کانال اختصاصی قاسم کاکایی
🎙️|فایل صوتی کامل | ▶️#درسگفتار_شرح_الاسماء_الحسنی جلسه : ۹۶ 🌍 محل تدریس : شیراز ، حوزه علمیه شه
درسگفتار شرح الاسماء الحسنی، جلسهٔ ۹۶:
یا منتهی الرجایا
وفى دعاء ابى حمزة الثمالى الهى لو قرنتنى بالاصفاد ومنعتني سيبك من بين الاشهاد ودللت على فضائحي عيون العباد وامرت بى إلى النار وحلت بينى وبين الابرار ما قطعت رجائي منك وما صرفت وجه تاميلى للعفو عنك ولا خرج حبك عن قلبى انا لا انسى اياديك عندي وسترك على في دار الدنيا وينبغى تعادل الرجاء مع الخوف بحيث لو وزن خوف المؤمن ورجاؤه لاعتدلا وفى الحديث خف الله خوفا ترى انك لو اتيته بحسنات اهل الارض لم يقبلها منك وارج الله رجاء ترى انك لو اتيته بسيئات اهل الارض غفرها لك قال شيخنا البهائي رحمه الله في الاربعين نقل الغزالي في الاحياء عن الامام ابى جعفر محمد ابن على الباقر (ع) انه كان يقول لاصحابه انتم اهل العراق تقولون ارجى اية في كتاب الله عزوجل قوله تعالى قل يا عبادي الذين اسرفوا على انفسهم لا تقنطوا من رحمة الله ونحن اهل البيت نقول ارجى اية في كتاب الله قوله سبحانه ولسوف يعطيك رب فترضى اراد (ع) النبي لا يرضى وواحد من امته في النار وفي الصافى في الحديث ارجى اية في كتاب الله قوله تعالى وما اصابكم من مصيبة فبما كسبت ايديكم ويعفوا عن كثير وقال الشيخ أبو على الطبرسي رحمه الله في مجمع البيان في تفسير هذه الاية روى عن على (ع) انه قال قال رسول الله صلى الله عليه وآله خير اية في كتاب الله هذه الاية يا على ما من خدش عود ولا نكتة قدم الا بذنب وما عفى الله عنه في الدنيا فهى اكرم من ان يعود فيه وما عاقب عليه في الدنيا فهو اعدل من ان يثنى على عبده وقال اهل التحقيق ان ذلك خاص وان خرج مخرج العموم لما يلحق من مصائب الاطفال والمجانين ومن لا ذنب له من الانبياء والمؤمنين والائمة يمتحنون بالمصائب وان كانوا معصومين من الذنوب لما يحصل لهم على الصبر عليها من الثواب انتهى اقول التحقيق ان الاية من باب التخصص لا التخصيص بالنسبة إلى الانبياء والائمة إذ لا مصيبة بالنسبة إليهم كما ذكرنا في البلايا
يا مجزل العطايا
مجزل اسم فاعل اجزل من جزل كفرح أو كرم بمعنى عظم
يا واهب الهدايا
الهبة فيه تعالى كالكرم وقد مر بيان معناه بما لا مزيد عليه فتذكر
يا رازق البرايا
جمع البريه أي الخلق من البرى بمعنى التراب
✅ @ghkakaie
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
📢اعلام برنامه
💡 سلسله نشست هایِ
(طلب و اخلاق طلبگی)
🎤حجت الاسلام و المسلمین دکتر قاسم کاکایی
🎥بستر های پخش از فضای مجازی :
۱ http://Dastgheibqoba.info/live
۲ https://www.aparat.com/dastgheib/live
۳ https://heyatonline.ir/masjed.ghoba
🗓️زمان :
پنجشنبه ها هر دو هفته یک بار
پس از نماز مغرب و عشاء
جلسهٔ چهل و یکم ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
🕌مکان :
شیراز_ مسجد قبا (آتشیها)
✅ @ghkakaie
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
طلب و اخلاق طلبگی ۴۱.mp3
12.5M
🎙️|فایل صوتی کامل|
💡 #سلسله_نشست_ها_طلب_و_اخلاق_طلبگی
🎤حجت الاسلام و المسلمین دکتر قاسم کاکایی
جلسهٔ چهل و یکم
🗓️تاریخ برگزاری : ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
⏳ مدت زمان :۳۴ دقیقه و ۴۲ ثانیه
✅ @ghkakaie
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
کانال اختصاصی قاسم کاکایی
«بسم الله الرحمن الرحیم»
🗒️#یاد_ایّام
🖋️مقدمه
هر که نامُخت از گذشت روزگار
هیچ ناموزد ز هیچ آموزگار
یادداشتهایی که به مناسبت روز شیراز منتشر شد، و تا حدودی جنبه خاطره داشت، مورد استقبال بسیاری از دوستان به خصوص جوانترها، قرار گرفت. بسیاری از آنها استقبال خود را به ادمینهای محترم منتقل کردند. این امر باعث شد تا ایدهٔ نشر خاطرات خویش در گروه، برای اینجانب تقویت شود؛ به چند جهت:
الف- درسگفتارهای متعدد اینجانب که در کانالها منتشر میشود به علت تخصصی بودن، ممکن است مورد استفاده همگان قرار نگیرد، هرچند شرح دیوان حافظ و یا شرح مثنوی معنوی باشد و هرچند با زبان ساده بیان شده باشد. لذا شاید لازم باشد با نسل جوان در فضای مجازی با زبان راحتتری سخن گوییم.
