اَلسَّلامُ عَلَيک اَيتُهَا الصِّدّيقَةُ الشَّهيدَةُ،
اَلسَّلامُ عَلَيک اَيتُهَا الرَّضِيةُ الْمَرْضِيةُ
🔹روضه مادر...
🔹روز پانزدهم...
🔹چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲
بعد از نماز ظهر و عصر
🔹راوی روضه: خانم خبازی
سُها؛ سرای هنر و اندیشه
#روضه_مادر
@gharare_andishe
مصداق جالبی عنوان شد از گذشتهای که درب خانهها همیشه باز بود و با بسته شدنش انگار راه گلوی خودشان بسته میشد.
این مثال را بارها و بارها شنیده بودم، حال پیوند آن حضورِ گذشته با حضورِ امروزین غزه برایم زیبایی خاص خود را به همراه داشت.
دعوت به مجال و درنگی دیگر، برای نگاهی دیگر داشتن به قصه خودمان در نسبت با حضور حقیقی امروزمان.
حقیقتا امروزه در چه جایی قرار گرفتهایم که تمامی درها را بر خود بستهایم؟ و حتی در اتاقهایمان از در خانه نیز محکمتر است...
منظور تنها بسته بودن درِ خانه و اتاق نیست، منظور در پیش گرفتن راهیست که درهای تفکر و هرآنچه موجب گشودگیمان است بر خود و دیگری بستهایم، بستن راههایی که حضور دیگر در جهانی دیگر را برایمان رقم میزند و حیات برتری نیز به ما میبخشد.
حال غزه با یک آغازی دیگر و حیاتی دیگر در صحنه حاضر است که هیچ مانعی را در مقابل خود نمییابد.
نوجوان و جوانش میروند و در مقابل گلولهها میایستند و کودکانش نیز کلام حق بر زبانشان جاری میشود و نزول قرآن بار دیگر اتقاق میافتد.
حال در اینجا ما نیاز به تفکری داریم برای بازخوانی نگاهمان، تا دریابیم که غزه، خودِ زندگیِ واقعی را به نمایش گذاشته و حقیقیترین حیات را به زندگیهایشان بخشیده و حضور دیگری را برای ما نیز یادآور شده.
به راستی نگاه آنها به کدامین سو خیره است که در این بزم عاشقانه این چنین حضوری برایشان رقم خورده است...
و عقل معاش ما برای شناخت این نگاه و این حضور در ابتدا حضورِ این چنینشان را اوهامی بیش نمییابد.
#کربلای_غزه
✍#پروا_ز_خویش
@gharare_andishe
اَلسَّلامُ عَلَيک اَيتُهَا الصِّدّيقَةُ الشَّهيدَةُ،
اَلسَّلامُ عَلَيک اَيتُهَا الرَّضِيةُ الْمَرْضِيةُ
🔹روضه مادر...
🔹روز شانزدهم...
🔹پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲
بعد از نماز ظهر و عصر
🔹راوی روضه: خانم طاهری
خانم اسلامی
سُها؛ سرای هنر و اندیشه
#روضه_مادر
@gharare_andishe
روضه مادر. روز دوازدهم.mp3
20.96M
🎙 روضه مادر
🔹روز دوازدهم
🔹افقی که گشوده شد...
📆 ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۲
#روضه_مادر
@gharare_andishe
روضه مادر روز سیزدهم.mp3
23.99M
🎙 روضه مادر
🔹روز سیزدهم
🔹جایگاه حضور زن در خانه و اجتماع
📆 ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۲
#روضه_مادر
@gharare_andishe
روضه مادر.روز چهاردهم.mp3
5.36M
🎙 روضه مادر
🔹روزهای فاطمه سلامالله علیها
🔹این روزها روزهای فاطمه و این شبها شبهای علی است...
#روضه_مادر
@gharare_andishe
روضه مادر. روز پانزدهم.mp3
13.24M
🎙 روضه مادر
🔹ضریح اشک
🔹گفتگو پیرامون متن "راز گریهها و اشکهای حضرت زهرا سلامالله علیها" از استاد طاهرزاده
#روضه_مادر
@gharare_andishe
روضه مادر. روز پانزدهم..mp3
8.96M
🎙روضه مادر
🔹مقام مادری در شاکله وجودی زن
#روضه_مادر
@gharare_andishe
.
...ای نهضت بیداری! یا فاطمه الزهرا...
روضه مادر
شنبه ۲۵ آذر ماه ۱۴۰۲
ساعت ۱۳:۰۰
#سرای_هنر_و_اندیشه/ حسینیه شهید محسن حججی
@soha_sima
8.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سفره مادر، وقتِ باهم بودن...
در کنار سفره است که افراد کنار هم مینشینند و این مادر است که سفره میگشاید .... و وقتِ باهم شدن فرامیرسد.
و اکنون در غزه چه سفرهای گشوده شده!
گویی اهالی غزه نیز مهمان سفره مادر هستند...
#فاطمیه
#غزه
@gharare_andishe
اخلاق در وضع کنونی.۲۸آذر.mp3
18.66M
🎙#مسئله_اخلاق
🔹متن خوانی و گفتگو
🔹کتاب "اخلاق در زندگی کنونی و شرایط اخلاقی پیشرفت و اعتلای علوم انسانی" دکتر داوری
🔹جلسه بیست و یکم ۲۸ آذر ١٤٠٢
🔹بخش سوم، فصل پنجم:
توجه به خلقیات و آغاز خودآگاهی
#اخلاق_در_وضع_کنونی
@gharare_andishe
قرار اندیشه
🎙#مسئله_اخلاق 🔹متن خوانی و گفتگو 🔹کتاب "اخلاق در زندگی کنونی و شرایط اخلاقی پیشرفت و اعتلای علوم ان
.
چه نسبت و عالمی است که عیبها را آشکار میکند و باعث بدی میشود و در چه مناسباتی است که عیبها در آن ظاهر نبوده یا نیست؟
آنچه از بیاخلاقی میبینیم، حاصل یک مناسبات است درحالی که ما کمتر به جهان و مناسباتی که در آن بیاخلاق شدیم، میاندیشیم. این بیاخلاقی، ذاتی ما نیست هرچند که ندیدن و انکار این بیاخلاقی مجال دیدن مناسبات را به ما نمیدهد. اگر به آن مناسبات بیاندیشیم، عیبها هم پوشانده میشود و انسانها به وجه یمینی باهم خواهند بود.
مسئله در اینجا علوم اجتماعی است؛ کشوری که فاقد برنامهریزی در سازمانهای خود است، دچار اختلال حرکتی است و این امر فسادانگیز است. توجه به خُلقیات ما را به درکی از علوم انسانی میرساند که توان فکر کردن به برنامهریزی پدید میآمد و این مسئلهای است که متوجه دانشمندان میشود؛ "زیرا که مسائل را دانشمندان و صاحبنظران طرح میکنند و چه بسا آنها بسیاری از مسائل را میپوشانند." مسئله این است که دانشمندان ما هنوز درک اخلاقی از کار خود ندارند و به شرایط اخلاقی کار خود واقف نیستند.
با توجه به خلقیات، خودآگاهیای پیش میآید که بتوانیم مناسبات را درک کنیم. در مناسبات، نسبت بین سازمانها و آنچه در سازمانها دارد اتفاق میافتد، برای ما پیش میآمد. آنجا با علوم انسانی میتوانیم راهی برای نسبت دیگری که بین انسانها و سازمانها هست، برقرار کنیم که این منشآ عبور ما از فساد است.
#اخلاق_در_وضع_کنونی
@gharare_andishe