فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎁 مبشرات بزرگان در مورد نزدیکی ظهور
🌥 بشارت اول: مرحوم آیت الله سید علی قاضی (ره)
❇️ پیشگویی عالم بزرگ، استاد اخلاق و عرفان، آیت الله قاضی درباره قیام امام خمینی (ره) و اتصال آن به ظهور به نقل از آیت الله ناصری (ره):
✨ ایشان قیام می کند بر علیه ظلم و غالب می شود، سکه ها به نام ایشان می خورد. ان شاء الله بعد از ایشان و بعد از نیابت ایشان، حضرت - امام زمان (علیهالسلام) - قیام می کنند.
#امام_زمان (علیهالسلام)
#بشارتهای_ظهور
#امام_خمینی (ره)
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat
│📖 @feqh_ahkam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
※ پیشگویی مرحوم آیت الله سید علی #قاضی_طباطبایی رضوان الله تعالی علیه درباره سرانجام #انقلاب_اسلامی و اتصال به قیام حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف و علیه السلام) بعد از نائب امام خمینی (ره).
بیانات آیت الله #ناصری رضوان الله تعالی علیه
🗓 ۹۷/۰۳/۱۳
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat
│📖 @feqh_ahkam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
پیشگویی آیت الله قاضی در مورد قیام امام خمینی و اتصال آن به ظهور.mp3
13.23M
🎁 مبشرات بزرگان در مورد نزدیکی ظهور
🌥 بشارت اول: مرحوم آیت الله سید علی قاضی (فایل صوتی)
#امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
#بشارتهای_ظهور
#امام_خمینی (ره)
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat
│📖 @feqh_ahkam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
📚📖 مطالعه
※ بخش یازدهم : ضرورت شناخت انقلاب اسلامی و جایگاه آن در آینده بشریت @ostad_shojae ╭═══════๛- - -
※ بخش دوازدهم : فهم آینده و نقش انقلاب در تمدن سازی نوین الهی، علّت اصلی رهایی انسان از پوچ گرایی، افسردگی، دغدغههای کوچک و آزاردهنده
@ostad_shojae
╭═══════๛- - - 🇮🇷 ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
آینده جهان 12.mp3
21.11M
📼 #مستند_صوتی
🎧 #انقلاب_اسلامی_و_آینده_جهان
✍ به قلم استاد محمد شجاعی
※ واقعاً مطالعهی آینده جهان و فهم ارتباط #انقلاب_اسلامی با تغییر آینده چه فایدهای برای مخاطب خواهد داشت؟
※ چرا اینقدر اصرار دارید در مورد انقلاب بزرگنمایی کرده و آنرا به آینده سازی جهان ربط دهید؟
@Ostad_shojae
╭═══════๛✌️🇮🇷 ┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
📖 فصل چهارم | حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام
ادامه مطلب را از روی متن بخوانید ...
https://eitaa.com/ghararemotalee/3564
╭═══════๛┅┅┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
1_1299221507.mp3
12.87M
📻 #کتاب_صوتی
📘 #انسان_۲۵۰_ساله
🎙 قسمت پنجم
╭═══════๛- - - ┅ ╮
│📱 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
❤️ ویژه #عید_انقلاب | خوابیم یا بیدار؟!
🔹 #خاطرات حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای مدظله العالی از مبارزات دوران طاغوت و پیروزی انقلاب اسلامی
🔶 در آن روزها ما در یک حالت بُهت بودیم. در حالی که در همه فعالیتهای آن روزها ما طبعاً داخل بودیم. همانطور که میدانید ما عضو شورای انقلاب بودیم و یک حضور دائمی تقریباً وجود داشت. لکن یک حالت ناباوری و بهت بر همهی ما حاکم بود. من یک چیزی بگویم که شاید شما تعجب بکنید.