ب- در میان این همه درسگفتارهای متعدد، شاید به عنوان زنگ تفریح، بیان قصه و حکایت کمی به ذهنها استراحت بدهد.
ج- خود حقیر هر هفته درس گفتارهای متعددی در فضای مجازی دارم و در آنها با مولانا، حافظ، شیخ محمود شبستری، حاج ملاهادی سبزواری، خواجه عبدالله انصاری و آیت الله نجابت روبرو هستم. در حال حاضر تفسیر قرآن مجید را و نیز شرح کلمات قصار باباطاهر با شرح آیت الله نجابت (کتاب علم و کتاب معرفت) را در حوزهٔ علمیهٔ شهید نجابت ارائه میدهم. در دانشگاه شیراز نیز در حال حاضر، حکمت متعالیهٔ ملاصدرا و نیز عرفان نظری ابن عربی را هر هفته تدریس میکنم. این همه دروس معنوی و مواجه بودن با بزرگان حکمت و معرفت که همه ملکوتی هستند و نیز القابی چون حجت الاسلام، دکتر و استاد، ممکن است باعث شود که فراموش کنم که پایم در زمین است و ناسوتیِ ناسوتیام. یادآوری و ثبت این خاطرات یادآوری این مطلب به خودم خواهد بود که زمینیام و از همین مردم کوچه و بازار و به خصوص از همین مردم دوست داشتنی شیراز.
د- تجاربی که در طول سالها زیستن در محافل مختلف به دست آوردهام غیر از علمی است که در محضر استادان یاد گرفتهام. این تجارب در درسآموزی بعضا کمتر از علم نیستند چنان که گفتهاند که: التجربة فوقالعلم که البته کلیت نداد. از همین روی، بر آنم تا عزیزان و دوستان را در این تجارب که آسان به دست نیامدهاند، شریک کنم. این تجارب عبارتند از:
۱-تجربهٔ کودکی و بخصوص تجربهٔ خانهٔ رؤیایی پدربزرگ در شیراز
۲-تجربهٔ دوران تحصیل در دبستان، دبیرستان و دانشگاه، همه در شیراز.
۳-تجربهٔ مبارزات سیاسی و انقلابی در قالب گروهها و احزاب سیاسی قبل و بعد از انقلاب، همه در شیراز.
۴-تجربهٔ حوزه و درک محضر آیت الله نجابت رضوان الله تعالی علیه در شیراز، که ارزندهترین تجربه و بزرگترین نعمت الهی در زندگیم بوده است و گوشهای از آن را در کتاب _حدیث سرو_ نگاشتهام
۵-تجربهٔ حضور در جبهههای غرب و جنوب و نفَس کشیدن در بین اولیای بزرگ و به ظاهر کوچکِ الهی، در عملیاتهای مختلف در طول ۸ سال دفاع مقدس که سرتاسر خاطرات شیرینِ معنوی است.
۶-تجربهٔ سفرهای حج تمتع- بیش از ۱۰ بار- به عنوان روحانی کاروان و نیز سفرهای عمره و زیارتهای عتبات عالیات و کربلای امام حسین علیه السلام.
۸-تجربهٔ سفرهای علمی به کشورهای مختلف چون آمریکا، آلمان، انگلستان، اتریش ایتالیا, یونان، بوسنی و هرزگوین، نیوزیلند، مالزی، اندونزی، آذربایجان، ارمنستان، سوریه، امارات و عراق.
