اخلاق در وضع کنونی.mp3
18.02M
🎙#مسئله_اخلاق
🔹متن خوانی و گفتگو
🔹کتاب "اخلاق در زندگی کنونی و شرایط اخلاقی پیشرفت و اعتلای علوم انسانی" دکتر داوری
🔹بخش دوم
🔹فصل دوم: اخلاق در جهانهای متفاوت
🔹جلسه پانزدهم ۹ آبان ١٤٠٢
@gharare_andishe
وضع کنونی تفکر.mp3
22.01M
🎙#مسئله_اخلاق
🔹متن خوانی و گفتگو
🔹کتاب "اخلاق در زندگی کنونی و شرایط اخلاقی پیشرفت و اعتلای علوم انسانی" دکتر داوری
🔹بخش دوم
🔹فصل سوم: اخلاق در دوران تجدد و تجددمآبی
🔹جلسه شانزدهم ۱۶ آبان ١٤٠٢
@gharare_andishe
قرار اندیشه
🎙#مسئله_اخلاق 🔹متن خوانی و گفتگو 🔹کتاب "اخلاق در زندگی کنونی و شرایط اخلاقی پیشرفت و اعتلای علوم ان
.
🔹در دوره گذشته فردیت و آزادی فردی مطرح نبود اما با ظهور بشر جدید و دایرمدار شدن اراده انسانی، گویی اخلاق جایی ندارد و امری وجدانی گشته است. در جهان توسعهیافته که نظمی جدید حاکم شده است، صورتی از اخلاق میتوانست باقی بماند و آن عمل به وظیفه بود. اما در جهان توسعهنیافته به دلیل عدم نسبت با جهان جدید و عدم ورود در نظم تجدد، دچار چالش است و فساد شایعتر است. از طرفی اخلاق دینی در جهان جدید جایی ندارد و آنچه در غرب از اخلاق پیدا میشود، اخلاق دینی نیست.
🔹امروز وقتی با مسائلی روبرو میشویم، آن را به ذات تجدد و غربی شدن خود نسبت میدهیم در حالی که آنچه میبینیم، به جهت عدم مواجهه درست ما با جهان متجدد است و مسئله را در تقابل سنت و تجدد نباید دید.
از طرف دیگر نباید صورت فردی شدهای از اخلاق که توانسته در نظم تجدد برای خود جایی بیابد را با اخلاق دینی اشتباه بگیریم و گمان کنیم در صورت ورود به نظم تجدد، اخلاق دینی پیش خواهد آمد. آن اخلاقی که پیدا میشود، اخلاق دینی نیست و عمل در وقت در آن نخواهد بود. به عبارتی ظاهری از اخلاق را خواهیم داشت ولی تصمیم اخلاقی در آن نیست. این خود دشواری حضور ما در این جهان است.
🔹مسئله ما از یک جهت توسعهنیافتگی است به این معنا که در نسبتی که با تجدد پیدا میکنیم، میتوانیم به مناسباتی وارد شویم که نظمی داشته باشد اما از طرف دیگر شبیه داعیه روشنفکری نیست که توسعه پیدا کردن را همان تلاش برای اخلاقی شدن جامعه بینگاریم.
اخلاق دینی، پیدا شدن عالمی دیگر است که اینجا جای فلسفه پیدا میشود. ما نیازمند فلسفهای هستیم که در عین حال که میتواند نسبت ما را با دنیای جدید درست کند، ما را در انتظار یک عهد دیگر قرار میدهد و ما را دچار خطر روشنفکری نمیکند که خود را متوقف در توسعه غربی کنیم و گمان کنیم مدینه فاضلهای که وعده داده شده، همان شهر تکنولوژیک امروز است و آن را همان وعده پیامبرانه بپنداریم.
🔹فلسفی بودن مسئله مواجهه ما با جهان تجدد، به معنای این نیست که به فلسفه اخلاق دیگری نیاز داریم، بلکه به معنای درک تقدیر انسان در جهان امروز و انتظار یک افق گشوده داشتن است. یعنی در عین حالی که در آن هستیم، خود را از آن آزاد ببینیم و در انتظار عهدی دیگر باشیم.