🔷 من تا مدتی بعد از ۲۲ بهمن هم که گذشته بود بارها به این فکر میافتادم که ما خوابیم یا بیدار. و تلاش میکردم که از خواب بیدار شوم. یعنی اگر خواب هستم، این رویای طلایی که بعدش لابد اگر آدم بیدار شود هر چه قدر خواهد بود خیلی ادامه پیدا نکند، اینقدر برای ما شگفتآور بود مسئله.
🖼 برگرفته از کتاب "#خون_دلی_که_لعل_شد"
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
📚📖 مطالعه
#کتاب_صوتی #خون_دلی_که_لعل_شد "خاطرات حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای مدظله العالی از زندان
#کتاب_صوتی
#خون_دلی_که_لعل_شد
"خاطرات حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای مدظله العالی از زندان ها و تبعید دوران مبارزات انقلاب"
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat
│📖 @feqh_ahkam
│💌 @arame_janam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
Part05_خون دلی که لعل شد.mp3
5.63M
🎧 کتاب صوتی | قسمت پنجم
🩸خون دلی که لعل شد
" #خاطرات حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای مدظله العالی از زندان ها و تبعید دوران مبارزات انقلاب"
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat
│📖 @feqh_ahkam
│💌 @arame_janam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
انسان شناسی 019.mp3
9.93M
#انسان_شناسی ۱۹
#علامه_حسنزاده_آملی ره
#استاد_شجاعی 🎤
رحم مادر
دنیا
ملکوت
جبروت ...
⚡️این عوالِم چه ارتباطی با هم دارند؟
از نظر مکانی، فاصلهی این عوالِم، از همدیگر، چقدر است؟
این عوالِم چگونه روی همدیگر اثر میگذارند؟
⚡️آیا ما میتوانیم تا زمانی که در دنیا هستیم، به عوالمِ بالاتر از دنیا هم اِشراف پیدا کنیم؟
@Ostad_Shojae
____________
3:00 || احترام پدر و مادر را داشته باشیم
4:00 || احترام استاد را داشته باشیم
هر کدام از اینها ممکن است نار و یا نور باشد ...
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
#صحیفه_سجادیه_جامعه | ۲
دعای دوم – ستایش خداوند عزوجلّ
اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِی تَجَلّٰی لِلْقُلُوبِ بِالْعَظَمَةِ، وَ احْتَجَبَ عِنِ الاَبْصَارِ بِالْعِزَّةِ، وَ اقْتَدَرَ عَلَی الاَشْيَاءِ بِالْقُدْرَةِ، فَلاَ الاَبْصَارُ تَثْبُتُ لِرُؤْيَتِهِ وَ لاَ الْاَوْهَامُ تَبْلُغُ كُنْهَ عَظَمَتِهِ، تَجَبَّـرَ بِالْعَظَمَةِ وَ الْكِبْـرِيَاءِ، وَ تَعَطَّفَ بِالْعِزِّ وَ الْبِـرِّ وَ الْجَلَالِ، وَ تَقَدَّسَ بِالْحُسْنِ وَ الْجَمَالِ، وَ تَـمَجَّدَ بِالْفَخْرِ وَ الْبَهَاءِ، وَ تَهَلَّلَ بِالْمَجْدِ وَ الْاٰلاٰءِ، وَ اسْتَخْلَصَ بِالنَّورِ وَ الضِّيَاءِ،
