eitaa logo
کانال اختصاصی قاسم کاکایی
677 دنبال‌کننده
318 عکس
81 ویدیو
15 فایل
🔺 کانال اختصاصی اطلاع رسانی برنامه‌ها و نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر قاسم کاکایی 🔺 کانال اطلاع رسانی دکتر قاسم کاکایی در تلگرام: https://t.me/ghkakaie ارتباط با مدیر کانال : @Admin_ghkakaie
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 انجمن علمی - دانشجویی دانشکده الهیات دانشگاه شیراز برگزار می کند:📣 💠 دوره شرح مثنوی معنوی💠 ✅ با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسم کاکایی جلسهٔ ۹۷ ⏳زمان برگزاری : سه‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ _ساعت ۱۶ 🖇️لینک شرکت آنلاین در دوره : https://vroom.shirazu.ac.ir/elmi23 📌(شرکت برای عموم آزاد است ) ✅ @ghkakaie
شرح مثنوی معنوی جلسهٔ ۹۷_ حجت الاسلام و المسلمین دکتر کاکایی..mp3
37.24M
🎙️| فایل صوتی کامل | جلسه ۹۷ (دفتر اول) ⬜با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسم کاکایی 🗓️تاریخ جلسه : سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🕝 مدت زمان: ۱ساعت و۲ دقیقه ۳ ثانیه @ghkakaie
کانال اختصاصی قاسم کاکایی
🎙️| فایل صوتی کامل | جلسه ۹۷ #شرح_مثنوی_معنوی (دفتر اول) ⬜با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاس
درسگفتار شرح مثنوی معنوی، جلسهٔ ۹۷، دفتر اول، ابیات ۲۴۳۸ تا ۲۴۸۲: تسلیم کردن مرد خود را به آنچه التماس زن بود مرد زان گفتن پیشمان شد چنان کز عوانی ساعت مردن عوان گفت خصم جانِ جان چون آمدم بر سر جان من لگدها چون زدم چون قضا آید فرو پوشد بصر تا نداند عقل ما پا را ز سر چون قضا بگذشت خود را می‌خورد پرده بدریده گریبان می‌درد مرد گفت ای زن پیشمان می‌شوم گر بدم کافر مسلمان می‌شوم من گنه‌کار توم رحمی بکن بر مکن یکبارگیم از بیخ و بن کافر پیر ار پشیمان می‌شود چونک عذر آرد مسلمان می‌شود حضرت پر رحمتست و پر کرم عاشق او هم وجود و هم عدم کفر و ایمان عاشق آن کبریا مس و نقره بندهٔ آن کیمیا در بیان آن که موسی و فرعون هر دو مسخّر مشیت‌اند موسی و فرعون معنی را رهی ظاهر آن ره دارد و این بی‌رهی روز موسی پیش حق نالان شده نیمشب فرعون هم گریان بده کین چه غلست ای خدا بر گردنم ورنه غل باشد کی گوید من منم زانک موسی را منور کرده‌ای مر مرا زان هم مکدر کرده‌ای زانک موسی را تو مه‌رو کرده‌ای ماه جانم را سیه‌رو کرده‌ای بهتر از ماهی نبود استاره‌ام چون خسوف آمد چه باشد چاره‌ام نوبتم گر رب و سلطان می‌زنند مه گرفت و خلق پنگان می‌زنند می‌زنند آن طاس و غوغا می‌کنند ماه را زان زخمه رسوا می‌کنند من که فرعونم ز خلق ای وای من زخم طاس آن ربی الاعلای من خواجه‌تاشانیم اما تیشه‌ات می‌شکافد شاخ را در بیشه‌ات باز شاخی را موصل می‌کند شاخ دیگر را معطل می‌کند شاخ را بر تیشه دستی هست نی هیچ شاخ از دست تیشه جست نی حق آن قدرت