#اخلاق_در_وضع_کنونی
@gharare_andishe
در روزگاری به سر میبریم که برای هر اتفاق و رویدادی، علتهای مختلف بیان میشود و چشمها و گوشها با فهمیدن جریانات پشت صحنهی هر چیزی، احساس امنیت ذهنی میکنند و اگر به این اطلاعات دست نیابند به هیچ ندای قلبی توجه نخواهند کرد و اینگونه است که در دنیای امروز هر رویدادی که میتواند امکان محقق شده یا انتظارِ به نتیجه رسیدهای باشد، تبدیل به اتفاقی عادی و قابل محاسبه میشود، به عبارت دیگر شکوه و عظمت هر رویداد، قابل دسترس و کوچک میشود و شاید بتوان گفت اینگونه است که طی کردن مسیر بیمعنی و امری فرساینده میشود. گویا هیچ روزنهای برای حیات انسان بر روی زمین وجود ندارد و هر روز باید در روالی تکراری، بار سنگین زندگی را به دوش بکشد و روزها را تا نقطهی پایان یکی پس از دیگری طی کند و حال آنکه اگر نتوان نقاط درخشانی که خود را به صورت غیر قابل انتظار نمایان میکند، همانطور که هست ببینیم هیچگاه نخواهیم توانست وسعت انسانی خود را به ظهور درآوریم.
واقعهی طوفان الاقصی نیز جهتی رخداد گونه دارد، به نحوی که در جاییکه به فکر کسی نمیرسید، و همهی بشر مأیوس و کرخت نسبت به همهی قوانین بین المللی، بدون آنکه بدانند میتوانند زیر بمباران بیوقفه، حرف از امید بشنوند و در کنار مرگ، زندگی را ببینند، ظهور انسانی را به نظاره نشستند که در مقابل حرکات جنونزدهی یک قوم، چنان مقاومت کنند و لحظهای از موطن خود پا پس نکشند، که ما ساکنان سرزمین خزانزدهی وجود را نیز به حرکت در آورند و دوباره ماجرای زندگی را به یادمان آورده و چه بسا برای ما ایرانیان داستان آشنای انقلاب را به نحوی دیگر به چشم بیاورد تا بدانیم انقلاب اسلامی نیز رخدادی عظیم و غیر قابل محاسبه بودهاست.
در دنیایی که ارادهی معطوف به قدرت، چهرهی مخوف و بیرحم خود را پشت تئوریهای سیاسی پنهان کردهبود، محور مقاومت نیز به صورت رخدادگونه تبدیل به شبکهای شده تا در نقاط مختلف منطقه، مردمی که نام جهان سوم را یدک میکشید و نمیتوانست توان خود را ببیند، با تمام قوا قدم به قدم و طول مسیر و به مرور توان خود را بازیابد و به استقبال فتح تاریخ خود برود و به خودآگاهی تاریخی دست یابد.
✍#مصیر
@gharare_andishe
جهان نگاه کودکی است بیقرار، یا علی
که غرق شد میان موج انفجار، یا علی
سفارش شهداست که "وقتی گرههای بزرگ به کارتان افتاد، از خانم فاطمه زهرا سلامالله علیها کمک بخواهید."
🌿
یا فاطِمَةُ الزَّهْراءُ، یَا بِنْتَ مُحَمَّدٍ، یَا قُرَّةَ عَیْنِ الرَّسُولِ، یَا سَیِّدَتَنا وَ مَوْلاتَنا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَ اسْتَشْفَعْنا وَ تَوَسَّلْنا بِکِ إِلَی اللّٰهِ وَ قَدَّمْناکِ بَیْنَ یَدَیْ حاجاتِنا، یَا وَجِیهَةً عِنْدَ اللّٰهِ اشْفَعِی لَنا عِنْدَ اللّٰهِ؛
#غزه
@gharare_andishe
اخلاق در وضع کنونی 22.MP3
26.4M
🎙#مسئله_اخلاق
🔹متن خوانی و گفتگو
🔹کتاب "اخلاق در زندگی کنونی و شرایط اخلاقی پیشرفت و اعتلای علوم انسانی" دکتر داوری
🔹بخش سوم: اخلاق کنونی از کجا آمده است؟
🔹فصل اول: آیا خلقیات ایرانیها امروز میراث نیاکانشان است؟
🔹جلسه هفدهم ۲۳ آبان ١٤٠٢
#اخلاق_در_وضع_کنونی
@gharare_andishe
قرار اندیشه
🎙#مسئله_اخلاق 🔹متن خوانی و گفتگو 🔹کتاب "اخلاق در زندگی کنونی و شرایط اخلاقی پیشرفت و اعتلای علوم ان
.
