#شعر
#علی_اصغر
زره پوشیده از قنداقه بی شمشیر می آید شجاعت ارث این قوم است مثل شیر می آید
زبانش کودکانه است و نمی فهمم چه می گوید
ولی می خوانم از چشمش که با تکبیر می آید
بخواب ای کودکم لالا که سیرابت کند دشمن
بخواب ای کودکم لالا که دارد تیر می آید
https://eitaa.com/joinchat/1862074522C94e86b5727
#شهدایی
#شعر_شهدایی
ای دوست به حنجر شهیدان صلوات
بر قامت بی سر شهیدان صلوات
از دامن زن مرد به معراج رود
بر دامن مادر شهیدان صلوات
https://eitaa.com/joinchat/1862074522C94e86b5727
#شعر
#شعر_شهدایی
سوخت آنسان که ندیدند تنش را حتی
گرد خاکستری پیرهنش را حتی
در دل شعله چنان سوخت که انگار ندید
هیچ کس لحظۀ افروختنش را حتی
حیف از این دشت پر از لاله گذشت و نگذاشت
برگی از شاخه گل نسترنش را حتی
داغم از این که نمیخواست که گلپوش کنند
با گل سرخ شقایق بدنش را حتی
داشت با نام و نشان فاصله آن حد که نخواست
بر سر دست ببینند تنش را حتی
دل به دریا زد و دریا شد، اما نگذاشت
موج هم حس کند آبی شدنش را حتی
چه بزرگ است شهیدی که نهد بر دل تیغ
حسرت لحظۀ سر باختنش را حتی
نتوان گفت که عریانتر از این باید بود
با شهیدی که نپوشد کفنش را حتی
دوش میآمد و میخواست فراموش کند
خاطرم خاطرۀ سوختنش را حتی
محمد علی مجاهدی
https://eitaa.com/joinchat/1862074522C94e86b5727
#شعر
#شهید_فرقانی
زبی دردی بود هرکس که خوابش بیشتر گردد
ز مکتب کودک کودن غیابش بیشتر گردد
جوان با کار و کوشش کسب نیرو می کند افزون
شود محکم رسن تا پیچ و تابش بیشتر گردد
محبت بر ضعیفان باعث عزت شود آری
که گل هرچند افزون شد گلابش بیشتر گردد
غنی از دادن انفاق مالش بیشتر گردد
چو آب از چاه بردارند آبش بیشتر گردد به عقبی هر که پاداش عمل از خویش می گیرد
خوشا آنکس که در دنیا ثوابش بیشتر گردد
زکات حسن زیبایی بود بر مومنین عفت
که زن از پاکدامنی حجابش بیشتر گردد ستمگر بیشتر سازد ستم گر قدرت افزاید
زمین شوره از گرما سرابش بیشتر گردد
شهید علی فرقانی دانشگاه صنعتی شریف ورودی ۶۳ مهندسی عمران که اسفند ۶۴ در فاو به شهادت رسید.
https://eitaa.com/joinchat/1862074522C94e86b5727
#شعر_شهدایی
#شهید_سید_حسین_علم_الهدی
#هویزه
#عملیات_نصر
حسین بود و بلا بود و کربلایی که...
هویزه بود و خطر بود و بچه هایی که...
اراده های جوان بود و عشق و تنهایی
خطوط روشن قرآن و ربنایی که...
چهارسو همه تانک و غبار و آتش و خون
خروش خسته ی بیسیم در صدایی که...
گلوله نیست، مهمات نیست! مفهوم است؟
به موقعیت خط من آشنایی که...
اگر محاصره ها تنگ و تنگ تر بشود
اگر سقوط کند شهر، آن بلایی که...
در اوج آن همه فریاد سرخ بی پاسخ
رسید دست خیانت به ماجرایی که...
درنگ آمدن نیرو و مهمات، آه
رساند فرصت فرمانده را به جایی که...
گلوله ها بدنش را طواف می کردند
و خون عاشق او ریخت در منایی که...
پروانه نجاتی
https://eitaa.com/joinchat/1862074522C94e86b5727
#روش
#روش_سخنرانی
#سوژه_یابی
روش سوژه یابی و سوژه سازی
۱.نقشه معارف را در دست داشتن:
برایارتباط بخشی بین موضوعات خرد و کلان زندگی با معارف نیاز به یک احاطه نسبی نسبت به نقشه کلان معارف دین وجود دارد!
۲.تطبیق موضوعات خارجی با معارف دین:
مثلا: درخت اگر بخواهد به ثمر بنشیند باید هرس شود آفت زدائی شود، انسان نیز چنین است باید درخت وجود خود را از آفات عیوب و رفتارها و باورهای غلط هرس و پاکسازی کند.