[ سپاس خداوند را که تجلّیٖ کرد برای دلها به بزرگی و عظمت، و از دیدگان پنهان گشت با عزّت، و بر اشیاء توانا گشت به قدرت، که نه دیدگان برای دیدنش بر جای میمانند و نه اوهام به حقیقت عظمتش پی میبرند، به عظمت و کبـریاء بزرگی کرد، و عطوفت روا داشت با عزت و نیکی و شکوه، و پاک و مقدس گشت با زیبایی و جمال، و با شکوه شد به فخر و عظمت و شکوه و درخشید با مجد و الطاف، و ویژگی یافت با نور و درخشش،
خَالِقٌ لاٰ نَظِيـرَ لَهُ، وَ وَاحَدٌ لاٰ نِدَّ لَهُ، وَ مَاجِدٌ لاٰ ضِدَّ لَهُ، وَ صَمَدٌ لاٰ كُفْوَ لَهُ، وَ إِلٰهٌ لاٰ ثَانِیَ مَعَهُ، وَ فاطِرٌ لاٰ شَـرِيكَ لَهُ، وَ رَازِقٌ لاٰ مُعِيـنَ لَهُ، وَ الأَوَّلُ بِلاٰ زَوَالٍ، وَ الدّٰائِمُ بِلاٰ فَنَاءٍ، وَ الْقٰائِمُ بِلاٰ عَنَاءٍ، وَ البَاقِی بِلاٰ نِهَايَةٍ، وَ الْمُبْدِئُ بِلاٰ أَمَدٍ، وَ الصَّانِعُ بِلاٰ ظَهِیرٍ، وَ الرَّبُّ بِلاٰ شَـرِيكٍ، وَ الْفاطِرُ بِلاٰ كُلْفَةٍ، وَ الْفَاعِلُ بِلاٰ عَجْزٍ، لَيْسَ لَهُ حَدٌّ فیٖ مَكَانٍ، وَ لاٰ غَايَةٌ فیٖ زَمانٍ، لَمْ يَزَلْ وَ لاٰ يَزُولُ وَ لَنْ يَزَالَ.
[ آفرینندهای که نظیری نیست او را، و یکتایی که همتا نباشد وی را و باشکوهی که ضدّی نبود او را و بینیازی که مشابهی نباشد او را، و خداوندی که دیگری همراهش نیست و آفریدگاری که انبازی ندارد، و روزی دهندهای که مددکاری ندارد، و نخستین بیزوال و ماندگاری بدون نیستی، و برپادارندۀ امور بدون زحمت و رنج، و باقیماندهای بینهایت، و آغازگری بیحد و مرز و سازندهای بدون پشتیبان، و پروردگاری بیانباز، و آفرینندهای خستگیناپذیر و انجام دهندهای بدون ضعف و ناتوانی، او را حدی از نظر مکان نیست و نه غایتی از جهت زمان، همچنان بوده است و نابود نـمیشود و همچنان خواهد بود.
كَذَلِكَ أَبَدَاً هُوَ الْإِلٰهُ الْحَيُّ الْقَيُّومُ، الدّٰائِمُ الْقَدِیمُ، الْقَادِرُ الْحَكِيمُ، الْعَلِیمُ الْقَاهِرُ، الْحَلِیمُ الْمَانِعُ لِمٰا یَشَاءُ، وَ الفَعّٰالُ لِمٰا یُرِیدُ ﴿لَهُ الْخَلْقُ وَ الاَمْرُ﴾ ﴿وَ الْأَرْضُ جَمِيعًا قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ السَّمَاوَاتُ مَطْوِيّٰاتٌ بِيَمِينِهِ سُبْحَانَهُ وَ تَعٰالَیٰ عَمّٰا يُشْـرِكُونَ﴾ لاٰ تَخْفیٰ عَلَیْهِ خَافِیَةٌ فِی الْاَرْضِ وَ لاٰ فِی السَّمَاءِ. ﴿وَ إنَّـمٰا أمْرُەُ إذٰا أرٰادَ شَيْئًا أنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ﴾، أَمْرُەُ مَاضٍ وَ حُكْمُهُ عَدْلٌ، وَ وَعْدُەُ حَقٌّ وَ قَولُهُ صِدقٌ، وَ لَو تَجَلّٰی لِشَیْءٍ صَارَ دَكّاً ﴿فَلَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ وَ هُوَ السَّمِیعُ البَصِیرُ﴾.