در دنیایی قرار گرفتهایم که اقتضای آن بیاخلاقی است و متوجه نیستیم چه چیز گمشده است که در آن گمشدن، هریک دیگری را دروغگو و ریاکار میداند. اما گویی مسئله به نگاهی بازمیگردد که با آن زندگی میکنیم.
تاریخ جدید با زبان و تفکر نسبت به جهان خودمان گشوده میگردد و آنجاست که میتوانیم نسبت دیگری بین خودمان پیدا کنیم. ما اکنون با زبان امروزی نمیتوانیم در آینده حاضر باشیم که این تنگنای زبان امروزی ماست و خطری است که با هیچ چیز دیگری حل نمیشود.
دکتر داوری با وقوف بر جهان جدید و خطراتی که این جهان برای انسان پیش میآورد، از جایی به مسئله نگاه میکند که در نگاه ما نیست.
بیان داوری یک فن سخنوری نیست، زبان نقدی است که مجال خوشخیالی نسبت به آنچه داریم را از ما میگیرد. ما گاه زبان نقد را با زبان نفی و انکار یکی میگیریم و شاید آن را القاء ناامیدی تلقی کنیم ولی مسئله این است که اگر بتوانیم به خود نگاه کنیم، امیدواری پیش خواهد آمد.
اکنون با نگاهی به خود نظر میکنیم که خودمان نیستیم و آن نگاه، ما را به ما نشان نمیدهد و صرفا وهمی را مقابل ما قرار میدهد که مجال خود بودن را از ما میگیرد.
ما از جهان کنونی غافلیم و نمیدانیم این جهان چگونه همه رخدادها را خلاص میکند. مسئله متفکری چون داوری در زبان و تفکر پیش میرود و دائما به دنبال این است که ما چه تفصیلی از نسبت خود با جهان جدید داریم. جهانی که با سیطره متافیزیک بر درک ما چیزی را باقی نمیگذارد و همه چیز را تمام میکند.
دعوت به اندیشیدن همان فتح الفتوحی است که ما را به افقی رهنمون میکند و باید دید این زبان چه تذکری برای ما نسبت به حضور در آینده دارد.
#اخلاق_در_وضع_کنونی
#مسئله_زبان
@gharare_andishe
امروز روز ولادت حضرت زینب است
چه مبارک و میمنت است این روز
به خاطر تولدِ شایسته دُختی که تاریخ با روایت و ایستادگیاش اکنون زنده و جاریاست و دوباره در حال تکرار است...اما اینبار فقط حضرت زینب در این نبرد نیست؛ زینبها به میان آمدند و بار تاریخ را به دوش میکشند.
چه مبارک و میمنت است
که این روزها دختران و زنانی را میبینی که چون او زینبیوار، همچو کوه ایستادهاند و چون او برای دشمنش رجز میخواند. رجز برای دشمن اسلام؛
رجز برای نابودی باطل و حقی که تا ابد خواهد ماند؛
رجز نه تنها با فریادی از حلقومشان،
از جنس خون دادن خود و فرزندان و نزدیکانشان، با شهادتشان، با لالایی خواندن و آغوش کشیدنِ نوزاد و نورسیدهاش که جای "قدم نو رسیده مبارک"، باید گفت "شهادت نو رسیدهات مبارک".
ناگهان بغض گلویم را فشرد؛ دلم روانه بیمارستان شفا شد... نمیدانی شهادت نو رسیده را تبریک گویی یا شهادت پرستار را به جای روز پرستار...
مظلومیتشان قلبم را دوباره فشرد.
گویی نبرد آخر است از اوج مظلومیت آن نازنین زنان و شیرمردان غزه و اوج ظلمت آن حیوان صفتهای دیو رو.
اما باز مبارکمان باد این روز خجسته،
که با تولد دخت فاطمه، معنای زن جان بیشتری گرفت و جهان به نورش رنگ عاشقی و دلدادگی.