۳.گسترش دادن معنای رخدادهای و موضوعات با تحلیل آنها:
مانند توسعه در معنای مرکب گذشته به مرکب امروزی در روایات و کلمات حکما
۴.دقت در گفتار اطرافیان:
الف. عموم سخنها
ب. شکایات و گلایه های مردم
ج. دنبال کردن رسانه ها
گاهی از یک سخن اطرافیان سوژه ای بدست می آید تازه و جالب
۵.دقت در رفتارهای کودکان برای مقایسه آن با رفتار بزرگترها:
گاهی رفتارهای ما بزرگترها فرقی با رفتارهای یک بچه ندارد این خود یک سوژه می شود
کارهای بچه گانه ما بزرگترها
۶.دقت در تناسب های زیبای اطراف:
گاهی مشاهده یک تقارن دو رخداد یا پدیده جالب و جذاب و قابل طرح در بالای منبر خواهد بود
۷.حساسیت به خرج دادن نسبت به موضوعات مهم زندگی مردم:
مثل اینکه عید مردم دنبال خانه تکانی هستند
۸. توجه به تغییرات مهم اطراف
۹.مقایسه کردن موضوعات با یکدیگر:
از ابزارهای عالی برای به تصویر کشیدن معنی، مقایسه کردن دو معنی یا موضوع با یکدیگر است.
در قرآن و روایات به وفور دیده می شود در قرآن هر جا سخن از الذین آمنوا است از کافران هم سخن به میان آمده هر جا سخن از کار مثبت و نیک است از کار منفی مقابل آن هم سخن رفته است مانند
الشَّیْطانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَ یَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشاءِ وَ اللَّهُ یَعِدُکُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلاً وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ (268)بقره
نکات به کارگیری سوژه
۱..تناسب زمان و مکان با سوژه:
مثلا دیگ سفید میکنیم که شیخ جعفر شوشتری هنر به خرج دادند در ایام نوروز بود در وقت دیگر شاید گیرایی لازم را نداشته باشد یا مثلا
سوژه شاد برای ایام عزاداری قرار داده نشود
۲.خلاقیت به خرج دادن:
لکل جدیدلذه نو و جدید بودن موضوع و سوژه سخنرانی خود عاملی می شود برای جذب مخاطبین
در حقیقت شما باید نحوه ورود جدیدی خلق کنید و بسازید والا ما مطلب جدید یا قرآن و روایت جدید که نداریم.
https://eitaa.com/joinchat/1862074522C94e86b5727
#پرورش_خلاقیت
#روش
راهکارهای پرورش خلاقیت
۱-همیشه از یک مسیر نرو .
۲-تاجایی که امکان داره نمایشگاه برو.
۵-مسافرت فقط شمال نرو ، این همه جاهای جدید.
۶-خودت رو در مکانها و موقعیتی قراربده که خلاقیتت در آن جا بیشتر می شه .
۷-از زمان هایی که خلاقیتت به اوج میرسه ، استفاده کن ،مثلا اول صبح .
۸- منتظر فردا نباش .
۹- گاهی وقت ها ریسک کن.
۱۳-شکل های هندسی اطرافت رو پیدا کن .
۱۶-کتاب زیاد بخون ، کتابهایی در زمینه های مختلف با موضوعات متنوع .
۱۷-فیلم و کلیپ محصولات مختلف و جدید رو ببین.
۱۸-برنامه ها و مستندهای مختلف راجع به آینده رو ببین .
۱۹-سعی کن شعر بگی ،حتی اگر خیال میکنی که بلد نیستی .
۲۱-با تکنیک چه می شد اگر ….، ذهنت رو آزاد کن .
۲۲-در تصمیم گیری تیمی از قوانین طوفان فکری تبعیت کن .
۲۳-گاهی در روش انجام کارهات ۱۰ در صد تغییر بده .
۲۴-در طول هفته ،یک ساعتی بنشین و فکرات رو بنویس.
۲۵- دفترچه ایده هات رو همیشه همراه داشته باش .
۲۷-قبل از خواب به رویاهات فکر کن .
۲۸-وقتی به راه حل نمیرسی ،مساله رو برای مدتی رها کن .
۳۰-به اعضای بدنت و نحوه کارشون فکر کن .
۳۱-اگر راست دست هستی ،بعضی کارهای ساده رو به قسمت چپ بدنت بسپار ، و بالعکس.
۳۲-چیدمان خانه و محل کارت رو هر چند وقت یکبار تغییر بده .
۳۵-سعی کن وسایل و ابزار مختلف اطرافت رو بهبود بدی.
۳۶-با آدم های مختلف ،هم صحبت شو .
۱. با افرادی در حیطه کاری خود ملاقات کن
۲. با افرادی با علایق متفاوت با خود ملاقات کن
۳.با مخاطبان خود ملاقات کن
۳۷-با آدم های خلاق معاشرت کن .