که آن تیشه تراست از کرم کن این کژیها را تو راست باز با خود گفته فرعون ای عجب من نه در یا ربناام جمله شب در نهان خاکی و موزون می‌شوم چون به موسی می‌رسم چون می‌شوم رنگ زر قلب ده‌تو می‌شود پیش آتش چون سیه‌رو می‌شود نه که قلب و قالبم در حکم اوست لحظه‌ای مغزم کند یک لحظه پوست سبز گردم چونک گوید کشت باش زرد گردم چونک گوید زشت باش لحظه‌ای ماهم کند یک دم سیاه خود چه باشد غیر این کار اله پیش چوگانهای حکم کن فکان می‌دویم اندر مکان و لامکان چونک بی‌رنگی اسیر رنگ شد موسیی با موسیی در جنگ شد چون به بی‌رنگی رسی کان داشتی موسی و فرعون دارند آشتی گر ترا آید برین نکته سئوال رنگ کی خالی بود از قیل و قال این عجب کین رنگ از بی‌رنگ خاست رنگ با بی‌رنگ چون در جنگ خاست اصل روغن ز آب افزون می‌شود عاقبت با آب ضد چون میشود چونک روغن را ز آب اسرشته‌اند آب با روغن چرا ضد گشته‌اند چون گل از خارست و خار از گل چرا هر دو در جنگند و اندر ماجرا یا نه جنگست این برای حکمتست همچو جنگ خر فروشان صنعتست یا نه اینست و نه آن حیرانیست گنج باید جست این ویرانیست آنچ تو گنجش توهم می‌کنی زان توهم گنج را گم می‌کنی چون عمارت دان تو وهم و رایها گنج نبود در عمارت جایها در عمارت هستی و جنگی بود نیست را از هستها ننگی بود نه که هست از نیستی فریاد کرد بلک نیست آن هست را واداد کرد تو مگو که من گریزانم ز نیست بلک او از تو گریزانست بیست ظاهرا می‌خواندت او سوی خود وز درون می‌راندت با چوب رد نعلهای بازگونه‌ست ای سلیم نفرت فرعون می‌دان از کلیم ✅ @ghkakaie
شرح‌الاسماء_الحسنی_جلسه_۹۶_حجت‌الاسلام_والمسلمین_دکتر_کاکایی.mp3
28.82M
🎙️|فایل صوتی کامل | ▶️ جلسه : ۹۶ 🌍 محل تدریس : شیراز ، حوزه علمیه شهید محمد حسین نجابت ( ره ) 📅 تاریخ : ۲۴ فروردین ۱۳۹۲ 🕝مدت زمان صوت : ۲۶ دقیقه و ۴۰ ثانیه ✅ @ghkakaie
کانال اختصاصی قاسم کاکایی
🎙️|فایل صوتی کامل | ▶️#درسگفتار_شرح_الاسماء_الحسنی جلسه : ۹۶ 🌍 محل تدریس : شیراز ، حوزه علمیه شه
درسگفتار شرح الاسماء الحسنی، جلسهٔ ۹۶: یا منتهی الرجایا وفى دعاء ابى حمزة الثمالى الهى لو قرنتنى بالاصفاد ومنعتني سيبك من بين الاشهاد ودللت على فضائحي عيون العباد وامرت بى إلى النار وحلت بينى وبين الابرار ما قطعت رجائي منك وما صرفت وجه تاميلى للعفو عنك ولا خرج حبك عن قلبى انا لا انسى اياديك عندي وسترك على في دار الدنيا وينبغى تعادل الرجاء مع الخوف بحيث لو وزن خوف المؤمن ورجاؤه لاعتدلا وفى الحديث خف الله خوفا ترى انك لو اتيته بحسنات اهل الارض لم يقبلها منك وارج الله رجاء ترى انك لو اتيته بسيئات اهل الارض غفرها لك قال شيخنا البهائي رحمه الله في الاربعين نقل الغزالي في الاحياء عن الامام ابى جعفر محمد ابن على الباقر (ع) انه كان يقول لاصحابه انتم اهل العراق تقولون ارجى اية في كتاب الله عزوجل قوله تعالى قل يا عبادي الذين اسرفوا على انفسهم لا تقنطوا