته و جدیدا به فارسی ترجمه شده است. ♦️السنوار، به عنوان یک رهبر،فرمانده نظامی، دیپلمات انقلابی، نویسنده و مترجم مسلط به زبان عبری و انگلیسی، بعد از اسارت و جانبازی، در عالی‌ترین شکل حماسی به شهادت رسید، تا گفتمانی جدید را در مقاومت رقم بزند!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آقای حسین گلچین ـ در سال 1352 خورشیدی ـ در شهرستان استهبان استان فارس، چشم به جهان هستی گشود؛ و پس از تحصیلات مقدمات و متوسطه وارد دانشگاه شد و به استخدام آموزش و پرورش درآمد و دبیر آموزش و پرورش شد. وی فارغ التحصیل مقطع دکترای زبان و ادبیات فارسی است و تاکنون چند مجموعه شعر جدی و چندین مجموعه شعر طنز منتشر کرده است و متخلص به (شکلات الشعرا) می‌باشد. #حسین_گلچین
به کلّه پاچه پیتزا گفت با ناز: منم نسبت به تو بسیار ممتاز مد روزم، سفارش می دهندم خوراک ایرلند و ایسلندم تو امّا آب زیپویی هشلهف ابوالچربی، مگس پهلو، مزخرف جماعت رو به موت از هضم کندت تو آل بویه ای از بوی تندت طرفدار تو بی هوش و حواس است تیلیت پرملاطت بی کلاس است خلاصه مال عهد بوق هستی الهی وربیفتی، خیلی پستی؛ * به او فرمود کلّه پاچه ی داغ: عزیزم! نیستی انگار در باغ ابوالخوشمزّگی!، made in italy تو از کی آمدی در این حوالی؟ تو ای حمّاله الامراض ناجور نگیر اینقدر در انظار، فیگور زلم زیمبو!، ژیگولو!، مجمع القاچ! نده اینقدر به ویروسها ماچ مسیر هضم تو صعب العبور است تو را هرکس که خورد اهل قبور است شمای استریل وارداتی! نمی دانم چه هستی، قاتی پاتی! گمان کردم مقوایی ست جنست ولی مانند دمپایی ست جنست تو که جر خورده ای از پشت و از رو خودت را کرده ای در جعبه ای تو به جای ظاهرآراییِ خود، داش! برو قدری به فکر باطنت باش شما وضعی بلاتکلیف داری و بی اصل و نسب تشریف داری ولی من ساخت این سرزمینم اگر خوبم بدم، کلاً همینم برو سوسول! کمتر ادّعا کن مقادیری اصالت دست و پا کن من و دیزی بهم سازیم فردا که بنیانت براندازیم درجا.
ای مرد! جهادِ بی‌شکستت غوغاست پیکار تو با دشمن پستت غوغاست در معرکه احرام شهادت بستی رمی جمرات چوبدستت غوغاست ✍🏻 🏷
می‌خواهمت چنانکه شب ِ خسته خواب را می‌جویمت چنانکه لب ِ تشنه آب را محو تو ام چنانکه ستاره به چشم ِ صبح یا شبنم ِ سپیده دمان آفتاب را بی‌تابم آنچنانکه درختان برای باد یا کودکان خفته به گهواره تاب را بایسته‌ای چنانکه تپیدن برای دل یا آنچنانکه بال ِ پریدن عقاب را حتی اگر نباشی می‌آفرینمت چونانکه التهاب بیابان سراب را ای خواهشی که خواستنی‌تر ز پاسخی با چون تو پرسشی چه نیازی جواب را
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کاریکلماتور از پرویز شاپور 🟠 شاخه‌ی پرشکوفه، بیشتر از شاخه‌ی کم‌شکوفه، مورد هجوم خزان قرار می‌گیرد. 🟠 آرزوهای پاییز، به زیبایی شکوفه‌های بهاری، بر باد می‌روند. 🟠 گل پژمرده، همسایه‌ی دیوار‌به‌دیوار پاییز است. 🟠 باغبان احساساتی، بر‌گهای زرد را، با سرعت باد پاییزی بدرقه می‌کند. 🟠 عمر پاییز، صرف پَرپَر کردن گل‌ها می‌شود. 🟠🟠🟠🟠🟠 قلبم را با قلبت میزان می‌کنم، کاریکلماتور، شاپور، ص ۲۰۶ و ۲۰۷.