[ همچنان است پیوسته، او خداوند زنده پایدار، ماندگار قدیم، توانای حکیم، دانای پیروز، بُردبار باز دارنده آنچه خواهد، و انجام دهنده آنچه اراده کند، «اختیار آفرینش و امور آن به دست اوست» «و زمین همه در اختیار اوست در روز قیامت و آسمانها به دست قدرتش در هم نوردیده باشد، پاک است و بلند مرتبه از آنچه شـرک میورزند» و مخفی نـمیماند بر او چیزی که در زمین و یا در آسمان پنهان شده باشد. «همانا امر او اگر چیزی را اراده کند، این است که بگوید به وجود آی و آن، به وجود میآید» امر او نافذ و حکومت و داوریاش عادلانه است، و وعدۀ او حق و گفتار او راست است و اگر برای چیزی تجلی کند، آن چیز در هم کوبیده میشود «پس نه چیزی همانند اوست و او شنوای بیناست».]
وَ أَشْهَدُ أنْ لاٰ إلٰهَ إلَّا اللّٰهُ وَحْدَەُ لاٰ شَـريكَ لَهُ، وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُەُ وَ رَسُولُهُ ارْتَضاهُ بِرِسالَتِهِ، وَ ائْتَمَنَهُ عَلیٰ وَحْیِهِ، وَ انْتَجَبَهُ مِنْ خَلِیقَتِهِ، وَ اصْطَفٰاهُ مِنْ بَرِیَّتِهِ، فَاَوْجَبَ الْفَوْزَ لِمَنْ اَطٰاعَهُ وَ قَبِلَ مِنْهُ، وَ النَّارَ عَلیٰ مَنْ عَصٰاهُ وَ صَدَفَ عَنْهُ.
[ و گواهی میدهم که نیست خداوندی جز خدای یکتا که شـریکی ندارد، و گواهی میدهم که محمد بنده و فرستاده اوست، او را برای رسالت خویش پسندید، و بر وحی خود امین گردانید، و او را برگزید از میان بندگانش و از آفریدگانش اختیار کرد، و رستگاری را روا داشت برای هر که او را فرمان برد و از او بپذیرد و آتش را برای کسی قرار داد که او را نافرمانی کند و از او منحرف گردد.]
فَصَلَوٰاتُ اللّٰهِ عَلَيْهِ وَ اٰلِهِ الطَّيِّبِینَ الْاَخْيَارِ الْطّٰاهِرِينَ الْاَبْرَارِ، اَلَّذِينَ اَذْهَبَ اللّٰهُ عَنْهُمُ الرِّجسَ وَ طَهَّرَهُمْ تَطْهِیراً.
[ #صلوات خداوند بر او و خاندانش باد آن پاکان درستکار، پاکیزگان نیکوکار، آنان که خداوند پلیدی را از ایشان دور ساخت و به حقیقت طاهر گردانید.
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
⎚ سیری در #سیره_ائمه_اطهار علیهم السلام | ۱۵
╭ ─━─━─• · · · · · ·
❒ عدل کلّی
◣ تعریف عدالت
◣ آیا عدالتخواهی فطری است؟
◣ نظر نیچه و ماكیاول
◣ نظر برتراند راسل
◣ نقد این نظریه
◣ نظر ماركسیسم
◣ نظر اسلام
◣ مسأله ی عمر حضرت حجت
◣ مشخصات دوره ی حضرت مهدی علیه السلام
╭═══════๛- - - ┅┅╮
│📳 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -
عدل كلّی
ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ
بسم اللّه الرحمن الرحیم.
الحمد للّه ربّ العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، و الصلاة و السلام علی عبد اللّه و رسوله و حبیبه و صفیّه و حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته سیدنا و نبینا و مولانا ابی القاسم محمّد صلی الله علیه و آله و سلم و علی آله الطّیّبین الطّاهرین المعصومین، اعوذ باللّه من الشّیطان الرّجیم:
وَعَدَ اَللّهُ اَلَّذِینَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا اَلصّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی اَلْأَرْضِ كَمَا اِسْتَخْلَفَ اَلَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ اَلَّذِی اِرْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِكُونَ بِی شَیْئاً وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ اَلْفاسِقُونَ [1].