من رحمة الله ونحن اهل البيت نقول ارجى اية في كتاب الله قوله سبحانه ولسوف يعطيك رب فترضى اراد (ع) النبي لا يرضى وواحد من امته في النار وفي الصافى في الحديث ارجى اية في كتاب الله قوله تعالى وما اصابكم من مصيبة فبما كسبت ايديكم ويعفوا عن كثير وقال الشيخ أبو على الطبرسي رحمه الله في مجمع البيان في تفسير هذه الاية روى عن على (ع) انه قال قال رسول الله صلى الله عليه وآله خير اية في كتاب الله هذه الاية يا على ما من خدش عود ولا نكتة قدم الا بذنب وما عفى الله عنه في الدنيا فهى اكرم من ان يعود فيه وما عاقب عليه في الدنيا فهو اعدل من ان يثنى على عبده وقال اهل التحقيق ان ذلك خاص وان خرج مخرج العموم لما يلحق من مصائب الاطفال والمجانين ومن لا ذنب له من الانبياء والمؤمنين والائمة يمتحنون بالمصائب وان كانوا معصومين من الذنوب لما يحصل لهم على الصبر عليها من الثواب انتهى اقول التحقيق ان الاية من باب التخصص لا التخصيص بالنسبة إلى الانبياء والائمة إذ لا مصيبة بالنسبة إليهم كما ذكرنا في البلايا يا مجزل العطايا مجزل اسم فاعل اجزل من جزل كفرح أو كرم بمعنى عظم يا واهب الهدايا الهبة فيه تعالى كالكرم وقد مر بيان معناه بما لا مزيد عليه فتذكر يا رازق البرايا جمع البريه أي الخلق من البرى بمعنى التراب ✅ @ghkakaie
📢اعلام برنامه 💡 سلسله نشست هایِ (طلب و اخلاق طلبگی) 🎤حجت الاسلام و المسلمین دکتر قاسم کاکایی 🎥بستر های پخش از فضای مجازی : ۱ http://Dastgheibqoba.info/live ۲ https://www.aparat.com/dastgheib/live ۳ https://heyatonline.ir/masjed.ghoba 🗓️زمان : پنجشنبه ها هر دو هفته یک بار پس از نماز مغرب و عشاء جلسهٔ چهل و یکم ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🕌مکان : شیراز_ مسجد قبا (آتشیها)@ghkakaie
طلب و اخلاق طلبگی ۴۱.mp3
12.5M
🎙️|فایل صوتی کامل| 💡 🎤حجت الاسلام و المسلمین دکتر قاسم کاکایی جلسهٔ چهل و یکم 🗓️تاریخ برگزاری : ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ⏳ مدت زمان :۳۴ دقیقه و ۴۲ ثانیه ✅ @ghkakaie
کانال اختصاصی قاسم کاکایی
«بسم الله الرحمن الرحیم» 🗒️ 🖋️مقدمه هر که نامُخت از گذشت روزگار هیچ ناموزد ز هیچ آموزگار یادداشت‌هایی که به مناسبت روز شیراز منتشر شد، و تا حدودی جنبه خاطره داشت، مورد استقبال بسیاری از دوستان به خصوص جوان‌ترها، قرار گرفت. بسیاری از آنها استقبال خود را به ادمین‌های محترم منتقل کردند. این امر باعث شد تا ایدهٔ نشر خاطرات خویش در گروه، برای اینجانب تقویت شود؛ به چند جهت: الف- درس‌گفتارهای متعدد اینجانب که در کانال‌ها منتشر می‌شود به علت تخصصی بودن، ممکن است مورد استفاده همگان قرار نگیرد، هرچند شرح دیوان حافظ و یا شرح مثنوی معنوی باشد و هرچند با زبان ساده بیان شده باشد. لذا شاید لازم باشد با نسل جوان در فضای مجازی با زبان راحت‌تری سخن گوییم. ب- در میان این همه درس‌گفتارهای