ما خلوت رخوت زده ی مردابیم تصویر سراب تشنگی در آبیم عالم کفنی به وسعت بی‌خبری ست ای خواب، تو بیداری و ما در خوابیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای گمشده دل ، کجات جویم در دامِ کِه، مبتلات جویم دیروز چو آفتاب بودی امروز چو کیمیات جویم ای مرغ ز آشیان رمیده در دامگهِ بلات جویم ای کشتهٔ غمزهٔ نکویان از چشم که خونبهات جویم ای بیمار ز جان گذشته کز هر که رسم دوات جویم گاهی به دوات چاره خواهم گاهی به دعا شفات جویم کس چارهٔ درد تو نداند درمان مگر از خدات جویم هاتف پی دل فتاده رفتی ای هر جایی کجات جویم
. (مفرد اسلوبی) قالب "تک بیتی اسلوبی" یا "مفرد اسلوبی" یکی از قالبهای جدید شعری و ادبی است که این نام گذاری از ترکیب و تلفیق قالب شعری و الفاظ "تک بیتی" و یا "مفرد" و زیور ادبی "اسلوب معادله"شکل یافته است. این نام گذاری در ادب فارسی معاصر برای اولین بار از سوی دکترغلامرضا هاتفی اردکانی دبیر زبان و ادبیات فارسی و مدرس زبان و ادبیات فارسی دانشگاه های اردکان یزد و دانشگاه فرهنگیان شهیدان پاک نژاد یزد، صورت گرفته است. از نظر ایشان این نام گذاری صرفاً به آن دسته از تک بیتی هایی گفته می شود که مصرع اول دربرگیرنده موضوع اصلی است که شاعر آن را طرح می کند و سپس به عنوان استدلال در مصرع دوم، شاعر، مصداقی عینی به صورت تمثیلی پرکاربرد و عامه پسند به شیوه ای غافل گیرنده،طرح می کند. ضمناً شاعر در این قالب شعری نوین مختار به آوردن قافیه است. یعنی شاعر می تواند قافیه را ذکر کند و هم می تواند نیاورد زیرا آنچه در "تک بیتی اسلوبی" یا "مفرد اسلوبی" اهمیت دارد، موضوع عینی است که شاعر می کوشد در مصرع دوم آن را به بهترین نحو ممکن، برای مخاطب محسوس و عینی جلوه گر کند. آنچه در سرودن تک بیتی اسلوبی مهم به نظر می رسد، آوردن استدلال تمثیلی است که شاعر با ظرافتی خاص و با شگردی غافل گیرنده آن را برای مخاطب طرح می کند. از دیگر ویژگی های تک بیتی اسلوبی یا مفرد اسلوبی به کارگیری باورها و عقاید اجتماعی و عمومی مردمانی است که در یک خطّه و سرزمین مشترک زندگی می کنند و این باورها، بیشتر ریشه در ادبیات عامه دارد. C᭄‌❁‌‎‌‌࿇༅═‎═‎═‎═‎═‎═‎┅─ ‌‌‎‌‌‌ ‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌ آرایه های ادبی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌┄┅✿░⃟‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌♥️❃‎‌‌‎─═༅࿇࿇༅═─🦋🎶═‌
تک بیت اسلوبی داغ هجران تو را دیده ی ما کافی نیست ابر باید که سیه پوشد و باران بزند کیوانی سوگ سنوار ،اسطوره ی حماسه ی حماس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
|فراخوان سراسری شعر مقاومت| ●محورها: ☑️ شهادت سیدحسن نصرالله ☑️ عملیات وعده صادق ۲ ☑️ نماز جمعه نصر مهلت ارسال آثار ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۳ ارسال آثار در پیام‌رسان های سروش، ایتا، بله، روبیکا به نشانی: @sher_moghavemat ✅ به ۵ نفر برگزیده هر محور جوایز ارزنده‌ای اهدا می‌شود. ✅ اشعار برگزیده به زبان فارسی و عربی به چاپ خواهد رسید (معاونت فرهنگی و تبلیغات سپاه)
لعنت به این زمانه که با ماچه ها نکرد حتی به قدر ثانیه ای اعتنا نکرد درس نخست مدرسه نون بود مثل نان نان را نصیب و قسمت هر بینوا نکرد با مشت های قابله گریان شدم ولی تا بر زمین نزد کمرم را رها نکرد لب تشنه تا لبالب دریا کشاند و بعد سر را به قید قاعده از تن جدا نکرد تیغ از قضاکشید و شبی شد برادرم ناکس به شرح واقعه نیز اکتفا نکرد (گاهی دلم برای خودم تنگ می شود ) رنجیده ام که درد مرا دل دوا نکرد از جنس یوسفم که به حبسم کشانده اند مردی که در مُخَیّله حتی خطا نکرد! «این چرت و پرت ها سخن کیست ،نازنین؟ پدرام اکبری ست که هیچ ادعا نکرد!»😁 @pedram_akbari59