۹-تجربهٔ مدیریتی و اجرایی از سال ۱۳۷۵ تا سال ۱۴۰۰ در سطوح مختلف دانشگاه شیراز
۱۰-و سرانجام تجربهٔ نزدیک به ۵۰ سال تدریس در دورههای راهنمایی، دبیرستان، دانشسرا در شیراز و نیز تدریس و پژوهش و تألیف در دانشگاه شیراز.
حال که گَردِ پیری بر سر و رویم نشسته و رفتن و پَر کشیدن تا بَرِ دوست، نزدیک و نزدیکتر شده است، ثبت این تجارب برای استفادهٔ دیگران بیشتر ضرورت خود را به رخ میکشد.
به حول و قوهٔ الهی از ثبت خاطرات دوران کودکی و به خصوص از آن منزل رؤیایی پدربزرگ شروع میکنم و سعی خواهم کرد که این خاطرات نظم و نسقی داشته باشد؛ هرچند به صورت خاطراتی مجزا و پراکنده ارائه خواهند شد. با عنایت به نکات زیر:
قرآن کریم در کنار روشهای تعلیمیِ حکمت، موعظه و جدال احسن از بیان داستان و ضرب امثال نیز استفاده یکند.
مولانا در مثنوی معنوی خود که قرآنی به لفظ پهلوی است، به سبکی دیگر از این روش بهرهٔ فراوان برده است. بزرگانی چون سعدی، گلستان و بوستانشان، مملو از قصه و داستانِ درسآموز، هرچند خیالی، است. شهید مطهری نیز با کتاب داستان راستان و ذکر داستانهای واقعی که از پیشوایان دین حکایت شده است، همین راه را پیموده است. آیت الله شهید دستغیب در کتاب داستانهای شگفت تا حدودی از همین شیوهٔ آموزشی بهره برده است. ولی هیچ کدام از آنها حالت خاطره نگاری ندارد.
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
کانال اختصاصی قاسم کاکایی
البته کتاب سیاحت شرق که حاوی خاطرات مرحوم آقا نجفی قوچانیاست بسیار شیرین و خواندنی است. ولی بنده در این خاطره نگاری، سبک دو کتاب را بیشتر میپسندم و خواندن آنها را به همه و به خصوص به جوانان توصیه میکنم. یکی کتاب محله سنگ سیاه از صدیق عزیز، استاد بزرگوار و فرزانه، همشهری اهل ذوق و معرفت و همکار گرامی جناب دکتر محمد یوسف نیری استاد تمام دانشگاه شیراز است که خاطرات خودشان را از زادگاهشان محلهٔ سنگ سیاه شیراز، به زیبایی نگاشتهاند. دیگری کتاب حاج آخوند از دوست دیرینه و فرزانه، دکتر سید عطاالله مهاجرانی است که نکات اخلاقی و معنوی فراوانی از شخصیت حاج آخوند روحانیِ روستای مهاجران را در بر دارد. حال این حقیر، به یاری خداوند، در حد بضاعت ناچیز خود در زمینهٔ ثبت خاطرات خویش، به همین شیوهها قدم و قلمی میزنم و نام این مجموعه را یاد ایام میگذارم.
✅ @ghkakaie
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
دمی با حافظ در محضر حضرت آیت الله نجابت«ره» جلسه ۱۶.mp3
19.29M
🎙️| فایل صوتی کامل |
درسگفتار #دمی_با_حافظ_در_محضر_حضرت_آیت_الله_نجابت(ره)
⬜با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسم کاکایی
جلسهٔ شانزدهم
🗓️تاریخ جلسه :
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
🕝 مدت زمان: ۲۰ دقیقه و ۵ ثانیه
سالها دل طلبِ جامِ جم از ما میکرد
وآنچه خود داشت ز بیگانه تمنّا میکرد
گوهری کز صدفِ کون و مکان بیرون است
طلب از گمشدگانِ لبِ دریا میکرد
مشکلِ خویش بَرِ پیرِ مُغان بُردم دوش
کاو به تأییدِ نظر حلِّ معما میکرد
#شرح_شعر
#حافظ #عرفان #عشق
#شمس_الدین_محمد
✅ @ghkakaie
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
کرسی ترویجی
سفر در عرفان: استعاره یا حقیقت
ارائه دهنده: دکتر منصوره رحمانی
ناقد: دکتر قاسم کاکایی
دبیر جلسه: دکتر مجتبی جاویدی
زمان: دوشنبه ۲۴ اردیبهشت، ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴
مکان: دانشکدهٔ الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز، سالن دکتر شهیدی
جلسه بصورت حضوری است. ورود برای عموم آزاد است.