ـــــــــــــــــــــــ
همه ی پیامبران الهی كه از طرف خدای متعال در میان بشر مبعوث شده اند، برای دو هدف اساسی بوده است.
✓ یكی از این دو هدف، برقراری ارتباط صحیح میان بنده و خالق خودش، میان بنده و خداست، و به تعبیر دیگر منع بشر از پرستش هر موجودی غیر از خالق خودش، كه در كلمه ی طیّبهی «لا إله إلا الله» خلاصه می شود.
✓ هدف دومی كه برای بعثت پیامبران عظام از طرف خداوند متعال هست، برقراری روابط حسنه و صالحه میان افراد بشر، بعضی با بعضی دیگر، بر اساس عدالت و صلح و صفا و تعاون و احسان و عاطفه و خدمت به یكدیگر است.
قرآن كریم این دو مطلب را به عنوان دو هدف برای انبیاء در كمال صراحت ذكر كرده است.
راجع به هدف اول، درباره ی خاتم الانبیاء می فرماید: یا أَیُّهَا اَلنَّبِیُّ إِنّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِیراً وَ داعِیاً إِلَی اَللّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنِیراً [2]،
و درباره ی هدف دوم می فرماید: لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ اَلْكِتابَ وَ اَلْمِیزانَ لِیَقُومَ اَلنّاسُ بِالْقِسْطِ [3].
ببینید قرآن با چه صراحتی عنایت انبیاء و بلكه مأموریت و رسالت انبیاء برای برقراری عدل در میان بشر را بیان می كند.
در این آیه می فرماید ما فرستادگان خودمان را با دلایل روشن فرستادیم و همراه آنها كتاب و دستور و نوشته فرستادیم با میزان، یعنی قوانین و مقررات عادلانه، برای چه؟ «لِیَقُومَ اَلنّاسُ بِالْقِسْطِ» برای اینكه همه ی افراد بشر به #عدالت رفتار كنند و اصل عدالت در میان افراد بشر برقرار گردد.
بنابراین مسأله ی برقراری عدالت، آن هم با مقیاس بشریت، هدف اصلی و عمومی همه ی انبیاء بوده است؛ یعنی انبیاء كه آمده اند، یك كار، یك وظیفه، یك مأموریت و یك رسالتی كه داشته اند، به نصّ قرآن مجید عدالت بوده است.
مطلب دیگری كه باید در اینجا عرض كنم این است:
❓آیا مسأله ی عدالت، آن هم عدل كلی و عدل عمومی- نه عدل نسبی و فردی و شخصی- یعنی عدالت به معنی اینكه روزی در این جهان برای بشر پیش بیاید كه در آن روز اثری از این ظلمها و ستمها و تبعیضها و جنگها و نفرتها و كینه ها و خونریزیها و استثمارها و از لوازم اینها یعنی دروغها و نفاقها و نیرنگها، و بالاخره اثری از اینهمه مفاسدی كه در میان بشر وجود دارد نباشد، آیا چنین روزی برای بشریت خواهد بود؟
❓آیا بشریت در آینده ی خودش، چنین دوره ای و چنین روزی و چنین قرنی را خواهد داشت؟ یا نه، این فقط یك خیال و یك آرزوست، هیچ وقت عمل نخواهد شد، و یا حتی ممكن است یك كسی كه ذوق دینی و مذهبی داشته باشد- البته این مطلب در غیر شیعه صدق می كند- بگوید:
من منكر عدالت كلی نیستم، من طرفدار اینكه دنیا بر اساس ظلم باشد نیستم، ولی معتقدم این دنیای ما آن قدر پست و دنیّ است، آن قدر ظلمانی و تاریك است كه هیچ وقت در دنیا عدل كلی و عدالت واقعی و صلح و صفای واقعی و انسانیت واقعی و اینكه یك روزی واقعاً افراد بشر با یكدیگر انسانی زندگی كنند نخواهد بود؛ دنیا، دار ظلم و تاریكی است، همه ی ظلمها در آخرت جبران می شود، عدالت فقط مال آخرت است.