🤫 ✳️ سکوت در ادبیات ❇️ مبحث سکوت در آثار ادبی یکی از جدید ترین موضوع های مطرح شده در این حوزه است سکوت در نوشتار به معنای غیاب یک عنصر کلامی تلقی میشود .صورت های مختلف سکوت عبارت اند از فضای خالی،تعلیق،ایجاد فاصله  و کتمان حقیقت. برای مثال در بیت زیر به بررسی سکوت میپردازیم: سیب زردی که من امروز برایت چیدم سرخ شد تا خبر از نیت من پیدا کرد ◀️ در این بیت اینکه اینکه نیت شاعر از چیدن سیب چه بوده حذف شده و نوعی سکوت است .این همون جایی است که از مخاطب دعوت میشود برای پاسخ دادن به متن و پر کردن جای خالی که شاعر از عمد گذاشته است تا شعر تاویل پذیر باشد . وقتی از نیت سخن به میان می آید ولی گفته نمیشود چه نیتی ناخود آگاه مخاطب را به یاد آدم و حوا،اولین گناه ،بوسه ،شرم و در کل به یاد عشق میاندازد و هر کس تعبیر خاص خود را میتواند از نیت داشته باشد .بدین صورت  شاعر شعری سروده تا امکان خوانش خلاق را فراهم کند و با استفاده از سکوت معنای مستقیم را پس زده و به جای ایجاد صرفا یک  نوشته موزون دست به خلق یک شعر یا متن ادبی میزند. C᭄‌❁‌‎‌‌࿇༅═‎═‎═‎═‎═‎═‎┅─ ‌‌‎‌‌‌ ‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌┄┅✿░⃟‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌♥️❃‎‌‌‎─═༅࿇࿇༅═─🦋🎶═‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از قهر و قرار عاشقی لبریز است دلتنگی آن حزین و شورانگیز است صد رنگیِ برگ و برفِ یکرنگ در اوست تلفیق قشنگ شوق و غم، پاییز است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برعکسِ روزگارِ من، احوالِ من خوش‌است وقتی دلم به بختِ «تو را داشتن» خوش‌است شادم به شادی تو، چه کارم به روزگار؟ هر چند روزگار به آزار من خوش‌است در من _دریغ_ هیچ به جز درد و داغ نیست با تو همین که غافلم از خویشتن، خوش‌است تنها نه من به سِحرِ سلام تو سرخوشم حالِ هر آن‌که با تو شود هم‌سخن، خوش‌است این چار حرفِ ساده، همین نامِ کوچکم وقتی شنیده می‌شود از آن دهن، خوش‌است باری، نشسته‌ام به مرورِ خیالِ تو آری! دلِ غریب، به یادِ وطن خوش‌است! 🌹🌹🌹 ‌
سالیانی‌ست سگ هار ستم می‌ورزد چنگ و دندان شده کفتار ستم می‌ورزد سر قلّاده به شیطان بزرگی وصل و .... حلقه بر گوش ؛چه بسیار ستم می‌ورزد گرگ،آن گرگِ بیابان زمان حمزه ست زاده‌ی هندِ جگرخوار ستم می‌ورزد خوش که در معرکه شیرَست که میدان‌دارَست گرچه صد گرگ به سنوار ستم می‌ورزد قطع انگشت تو یحیی به جهان فهمانده... خصمْ پست است در انظار ستم می‌ورزد ننگ بر دامنتان مدعیان عربی! این سکوت‌ست که هر بار، ستم می‌ورزد موشک فاتح و سجّیل! جوابش بدهید ناجوانمرد، دگر بار ستم می‌ورزد یک به یک زنده شود پهنه‌ی تاریکی محض بس که شب بر دل بیدار ستم می‌ورزد نام یحیی به شجاعت بزنم بر در شهر تا شود فاش به گل ؛ خار ستم می‌ورزد قهرمانان همه در آینه تکرار شوند... هر چه این هار به تکرار ستم می‌ورزد ثمر هفتم اکتبر قیام مهدی‌ست(عج) گرچه صهیونیِ خونخوار ستم می‌ورزد فوزیه ثابت عضو کانال
23.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 عصر شعر و روایت و داستان «ذوق انتقام» در رثای شهدای راه آزادی قدس، حمایت از جبهه مقاومت و پاسداشت عملیات وعده صادق، دوشنبه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۳، همزمان با اولین سالگرد عملیات طوفان الاقصی، با حضور حمیدرضا قانعی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و جمعی از و انجمن های شعر و ادبیات برگزار شد.🇮🇷🇵🇸 🔖«انجمن ادبی قاف،سرای ادبی جهادیان، انجمن ادبی سیب نارنجی،محفل شعر قند پارسی،انجمن شعر دختران آفتاب، دفتر روایت و ادبیات پایداری، محفل شعر اردیبهشت،مدرسه شعر و داستان کلمه،خانه شعر و ادبیات خاتم» انجمن های ادبی حاضر در این برنامه بودند‌. 🌿فرو‌ش محصولات فرهنگی هنری و اهدای سود حاصل از آن به جبهه مقاومت و رونمایی از مجموعه آلبوم صوتی «یک مشت زیتون» از دیگر قسمت های این ویژه برنامه بود. |خانه شعر و ادبیات خاتم| 🍃 @khatam_shz