✅ @ghkakaie
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
شرح_گلشن_راز_جلسه_۹۷_حجتالاسلام_والمسلمین_دکتر_کاکایی.mp3
31.55M
🎙️ باز نشر فایل صوتی #درسگفتار_شرح_گلشن_راز
اثر منظوم شیخ محمود شبستری (ره)
▶️ جلسه ۹۷
🕝مدت زمان صوت:
۲۹ دقیقه و ۱۲ ثانیه
🗓️تاریخ تدریس:
۲ اردیبهشت۱۳۹۱
✅تدریس شده در حوزهٔ علمیهٔ شهید محمد حسین نجابت( ره)
✅ @ghkakaie
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
کانال اختصاصی قاسم کاکایی
🎙️ باز نشر فایل صوتی #درسگفتار_شرح_گلشن_راز اثر منظوم شیخ محمود شبستری (ره) ▶️ جلسه ۹۷ 🕝مدت زمان
درسگفتار شرح گلشن راز، جلسهٔ ۹۷:
اگر خواهی که این معنی بدانی
تو را هم هست مرگ و زندگانی
ز هرچ آن در جهان از زیر و بالاست
مثالش در تن و جان تو پیداست
جهان چون توست یک شخص معین
تو او را گشته چون جان او تو را تن
سه گونه نوع انسان را ممات است
یکی هر لحظه وان بر حسب ذات است
دو دیگر زان ممات اختیاری است
سیم مردن مر او را اضطراری است
چو مرگ و زندگی باشد مقابل
سه نوع آمد حیاتش در سه منزل
جهان را نیست مرگ اختیاری
که آن را از همه عالم تو داری
ولی هر لحظه میگردد مبدل
در آخر هم شود مانند اول
هر آنچ آن گردد اندر حشر پیدا
ز تو در نزع میگردد هویدا
تن تو چون زمین سر آسمان است
حواست انجم و خورشید جان است
چو کوه است استخوانهایی که سخت است
نباتت موی و اطرافت درخت است
تنت در وقت مردن از ندامت
بلرزد چون زمین روز قیامت
دماغ آشفته و جان تیره گردد
حواست هم چو انجم خیره گردد
مسامت گردد از خوی هم چو دریا
تو در وی غرقه گشته بی سر و پا
شود از جانکنش ای مرد مسکین
ز سستی استخوانها پشم رنگین
به هم پیچیده گردد ساق با ساق
همه جفتی شود از جفت خود طاق
چو روح از تن به کلیت جدا شد
زمینت «قاع صف صف لاتری» شد
بدین منوال باشد حال عالم
که تو در خویش میبینی در آن دم
بقا حق راست باقی جمله فانی است
بیانش جمله در «سبع المثانی» است
به «کل من علیها فان» بیان کرد
«لفی خلق جدید» هم عیان کرد
بود ایجاد و اعدام دو عالم
چو خلق و بعث نفس ابن آدم
همیشه خلق در خلق جدید است
و گرچه مدت عمرش مدید است
همیشه فیض فضل حق تعالی
بود از شان خود اندر تجلی
✅ @ghkakaie
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
📣 انجمن علمی - دانشجویی دانشکده الهیات دانشگاه شیراز برگزار می کند:📣
💠 دوره شرح مثنوی معنوی💠
✅ با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسم کاکایی
جلسهٔ ۹۸
⏳زمان برگزاری :
سهشنبه، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ _ساعت ۱۶
🖇️لینک شرکت آنلاین در دوره :
https://vroom.shirazu.ac.ir/elmi23
📌(شرکت برای عموم آزاد است )
✅ @ghkakaie
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
شرح مثنوی معنوی جلسهٔ ۹۸_ حجت الاسلام و المسلمین دکتر کاکایی.mp3
14.23M
🎙️| فایل صوتی کامل |
جلسه ۹۸ #شرح_مثنوی_معنوی (دفتر اول)
⬜با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسم کاکایی
🗓️تاریخ جلسه :
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
🕝 مدت زمان: ۵۹ دقیقه و ۱۶ ثانیه
#شرح_شعر
#مولانا
✅ @ghkakaie
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