متعدد، شاید به عنوان زنگ تفریح، بیان قصه و حکایت کمی به ذهن‌ها استراحت بدهد. ج- خود حقیر هر هفته درس گفتارهای متعددی در فضای مجازی دارم و در آنها با مولانا، حافظ، شیخ محمود شبستری، حاج ملا‌هادی سبزواری، خواجه عبدالله انصاری و آیت الله نجابت روبرو هستم. در حال حاضر تفسیر قرآن مجید را و نیز شرح کلمات قصار باباطاهر با شرح آیت الله نجابت (کتاب علم و کتاب معرفت) را در حوزهٔ علمیهٔ شهید نجابت ارائه می‌دهم. در دانشگاه شیراز نیز در حال حاضر، حکمت متعالیهٔ ملاصدرا و نیز عرفان نظری ابن عربی را هر هفته تدریس می‌کنم. این همه دروس معنوی و مواجه بودن با بزرگان حکمت و معرفت که همه ملکوتی هستند و نیز القابی چون حجت الاسلام، دکتر و استاد، ممکن است باعث شود که فراموش کنم که پایم در زمین است و ناسوتیِ ناسوتی‌ام. یادآوری و ثبت این خاطرات یادآوری این مطلب به خودم خواهد بود که زمینی‌ام و از همین مردم کوچه و بازار و به خصوص از همین مردم دوست داشتنی شیراز. د- تجاربی که در طول سالها زیستن در محافل مختلف به دست آورده‌ام غیر از علمی است که در محضر استادان یاد گرفته‌ام. این تجارب در درس‌آموزی بعضا کمتر از علم نیستند چنان که گفته‌اند که: التجربة فوق‌العلم که البته کلیت نداد. از همین روی، بر آنم تا عزیزان و دوستان را در این تجارب که آسان به دست نیامده‌اند، شریک کنم‌. این تجارب عبارتند از: ۱-تجربهٔ کودکی و بخصوص تجربهٔ خانهٔ رؤیایی پدربزرگ در شیراز ۲-تجربهٔ دوران تحصیل در دبستان، دبیرستان و دانشگاه، همه در شیراز. ۳-تجربهٔ مبارزات سیاسی و انقلابی در قالب گروه‌ها و احزاب سیاسی قبل و بعد از انقلاب، همه در شیراز. ۴-تجربهٔ حوزه و درک محضر آیت الله نجابت رضوان الله تعالی علیه در شیراز، که ارزنده‌ترین تجربه و بزرگترین نعمت الهی در زندگیم بوده است و گوشه‌ای از آن را در کتاب _حدیث سرو_ نگاشته‌ام ۵-تجربهٔ حضور در جبهه‌های غرب و جنوب و نفَس کشیدن در بین اولیای بزرگ و به ظاهر کوچکِ الهی، در عملیات‌های مختلف در طول ۸ سال دفاع مقدس که سرتاسر خاطرات شیرینِ معنوی است. ۶-تجربهٔ سفرهای حج تمتع- بیش از ۱۰ بار- به عنوان روحانی کاروان و نیز سفرهای عمره و زیارت‌های عتبات عالیات و کربلای امام حسین علیه السلام. ۸-تجربهٔ سفرهای علمی به کشورهای مختلف چون آمریکا، آلمان، انگلستان، اتریش ایتالیا, یونان، بوسنی و هرزگوین، نیوزیلند، مالزی، اندونزی، آذربایجان، ارمنستان، سوریه، امارات و عراق. ۹-تجربهٔ مدیریتی و اجرایی از سال ۱۳۷۵ تا سال ۱۴۰۰ در سطوح مختلف دانشگاه شیراز ۱۰-و سرانجام تجربهٔ نزدیک به ۵۰ سال تدریس در دوره‌های راهنمایی، دبیرستان، دانشسرا در شیراز و نیز تدریس و پژوهش و تألیف در دانشگاه شیراز. حال که گَردِ پیری بر سر و رویم نشسته و رفتن و پَر کشیدن تا بَرِ دوست، نزدیک و نزدیک‌تر شده است، ثبت این تجارب برای استفادهٔ دیگران بیشتر ضرورت