۳۸-زندگی نامه آدمهای بزرگ و موفق رو مطالعه کن .
۴۰-مشورت کن .
۴۱-هدف گذاری کن .
۴۴-ارتباطت رو با بچه ها بیشتر کن .
۴۶-ورزش رو فراموش نکن .
۴۷-روی اعتماد به نفست کار کن .
۴۸-شکست رو از فرهنگ لغاتت حذف کن.
۴۹-نمیشه ،نمیتونم رو از فرهنگ لغاتت حذف کن .
۵۰-اشتباه کن ،اشتباه کن و باز هم اشتباه کن
ایده ها را یادداشت کن
ایده ها را مرور کن
از چالش کلمات تصادفی استفاده کن.
(اول،چشمانت را ببند فرهنگ لغت را به هر صفحه ای باز کنید و انگشت خود را روی صفحه قرار دهید.
سپس،چشمان خود را باز کرده و هر کلمه ای را که نزدیک به انگشت شما است بنویسید. استفاده از آن کلمه بسیار مهم است چه شما این کلمه رادوست دارید یا نه.
باز هم ،این روش را تکرار کنید تا پنج یا شش کلمه تصادفی از صفحات مختلف فرهنگ لغت انتخاب شود.
نهایتاً چالش خود را بین کلمات تصادفی ایجاد کنید.
در این مرحله به مرحله مهمی رسیده اید که میزان موفقیت شما در استفاده از Random Word Stimulation را
تعیین می کند. هدف شما ایجاد شرایطی است که معنی هر کلمه تصادفی را به طریقی به موضوع شما متصل کنند.
هر ارتباط جدید نمایانگر بذر یک ایده جدید است ، بنابراین هرچه شرایط بیشتری ایجاد کنید ،شانس شما برای تولیدنتایج مفید بیشتر است.)
https://eitaa.com/joinchat/1862074522C94e86b5727
#شعر
#فاطمیه
گریه کردیم ولی عقده ز دل باز نشد
مگر از پشت در خانه غم آغاز نشد
خواست آن فرصت عهد ازلی را نبرند
فاطمه پشت در آمد که علی را نبرند
شعله بر بال و پر روح الامین افتاده
سوره کوثر قرآن به زمین افتاده
آن طرف نعره یک بی سروپا میشنوم
این طرف از پس در فضه بیا میشنوم
شعلهور شد حرم و معجر زهرا هم سوخت
روضه خوان گفت که موی سر زهرا هم سوخت
https://eitaa.com/joinchat/1862074522C94e86b5727
#شعر
#فاطمیه
#گریز_زیارت_عاشورا
اسست اساس الظلم و الجورعلیکم اهل البیت
در که آتش گرفت
رنگ حیدر پرید
سینه من شکست
قامت او خمید
در که آتش گرفت
له شد آن تنم
در هجوم عدو
کشته شد محسنم
در که آتش گرفت
قنفذ سر رسید
تازیانه به دست
دنبالم دوید
در که آتش گرفت
عشق تسلیم شد
در که آتش گرفت
مرتضی پیر شد
در که آتش گرفت
روبهی شیر شد
میخ در تیز شد
در تنم تیر شد
در که آتش گرفت
خیمه ها را بسوخت
هستی زینب و
بچه ها را بسوخت
ان یرزقنی طلب ثارک
رزقنی البرائه من اعدائکم
https://eitaa.com/joinchat/1862074522C94e86b5727
#کتاب
#کتابخوانی
#کتابخانه
#تجارب
۱.اثبات ضرورت مطالعه کارکنان در سطح مدیریتی
۲.ایجاد علاقه به مطالعه
۳. آموزش فنون مطالعه انفرادی
۴. آموزش فنون مطالعه گروهی( هم خوان)
۵.ارایه سیرهای مطالعاتی
الف.تشكیل كمیته ارایه سیر مطالعاتی برای طیفهای مختلف مخاطبان
ب.تشكیل گروه های مطالعاتی و تعیین مشوق های لازم
ج. جلسات هم اندیشی و نقد و بررسی کتابهای در حال مطالعه
۶.سیاست های تشویقی برای مطالعه کتاب، بن تخفیف کتاب، برگزاری نمایشگاه کتاب، اردوی مرتبط با کتاب و کتابخوانی، کلاس آموزشی برخی کتب
( مثلا طرح کلی اندیشه اسلامی)، برگزاری جلسات مذهبی یا عنوان مرتبط با کتاب( مثلا: حماسه حسینی، مفاتیح الحیات و...)
۷.معرفی و شناساندن كتابخانه و خدمات كتابخانه
۸.گسترش خدمات جانبی کتابخانه مثل صحافی، دمنوش و....