✍#پروا_ز_خویش
@gharare_andishe
جز شهادت عاشقی را راه نیست
خاک و خون غزه را آن آه نیست
غم به جانِ جان رفته از برای ما چرا؟
او همی رب و درون جان نمیبیند تو را؟
قدس را بنگر چگونه با جنون خونین شده
مادری فرزند در آغوش و او غمگین شده
ای شهادت از سعادت خوب داری آن خبر
گر کُشی ما زندهتر خواهیم شد ای در حضر
کلنا غزه به خون عاشقان سوگند خور
اشک هر کودک نباشد کمتر از زریِّ دُر
یا که فریاد پدر را گوش کن
در طنین بغض او هم کوش کن
جز ندای حمد للهش همی گفتار نیست
این ندای خیبر و یک رقعه از پیکار نیست
مکتب قسّام ما را درس عشق آموخته
جز ز عشق و عاشقی دارد کسی اندوخته؟
ای کتائب ای شهود دست الله کبیر
ای که صهیون باد اندر دست مولایش اسیر
قلب ما با هر تپش نام شما نجوا کند
با ندای نصرٍ أو استشهادتان غوغا کند
صبح ما صبح حماس است و حماسه در برش
وان غروبی جز شهادت نیست اندر آخرش
نیست فرقی در زبان و رنگ و ملیت ز ما
چون شکوه قدس هر آزادهای را آشنا
تقدیم به برادران گرانقدر فلسطینی و حماس به ویژه رزمندگان گردانهای شهید عزالدین قسّام
#غزه
#حماس
@gharare_andishe
هدایت شده از سید رسول فاطمی
بگو که غزه، کربلا چه شد.mp3
5.48M
#برش_کوتاه #پادکست
🎧 بگو که غزه، کربلا چه شد...
🎙 سیدرسول فاطمی
(بخشی از جلسه "نور غزه در تاریکی زمانه")
⏱ زمان: ۹ دقیقه
🗓 ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۲
📍 گلستان شهدا اصفهان
در مناسبات مرسوم غیر از مناسباتی که در خانواده درک میکنیم، همه میدانیم که قرار است چه اتفاقی بیفتد و هدف کار و ارتباطات افراد معلوم است. به عنوان مثال قرار است محصول مشخصی تولید شود؛ ولی در جمع شدن انسانها دور یکدیگر در یک خانه و خانواده، آنچه که در این پیوند رخ میدهد، پیشبینیناپذیر است. آنچه در خانه فرزندان را دور هم جمع میکند، امید مادر است. همان امیدی که خانه را برپا میکند. امیدی که به دنبال رسیدن به چیز خاصی نیست و بزرگترین آن شاید همان خانه حضرت زهرا سلاماللهعلیهاست. جمع شدنی است که رخدادهایی مافوق تصور در آن اتفاق افتاده است. امیدی که در دل آن برکات زیادی پیش میآید.
اگر به این جمع شدن توجه کنیم، در امتداد آن خود را مییابیم. اگر ما امروز درکی از اسلام داریم، به برکت آن خانه حضرت زهرا سلامالله علیهاست. همه ما در چنین افقی در تمنای خانه هستیم.
گویا خانه نحوه جمع شدن و بنای جهانی است که خدا نتیجهاش را رقم میزند. اتفاقی است که خود خدا وسط میآید و نتایج بزرگ به آن جمع شدن میدهد. حال مسئله اینجاست که چقدر میتوانیم این مسیر را در جامعه خود پیش برویم و در تمنای آن نحوه جمع شدن باشیم.
#راز_مادری
@gharare_andishe
اَلسَّلامُ عَلَيک اَيتُهَا الصِّدّيقَةُ الشَّهيدَةُ،
اَلسَّلامُ عَلَيک اَيتُهَا الرَّضِيةُ الْمَرْضِيةُ
🔹روضه مادر...
🔹روز اول...
🔹دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲
بعد از نماز ظهر و عصر
🔹راوی روضه: خانم رجایی
سُها؛ سرای هنر و اندیشه
#روضه_مادر
@gharare_andishe
روضه مادری.mp3
21.26M
🎙 روضه مادر
🔹روز اول
🔹مقام پیشاخلقتی حضرت زهرا سلامالله علیها
📆 ۶ آذر ماه ۱۴۰۲
#روضه_مادر
@gharare_andishe
اَلسَّلامُ عَلَيک اَيتُهَا الصِّدّيقَةُ الشَّهيدَةُ، اَلسَّلامُ عَلَيک اَيتُهَا الرَّضِيةُ الْمَرْضِيةُ
🔹روضه مادر...