خود را به رخ می‌کشد. به حول و قوهٔ الهی از ثبت خاطرات دوران کودکی و به خصوص از آن منزل رؤیایی پدربزرگ شروع می‌کنم و سعی خواهم کرد که این خاطرات نظم و نسقی داشته باشد؛ هرچند به صورت خاطراتی مجزا و پراکنده ارائه خواهند شد. با عنایت به نکات زیر: قرآن کریم در کنار روش‌های تعلیمیِ حکمت، موعظه و جدال احسن از بیان داستان و ضرب امثال نیز استفاده ی‌کند. مولانا در مثنوی معنوی خود که قرآنی به لفظ پهلوی است، به سبکی دیگر از این روش بهرهٔ فراوان برده است‌. بزرگانی چون سعدی، گلستان و بوستان‌شان، مملو از قصه و داستانِ درس‌آموز، هرچند خیالی، است. شهید مطهری نیز با کتاب داستان راستان و ذکر داستان‌های واقعی که از پیشوایان دین حکایت شده است، همین راه را پیموده است. آیت الله شهید دستغیب در کتاب داستان‌های شگفت تا حدودی از همین شیوهٔ آموزشی بهره برده است. ولی هیچ کدام از آنها حالت خاطره نگاری ندارد.
کانال اختصاصی قاسم کاکایی
البته کتاب سیاحت شرق که حاوی خاطرات مرحوم آقا نجفی قوچانی‌است بسیار شیرین و خواندنی است. ولی بنده در این خاطره نگاری، سبک دو کتاب را بیشتر می‌پسندم و خواندن آنها را به همه و به خصوص به جوانان توصیه می‌کنم. یکی کتاب محله سنگ سیاه از صدیق عزیز، استاد بزرگوار و فرزانه، همشهری اهل ذوق و معرفت و همکار گرامی جناب دکتر محمد یوسف نیری استاد تمام دانشگاه شیراز است که خاطرات خودشان را از زادگاهشان محلهٔ سنگ سیاه شیراز، به زیبایی نگاشته‌اند. دیگری کتاب حاج آخوند از دوست دیرینه و فرزانه، دکتر سید عطاالله مهاجرانی‌ است که نکات اخلاقی و معنوی فراوانی از شخصیت حاج آخوند روحانیِ روستای مهاجران را در بر دارد. حال این حقیر، به یاری خداوند، در حد بضاعت ناچیز خود در زمینهٔ ثبت خاطرات خویش، به همین شیوه‌ها قدم و قلمی می‌زنم و نام این مجموعه را یاد ایام می‌گذارم. ✅ @ghkakaie
دمی با حافظ در محضر حضرت آیت الله نجابت«ره» جلسه ۱۶.mp3
19.29M
🎙️| فایل صوتی کامل | درسگفتار (ره) ⬜با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسم کاکایی جلسهٔ شانزدهم 🗓️تاریخ جلسه : شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🕝 مدت زمان: ۲۰ دقیقه و ۵ ثانیه سال‌ها دل طلبِ جامِ جم از ما می‌کرد وآنچه خود داشت ز بیگانه تمنّا می‌کرد گوهری کز صدفِ کون و مکان بیرون است طلب از گمشدگانِ لبِ دریا می‌کرد مشکلِ خویش بَرِ پیرِ مُغان بُردم دوش کاو به تأییدِ نظر حلِّ معما می‌کرد @ghkakaie
کرسی ترویجی سفر در عرفان: استعاره یا حقیقت ارائه دهنده: دکتر منصوره رحمانی ناقد: دکتر قاسم کاکایی دبیر جلسه: دکتر مجتبی جاویدی زمان: دوشنبه ۲۴ اردیبهشت، ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴ مکان: دانشکدهٔ الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز، سالن دکتر شهیدی جلسه بصورت حضوری است. ورود برای عموم آزاد است.@ghkakaie