۹.معرفی بهترین های كتاب و کتابخوانی در عرصه های مختلف.(خواندن، نوشتن متن های انگیزشی، خلاصه نویسی و...)
۱۰.تابلوی معرفی کتاب
مطالب این تابلو باید برگزیده ای از کتاب باشد. میتوان این برگزیده ها را ازظظ مخاطبان گرفت، در صورت لزوم اصلاح کرد و با تیتر: این هفته به پیشنهاد آقای/خانم...کتاب...
کتاب معرفی شود.
۱۱.تشکیل جلسات مستمر نقد و بررسی کتاب در حوزه های مختلف( جدا از سیر مطالعاتی)
تجربه های جالب در زمینه کتاب و کتابخوانی
ایستگاه کتاب در نانوایی
https://www.iranpl.ir/news/9779/
حضور کتابداران در بخش بستری کودکان در بیمارستان و قصه گویی برای آنها
https://www.iranpl.ir/news/13570/
https://eitaa.com/joinchat/1862074522C94e86b5727
📜 روش دانشجویان و کارمندان برای نشر معارف و دستورات اسلام
🔻 «بسم الله الرحمن الرحیم
مرجع عالیقدر حضرت آیتاللهالعظمی سید محمد باقر صدر دامظله
روشی که دانشجویان و کارمندان باید برای نشر دستورات دین حنیف و گسترش مفاهیم اسلام، به کار بگیرند چیست؟ و مسلمان معاصر در زمینه تبلیغ اسلام چه بایستههایی را باید فراهم کند؟
کویت ـ رمیثيّه ـ مدرسه فلسطین
سید محمد صادق موسوی
١٩ صفر ١٣٩۴هـ.ق»
🔺 « بسم الله الرحمن الرحیم
باید افزون بر متجلی کردن دین اسلام در رفتار، اخلاق و روابطش، از زبان امروز و روشهای تفکر نو، در خدمت دینش بهره بگیرد و در قالب این زبان و روش، محتوای اسلامی را به شکل مقایسهای با اندیشههای معاصر و تولیدات تمدن رایج، ارائه کند و درعینحال باید نقش واسطه را بین مسجد حکیم و پیشرویی که حامل رسالت اسلام است با توده مردمی که در میان آنان زندگی میکند، ایفا نماید؛ زیرا بسیاری از محافل مردمی رابطه واقعی با مساجد ندارند و بنابراین، باید حلقههای وصلی وجود داشته باشند که روشنگری کنند و کارهای امام این مسجد حکیم و پیشرو را در بخشهای مختلف انجام دهند و به مردم این امید را بازگردانند که دینشان توانایی پاسخگویی به نیازهای آنان و همراهی و همگامی با خواستههای مشروعشان و حل مشکلات آنان به بهترین روش را دارد.
محمد باقر صدر»
🔸 بارقهها، ص۵٣٧.
به نقل از: @shahidsadr
https://eitaa.com/joinchat/1862074522C94e86b5727
#روایت
الصّادق علیه السلام: الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنَانِ فَمُؤْمِنٌ صَدَقَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ وَفَی بِشَرْطِهِ وَ ذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللهَ عَلَیْهِ فَذَلِکَ الَّذِی لَا تُصِیبُهُ أَهْوَالُ الدُّنْیَا وَ لَا أَهْوَالُ الْآخِرَهًِْ وَ ذَلِکَ مِمَّنْ یَشْفَعُ وَ لَا یُشْفَعُ لَهُ وَ مُؤْمِنٌ کَخَامَهًِْ الزَّرْعِ تَعْوَجُّ أَحْیَاناً وَ تَقُومُ أَحْیَاناً فَذَلِکَ مِمَّنْ تُصِیبُهُ أَهْوَالُ الدُّنْیَا وَ أَهْوَالُ الْآخِرَهًِْ وَ ذَلِکَ مِمَّنْ یُشْفَعُ لَهُ وَ لَا یَشْفَعُ.
امام صادق علیهالسلام:
مؤمنان دو دستهاند: ۱ مؤمنی که به عهد خدا ایمان داشته و وفا نموده است و منظور از آیهی رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَیْهِ همین است. این مؤمن به هراس و وحشتهای دنیوی و اخروی مبتلا نمیشود و شفیع دیگران میشود و نیاز به شفاعت ندارد. ۲ مؤمنی که به مانند شاخهی نورس و تر و تازهای است که گاهی کج و گاهی راست میشود. این مؤمن به هراس و وحشتهای دنیوی و اخروی مبتلا میشود و نیاز به شفاعت دارد و قادر به شفاعت دیگران نیست.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۲۶ الکافی، ج۲، ص۲۴۸/ بحار الأنوار، ج۶۴، ص۱۸۹/ نورالثقلین/ البرهان
https://eitaa.com/joinchat/1862074522C94e86b5727