🔹روز دوم...
🔹سهشنبه ۷ آذر ۱۴۰۲
بعد از نماز ظهر و عصر
🔹راوی روضه: خانم شاهسنایی
سُها؛ سرای هنر و اندیشه
#روضه_مادر
@gharare_andishe
اَلسَّلامُ عَلَيک اَيتُهَا الصِّدّيقَةُ الشَّهيدَةُ، اَلسَّلامُ عَلَيک اَيتُهَا الرَّضِيةُ الْمَرْضِيةُ
🔹روضه مادر...
🔹روز سوم...
🔹چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲
بعد از نماز ظهر و عصر
🔹راوی روضه: خانم رفیعی
سُها؛ سرای هنر و اندیشه
#روضه_مادر
@gharare_andishe
روضه مادر.روز دوم.mp3
19.88M
🎙روضه مادر
🔹روز دوم
🔹روایت زن در عالم قدیم، عالم جدید و عالم بقیه اللهی
📆۷ آذر ماه ۱۴۰۲
@gharare_andishe
اَلسَّلامُ عَلَيک اَيتُهَا الصِّدّيقَةُ الشَّهيدَةُ، اَلسَّلامُ عَلَيک اَيتُهَا الرَّضِيةُ الْمَرْضِيةُ
🔹روضه مادر...
🔹روز چهارم...
🔹پنجشنبه ۹ آذر ۱۴۰۲
بعد از نماز ظهر و عصر
🔹راوی روضه: خانم ملاباشی
سُها؛ سرای هنر و اندیشه
#روضه_مادر
@gharare_andishe
روضه مادر.روز سوم.mp3
19.06M
🎙روضه مادر
🔹روز سوم
🔹طلب عالم مادری در آینه مقاومت تاریخی حضرت زهرا سلامالله علیها
📆 ۸ آذر ماه ۱۴۰۲
@gharare_andishe
روضه مادر.روز چهارم.mp3
25.8M
🎙روضه مادر
🔹روز چهارم
🔹حضرت زهرا سلامالله علیها الگوی بشریت
📆 ۹ آذر ماه ۱۴۰۲
@gharare_andishe
اَلسَّلامُ عَلَيک اَيتُهَا الصِّدّيقَةُ الشَّهيدَةُ،
اَلسَّلامُ عَلَيک اَيتُهَا الرَّضِيةُ الْمَرْضِيةُ
🔹روضه مادر...
🔹روز پنجم...
🔹شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲
بعد از نماز ظهر و عصر
🔹راوی روضه: خانم سلیمانیان
سُها؛ سرای هنر و اندیشه
#روضه_مادر
@gharare_andishe
روضه مادر.روز پنجم.mp3
20.23M
🎙روضه مادر
🔹روز پنجم
🔹عبرتهای واقعه شهادت حضرت زهرا سلامالله علیها
📆 ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۲
@gharare_andishe
اَلسَّلامُ عَلَيک اَيتُهَا الصِّدّيقَةُ الشَّهيدَةُ،
اَلسَّلامُ عَلَيک اَيتُهَا الرَّضِيةُ الْمَرْضِيةُ
🔹روضه مادر...
🔹روز ششم...
🔹یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲
بعد از نماز ظهر و عصر
🔹راوی روضه: خانم عبدالهی و خانم بخشی
سُها؛ سرای هنر و اندیشه
#روضه_مادر
@gharare_andishe
50.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
#ببینید
🎥 مستند کوتاه «راهی که از سر گرفتیم»
🔸 لینک با کیفیت این ویدیو:
https://aparat.com/v/PXi5E
#غزه
@soha_sima
اخلاق در وضع کنونی ..MP3
23.65M
🎙#مسئله_اخلاق
🔹متن خوانی و گفتگو
🔹کتاب "اخلاق در زندگی کنونی و شرایط اخلاقی پیشرفت و اعتلای علوم انسانی" دکتر داوری
🔹بخش سوم: اخلاق کنونی از کجا آمده است؟
🔹فصل دوم: نگاه سیاسی به اخلاق
🔹جلسه هجدهم ۳۰ آبان ١٤٠٢
#اخلاق_در_وضع_کنونی
@gharare_andishe