در میان غیر مسلمانان و ادیان دیگر چنین فكری وجود دارد.
یكی از امتیازات اساسی معتقَدات اسلامی- و بالاخص در دید شیعه از اسلام- همین است كه: بدبین نباشید، دوره ی ظلم و ستم، دوره ی جنگ و دعوا، دوره ی اختلاف، دوره ی فساد اخلاق و دوره ی سیاهی و ظلمت یك دوره ی موقت است و عاقبت نورانیت و عدالت است.
اگر هم [این تعلیم ] در ادیان دیگر هست، به این روشنی كه در مذهب شیعه وجود دارد قطعاً در هیچ جا وجود ندارد.
🪧 این هم یك مطلب كه آینده ی بشریت در همین دنیا نیكی و رخت بربستن ظلم و آمدن عدالت است؛ و اگر انسان در درجه ی اول در قرآن كریم تأمل كند می بیند قرآن این مطلب را تأیید و تأكید می كند، نوید به آینده می دهد و آینده ی دنیا را روشن می بیند.
آیات زیادی در این زمینه هست، از جمله همین آیه ای كه در ابتدای سخنم تلاوت كردم:
وَعَدَ اَللّهُ اَلَّذِینَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا اَلصّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی اَلْأَرْضِ كَمَا اِسْتَخْلَفَ اَلَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ اَلَّذِی اِرْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِكُونَ بِی شَیْئاً.
وعده می دهد به اهل #ایمان و مردمی كه عملشان صالح و شایسته است كه عاقبت دنیا به دست اینهاست؛
آن كه در نهایت امر بر دنیا حكومت می كند دین الهی و #معنویت و لا إله الا اللّه است، مادیگریها و ماده پرستی ها و خودخواهیها از بین خواهد رفت، عاقبتِ دنیا #امنیت است(وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً)، عاقبت دنیا توحید است به تمام مراتب خود.
بنابراین از قرآن مجید دو مطلب استفاده شد:
√ یكی اینكه هدف اساسی انبیاء دو چیز است: توحید و برقراری عدالت.
← اولی مربوط است به ارتباط انسان با خدا،
← و دومی مربوط است به ارتباط انسانها با یكدیگر.
√ مطلب دوم اینكه مسأله ی عدالت، تنها یك آرزو و خیال نیست، یك واقعیتی است كه دنیا به سوی آن می رود، یعنی سنت الهی است و خدا عدالت را در نهایت امر بر دنیا حاكم خواهد كرد و بر این دنیا قرنها و قرنها- كه ما نمی دانیم چقدر است، شاید میلیونها سال، و شاید صدها میلیون سال- بشر حكومت خواهد كرد؛ اما یك بشر بالغ، یك بشر انسان واقعی، یك بشرهایی كه در میان آنها از این تیرگیها و ظلمهایی كه امروز هست هرگز چیزی وجود ندارد.
بحث من درباره ی این مطلب است كه عدل كلی در دنیا برقرار می شود، بالخصوص راجع به یك جهت آن، و آن این است:
اسلام كه مدعی است عدل كلی در دنیا برقرار می شود، بر چه اساسی مدعی است كه برقرار می شود؟ لهذا سه موضوع را باید تشریح كنم: یكی اینكه اولا عدالت چیست؟
دوم اینكه آیا در نهاد و فطرت بشر تمایل به عدالت وجود دارد یا اساسا در فطرت بشر میل به عدالت وجود ندارد، هر وقت عدالت به بشر داده شده است و داده بشود، به زور است، تحمیل است، بشر محال است به میل و رضای خودش زیر بار عدالت برود؟
و مسأله ی سوم این است: آیا عدالت عملی هست یا نیست، و اگر عملی بشود به چه وسیله عملی خواهد شد؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1] . نور/55.
[2] . احزاب/45 و 46.
[3] . حدید/25.
╭═══════๛- - - ┅ - - ╮
│📱 @Mabaheeth
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - - -